

Elektronická kniha:
Volejbal
Autor:
Václav Císař
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | PDF, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2005 |
Počet stran: | 165 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Spolupracovali: | ilustrace Monika Wolfová |
Skupina třídění: | Sport. Hry. Tělesná cvičení |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2005 |
ISBN: | 80-247-0502-8 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Po úvodním seznámení s obecnými informacemi o tomto sportu se autor, zkušený trenér, věnuje hlavně učení a tréninku základních dovedností. V dalších kapitolách pak technice herních dovedností a jejich nácviku. V poslední kapitole radí, jak odolávat zatížení a jak dodržovat správnou výživu a pitný režim. Praktická příručka seznamuje se základy, technikou a tréninkem volejbalu.
Kniha zkušeného volejbalového trenéra Vás srozumitelnou a čtivou formou seznámí s požadavky pro trénování a hraní volejbalu. Jejím cílem je nasměrovat hráče a trenéry k tvůrčí aplikaci praktických poznatků, vybavit je koncepčními pohledy na hru, herní dovednosti a taktiku. Na základě těchto znalostí si pak mohou hráči i trenéři sami modifikovat potřebná tréninková cvičení a správně si určit detaily, které jsou pro správné provedení dovedností rozhodující. Nabyté poznatky jim také pomohou s výběrem průpravných cvičení, s jejich využitím pro nácvik nebo odstranění chybných návyků. Součástí knihy je také zásobník vzorových cvičení. (technika a taktika hry, průpravná cvičení)
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Sport
Naučná literatura > Sport > Volejbal
Katalog nakladatelství > G > Grada
Václav Císař Volejbal Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz tel. +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 jako svou 2242. publikaci Odpovědná redaktorka Magdaléna Jimelová Grafická úprava Jiří Pros Ilustrace Monika Wolfová Sazba Miroslav Vospěl Návrh obálky Trilabit s.r.o. Úprava obálky Artedit s.r.o., Praha Fotografie na obálce archiv VK Kladno Počet stran 168 První vydání, Praha 2005 Vytiskly tiskárny PBtisk Příbram Prokopská 8, Příbram IV © Grada Publishing, a.s., 2005 ISBN 80−247−0502−8
volejbal_001-027.qxd 21.4.2005 9:33 Page 2
ISBN 978-80-247-6239-5
© Grada Publishing, a.s. 2011
(tištěná verze)
(elektronická verze ve formátu PDF) Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Filozofie volejbalu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
I. Obecné informace
Základní informace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Hráč volejbalu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Nejde jen o učení dovedností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Nový sportovec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Sportovní cíle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Práce trenéra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Stavba a řízení tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Konfliktům se nevyhýbáme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Chyba je součástí učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Zpětná vazba – feedback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Využíváme citlivosti lidského těla na změnu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
II. Učení a trénink základních dovedností
Začínáme s dětmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Co sledují průpravná cvičení a hry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Průpravná cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Průpravné hry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Postoje a přesuny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Postoje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Postavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Předvídání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Přesuny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Základní techniky odbíjení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Nácvik dovedností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Odbití obouruč vrchem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Odbití obouruč vrchem za hlavu (vzad) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Odbití obouruč vrchem ve výskoku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Odbití obouruč spodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Odbití obouruč spodem mimo osu těla (stranou) . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
45Obsah
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 5
III. Role hráčů a týmová práce
Technika herních dovedností a jejich nácvik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Podání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Spodní podání v čelním postavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Vrchní podání s horní rotací v čelním postavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Plachtící podání v čelním postavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Podání ve výskoku – smečované . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Zásady taktiky podávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Přihrávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Příjem podání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Příjmové formace – organizace příjmu podání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Nahrávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Nahrávání ze země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Nahrávání ve výskoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Nahrávání v pádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Nahrávky různého tempa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Plovoucí a pevné nahrávání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Zásady taktiky nahrávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Útok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Individuální útok. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Další možnosti útoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Zásady taktiky útočení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Blokování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Individuální technika blokování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Seskupování bloků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zásady taktiky blokování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Obrana v poli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Techniky hraní míče v poli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Libero . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Taktika hry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Základní schéma hry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Stavba týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Taktika přiměřená úrovni zvládnutých dovedností . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Herní systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 6
67Obsah
Utkání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Výběr základní šestky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Příprava na utkání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Činnost před utkáním . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Koučování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Rozbor a hodnocení utkání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
IV. Jak odolávat zatížení
Kondiční trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Silový trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Trénink ohebnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zóna výkonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Posilování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Prevence zranění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Regenerace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Odolávání psychické zátěži . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Výživa a pitný režim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 7
Grafické značení
pohyb hráče
dráha míče
zásobník míčů LP levý přední hráč SP střední přední hráč PP pravý přední hráč LZ levý zadní hráč SZ střední zadní hráč PZ pravý zadní hráč N nahrávač S smečař B blokař U univerzální (diagonální) hráč L libero T trenér
hráč přední řady
blokující hráč
hráč zadní řady
cílový hráč
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 8
Úvod
Volejbal je jedním z nejrozšířenějších sportů na světě. Zabývají se jím a baví mili− ony lidí nejrůznějších věkových kategorií. Kdo se volejbal naučí v mládí, může jej na přiměřené úrovni hrát až do pokročilého věku. S jeho učením lze začít kdykoli, i tehdy, když jsme již odrostli dětským střevíčkům. Volejbal v sobě spojuje prvky indi− viduální dovednosti a týmové spolupráce, tvořivost s disciplínou a kázní, vypjaté úsilí při dynamické námaze s prvky zábavy a radostného uspokojení ze zvládání obtížných situací a dosahování úspěchů. Náročnost volejbalové hry můžeme přizpůsobit úrovni, na které ji chceme provozovat, a to od hry přinášející radost z aktivního pohybu a ovládání míče, až po profesionální úroveň ligových soutěží a mezinárodních mistrovských soutěží. Mezinárodní pravidla předpokládají hru šestičlenných mužských či ženských týmů, ale existují i různé modifikace hry co do počtu hráčů, jakož i utkání smíšených družstev.
Filozofie volejbalu
„Písemné zformulování filozofie trénování mě přinutilo k realizaci a odpovědnosti za to, v co věřím,
a přijetí role vzoru.“ (Sally Kus) Filozof Epictetus řekl: „Začátek filozofie je znát stav vlastní mysli“. Znáte stav své vlastní mysli? Je vaše životní filozofie správně formulovaná? Je vaše filozofie trénování dobře definovaná? Nebo si nejste jistí ve svých názorech na důležité problémy v životě a v trénování? Taková nejistota vede k rozporuplnosti v chování, které často zničí osobní vztahy a vytváří chaotické podmínky uvnitř družstva. Jako nekontaktní síťová hra, kde se činnost každého družstva odehrává na jedné polo− vině hřiště, je volejbal závislý na úrovni zvládnutí herních dovedností a taktické vyzrálosti jednotlivých hráčů. Na zpracování míče a jeho odehrání na stranu sou− peře má každé družstvo maximálně tři odbití. Po tuto dobu nemá soupeř možnost přímo ovlivnit hru družstva na druhé straně sítě, protože nemůže ovládat míč. To vybízí k úvaze o tom, kam je třeba napřít a soustředit úsilí každého hráče. Cíle hry i tréninku by měly být orientované na výkon a intenzitu. Svou činnost hráč ovládá po celou dobu, a to bez ohledu na skutečnost, má−li míč, či ne. Jak se dále ujistíme, hráč musí plnit řadu úkolů, i když zrovna neodbíjí míč. Dá se dokonce říci, že těchto činností je více, než vlastní manipulace s míčem a jsou pro vlastní hru, nebo plnění herních cvičení, rozhodujícím faktorem. Podstatou zvládnutého prove− dení konkrétní volejbalové činnosti je být včas na správném místě ve správném postoji. To předpokládá pozorné sledování vývoje herních situací, předvídání jejich průběhu a přípravu hráče reagovat na tento vývoj v koordinaci s ostatními spolu− hráči.
89Úvod
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 9
Jinými slovy, filozofií učení a trénování volejbalu by mělo být, že na prvním místě
je sportovec a vítězství je až druhořadé, prvořadý je rozvoj hráčů, soustředění na
jejich výkon, vítězství je následný produkt tohoto úsilí. Opačná orientace narušuje
soustředění a odvádí pozornost od prováděné činnosti (např. sledování bodů na
ukazateli místo soustředění se na míč). Proto by hra začátečníků měla sledovat
vyvolávání dostatku možností úspěšných řešení. Jak již bylo připomenuto, herní
dovednost lze úspěšně uplatnit tehdy, když se hráči dokážou včas přemístit na
správné místo. Vyžaduje−li reakce v počátečních fázích rozumovou analýzu situací
(než si hráč v paměti uloží dostatečnou zásobu úspěšných srovnávacích obra−
zových sekvencí) je žádoucí, aby to rychlost míče umožňovala. Přiměřená rychlost
míče umožní správné vyhodnocení dráhy jeho letu, včasný přesun do odpovídají−
cího postavení a přesné zpracování míče. Pro efektivní vytváření správných pohybo−
vých návyků je třeba pamatovat na dostatečnou četnost opakování, včetně variant
pohybových činností, a to v poměrně krátkém časovém úseku a pokud možno
s malými časovými přestávkami. Takové situace vytvoříme s menším počtem
hráčů.
V souvislosti s rozvíjením taktického myšlení dětí a mládeže je třeba zdůraznit,
že mladým hráčům chybí osobní zkušenosti z řady pohybových činností a doved−
ností, ale nechybí jim inteligence k získání a zpracovávání těchto zkušeností.
Rozvoj taktického myšlení u dětí závisí hlavně na schopnostech trenéra, na jeho
erudovanosti, odpovědnosti a cílevědomosti. V knize The Volleyball Coaching
Bible, píše americký trenér Mark Pavlik (Pen State University) v úvaze o roli
trenéra: „Nejdůležitější vztah, dokonce důležitější než vztah hráč–trenér, je trené−
rův vztah k sobě samému“. V následujících řádcích uvádí typ otázek, které by si měl
trenér klást, chce−li se ve svém oboru rozvíjet: „Jsem v tom dobrý? Dokážu rozlišo−
vat? Je tu něco, z čeho jsem šťastný? Neznám jiné řešení? Mohu dělat tuto práci
jako povolání? Vím, co dělám? Zlepšuji se? Budu dobrý?“ V žádném oboru nelze
očekávat dosažení dobrých výsledků, pokud sám nejsem dobrý. Vynikající trenéři
se vždy učí režimem stálého dotazování, pitvání a analyzování hry, tréninků atd.
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 10
Základní informace
Volejbal vymyslel v roce 1895 W. G. Morgan, instruktor tělesného vzdělávání
z USA, jako alternativu ke košíkové. Postupně se stal jedním z nejpopulárnějších
sportů na světě. Zpočátku neměla hra pevná pravidla týkající se rozměrů hřiště,
výšky sítě a počtu účastníků na každé straně, první pravidla byla zveřejněna orga−
nizací YMCA v roce 1897 a od té doby se vyvíjela až do dnešní podoby. V Tokiu
roku 1964 se stal volejbal olympijským sportem.
Volejbal se řadí mezi nekontaktní síťové sporty (jako tenis, badminton apod.)
Hřiště je rozdělené na dvě stejné poloviny, mezi soupeřícími stranami je síť, hráči
brání svoji polovinu a útočí do pole soupeře. Snaží se získat bod tím, že pošlou
míč do hřiště soupeře s takovou silou nebo dovedností, že ho není možné vrátit.
Hra je rozdělena na sety. Vítězství v setu dosáhne to družstvo, které jako první
získá 25 bodů, s podmínkou, že k vítězství musí získat minimálně o dva body více
než soupeř. Nerozhodný výsledek není možný. Utkání vyhraje to družstvo, které
jako první vyhraje ve třech setech. Moderní hra vyžaduje skutečnou kolektivní
spolupráci, je elegantní směsicí síly a obratnosti, rychlosti a bystrosti, výskoků
a skoků. V průběhu let se volejbalisté hodně specializovali na dovednosti a úkoly
na hřišti. Hráči vrcholového volejbalu hrají podle své specializace v určitém
postavení na hřišti, aby byly co nejlépe využity jejich dovednosti. Podrobnější infor−
mace o průběhu a řízení hry jsou součástí kapitoly Taktika hry.
Vrcholový volejbal není jedinou možnou variantou této hry. Rekreační forma, hraná
spíše pro radost z pohybu a pobavení, může být provozována v podstatě každým,
kdo se přiměřeně naučí základní techniku – odbití obouruč spodem a odbití obou−
ruč vrchem. Na rekreační úrovni se hraje jednoduchá hra, každý hráč hraje na
místě, které odpovídá jeho aktuálnímu postavení na hřišti a vývoji situace. Mezi
vrcholovým a rekreačním volejbalem je celá škála forem této hry, které odpovídají
úrovni herních dovedností a zkušeností hráčů. S rostoucí úrovní roste i soutěži−
vost, a tak od určité výkonnosti jsou jednotlivé týmy obvykle zapojeny do pravidelné
soutěže, nebo se zúčastňují organizovaných turnajů.
Hrací plocha se skládá z hřiště a volné okolní plochy. Hřiště má rozměry 9×18
metrů, je vyznačené obvodovými čarami o šíři 5 cm, které jsou součástí hřiště
(vzdálenost jejich vnějších okrajů odpovídá uvedeným rozměrům). Uprostřed je
kolmo na delší stranu rozděleno čarou (šíře 5 cm) na dvě poloviny. Středová čára
je součástí obou polovin hřiště. Každá polovina hřiště je dále rozdělena 5 cm
10 11Základní informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 11
širokou čarou rovnoběžnou se sítí ve vzdálenosti 3 metry od středu hřiště (vzdá− lenější okraj čáry) na přední a zadní území. Čára, vyznačující útočné třímetrové pásmo, je součástí předního území a je přerušovaně prodloužena do stran mimo hřiště. Nad středovou čárou je zavěšena síť o šíři 9,5 metru a výšce 1 metr. Nad postran− ními čarami je na síti svisle umístěna 5 cm široká bílá páska. Vedle vnějšího okraje pásky jsou umístěny anténky o průměru 1 cm (vzájemně na opačné straně sítě), které převyšují síť o 80 cm. Část antének nad sítí je označena barevnými 10 cm širokými pruhy (střídavě červeným a bílým). Síť je černé barvy s oky 10×10 cm a její horní okraj je zakončen bílou páskou o šíři 5 cm. Horní okraj sítě od země je pro oficiální utkání určen následujícími pravidly:
muži a junioři 243 cm;
kadeti 239 cm;
starší žáci 235 cm;
ženy a juniorky 224 cm;
mladší žáci a kadetky 220 cm;
starší žákyně 215 cm;
mladší žákyně 210 cm. Pravidla vyžadují okolo hřiště volnou hrací plochu 3 metry po stranách (5 metrů pro mezinárodní utkání) a 5 metrů za zadní čárou (8 metrů pro mezinárodní
I. Obecné informace
Obr. 1 Volejbalové hřiště
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 12
utkání). Tyto požadavky se vztahují na oficiální mistrovská utkání vyšších soutěží.
V mládežnickém a rekreačním volejbale nejsou tak striktně vyžadovány. To vše
platí pro hru šestic, což je základní počet hráčů na hřišti. Spolu s náhradníky může
mít tým 12 hráčů. Existují také utkání či soutěže o menším počtu hráčů – dvojice,
minivolejbal trojic a čtveřic apod. V těchto případech bývají upraveny rozměry
hřiště a u neoficiálních soutěží může být upravena i výška sítě.
Hraje se volejbalovým míčem o hmotnosti 260–280 g, jehož obvod je 66 cm s tole−
rancí 1 cm. Předepsaný vnitřní tlak míče je 30–32,5 kPa. Pro mistrovská utkání
se mohou používat pouze míče schválené řídícím orgánem soutěže.
Vlastní pravidla hry omezují manipulaci s míčem na „odbití“, tedy z časového
hlediska minimální dobu kontaktu s míčem. Každé družstvo má možnost využít
pouze tří odbití míče po sobě, než jej odešle na soupeřovu stranu, přičemž žádný
hráč nesmí míč odbít dvakrát za sebou. Chybou je i delší kontakt s míčem – držení
míče, jakož i jeho nečisté odbití, které může být posouzeno jako dvojí po sobě
jdoucí odbití míče jedním hráčem. Do vymezeného počtu tří odbití se nepočítá
dotyk míče při bloku. Přejde−li míč při blokování na stranu bránícího družstva, může
blokující hráč provést první odbití, i když se míče dotkl při blokování. Jako dvojí
odbití se rovněž nepočítají následné dotyky hráče přijímajícího první míč od sou−
peře (při podání i při útoku) – nečisté odbití prsty či odražení míče přihrávaného
bagrem do jiné části těla přijímajícího hráče (např. ramene). Pro odbití mohou
hráči z hlediska pravidel použít jakoukoli část těla.
Hra je zahájena podáním, které musí být provedeno za koncovou čárou hřiště.
Podání musí být uskutečněno úderem do nadhozeného (popřípadě puštěného) míče
do osmi sekund po odpískaném pokynu k zahájení hry rozhodčím. Na provedení
podání má hráč jen jeden pokus. Nadhození míče se považuje za zahájení pokusu
o podání. Při zahájení hry (hra je zahájena úderem podávajícího hráče do míče,
nikoli písknutím rozhodčího) musí hráči zaujímat postavení odpovídající rotačnímu
pořadí dle zápisu uvedeného při zahájení setu. Hráči přední (v daném okamžiku)
musí stát před odpovídajícím hráčem zadní řady a hráči v jednotlivých řadách musí
stát v pořadí odpovídajícím zápisu, jinak rozhodčí odpíská chybu postavení. Podá−
vající, který je za hřištěm, nemusí dodržovat postavení v řadě a může podávat za
koncovou čárou po celé její šíři. Po provedení podání se hráči mohou přesouvat
po celém hřišti. Objasnění této problematiky se budeme blíže věnovat v kapitole
Taktika hry.
Hráči, kteří zahájili set, mohou být během něj střídáni hráči uvedenými v zápisu
před zahájením utkání. Během setu může být provedeno 6 střídání, přičemž vystří−
daný hráč ze zahajovací sestavy se může vrátit do hry za hráče, který jej střídal.
Hráč, který střídal některého hráče, nemůže v tomtéž setu střídat jiného hráče.
Střídání je možné pouze při přerušení hry a se souhlasem rozhodčího. Probíhá na
postranní čáře v předním třímetrovém pásmu.
12 13Základní informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 13
Odbíjí−li družstvo míč přes síť, musí ho nasměrovat do hracího pole soupeře.
Pokud míč dopadne vně čar vymezujících hřiště, nebo při přeletu sítě neprochází
prostorem vymezeným anténkami, je označen jako míč mimo hřiště (v autu), což
je chyba znamenající bod pro soupeře.
Z útočného pásma mohou na soupeřovu polovinu odbíjet míče nad úrovní sítě
pouze hráči přední řady. Odbíjí−li v předním pásmu míč nad úrovní sítě hráč zadní
řady, je to porušení pravidel, které se trestá bodem pro soupeře. Ze zadní části
hřiště (za třímetrovou čárou) mohou odbíjet míče nad úrovní sítě všichni hráči,
kromě libera. Při odbíjení ve výskoku se hráči nemusí odrážet z prostoru uvnitř čar
vymezujících hřiště, mohou tak činit i vně jeho plochy.
Za chybu během hry se považuje dotyk pole pod sítí na soupeřově straně jakoukoli
částí těla, přičemž za „přešlap“ se nepovažuje dotyk nohou, pokud se chodidlo
dotýká středové čáry, nebo je nad ní – středová čára je součástí obou polovin
hřiště. Dotyk sítě, včetně anténky, při činnosti související s herní akcí je rovněž
chybou (při blokování, nahrávání nebo při útočném úderu).
Hráči mohou nad úrovní sítě přesahovat nad polovinu soupeře při blokování,
nebrání−li herní akci soupeře (např. blokováním nahrávaného míče). Při odbíjení
míče k soupeři mohou přesáhnout síť (útok, ulití apod.) pod podmínkou, že kon−
takt s míčem zahájili na vlastní polovině hřiště.
Pokud přijímající družstvo nezpracuje míč a ten se odrazí na polovinu herního pros−
toru soupeře mimo anténky, může být vrácen zpět mimo prostor vymezený antén−
kami a zahrán regulérním způsobem k soupeři. Hráč, který běží vrátit míč, nesmí
šlápnout do pole soupeře.
Končí−li míč v zámezí po dotyku hráče na bloku či hráče v poli, je označen jako
tečovaný míč a bod je připsán soupeřícímu týmu. Dopadne−li míč do hřiště, je to
chyba toho týmu, na jehož polovinu míč dopadl. Bod získává soupeř.
Pokud se hráči proviní nesportovním chováním, mohou být rozhodčím napomenuti,
při opakovaném nesportovním chování (včetně zdržování hry) dostane tým žlutou
kartu a soupeři se připíše bod. Při hrubém porušení pravidel může tým dostat žlu−
tou kartu spolu se sankcí, bez předchozího napomínání.
Libero je specialistou na příjem podání a obrannou hru v poli. Střídá hráče zadní
řady. Při zahájení hry musí dodržovat postavení hráče, kterého střídal. Střídat
může kdykoliv, když je přerušená hra. Střídání probíhá v zadní části hřiště na
straně lavičky družstva. Pro přehlednost má libero dres jiné barvy než ostatní hráči
družstva. Střídání libera se nezapočítávají do kvóty šesti povolených střídání ostat−
ních hráčů. Libero nemůže střídat podávajícího hráče, protože nesmí podávat,
nesmí útočit a jako hráč zadní řady se nesmí podílet na blokování. Libero nesmí
v útočném pásmu nahrávat na útok prsty, může použít pouze odbití spodem.
I. Obecné informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 14
Libero nemůže být ve své roli během utkání nahrazen žádným jiným hráčem.
Výjimkou je jeho zranění, pak jej může se souhlasem rozhodčího nahradit jiný hráč
družstva uvedený v zápisu utkání. Tento hráč se pak stává liberem se všemi právy
a povinnostmi. Během utkání již nemůže hráč, který původně hrál libera, do hry
nastoupit.
Hráči, uvedení v zápise, kteří nejsou na hřišti, musí během hry sedět na lavičce,
nebo stát za hřištěm ve vymezeném prostoru.
Trenér sedí na lavičce v místě nejblíže k zapisovateli, nebo může chodit podél
zadní části hřiště svého družstva a udělovat potřebné pokyny. Nesmí zdržovat hru
ani jinak rušit její průběh.
Týmy, hrající mistrovské soutěže, by si měly opatřit úplná pravidla volejbalu a řád
odpovídající soutěže, seznámit se s nimi a osvojit si je. Výše uvedený výtah je
pouze základní informací postačující pro rekreační hru a trénink začínajících týmů.
14 15Základní informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 15
+
Hráč volejbalu
„Velikost vašich úspěchů se bude rovnat hloubce vašeho přesvědčení.“ (W. F. Scolavino) Hráč volejbalu by měl mít rád svou hru a měl by být soutěživý. I když je volejbal nekontaktní hrou, jeho průběh je soubojem dovedností. Má−li hráč skutečný zájem o svůj sport, má základní stupeň sebemotivace, který může trenér citlivým způ− sobem rozvíjet. Sebemotivace s sebou přináší hlad po osvojování si nových doved− ností, jejich uplatňování ve hře. Bojovnost takového hráče lze snadno navodit. Dobrý hráč má rád trénink jako nástroj svého růstu a vyhledává v něm způsoby, jak zlepšovat svůj výkon. Je zodpovědný, každý úkol, každá obtížná situace je pro něj výzvou k napření úsilí. Případné své nezdary nesvádí na druhé. Umí se radovat z úspěchů a podělit se o svou radost se spoluhráči. Umí sdílet radost druhých, jsou−li úspěšní. Nevyvolává zbytečné konflikty. Ví, že nikdo nedělá chyby úmyslně. Ale není shovívavý ke spoluhráčům, kteří se vyhýbají svým úkolům, zanedbávají svou přípravu a nejsou ochotni dát všechny své schopnosti ve prospěch týmu. Je disciplinovaný, vytrvalý, mentálně odolný, komunikativní a ví, že příklad je nad všechny slovní argumenty. Nejde jen o učení dovedností
„Nedávejte zcela hotová řešení. Řešení úkolu je výzvou pro hráče, ne pro trenéra.“ (Stan Kellner) Perfektní osvojení si techniky herních dovedností je podstatným předpokladem zvládnutí volejbalové hry, ale skutečným klíčem k úspěšnosti hráče je schopnost tyto dovednosti uplatnit v soutěžním utkání, a to v potřebné kvalitě a v provedení, odpovídajícím dané situaci. Tady nastupují další faktory, které limitují výkonnost hráče. Proto musí být i tyto nehmatatelné složky kvalitní hry brány v potaz a měly by být součástí tréninku. Nejsilnějším motorem lidského chování je návyk. Čím komplexnější je návyková struktura chování jednotlivce a celého družstva, tím vyšších výkonů dosahuje při vlastní hře. Soutěživost a houževnatost by měly provázet většinu cvičení. Trenéři mívají k dispozici dostatečný zásobník cvičení a jsou schopni připravit dobrý tré− nink, ale mnozí jsou nedůslední při jeho řízení. Klíč k úspěšnosti je v jasné před− stavě o technice individuálních dovedností, o jejím taktickém uplatnění ve hře, ale také o intenzitě tréninkového i herního úsilí, potřebné k dosahování vysoké výkon− nosti. Tyto představy je třeba prosazovat při tréninku i při hře. Cesta k úspěšnosti vede přes připravenost, cílevědomost a důslednost v každodenní práci. Trénin− kem nebudujeme pouze pohybová schémata správné reakce na herní situace,
I. Obecné informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 16
ale formujeme způsob myšlení, tříbíme individuální i sociální chování, pomáháme v orientaci při řešení úkolů, budujeme nejen nervosvalovou synapsi, ale celková schémata řešení herních situací, vytváříme návyk potřeby odevzdávat ten nejlepší výkon. Hodnota hráče z hlediska výkonu má tři složky, při troše obraznosti můžeme říci, že svou hodnotu čerpá ze tří měšců – z dovedností, znalostí a zkušeností. Každý začátečník postupně plní své měšce, a tím zajišťuje svůj hráčský rozvoj. Směr a efektivita tohoto rozvoje je v raném stadiu převážně starostí a zodpovědností trenéra. Trenér je tím rozhodujícím faktorem, který pomáhá formovat hráčskou osobnost v každém z adeptů. Trenér dbá na to, aby se všechny měšce výkonnos− ti plnily rovnoměrně. 1. Plnění prvního měšce – učení a zvládání hráčských dovedností – je pravidel−
nou složkou tréninku na všech úrovních a většina trenérů či cvičitelů se snaží
o jejich kvalitní zvládání. Toto bude podrobněji rozvedeno v dalších kapitolách. 2. Naplňování druhého měšce – osvojování si znalostí – je svým způsobem mo−
stem mezi dovednostmi a zkušenostmi, neomezujme se pouze na taktiku. Již
od začátku je dobré vědět co, proč a jak. Již první krůčky ve zvládání techniky
mají své taktické souvislosti, i když to v té době ještě není zřejmé. 3. Ve třetím měšci hráči hromadí své zkušenosti, trenér jim je pomáhá třídit
a správně interpretovat. Nejde jen o zkušenosti z herních situací, ale i z nácviku
základních pohybových dovedností. Snažme se, aby převažovaly zkušenosti
z úspěšného zvládání úkolů. Jak tomu pomoci? Není to tak složité. Je třeba jen
zvolit správné postupy při řízení cvičení. Chceme, aby hráč ve své činnosti
uplatňoval zvolené dovednosti technicky správně a takticky vhodně, podporu−
jeme ho tedy ve správném provádění konkrétních činností a upozorňujeme ho
na zdařilé akce. Úspěšné zkušenosti se pak promění ve „valutové“ hodnoty
hráče. Příliš časté vedení cvičení se zaměřením na vyskytující se chyby či sel−
hání plní měšec emočními zážitky neúspěchu. Takový přístup orientuje mysl
hráče na neúspěšné akce, přílišné zdůrazňování provedených chyb obrací jeho
mysl do minulosti, tedy do oblasti, kterou již neovlivníme. Při opravách či korek−
ci chyb mluvme o správném provedení, co a jak je třeba udělat, aby hráči byli
úspěšní. Mluvme často o úspěšně zvládnuté činnosti a obracejme pozornost
hráčů ke správnému provedení rozhodujících sekvencí konkrétních dovedností,
vyžadujme od nich uvědomění si kinestetických, vizuálních, hmatových i slu−
chových vjemů, které měli při úspěšné činnosti. Zaměřením jejich vědomí na
tuto činnost posilujeme vytvářející se synaptická spojení správného provádění
dovedností. Je to, jako bychom v mysli budovali nějakou databanku správných
řešení a vytvářeli tak mapu odpovídajících pohybových reakcí na dané situace.
Pomáháme hráčům orientovat mysl na pozitivní zpracovávání poznatků, infor−
mací a zkušeností, zvládat distribuci a zaměření pozornosti na přítomnost,
rozpoznávat podstatné a volit odpovídající optimální reakce.
16 17Hráč volejbalu
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 17
Naplnění práce trenéra přichází tehdy, když hráči jeho družstva všechny své doved− nosti, znalosti a zkušenosti dokážou ve hře stabilně využívat. Teprve tehdy se z nich stávají hráčské osobnosti (i když zpočátku ještě s malým „o“), za jejichž sebevědomím stojí výkon. Nový sportovec
„Vytváření nového sportovce znamená aplikovat na sport všechno, co víme o rozvíjení lidského
výkonu a lidského potenciálu.“ (Marie Dalloway) Bez ohledu na to, z jakého prostředí sportovec pochází, může maximalizovat po− tenciál, který v něm dřímá. Existuje mnoho příkladů sportovců, kteří se přes různé handicapy dokázali vypracovat do vrcholového sportu. Projevili houževnatost, píli, odolnost a hlavně sílu ducha, mentální sílu. Budování mentální převahy je „tajnou“ zbraní všech špičkových sportovců. V individuálních sportech je faktor mentálního tréninku zdůrazňován již delší dobu. V kolektivních sportech se postupně objevuje jako určitá rituální rutina. Ale i zde rostoucí úroveň nasměruje sportovce k větší komplexnosti tréninků. Takoví budou sportovci budoucnosti. V této knize není prostor pro hlubší sondu do mentální složky tréninku, musí nám stačit stručný přehled rozhodujících aspektů, které podmiňují kvalitu sportovního výkonu a efek− tivitu tréninku. Podívejme se na pět základních mentálních dovedností, jejichž zvládání zhodnotí fyzické tréninkové úsilí v maximálním výkonu.
Vzájemné vztahy mezi pěti psychickými dovednostmi
1. Efektivní ovládání mentální energie eliminuje stres a vysoký stres produkuje
vysokou mentální energii.
2. Sportovec musí být uvolněný, aby efektivně vytvářel obrazy a obrazy jsou
užitečné pro učení se relaxaci.
I. Obecné informace
volejbal_001-027.qxd 14.4.2005 8:25 Page 18