načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vše je právě tak, jak to je -- Dokud nás myšlenky neodvedou jinam... - Bob Adamson

Vše je právě tak, jak to je -- Dokud nás myšlenky neodvedou jinam...
-15%
sleva

Kniha: Vše je právě tak, jak to je -- Dokud nás myšlenky neodvedou jinam...
Autor:

Tato kniha je souborem rozhovorů "námořníka Boba" Adamsona s lidmi, hledajícími odpovědi na hluboké životní otázky. Pro jeho moudrost ho vyhledávají lidé z celého světa, navštěvují ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  245 Kč 208
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201806
Počet stran: 151
Rozměr: 215,0x150,0x10,0 mm
Úprava: tran
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložil Adam Pumpr
Hmotnost: 0,23kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7500-340-9
EAN: 9788075003409
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato kniha je souborem rozhovorů "námořníka Boba" Adamsona s lidmi, hledajícími odpovědi na hluboké životní otázky. Pro jeho moudrost ho vyhledávají lidé z celého světa, navštěvují ho na pravidelných týdenních setkáních, která autor pořádá u sebe doma v australském Melbourne. Bob svoji moudrost předává s neobvyklou bezprostředností a nezvratnost jeho slov boří všechny hranice mysli, jež jsme si sami vystavěli. Tím nám otevírá svobodu, která je pro nás přirozeným stavem bytí. (dokud nás myšlenky neodvedou jinam...

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Přeložil Adam Pumpr


K ATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Adamson, Bob

[What’s wrong with right now?. Česky]

Vše je právě tak, jak to je : dokud nás myšlenky neodvedou jinam... / Bob Adamson ;

z anglické verze What’s wrong with right now? ... přeložil Adam Pumpr. -- První vydání

v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2018

ISBN 978-80-7500-340-9

233-852.5 * 159.963.273 * 13 * 165.12 * 159.922 * 165.242.1 * 159.923.5 * (047.53)

- Adamson, Bob

- advaitská filozofie

- bdělost -- duchovní aspekty

- vědomí -- duchovní aspekty

- sebeuvědomování -- duchovní aspekty

- sebezdokonalování -- duchovní aspekty

- rozhovory

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus [5]

Bob Adamson

Vše je právě tak, jak to je

Dokud nás myšlenky neodvedou jinam...

Copyright © Gilbert Schultz, 2001

Translation © Adam Pumpr, 2018

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2018

ISBN 978-80-7500-340-9


Nepromlouvám k tělu, nepromlouvám k mysli.

Promlouvám k onomu JÁ JSEM, kterým JSEM. K tomu vědomí

přítomnosti projevujícímu se skrze mysl jako myšlenka „já jsem.“

Jen to a nic víc.

„NÁMOŘNÍK BOB“ ADAMSON


Milí čtenáři,

snažíme se, aby naše knihy byly perfektní. Pokud i přesto objevíte v textu nějakou

chybu, napište nám na nakladatelstvi@maitrea.cz a my ji rádi opravíme.

Díky, Vaše nakladatelství


Obsah

Úvod ....................................................................................................... ix

Předmluva ............................................................................................. xi

1. Odpověď se nenachází v mysli ................................................ 1

2. Jsme my a mysl jedno a totéž? .............................................. 27

3. Právě tak, jak to je .................................................................... 45

4. Vědomí přítomnosti ................................................................. 63

5. Buďte sami sebou .................................................................... 75

6. Mysl nemůže změnit mysl ...................................................... 91

7. Neuchopitelná věc ................................................................. 107

8. Otevřete se Tomu ................................................................... 111

9. Buďte si jednoduše vědomi své existence ......................... 125

10. Uvědomte si To ....................................................................... 133

Ohlasy ................................................................................................. 145



ix

Úvod

TOTO JE REVIDOVANÉ V YDÁNÍ KNIHY ‘What‘s  Wrong with

Right Now? Unless You Think About It!’, která poprvé vyšla

v roce 2001 a stala se milníkem pro mnohé, kdo ji četli. Avšak

čtenáře předem zatížené náboženským či duchovnímpřesvědčením, které nikdy nepodrobili hlubšímu zkoumání, může

odradit jednoduchost toho, o čem Bob hovoří, či se jim může

dokonce příčit.

Kniha je výjimečná mimo jiné tím, že  Bob nikoho nenabádá, aby něčemu uvěřil. Zastává přístup „přesvědč se sám a uvidíš, jestli je to pravda, nebo ne“.

Pokud však předem zaujmete pohrdavý postoj, prostá pravda, skrývající se mezi řádky, vám unikne. Bob se vyjadřuje tak jasně a prostě, že mnozí nabudou falešného dojmu, že vše chápou, přestože jen „kloužou po povrchu“. Mnozí, kdo Bobovypřednášky dobře znali, si až po mnoha letech najednou uvědomili jejich hloubku. Obvykle pak řekli: „Slyšel jsem to Boba říkat stokrát, ale až dnes jsem si opravdu uvědomil, co tím myslí“. Je to tak prosté, že se nad tím pořádně nezamyslíme. Pokud pro vás tato kniha bude jen jednou z mnoha podobných na toto téma, zřejmě vám uniklo, jak rázně Bob vyvrací mnohá mylná přesvědčení. Četná učení hovoří o „duchovním prozření“ či „probuzení“ – nic takového v  této knize nehledejte. „Klíčem je“ obyčejná každodenní bdělost, jednoduché prosté vnímání. Tato kniha vám může pomoci znovu si uvědomit, kdo skutečně jste – vaši neměnnou podstatu – čisté bytí, které je naší přirozeností. Je to klid a mír

x

v tichosti za hranicí všech slov. Skutečného porozuměnídosáhne

te sladěním své mysli s inteligencí, kterou jsme disponovali dávno

předtím, než se náš rozum naučil pojmenovávat.

GILBERT SCHULTZ, NAKLADATEL A REDAKTOR

Vše je právě tak, jak to je

xi

Předmluva

„Vaší podstatou je sebe-vyzařující čistá Inteligence.“

Sama idea vyzařování vyvolává dojem pohybu a pohyb je energie.

Proto tomu říkám „čistá inteligence – energie“. Vyzařuje nám z  očí.

Nemůžeme ji přesně popsat, ale nelze ji ani popřít. Není to „věc“, nemá

žádný vlastní tvar. Projevuje se jako ten živoucí chvějivý pocitpřítomnosti, který mysl interpretuje slovy „Já jsem“. Ona počáteční myšlenka

„Já jsem“ není realitou samotnou. Je však nejblíže k realitě, kam je mysl

či myšlenka schopna dosáhnout. Realita jako taková je pro myslneuchopitelná. Co zbude bez myšlenky „Já jsem“, je to jen klid? Jen ticho?

Nebo zbude chvějivý pocit přítomnosti, živosti, sebe-vyzařování?

Všechny tyto pojmy jsou jen rozumovými koncepty, označenímysli, pomocí nichž se snaží realitu uchopit. Jediné, co víte jistě, je, že jste. Vědomí vlastního bytí nelze popřít. Není to mrtvé, prázdné ticho.Nejde o to mysl umlčet, ale být si vědom toho, že bytí samo myslipředchází. Ten pocit je velice prchavý.

Uvědomění si vlastního bytí provází právě tento prchavý pocit.Pociťujeme jej jako bezdůvodnou radost. Nisargadatta to krásně vyjádřil v záporu:

„A najednou už není nic špatně.“ Myslíme si, že musíme nějakého stavu dosáhnout a  v  něm setrvávat. Uvědomme si, že  jsme jej nikdy neopustili. Není třeba vyvíjet úsilí, snažit se či pachtit, pokoušet se to nějak uchopit a pak se toho držet. Jste to vy samotní!

BOB ADAMSON, 2001



1

Odpověď se nenachází v mysli

*„Nikdy nenajdete víc „Boha“ než teď. Nenajdete více dobra, více

hojnosti, větší dokonalosti, úplnější úplnosti či nekonečnějšíhonekonečna, než právě v  tomto okamžiku. Prožívejte Bytí v přítomném okamžiku a  každá další chvíle bude přirozeným pokračováním božího milosrdenství.“

* Úryvek textu, který se čte na začátku setkání.

Bob: Není jiné chvíle než přítomného okamžiku.

Otázka: Existuje čas?

Bob: Existuje jen přítomnost. I když o tom teď začneš přemýšlet,

přemýšlíš právě teď – v přítomnosti. Čas je jen konceptem mysli.

O: Kdo napsal tento text?

Bob: V kontextu toho, co říká, nezáleží na tom, kdo jej napsal.

O: Jak a proč se Jedno rozdělilo v mnohé?

Bob: V ne-dualitě, kde jedno je bez druhého, jen a pouze čistévědomí přítomnosti, jak může prožitek poznat sám sebe?

Jedno je úplné; je celé; je dokonalé. Jak prokmitává skrzevšechny ty rozdílné vzorce se všemi jejich prožitky a projevy, je zahaleno nevědomostí. Pak se musí zastavit a uvědomit si samo sebe, aby se navrátilo ke své úplnosti.

Hinduistická tradice to nazývá tancem Šivy, božskou hrou,Lílou či „božským sportem“.

Ve skutečnosti se ale vůbec nic neděje. Energetické vzorce se objevují a  zase mizí. Stále je to ovšem jedna a  tatáž inteligentní energie. Vzorce se projevují, jako se objevují odrazy v zrcadle. Co se přitom děje se zrcadlem? O: Nic! Existuje víc myslí, nebo je jen jedna? Bob: Kdyby existovalo něco jako mysl, byla by jen jedna mysl. Ale mysl je také jen projev! Takže se může jevit jako mnoho myslí. O: Mohu sám sebe poznat pomocí mysli, nebo to s myslí nesouvisí? Bob: Mysl je jediný nástroj, který máme. Musíme ale pochopit, že pomocí mysli sebe sama pochopit nelze. Moje „já“ myslobsahuje, mysl tedy nikdy nemůže obsáhnout moje „já“. O: A jak je to s tím pocitem či myšlenkou „Já jsem?” Bob: To je ta základní myšlenka, z níž vyplývá veškerá dualita.Jakmile se objeví „já“, pak tu musí být i „ty“ nebo „ti ostatní“.Představa „Já jsem“ je příčinou všech našich zdánlivých problémů. Ano, pocit přítomnosti se projevuje i  skrze mysl, ale ty víš, že  jsi, ještě předtím, než si to uvědomíš pomocí mysli – než to pojmenuješ, nemám pravdu? Nikdo pořád nedrží v hlavě: „Já jsem.“ Víš, že tu sedíš. Setrvale či průběžně si svou přítomnost uvědomuješ. O: A co když tvrdě spím? To si to neuvědomuji... Bob: V hlubokém spánku je mysl nečinná, ale samovolné funkce stále běží. I bez mysli. Stále dýcháš a krev obíhá celým tělem, nehty rostou. Nic z toho se nezastaví jen proto, že mysl má přestávku.

Vědomí, či  mysl, se během hlubokého spánku rozvíří a  než se probudíš, začneš snít. Ve snu si vytvoříš nějaký svět a  jsi jeho aktivní součástí. Ve snu jsi v  nějakém městě či  vesnici, v podivné místnosti, nebo někde ve volné přírodě. Můžeš snít o čemkoliv.

Vše je právě tak, jak to je


3

Ve snech mohou být jiní lidé, zvířata, auta, v podstatě cokoliv, a ty

se vidíš jako aktivní součást tohoto světa, aniž bys vstal z postele.

A všechny tyto imaginární světy se nacházejí v tom malémprostoru mezi tvýma ušima. A pokud bys snil každou noc a ten sen pak

další noc pokračoval tak, jak někdy o snu z předchozí nociuvažujeme i v bdělém stavu přes den, jakýpak by byl rozdíl mezi snem

a bdělým stavem?

Je tedy svět něco jiného než mysl? Z  čeho je vlastně mysl? Jakou

má podstatu? Z čeho jsou myšlenky? Myšlenka „Já jsem“ je tvoje

představa o vlastní identitě. Může mysl existovat samostatně, sama

o sobě? Kdybys sis nebyl vědom sám sebe, kdyby toto vědomíchybělo, mohla by se ve tvé hlavě vůbec nějaká myšlenka zrodit?

O: Nevím!

Bob: No, právě jsi řekl, že  v  hlubokém spánku si neuvědomuješ

sám sebe. Nemáš žádné myšlenky. Mysl je tedy závislá na vědomí, či uvědomování, či jakkoliv to chceš nazývat – prostě na čisté,

inteligentní energii. Takže ta je prvotní, to je skutečná realita, ne

myšlenka „Já jsem“ či „já“ jako takové.

O: Je vědomí závislé ještě na něčem dalším?

Bob: Je to vždy jen další pohyb vědomí.

Ve vědomí se zračí celý svět.

Celý svět je ve vědomí obsažen, takže neexistuje nic nežvědomí. Neexistuje nic, co byste mohli vymyslet, představit si, vnímat či předpokládat mimo vědomí. I kdybyste mluvili o jinýchvesmírech či slunečních soustavách, v okamžiku, kdy na ně jenpomyslíte, vnesli jste je do vědomí.

A  ve chvílích, kdy ustoupí do  pozadí ten „myslící a  mluvící aspekt vědomí“, zůstává jen čirá, zářivá inteligence.

Odpověď se nenachází v mysli


4

O: Takže vědomí je součástí univerzálního?

Bob: Když se podíváme hlouběji, tak všechno je součástí univerzálního.

Neexistují žádné části. Vědomí, absolutno, uvědomění, mysl – to všechno jsou různé aspekty jednoho a téhož.

Přirovnal bych to k vodě: známe vodní páru, vodu jakokapalinu a led – jsou to tři různé podoby toho samého – vody. Nikdy se nevzdálí své ne-duální podstatě, zůstane stále jedním bez druhého. Zkuste to pochopit a mít to na paměti.

Nezáleží na tom, jak se to projevuje. Je to stále jen Jedno.

S tímto uvědoměním mizí i pocit odloučení. O: Když je všechno Jedno a nic nemůže být odebráno ani přidáno, tak jak potom vysvětlíte nárůst světové populace? Bob: Inu, Jedno se může rozkmitat do nepřeberného množství vzorců. O: Znamená to, že něco jiného se naopak ztrácí? Bob: Ne. Co by bylo to něco jiného? Všechno je jedna a tatážinteligentní energie! Tvrdí se, že vesmír vznikl z jednoho atomu,či kvarku, či něčeho miniaturního.

Veškerá energie z toho vzešla. Tvrdí se, že se vesmír stále rozpíná a ten takzvaný počátek toho všeho se odehrál před patnáctimiliardami let. V  každé kapce vody najdeme myriády různých forem života. A  v  každé z  nich je mnoho dalších forem života v  ještě menších měřítcích. Kdybychom se dostali do vesmíru – tak daleko, že Země bude vypadat jako malinká tečka – získali bychom zcela jinouperspektivu než tady ze Země. A odkud to celé posoudit a zhodnotit?

Vše je právě tak, jak to je


5

Stále je to všechno – i my – uvnitř Toho celého. Abychom tomohli objektivně zhodnotit, museli bychom se dostat vně – mimo to

všechno. A to je nemožné!

V  kapce vody, v  hlubinách vesmíru i  tady na  Zemi, panují zcela

odlišná časová měřítka. Buňka si jen těžko dokáže představit, jaké

je to žít život z naší stoleté perspektivy. Vše je relativní a vždy záleží,

z jakého úhlu se na to díváme.

My všichni se na svět díváme z pozice „sebe“ nebo „Já“, ale vždy jsou k tomu přidruženy vzpomínky na události a zkušenosti, které jsme za celý život posbírali.

To vše se přidružuje k čistému obrazu našeho „Já“. To všepřispívá k tomu, jestli se cítíme být dobrým nebo špatným člověkem, jestli máme nízké sebevědomí, nebo jestli jsme právě naštvaní či máme strach. Základní pocit spojený s „Já“ je ale oddělenost. A s odděleností jde ruku v  ruce pocit nejistoty. Oddělili jsme se od  úplnosti a ne omezeného potenciálu bytí a stali jsme se odtrženýmiizolovanými lidskými bytostmi, které omezují samy sebe. Vytvořili jsme si kolem sebe jakousi vnitřní klec. A nyní vše hodnotíme z této omezené perspektivy (vycházíme z toho, co se stalo„včera“, v minulosti).

Vše, co se s námi děje, posuzujeme z tohoto hlediskaa označujeme to jako „dobré“, či „špatné“.

Naše měřítka nejsou nikdy ta správná. Náš úhel pohledu není nikdy ten pravdivý.

Když se na to podíváte a uvědomíte si to, kam se dostanete?

Můžete se dostat jen sem, do „tady a teď “, do vnímánípřítomného okamžiku. Toto je skutečnost! Toto je skutečnost! Toto jeskutečnost! Toto je skutečnost!

Odpověď se nenachází v mysli


6

O: Takže jsme úplní, kompletní, nic nám nechybí a jen vinouna

šich myšlenek jsme neurotičtí a nejistí.

Bob: Ano. Aniž byste nad tím přemýšleli, co je špatněna přítom

ném okamžiku? Tady a teď, v přítomném okamžiku, není nicšpat

ně. Vše je tak, jak to je. Nemusíme nic měnit, upravovat aninapra

vovat! Prostě to je takové, jaké to je – úplné.

O: Takže bychom se na sny měli dívat ze zcela jiné perspektivy...

Jsou reálné!

Bob: Přesně tak! Sny jsou ve chvíli snění velice skutečné. Ale když

se ráno vzbudíš a uvědomíš si, že to byly sny, co se stane?

O: No, většinou je pustím z hlavy, i když občas mi tam z nich něco

ulpí...

Bob: Někdy na  ně pak celý den myslíš a  říkáš si: „To bylo straš

né...“ Snažit se si ze snů něco vzít znamená jen posilovat svoje „Já“,

svůj sebe-střed, ve víře, že najdete odpověď.

O: Ve snu to často vypadá poměrně realisticky, jako by se tosku

tečně stalo!

Bob: Ano, vypadá to velmi reálně, ale jakmile se na to začnešdí

vat jako na sen, přestane tě to ovládat. A úplně stejně tě přestane

ovládat falešná představa onoho sebe-středu. Jakmile ji prohlédneš,

osvobodíš se. Oprostíš se od svazujícího „Já“.

O: Někdy jsou ale zkušenosti nabyté v minulosti užitečné.

Bob: Ano, paměť je tu od toho, abychom ji používali. Ale pokud se

vynoří nějaká vzpomínka a vy na ni myslíte znovu a znovua nemů

žete přestat, začne využívat ona vás. Vyvolá ve vás pocity strachu,

úzkosti, deprese a  tak podobně. Využívá ten obraz, který jste si

Vše je právě tak, jak to je


7

o  sobě vytvořili. Když vám nějaká vzpomínka či  představa tento

váš obraz narušuje, naskakuje vám: „Nechci být takový/á!“Vytvoříte si o sobě nový budoucí obraz, abyste z toho mohli uniknout.

Jak jsme již zmínili: mysl je jediný nástroj, který máme k dispozici.

Není naším nepřítelem jen proto, že nám způsobuje tolikproblémů. Pokud to pochopíte, uvědomíte si, že slouží k tomu, k čemu

sloužit má. Je to úžasně tvořivý nástroj! I  pro ni však platí rčení

o dobrém sluhovi a špatném pánu.

Mysl je tak úzce spojena s  čistou, inteligentní energií. A  protože

jsme ji nikdy kriticky neohledali, snadno uvěřila, že právě ona je tu

pánem: „Jsem to já. Já to tu řídím.“ Ale když se na myšlení podíváte

blíž, uvidíte, že  to není nic jiného, než představy a  obrazy, které

samy o sobě nezmůžou nic.

Jsou závislé na čisté, inteligentní energii.

Právě teď vidíte a slyšíte. Říká toto slyšení: „Já slyším?“ Říká toto

vidění: „Já vidím?“ Kdo tohle všechno říká?

O: Mysl!

Bob: Tím, že to říká, si mysl přisvojila moc a věří tomu, že něco

dělá. Zamysleme se ještě dál. Způsobí myšlenka „já vidím“ to,

že myšlenka skutečně začne vidět? Může myšlenka „já slyším“slyšet? Může myšlenka slyšet?

Nemůže! To je důkaz, že  myšlenka nemá žádnou moc. A  vy přesto slyšíte a  vidíte. (Slyšíte a  vidíte, aniž byste na  to mysleli). Můžete tak bez nejmenšího úsilí fungovat, aniž byste se museli jakkoli snažit.

Čirá, inteligentní energie přirozeně probublává našímpsychosomatickým systémem, tělem a myslí, tímto vzorcem energie (který

Odpověď se nenachází v mysli


8

nazýváme lidská bytost). Když se na to zaměříte, zjistíte, že veškeré

tohle fungování probíhá, ať na ně myslíme, nebo ne.

O: Takže je třeba se naučit tomu důvěřovat.

Bob: Nejde o důvěru. Jde o to vrátit se k prostému pochopení – vědomí, že neexistuje žádné „Já“, kterému bychom měli důvěřovat. Dříve nebo později si uvědomíte, že toto „Já“ je jen soubormyšlenek a představ vaší mysli – obraz vykreslený podle vaší minulosti a všeho, co vás v životě ovlivňovalo.

Čistá myšlenka „Já jsem“ je o krok vzdálená od reality.A protože to je dost obtížné pochopit, obalila se mnoha dalšími obrazy, představami a slovy. Tím vzniká obraz, který je velmi „reálný“ a pevný, protože jsme si jej postupně, den za dnem, týden po týdnu, osvojovali zhruba od doby, kdy nám byly dva roky. Ten obraz nebyl nikdy zpochybňován. A to je ten jediný problém. Protože jakmile se na něj kriticky zaměříte, tato mylná představa nemůžezevrubnější zkoumání obstát. Myšlenka „Já“ nemá schopnost vidět! Nedokáže si uvědomovat! Nedokáže místo vás dýchat! Nebije vaším srdcem. Samotnámyšlenka „Já“ závisí na základních tělesných funkcích, bez nich bymyšlení neexistovalo. A i přes to myšlenka „Já“ nějak uvěřila, že má moc! Přestaneme snad bez myšlenek existovat? (Stalo se už někdy, že by bytí zmizelo, protože nebyly přítomné žádné myšlenky?) O: Na intelektuální rovině rozumím všemu, co říkáš. Můžeš mi poradit, jak toto prožít jako přímou zkušenost? Bob: Slyšíš mě teď? (Probíhá právě teď „slyšení“?) O: Ano. Bob: Vidíš mě?

Vše je právě tak, jak to je




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist