načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vídeň -- Průvodce světoběžníka - Beppo Beyerl

Vídeň -- Průvodce světoběžníka
-15%
sleva

Kniha: Vídeň -- Průvodce světoběžníka
Autor:

Cestovní průvodci vhodní především pro individuální turistiku vznikající ve spolupráci s nakladatelstvím Reise Know-how, které na trhu působí řadu let a jejichž produkty získaly ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 40.9%hodnoceni - 40.9%hodnoceni - 40.9%hodnoceni - 40.9%hodnoceni - 40.9% 30%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015-08-01
Počet stran: 224
Rozměr: 117 x 190 mm
Úprava: 224 stran : barev. ilustrace , mapy, plány
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Eva Kadlecová
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025122761
EAN: 9788025122761
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Základní faktografické údaje spojuje svěží a zajímavý text. Autor s lehkou humornou nadsázkou přibližuje život města a jeho obyvatel, jejich zvyky, charakteristické vlastnosti, záliby a pod. Úvodní část průvodce tvoří praktické informace pro turisty a kapitola věnovaná dějinám i současnému životu metropole. Následuje popis jedenácti tematicky koncipovaných výletních tras po městě a návrhy na několik zajímavých výletů mimo Vídeň.

Popis nakladatele

Cestovní průvodci vhodní především pro individuální turistiku vznikající ve spolupráci s nakladatelstvím Reise Know-how, které na trhu působí řadu let a jejichž produkty získaly ocenění pro svou kvalitu. Knihy se vyznačují praktickým formátem, obsahově jsou velice bohaté. Poskytují informace o významných památkách, dopravě, ubytování, stravování, atd. Text je doplněn barevnými fotografiemi a podrobnými mapkami a plánky. ([kompletní průvodce na cesty])

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Vídeň Vídeň
Eder Christian
Cena: 204 Kč
Řím Řím
Simeoni Roberta, Schwarz Frank
Cena: 355 Kč
Dubaj Dubaj
Kabasci Kirstin
Cena: 533 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TRASA 3:

SECESNÍ VÍDEŇ –

RAKOUSKÝ

JUGENDSTIL

KARLSPLATZ

Naše cesta začíná na náměstí

Karlsplatz, uzlu celého města, který

je právě tak rozlehlý jako nejasně

členěný a zastavěný. V západní části

poznáte novou Kunsthalle Wien

(7), jejíž provizorní povaha vyvolala

velké diskuse.

Na jižní straně stojí taktéž nově

postavenáTechnische Universität.

Na svém průčelí nese předimenzo

vanou sovu, symbol řecké bohyně

moudrosti Pallas Athény.

V Resselparku, části náměstí, se

nachází stejnojmenná kavárna.

Přes stromy už uvidíte kostel

Karlskirche (1). Jde o nejvýznam

nější barokní církevní stavbu ve Vídni.

U příležitosti morové rány v roce

1713 přislíbil císař Karel VI. postavení

tohoto kostela. Stavbu pak usku

tečnil Johann Bernhard Fischer von

Erlach a jeho syn Joseph Emanuel.

V okrasném jezírku před kostelem

se nachází bronzová plastika „Hill

arches“ od Henryho Moorea.

Nalevo od kostela stojí „Wien

Museum“ (2),muzeum města Vídeň

(viz kap. „Město a jeho lidé/Kultura/

Muzea“) a ze severu se k němu

připojuje Haus des Musikvereins

(dům hudebního spolku) (3)aKünst-

MěstskýMěstský

parkpark

D

u

n

a

js

k

ý

k

a

n

á

l

Městský

park

Historické muzeum

Hudební spolek

Dům umělců,

Internet-Café

Pavilon U-Bahn,

Café Resselpark

Trasa 3

Poštovní spořitelna

Stanice Kettenbrückengasse

Secesní klozet

KARLSPLATZ

VÝLETY PO VÍDNI

138

KC0172-Viden.indb 138C0172-Viden.indb 138 20.7.2009 13:52:5920.7.2009 13:52:59


ler haus (dům umělců) (4),oba z 60.

let 19. století, tedy z období vzniku

Ringstraße.

Vraťme se k tématu naší procházky: už na náměstí rozpoznáte

obě kupole pavilonu U-Bahn (5)

od Otto Wagnera. Obě jsou unikáty

v jeho typologii zastávek. Viditelný

(a ne jako tehdy obvykle zakrytý)

železný skelet je vykládán mramorovými deskami zvenčí a sádrovými

zevnitř. Tím docílil Wagner optického

oddělení nosných částí od stěn.

V průběhu stavby U-Bahn byly

pavilony rozebrány a – funkcionálně

odcizené – opět složeny. Dnes slouží

jeden pavilon jako ústí vstupu do

U-Bahn, druhý se proměnil v kavárnu,

jejíž návštěva se vyplatí už jen kvůli

architektuře.

Architekt Otto Wagner (1841–1918)

formoval vzhled moderní Vídně zcela

rozhodujícím způsobem. Studoval

ve Vídni a na berlínské Stavebníakademii. V letech 1894–1912 působil

sám jako profesor Umělecké akademie ve Vídni, kde byl pověřen

vedením mistrovské školy. Mnoho

z jeho žáků i spolupracovníků patřilo

rovněž mezi velké architekty: Josef

Hoff mann, Jože Plečnik, Max Fabiani,

Adolf Loos.

Wagnerova raná díla jsou ještě

poznamenána chladnýmhistorisKARLSPLATZ 139

VÝLETY PO VÍDNI

KC0172-Viden.indb 139C0172-Viden.indb 139 20.7.2009 13:53:0220.7.2009 13:53:02


VÝLETY PO VÍDNI

140

mem (činžovní domy na Rennweg).

Od roku 1890 redukoval všechny

dekorace a detaily a dopracoval

se k pragmatickému stylu. Jako

zastánce Semperovy teorie realizoval u svých staveb Semperovu

zásadu jednoty „účelu, konstrukce

a poezie“. Jeho zásada zněla: Artis

solo domina necessitas, „potřeba je

jedinou vládkyní umění“.

Wagner přemýšlel i stavěl v kon-r

textu velkovýstavby města. To se

dá vyčíst z celkového uměleckého

zpracování městské dráhy, ze

stavby Léčebny nervových chorob

(Nervenheilanstalt am Steinhof)

i z dalších staveb, na které na této

trase nenarazíme.

Jídlo a pití J

Café-Meierei Resselpark (5),

roh náměstí Karlsplatz a Wiedner

Hauptstraße, tel. 65 56 28,

9.00–22.00, řízek za 10 €, úžasná

atmosféra pod širým nebem,

proslulé moučníky a klobásy.

Café Museum (6), Friedrichstraße

6, tel. 586 52 02, 7–23 hodin,

tradičně se tu setkávali umělci,

po přestavbě už jen turisté.

Nakupování t

American Discount,Rechte

Wienzeile 5, tady mají všechno,

po čem touží americké srdce.

Hellas Feinkost (9), Rechte

Wienzeile 3, velká nabídka

řeckých vín a sýrů.

SECESSION

Druhý bod výletu vám zároveň

udelá pořádek v pojmenováních:

umělecký směr se dnes píše se „Z“

(Sezession), zatímco budova se

píše jako dřív s „C“. Z uzlu U-Bahn

Karlsplatz není daleko k Secession

(8) (podzemní rozcestník).

Postavil ji v letech 1898–1899

Joseph Olbrich a sloužila jako

výstavní síň pro několik mladých

malířů, kteří si říkali secesionisté.

A proč? Na protest protipřevládajícímu učení historismu (Hans Makart) t

opustili Akademii výtvarných umění.

Jelikož ovládali latinu, přeložili slovo

„odchod“ a stali se secesionisty.

„Každé epoše budiž dopřáno

vlastní umění, umění nechť je zase

dopřáno svobody“ (Der Zeit ihre

Kunst, der Kunst ihre Freiheit) –

tento programový leitmotiv, který

vyslovil kritik umění Ludwig Hevesi,

uvidíte nad vchodem do budovy.

V programu vídeňské secese byly od

počátku zakotveny základydemokratické kultury. Umělci nechtěli být

svazováni něčími příkazy a chtěli se

oprostit od komerčních zájmů.

Pro tyto vysoko vytyčené cíle byl

podmínkou vlastní, podle dnešních

SECESSION

KC0172-Viden.indb 140C0172-Viden.indb 140 20.7.2009 13:53:0320.7.2009 13:53:03


141

VÝLETY PO VÍDNI

OKOLO NASCHMARKTU

termínů „samosprávný“ kulturní

a výstavní dům.A právě tenpostavil Wagnerův žák Joseph Olbrich.

Průmyslník Karl Wittgenstein (otec

fi losofa Ludwiga Wittgensteina) dal

k dispozici peníze, obec Vídeň zase

pozemek. Olbrich tak vytvořilklíčovou stavbu vídeňské secesemezinárodního významu a dosahu. Hlavní

sál mohl být přizpůsoben každé

výstavě jinak díky systému flexibilních příček; umělecká díla senestavěla nebo nevěšela jednotlivě, jedno

izolované od druhého – výstava

měla vytvářet jedno celistvé umělecké dílo spolu s budovou.

První výstavy se staly samozřejmě y

skandálem. O tomto skandálu

a o vystavených obrazech publikoval

v novinách jménem „Prawda“ vysoce

teoretickou studii mladý Rus, který

žil právě ve Vídni v exilu. Jeho jméno

bylo Lev Trocký.

Beethovenovou výstavou (celkově

14. výstava) došlo konečně k dávno

potřebnému průlomu. U příležitosti

Beethovenova výročí namaloval

Gustav Klimt analogicky k tónům t

9. symfonie s Ódou na radost

Beethovenfries (cyklus obrazů,

věnovaný Beethovenovi, asi 70 m

2

).

Můžete si ho prohlédnout ve skleení budovy. Dlouho byl nezvěstný

a když se znovu objevil, obec Vídeň

ho koupila a zrestaurovala pro velkou výstavu v roce 1985.

Mocně pozlacený svazekvavřínových listů na střeše domu označují

Vídeňané jako „Krauthapperl“ nebo

Krautkopf (hlávka zelí); skládá se

ze tří tisíc vavřínových lístků o délce

stopy a sedmi set bobulí a zdůrazňuje přísně krychlový trup stavby.

Pokračující květinové elementy

najdete na boční straně výstavní

síně.

Ve sklepě Secession je dnes bar,

kam můžete zajít i bez předchozí

návštěvy muzea.

Vpravo vedle Secession stojí

slavnýLöwenfi aker,řízenýMarkem

Antoniem. Důvod nikdo nezná.

Zeptejte se stvořitele lvího spřežení –

jmenoval se Artur Straßer a vytvořil r

sousoší původně pro pařížskousvětovou výstavu v roce 1901.

OKOLO NASCHMARKTU

Za Secession pokračujte po Linke

Wienzeile. Na levé straně uvidíte

Naschmarkt (viz kap. „Užitečné

informace od A do Z/Nakupování“).

Loudejte se klidně mezi stánky,

můžete podle chuti ochutnat to či

ono sousto.

Otto Wagner,který se jako dítě své

doby zajímal především o technická

řešení, překlenul řeku Wien, aby

umožnil monumentální západní

vjezd do města. Z toho nebylo nic

a z válečně ekonomických důvodů

byl v roce 1916 zřízen Naschmarkt.

Mapa str. 138

KC0172-Viden.indb 141C0172-Viden.indb 141 20.7.2009 13:53:0620.7.2009 13:53:06


VÝLETY PO VÍDNI

142

Na konci tržiště, v blízkosti stanice

U-Bahn Kettenbrückengasse,následují po pravé straně známé obytné

domy od Otto Wagnera (Linke

Wienzeile 40 a 38, Köstlergasse 3,

postaveny 1898–1899). Secese se

rozešla s „kýčovitým“ historismem

a zřekla se s lehkým srdcem štukatury, korunovaných oken, pilastrů

(falešné sloupy mezi okny, sloužící

pouze k rozčlenění plochy), prostě

všech ornamentů, které zkrášlovaly

fasády domů z doby historismu.

Estetiky se nedocilovalodekorativností, nýbrž se důsledně odvíjela

z funkčnosti.

V tomto případě se estetického

účinku docílilo obloženímdlaždicemi. Aby zajistil životnost barev,

použil Otto Wagner prastarou

řemeslnou techniku: techniku

fajáns. Domy se s oblibou označují

jako Majolikahäuser (13).Majolika

(odvozeno od Mallorca) znamená

technicky totéž co fajáns (odvozeno od italského města Faenza):

při této technice se suší polotovary

z najemno plavených druhů hlíny na

vzduchu, poté se vytvrzují v peci. Po

glazurování se ještě zavlhka malují

– u těchto domů to byla rostlinná

ornamentika, typická pro tutoepochu. Během druhého vypalování

se glazura a barvy slijí do lesklého

povlaku, který dodnes ztratil jen

málo ze svého lesku.

Zářivé květinové ornamenty domu

v Köstlergasse 3, „medailony“, které

vidíte mezi okny, pocházejí od malíře

Kolo(mana) Mosera.

Přejděte Linke Wienzeile a ocitnete se před Wagnerovou budovou

stanice Kettenbrückengasse (14).

Otto Wagner vytvořil trať městské r

dráhy jako celistvé umělecké dílo,

které se skládá z budov zastávek,

tratí (např. zábradlí s kulatými středovými růžicemi, které lze označit za

typický Wagnerův design) a mostů.

Pouze vedení samotné trasy bylo

stanoveno úřady, zvláště pakministerstvem války.

Stanice dodnes okouzlují svou

funkcionalitou i z ní vyvinutou

estetikou. Typologickým základním

tvarem je samotný pavilon, který

symbolizuje krátké zastavenínepřetržitého pohybu. Po krátkém zastavení následuje pokračování pohybu

jedním ze dvou schodišť k nástupišti.

Pavilon plnil hned několik úloh: byly

tu vestavěné přepážky, za špatného

počasí tu mohl cestující zůstat po

delší dobu, takže pavilon byl zároveň

čekárnou, jeho součástí byly i kiosky

s cigaretami a novinami.

Zajímavý a téměř nepovšimnutý

secesní dům stojí na Steggasse 1,

kam se dostanete z Hamburger

Straße: je to činžovní dům, kterýlublaňský architekt Jože Plečnikpostavil k

v letech 1901–1903 ze zcelanepatrných prostředků pro svého přítele,

stavitele Langera.

OKOLO NASCHMARKTU

KC0172-Viden.indb 142C0172-Viden.indb 142 20.7.2009 13:53:1120.7.2009 13:53:11


143

VÝLETY PO VÍDNI

KC0172-Viden.indb 143C0172-Viden.indb 143 20.7.2009 13:53:2020.7.2009 13:53:20


Jídlo a pití J

Café Drechsel (12), Linke

Wienzeile 22, tel. 587 85 80,

4.00–20.00, přes den docela klid,

ráno se tu setkávají noční ptáci,

kteří se posilují místním gulášem

a pivem, vídeňskou salonní směsí.

Spektakel (15), Hamburgerstraße

14, tel. 587 06 53, typická vídeňská

malá scéna, kabaretní vystoupení

jsou neustále vyprodaná.

Restaurace oddělená od scény.

Celeste (15),Hamburgerstraße

18, tel. 586 53 14, vyslovujte

prosím francouzsky a nikoliv

italsky. Několikapatrová směsice

uměleckých a restauračních

podniků. Celeste doplňuje

překrásná zahrádka.

Rüdigerhof (15),

Hamburgerstraße 20, tel. 586

31 38, 9.00–2.00, kavárna ve

stejnojmenné secesní nedávno

restaurované budově, oblíbená

zvláště v létě kvůli své zahrádce.

Vědí to i Vídeňané – dva číšníci tu

opravdu nevystačí.

Sopherl (11), Linke Wienzeile 34,

tel. 587 45 58, 4.00–20.00, podnik

na Naschmarktu pro naprosto

všechny noční ptáky, denní menu

kolem 10 €, v časných hodinách

zvýšené ceny.

Pizzeria Amico (16),

Kettenbrückengasse 15, tel.

587 80 63. V zadním sále

najdete pohodlné místečko.

Navzdory označení pizzerie

byste si měli objednat pokrmy ze

starojugoslávské kuchyně.

Zábava z

Theater an der Wien (viz kap.

„Město a jeho lidé/Kultura/

Divadlo“) proslavilo Vídeň jako

centrum muzikálů...

OD URANIE

K POŠTOVNÍ

SPOŘITELNĚ

Abyste si ušetřili dlouhý pochod,

jeďte nejlépe U-Bahn U4 naSchweden platz. Otočte se k východu, po

proudu podél Dunajského kanálu,

a jděte kupředu k Uranii.

Urania (17) byla vybudována

dalším ze slavných Wagnerových

žáků, slovinským Italem Maxem

Fabianim (původně Maks Fabianis).

Fabianiho biografie byla typická pro

multikulturní mnohonárodnostní

stát. Narodil se roku 1865 v malé

krasové vesničce Kobdil, ve Vídni

se pak stal jedním z nejnadanějších

žáků Otto Wagnera.V letech 1912–

1918 byl profesorem Technické

univerzity. Po zániku monarchie

vedl italsko-slovinský „Rakušan“

stavební obnovu zničeného města

Görz /Goricia a v Terstu postavil

slovinské kulturní centrum. Když

přišli v Itálii k moci fašisté a centrum rozdrtili, přestěhoval se zpět

do malé slovinské krasové vesničky

Stanjel/San Daniele. Vykonával tam

úřad starosty, psal divadelní hry

a črtal skici k historii architektury.

Roku 1962 zemřel v biblickém věku

97 let; nechybělo mnoho, a Maks

Fabianiby zažil i Beatles...

Jak díky své výhodné poloze na

Ringu, Kai a Dunajském kanálu, tak

i díky svému tvaru se Urania dávno

zařadila mezi symboly Vídně. Sídlí

v ní hvězdárna a kino, provozované

lidovou univerzitou.

Od Uranie zatočte doprava na

Ring. Po levé straně uvidíte vládní

budovu (viz „Trasa 1“).

Před ní stojí na svém koni starý

polní maršál Radecký a prstem

ukazuje přesně na Postsparkasse

(Poštovní spořitelnu) (19) naprotější straně Ringu. („Protože byl

OD URANIE K POŠTOVNÍ SPOŘITELNĚ

VÝLETY PO VÍDNI

144

KC0172-Viden.indb 144C0172-Viden.indb 144 20.7.2009 13:53:2520.7.2009 13:53:25


věčně na mizině,“ neodpustí si

většina Vídeňanů.)

Monumentální stavbu OttoWagnera (vznik 1904–1906) s jejím

typicky secesním stylem poznáte

díky přibitým mramorovým deskám (17 000 hliníkových hřebíků,

rozmístěných po celém průčelí,

dosahuje určitého estetického

účinku). Na střeše uvidíte pro

secesi spíše netypické postavy

andělů. Vejděte dovnitř budovy.

Kovové části ve vnitřníchprostorách, především u pokladen, jsou

zhotovené z hliníku, který se před

přelomem století používal jen

zřídka. Hala s přepážkami je přestavěná a dává už tušit jen to, co

Otto Wagner rozuměl pod pojmy

funkcionální a flexibilní řešení

prostoru.

Teď jděte doleva přesRosenbursenstraße, přes nájezd do

Barbaras-traße a přes Postgasse

do Wollzeile.

Jídlo a pití J

Café Ministerium (18),GeorgCoch-Platz 4, tel. 519 92 25, bývá

přeplněné úředníky z blízkých

ministerstev.

Nakupování t

Wollzeile, staré centrum

knihkupců. Dnes na ně vzpomíná

už jen velká koncentrace

antikvariátů a knihkupectví.

Zkuste se probrat starými

pohlednicemi a novými

bestsellery třeba u Herdera,

Hasbacha, Morawy nebo Hegera.

Zábava z

Simpl, Wollzeile 36, tel. 512

47 42, starý kabaretní podnik,

(světově) proslavený Karlem

Farkasem a jeho dialogovými

scénami. Už několik let funguje

jako perfektní zábavní divadlo.

OD ZACHERLHAUSU

K VEŘEJNÝM

TOALETÁM

Wollzeile vede přímo k Rotenturmstraße. Doleva je to ještěpadesát metrů ke kostelu sv. Štěpána

(Stephanskirche), na pravé straně

ústí Brandstätte.

Rohový dům Brandstätte je slavný

Zacherlhaus (20) od Jože Plečnika.

Továrník Zacherl (viz také

kap. „Pozoruhodné stavby/

Zacherlfabrik“) dal popud k soutěži,

kterou jeho přítelPlečnik vyhrál. Šlo

o typologii městského obchodního

domu.

Také u této stavby je znatelná

redukce tvarů ve prospěchgeometrického, blokového vzhledu. Stavba

vznikla za použití nového stavebního materiálu – železobetonu,

obkládaného žulovými deskami.

Tvrdá, ocelově lesklá žulová fasáda

vypovídá o asketickém vývojiarchitekta. („Chci to ještě jednodušší,

ještě absolutnější, chci mít jen čisté

formy!“)

Tomu však odporují některá detailní samostatná řešení

Zacherlova domu, třeba vzrušující

vstupní konstrukce se schodištěm

čočkovitého tvaru nebo atika.

Z Brandstätte dojdete do

Tuchlau-ben. Odbory vlastněná

banka BAWAG zrestaurovala

Hochholzerhof (Tuch-lauben 5).

Zůstala stará fasáda z roku 1719, ale

uvnitř bylo na „falešnou“ fasádupřiojeno množství moderníchkancelářských staveb. Odbory se tu účastní

sponzoringu umění: můžetenavštívit výstavy BAWAG-Foundation.

OD ZACHERLHAUSU K VEŘEJNÝM TOALETÁM 145

VÝLETY PO VÍDNI

KC0172-Viden.indb 145C0172-Viden.indb 145 20.7.2009 13:53:2620.7.2009 13:53:26


VÝLETY PO VÍDNI

146

Z Tuchlauben to není daleko ke

Graben, kde se ocitnete v hlavním

proudu turistů a můžete se zařadit:

od Graben ke Stephanskirche a do

Kärntnerstraße (viz „Trasa 2“).

Nebo můžete uspokojit potřeby,

jejichž odpírání by mělo tynejnepříjemnější následky. Aby mohl člověk

souhlasit s touto tezí, ani nemusí

mít načteného Vídeňana Sigmunda

Freuda:

Na zadním konci Graben (před

„Foto Wachtler“) se nachází podzemní veřejné WC. Co je na tomto

„Häusl“, jak mu říkají Vídeňané,

zvláštního? Je postavený v secesním stylu. A kdyby měl být jednou

ve vzdálené budoucnosti napsán

Průvodce světovými klozety, ten na

Wiener Graben by nepochybnězaujal první místo.

Jestli jste dosud neuspokojili

svou potřebu prohlížet si, zabočte

na Kohlmarkt. Max Fabiani tu

svým domem Artaria-Haus (25)

(Kohlmarkt 9) podal další příklad

secesního obchodního domu, který

se od té doby stavěl v různýchvariacích od Vídně po Lvov a od Karlových Varů až k Terstu: smíšený

obytný a obchodní dům s oddělením obytné a obchodní zóny pomocí

probíhajícího železného architrávu

(vodorovného nosníku).

Jídlo a pití J

Café Demel (24), Kohlmarkt

14, slavná kavárna, kterou

ještě více proslavil její bývalý

šéf Udo Proksch potopením

lodi (viz „Trasa 2/Přes Graben

k Hofburgu“). Káva od 3 €, koláč

od € 3,70, císařský trhanec € 7,80.

Nakupování t

Freytag & Berndt, v domě

Artaria, Kohlmarkt 9, známé

knihkupectví, specializované

na mapy, plány měst a cestovní

průvodce. Můžete tu sehnat

i staré rytiny císařského města;

velké oddělení týkající se Vídně.

OD ZACHERLHAUSU K VEŘEJNÝM TOALETÁM

KC0172-Viden.indb 146C0172-Viden.indb 146 20.7.2009 13:53:2620.7.2009 13:53:26


147

VÝLETY PO VÍDNI

KC0172-Viden.indb 147C0172-Viden.indb 147 20.7.2009 13:53:3120.7.2009 13:53:31




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist