načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti - Hana Majerová

Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti
-7%
sleva

Kniha: Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti
Autor:

Předkládaná publikace se zabývá fenoménem percepce v kontextu představivosti u osob v situaci zrakového postižení. Teoreticko-kritická analýza stavu výzkumu v dané oblasti přináší ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL)
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 15.05.2017
Počet stran: 188
Rozměr: 21 cm
Úprava: 186 stran : barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-244-5052-0
EAN: 9788024450520
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Předkládaná publikace se zabývá fenoménem percepce v kontextu představivosti u osob v situaci zrakového postižení. Teoreticko-kritická analýza stavu výzkumu v dané oblasti přináší základní rámec pro vlastní výzkum kvalitativního charakteru. Ačkoliv je téma percepce v kontextu představivosti zpracováno v literatuře psychologické i neurovědecké, je naopak spíše spoře zapracováno do literatury pedagogické, potažmo speciálněpedagogické určené pedagogům, speciálním pedagogům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pracujícím s osobami v situaci zrakového postižení. Snahou odborného textu je doplnit chybějící poznatky na poli tyflopedie a obohatit tak speciální pedagogiku osob se zrakovým postižením jak vzhledem k výzkumu, tak směrem k praxi.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením
Janková Jana, Moravcová Dagmar
Cena: 218 Kč
Jak žít s těžkým zrakovým postižením? Jak žít s těžkým zrakovým postižením?
Kimplová Tereza
Cena: 150 Kč
Jak žít s těžkým zrakovým postižením Jak žít s těžkým zrakovým postižením
Kimplová Tereza, Kolaříková Marta
Cena: 99 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

Poděkování............................................................................................................ 5

Ú vod..................................................................................................................... 7

1 / Osoba se zrakovým postižením - člověk, živá bytost, nebo pojem?....................... 9

1.1 Terminologie versus holistický pohled na člověka se zrakovým postižením......10

1.2 Vybrané aspekty kategorizace zrakového postižení............................................. 15

1.3 Pojem člověka v situaci ztráty zraku..................................................................... 20

2 / Základní pilíře té m a tu ....................................................................................... 25

2.1 Nástin vybraných aspektů spojených s pojmem vědomí.................................... 25

2.2 Percipované - součást vědomé, nevědomé či metavědomé zkušenosti...........30

3 / Výběr a komparace světových studií vzhledem к percepci a představivosti......... 39

3.1 Výběr studií ve vztahu к vnímání v kontextu představivosti člověka v situaci

zrakového postižení............................................................................................... 39

3.1.1 Od senzorických informací к mentálnímu obrazu.................................. 40

3.2 Metafora, nebo skutečnost: „Vše je spojeno se vším"........................................ 46

4 / Nástin intervenčních oblastí: tradičně i neobvykle.............................................. 49

4.1 Kompenzační faktory a zbytky zraku.................................................................... 49

4.1 Nižší kompenzační faktory.........................................................................................51

4.1.1 Sluch........................................................................................................... 51

4.1.2 Hmat...........................................................................................................53

4.1.3 Čich.............................................................................................................55

4.1.4 Chuť............................................................................................................56

4.1.5 Smysl pohybově-svalový...........................................................................57

4.1.6 Zbytky zraku a jejich rozvoj...................................................................... 58

4.2 Vyšší kompenzační faktory.....................................................................................59

4.3 Prostorová orientace a samostatný pohyb v mezích

mentálního mapování prostoru.............................................................................62

4.4 Rozměry vnímání a představivosti ve vztahu к výtvarnému umění, barvám

a tyflografice...........................................................................................................68

4.4.1 Geometrie v umění a zlatý řez versus tyflografika................................. 74

5 / Rámec kvalitativního výzkumu a volba m e to d.................................................. 79

5.1 Na hraně zítřka: vědomé eticko-ekologické pojetí výzkumu...............................79

5.2 Formulace výzkumného problému a východiska pro vlastní výzkum.................83

5.2.1 Několik slov к předvýzkumu..................................................................... 84


5.2.2 Východiska pro vlastní výzkum............................................................... 88

5.2.3 Vhled do ideového plánu výzkumu........................................................90

5.3 Metodologické „okénko": doplnění ideového plánu..........................................92

6 / Proces zpracování dat a výsledky kvalitativní analýzy 1........................................ 97

6.1 Výběr aspektů týkajících se výzkumného procesu.............................................. 97

6.2 Blížíme se směrem к případu..............................................................................100

6.3 Pokračujeme v třídění podle RQDA.....................................................................113

6.4 Vracíme se „v kruhu": práce s daty s využitím všech dosavadních třídění

datového materiálu..............................................................................................118

6.4.1 Participantka 1..........................................................................................118

6.4.2 Participantka 2 .........................................................................................121

6.5 Připojujeme datový materiál z rozhovoru..........................................................124

7 / Od datového materiálu к příběhům ................................................................. 139

7.1 Participantka 1: Rýsuje se „příběh"..................................................................... 139

7.1.1 Na časové ose..........................................................................................140

7.1.2 Běžný život..............................................................................................140

7.1.3 Specifika percepce.................................................................................. 141

7.1.4 Představivost, sny a mentální reprezentace......................................... 142

7.2 Participantka 2: Rýsuje se „příběh"....................................................................144

7.2.1 Na časové ose..........................................................................................145

7.2.2 Běžný život.............................................................................................. 145

7.2.3 Specifika percepce................................................................................. 146

7.2.4 Představivost, sny a mentální reprezentace......................................... 148

8 / Výsledky kvalitativní analýzy II.: komparace případů a aplikační oblasti

intervence..................................................................................................... 151

8.1 Cykličnost procesu................................................................................................151

8.1.1 Co mají společného a v čem se liší?.......................................................153

8.1.2 Proměna zkušenosti percepce v kontextu představivosti....................155

8.1.3 Další dimenze tém atu............................................................................ 162

9 /D is k u z e ......................................................................................................... 165

Závěr.................................................................................................................. 169

Resumé.............................................................................................................. 173

S u m m a ry ........................................................................................................... 174

Résumé.............................................................................................................. 175

Literatura........................................................................................................... 176

Seznam tabulek, schémat a o b rázků .....................................................................185




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist