načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vlastnický unbundling jako nástroj liberalizace evropských energetických trhů – Lucie Brabcová

Vlastnický unbundling jako nástroj liberalizace evropských energetických trhů
-7%
sleva

Kniha: Vlastnický unbundling jako nástroj liberalizace evropských energetických trhů
Autor: Lucie Brabcová

Publikace je věnována liberalizaci evropských energetických trhů a byla napsána na Nottingham Trent University prostřednictvím Brno International Business School, program LLM in Czech Business ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  158 Kč 147
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 74Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Key publishing
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009
Počet stran: 83
Rozměr: 176x250
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Datum vydání: 05.05.2009
Nakladatelské údaje: Ostrava, Key Publishing, 2009
ISBN: 978-80-7418-008-8
EAN: 9788074180088
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace je věnována liberalizaci evropských energetických trhů a byla napsána na Nottingham Trent University prostřednictvím Brno International Business School, program LLM in Czech Business Law in the European Union. V rámci evropského legislativního procesu v současnosti probíhá v evropských legislativních orgánech schvalování tzv. Třetího liberalizačního balíčku, tj. souboru opatření, která mají na základě rozsáhlého sektorového šetření provedeného Evropskou komisí v uplynulých letech realizovat nápravy právě v procesu liberalizace. Jedním z nástrojů k dosažení liberalizace energetických trhů je i tzv. vlastnický unbundling (ownership unbundling).

Další popis

Kniha je věnována liberalizaci evropských energetických trhů a byla napsána na Nottingham Trent University prostřednictvím Brno International Business School. Závěry, vyvozené na základě získaných poznatků a informací, jsou podpořeny i stručným pohledem mimo Evropskou unii.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1

vlastnický unbundling

jako nástroj liberalizace

evropských energetických trhů

KEY Publishing s.r.o.

Ostrava

2009

Brno International Business School

Lucie Brabcová


Název: Vlastnický unbundling jako nástroj liberalizace

evropských energetických trhů

Bc. Lucie Brabcová

Vydavatel: KEY Publishing s.r.o., Nádražní 733/176, 702 00 Ostrava-Přívoz

v koedici s B.I.B.S., a.s., Lidická 81, 602 00 Brno Tiskárna: KEY Publishing s.r.o. Vydáno v roce: 2009 Vydání: první © Lucie Brabcová 2009 isbn 978-80-7418-008-8 (KEY Publishing s.r.o.) isbn 978-80-87255-22-3 (B.I.B.S., a.s.) Publikace byla vydána ve spolupráci se soukromou vysokou školou Brno International Business School (B.I.B.S., a.s.). Autor:

Obsah

1 Úvod .......................................................................................................................7

1.1 Vymezení řešeného problému ......................................................................... 7

1.2 Smysl a cíl publikace .................................................................................... 11

1.3 Přehled použitých přístupů (teoretické koncepty) a vysvětlení

základních pojmů .......................................................................................... 12

1.4 Metody shromáždění fakt a zdroje informací ............................................... 16

2 Energetické instituce, legislativa a unbundling ................................................... 18

2.1 Institucionální rámec trhu s elektřinou a plynem

v Evropské unii a výběr evropské energetické legislativy ............................ 18

2.1.1 Nařízení .............................................................................................. 20

2.1.2 Směrnice ............................................................................................. 21

2.1.3 Rozhodnutí ......................................................................................... 24

2.1.4 Další významné dokumenty ............................................................... 24

2.2 Unbundling .................................................................................................... 26

2.3 Institucionální rámec trhu s elektřinou a plynem

v České republice a výběr významné energetické legislativy ...................... 29

2.4 Dílčí souhrnná analýza kapitoly 2 ................................................................ 33

3 Třetí liberalizační balíček .....................................................................................34

3.1 Naplnění Druhého liberalizačního balíčku a očekávání

Evropské komise ............................................................................................ 34

3.2 Jednotlivé návrhy novelizace nařízení a směrnic v rámci třetího

liberalizačního balíčku .................................................................................. 41

3.3 Reakce členských států EU na Třetí liberalizační balíček ........................... 47

3.4 Problematické otázky Třetího liberalizačního balíčku

a negativní názory na liberalizaci trhů ......................................................... 50

3.5 Třetí liberalizační balíček v České republice ............................................... 52

3.5.1 Stav unbundlingu v České republice ................................................. 53

3.5.2 Stanovisko České republiky k Třetímu liberalizačnímu balíčku ..... 56

3.5.3 Stanoviska klíčových hráčů k Třetímu liberalizačnímu balíčku

v rámci České republiky ..................................................................... 59

3.5.4 Očekávání stakeholders ohledně vlastnického unbundlingu

a SWOT analýza ................................................................................. 60

3.6 Proces schvalování Třetího liberalizačního balíčku .................................... 62

3.7 Energetika a vlastnický unbundling mimo Evropskou unii ......................... 66

3.8 Dílčí souhrnná analýza kapitoly 3 ................................................................ 70

4 Závěr .................................................................................................................... 71

4.1 Závěrečné shrnutí.......................................................................................... 71

4.2 Návrhy a doporučení, pohled do budoucnosti ............................................. 74


7

kapitola

Úvod

1

1.1 Vymezení řešeného problému

„Vzkaz občanů je jasný. Evropa potřebuje politiku soustředěnou na bezpečnost dodávek, konkurenci a udržitelnost „ (Andris Piebalgs)

1

Energetika je klíčový sektor hospodářství v celosvětovém měřítku. Jejím hlavním cílem je zajištění stabilních dodávek energie při udržení bezpeč­ nosti a zároveň respektování ochrany životního prostředí. V minulém století byli obyvatelé většiny průmyslových zemí na celém světě spíše zvyklí na bezproblémový přístup k energii, neuměli si představit vyčerpání světových zásob paliv, nemluvilo se o obnovitelných zdrojích, ani o globálním oteplo­ vání. Situace se ale náhle změnila a světová energetika ve 21. století čelí ce­ losvětově novým výzvám. Světová energetická rada (World Energy Council) formulovala v roce 2004 na svém zasedání v australském Sydney řadu opat­ ření i akcí k jejich řešení. „WEC akcentuje tři „A“ – Accessability – Availa­ bility – Acceptability – tj. dostupnost energetických zdrojů pro každého, pohotovost energetických služeb, zejména z hlediska spolehlivosti zásobo­ vání a jejich přijatelnost širokou veřejností. Realitou ovšem je, že ani jedno z těchto tří A není celosvětově dosažitelné. Jedna třetina lidstva na přístup k energii nedosahuje. 1300 milionů obyvatel světa žije ve světě bez elektřiny (...). Např. spotřeba energie na osobu je v Indii 580 kWh/rok a v rozvinutých zemích 10.000 kWh/rok. Chudé státy zůstanou chudými, dokud nezajistí 1

Evropský komisař pro energetiku. Pochází z Lotyšska. Tuto větu pronesl po sektorovém

šetření před vyhlášením tzv. třetího liberalizačního balíčku v lednu 2007. zdroje energie pro vytváření bohatství vlastními silami.“

2

Na zasedání WEC

v Římě bylo doplněno další „A“ – Affordability – cenová dostupnost.

Růst spotřeby energie nelze zastavit a již nyní se spekuluje o tom, že k vyčerpání fosilních paliv dojde již v 21. století, přitom doba vyčerpání zásob je v různých regionech odlišná. Odpověď na takovou otázku ale není jednoznačná. Na základě údajů, které máme dnes k dispozici bylo např. stanoveno datum pro vyčerpání zásob plynu na září 2068, pro uhlí květen 2140, u ropy je toto datum stanoveno na říjen 2047 a uran by nám měl „vy­ držet“ do listopadu 2144.

3

Ať už jsou taková data věrohodná více či méně,

jednoznačné je, že palivové zdroje jsou vyčerpatelné a je třeba s nimi še­ třit. Pokud se týká výpadků v zásobování elektrickou energií, objevují se nejen v rozvojových zemích, ale i státech velmi vyspělých (rozsáhlé black­black­ outy v USA nebo západní Evropě). Není tajemstvím, že i České republice již několikrát tzv. blackout hrozil.

4

K zajištění udržitelné, zabezpečené a konkurenceschopné energie je  po­ třeba, aby Evropa jednala právě teď, a to společně.

5

Zelená kniha Komise Evropských společenství – Evropská strategie pro udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energii (8.3.2006) stanovila šest klíčových oblastí, ve kterých je třeba podniknout do budoucna kroky k vytvoření nové společné evropské energetické strategii. Klíčové oblasti byly definovány takto: 1) konkurenceschopnost a vnitřní trh s energií 2) diverzifikace skladby zdrojů energie 3) solidarita 4) udržitelný rozvoj 5) inovace a technologie 6) vnější politika

6

Dokument Sdělení Komise Evropské radě  a Evropskému parlamentu  –  Energetická politika pro  Evropu (10.1.2007), vycházející z rozsáhlého  sektorového šetření stanovil, v návaznosti na Zelenou knihu, soubor po­ litik, který je zapotřebí k dosažení cílů udržitelné, zabezpečené a konku­ renceschopné energie. Komise takto vyzvala Evropskou radu a Evropský parlament, aby mj.: – schválily cíl EU při mezinárodních vyjednáváních omezit do roku 2020

emise skleníkových plynů ve vyspělých zemích o 30 % ve srovnání s ro­ 2

Otčenášek, Petr: Elektrická energie pro Českou republiku, neprodejná publikace, Praha,

duben 2006. 3

http://energy.eu/#depletion (online) data k 8.10.2008 (mění se průběžně).

4

např. v roce 2008 v důsledku vichřice Emma (zdroj: prezentace ing. M. Vrba, ČEPS, a.s.,

Regulační fórum pořádané v březnu 2008 společností A.D. Little, Praha. 5

Sdělení Komise Evropské radě a Evropskému parlamentu – Energetická politika pro Evropu

(10.1.2007), dostupné na http://europa.eu.int/eur­lex/lex/RECH_menu.do?ihmlang=cs. 6

Zelená kniha – Evropská strategie pro udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou ener

gii (8.3.2006), dostupné na http://europa.eu.int/eur­lex/lex/RECH_menu.do?ihmlang=cs.

kem 1990, a již nyní schválily závazek EU dosáhnout do roku 2020 v kaž­

dém případě alespoň 20 % snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání

s rokem 1990, – potvrdily, že je nezbytné prosazovat dodatečná opatření k tomu, aby se

možné přínosy vnitřního trhu s elektřinou a zemním plynem staly sku­

tečností pro všechny občany a podniky v EU (harmonizace, regulace, od­

dělování sítí, průhlednost) – schválily závazné cíle pro podíl energie z obnovitelných zdrojů do roku

2020 ve výši 20 % z celkové spotřeby energie v EU a minimálního podílu

biopaliv ve výši 10 % – potvrdily prioritu sdělení elektrárnám v EU spalujícím uhlí a zemní plyn,

do kdy instalovat systémy zachycování a ukládání CO

2

, atd.

Priority, které tak budou sledovány v zahraniční politice EU, jsou např. – prosazování mezinárodních dohod, včetně klimatického režimu v roce

2012, budoucnost Smlouvy o energetické chartě – vytváření vztahů v oblasti energetiky se sousedy EU – navázání na po­

slední návrh Komise na posílení Evropské politiky sousedství (European

Neighbourhood Policy) – snížení rizika možných výpadků dodávek v energetice – posílení vztahů s Ruskem – prohloubení dialogu a vztahů s klíčovými výrobci energie a tranzitními

zeměmi (OPEC, Azerbájdžán, Kazachstán, Turkmenistán, Uzbekistán) – nové partnerství mezi Evropou a Afrikou – posilování vztahů s dalšími hlavními spotřebiteli energie (USA, Čína) – jaderná bezpečnost

Spolehlivé a bezpečné dodávky základních energií jsou pro každý stát ne­ zbytné pro zdárný hospodářský a sociální vývoj. Je třeba zajistit spolehlivé energetické služby za dostupné ceny jak pro velké, průmyslové uživatele, tak jednotlivé domácnosti. A toho nelze dosáhnout bez fungujícího vnitř­ ního trhu s energiemi. K fungujícímu trhu s energiemi by měly být splněny nejméně tři základní podmínky: –  konkurenceschopnost na straně zákazníka –  konkurenceschopnost na straně dodavatele –  dostatečná infrastruktura

Konkurenceschopnost na  straně zákazníka přepokládá dostatek zákazní­ ků na trhu s energiemi, kteří budou mít možnost si zvolit dodavatele elek­ třiny nebo plynu buď kvůli nižší ceně anebo lepším podmínkám. To se týká i velkých, průmyslových, odběratelů. Zákazníkům by neměly být kladeny žádné překážky, pokud se týká výběru svého dodavatele energie. Ze strany dodavatele je třeba mít na trhu dostatek kapacit pro výrobu elektřiny a do­ statek přírodních zdrojů plynu. Struktura výroby elektřiny by měla být růz­ norodá (voda, jádro, obnovitelné zdroje atd.). Dalšími podmínkami jsou do­ statek obchodníků s energiemi a snížené množství překážek pro jejich vstup na energetický trh. Dostatečná infrastruktura na  trhu  s energiemi přepoklá­ dá spravedlivý a vyvážený přístup regulátorů, stabilní energetickou politiku a politiku životního prostředí ze strany EU, stejně jako splnění technických požadavků, pokud se týká např. sítí, rozvoj finančních trhů atd.

7

Evropská energetická politika jasně formuluje prostředky k dosažení fun­ gujícího vnitřního trhu s energiemi: –  konkurenceschopnost (competitiveness) –  udržitelnost (sustainability) –  bezpečnost (security)

Liberalizace trhů s energiemi započala v 90. letech vyhlášením prvních liberalizačních směrnic 96/92/ES a 98/30/ES.

8

Tyto dokumenty byly noveli­

zovány v roce 2003 směrnicemi č. 2003/54/ES a 2003/55/ES

9

. K úplnému

otevření trhů s elektřinou a plynem došlo k 1.7.2007 v souladu s výše uve­ denými dokumenty. Všem členským státům se podařilo tento termín v pod­ statě splnit. Sektorové šetření v oblasti energetiky, které provedla Evropská komise v letech 2005 a 2006 však ukázalo, že liberalizace probíhá pomaleji, než se očekávalo a že stále přetrvávají překážky, které brání účinnému fun­ gování trhu. Jedná se zejména o tyto překážky: – regulované ceny bránící vstupu nových hráčů na trh – nedostatečné oddělení provozovatelů přenosové, přepravní a distribuční

soustavy, které nemůže zaručit jejich nezávislost – diskriminace třetích osob v přístupu k soustavě, zejména pokud jde o pre­

ferenční přístup poskytovaný zavedeným účastníkům trhu s uzavřenými

dlouhodobými smlouvami – nedostatečné pravomoci regulačních orgánů – neposkytování informací Evropské komisi o povinnostech veřejné služby,

zejména pokud jde o regulované dodavatelské sazby – nedostatečné informace o původu elektřiny, které jsou zásadní zvláště

z hlediska podpory obnovitelné energie.

10

7

Brabcová, Lucie: Písemná práce k modulu Ekonomika a politika EU, pro BIBS, a.s., 2007.

8

Směrnice č. 96/92/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 19. prosince 1996 o společ­

ných pravidlech pro vnitřní trh s elektrickou energií a Směrnice č. 98/30/ES Evropského par­ lamentu a Rady ze dne 22. června 1998 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem. 9

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES z 26. června 2003 o společných pra

vidlech pro vnitřní trh s elektrickou energií, kterou se zrušuje směrnice 96/92/ES, a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/55/ES z 26. června 2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynemí, kterou se zrušuje směrnice 98/30/ES zdroj: ASPI. 10

Sdělení komise Radě a Evropskému parlamentu Perspektivy vnitřního trhu se zemním

plynem a elektřinou {SEK(2006) 1709} {SEK(2007) 12}http://eur­lex.europa.eu/smartapi/cgi/ sga_doc?smartapi!celexplus!prod!DocNumber&type_doc=COMfinal&an_doc=2006&nu_doc =841&lg=cs.

V návaznosti na tyto dokumenty a na sektorové šetření Evropské komise byl dne 19.9.2007 vyhlášen tzv. Třetí  liberalizační balíček, který v rámci všech členských států Evropské unie navrhuje opatření pro vytvoření plně funkčního otevřeného a jednotného trhu s energiemi, a to zejména:

Zlepšení ƒ spolupráce přenosových a přepravních operátorů

Zvýšení ƒ transparentnosti a dodržování nediskriminačního přístupu

Zlepšení ƒ spolupráce národních regulátorů vytvořením nového orgánu

na úrovni EU s právní subjektivitou– Agentury pro spolupráci regulač­

ních orgánů

Vlastnický unbundling ƒ – rozdělení monopolu národních operátorů pře­

nosových/přepravních soustav s cílem zvýšení soutěže na trhu a snížení

ceny pro konečného spotřebitele nebo

vytvoření tzv. nezávislého systémového operátora. ƒ V tom případě není

třeba vlastnické oddělení – infrastruktura zůstává ve vlastnictví vertikál­

ně integrované společnosti a „spravuje“ ji takový operátor.

Právě problematika vlastnického unbundlingu, jako jednoho z význam­ ných nástrojů liberalizace trhu s energiemi, je z celého balíčku opatření nej­ diskutabilnější a je proto hlavním tématem této práce. Tato tématika bude v následujících kapitolách rozebrána právě v kontextu tzv. Třetího liberali­ začního balíčku a autorka se pokusí odpovědět na otázky, které si stanovuje v kapitole č. 1.2.

V kapitole 2 autorka identifikuje základní problematiku, následně v ka­ pitole 3 je problematika analyzována a v kapitole 4 vyvozuje na základě získaných informací závěry. 1.2 Smysl a cíl publikace

Autorka této práce je zaměstnána v energetické společnosti ČEZ, a.s., v divizi international, jako specialista útvaru Podpora řízení zahraničních majetkových účastí. Během svého studia LLM se aktivně zabývá problema­ tikou tzv. unbundlingu v elektroenergetice a plynárenství. Smyslem této práce je tedy souhrnné zakončení téměř tříletého zájmu autorky o toto téma. Pro práci si z této rozsáhlé materie autorka vybrala téma, které je aktuálně velmi diskutované, tzv. vlastnický unbundling (ownership unbundling).

V analytické části této práce autorka na tuto problematiku nahlíží z po­ hledu institucí a právních dokumentů Evropské unie. V této části jsou tak detailně popsány instituce, které pracují v oblasti energetiky, a to jak v rovi­ ně evropské, tak domácí, tj. České republiky. Samotná kapitola je věnována i unbundlingu. Je zde podrobně vysvětlen samotný pojem a jeho souvislosti z hlediska právního, ekonomického a politického. V této části práce jsou detailně i rozebrány jednotlivé právní dokumenty, včetně přehledu aktuální energetické legislativy evropské i české.

Součástí analytické části této práce je i návrh novelizace některých vý­ znamných evropských energetických právních předpisů – tzv. Třetí libera­ lizační balíček. Autorka shrnuje situaci před návrhem této novelizace – tj. výchozí stav a dále detailně analyzuje jednotlivé právní předpisy – nařízení a směrnice Evropské rady a Evropského parlamentu. Jsou zde rozebrána očekávání ze strany Evropské unie i dopady případného přijetí nebo ne­ přijetí tzv. Třetího liberalizačního balíčku na Evropu a Českou republiku, zejména v oblasti vlastnického unbundlingu. Tyto analýzy jsou navíc pod­ pořeny z pohledu mimoevropského. V této části publikace autorka použi­ la pro podporu svých závěrů ohledně vlastnického unbundlingu i přehled očekávání jednotlivých stakeholders a analýzu SWOT (Strenghts – silné stránky, W – Weaknesses – slabé stránky, O – Opportunities – příležitosti, T – Threads – hrozby). Je zde i detailně popsán proces přijetí výše uvedené novelizace v rámci evropského legislativního procesu a případná role České republiky v tomto procesu vzhledem k nadcházejícímu předsednictví České republiky v Evropské unii.

Závěrečná část je věnována souhrnu zjištěných informací a formulaci závěrů. Metody, které si autorka zvolila, jsou popsány v kapitole 1.3. této práce.

V této práci je kladen důraz na maximálně vyvážený prostor pro elektro­ energetiku a plynárenství, vzhledem k tomu, že autorka, ač zaměstnána v sektoru elektroenergetiky, oba sektory považuje za stejně důležité, avšak v mnoha ohledech velmi rozdílné.

Cílem této práce je tedy zejména odpověď na tyto otázky: 

Byla splněna očekávání tzv. druhého liberalizačního balíčku?

Co očekává Evropská komise od třetího liberalizačního balíčku?

Potřebuje evropská energetika vlastnický unbundling?

Bude přijat třetí liberalizační balíček a v jaké podobě – variantě?

Kdy bude třetí liberalizační balíček přijat?

Jaké bude mít třetí liberalizační balíček dopady na členské státy EU a na klíčové energetické hráče v Evropě a v České republice, pokud bude přijat?

Je vlastnický unbundling jediným nástrojem liberalizace energetických trhů?

Bude vlastnický unbundling mít dopad na ceny energií? 1.3 Přehled použitých přístupů (teoretické koncepty) a vysvětlení základních pojmů

Pokud se týká teoretického přístupu, autorka zvolila pro svou práci kva­ litativní výzkum. Podle významného metodologa J.W. Creswella „kvalita­ tivní výzkum je proces hledání porozumění založený na různých metodo­ logických tradicích zkoumání daného sociálního nebo lidského problému. Výzkumník vytváří komplexní holistický obraz, analyzuje různé typy textů, informuje o názorech účastníků výzkumu a provádí zkoumání v přiroze­ ných podmínkách“

11

Mezi základní metody kvalitativního výzkumu pat­

ří různé metody, např. pozorování, rozbor dokumentů a textů, rozhovory a rozbor audio a videozáznamů. Oproti kvantitativnímu výzkumu, založe­ nému na strukturovaném, přesně daném zkoumání, je výzkum kvalitativní spíše pružný a subjektivní. Mezi základní metody kvalitativního výzkumu patří výzkum pomocí případové studie, etnografický přístup, zakotvená teo­ rie, fenomenologický výzkum, dále biografický výzkum, ačkoli by se dal podřadit pod případovou studii anebo kritický a akční výzkum, analýza do­ kumentů a historický výzkum a narativní výzkum.

12

Autorka v této práci používá zejména metodu  zkoumání  dokumentů. Jedná se zejména o právní dokumenty, ale i dokumenty ekonomického a ji­ ného charakteru. Zkoumanými právními dokumenty jsou dokumenty ko­ munitárního práva, a zejména práva sekundárního, tj. nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska. Tyto dokumenty jsou v návaznosti na stanovené téma analyzovány detailně. Jedná se především o dokumenty týkající se energetiky. V této souvislosti autorka rovněž rozebírá tématiku transpozice a implementace evropských směrnic do národních právních řádů. Z českých pramenů práva jsou zmiňovány zejména zákony a okrajově vyhlášky a nařízení. Analyzovány jsou i ostatní dokumenty, a to se zamě­ řením na energetiku, trh s elektrickou energií a plynem. Všechny zmíněné dokumenty mají podobu buď listinnou nebo elektronickou a jsou autorce k dispozici po cíleném sběru dat k danému tématu (více viz kapitola 1.4 plán výzkumu a sběr dat).

V analytické části této práce je mj. použita metoda srovnání – komparace. Pokud se týká srovnávací metody, autorka pro tuto práci zejména zvolila srovnávací metodu synchronní,

13

tj. porovnání části určitého celku (např.

implementace unbundlingu v současné době v různých členských státech Evropské unie – viz kapitola 2) v daném časovém úseku. Tato metoda umož­ ňuje vymezit odlišnosti spojené s prostorovým výskytem sledovaných prv­ ků a je opakem metody historické, která zkoumá sledované jevy z hlediska jejich historického vývoje.

Podle V. Knappa přistupují k metodě srovnávací ještě dílčí metody. Mimo jiné je to analýza a syntéza. Dílčí metoda analyticko­syntetická je tedy po­ užita zejména v části týkající se tzv. Třetího liberalizačního balíčku. Tento souhrn opatření je nejdříve detailně analyzován a následně jsou z této analý­ zy vyvozeny závěry. Metody kvalitativního výzkumu obsahuje kapitola 1.4.

V práci jsou často používány některé odborné výrazy z oboru energetiky. Autorka si je vědoma faktu, že některé výrazy mohou být bez předchozího 11

Hendl, J. Kvalitativní výzkum – základní metody a aplikace, Portál, 2005, str. 50.

12

Hendl, J. Kvalitativní výzkum – základní metody a aplikace, Portál, 2005, str. 103.

13

V. Knapp používá výraz „simultánní“ nebo „současná“ komparatistika (viz V. Knapp: Velké

právní systémy, C.H. Beck 1996, str. 27– 34.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist