načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vím, že máš duši -- Stroje, které milujeme - Jeremy Clarkson

Vím, že máš duši -- Stroje, které milujeme
-16%
sleva

Kniha: Vím, že máš duši -- Stroje, které milujeme
Autor:

Motoristický pořad Top Gear sleduje po celém světě asi 350 milionů diváků, momentálně běží i na českém kanálu Prima Cool. Za jeho mimořádnou popularitou stojí zejména hlavní ... (celý popis)
Titul nyní (přelom roku) doručujeme za 14 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  265 Kč 223
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » DOKOŘÁN
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 13.11.2013
Počet stran: 199
Rozměr: 22 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2. vyd. v českém jazyce
Název originálu: I know you got soul
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Milena Turner
Jazyk: česky
Vazba: kniha, vázaná vazba
Doporučená novinka pro týden: 2013-46
ISBN: 9788073635862
EAN: 9788073635862
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor, milovník osobitých technických výtvorů, kterého fascinují hlavně auta, letadla, ponorky, raketoplány, ale třeba i obří Hooverova přehrada, zaujatě a s láskou vypráví příběhy o jednotlivých výtvorech lidského umu. Není důležité, zda je jeho "chráněnec" ve všech ohledech nej - podstatným shledává právě jedinečnost strojů. Dočteme se nejen o jejich historii a osudech těchto dokonalých strojů, ale i o nejrůznějších zajímavostech z jejich "života"... Publikace je doplněna fotografiemi. Informace o strojích, kterým jejich konstruktéři "vdechli duši"...

Popis nakladatele

Motoristický pořad Top Gear sleduje po celém světě asi 350 milionů diváků, momentálně běží i na českém kanálu Prima Cool. Za jeho mimořádnou popularitou stojí zejména hlavní moderátor Jeremy Clarkson, autor této knihy. Začal ji psát, aby se vyznal ze své vášně pro auta a také aby zjistil, co vlastně lidi k nejrůznějším strojům tolik přitahuje. A k čemu došel? Že ty nejvíce fascinující automobily, letadla, ponorky, raketoplány a další technické výtvory mají jedno společné: za každým z nich najdeme nějakého vizionářského inženýra či nadšeného konstruktéra, který svému stroji vdechl "duši" a právě ta je tím, co nás ke strojům poutá. Mimoto se od Clarksona dozvíme některé zásadní informace, například kde se nejlíp schovat v případě nukleární války či kdo by vyhrál, kdyby se v souboji utkali Superman, James Bond a Terminátor.
Jeremy Clarkson (1960) je britská moderátorská hvězda a autor dvanácti knižních bestsellerů. Miluje rychlá auta, která velmi svérázným způsobem testuje, představuje a komentuje ve svém pořadu Top Gear. Miliony fanoušků oceňují jeho břitký humor, který se nezastaví před ničím a před nikým. Svou obrovskou popularitu vysvětluje lapidárně: "Žijeme v nudném světě a náš pořad je proto vítanou změnou." (stroje, které milujeme)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jeremy Clarkson - další tituly autora:
Zákazníci kupující knihu "Vím, že máš duši -- Stroje, které milujeme" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

23

rolls-royce Phantom

Zatímco píšu, venku před oknem stojí auto a čeká, až hootestuju. nevím, kde ho vyrobili ani jak se jmenuje. Tuším, že je to

kia, ale také to může být daewoo.

ať už je to cokoliv, víc osobitosti byste našli ve sklenici vody a víc srdce v kancelářském fíkusu. a má to své jasné příčiny.

k tomu, aby automobil měl osobnost, faktor X, musí být podnik, který ho vyrábí, schopen řídit se radou a inspiracíjednoho člověka – nejlépe toho, který podnik původně založil.

To se autu, které čeká venku před mým oknem, nestalo.Vyrobila ho společnost, která dělá auta, aby vydělávala peníze, vtovárně postavené nejspíš na místě, kde byla ještě včera džungle. nikdo nezačal vyrábět Proton nebo Hyundai nebo daewoojenom proto, že měl touhu vytvořit něco zvláštního,mimořádného. Tyhle firmy jsou obrovské strojírenské a konstrukčníkoncerny, kterým vlády jejich zemí nařídily vyrábět automobily, aby místní občanstvo mohlo slézt ze svých mezků a být moderní.

Podobné je to i v Japonsku. neexistoval žádný pan Toyota, který by od klukovských let toužil zkonstruovat malýrodinný hatchback, který se nikdy nerozbije. a můžete prohledávat historické knihy, jak dlouho chcete, nikde se nedočtete omladém Timmy datsunovi, jenž by ponocoval i před čtvrtletní písemkou, protože si potřeboval promyslet svůj plán na auto se dvěma tachometry.

automobil subaru vyrábí organizace s romantickým názvem

Fuji Heavy Industries. Vsadím se, že její prezident občas v noci

zapomene, že vůbec nějaká auta vyrábí. Je to pro něj jen další

kolonka ve výkazu „zisky a ztráty“.

Jediná japonská auta se stopou lidskosti jsou Hondy, a to

z dobrého důvodu. Pan Honda skutečně existoval a jako malý

kluk měl vizi, která ještě dnes vede inženýrům ruku. Výsledkem

je, že existuje zcela jasná souvislost mezi sportovním vozem

s2000 a oněmi prvotními motocykly. a výhradně kvůlitomuto pojítku s minulostí mám Hondy raději než kterákoliv jiná

japonská auta.

na druhé straně v evropě založili většinu automobilových

firem vizionáři. lotus odstartoval Colin Chapman, který měl

rád věci lehoučké a nadýchané. Jaguár byl duchovním dítětem

sira Williama lyonse, který měl rád pohodlí a rychlost, a to vše za hodně nízkou cenu. enzo Ferrari chtěl vyrábět autavýhradně na podporu svého milovaného závodního týmu.

Po většině z těchto lidí zůstaly kratičké citáty. ettore Bugatti

například jednou řekl, „nic není příliš krásné ani příliš drahé“.

enzo Ferrari přišel s výrokem „Zákazník nemá vždyckypravdu“. a Colin Chapman shrnul svou filozofii takto: „Zjednoduš

to a přidej lehkost.“

ale pozor, taky řekl: „nikdy mě nenachytáte při řízení auta,

které jsem zkonstruoval.“ Čímž se pravděpodobně vysvětluje

zkratka, která se pro lotus ujala: lots of Trouble, Usuallyserious (spousta problémů, obvykle vážných).

Tito muži jsou dnes už všichni mrtví nebo v Jižní americe,

ale jejich dna stále koluje v automobilech, které se dálvyrábějí. lotus elise je lehký a často se porouchává. nové Bugatti

Veyron bude nestoudně drahé, a pokud jde o Ferrari 575,myslím si, že jeho poloautomatická převodovka s pádlovýmřazením je prostě praštěná. ale co já vím.

Čas má bohužel ošklivý zvyk rozmělnit onen idealismus,

který dal vzniknout podobným podnikům. například sivůbec nejsem jist, jestli by Herr Porsche pocítil sexuální vzrušení

z Porsche Cayenne. a rád bych viděl výraz Williama lyonse,

kdyby mu řekli, že vedení Jaguáru ve své honbě za eury začalo

vyrábět auta s naftovým motorem, náhonem na přední kola

a karosérií kombi. možná jim to teď pomůže z menší louže, ale

to, že ztratili z dohledu cíl a vizi, je časem dostane do mnohem

většího bláta. například já jsem jako kluk vždycky chtěl mít

Jaguar e-type. ale můj syn roste, a po naftovém Jaguaru X-type

ještě nezatoužil.

Přesto existuje jedna automobilka, která ještě stále třímápraor své identity: rolls-royce.

sir Henry royce, který firmu v roce 1904 založil, bylopravdovou továrnou na citáty. „Ve všem, co děláš, usiluj odokonalost.“ „ neakceptuj nic, co je skoro správné nebo obstojné.“

„kvalita zůstane dlouho po tom, co se na cenu zapomene.“

„Jestliže můžeš něco udělat nebo o tom sníš – pusť se do

toho.“

myslím, že jste v obraze. a stejně byli v obraze u BmW.

když firmu koupili, mohli svůj rolls postavit na některém

modelu ze sedmičkové řady. To udělal mercedes, a tak vznikl

maybach. ale místo toho, aby bloumali po skladu snáhradními díly a ptali se „Co chceme?“, nastartovali inženýři BmW své

počítače a zeptali se „Co potřebujeme?“.

Jednoduše se podívali na to, čeho se Henry royce a Charles

rolls před sto lety snažili dosáhnout, a řekli si, „das ist was my

muset udélat taky.“ a díky tomu je Phantom prostě nejlepší

automobil na světě.

samozřejmě že zaparkovat s ním není zrovna lehké a se

svými 240 kilometry za hodinu není ani nejrychlejší. Také vás

musím upozornit, že jeho manévrovací schopnosti mají ke

sporťáku dost daleko. samozřejmě pokud nejste zvyklí jezdit

do práce vznášedlem.

navíc to podle mé zkušenosti není ani nejdůkladnějiudělané auto na světě. není vyrobený celý ručně – tak se obvykle

zaobaleně naznačuje, že mu upadnou dveře – ale je ručnědokončovaný, což je druhá nejhorší varianta.

Všechny rollsy mají na víku chladiče sošku Spirit of Ecstasy

a u Phantomu se automaticky schovává. doslechl jsem se, že

ještě před uvedením na trh, při pořizování reklamních fotografií,

odmítla létající dáma vylézt z dutiny v masce chladiče. stejná věc se stala při natáčení programu Top Gear. a ještě jednou, když jsem jel Phantomem do Hullu. ráno jsem vyšel z hotelu a zjistil jsem, že soška zazimovala a ven nevyleze za nic na světě.

Zavolal jsem k rollsům a jejich člověk dělal, co mohl, aby

vypadal překvapeně. „spirit že je zastrčený vevnitř?“ řekl s tak

přehrávanou nevírou, že jsem si připadal jako na divadle. „To

se ještě nikdy nestalo.“ Jo, to známe.

Pokud jde o vnitřek vozu, v BmW udělali rozhodnutí,

které se vám možná nebude líbit. místo toho, aby kabinu

ověnčili myriádou knoflíků a tlačítek, poschovávali je tak, že

každý má svou jamku. Je tam řadicí páka, která umožňuje jet

dopředu nebo dozadu – a tím to končí. dále počítač BmW


27

i-drive ve verzi, která má většinu funkcí zablokovaných. a po

většinu času se stejně obrazovka počítače i satelitní navigace

skrývají za úplně normálními analogovými hodinami.

Výsledkem čehož to není uvnitř o nic víc znepokojivé než georgiánský přijímací pokoj. sedíte na vrcholně pohodlnéžidli – ušák by byl ještě lepší, divím se, že tam není – s vyhlídkou

na hektary kůže a dřeva. nikdy se nedostanete do pokušení –

na rozdíl od maybachu – stisknout knoflík, jen abyste zjistili,

co to udělá. a pak strávili zbytek cesty hledáním knoflíku,

který by anuloval to, co ten první knoflík napáchal.

To vede k úžasné pohodě při řízení. Je to taková pohoda, že občas zapomenete, že jste v autě.

Já jsem zapomněl. onehdy jsem jel po dálnici, stovkou, v koloně aut, která jela taky stovkou. na rozdíl od ostatních řidičů jsem však nic necítil, žádné vibrace na volantu, žádný zvuk motoru – V-12 je zkrátka V-12. Ve vaně s teplou vodou už jsem zažil stresovější situace. a byl na hlučnějších tropických plážích.

Po chvíli jsem se cítil tak odtržen od reality, že jsemvyhodil blinkr a pokusil se předjet vůz přede mnou. To zní vcelku normálně, až na jednu věc. Já už jsem ve vnějším pruhu byl. středové svodidlo jsem minul o nějaké dva centimetry a dodnes nevím, co si ten chlapík v autě za mnou musel myslet, když viděl třítunový rolls-royce za 250 tisíc liber, jak ukáže blikačem, aby bylo jasné, že řidič nespí, a pak sjede ze silnice.

rád bych se domníval, že moudře pokýval hlavou, obrátil

se ke svému pasažérovi a poznamenal: „Hm, takhledokonale odpoutat řidiče od skutečnosti, to musí být opravdu dobře

zkonstruovaný automobil.“ ale obávám se, že mnohem spíše

řekl: „To je vůl.“

Jízda ve Phantomu má zkrátka svoje rizika. můžete zastavit

a dát někomu celý obsah své peněženky, a on se na vás bude

koukat, jako byste mu věnovali obsah žaludku. Zastavíte nakřižovatce, abyste dali přednost, a místo veselého zamáváníuvidíte vztyčený prostředníček. na chodníku jste normální člověk

s ušima a slezinou jako každý jiný. V rollsu je z vás rázem

nemanželský syn Hannibala lectera a Josefa mengeleho.

docela se mi to líbí. líbí se mi to, protože to dokazuje, že

navzdory obrovskému úsilí firem kia a Hyundai a daewoo jsou

auta stále ještě schopna lidem trochu zvednout krevní tlak. Je

dobře, že továrně vyráběná směs železné rudy, gumy, písku,

hovězí kůže a vedlejších petrochemických produktů stále ještě

někomu dokáže pohnout žlučí.

Také se mi na tom líbí, že v hloubi duše je vám to jedno. Je

to pocit, jako když vkročíte do hospody plné bojovnýchfotbalových fanoušků – a máte na sobě brnění. Pocit, který by se dal

vyjádřit slovy „a co přesně s tím hodláte dělat?“.

Je to opravdu obrovský vůz. Zákony automobilovéhostylu nařizují, že kola musí měřit přesně polovinu výšky vozidla,

a tak mi sahala až k pasu. Pak máte masku chladiče, která je

větší než můj první byt, a kapotu, na níž můžete pohodlně

hrát kriket. Je jisté, že ve Phantomu můžete zažít těžkou havárii

a ani si toho nevšimnout.

a navíc máte i takový ten pocit majestátnosti, jako kdybyste

se vezli uvnitř královny Viktorie. Pravda, kůže pochází zbabr />

29

vorských krav a všechny díly přivezli z německa užsmontované, ale i pero edgara elgara pocházelo údajně z mnichova.

a přesto je jeho hudba tak anglická, že už ani angličtější být

nemůže.

Čas strávený s rollsem jsem miloval stejně intenzivně jako

ho všichni ostatní nenáviděli – a mě s ním.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist