načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Výchova k psychické odolnosti dítěte -- Silní pro život – Hoskovcová Simona Horáková; Ryntová Lucie Suchochlebová

Výchova k psychické odolnosti dítěte -- Silní pro život

Elektronická kniha: Výchova k psychické odolnosti dítěte
Autor: Hoskovcová Simona Horáková; Ryntová Lucie Suchochlebová
Podnázev: Silní pro život

Předmětem je především vytváření, rozvoj a posilování odolnosti dětí jako jeden z předpokladů jejich úspěšného a snad i šťastného života v budoucnosti. Autorky této publikace se pokoušejí předat základní principy vývoje psychicky odolné ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 218
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2206-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Předmětem je především vytváření, rozvoj a posilování odolnosti dětí jako jeden z předpokladů jejich úspěšného a snad i šťastného života v budoucnosti. Autorky této publikace se pokoušejí předat základní principy vývoje psychicky odolné osobnosti a svůj výklad doplňují řadou příkladů z jejich profesní praxe i každodenních zkušeností. Součástí jsou i doporučení, jak dítě nejen psychicky "otužovat" v době pohody, ale také jak je provést běžnými zátěžovými situacemi, jako je nástup do školky, stěhování, návštěva lékaře a další. Techniky, náměty a příklady při výchově dítěte se zaměřením na vývoj jeho psychické odolnosti. Příručka pro rodiče.

Popis nakladatele

Milí rodiče, vítáme vás u knihy, která vám přináší nápady, tipy a povzbuzení při výchově vašeho dítěte se zaměřením na vývoj jeho psychické odolnosti. Předmětem je především vytváření, rozvoj a posilování odolnosti dětí jako jeden z předpokladů jejich úspěšného a snad i šťastného života v budoucnosti. Autorky této publikace se pokoušejí předat základní principy vývoje psychicky odolné osobnosti a svůj výklad doplňují řadou příkladů z jejich profesní praxe i každodenních zkušeností. Součástí jsou i doporučení, jak dítě nejen psychicky "otužovatt" v době pohody, ale také jak je provést běžnými zátěžovými situacemi, jako je nástup do školky, stěhování, návštěva lékaře a další. Díky této knize mnozí rodiče zjistí, jak moc mohou pomoci svým dětem, aby žily aktivní život plný přátelství a lásky, byly zvídavé, uměly přijímat životní výzvy, cítily důvěru, měly cit pro spravedlnost, byly dostatečně statečné a aby podle tohoto citu jednaly. (silní pro život)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Hoskovcová Simona Horáková; Ryntová Lucie Suchochlebová - další tituly autora:
 (e-book)
Psychická odolnost předškolního dítěte Psychická odolnost předškolního dítěte
 
K elektronické knize "Výchova k psychické odolnosti dítěte -- Silní pro život" doporučujeme také:
 (e-book)
Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Věnováno Elice, Luise, Klárce a Jakubovi.

PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D.

Mgr. Lucie Suchochlebová Ryntová

VÝCHOVA K PSYCHICKÉ ODOLNOSTI DÍTĚTE

Silní pro ivot

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3661. publikaci

Odpovědný redaktor Maria Arnautovová

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 224

Vydání 1., 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2009

Obrázek na obálce Š Jana Hozová

Předmluva: doc. PhDr. Václav Břicháček

ISBN 978-80-247-2206-1

Výchova k psychické odolnosti dítěte, osvit 2, April 27, 2009, oříznout!! Obsah

ÚVODEM ......................................9

PŘEDMLUVA ...................................13

1. CO JE PSYCHICKÁ ODOLNOST A JAK SE VYVÍJÍ ............17

Vnitřní váha rovnováha ...........................18

Cesta k psychické odolnosti ..........................21

Vývoj psychické odolnosti u kojence ....................25

Vývoj psychické odolnosti u batolete ....................28

Vývoj psychické odolnosti u předkolního dítěte ............31

Vývoj psychické odolnosti u kolního dítěte a adolescenta ......33 2. NÁPODOBA ANEBO ZAČÍT U SEBE ....................37

Učení podle modelu ..............................37

Zástupné důsledky ...............................38

Od pozorování k provedení určitého chování ..............39

Co rozhodne o tom, jak se dítě bude chovat ...............41

Co mohu udělat jako rodič ..........................43

Nakládání s vlastními omyly ..........................46

Vybírejte vhodné modely mezi vrstevníky .................46

Minimalizujte účinek srovnávání schopností ...............48

Psychická odolnost je nakalivá .......................50

3. PŘÍBĚHY A JEJICH SÍLA V IVOTĚ DÍTĚTE ................53

Příběh příběhů ..................................54

Síla příběhu ....................................57

4. DŮSLEDKY CHOVÁNÍ A JEJICH VLIV NA DÍTĚ .............63

Princip fungování pozitivních a negativních důsledků chování . . . 63

Odměna a trest nepodrývající psychickou odolnost ..........64

5

Obsah


Negativní důsledky a tresty ..........................66

Povolené zlobení ................................70

5. ÚSPĚCHY A NEÚSPĚCHY DĚTÍ .......................75

Role úspěchu a neúspěchu v ivotě dítěte ................75

Uitečnost neúspěchu .............................76

Dobře provést neúspěchem .........................80

Zdravé sebevědomí ...............................82

Respekt k dítěti ..................................83

Vzdát se ideálu dokonalosti aneb Buďme realisti ............84

Jak dítěti dodat pocit vlastní hodnoty ...................85

6. PĚSTOVÁNÍ SAMOSTATNOSTI .......................91

Dát prostor ....................................92

Samostatnost mimo rodinu ..........................93

Malé zkouky odvahy v bezpečí .......................94

Zacházení se strachem .............................96

Samostatnost jako schopnost být sám sebou ..............101

7. RYTMUS A RITUÁLY JAKO JISTOTA DĚTSTVÍ ............109

Rytmus ivota ..................................109

Rituály rámcem vedního dne .......................110

Čas věnovaný jídlu ...............................113

Rytmus roku ...................................115

Odkud se rituály berou ............................117

Na co se těíme .................................119

Role hodnot a náboenské víry .......................120

8. SPÁNEK A ODPOČINEK ...........................125

Jak spíme .....................................125

Usínání a večerní rituály ...........................128

Polední spánek neboli lofík .......................135

Relaxace a uvolnění ..............................136

Masáe ......................................138

Síla přírody ....................................139

6

edicePRO RODIČE SOCIÁLNÍ OPORA UMĚNÍ POÁDAT O POMOC ..........145

Jaknato .....................................148

Jak pomáhat ...................................149

Pomoc umět ádat i poskytnout ......................150

Dospělý poskytující pomoc dítěti .....................151

10. POVINNOSTI A PRÁCE ...........................157

11. PSYCHICKÁ ODOLNOST V NÁROČNÝCH IVOTNÍCH

SITUACÍCH ...................................163

Krize vedního dne ..............................163

Krize podmíněné vývojem ..........................167

Práce s emocemi ................................168

Řeení konfliktních situací ..........................172

Strategie řeení náročných situací .....................177

Příprava na zátěové situace ........................178

Provázení velkými krizemi ..........................196

Principy zacházení s dítětem v krizi ....................204

DOPORUČENÉ KNIHY PRO RODIČE I DĚTI ..............209

7

Obsah



Úvodem

Vítejte v úvodu knihy, která vám chce nabídnout nápady, tipy a povzbuzení při

výchově dítěte se zaměřením na vývoj jeho psychické odolnosti. Z mnoha

důvodů povaujeme psychickou odolnost za velmi důleitou výbavu k pro

ití dobrého ivota v naem kulturním okruhu. Chceme předat základní prin

cipy vývoje psychicky odolné osobnosti a pokusily jsme se výklad doplnit

o celou řadu příkladů z naí profesní praxe i kadodenní zkuenosti. Nabí

zená cvičení jak pro rodiče, tak pro děti mohou napomoci lepímu pocho

pení některých jevů.

Jako spoluautorky jsme se setkaly v redakční radě časopisu Aperio, zaměře

ného na podporu aktivního rodičovství. V textu se setkáte se zkratkami na

ich jmen SH a LSR, abyste mohli rozliit, která z nás k vám právě promlouvá

v jednotném čísle.

Tématu psychické odolnosti dítěte jsem se začala věnovat, kdy jsem se

sama stala matkou. Řekla jsem si, e chci vychovat sluné a hodné lidi. Často

jsem ale dostávala a dostávám od rodičů následující dotaz: Mé dítě je příli

hodné, nechá si vechno líbit. Jak to máme udělat, aby se lépe prosadilo

a ubránilo? Tak, jak jsem společně s těmito rodiči hledala odpověď na otázku,

pátrala jsem i po tom, jak to vnímám já. Dostala jsem se v úvahách dál, ne

jsou tahanice na pískoviti. Nestačí vychovat jen hodné a sluné lidi. Hodní

a sluní lidé musí být také dostatečně silní na to, aby obstáli, aby své hodnoty

obhájili i tváří v tvář zlu nebo nepřízni osudu. (SH)

Ač bychom si ze vech sil přáli uchránit nae děti od veho zlého, nemůe se

nám to nikdy povést dokonale. Proto je lepí děti vybavit tak, aby se k ivotu

stavěly čelem a nenechaly se semlít okolnostmi. Lidé mluví o tom, e doba

je taková uspěchaná, náročná, nepřející lidským vztahům. Za různé pro

blémy můe tato doba. Tuto dobu ovem dělají lidé a pokud se ji nepo

daří změnit nám, pak doufejme, e nae děti si svou dobu nebo aspoň svůj

9

Úvodem


vlastní ivot uspořádají jinak třeba zpomalí, budou méně podléhat mani

pulaci médií, budou více myslet na své blízké a na své ivotní prostředí.

Nejcitlivějím obdobím pro vývoj psychické odolnosti dítěte je předkolní

věk. Předtím i potom ovem můeme do tohoto vývoje významně vstupo

vat. Z toho důvodu velmi často mluvíme o předkolních dětech. Větina zá

sad vak platí univerzálně u dětí i dospělých. Uvádíme i varianty cvičení pro

děti různých věkových kategorií.

Tato kniha v mnohém vychází z výzkumu (podporováno granty GAČR 406/P116

a MSM 0021620841) a disertační práce, která knině vyla pod názvem Psy

chická odolnost předkolního dítěte v roce 2006 v nakladatelství Grada (SH).

Právě po vydání této knihy vznikl nápad a poptávka po knize, která by téma

zprostředkovala irímu okruhu čtenářů a poskytla rady vyuitelné pro ro

diče, učitele a dalí lidi, kteří s dětmi pracují. Snaily jsme se poskytnout vám

i přehled literatury v četině, kterou můete vyuít v návaznosti na témata,

o nich je v knize řeč.

Za dobu, kdy tato kniha vznikala, jsme v mnoha ohledech prověřily psychic

kou odolnost vlastní i naich dětí. Rady, které předkládáme, se snaíme napl

ňovat, co to dá a předkládáme vám to, co se osvědčilo. Zvlátě Lucie proila

v uplynulém roce náročné období, kdy její rodina doprovázela při nemoci

a umírání blízkou osobu. V souvislosti s tím se stěhovali, starí dcera la do

první třídy a mladí nastupovala do kolky. Vechny tyto události vedly

k hlubímu a odpovědnému uváení témat, o kterých píeme. V knize je uve

dena celá řada příkladů ze ivota. Jména skutečných osob jsme změnily, aby

chom chránily jejich soukromí.

Věříme, e v knize naleznete alespoň některé odpovědi na otázky, které si

kladete a přejeme vám i vaim dětem úspěnou cestu k psychické odolnosti.

V Praze dne 11. 1. 2008 Simona Hoskovcová

Lucie Suchochlebová Ryntová

10

edicePRO RODIČE


11

Úvodem

TIP, JAK ČÍST TUTO KNIHU

Pokusily jsme se uspořádat knihu tak, abyste ji nemuseli číst od začátku

do konce, i kdy je to samozřejmě lepí. Na začátku najdete teoretický rá

mec základní principy fungování toho, co je popsáno v dalích kapito

lách. Obecnosti můete i přeskočit a vrátit se k nim později při hledání

souvislostí. Číst si můete také jen v textu her, cvičení, tipů nebo příkladů,

které jsou graficky odliené. U témat, která někdo jiný u zpracoval lépe,

odkazujeme na knihy a webové stránky, které se nám osvědčily. Jejich

krátké anotace najdete na úplném konci knihy.



Předmluva

Úvah o výchově dětí v rodině nebude nikdy dost stejně tak jako úvah o lásce,

o lidských vztazích či o smyslu ivota. Přemýlení o výchově je zároveň pře

mýlení o budoucnosti jedince, obce, národa či Evropy. Děti, které se dnes

rodí, budou za několik desetiletí řídit společnost a rozhodovat o ivotech

svých i svých potomků, tedy o naich vnucích. Výchovou se předává z gene

race na generaci poselství lidského mylení, vztahů i práce a dílo výchovné je

zároveň dílem humanitním.

Předmětem kníky, kterou máte v rukách, je vytváření, rozvoj a posilování

odolnosti dětí jako jeden z předpokladů jejich úspěného a snad i astného

ivota v budoucnosti. Odolností (někdy se uívá pojem zdatnost) se větinou

rozumí sloitý a vzájemně propojený soubor dovedností, schopností a po

stojů, jak zvládat ivotní svízele a obtíné situace, které se v ivotě zákonitě

objevují. Někdy se uvauje, zda můeme mluvit o jedné obecné odolnosti, či

zda to je jakási slitina řady dílčích forem (odolnost vůči nachlazení či jiným

nemocem, odolnost vůči kolním či pracovním a sociálním neúspěchům,

vůči malým nesnázím běného ivota aj.). Platí vak, e odolnost člověka (ale

i odolnost rodiny, obce aj.) se postupně utváří během celého ivota. V dětství

vznikají předpoklady jak pro zvládání různých nesnází, tak pro pozdějí zvlá

dání často zcela neočekávaných zátěí, které mohou být jednorázové, ale

jindy zdánlivě mírné, avak neustále se opakující v kadodenním ivotě.

Obě autorky uvádí celou řadu uitečných a promylených námětů i příkladů,

jak různé aspekty odolnosti vytvářet a podporovat. V kadé vývojové etapě

(do jisté míry ji v době těhotenství) existují velké rozdíly mezi jednotlivci.

Proto obecné náměty a návody je třeba často upravovat pro konkrétní pod

mínky jednotlivého dítěte a jeho rodiny i celkového okolí, ale i dle jeho zdra

votního stavu, celkové vyspělosti aj. Kadé dítě je ve svém vývoji jedinečné.

13

Předmluva


Mějme na paměti, e v časném vývoji se kladou základy pro celý dalí vývoj.

Z mnoha výzkumů vyplývá, e zdárná výchova v prvních fázích ivota vytváří

velkou anci (i kdy nikoliv jistotu), e i v budoucnosti bude vývoj jedince

a jeho sociálních vztahů přiměřený. Úspěná dospělost i produktivní stárnutí

jsou do velké míry ovlivněny dobrým startem do ivota a vklad, který vloíme

do kolébky, se úročí po mnohá desetiletí.

Dále platí, e se vyvíjí nejen dítě, ale i jeho rodiče a celá rodina. Přibývají zku

enosti, s věkem dítěte se mění výchovné metody, ale i struktura činností

v rodině. Výchova je oboustranný proces. Větinou si mylně myslíme, e jako

rodiče jsme vemocní, ale ve skutečnosti i děti vychovávají násaimysepři

způsobujeme vývoji a zrání naich potomků. Je jistě nezbytné mít v rodině

jistý řád a pravidelnost, ale i ná řád se musí měnit ve shodě s vývojem dětí.

A jetě jednu obecnou poznámku: Výchova se větinou chápe jako záměrný

proces do jisté míry to platí. Zároveň vak je i výchova nezáměrná jak sami

jednáme a co děláme. Děti jsou často velmi bystří pozorovatelé, vímají si

nás a rychle pochopí kdy káeme vodu a sami pijeme víno. Zdeněk Matěj

ček říkával, e nejlépe vychováváme, kdy si ani sami neuvědomujeme, e

vychováváme.

A tedy: čtěme rady zkuených matek, uvaujme o jejich námětech, hrajme si

s dětmi co nejčastěji, nevytýkejme jim chyby, ale hledejme cesty, jak napra

vit omyly, chvalme je co nejčastěji a udrujme pevné rodiny! Výchova je dílo

náročné, ale krásné a nikdy nekončící...

Václav Břicháček

14

edicePRO RODIČE


+


Luisa, 5 let: Máma veze v kočárku moji sestřičku a já jsem u mámy

v bříku.


Co je psychická odolnost

a jak se vyvíjí

Právě narozené telátko se nebojí ani tygra.

Čínské přísloví

Psychicky odolným lidem se ije lépe. Dokáí se snadno vyrovnávat s nároky

vedního dne, dokáí překonat krize, jsou spokojenějí a zdravějí. Čtenář,

který bere tuto knihu do rukou, tak nejspíe činí s úmyslem vybavit své děti

psychickou odolností pro ivot. Kdy budeme mluvit o psychické či fyzické

odolnosti, kadý z nás si pod tím asi něco představí. Psychologové i dalí od

borníci, hlavně z řad lékařů, vak při pokusu o podrobnějí popis odolnosti

narazili a stále naráejí na nesmírnou sloitost a provázanost této vlastnosti,

dovednosti, schopnosti. Psychická odolnost je úzce provázaná i s fyzickou

odolností a nemůeme odhlédnout ani od vlivů prostředí. Vechny tyto tři

prvky se stále vzájemně ovlivňují.

Psychická odolnost se nedá jednodue popsat. Kdy budete číst odbornou

literaturu, narazíte na celou řadu pojmů, jako umístění kontroly, nezdol

nost, resilience, vnitřní soudrnost, self-efficacy a dalí. To vechno

jsou pojmy, které se snaí definovat vlastnosti člověka, který je psychicky

odolný. My se vám budeme snait představit některé zákonitosti, které jsou

při zvládání zátěových situací důleité, a vztáhnout je ke kadodenním udá

lostem a zkuenostem.

Psychologie se o psychickou odolnost v současné době zajímá hlavně proto,

e ačkoliv máme objektivní podmínky pro spokojený ivot (máme dostatek

jídla, máme kde bydlet, je mír, můeme se vzdělávat atd.), stále více lidí pod

léhá nárokům a stresům, které si vytváříme. Projevuje se to nejčastěji zvýe

nou agresivitou, zneuíváním alkoholu a drog nebo depresemi a celou řadou

17

Co je psychická odolnost a jak se vyvíjí

1




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.