načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony -- krok za krokem, s CD-ROMem - Libuše Neščáková; Lucie Marelová

Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony -- krok za krokem, s CD-ROMem

Elektronická kniha: Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony
Autor: Libuše Neščáková; Lucie Marelová
Podnázev: krok za krokem, s CD-ROMem

Personalista a manažer se ve své každodenní praxi velmi často zabývá tvorbou vnitrofiremních závazných předpisů, které upravují vztah zaměstnanec - zaměstnavatel. V praxi však stále ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 246
Rozměr: 24 cm + 1 CD-ROM
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Pracovní, sociální, stavební právo. Právo životního prostředí
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4622-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Řešení nejdůležitějších problémů a situací ve věcech pracovněprávních vztahů mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem a rovněž ucelený výklad týkající se tvorby vnitřních předpisů zaměstnavatele. Příručka vychází z právního stavu k 1. 8. 2013.

Popis nakladatele

Personalista a manažer se ve své každodenní praxi velmi často zabývá tvorbou vnitrofiremních závazných předpisů, které upravují vztah zaměstnanec - zaměstnavatel. V praxi však stále vnikají mnohá pochybení, zbytečné spory a v důsledku toho i žaloby. Nechte se přehledně provézt touto problematikou, pochopíte provázanost zákoníku práce s běžnou personální a řídící praxí. Publikace se snaží objektivně reagovat na běžnou firemní praxi. Aplikuje zákonná ustanovení pracovního práva na praktických ukázkách a také pomocí široké škály vzorových formulářů a dokumentů, které jsou ihned k použití na přiloženém CD. Účelem publikace však není poskytnout čtenáři plnou citaci zákona s komentářem. Její předností je především maximální provázanost s bohatou manažerskou, právní a lektorskou praxí autorek a se zkušenostmi při uplatnění těchto poznatků v rámci tvorby pracovněprávních dokumentů zaměstnavatele. (krok za krokem)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Libuše Neščáková; Lucie Marelová - další tituly autora:
Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony -- krok za krokem, s CD-ROMem Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony
Zákoník práce 2014 - s výkladem -- Právní stav k 1. 1. 2014 Zákoník práce 2014 - s výkladem
 (e-book)
Zákoník práce 2014 v praxi - komplexní průvodce -- Právní stav k 1. 1. 2014 Zákoník práce 2014 v praxi - komplexní průvodce
 (e-book)
Zákoník práce 2014 - s výkladem -- Právní stav k 1. 1. 2014 Zákoník práce 2014 - s výkladem
 (e-book)
Jak skončit pracovní poměr -- z pohledu zaměstnavatele a zaměstnance Jak skončit pracovní poměr
 (e-book)
Zákoník práce 2013 v praxi - komplexní průvodce -- Právní stav k 1. 1. 2013 Zákoník práce 2013 v praxi - komplexní průvodce
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Vnitřní závazné předpisy

zaměstnavatele a jiné

pracovněprávní úkony

krok za krokem

- Elektronické vzorové dokumenty k okamžitému použití

- Pravidla a praktické rady pro tvorbu dokumentů

- Výklady a komentáře k zákoníku práce

- Vzorový pracovní řád, mzdový předpis, pracovní smlouva a další

- Aktualizace vzorů podle nového občanského zákoníku

Libuše Neščáková,

Lucie Marelová

- E

- Pr

- Výk

- Vzor

- Aktu

Ing. Libuše Neščáková, MBA získala inženýrský titul na Pro

vozně ekonomické fakultě ČZU v Praze a titul MBA v rámci

ukončení studia London International Graduate School, kde je

stávajícím tutorem pracovního práva v manažerském programu

pro právníky i neprávníky Executive Master of Laws (LLM) a také

tutorem oboru řízení lidských zdrojů v manažerském programu

MBA. Kromě svých lektorských aktivit v rámci problematiky zá

koníku práce a související pracovněprávní legislativy se zamě

řuje na široké spektrum řízení lidských zdrojů. Své poradenské,

auditorské a lektorské aktivity zaměřuje na maximální propojení s praxí, je uznávaným lektorem vzdělávání dospělých v oblasti jak pracovního práva, tak i soft skils. V roce 2012 byla oceněna Českou andragogickou společností za přínos ve vzdělávání dospělých titulem „Nejlepší tutor roku 2011“. Je mediátorem v oblasti mimosoudního řešení pracovněprávních sporů.

JUDr. Lucie Marelová vystudovala Právnickou fakultu Uni

verzity Karlovy v Praze v roce 2007. Téhož roku nastoupila

v advokátní kanceláři JUDr. Viktora Paka jako advokátní kon

cipientka. V roce 2010 složila advokátní zkoušku a stala se

praktikující advokátkou. V roce 2011 získala titul doktor práv

v oboru pracovní právo a právo sociálního zabezpečení. Ve své

praxi poskytuje právní služby zejména v oblasti pracovního,

občanského a obchodního práva. Má bohaté zkušenosti ve

vnitrofi remní právní praxi, kde úzce spolupracuje s personalis

ty a manažery na všech úrovních řízení. Od roku 2011 působí jako lektorka na soukromé škole London International Graduate School, ve které vyučuje předměty s právní tématikou. Příležitostně publikuje odborné články. Předkládaná publikace se věnuje problematice a tvorbě vnitrofi remních závazných předpisů v rámci tvorby pracovněprávních dokumentů zaměstnavatele. Čtenář zde najde kompletní úpravu pracovněprávní problematiky vztahu zaměstnavatel & zaměstnanec, včetně bohaté škály vzorových dokumentů připravených ihned k použití na přiloženém CD-ROMu. Publikace provádí čtenáře zvoleným tématem a provazuje aplikaci zákoníku práce s běžnou personální a řídící praxí. Její zpracování nenahrává ani zaměstnavatelům, ani zaměstnancům. Snaží se objektivně reagovat na běžnou fi remní praxi a potřeby. Navazuje na potřeby cílových skupin a uvádí je do daného tématu především výkladem aplikace zákonných ustanovení pracovního práva, a to výhradně na praktických ukázkách. Není však účelem této knihy poskytnout čtenáři plnou citaci zákona s komentářem. Předkládané zpracování pracovněprávní problematiky je v praxi jedním z nejčastěji používaných procesů v rámci personálního a manažerského řízení. Nabízené zpracování vnitrofi remních dokumentů a jiných vzorů, včetně připravené dokumentace k vybraným právním úkonům, je vázáno na praxi obou autorek, které právě ze své bohaté praxe vybírají a čtenáři prezentují tuto problematiku.

Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony

Libuše Neščáková, Lucie Marelová

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: info@grada.cz, www.grada.cz

9 788024 746227

ISBN 978-80-247-4622-7



Vnitřní závazné předpisy

zaměstnavatele a jiné

pracovněprávní úkony

krok za krokem

Libuše Neščáková, Lucie Marelová


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být re

produkována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písem

ného souhlasu nakladatele. Edice Právo pro každého Ing. Libuše Neščáková, MBA, JUDr. Lucie Marelová Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony krok za krokem TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5317. publikaci Foto na obálce allphoto.cz Realizace obálky Michal Němec Sazba Jan Šístek Odpovědná redaktorka Ing. Michaela Průšová Počet stran 256 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © GRADA Publishing, a.s., 2013 ISBN 978-80-247-4622-7 GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax 234 264 400, www.grada.cz ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8801-2 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8802-9 (ve formátu EPUB)

Obsah

5

Obsah

Zkratky .......................................................................................................................... 11

Úvodem ......................................................................................................................... 13

I. Individuální vztahy ................................................................................................... 15

1. Právní úkony a jejich struktura ......................................................................... 15

1.1 Prameny práva a jejich aplikace ................................................................... 15

1.2 Dvoustranné právní úkony (smlouvy) .......................................................... 16

1.3 Jednostranné právní úkony ........................................................................... 18

1.4 Neplatnost právních úkonů ........................................................................... 19

2. Jednání jménem právnické osoby a zastoupení v pracovněprávních

vztazích ................................................................................................................. 21

2.1 Jednání jménem právnické osoby ................................................................. 21

2.2 Právní úprava zastoupení .............................................................................. 21

2.3 Pověření zaměstnance ................................................................................... 22

2.4 Plná moc ........................................................................................................ 23

2.5 Zánik plné moci (odvolání, výpověď) .......................................................... 24

3. Úkony před vznikem pracovního poměru ......................................................... 26

3.1 Základní pojmy ............................................................................................. 26

3.2 Pozvání k přijímacímu řízení ........................................................................ 31

3.2.1 Druhy personálních řízení ............................................................... 32

3.2.2 Profil hledaného kandidáta .............................................................. 34

3.2.3 Formy výběru .................................................................................. 37

3.2.4 Proces výběrového řízení ................................................................ 38

3.2.5 Hodnocení personálního výběrového řízení .................................... 42

3.3 Osobní dotazník ............................................................................................ 43

3.4 Lékařské prohlídky zaměstnanců .................................................................. 45

3.4.1 Vstupní lékařská prohlídka .............................................................. 46

3.4.2 Lékařské prohlídka ke vzdělávání nebo v průběhu vzdělávání ....... 50

3.4.3 Pracovnělékařské prohlídky ............................................................ 51

4. Vznik pracovního poměru ................................................................................... 55

4.1 Závislá práce a tzv. švarcsystém ................................................................... 55

4.2 Pracovní smlouva .......................................................................................... 57

4.2.1 Podstatné náležitosti ........................................................................ 57

4.2.2 Další ujednání v pracovní smlouvě ................................................. 58

4.2.3 Pracovní smlouva s vedoucím zaměstnancem ................................ 62

4.3 Výkon práce doma ........................................................................................ 63

4.4 Pracovní náplň .............................................................................................. 64

4.5 Odstoupení od pracovní smlouvy ................................................................. 65

5. Úkony během pracovního poměru ..................................................................... 66

5.1 Pracovní doba ................................................................................................ 66

5.1.1 Práce v noci ..................................................................................... 68

Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

6

5.1.2 Pracovní pohotovost ........................................................................ 69

5.1.3 Netradiční rozvržení pracovní doby ................................................ 69

5.2 Přestávky v práci, doba odpočinku ............................................................... 72

5.2.1 Přestávky v práci ............................................................................. 72

5.2.2 Doba odpočinku .............................................................................. 73

5.3 Dovolená ....................................................................................................... 75

5.3.1 Dovolená za kalendářní rok ............................................................. 75

5.3.2 Dovolená za odpracované dny ........................................................ 76

5.3.3 Dodatková dovolená ........................................................................ 78

5.3.4 Čerpání dovolené ............................................................................. 79

5.3.5 O dovolené obecně .......................................................................... 82

5.3.6 Krácení dovolené ............................................................................. 82

5.4 Překážky v práci ............................................................................................ 83

5.4.1 Překážky na straně zaměstnance ..................................................... 83

5.4.2 Jiné důležité osobní překážky v práci .............................................. 84

5.4.3 Kontrola dočasně práce neschopného zaměstnance ........................ 87

5.4.4 Překážky na straně zaměstnavatele ................................................. 88

5.5 Stravování zaměstnanců ................................................................................ 89

5.6 Zvláštní pracovní podmínky některých zaměstnanců ................................... 90

5.7 Konkurenční doložka .................................................................................... 91

5.8 Informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnanci .............................. 92

5.8.1 Informace před vznikem pracovního poměru ................................. 92

5.8.2 Informace v době trvání pracovního poměru .................................. 92

5.8.3 Informace o obsahu pracovní smlouvy ........................................... 93

5.9 Odborný rozvoj zaměstnanců ....................................................................... 93

5.9.1 Zaškolení a zaučení ......................................................................... 94

5.9.2 Odborná praxe absolventů škol ....................................................... 94

5.9.3 Prohloubení kvalifikace ................................................................... 94

5.9.4 Zvýšení kvalifikace ......................................................................... 95

5.10 Odpovědnost za schodek na hodnotách svěřených k vyúčtování ................. 96

5.10.1 Dohoda o odpovědnosti ................................................................... 97

5.11 Odpovědnost za ztrátu svěřených věcí ........................................................ 100

5.11.1 Potvrzení o svěření věci ................................................................ 100

5.11.2 Dohoda o odpovědnosti za ztrátu svěřených věcí ......................... 100

5.12 Dohoda o mlčenlivosti ................................................................................ 101

6. Změny pracovního poměru ............................................................................... 102

6.1 Převedení na jinou práci .............................................................................. 102

6.2 Přeložení do jiného místa výkonu práce ..................................................... 104

6.3 Dohoda o jiné změně pracovního poměru .................................................. 104

7. Agenturní zaměstnávání a dočasné přidělení zaměstnance k jinému

zaměstnavateli .................................................................................................... 105

7.1 Agenturní zaměstnávání .............................................................................. 105

7.1.1 Dohoda agentury práce s uživatelem ............................................. 105

7.1.2 Rámcová smlouva mezi agenturou práce a uživatelem ................. 106

7.1.3 Pokyn přidělení zaměstnance agenturou práce ............................. 106

7.2 Dočasné přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli .......................... 107

7.2.1 Dohoda mezi zaměstnavatelem a jeho zaměstnancem

o dočasném přidělení k jinému zaměstnavateli ............................. 107


Obsah

7

7.2.2 Dohoda mezi zaměstnavateli o dočasném přidělení

zaměstnanců .................................................................................. 108

8. Problémové situace a jejich řešení .................................................................... 109

8.1 Upozornění na možnost výpovědi v souvislosti s porušením pracovních

povinností (vytýkací dopis) ......................................................................... 109

8.2 Výzva k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků ......................... 109

8.3 Náhrada škody ............................................................................................. 110

8.3.1 Obecná odpovědnost zaměstnance za škodu .................................. 111

8.3.2 Odpovědnost za nesplnění povinnosti k odvrácení škody ............. 111

8.3.3 Výzva k úhradě škody .................................................................... 113

8.3.4 Dohoda o způsobu náhrady škody a uznání dluhu ......................... 113

8.4 Dohoda o narovnání ..................................................................................... 114

8.5 Dohoda o srážkách ze mzdy ........................................................................ 115

8.6 Započtení v pracovněprávních vztazích ....................................................... 116

8.7 Možnosti postihu zaměstnance .................................................................... 117

8.8 Doručování písemností ................................................................................ 118

8.8.1 Osobní předání písemnosti ............................................................. 118

8.8.2 Doručení prostřednictvím sítě nebo služby elektronických

komunikací ..................................................................................... 119

8.8.3 Doručení prostřednictvím provozovatele poštovních služeb ......... 119

9. Skončení pracovního poměru ........................................................................... 121

9.1 Dohoda o rozvázání pracovního poměru .................................................... 122

9.2 Výpověď ..................................................................................................... 123

9.2.1 Výpověď z důvodu rušení zaměstnavatele .................................... 125

9.2.2 Výpověď z důvodu přemístění zaměstnavatele ............................. 126

9.2.3 Výpověď z důvodu nadbytečnosti ................................................. 126

9.2.4 Výpověď z důvodu, že zaměstnanec nesmí konat dosavadní

práci pro pracovní úraz či nemoc z povolání ................................ 127

9.2.5 Výpověď z důvodu, že zaměstnanec pozbyl dlouhodobě

způsobilost vykonávat dosavadní práci vzhledem ke svému

zdravotnímu stavu ......................................................................... 128

9.2.6 Výpověď z důvodu, že zaměstnanec nesplňuje předpoklady

pro výkon práce, např. vykazuje neuspokojivé pracovní

výsledky ........................................................................................ 128

9.2.7 Výpověď z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních

předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci ....... 130

9.2.8 Výpověď z důvodu, že zaměstnanec porušil režim dočasně práce

neschopného pojištěnce ................................................................. 133

9.3 Odvolání výpovědi zaměstnavatelem ......................................................... 135

9.4 Hromadné propouštění ................................................................................ 135

9.5 Skončení pracovního poměru s vedoucím zaměstnancem po odvolání

nebo vzdání se tohoto místa ........................................................................ 136

9.5.1 Odvolání z vedoucího pracovního místa ....................................... 137

9.6 Okamžité zrušení pracovního poměru ........................................................ 137

9.6.1 Okamžité zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele –

pravomocné odsouzení .................................................................. 138

9.6.2 Okamžité zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele –

porušení povinnosti zvlášť hrubým způsobem .............................. 138


Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

8

9.7 Zrušení pracovního poměru ve zkušební době ........................................... 138

9.8 Skončení pracovního poměru na dobu určitou ........................................... 139

10. Listiny a úkony související se skončením pracovního poměru ...................... 141

10.1 Výstupní list ................................................................................................ 141

10.2 Potvrzení o zaměstnání, Zápočtový list ...................................................... 142

10.3 Pracovní posudek ........................................................................................ 142

11. Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr ....................................... 144

11.1 Dohoda o provedení práce .......................................................................... 144

11.2 Skončení dohody o provedení práce ........................................................... 145

11.3 Dohoda o pracovní činnosti ........................................................................ 146

11.4 Zrušení dohody o pracovní činnosti ............................................................ 147

II. Vnitřní předpisy .................................................................................................... 149

1. Obecně o vnitřních předpisech ......................................................................... 149

1.1 Zákonná úprava, závaznost ......................................................................... 149

1.2 Systém vnitrofiremních předpisů ................................................................ 150

2. Organizační řád a organizační schéma, podpisové vzory, spisový řád ......... 154

2.1 Organizační řád ........................................................................................... 159

2.1.1 Definice organizačního řádu .......................................................... 159

2.1.2 O společnosti ................................................................................. 160

2.1.3 Orgány společnosti ........................................................................ 161

2.1.4 Struktura dokumentace společnosti ............................................... 162

2.1.5 Řízení podnikatelské činnosti ........................................................ 163

2.1.6 Podpisové právo ............................................................................ 169

2.1.7 Vztahy uvnitř společnosti .............................................................. 170

2.1.8 Jiná organizační ustanovení ........................................................... 170

2.1.9 Základní úprava pracovního styku zaměstnanců ........................... 172

2.2 Podpisový řád .............................................................................................. 172

2.3 Spisový, archivační a skartační řád ............................................................. 173

2.4 Ostatní jednorázové akty zaměstnavatele ................................................... 175

2.4.1 Rozhodnutí zaměstnavatele o organizační změně ......................... 175

2.4.2 Přechod práv a povinností na jiný subjekt .................................... 176

3. Pracovní řád ....................................................................................................... 178

3.1 Úvodní ustanovení, závaznost .................................................................... 179

3.2 Postup před vznikem, trvání a skončení pracovního poměru ..................... 181

3.3 Pracovní doba, přestávky v práci ................................................................ 188

3.4 Práce přesčas, práce ve svátek .................................................................... 192

3.5 Práce v noci ................................................................................................. 193

3.6 Překážky v práci .......................................................................................... 193

3.7 Dovolená ..................................................................................................... 195

3.8 Mzda a náhrady mzdy ................................................................................. 196

3.9 Stravování ................................................................................................... 199

3.10 Pracovní cesta ............................................................................................. 200

3.11 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ........................................................ 201

3.12 Pracovní podmínky zaměstnanců ............................................................... 203

3.13 Povinnosti zaměstnance .............................................................................. 204

3.13.1 Zákaz kouření na pracovišti .......................................................... 209


Obsah

9

3.13.2 Absence ......................................................................................... 210

3.13.3 Kontrola požití alkoholu a omamných látek .................................. 211

3.14 Povinnosti zaměstnavatele .......................................................................... 213

3.15 Ochrana informací ...................................................................................... 215

3.16 Odpovědnost za škodu ................................................................................ 215

3.17 Doručování .................................................................................................. 217

3.18 Informování a projednání ............................................................................ 217

3.19 Stížnosti, oznámení a podněty zaměstnanců ............................................... 217

3.20 Závěrečná ustanovení .................................................................................. 218

4. Mzdový předpis, bonusy .................................................................................... 219

4.1 Mzda, plat, odměna z dohody ..................................................................... 219

4.1.1 Mzda .............................................................................................. 219

4.1.2 Plat ................................................................................................. 220

4.1.3 Odměna z dohody .......................................................................... 221

4.1.4 Společná ustanovení o mzdě, platu, odměně z dohody ................. 221

4.1.5 Minimální mzda ............................................................................ 223

4.1.6 Zaručená mzda, plat ...................................................................... 223

4.1.7 Naturální mzda .............................................................................. 223

4.1.8 Odměna za pracovní pohotovost ................................................... 223

4.2 Příplatky ...................................................................................................... 224

4.2.1 Režim mzdy ................................................................................... 224

4.2.2 Režim platu ................................................................................... 227

4.3 Dohoda o mzdě s vedoucím zaměstnancem ............................................... 230

4.4 Mzdový předpis .......................................................................................... 230

4.5 Bonusový systém ........................................................................................ 237

4.6 Ostatní vnitřní směrnice zaměstnavatele .................................................... 239

5. Kontrola zaměstnanců a ochrana osobních údajů .......................................... 243

5.1 Kontrola zaměstnanců ................................................................................. 243

5.1.1 Kamerové systémy ........................................................................ 244

5.1.2 Kontrola e-mailové korespondence ............................................... 244

5.1.3 Zákaz vyžadování informací ......................................................... 245

Použitá literatura ....................................................................................................... 246



Zkratky

11

Zkratky

a n., a násl. – a následující

BOZP – bezpečnost a ochrana zdraví při práci

CSR politika organizace – (Corporate Social Responsibility), odpovědné podnikání

DPČ – dohoda o pracovní činnosti

DPP – dohoda o provedení práce

IČO – identifikační číslo osoby

NOZ – nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.)

MTZ – materiálově technická základna

ObčZ – zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

ObchZ – zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů

OOPP – osobní ochranné pracovní prostředky

OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná

Sociální a zdravotní pojištění – pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní po

litiku zaměstnanosti (příspěvek nemocenského a důchodového pojištění, státní politiky

zaměstnanosti) a příspěvek na všeobecné zdravotní pojištění

THP – pracovník technicko–hospodářského pracoviště

ÚOOÚ – Úřad pro ochranu osobních údajů

ZamZ – zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

ZDP – zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

ZoSZS – zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších

předpisů

ZP, zákoník práce – zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů



Úvodem

13

Úvodem Tato publikace přinášející vzorové dokumenty vnitřních předpisů a dalších právních úkonů zaměstnavatelům, manažerům, podnikovým právníkům či personalistům, není pouhou sbírkou vzorů, ale určitým návodem, jakým způsobem tvořit právní dokumenty, na co se při jejich tvorbě zaměřit a čeho se naopak vyvarovat. Každý vzor je doprovázen výkladem, který je psán odborným a zároveň čtivým a srozumitelným jazykem. Proto neuvádíme v textu celé pasáže paragrafovaného znění zákoníku práce, ale jeho ustanovení vysvětlujeme a komentujeme spolu s praktickými příklady pro snazší pochopení dané problematiky se zaměřením na sporné či nejasné právní otázky. Kniha obsahuje dvě hlavní části. První část se věnuje individuálním právním vztahům zaměstnavatele se zaměstnancem a popisuje konkrétní řešení situací, ke kterým často v pracovněprávní praxi dochází. Vzorové dokumenty jsou řazeny podle toho, v jaké fázi pracovního poměru se nejčastěji vyskytují. Nad rámec pracovního práva v této části také najdete v rámci jednotlivých kapitol doporučení, která se částečně věnují personální problematice, například samotnému procesu výběru zaměstnanců a s tím související manažerské strategii, doporučením či příkladům z personální i pracovněprávní praxe. Dále je v této části publikace zahrnuta i problematika popisující určité problémové situace, které však v pracovněprávní praxi nastávají zcela běžně. Uvádíme zde doporučení, jak postupovat v souladu s právními předpisy ve sporu se zaměstnancem, který může vyústit i v soudní proces. Pro následný úspěch v soudním řízení je nezbytné postupovat správně již od počátku, tedy např. od sepsání první písemnosti v dané věci. Druhá část publikace se zabývá tvorbou vnitřních předpisů zaměstnavatele. Přináší ucelený výklad o jejich závaznosti, struktuře, obsahových náležitostech a zejména předkládá návod na jejich tvorbu pomocí konkrétních příkladů jejich znění a vzorových předpisů. Zde jsou čtenáři předkládána vzorová znění jak pro výrobní společnost, tak pro společnost poskytující služby. Pokud organizace spadá do režimu státních či příspěvkových organizací, jednoduchou obměnou použitých termínů získá také vzorové dokumenty pro svůj typ organizace. V této části publikace je popsána tvorba jak základních řádů v systému organizace, tak například i problematika jejich zpracování v režimu mzdy či v režimu platu. Přidanou hodnotou publikace je vložené CD, kde čtenář nalezne elektronické interaktivní verze všech vzorových dokumentů pro jejich snazší užití a pro vlastní tvorbu vnitrofiremních písemností. S předloženými vzorovými dokumenty je třeba pracovat jako s nástrojem či pomůckou, neboť nejsou vždy konkrétním řešením dané situace, ale je třeba je dotvářet podle aktuálních okolností případu a potřeb obou stran. Zároveň tato publikace nemá za cíl nahradit poskytování profesionálních právních služeb, při nichž je nutné vycházet právě z konkrétních okolností případu. Věříme, že tato publikace pomůže zodpovědět mnoho otázek a bude užitečným pomocníkem v pracovněprávní i personální praxi. Tato publikace vychází z právního stavu účinného ke dni 1. 8. 2013.

Praha, srpen 2013

Ing. Libuše Neščáková, MBA

JUDr. Lucie Marelová

Právní úkony a jejich struktura

15

I. Individuální vztahy 1. Právní úkony a jejich struktura Tato publikace si klade za cíl poskytnout čtenáři návod k tvorbě vnitřních předpisů zaměstnavatele a právních úkonů pro pracovněprávní praxi. Předtím, než uvedeme příklady konkrétních právních úkonů či předpisů, je třeba se zaměřit na právní úpravu, kterou se tyto úkony řídí, a popsat obecně podstatné náležitosti z hlediska formální stránky věci. 1.1 Prameny práva a jejich aplikace Na právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli (pracovněprávní vztahy) se použijí primárně ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, dále také „ZP“ nebo „zákoník práce“. Nelze-li použít na pracovněprávní vztahy zákoník práce, použije se zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, dále také „ObčZ“ nebo „občanský zákoník“ (resp. nový občanský zákoník, zákon č. 89/2012 Sb.), a to vždy v souladu se základními zásadami pracovněprávních vztahů (§ 4 ZP). Vztah mezi zákoníkem práce a občanským zákoníkem je tedy postaven na principu subsidiarity, což znamená podpůrné použití občanského zákoníku. Základní zásady uvádí zákoník práce v § 1a. Jedná se o tyto zásady:

¾ zvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance,

¾ uspokojivé a bezpečné pracovní podmínky pro výkon práce,

¾ spravedlivé odměňování zaměstnance,

¾ řádný výkon práce zaměstnancem v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele,

¾ rovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace. Tyto zásady představují obecná výkladová pravidla pro veškeré pracovněprávní úkony a je třeba je mít na zřeteli zejména při tvorbě vnitřních předpisů a pracovněprávních úkonů, a to nejen při aplikaci ustanovení občanského zákoníku na pracovněprávní vztahy. Některá ustanovení občanského zákoníku jsou však z aplikace na pracovněprávní vztahy vyloučena zcela. Jedná se o ustanovení občanského zákoníku o smlouvě ve prospěch třetí osoby, o zadržovacím právu, o vymíněném (sjednaném) odstoupení od smlouvy, o společných závazcích (dluzích) a právech, o smlouvě s přesnou dobou plnění a o postoupení pohledávky. Smluvní pokuta smí být dohodnuta jen pokud tak stanoví zákoník práce (§ 4a ZP). Tato ustanovení tak nelze platně použít ani v případě, že se na tom zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodnou. Individuální pracovní právo je postaveno na soukromoprávní zásadě „co není zakázáno, je dovoleno“. To znamená, že právní vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem mohou být upraveny odchylně od zákona, pokud to zákon nezakazuje, nebo pokud z povahy ustanovení zákona nevyplývá, že se od něj není možné odchýlit. Pokud zákoník práce odchýlení připouští, zpravidla v ustanovení uvádí např. „není-li dohodnuto jinak“ apod. Dále se není možné odchýlit v neprospěch zaměstnance od ustanovení, která zapracovávají předpisy Evropské unie, která jsou uvedená v § 363 ZP. Přestože zákoník práce ponechává zdánlivě širokou autonomii vůle subjektům pracovněprávních vztahů, stanoví poměrně rozsáhlá omezení zejména z důvodu ochrany „slabší“ strany pracovněprávního vztahu – zaměstnance. K odchylné úpravě práv účastníků či povinností zaměstnavatele v pracovněprávních vztazích může dojít smlouvou, jakož Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

16

i vnitřním předpisem. K odchylné úpravě povinností zaměstnance však může dojít jen smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Odchylná úprava mzdových či platových práv nesmí být nižší nebo vyšší, než je právo, které stanoví zákoník práce nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustné, pokud zákoník práce (ust. § 116, § 118 odst. 1, § 122 odst. 2) nestanoví jinak. Příklad

Zaměstnanec a zaměstnavatel se mohou odchylně od zákona dohodnout, že zaměstnanci

v případě skončení pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnavatele z jakéhokoli

důvodu bude náležet odstupné ve výši 12násobku měsíčního výdělku, a to z toho důvodu,

že to zákon nezakazuje a jedná se o právo zaměstnance.

1.2 Dvoustranné právní úkony (smlouvy) V pracovněprávní praxi se často vyskytuje pojem smlouva i dohoda pro označení dvoustranného (nebo i vícestranného) ujednání mezi stranami (zpravidla půjde o zaměstnance a zaměstnavatele). Tyto pojmy jsou sice jazykově odlišné, ale popisují stejný právní úkon. Označení smlouva nebo dohoda tak nemá rozdílné právní účinky, ani název smlouvy či dohody není určující pro platnost jejího obsahu. Klíčový je právě samotný obsah ujednání, který pak určuje, jakou smlouvu účastníci uzavřeli, bez ohledu na její formální označení v záhlaví. Konkrétní struktura smlouvy není zákonem předepsána, nicméně v praxi je ustálený následující model: Označení listiny (Smlouva o ..., Dohoda o ...)

¾ uvede se název smlouvy podle zákona, v případě tzv. smlouvy nepojmenované

v zákoně se uvede název, který strany zvolí, např. Smlouva o reklamě a propagaci,

Označení smluvních stran

¾ v případě fyzické osoby nepodnikající se uvede jméno, příjmení, datum narození

(případně rodné číslo), adresa trvalého bydliště, dále případně adresa pro doručování,

pokud se liší od trvalého bydliště,

Jan Novák, nar. 22. 1. 1976

bytem Slunná 12, 120 00 Praha 2

adresa pro doručování: Průběžná 10, 120 00 Praha 2

¾ v případě fyzické osoby podnikající se uvede jméno, příjmení, IČO, případně

datum narození (rodné číslo), adresa místa podnikání (u advokátů se uvádí sídlo),

v případě zápisu do obchodního rejstříku údaj o tomto zápisu,

Jan Novák,

IČO: 01076532

místo podnikání Slunná 12, 120 00 Praha 2

¾ v případě právnické osoby se uvede její název nebo firma, tedy název, pod kterým

je zapsána v obchodním rejstříku, IČO, sídlo, údaj o zápise v obchodním rejstříku

(např. zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B

vložka 1234), případně bankovní spojení, a uvede se osoba jménem právnické osoby

jednající (její statutární orgán) nebo osoba, která právnickou osobu zastupuje

(osoba odlišná od statutárního orgánu) a údaj o pracovní pozici zástupce či údaj

o zastoupení na základě plné moci,

Právní úkony a jejich struktura

17

ABC, a.s., IČO 91096832, se sídlem Rovnoběžná 27, 612 00 Brno zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl B, vložka 1678 jednající Ing. Josefem Horáčkem, předsedou představenstva ¾ pod údaje o smluvní straně se uvede její další označení ve smlouvě, tedy dále jen

„zaměstnavatel“. Doporučujeme ve smlouvě striktně používat pouze jedno označení

pro každou smluvní stranu (nikoli tedy „zaměstnavatel“ nebo „ABC, a.s.“), ABC, a.s., IČO 91096832, se sídlem Rovnoběžná 27, 612 00 Brno zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl B, vložka 1678 zastoupená Pavlem Novákem, personálním ředitelem, dále jen „zaměstnavatel“ ¾ údaj o uzavření smlouvy – zpravidla se uvede pod označení smluvních stran že

„uzavírají dnešního dne tuto smlouvu:“.

Obsah smlouvy

¾ strany popíší předmět svého ujednání, dále jednotlivá práva a povinnosti stran (zá

vazky), dobu trvání smlouvy, možnosti ukončení např. výpovědí, ujednání o odpo

vědnosti za škodu, případně smluvní sankce, ¾ v rámci textu smlouvy je vhodné dodržovat jednoznačné pojmosloví a většinu dů

ležitých pojmů definovat a označit, např. dále jen „Srovnatelný zaměstnanec“ a tento

pojem již dále nezaměňovat – ve smlouvě není vhodné používat synonyma pro

označení stejné věci, z hlediska přehlednosti a nespornosti se vyplatí jazyková jed

noduchost, ¾ při sjednávání povinností či závazků se zpravidla uvádí formulace „je povinen“ nebo

„se zavazuje“, ale stejnou právní závaznost má i prosté uvedení povinnosti bez této

formulace např. „uhradí“, ¾ závěrečná ustanovení obsahují obvykle údaj o počtu vyhotovení smlouvy, o její

účinnosti, o možnostech změny a doplnění pouze písemnou formou, apod.

Podpisy smluvních stran s uvedením data a místa podpisu

¾ datum podpisu je důležité pro určení dne uzavření smlouvy, pokud jsou data rozdílná,

považuje se obecně za datum uzavření smlouvy datum pozdější, ¾ na závěr je třeba, aby smlouvu podepsala oprávněná osoba, která je uvedena u ozna -

čení smluvní strany, ¾ u fyzické osoby se uvede její označení ve smlouvě a jméno a příjmení, ¾ pro předcházení sporům u písemných právních úkonů je třeba dbát na správnost

uvedení formálních náležitostí u podpisu jednající osoby, aby z podpisu bylo jed

noznačně patrné, kdo právní úkon činí, nečitelný ručně psaný podpis bez dalšího

označení taková kritéria nesplňuje, V Praze dne ..........

......................................................................

Jan Novák (zaměstnanec) ¾ u právnické osoby se uvede její název (napsaný či vytištěný na razítku) a jméno

a příjmení osoby jednající či zastupující s uvedením funkce či pracovní pozice

(zejména u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku je třeba dodržet

zapsaný způsob jednání). V Praze dne ..........

......................................................................

ABC, a.s. Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

18

Ing. Josef Horáček, předseda představenstva

(zaměstnavatel)

nebo

V Praze dne ..........

......................................................................

ABC, a.s.

Pavel Novák, personální ředitel Příloha Smlouva může obsahovat také přílohy. Pokud má být příloha právně závazná, měla by být připojena ke smlouvě na obou vyhotoveních a tvořit tak nedílnou součást smlouvy. Zpravidla je na přílohu odkazováno v textu smlouvy a její obsah je tvořen většinou podrobnostmi popisného charakteru, nákresy, seznamy, apod. Dodatek Písemný dodatek ke smlouvě je ujednání smluvních stran o změně či doplnění původní smlouvy. Pokud je původní smlouva písemná, také dodatek musí být v písemné formě. Dodatky se pro přehlednost vzestupně číslují, neboť smlouvu lze měnit dodatky neomezeně. Pro obsah a formální náležitosti dodatku platí přiměřeně ustanovení o smlouvách, tedy zejména pokud jde o označení stran a podpisy. Forma Právní úkony lze obecně činit jak v písemné, tak v ústní formě, případně konkludentně (úkon vyplývá z určitého chování). Pokud je pro určitý úkon vyžadována písemná forma, je neplatný, pokud je učiněn v jiné než právě v písemné formě. Za úkon provedený v písemné formě se považuje právní úkon sepsaný nebo vytištěný v listinné podobě a podepsaný jednající osobou či osobami, činí-li právní úkon více osob, nemusí být jejich podpisy na téže listině, pokud právní předpis nestanoví jinak. Podpis může být nahrazen mechanickými prostředky v případech, kdy je to obvyklé (např. otisk razítka, pokud je to mezi stranami dohodnuté a zavedené). Je-li právní úkon učiněn elektronickými prostředky, může být

podepsán elektronicky (zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném

certifikátu) podle zvláštních předpisů. Z toho vyplývá, že obyčejná e-mailová korespon

dence bez zaručeného podpisu nemůže způsobit právní účinky písemného právního úkonu,

ale lze takto uzavřít smlouvu, která písemnou formu dle zákona ani dohody účastníků

nevyžaduje.

1.3 Jednostranné právní úkony Jednostranné právní úkony se vyznačují tím, že je činí jednající osoba sama, často také proti vůli osoby, vůči které tento právní úkon směřuje. Pro platnost takového úkonu tedy není třeba, aby tato osoba, které je právní úkon adresován, s úkonem souhlasila. Tyto úkony v pracovněprávních vztazích bývají častým předmětem soudních sporů, zejména co se týče skončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. Proto je třeba jejich formálním náležitostem věnovat zvýšenou pozornost. Adresát právního úkonu

¾ jednostranný právní úkon zaměstnavatele vůči zaměstnanci je především nutné

správně adresovat, tedy uvést celé jméno, datum narození a místo trvalého bydli

ště zaměstnance, přesto, že bude např. výpověď předána osobně.


Právní úkony a jejich struktura

19

Zaměstnanec

Jan Novák, nar. 22. 1. 1976

bytem Slunná 12, 120 00 Praha 2 Označení úkonu

¾ po uvedení adresáta následuje označení, o jaký právní úkon jde, tedy uvede se přesné

označení dle zákona, aby se předešlo případnému sporu.

Výpověď z pracovního poměru podle § 52 písm. c) zákoníku práce Obsah úkonu

¾ samotný obsah úkonu závisí na zákonem požadovaných náležitostech pro konkrétní

úkon,

¾ především je třeba podrobně popsat konkrétní skutkový stav ve vztahu k zaměst

nanci, tedy neomezit se pouze na konstatování zákonného ustanovení.

Podpis a datum

¾ stejně jako v případě smluv i zde je velmi důležité právní úkon správně podepsat

a datovat, podpis je obdobný jako v případě smluv,

¾ pokud právní úkon činí zástupce na základě plné moci, uvede se tato skutečnost

u podpisu a plná moc se přiloží (v případě, kdy je třeba úředně ověřeného podpisu,

i podpis na plné moci musí být úředně ověřen, pak je třeba přiložit originál nebo

úředně ověřenou kopii plné moci).

V Praze dne ..........

......................................................................

ABC, a.s.

Pavel Novák, personální ředitel

nebo

V Praze dne ..........

......................................................................

ABC, a.s.

zastoupená na základě plné moci

JUDr. Petrem Novotným, advokátem 1.4 Neplatnost právních úkonů Problematiku neplatnosti právních úkonů pro pracovněprávní vztahy upravuje zákoník práce v § 18 a následujících. Základní princip je postaven na tom, že na právní úkon se pohlíží spíše jako na platný než neplatný a důraz je kladen na autonomii vůle subjektů právního vztahu. Vycházíme tedy z toho, že právní úkon je platný i přes některé vady jeho obsahu, pokud osoba, která je tímto úkonem dotčena, tuto neplatnost kvalifikovaně neuplatní, jinými slovy pokud se nedovolá neplatnosti tohoto právního úkonu. Toto pojetí neplatnosti se nazývá relativní neplatnost, přičemž neplatnosti právního úkonu pro vady jeho obsahu se nemůže dovolat ten, kdo ji sám způsobil. Naproti tomu jsou v zákoně upraveny znaky neplatnosti absolutní, tedy neplatnosti, které není třeba se dovolávat a soud k ní přihlédne i bez návrhu toho, kdo byl takovým úkonem dotčen. Právní úkon je neplatný absolutně s účinky od samého počátku, pokud

¾ nebyl učiněn svobodně a vážně, určitě a srozumitelně,

Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

20

¾ byl učiněn osobou nezpůsobilou k právním úkonům nebo osobou jednající v duševní

poruše, která ji činí k tomuto úkonu neschopnou,

¾ zavazuje k plnění od počátku nemožnému,

¾ odporuje zákonu nebo jej obchází a zároveň nejsou naplněny základní zásady

pracovněprávních vztahů,

¾ odporuje dobrým mravům,

¾ se zaměstnanec předem vzdává svých práv,

¾ k němuž nebyl udělen předepsaný souhlas příslušného orgánu v případech, kdy to

stanoví výslovně zákoník práce anebo zvláštní zákon; požaduje-li zákon, aby právní

úkon byl s příslušným orgánem pouze projednán, není právní úkon neplatný, i když

k tomuto projednání nedošlo.

Na rozdíl od obecné úpravy neplatnosti právních úkonů v občanském zákoníku, kdy právní

úkon je absolutně neplatný vždy, pokud je v rozporu se zákonem či zákon obchází, je

v pracovním právu třeba rozlišit „pouhý“ rozpor se zákonem či jeho obcházení, kdy je

neplatnost relativní a současný rozpor se zákonem spolu s nenaplněním základních zásad

pracovněprávních vztahů, kdy je neplatnost absolutní. O jaký druh neplatnosti se v daném

případě jedná, bude třeba rozhodnout podle konkrétních okolností případu.

I v případě právní úpravy neplatnosti právních úkonů zákon chrání slabší stranu pracovně

právního vztahu – zaměstnance. Zákon stanoví, že neplatnost právního úkonu nemůže být

zaměstnanci na újmu, pokud neplatnost nezpůsobil výlučně sám, tedy nesepsal např. ne

platné okamžité zrušení pracovního poměru.

Při nedostatku zákonem stanovené či sjednané formy dvoustranného právního úkonu,

tedy smlouvy, (nikoli smlouvy kolektivní) je možné, aby tuto vadu smluvní strany doda

tečně odstranily. Jinak je takový úkon neplatný. Pro určení, zda relativně či absolutně, je

třeba posoudit, zda naplňuje základní zásady pracovněprávních vztahů či nikoli, jak je

uvedeno výše. V případě jednostranných právních úkonů tento nedostatek dodatečně

odstranit nelze.

Příklad

Jeden den se smluvní strany ústně dohodnou na skončení pracovního poměru dohodou,

následně zjistí, že tento právní úkon je neplatný pro nedodržení povinné písemné formy

dle zákona a tak se vzájemně domluví, že danou dohodu uvedou do písemné formy do

datečně se všemi náležitostmi, které dohoda má mít a se všemi skutečnostmi, které si

ústně projednaly.

Nebyl-li právní úkon, jímž vzniká nebo se mění základní pracovněprávní vztah (tedy pra

covní smlouva, dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti), učiněn ve formě,

kterou vyžaduje zákon, je možné se neplatnosti dovolat, jen nebylo-li již započato s plně

ním, tedy pokud se podle smlouvy strany již nezačaly řídit.

Příklad

Zaměstnanec a zaměstnavatel uzavřou dohodu o provedení práce v ústní formě. Zaměst

nanec již započal s prací pro zaměstnavatele. V takové situaci se již nelze dovolávat

neplatnosti dohody pro nedostatek formy.

Jednání jménem právnické osoby a zastoupení v pracovněprávních vztazích

21

2. Jednání jménem právnické osoby a zastoupení

v pracovněprávních vztazích 

Otázka zastoupení v pracovněprávních vztazích a problematika jednání statutárního orgánu

jménem právnické osoby (zaměstnavatele) je jednou z oblastí, kde zaměstnavatelé často

chybují. Především je třeba oddělit, ve kterých případech se jedná o jednání osobní, kdy

o zastoupení na základě plné moci (resp. dohody o plné moci) a kdy se jedná o zastoupení

zákonné a plná moc pro takové případy není potřeba.

2.1 Jednání jménem právnické osoby

Jménem právnické osoby jedná její statutární orgán, a to neomezeně, ve všech věcech.

Takové jednání je osobním jednáním této právnické osoby, nesprávné je tedy uvádět, že

statutární orgán právnickou osobu „zastupuje“, statutární orgán vždy jedná přímo. Kdo je

statutárním orgánem jednotlivých právnických osob, stanoví zákon.

V praxi se vyskytují výkladové nejasnosti především ohledně způsobu jednání (a podepi

sování) za právnickou osobu, jejímž statutárním orgánem je orgán kolektivní, jako např.

představenstvo u akciové společnosti. Z platné právní úpravy způsobu jednání představen

stva jménem akciové společnosti obsažené v § 191 odst. 1 ObchZ vyplývá, že za předsta

venstvo může jednat jménem akciové společnosti vůči třetím osobám samostatně každý

člen představenstva, pokud ovšem není jiný způsob jednání upraven ve stanovách společ

nosti a zapsán v obchodním rejstříku. Poměrně často akciové společnosti ve svých stanovách

dávají přednost úpravě společného jednání více členů představenstva, a to v různých mo

difikacích spočívajících například ve stanovení různého počtu společně jednajících členů

představenstva nebo určení, že jedním z jednajících členů musí být buď předseda, popřípadě

místopředseda představenstva.

Nutnost společného jednání a z toho vyplývající současné přítomnosti více členů předsta

venstva v rámci každého jednotlivého právního úkonu realizovaného jménem společnosti

však také může v každodenním obchodním životě přinášet určité komplikace, zvlášť pokud

je některý z členů představenstva z nejrůznějších důvodů po delší dobu nepřítomen. Aby

nedošlo k zablokování běžného chodu společnosti a omezení výkonu její podnikatelské

činnosti, řeší takovéto situace členové představenstva některých akciových společností tím,

že jednomu z členů představenstva udělí generální plnou moc opravňující tohoto člena

představenstva k samostatnému výkonu veškerých činností, které by jinak jménem společ

nosti bylo povinno učinit společně více členů představenstva v souladu se způsobem jednání

stanoveným ve stanovách společnosti a zapsaným v obchodním rejstříku. Tento způsob

udělení plné moci i následné úkony takto učiněné jsou však podle judikatury Nejvyššího

soudu (viz rozsudek NS č.j. 31 Odo 11/2006 ze dne 15. října 2008, dostupný na

www.nsoud.cz) neplatné pro rozpor s právní úpravou způsobu jednání statutárních orgánů,

neboť obcházejí vůli akcionářů projevenou ve stanovách společnosti. Lze tedy uzavřít, že

členu představenstva, který není sám oprávněn jednat jménem společnosti, nelze udělit

generální plnou moc (tedy zmocnit jej ke všem úkonům za společnost). Připouští se však

v odůvodněných případech udělení speciální plné moci pro konkrétní úkon.

2.2 Právní úprava zastoupení

Zákoník práce neobsahuje zvláštní úpravu zastoupení v pracovněprávních vztazích, proto

se na tyto vztahy použijí přiměřeně ustanovení občanského zákoníku upravující obecnou

problematiku zastoupení. Podle § 22 ObčZ je zástupcem ten, kdo je oprávněn jednat za

Vnitřní závazné předpisy zaměstnavatele a jiné pracovněprávní úkony – krok za krokem

22

jiného jeho jménem. Ze zastoupení vznikají práva a povinnosti přímo zastoupenému. Za

stupovat jiného nemůže ten, kdo sám není způsobilý k právnímu úkonu, o který jde, ani

ten, jehož zájmy jsou v rozporu se zájmy zastoupeného. Zastupovat zaměstnance tedy může

pouze osoba starší 15 let (§ 6 ZP) a zaměstnavatele osoba starší 18 let (§10 ZP).

V pracovněprávních vztazích půjde v praxi nejčastěji o zastoupení zaměstnance či zaměst

navatele při konkrétním právním úkonu, např. podpisu smlouvy, neboť při výkonu práce

není možné se nechat zastoupit vzhledem k jejímu osobnímu charakteru. Neznamená to

však, že zaměstnanec je na své pozici nezastupitelný, je možné např. po dobu zaměstnan

covy nepřítomnosti za něho určit „zástupce“. Tento zástupce však vykonává práci osobně

a na svůj účet, nikoli tedy jménem nepřítomného zaměstnance a nejedná se tedy o zastoupení ve smyslu ustanovení § 22 ObčZ. Zákon rozlišuje tři právní důvody vzniku zastoupení:

¾ ze zákona (např. zákonné zastoupení rodičů dítěte),

¾ z rozhodnutí státního orgánu (např. soudem ustanovený opatrovník),

¾ smluvní zastoupení (na základě dohody o plné moci).

2.3 Pověření zaměstnance

Ve firemní praxi bude nejčastěji docházet k zastoupení zaměstnavatele zaměstnancem při

plnění jeho pracovních úkolů nebo v souvislosti s ním. V případě, že je zaměstnavatelem

právnická osoba, úkony ve všech věcech činí statutární orgán. V takovém případě se jedná o osobní jednání právnické osoby a nikoli její zastoupení. Často používaný pojem „statutární zástupce“ je tedy nesprávný, neboť statutární orgán nemůže právnickou osobu zastupovat, když jejím jménem jedná přímo. Ze zákona (§ 20 ObčZ) vyplývá možnost zastoupení právnické osoby jejími pracovníky (zaměstnanci) a členy. K tomu, aby zaměstnanci mohli ze zákona zaměstnavatele, který

je právnickou osobou, zastupovat při činění právních úkonů, je třeba, aby byla splněna

alespoň jedna z těchto podmínek:

¾ je to stanoveno ve vnitřním předpise právnické osoby (např. v organizačním řádu),

¾ je to vzhledem k pracovnímu zařazení zaměstnance obvyklé.

Při překročení oprávnění zaměstnance je zaměstnavatel (právnická osoba) zavázán pouze

při současném splnění dvou podmínek:

¾ právní úkon se týká předmětu činnosti právnické osoby

¾ třetí osoba, vůči které byl právní úkon učiněn, nemohla o překročení oprávnění

vědět.

Tato úprava se bude dotýkat všech právnických osob (tedy i nepodnikajících), přičemž pro

podnikatele zvláštní úpravu dotýkající se zákonného zastoupení zaměstnanců obsahuje

také obchodní zákoník v § 15. Tato úprava se vztahuje obecně na podnikatele, tedy jak na

podnikající fyzické, tak právnické osoby. Kdo byl při provozování podniku pověřen určitou

činností, je zmocněn ke všem úkonům, k nimž při této činnosti obvykle dochází. Překročí-li

zástupce podnikatele toto zmocnění, je takovým jednáním podnikatel vázán, jen jestliže

o překročení třetí osoba nevěděla a s přihlédnutím ke všem okolnostem případu vědět

nemohla. Pověřenou osobou je často právě zaměstnanec podnikatele.

Jednání jménem právnick



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist