načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence – Thomas Poschkamp

Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence
-15%
sleva

Kniha: Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence
Autor: Thomas Poschkamp

Syndrom vyhoření je psychický stav vyčerpání postihující osoby, které tráví svůj pracovní čas ve styku s ostatními lidmi. Tato práce může být velmi vyčerpávající. Platí to ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  229 Kč 195
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 74Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 104
Rozměr: 170 x 243 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Ausgebrannt!
Spolupracovali: překlad Zuzana Mikesková
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 28. 8. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, Edika, 2013
ISBN: 9788026601616
EAN: 9788026601616
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Syndrom vyhoření je psychický stav vyčerpání postihující osoby, které tráví svůj pracovní čas ve styku s ostatními lidmi. Tato práce může být velmi vyčerpávající. Platí to zejména pro tzv. sociální profese, kam patří např. učitelé. Rozsahem krátká příručka se pokouší definovat pojmy vyhoření a sociální profese, uvádí příčiny vyhoření, přehled jednotlivých fází vyhoření, zabývá se jeho rizikem u žen, účinky sociální podpory při vyhoření, mapuje pracovní zátěž učitelů i vychovatelů a nevynechává ani rady zaměřené na prevenci (např. utlumení našich očekávání) a překonání tohoto psychického stavu. Syndrom vyhoření, příčiny, prevence i metody vedoucí k jeho eliminaci. Příručka určená především pedagogům.

Popis nakladatele

Vyhoření je u pedagogů problémem číslo jedna: 86?% učitelů, kteří kvůli nemoci opustili své povolání, trpí vyhořením! Přibývající zátěž spojená s administrativou a frustrující pocit, že člověk ve vyučování nestačí nárokům, vedou právě u zanícených učitelů k vyhoření. Vyhoření může potkat každého. Zpočátku je jakoby nepozorované, nakonec však ochromí celou osobnost. Aby k tomuto kritickému stavu nedošlo, nabízí kniha pomoc, jak toto ohrožení rozpoz­nat a překonat. Tento rádce – napsaný z praxe pro praxi – ukazuje cestu, jak pomocí cílených cvičení určených pro všed­ní den vyhoření předejít. O autorovi Thomas Poschkamp, Dr. phil., je diplomovaným pedagogem, odborným poradcem pro psychotraumatologii na Německém institutu pro psychotraumatologii a na Institutu pro klinickou psychologii a psychodiagnostiku a docentem psychotraumatologie. (rozpoznání, léčba, prevence)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ke knize "Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence" doporučujeme také:
Jak zvládnout stres za katedrou Jak zvládnout stres za katedrou
Syndrom vyhoření v práci a osobním životě Syndrom vyhoření v práci a osobním životě
Jak zvládnout syndrom vyhoření -- Najděte cestu zpátky k sobě Jak zvládnout syndrom vyhoření
Stres ve škole a jak ho zvládnout Stres ve škole a jak ho zvládnout
Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření
Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Pracovní zátěž


70

Pracovní zátěž

Zátěž Pracovní vytížení pedagogů

Pracovní zátěž v pedagogických profesích je různorodá.

Zde jen pro ukázku vybíráme dvě profesní skupiny: učitele a učitelky na běžných typech škol a vychovatele a vychovatelky v zařízeních péče o předškolní děti (včetně mateřských škol) a v družinách. Obě skupiny dohromady představují nejvyšší podíl zaměstnanců v pedagogických profesích. Obě mají vzdělávací a výchovný cíl ve vztahu ke svěřeným dětem a obě profesní skupiny vykazují podobnosti a rozdíly v pracovní zátěži.

Oproti obecnému mínění jsou učitelé při své práci vystaveni množství zdravotních rizik a břemen. Obzvlášť kvůli studii PISA jsou kvalita školního vzdělávání a zátěž učitelů objektem zájmu (médií). Publikace, které se zabývají zátěží učitelů, vykreslují docela jednotný obraz.

Učiteli popisovaná každodenní zátěž se během let téměř nezměnila.

Učitelé jmenují následující zátěže:

1. chybějící podpora kolegů

2. vysoký počet vyučovacích hodin týdně

3. problémy s disciplínou (žáků)

4. chybějící výukové prostředky

5. špatný obraz ve společnosti

6. nedostatečné pedagogické vzdělání

7. obtěžující hluk

8. administrativa

9. chybějící možnost kariérního postupu

10. sociální roztříštěnost tříd

objekt

zájmu

(médií)


71

Pracovní vytížení pedagogů

Ukazuje se, že učitelské povolání vytváří množství specifi cké zátěže, kterou se jiné pomáhající profese nevyznačují nebo se v nich objevuje v malé míře. Problémy s disciplínou, vysoký počet skutečně odpracovaných hodin (včetně přípravy a vyhodnocení) a  nedostatečné fi nanční prostředky jsou častým problémem mnoha profesních sociálních skupin. V  rámci profesních sociálních skupin vyčnívá nedostatečná kolegialita, špatný image a nedostačující pedagogické vzdělání učitelů.

Proto je nepochopitelné, proč preventivní nástroje jako kolegiální poradenství a  stresový management nejsou závaznou součástí vzdělání a  praktické práce ve škole. Zmíněné nástroje jsou v jiných sociálních profesních skupinách už dlouhá léta pevně ukotveny. Pracovní zátěž vychovatelů

Zařízení péče o  předškolní děti jsou mnohem víc než jen zařízením na hlídání a opatrování dětí.

Zařízení péče o předškolní děti jsou mnohem víc než jen zařízením na hlídání dětí. Mimo rodinu jsou prvním stupněm našeho vzdělávacího kurikula. Permanentní změny ve stále komplexnějším společensko-vědním systému způsobily i změnu podmínek, ve kterých dnes děti vyrůstají. Na tomto pozadí se v posledních letech zvýšily také nároky kladené na vychovatelky. Jen ve spolkové zemi Porýní-Falc bude podle studie iniciativy pro další vzdělávání „Odborníci na předškolní pedagogiku“ [Frühpädagogische Fachkräft e] (WIFF) do roku 2017 zapotřebí 7400 dalších vychovatelů a vychovatelek pro zaopatření dětí do tří let. Od roku 2013 mají tyto děti právo na umístění v předškolním zařízení s celodenní péčí.

preventivní

nástroje


72

Pracovní zátěž

Pracovní náplň zaměstnanců a zaměstnankyň předškolních zařízení zahrnuje

následující pravidelné činnosti:

 jazykový rozvoj

 sociálně a zdravotně preventivní práce s dětmi a rodiči

 vzdělávací dokumentace

 výchova dětí do 3 let

 příprava dětí na vstup do školy

 spolupráce s úřady, sociální péčí atd.

 nepřetržité (další) vzdělávání

činnosti

předškolních

zařízení


73

Pracovní zátěž vychovatelů

Výše uvedené představuje pouze několik oblastí každodenní práce. Ve skutečnosti jsou vychovatelé silně zatěžováni různými dalšími úkoly a také na jejich odbornou kompetenci jsou kladeny vysoké nároky. K tomu se přidává množství různých dalších břemen, např. hluk, nevhodné držení těla, nedostatek personálu a časový tlak, které se musejí negativně odrazit na zdraví a duševní pohodě.

Příčin nárůstu zátěže při práci v předškolních zařízeních je několik:  komplexní pracovní náplň kvůli novým pedagogickým požadavkům, jimiž

jsou vzdělávací dokumentace, zjišťování poruch řeči, pohovory s rodiči o sta

vu vývoje atd.  organizace práce, např. nedostatek personálu, otevřený vzdělávací program,

nemocnost, zastupitelnost  sociální podmínky, např. sociální struktury rodin, konfl ikty s kolegy, tlak nad

řízených, konfl ikty s rodiči  velký počet dětí ve skupinách

Vychovatelky a  vychovatelé se musejí nastavit a  reagovat stále na nové a  nové děti a rodiče. V podmínkách nastavených výše uvedeným množstvím zátěží si logicky stěžují na nemožnost poskytnout mnoha dětem podporu a rozvoj, které by skutečně potřebovaly.

Zvláštním znakem práce v  předškolních zařízeních je permanentní střídání zainteresovaných osob.

Různé studie potvrzují, že většinu vychovatelek a vychovatelů, na rozdíl od situace u učitelů, sociálně podporují jejich kolegové. O „osamoceném boji“ zde tedy nemůže být řeč. Chybí však podpora interních a/nebo externích specialistů při problémech s dětmi s rušivým chováním. Tady vychovatelkám často chybí profesionální rada. Podstatnou oporou pro zdraví a duševní pohodu může být vedoucí zařízení. V tomto směru zaměstnanci pozitivně hodnotí ze strany nadřízené osoby především dobrou informovanost, profesionální organizaci práce a schopnost spolupráce se zaměstnanci. Slabiny ve stylu řízení se oproti tomu vyskytují při řešení konfl iktů. K tomu se u řídících pracovníků objevují další rizika vyhoření: Zatímco ředitelé a ředitelky škol popisují výrazně menší psychickou zátěž než řadoví učitelé, kolem 50 % ředitelů a ředitelek předškolních zařízení s celodenní péčí, ale jen 30 % jim podřízených zaměstnanců shledává své psychické zdraví jako ohrožené.

vysoké

požadavky na

odbornost

nárůst

psychické

zátěže

permanentní

střídání


74

Pracovní zátěž

Shrnutí

Obzvlášť kvůli studii PISA

11

jsou kvalita školního vzdělávání a zátěž učitelů ob

jektem zájmu (médií). Zátěž popisovaná učiteli se v průběhu času téměř nezměnila. Podle dotazníků vnímají učitelé jako zátěž chybějící podporu ze strany kolegů, vysoký počet odpracovaných hodin týdně, problémy s disciplínou žáků a špatný image. Výchozím bodem pro prevenci vyhoření by byl nácvik zvládání stresu už při přípravě na budoucí profesi a  kolegiální případové poradenství jako součást práce, jak tomu je už povinně u jiných sociálních profesí.

Jako fenomén v  rámci pomáhajících profesí hraje vyhoření obzvlášť u  učitelů a vychovatelů významnou roli.

Za zátěž ve výchově v předškolních zařízeních s celodenní péčí považují vychovatelé a vychovatelky především komplexnost pracovní náplně, organizaci práce a sociální podmínky. V protikladu k učitelům čerpají pedagogičtí pracovníci z řad vychovatelů často sociální podporu u kolegů.

Dalším rozdílem je zátěž u řídících pracovníků. Ředitelé a ředitelky škol udávají, že psychická zátěž je u nich výrazně menší než u řadových učitelů. Ředitelé a ředitelky předškolních zařízení s celodenní péčí oproti tomu zažívají větší zátěž než jim podřízení zaměstnanci. Úlevu by předškolním zařízením mohly přinést strukturální změny na pracovišti, změny ve velikosti skupin, v personální politice. 11 Podrobné informace o projektu PISA a také aktuálně o mezinárodním šetření PISA konaném

v ČR v roce 2012 viz http://www.oecd.org/pisa/ a http://www.pisa2012.cz/ (pozn. odborného

korektora).

učitelé pod

drobnohledem

zátěž

řídících

pracovníků




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist