načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Veselé modrotiskání - Jana Harmachová

Elektronická kniha: Veselé modrotiskání
Autor:

Tato krásná technika zdaleka nepatří do muzeí a skanzenů. Autorka ukáže modrotisk v jeho zjednodušené podobě s nápady pro práci s dětmi, kde nejsou potřeba žádné zvláštní ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  143
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  169 Kč
15%
naše sleva
4,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 63
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace, 1 portrét
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5733-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato krásná technika zdaleka nepatří do muzeí a skanzenů. Autorka ukáže modrotisk v jeho zjednodušené podobě s nápady pro práci s dětmi, kde nejsou potřeba žádné zvláštní schopnosti, nástroje, ani materiál.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jana Harmachová - další tituly autora:
Druhá šance pro džínsy Druhá šance pro džínsy
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
Druhá šance pro džínsy Druhá šance pro džínsy
Harmachová, Jana
Cena: 215 Kč
Veselé modrotiskání Veselé modrotiskání
Harmachová, Jana
Cena: 75 Kč
Od patchworku po artquilt Od patchworku po artquilt
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
Od patchworku po artquilt Od patchworku po artquilt
Harmachová, Jana
Cena: 215 Kč
Druhá šance pro košile Druhá šance pro košile
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jana Harmachová a Lenka Sutrová
Šikovné ruce
VESELÉ MODROTISKÁNÍ
Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
informace o dalších knihách
a bezplatné zasílání katalogů
zajišťuje Zákaznický servis:
tel.: +420 234 264 401
fax: +420 234 264 400
e-mail: obchod@grada.cz
www.grada.cz
V TÉTO EDICI JIŽ VYŠLO:
Autorky představují možnosti výroby klasického modrotisku v domácím
prostředí, stejně jako využití tohoto tradičního matriálu v kombinaci s
různými materiály. Kromě mnoha nápadů na tvorbu textilních drobností,
najdete v publikaci několik maličkostí keramických, papírových a
polymerových, které byly modrobílým vzorem inspirovány. Vyrobit můžete ubrus,
polštář nebo kabelku, ale také patchworkovou deku, či pěknou dekoraci na
zeď. Přání, visačky a balící papíry můžete zkusit vyrábět i s menšími dětmi
a nebudete k tomu potřebovat žádné zvláštní pomůcky.
Jana Harmachová
Lenka Sutrová
VESELÉ
modrotiskání





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné
či elektronické knihy nesmí být reprodukována
a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě
bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.
Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
Veselé modrotiskání
Jana Harmachová a Lenka Sutrová
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, Praha 7
info@grada.cz, www.grada.cz
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
jako svou 6156. publikaci
Texty a fotografie Jana Harmachová
Sazba a grafická úprava Lenka Sutrová, Jana Harmachová
Návrh obálky Jana Harmachová
Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová
Počet stran 120
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
Cover Design © Jana Harmachová
Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými
známkami příslušných vlastníků. Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto nelze za
ně převzít odpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody.
ISBN 978-80-247-5733-9 (print)
ISBN 978-80-271-9099-7 (pdf)





obsah
úvod 4
malý výlet do historie modrotisku 5
indigo 7
vzory a tiskové šablony 7
otiskování šablon 8
barvení a konečná úprava plátna 8
domácí modrotisková dílna 9
čím můžete malovat a tiskat 10
inspirace 12
čtvercový ubrus 13
jehelníčky 15
chňapky 19
obrázky 21
sáčky na bačkůrky 25
kosmetická taštička 27
polštář a jeho varianty 29
prostírání 32
na cestě do gambie 33
přikrývka bouře na moři 35
slaměnka 39
místo papu vosk 41
tiskneme bílou 45
tiskneme modrou 47
nakresleno bílou nití 49
kreslíme bílou fixou 51
modrá na bílém papíře 53
modrá na porcelánu 55
zabalené korálky 58
modrobílé fimo 59
modrobílá v hedvábí 61
na závěr 63






4
ÚVOD
Vítáme vás na stránkách, které se zaplnily jednoduchými nápady a návody
v krásné modrobílé kombinaci. Na začátku byla návštěva v modrotiskové manu -
faktuře. Vonělo to tam čerstvě vyžehleným plátnem, starým dřevem a
nezvyklou vůní exotického indiga. Bylo to kouzelné. Plátno se krásně lesklo a svítilo
sněhově bílou barvou. Dřevěné formy byla provrtány červotočem a bylo na nich
vidět opravdu dlouhé používání. Vlastně už by jistě patřily do muzea za sklo
vitríny, ale tady s nimi ještě stále někdo umí zacházet a používá je s jistotou, pro
mě i ostatní návštěvníky, naprosto nepochopitelnou.
Na té návštěvě vlastně bylo úplně nejbáječnější to, že nešlo o historickou
exkurzi do minulého, či spíše předminulého století, ale o nahlédnutí do skutečné
a živé výroby. Plátna, která se právě máčela v nádobě na barvení, budou za
pár dnů pečlivě vyžehlena, poskládána a připravena k prodeji. Koupily jsme si
z hladkých štůčků hotového modrotisku několik půlmetrových kousků, a kromě
radosti z nich, jsme si přivezly i chuť zkusit modrotisk s vlastní bílou kresbou či
tiskem.
Zkušenosti z naší domácí modrotiskové dílny a nápady na zpracování
výsledného plátna najdete v následující publikaci. Pro ty z vás, kdo nejste tak zbrklí
a nepoběžíte hned pro pap a plátno na obarvení, jsme přidaly několik
modrobílých inspirací z nejrůznějších materiálů. Můžete s nimi třeba začít, nakonec vám
to možná nedá, a to plátno stejně objednáte.
My jsme si všech u všech činností užily spoustu legrace a čekání na obarvené
plátno bylo i velké dobrodružství. Přejeme vám hodně radosti a hlavně pohodu
při tvoření.
Jana a Lenka






5
MALÝ VÝLET DO HISTORIE MODROTISKU
Tradiční tiskařská textilní technika se do dnešních dnů zachovala na dvou
místech Moravy. V rodinných dílnách Danzingerových a Jochových se nejen
vyrábí malé série ručně tištěného plátna, ale nabízí návštěvníkům i komentované
prohlídky, které odhalí nejedno výrobní tajemství tohoto řemesla. Jsem sice
naplavená, ale přecejen Jihočeška, takže nemohu nepřipomenout, že centrem
modrotisku byla od osmnáctého století oblast Klatovska, odkud se toto řemeslo
rozšířilo do mnoha dalších oblastí Šumavy. V devatenáctém století se stala
v tomto oboru skutečným pojmem zejména rodina Budweiserů z Nýrska, ale
mnoho tiskařských dílen se nacházelo i v dalších šumavských městech a vískách,
o čemž svědčí četné nálezy tiskařských forem v mnoha regionálních muzeích.
Modrotisk se dostal do Evropy spolu s mnoha dalšími objevy díky zámořským
plavbám do Asie. Bohatě potištěné plátno obarvené indigem se stalo velmi
žádaným módním zbožím a z přímořských států, hlavně Holandska a Německa
se postupně rozšířil do celé Evropy. Výrobci se zpočátku dostali do sporů
s tradičními barvířskými cechy a k velkému rozvoji došlo na konci 18. století,
kdy byl tento tisk vyhlášen jako volné řemeslo.
Potištěné látky začaly už od stře -
dověku nahrazovat nákladné tkaniny
se složitými vzory, především brokát.
Výrobní monopol původně náležel
malířským cechům, protože barvení
látek se spíš považovalo za umění
než řemeslo. K většímu rozšíření
tisku na plátno došlo až v
osmnáctém století se vznikem
manufaktur. Dřívějšímu rozvoji bránily ve
skutečnosti dva základní důvody.
Tím prvním byl nedostatek kvalitního
bavlněného plátna. Bavlna rozhodně
nepatří k našim původním
textilním materiálům a nešlo ani o tradiční
obchodní artikl. Lněné plátno je
pro drobný tisk nevhodné, protože
jeho struktura je poměrně hrubá
a také obarvení je mnohem
složitější. Druhým důvodem, jež zabránil
dřívějšímu rozvoji modrotisku, bylo
clo na dovoz indiga. Toto clo bylo
zrušeno v první polovině osmnáctého
století a mohlo se tedy vesele začít
barvit ...






6
Samostatnou kapitolu v modrotisko -
vém řemesle napsali výrobci tiskařských
forem tzv. „formštechři”, což byli mistři
řezbářského řemesla. Tito řemeslníci
často vandrovali a kromě barvířských
forem ovládali také výrobu forem pro
perníkáře, voskaře a knihaře. Formy na
modrotisk byly zpočátku celodřevěné,
později se objevily i formy, kde byla
část nebo i celý vzor tvořen mosaznými
plíšky a hřebíčky. V mnoha regionálních
muzeích je uloženo množství
překrásných forem s různými motivy a velmi
složitými vzory. Nejkrásnější z nich jsou
z přelomu osmnáctého a devatenáctého
století. Jsou ukázkou
umělecko-řemeslné práce, které předcházela výtvarně
dořešená kresba na papíře nebo přímo
na dřevěné desce. Formy se
nesignovaly, protože se jednalo o řemeslo
a hrnčíř si také nepodepisoval každý
hrnek, který opustil jeho dílnu.
Modrotisk patří mezi takzvaně rezervážní tisk. Rezervou se natisklo to, co mělo
zůstat neobarveno, látka se namočila do barvy a obarvilo se vše, na čem pevně
nelpěla rezerva. Pro modrotisk se jako barvivo používalo indigo, roli rezervy
převzal takzvaný pap. Pap je zelená hmota, jejímž základem je arabská guma,
kaolin a různé příměsi. Přesné recepty si jednotlivé dílny zpravidla velmi pečlivě
střežily, protože kvalita papu byla jedním ze základních předpokladů úspěšného
tisku. Pap musel být dostatečně odolný, aby vydržel dlouhé máčení v barvící
lázni, a přitom musel jít po obarvení z látky snadno odstranit. Správnou husto -
tou papu tiskaři zajistili krásné a mnohdy i velmi složité vzory, kterým nikde
nechyběla ani malá tečka, a hlavně se nerozpíjely nebo je nezdobily nechtěné
kaňky.






7
INDIGO
Jde o barvivo získané ze stejnojmenné
rostliny tropického pásma a bývá
zařazováno mezi tzv. kypová barviva,
protože molekuly se nespojují s textil -
ními vlákny, ale zůstávají na jeho
povrchu. Jemně rozemleté indigo se namáčí
několik hodin ve vodě a po přidání
modré skalice a hašeného vápna, se
směs opět nechá několik hodin ustát.
Barvivo se následně použije k tzv. zalo -
žení kýpy. Barvíř připraví roztok ve
válcové nádobě, která je zapuštěná do
země. Pokud se vzorek namočený do
kýpy po vytažení na vzduch obarvil do
požadovaného odstínu modré, mohlo se
barvit. Při každé další várce se barvivo
oživuje vápnem a kýpa se používá,
dokud je barvení účinné.
VZORY A TISKOVÉ ŠABLONY
Nejstarší modrotiskové formy jsou desky z hruškového dřeva s jednoduchými
řezbami. Později mistři „formštekři” obcházeli modrotiskové dílny a nabízeli jim
nové vzory, které se stávaly stále složitějšími a propracovanějšími. Základem
byla i potom deska z hruškového dřeva, ale řezbu doplnily, nebo zcela nahradily
malé kovové jehličky, které se otiskují jako charakteristický drobounký puntík
i mistrně zasazené kovové plíšky, které dodají složité křivky a linie. Překvapující
je velká pestrost vzorů a jsou výtvarně tak povedené, až je k neuvěření, že
vznikly před mnoha lety, a jejich autor byl považován za šikovného řemeslníka
bez nároku na mnohaletou autorskou ochranu.






8
OTISKOVÁNÍ ŠABLON
Barvíř dobře vymandlovanou látku rozprostře
na velký stůl, který je potažen například houní
a plátnem, aby se forma dobře obtiskla. Vedle
stolu má připravenu bedničku, ve které plave
menší bednička s gumovým dnem, na které
se pomocí stěrky roztírá pap a do něj namáčí
forma. Díky tomuto zařízení je pap rovno -
měrně nanesen na všechny plošky formy, která
se pravidelně otiskává na připravené plátno.
V rohu formy bývá hřebíček, který slouží jako
značka pro správné umístění formy tak, aby
vzor plynule navazoval.
BARVENÍ A KONEČNÁ ÚPRAVA PLÁTNA
Barvení indigem patří k oxidačním technologiím barvení. K samotnému vybar -
vení nedochází v barvící lázni, ale až při vytažení na vzduch, působením kyslíku.
Látka se z kýpy vytahuje během barvení několikrát a proces barvení je takové
pěkné optické kouzlo. Po obarvení se modrotisk vymáchá v kyselém roztoku,
který odstraní pap a ustálí barvu. Nakonec přichází ke slovu sušení a důkladné
mandlování, které látce dodá typický překrásný lesk.






9
DOMÁCÍ MODROTISKOVÁ DÍLNA
Originální modrotisk si můžete udělat doma, s dětmi v družině, nebo na letním
táboře. Na následujících stránkách najdete ukázky kreslení i tiskání různými
způsoby a nástroji, stejně jako náměty na další zpracování natištěného plátna.
V první řadě si musíte objednat v jedné z modrotiskových dílen plátno a pap.
Nejspíš byste se mohli dohodnout i na tisk na vlastní plátno, ale to, které pošle
tiskař, je skutečně to nejvhodnější a správně připravené, takže se vám s ním
bude dobře pracovat a výsledek bude pěkný. Pap dojde v plastové láhvi a dopo -
ručené množství pro metr modrotisku vám bude zcela jistě stačit. Objednat
můžete i aplikátor na malování, ale dá se použít i jakýkoliv jiný, případně se
spolehnout na štětce a razítka, takže ho nebudete potřebovat.
Dobře si rozmyslete, co budete chtít z obarveného plátna vyrobit. Já jsem si
udělala schéma celého plátna na skicu a rozstřihla třímetrový kus na dvě části,
aby se mi plátno vešlo na stůl. Podle schématu jsem měkkou tužkou nakreslila
na plátno díly pro konkrétní výrobky. Je třeba myslet i na švy, aby se nakreslený
vzor nezašil víc, než chcete.
Potřebný vzor si můžete předkreslit několika způsoby. Nedoporučuji používat
tužku, na modré látce je viditelná i po obarvení a vzor bude ve výsledku bílý,
takže by tam šedá tužka byla velmi nežádoucí. Použila jsem mizící fix, kterým si
předkreslujeme výšivku, prošívací vzory i obrázky na hedvábí. Fix má většinou
dva hroty, ten tmavší by měl vydržet celý den, světlejší zmizí rychleji. Koupíte
ho v galanterii nebo na internetu a zkusit můžete i kuličkové pero Pilot, které
zmizí zahřátím při žehlení a k dostání je v každém papírnictví.






10
ČÍM MŮŽETE MALOVAT A TISKAT
S tiskáním je to trochu složitější. Vyzkoušela jsem tisk pomocí klasické modro -
tiskové formy, dřevěných, gumových i doma vyrobených razítek a výsledky
můžete vidět na jednotlivých drobnostech.
Nejsnazší se ukázalo malování aplikátorem, který
jsem objednala spolu s plátnem. Drobnou nevýhodou
je poměrně velký otvor, takže musíte dávat pozor
na kapky a malovat dostatečně rychle, aby papu na
látce nebylo příliš mnoho. Později jsem tento problém
vyřešila použitím sáčku na zdobení perníčků, který
má velmi jemný hrot. Pap se ukázal jako naprosto
pohodový a dokonale hladký, k ucpání otvoru hrotu
nedošlo ani jednou. Poslední možností je použití
štětce. Musíte vzít jemný štětec s tužšími vlákny,
a mějte na paměti, že papu stačí na látce opravdu
velmi malé množství, a pokrývat velké plochy je
zbytečné, výrobek nedopadne úplně pěkně.
Nebylo úplně překvapující, že nejhůř
dopadla práce s originální formou. Jako
velmi obtížné se v první řadě ukázalo
rovnoměrné nanesení papu na formu.
Vodní lůžko jsem nevyráběla, takže jsem
pap zkusila nanést pomocí igelitu
položeném na molitanu. Pap se stékal a
rozetřít na igelit šel velmi obtížně, na drobné
drátky se neuchytil, na vyřezávaných ploš -
kách ho zůstávalo mnoho.
Lépe se pracovalo s gumovými
razítky, při výběru sáhněte po
vzorech se silnějšími liniemi a
jednoduchými ploškami, protože ani
u těchto razítek není docela snadné
nanesení papu. Silikonová razítka
s jemným přesným vzorem jsem po
zkušenosti s gumovými razítky
nepoužívala. Pap je příliš hustý a zkušební
vzorek byl velmi špatný.






11
Z razítek se ukázala nejpoužitelněj -
šími drobná tiskátka z tvrdého dřeva.
Dvě malá s rostlinnými motivy jsou
z dubového dřeva, větší razítka jsou
z exotických dřev a jde o krásnou
ruční práci z Indie. Můžete je jako
razítka Butan koupit v některých „Fair
Trade” obchodech na internetu. Horší
práce byla s razítkem překližkovým,
protože plochy vzoru jsou příliš velké.
Nakonec jsem ještě vyzkoušela
ručně vyrobená jednoduchá razítka
z mechové gumy. Pap na této hmotě
nedrží ideálně, takže doporučuji použí -
vat jen jednoduché menší tvary.
Nalepila jsem je na dřevěné špulky,
ale stejně dobře by posloužil jakýkoliv
dřevěný špalíček nebo kousek
silnějšího plexiskla.
Pro vymezení plochy, kterou jsem chtěla zaplnit vzorem jsem použila
freezerpaper. Prodává se v rolích a kromě balení potravin jde použít k výrobě různých
šablon. Vystřižený tvar lze velmi snadno nažehlit na látku a později ho bez
jakýchkoliv stop jednoduše odstranit.






12
INSPIRACE
Celá tato publikace je inspirována klasickými modrotiskovými vzory, takže
mé první doporučení je jasné. Dobře si prohlédněte vzory a výrobky v tradič -
ních dílnách, nekopírujte, ale hledejte prvky, části, malé vzory a zkombinujte
si vlastní návrhy i výrobky z nich. Expozice modrotisku je dostupná u Kuksu
a v muzeu ve vašem okolí mají možná poklady, které vás moc příjemně
překvapí.
Pokud patříte mezi švadlenky zabývající se quiltováním, už vás jistě napadlo,
že vzory pro volné quiltování jsou velmi dobře použitelné i pro bílé
malování na modré plátno. Pro ostatní je třeba vysvětlit, že quiltování je technika,
kdy se několik vrstev přikrývky spojuje zdobným prošíváním. Vzorů je nespo -
čet a najdete je na mnoha místech na internetu i v tištěných publikacích.
V Japonsku existuje nesmírně dlouhá tradice modrobílého prošívání Sashiko.
Prošívá se silnou bílou nití na indigem barvené látky a vzory jsou těm na modro -
tiskových šablonách často velmi podobné.
Zentangle je relaxační technika, kdy odpočíváte s tužkou v ruce a uvolněnými
linkami vyplňujete prostor. Na počátku bylo jednoduché čmárání. Jistě jste si
také občas bezděky na okraji poznámek nakreslili lístečky, kolečka, spirálky,
prostě jste uvolnili na chvíli mysl i ruku. Postupně vzniklo samostatné „umění”
s návody na různé tvary, vzory, techniky i styly. Základní malování tvoří
jednoduché linie a vyplnění ploch různými motivy stejně jako u modrotisku, takže si
Zentangle najděte, dobře prohlédněte a vyzkoušejte klidně i na látku.
Sáhněte do rodinných archivů, vyzvěte děti ke spolupráci a nechte se
inspirovat jejich prvními kresbami pastelkami. Dětské obrázky jsou krásně jednoduché
a větší děti je mohou nakreslit na látku mizícím fixem, nebo přímo aplikátorem
s papem. Pap má nazelenalou barvu a je na plátně docela hezky vidět, takže
nejde o malování bílou na bílé plátno. Trochu složitější je uhlídat množství papu,
kaňky a rozmazání položenou rukou. Pap z látky odstranit prostě nejde, a pokud
kápne někam, kam neměl, musíte to zapracovat do vzoru a předstírat úmysl.
Namalovat můžete
i jakýkoliv jednoduchý
obrázek, část dekoru
z oblíbeného hrníčku,
babiččina šátku,
keltského, gotického či
secesního ornamentu.
Zkoušejte, kombinujte
a hlavně si kouzelné
malování užijte.






13
ČTVERCOVÝ UBRUS
Rozměr ubrusu z jednoho kusu modrotisku je omezen šířkou dodávaného
plátna. Pracovala jsem s plátnem v šířce 90 cm a výsledný ubrus je na čtver -
cový stůl o délce strany 60 cm, a nebylo tedy třeba velikost nastavovat. Pokud
byste potřebovali větší ubrus, budete muset našít lem podle potřebné velikosti.
Základní vzor jsem překreslila pomocí quiltovací šablony. Pro správné
umístění šablony si na ubrusu naznačte diagonály, nejlépe přeložením a sežehlením.
Šablony na quiltování jsou zkonstruovány tak, aby se dobře prošíval roh u quiltu
i navázání vzoru na dlouhých stranách, což lze využít stejně dobře i při
malování po obvodu ubrusu. Na šabloně jsem si vyznačila střed rohu a srovnala ji
s naznačenou diagonálou na látce. Nyní zkontrolujte délku rovné strany, a pokud
v místě, kde se potkají šablony ze dvou stran, vzor nenavazuje, posuňte celou
šablonu do středu nebo ke kraji.
Celý obvod si pomocí mizící fixy a šablony rychle a pečlivě nakreslete. Pracujte
rychle, protože fix většinou zmizí mnohem dříve, než inzeruje výrobce a dokres -
lovat během práce s papem není snadné.
Na kreslení jsem použila běžný
aplikátor, obtáhla jsem vše předkreslené
fixou a následně vzor domalovala
drobnými geometrickými prvky, tak
aby působil „secesně” a hodil se do
určeného interiéru.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné
v elektronickém obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.