načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Vrabec - Václav Šorel

  > > > Vrabec  
-15%
sleva

Kniha: Vrabec
Autor:

Legendární komiks Václava Šorela s názvem Vrabec o mladém skautu Janu Nováčkovi, který touží stát se pilotem a přispět za války k osvobození Československa, začal vycházet nejprve v ...
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  289 Kč 245
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » XYZ
Rok vydání: 2017-09-19
Počet stran: 80
Rozměr: 210 x 297 mm
Úprava: 75 stran : barevné ilustrace
Spolupracovali: Jiří Petráček, Petr Kolmann
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Doporučená novinka pro týden: 2017-39
ISBN: 9788075057723
EAN: 9788075057723
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Legendární komiks Václava Šorela s názvem Vrabec o mladém skautu Janu Nováčkovi, který touží stát se pilotem a přispět za války k osvobození Československa, začal vycházet nejprve v časopise ABC. Nyní se po letech vrací v knižním vydání, ve kterém se čtenáři konečně dočkají celého a rozšířeného příběhu o dobrodružné a nebezpečné cestě českých letců přes Polsko a Francii až do Velké Británie, kde konečně svým umem a odvahou mohli přispět ke konečnému vítězství nad nacisty. Napínavý komiks o mladém hrdinovi je doplněn také řadou dobových fotografií a obrázků nejčastěji využívaných letounů. (příběh skauta)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Václav Šorel - další tituly autora:
Vzpoura mozků Vzpoura mozků
Kobík, František; Šorel, Václav
Cena: 254 Kč
Galaxia Galaxia
Šorel, Václav
Cena: 254 Kč
Galaxia Galaxia
Šorel, Václav
Cena: 140 Kč
Odysseus Odysseus
Šorel, Václav
Cena: 254 Kč
Odysseus Odysseus
Šorel, Václav
Cena: 140 Kč
Tvrz Tvrz
Šorel, Václav
Cena: 254 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

7
JENDA NOVÁČEK A TI DRUZÍ
Fiktivnímu hrdinovi našeho příběhu Janu Nováčkovi, který jako by z oka vypadl ostatním
mladým lidem třicátých let minulého století, učarovala aviatika. Nebylo divu. Nad jejich
hlavami se proháněly Avie, Šmolíky, Tatry, Zlínky a další stroje, takže nejeden mladík či
dívka zatoužili stát se pilotem. A  to ještě nemluvíme o  našich králích vzduchu, jakými
byli štábní kapitán František Malkovský, František Novák, Petr Široký či Ján Ambruš,
které v té době doslova uctívali. Tito hrdinové vzduchu svou akrobacií udivovali diváky
na nejrůznějších leteckých dnech a pro mladé lidi se stávali velkým vzorem.
© Václav Šorel, 2017
Illustrations © Jiří Petráček, 2017
Illustrations © Petr Kolmann, 2017
© NAKLADATELSTVÍ XYZ, 2017
ISBN 978-80-7505-
Snad nejznámějším byl v té době letecký akrobat František Novák, který často reprezentoval
republiku doma i v zahraničí. Na snímku vidíme akrobatický dvouplošník Avia Ba-122, na jehož trupu jsou
zobrazena Novákova vítězství v různých mezinárodních leteckých závodech.
Fotoarchiv Václava Šorela a Michala Ovčáčíka





8 9
VRABEC – PŘÍBĚH SKAUTA
AEROKLUBY A MASARYKOVA
LETECKÁ LIGA
Vzduch je naše moře, znělo v  té době republikou. Aviatika byla na vzestupu a  piloti
byli širokou veřejností vnímáni jako hrdinové vzduchu. Bez nadsázky můžeme říci, že
v tomto čase snad neexistoval kluk, jenž by se nechtěl stát pilotem. Létání samozřejmě
lákalo i děvčata, která nezůstávala stranou. Vždyť i ona měla svůj velký vzor v podobě
první české a první rakousko-uherské pilotky Boženy Laglerové, jedné z prvních pilotek
na světě.
Podhoubím budoucích letců byla Masarykova letecká liga (MLL) a  samozřejmě
i  aerokluby. Tím nejširším však byly  školní letecko-modelářské kroužky, neboť i  ty
zastřešovala zmíněná MLL. Při vhodném počasí se to na kdejaké loučce hemžilo létajícími
modely poháněnými gumovým svazkem. Pořádaly se modelářské závody, přičemž
většinou zvítězil ten model, který vydržel ve vzduchu co nejdéle. Nejslavnější modelářské
soutěže byly pořádány v Praze poblíž Invalidovny nebo na Letenské pláni. Stranou
samozřejmě nezůstávala ani ostatní města a vesnice.
Létání s  modelem, který si modelář sám postavil nebo ho dokonce sám navrhl,
patří k  ušlechtilým a  užitečným koníčkům. Však také nejeden budoucí letecký
konstruktér a pilot začal pronikat do tajů aviatiky právě se svým modelem. Skutečný požitek
z letu samozřejmě model nahradit nemohl. K opravdovému létání chlapcům a děvčatům
většinou pomohla již zmíněná Masarykova letecká liga. U aeroklubů to tak jednoduché
nebylo. Stejně jako dnes nebyl pilotní výcvik nic levného. V tom měla právě MLL
nezastupitelné místo, neboť zde byl letecký výcvik výrazně levnější. A nejen výcvik.
V oddíPaní Božena Laglerová v Gradeho letecké škole v Borku.
Fotoarchiv Václava Šorela
Letecké modelářství bylo mezi oběma válkami velmi populární. Věnovala se mu mládež i dospělí otcové
rodin. Na snímku vidíme modely pánů Vyskočila a Podlešáka, kteří v té době patřili k nejlepším u nás.
Fotoarchiv Otakara Šaffka





10 11
VÁCLAV ŠOREL • JIŘÍ PETRÁČEK • PETR KOLMANN VRABEC – PŘÍBĚH SKAUTA
lech a klubech sdružených v MLL začali mladí nadšenci pod dohledem zkušených pilotů
a konstruktérů svá letadla stavět. Samozřejmě se většinou jednalo o relativně jednoduché
kluzáky, v ojedinělých případech opatřené pomocným motorem.
Když ti nejlepší a nutno říci i nejvytrvalejší adepti létání dokončili základní
letecký výcvik, přešli z  jednoduchých kluzáků na větroně. Větroň již byl schopen dlouhých
letů, když po startu zmíněným gumycukem s ním plachtař létal ve svahovém stoupavém
proudu. Při trošce štěstí, hlavně však umu plachtaře, se mohl po vystoupání do
potřebné výšky vydat na přelet, využívaje klasické termiky nacházející se nad volnou krajinou.
Pravdou však je, že do termiky se větroně dostávaly pomocí takzvaného aerovleku, kdy je
pomocí vlečného lana vytáhl do požadované výšky motorový letoun.
Snímek ukazuje, že se leteckým modelářstvím zabývaly i ženy. Navíc dokladuje způsob, jakým se
tehdy startovalo.
Fotoarchiv Otakara Šaffka
K  nejlepším předválečným větroňům patřil PP-1 Tulák, jehož ušlechtilé tvary jsou vidět na snímku.
Vidíme tam však i  další meziválečné stroje, které létaly v  aeroklubech a  v  oddílech MLL. Jsou to
hornoplošníky Praga E-114 Air baby, konstruktéra ing. Jaroslava Šlechty, pozdějšího tvůrce
československých vrtulníků. Populární Bejbinky dokonce patřily ke strojům, které ve své kategorii zvítězily na
olympijských hrách v roce 1936.
Sbírka Václava Šorela
Start s kluzákem se většinou prováděl pomocí gumového lana, takzvaného gumycuku.
Fotoarchiv Václava Šorela






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist