načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Velký slovník marketingových komunikací - Olga Jurášková; Pavel Horňák; kolektiv

Velký slovník marketingových komunikací

Elektronická kniha: Velký slovník marketingových komunikací
Autor: Olga Jurášková; Pavel Horňák; kolektiv

Slovník obsahuje více než 1000 abecedně řazených hesel z oblastí reklamy, public relations, marketingu, direct marketingu, osobního prodeje a podpory prodeje nebo psychologie marketingových ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297
+
-
9,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 271
Rozměr: 25 cm
Úprava: portréty
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4354-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Slovník obsahuje více než 1000 abecedně řazených hesel z oblastí reklamy, public relations, marketingu, direct marketingu, osobního prodeje a podpory prodeje nebo psychologie marketingových komunikací. Publikaci ocení pracovníci z oblastí marketingu nebo marketingových komunikací. Vysvětlení pojmů a odborných výrazů z oblastí marketingových komunikací.

Popis nakladatele

Velký slovník marketingových komunikací poskytuje ucelený přehled a vysvětlení základních pojmů používaných v oblasti marketingových komunikací, a to nejen jejich základních forem (reklama, podpora prodeje, direct marketing, public relations, osobní prodej), ale také základních pojmů v oblasti marketingu, výstav a veletrhů, psychologie spotřebitele a nových forem marketingových komunikací. Zejména uvedení pojmů spadajících do oblasti nových forem marketingových komunikací je výrazným přínosem slovníku, neboť tyto pojmy často nebyly v jiné odborné literatuře dosud definovány. Velký slovník marketingových komunikací je přehledným, komplexním shrnutím pojmů a odborných výrazů z oblasti marketingových komunikací a souvisejících oborů. Je určený pracovníkům v oblastí marketingu, marketingových komunikací, studentům středních a vysokých škol. Autory Velkého slovníku marketingových komunikací jsou odborníci v jednotlivých oblastech, akademičtí pracovníci a odborníci z praxe.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Olga Jurášková; Pavel Horňák; kolektiv - další tituly autora:
Velký slovník marketingových komunikací Velký slovník marketingových komunikací
Kreativita v reklamě Kreativita v reklamě
Rozprávkový Nezabudníček Rozprávkový Nezabudníček
Reklama Reklama
 
K elektronické knize "Velký slovník marketingových komunikací" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychologie reklamy -- 4., rozšířené a aktualizované vydání Psychologie reklamy
 (e-book)
Marketingová komunikace -- Jak komunikovat na našem trhu - 2., aktualizované a doplněné vydání Marketingová komunikace -- Jak komunikovat na našem trhu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

claim



VELKÝ SLOVNÍK

MARKETINGOVÝCH

KOMUNIKACÍ

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Olga Jurášková, Pavel Horňák a kolektiv

Grada Publishing


Kniha vznikla za podpory Ústavu marketingových komunikací Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Mgr. Ing. Olga Jurášková, Ph.D., Prof. PhDr. Pavel Horňák, Ph.D., a kolektiv Velký slovník marketingových komunikací TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4919. publikaci Autorský kolektiv: Prof. PhDr. Pavel Horňák, Ph.D.  Mgr. Ing. Olga Jurášková, Ph.D.  Doc. PhDr. Jitka Vysekalová, Ph.D.  Doc. Mgr. Peter Štarchoň, Ph.D.  PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D.  Mgr. Milan Banyár, Ph.D.  PhDr. Václav Svoboda Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s. Odborný recenzent: Doc. PhDr. Elena Hradiská, CSc. Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 272 První vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Grafický návrh obálky © Pavel Vybíral, www.adison.cz ISBN 978-80-247-4354-7

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena

v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné

užití této knihy bude trestně stíháno.

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE ISBN 978-80-247-8203-4 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8204-1 (ve formátu EPUB) ISBN 978-80-247-8205-8 (ve formátu MOBI)

Zvláštní poděkování za spolupráci:

Mgr. Radim Bělohrad, Ph.D.

Prof. Ing. Jaroslav Kita, CSc.

Mgr. Josef Kocourek

Mgr. Jan Kramoliš, Ph.D. 

Mgr. Jozef Metke

Bc. Dan Tyleček

Obsah

O autorech ........................................................................................................................ 6

Seznam zkratek autorů ................................................................................................... 8

Úvod .................................................................................................................................. 9

Slovníková část A/Z ............................................................................................ 11–258

Summary ...................................................................................................................... 259

Seznam zkratek ............................................................................................................ 259

Seznam literatury ........................................................................................................ 260 VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

O autorech

Mgr. Ing. Olga Jurášková, Ph.D. Absolvovala Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, Fakultu multimediálních komunikací, obor Marketingové komunikace. Vystudovala Vysokou školu chemickou-technologickou v Praze, obor Měřicí technika. Disertační práci obhájila na Fakultě managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Je držitelkou certifikátu CIMA – B, certifikátu ogilvyinstitute.com, certifikátu

projektový praktikant IPMA level D, absolvovala London School of Public Relations. Je držitelkou ceny Merkur 2006 za jedinečné využívání prostředků public relations.

V  současné době je ředitelkou Ústavu marketingových komunikací Fakulty

multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jako lektorka se

specializuje na oblast public relations.

Má dlouholeté zkušenosti v  oblasti tvorby firemních marketingových a  komunikačních strategií.

Je autorkou řady příspěvků v odborných monografiích a sbornících.

Prof. PhDr. Pavel Horňák, Ph.D.

Vysokoškolský pedagog Ústavu marketingových komunikací Fakulty multimediál

ních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, vedoucí katedry marketingové

komunikace Filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě. Byl spoluza

kladatelem České společnosti pro propagaci a PR (MOSPRA), Rady pro reklamu

SR a dlouhodobým členem její arbitrážní komise, zakladatelem prvního vysoko

školského studia marketingové komunikace (MK) na Slovensku (Bratislava 1990)

i studia MK na Akademii médií (Bratislava 2011), prezidentem Slovenské společnosti

pro propagaci (SOSPRA) a je autorem prvního kodexu reklamní etiky (Brno 1992),

množství vědeckých studií a publikací o reklamě, např. Abeceda reklamy (1997),

Reklama – propagácia – public relations v médiách (1997), Reklama 2000 (1999), Etika reklamy (2000),

Nová abeceda reklamy 2003), Reklama – teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komuni

kácie (2010). Byl členem odborných porot na reklamních festivalech doma i v zahraničí. Prezentuje se

také tvorbou reklamních sloganů a kampaní, ale i beletristickým žánrem (např. Lexikon nadprirodzených

bytostí, Od cigary k whisky).


O autorech 7

Doc. Ph Dr. J itka Vysekalová, Ph.D.

Nezávislý poradce v oboru psychologie trhu a marketingové komunikace, prezidentka

České marketingové společnosti (ČMS), členka Evropské společnosti pro výzkum

trhu a veřejného mínění (ESOMAR) a Českomoravské psychologické společnosti

(ČMPS).

V současné době působí jako nezávislý poradce pro oblast psychologie trhu, mar

ketingových komunikací a kvalitativního výzkumu trhu a zastává významné funkce

v oborových a profesních organizacích. Přednáší na UTB Zlín a dalších školách

i konferencích, je členkou porot v oblasti reklamy, publikuje v mnoha odborných

periodikách. Je autorkou nebo spoluautorkou knižních publikací jako např. Psychologie reklamy, Psychologie

spotřebitele, Psychologie trhu, Marketing, Reklama – Jak dělat reklamu, Image a firemní identita a dalších.

V jednom rozhovoru na sebe prozradila, že jejím oblíbeným citátem je: „Jediný způsob, jak se zbavit

pokušení, je podlehnout mu.“ (Oscar Wilde) Jinak má ráda posezení s přáteli při dobrém bílém víně.

Doc. Mgr. Peter Štarchoň, Ph.D.

Vysokoškolský pedagog, zakladatel a předseda redakční rady

vědecko-odborného časopisu Marketing Science and Inspira

tions, nezávislý marketingový poradce, autor, resp. spoluau

tor, knižních publikací Priamy marketing alebo Priama cesta

ako si získať a udržať zákazníka (Štarchoň – Faltys – Dzuga

sová, 2004), Vademecum reklamy. Vybrané teoretické aspekty

(2004), Základy marketingu (Bartáková – Cibáková – Štarchoň, 2007), Marketingová

komunikace a moderní trendy v marketingu (Hesková – Štarchoň, 2009); vedoucí

autorského kolektivu vědecké monografie Marketingová komunikácia 2007 – teória a slovenská prax, autor

více než čtyř desítek odborných článků, studií a příspěvků na konferencích.

PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D. Absolvovala obor Marketingové komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, rigorózní práci obhájila na Fakultě masmédií Bratislavské vysoké školy práva, doktorský titul jí byl udělen na Fakultě managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Pracovala ve firmách v různých pozicích v oblasti propagace, od roku 1995 jako

samostatný konzultant a lektor se zaměřením na vytváření image organizace, vizuální identitu a firemní kulturu a s tím související manažerské, obchodní, prezentační

a týmové dovednosti. Pro svůj obor je atestována u České společnosti pro propagaci a public relations.

Dále je certifikovaným lektorem a konzultantem v oblasti manažerského rozvoje, absolventem tříletého

britského projektu Know How Fund Training of Management Trainers, ukončeného britským certifiká

tem. Má více než dvacetileté zkušenosti se vzděláváním dospělých tréninkovými metodami, s důrazem

na motivaci účastníků.

Je autorkou řady odborných článků a příspěvků. Na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity

Tomáše Bati ve Zlíně přednáší komunikaci a prezentaci, týmovou práci, osobní prodej a podporu prodeje.


8 VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

Mgr. Mi lan Banyár, Ph.D.

Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Konstantina Filozofa v  Nitře, obory

estetika a výtvarná výchova. Doktorská studia absolvoval na katedře masmediální komu

nikace a reklamy, Filozofická fakulta, Univerzita Konstantina Filozofa v Nitře, v oboru

masmediální studia, specializace marketingové komunikace a reklama.

V současnosti působí jako odborný asistent na katedře marketingové komunikace

Filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě a jako akademický pracov

ník Ústavu marketingových komunikací na Fakultě multimediálních komunikací

Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

V rámci svého výzkumu a pedagogické činnosti se specializuje na marketingové komunikace a nové

trendy v marketingové komunikaci, na reklamu, na teorii sémiotiky, sémiotiku reklamy, estetiku a dějiny

estetiky. Je autorem vícerých příspěvků v odborných monografiích a sbornících, byl vedoucím řešitelem

a spoluřešitelem několika grantových úloh, aktivně vystupuje na odborných konferencích, seminářích

a workshopech.

V rámci praxe se věnuje poradenství pro firmy a společnosti v oblasti marketingové komunikace, návr

hům marketingověkomunikačních kampaní, tvorbě logotypů, grafickým návrhům obálek knih a v umělecké

oblasti se specializuje na malbu, kresbu a fotografii.

PhDr. Václav Svoboda

Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Komenského v Bratislavě, obor žurnalis

tika. Doktorát z oboru všeobecné dějiny se zaměřením na novinářství složil na téže

univerzitě v roce 1980. Do roku 2000 působil v podniku BVV, Veletrhy a výstavy

Brno v propagačních komunikacích. Po roce 1989 vedl v BVV odbor práce s ve

řejností, byl ředitelem tiskového střediska a později ředitelem odboru komunikací.

Spoluzaložil první československý Klub práce s veřejností a do roku 1990 byl

jeho předsedou. V letech 1990–1999 působil jako prezident České společnosti pro

propagaci a public relations MOSPRA.

Realizoval desítky propagačních projektů a kampaní a byl spoluautorem filmů o brněnském výstavnictví.

Je autorem odborných publikací a statí z oblasti výstavnictví a několika vysokoškolských skript k téma

tům marketingových komunikací, public relations a corporate identity. Účastnil se přednášek a sympozií

v zahraničí a v roce 2003–2004 přednášel na rakouské univerzitě Wirtschafts universität Wien.

Nyní působí jako poradce public relations a marketingových komunikací a je externím pedagogem

na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně a na Fakultě multimediálních komunikací

Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vyučuje předměty Public relations a Výstavy a veletrhy.

Seznam zkratek autorů

-ph- Prof. PhDr. Pavel Horňák, Ph.D. 

-oj- Mgr. Ing. Olga Jurášková, Ph.D.

-ju- Doc. PhDr. Jitka Vysekalová, Ph.D. 

-pš- Doc. Mgr. Peter Štarchoň, Ph.D. 

-pk- PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D. 

-mb- Mgr. Milan Banyár, Ph.D. 

-vs- PhDr. Václav Svoboda

-jk- Prof. Ing. Jaroslav Kita, CSc.

-jkr- Mgr. Jan Kramoliš, Ph.D. 

-jm- Mgr. Jozef Metke

-tyl- Bc. Dan Tyleček


Úvod 9

Úvod Milí čtenáři, bílých míst na mapě reklamy a marketingových komunikací (MK) je stále mnoho. Od roku 1989 se situace výrazně změnila. Reklama, public relations a další oblasti marketingových komunikací se staly součástí života nás všech. Kromě zakládání profesionálních reklamních a komunikačních agentur vznikaly také školy a instituce, byly vydávány odborné knihy a časopisy. V široké nabídce všeho, co souviselo s oblastí marketingových komunikací, ale chyběl slovník marketingových komunikací, který by uváděl přehlednou a komplexní formou hlavní pojmy oboru. Ale pokud čtete tyto řádky, předchozí věta už neplatí – držíte v rukou Velký slovník marketingových komunikací.

Slovník vznikl v Ústavu marketingových komunikací Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, jedné z prvních vysokých škol v České republice, která se začala výuce marketingových komunikací věnovat. Autory slovníku jsou respektovaní odborníci v jednotlivých oblastech MK, akademičtí pracovníci českých a slovenských vysokých škol a odborníci z praxe.

Slovník obsahuje více než tisíc hesel ze základních oblastí marketingových komunikací: reklama, public relations, marketing a direct marketing, psychologie MK, osobní prodej a podpora prodeje, výstavy a veletrhy, nové formy v MK. Uspořádání slovníku je abecední, některá hesla mají více výkladů, podle oblasti, které se týkají. Každé heslo začíná pro přehlednost hledání podstatným jménem, ale pokud ustálený pojem začíná přídavným jménem (příklad tisková konference), bude u pojmu uvedeno odkazové heslo (konference tisková). U hesel jsou uvedeny odkazy na další související odbornou literaturu a zdroje.

Autorům je jasné, že by se do slovníku dala zařadit další hesla, stejně jako to, že názor na chápání některých jevů a pojmů nemusí být vždy jednoznačný nebo úplný. O to jim ale nešlo. Jednosvazkový slovník má totiž výhodu interpretace všech hlavních pojmů z oblasti marketingových komunikací na jednom místě. Nové pojmy, které stále vznikají, budou pak předmětem dalších, rozšířených vydání.

Ambicí Velkého slovníku marketingových komunikací je zaplnit bílé místo na tomto poli; poskytnout studentům pomůcku pro jejich odborný růst, usnadnit orientaci v pojmech pracovníkům v marketingových a komunikačních odděleních firem a organizací. Slovník je určen všem, kteří chtějí poznat svět marketingových komunikací.

Každý prvovýstup je krásný a vzrušující – ale i riskantní a nebezpečný. Věříme, že Velký slovník marketingových komunikací splní očekávání autorů i čtenářů.

Olga Jurášková a Pavel Horňák



A/A 11

A.A.A.A. → Americká asociace reklamních agen

tur

A/B experiment → experiment A/B

abandonace – (fr./angl.) vzdání se něčeho, vyřazení

opotřebovaných výstavních zařízení, resp. zničených exponátů a jejich částí, stejně jako jejich odvoz, resp. likvidace -ph

Abeceda reklamy – první slovník reklamních pojmů

vydaný na Slovensku (HORŇÁK, 1997) -ph

abonent – (lat.) předplatitel, odběratel konkrétní

ho titulu periodika (novin, časopisu) apod., který si za finanční protihodnotu, většinou nižší než v prodejně, zajistil jeho dočasný pravidelný odběr do bytu, poštovní schránky apod. (HORŇÁK, 2003) -ph

above the line advertising → aktivity nadlinkové

account department  – (angl.) oddělení pro styk

s klientem, jedno z nejdůležitějších oddělení agentur zabezpečujících kompletní reklamní služby. Jednotliví pracovníci od řídícího (account director, resp. manager) přes zodpovědné (account executive) a jejich pomocníky (account asistent) mají na starosti zákazníka a jeho spojení s agenturou, tj. jeho celkovou spokojenost s prací agentury. V některých agenturách se tato oddělení jmenují také client service apod. (TELLIS, 2000; HORŇÁK, 2003) -ph

áčko – podlahový poutač složený ze dvou desek,

na kterých je propagační sdělení. Spojeny jsou nahoře pantem, z profilu vytváří písmeno A. Nazývá se také A stand. (BOČEK, 2009) -pk

AČRA MK → Asociace českých reklamních agen

tur a marketingové komunikace

ad.  – (angl.) zkratka pro advertisement (inzerát,

resp. reklama), tiskový inzerát je nazýván spíše print -ph

adman – (angl.) označení pro profesi v reklamním

průmyslu, užívané primárně v USA -ph

adresa poštovní  – označení lokality, informace

o umístění objektu (rodinný dům, byt, budova či

jiný objekt), kde se nachází osoba nebo organiza

ce (adresa bydliště nebo sídlo organizace, jejího

provozu či organizační složky). Je identifikátorem

adresáta, používá se pro doručování poštovních

zásilek, představuje adresní místo, kam je mož

né fyzicky doručit zásilku. Správná adresa musí

obsahovat označení adresáta (jméno a příjmení

nebo název organizace), označení předávacího

místa (název ulice, náměstí, veřejného prostran

ství, obce, resp. její části a číslo domu – orien

tační číslo), poštovní směrovací číslo s názvem

dodací pošty, při zásilkách adresovaných do ciziny

název země určení. Pokud je zásilka adresována

na PO BOX, označení předávacího místa nahra

zuje, resp. doplňuje, jeho číslo. Pokud je zásilka

adresována poste restante, označení předávací

ho místa nahrazuje poznámka „poste restante“.

Poštovní adresa je nezbytným předpokladem pro

identifikaci zákazníka, významná je zejména pro

účinný katalogově-zásilkový obchod a pro direct

mail – přímou poštovní zásilku. (www.ceskaposta.

cz; www.posta.sk; ŠTARCHOŇ, FALTYS, DZU

GASOVÁ, 2004) -pš

adresář – (fr.) seznam osob, resp. institucí, uspořá

daný podle určitého systému (většinou abeced

ně) s uvedením jejich adresy či sídla. V reklamě

slouží nejčastěji k  opakovanému, resp. nárazo

vému, zasílání propagačních materiálů podle

zvolených demografických znaků (věk, pohlaví,

vzdělání, regionální příslušnost apod.), zpravidla

v oblasti cíleného adresného direct marketingu,

resp. v oblasti CRM (customer relationship ma

nagement). V současnosti jsou proto počítačové

adresáře firem, institucí i osob často prodejním

artiklem, ale také problematickou záležitostí

v kontextu se zákonem na ochranu osobnosti, tj.

i údajů. (HORŇÁK, 2003; ŠTARCHOŇ, FALTYS,

DZUGASOVÁ, 2004) -ph

adresát reklamy (propagační výpovědi)  – (fr.)

cílová skupina, tj. souhrn jedinců, které chceme

propagační výpovědí zasáhnout primárně. Tvoří

součást širší skupiny recipientů (al. percipientů, tj.

příjemců) zasažených výpovědí často i náhodně.

Vymezujeme ji především na základě demografic

kých znaků (věk, pohlaví...). Spolu s předmětem VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ reklamy a jejím cílem je nejdůležitějším faktorem pro určení charakteru reklamní výpověď a  její začlenění do přenosového média (tisk, rozhlas, televize apod.). (HORŇÁK, 2003) -ph

AdSence – on-line program, který umožňuje ma

jitelům stránek umístit si na  stránky reklamy z  Googlu. Pokud budou uživatelé na  reklamy klikat, majitelé stránek budou dostávat provizi. Tento výraz není zobecněn, takže se s ním v jiné souvislosti než s  produkty společnosti Google nesetkáme. Tento program běží na adrese www. google.com/adsense.

První zmínky o tomto nástroji jsou z roku 1998

a byl vyvinut autory Giladem Elbazem a Adamem Weissmanem pod původním názvem WordNed. V březnu roku 2003 jej koupila společnost Google. Nástroj byl spuštěn v roce 2003, je neustále vyvíjen a obohacován o další prvky. (www.jakpsatweb.cz, www.google.com/adsense, www.sovavsiti.cz) -jkr

advergames – (angl.) termín je kombinací anglic

kých slov advertisement (reklama) a game (hra) – volně se dá proto přeložit jako reklamní hry. Advergames můžeme charakterizovat jako speciálně vytvořené interaktivní on-line hry, resp. zábavné herní aplikace, které jsou nositelem komerčního poselství, tedy vznikly za účelem propagace konkrétní firmy, společnosti, značky, produktu či služby, nebo je jejich úkolem zatraktivnit komerční webové stránky. Rozšiřování internetu, on-line

technologií i mobilních technologií a zvyšování

jejich rychlosti i dostupnosti má za následek roz

voj advergamingu na celém světě. Advergaming

dokáže snadno zaujmout pozornost spotřebitelů

(většina lidí si ráda hraje) a  může jim nenásil

nou, zábavnou formou představit propagovaný

produkt, službu nebo značku.

Advergaming se nejčastěji používá v oblasti in

ternetového marketingu (např. reklamní on-line

hry, speciální mikrostránky spojené s hrou pro

pagující produkt, službu, značku nebo firemní

webovou stránku atp.) a mobilního marketingu

(např. speciálně vytvořené hry pro mobilní te

lefony a  mobilní zařízení  – tzv. mobile adver

games). Vyšší efektivity advergames a  oslovení

široké skupiny spotřebitelů je možné dosáhnout

i pomocí jejich virálního potenciálu, protože když

je hra něčím výjimečná, lze předpokládat, že si

ji uživatelé budou vzájemně posílat a spontánně

doporučovat, čímž se může okruh hráčů (poten

ciálních spotřebitelů) výrazně rozšířit. Kvůli tomu

se advergames často zařazují i mezi formy, resp.

nástroje, virálního marketingu. Aby byly adverga

mes účinné a schopné zaujmout recipienty, měly

by splňovat základní kritéria, kterými jsou např.

jednoduchost, lehká hratelnost, zábava, zajímavý

obsah, poutavý příběh, jedinečná grafika, vhodně

zvolená hudba a zvukové efekty atp. Dobře vy

tvořená advergame musí být zároveň vhodným

způsobem propojená s propagací produktu, služ

by nebo značky. Na jedné straně nesmí reklama

ve hře působit na hráče rušivě (vtíravě) a na straně

druhé si komerčního poselství umístěného ve hře

musí hráč všimnout, zapamatovat si ho.

Kvalitní advergame v kombinaci s prvky re

klamy a marketingové komunikace dokáže např.

zvýšit návštěvnost webové stránky, propagovat

značku, produkt či službu přímo ve hře i mimo

ni, přispívat ke vzniku zpětných odkazů, které po

máhají při optimalizaci ve vyhledávačích. Během

hry si může hráč vyzkoušet přímo produkt nebo

službu. Advergame tak pomáhá budovat pozitivní

image firmy, resp. značky (je vhodným nástrojem

pro budování loajality zákazníků a zlepšuje vztah

zákazníků k firmě), získávat informace o zákaz

nících, kteří je uvádějí při registraci před hraním

hry. (AFSHAR, BANERJEE, JONES, 2004; RAJ

ČÁKOVÁ in HORŇÁK, VOPÁLENSKÁ, 2009)

-mb

advertisement – (angl.) inzerát, ale také oznámení,

resp. vyhláška, zpráva, někdy v přeneseném slova

smyslu i reklama či propagace, chápaná však jako

propagační prostředek, produkt reklamní činnosti

(tuto v angličtině označujeme jako advertising);

zkratka ad., advert., ads., advt., např. malý rubri

kový inzerát (small ad.) (ARENS, BOVÉE, 1994;

HORŇÁK, 2003) -ph

advertising – (angl.) reklama (komerční komuni

kace prostřednictvím masových médií) chápaná

primárně ve smyslu akčním, tj. reklamní, resp.

také inzertní činnost, např. společná reklama vý

robce a distributora a obchodníka (co-operative

advertising), prestižní reklama, která seznamuje

recipienta se jménem společnosti (institutional ad

vertising), klasická provozovaná prostřednictvím

A/A 13

masové komunikace – tisk, rozhlas, televize, bill

boardy – (mass advertising), celostátní reklama

(national advertising) apod. (TELLIS, 2000;

HORŇÁK, 2003) -ph

advertising agency – (angl.) reklamní agentura,

někdy také inzertní kancelář -ph

advertising person – (angl.) označení případu, kdy

se člověk stává reklamním médiem, nosičem reklamní zprávy nebo reklamní plochy. V zásadě jde o princip využití lidí jako netradičních mediálních kanálů, sloužících k šíření komerčního poselství. Z hlediska marketingové komunikace a reklamy se člověk považuje primárně za příjemce reklamních zpráv, a ne za jejich nositele, přesto se v praxi můžeme setkat i s tímto opačným případem použití lidí jako reklamních médií. Použití člověka jako nositele reklamní zprávy není z hlediska historie reklamy a marketingové komunikace žádnou novinkou, například reklamní vyvolávači ve starověku – předchůdci zvukové reklamy. V současné době můžeme jistým způsobem každého člověka považovat za reklamní médium, respektive šiřitele komerčních zpráv, jako je to například v případě viral marketingu, buzzmarketingu či word of mouth marketingu. Reklamním médiem se člověk může jednoduše (často nevědomě) stát i v případě používání konkrétních produktů, na kterých je jasně viditelné logo, značka konkrétní firmy. Tím, že člověk na sobě nosí značky nebo je používá, je chtě nechtě propaguje ve svém okolí. Firmám, společnostem dělá spotřebitel reklamu už jen tím, že nosí tašku s vyobrazením loga, kterou dostal při nákupu. Nejednou se dokonce stává, že si takovouto tašku zákazník musí zakoupit a tak se stává živým, chodícím reklamním nosičem. Tato praktika se proto dá zařadit i k filozofii guerilla marketingu – nízké náklady a dosáhnutí vysokého efektu, kdy spotřebitel, který je zároveň reklamním médiem, pokryje náklady na reklamu. V oblasti marketingové komunikace se tento fenomén ještě výrazněji projevuje v podobě tzv. celebrity placementu, kdy si firmy, společnosti pronajímají známé a populární osobnosti nebo různé názorové vůdce, aby propagovali produkty a značky nejen v reklamách, ale také v jejich soukromém životě, který je neustále monitorován médii, což může mít za následek další PR efekt.

Existují i konkrétnější příklady použití člověka

jako reklamního média, např. chodící reklama,

živá reklama, hostesing, promotéři atp. V praxi

se dokonce můžeme setkat i s neobvyklými, ku

riózními a kontroverzními případy pronajmutí

lidského těla, resp. jeho částí, jako reklamní plo

chy, které dostaly různá výstižná pojmenování,

např. forehead advertising  – reklama umístěná

na  čelo lidí, kdy lidé pronajímají firmám svoje

čelo, aby na něm po určitou dobu nosili vyobra

zeno jejich logo nebo odkaz na webovou stránku,

za což dostanou finanční či materiální odměnu.

Assvertising – reklamní zpráva umístěná na lidský

zadek, což má za cíl vyvolat moment překvapení,

dokonce až šok okolojdoucích, častokrát ve spo

jení s  erotickým apelem. (ivankasaj.blogspot.

com/2009/05/guerilla-marketing-20.html; me

dialne.blog.etrend.sk/pastier/2006/10/11/assver-

tising/; select.nytimes.com/gst/abstract.html?re-

s=FA0714F938550C728DDDAB0994DD404482;

ŠESTÁK in HORŇÁK, VOPÁLENSKÁ, 2009)

-mb

advertising placement – (angl.) forma product pla

cementu, v rámci které herci, resp. hlavní protago

nisté, nepřicházejí s produkty a značkami do vzá

jemné interakce, ale propagace produktů a značek

je zabezpečena klasickou reklamou umístěnou

v audiovizuálním díle, např. když hlavní hrdina

kráčí po ulici a okolo něho si divák může všim

nout billboardů nebo jiných reklamních ploch.

(POPOVIČOVÁ in HORŇÁK, VOPÁLENSKÁ,

2010) -mb

Advertising Standards Authority – nezávislá insti

tuce pro samoregulaci reklamy ve všech médiích,

založená v roce 1962 ve Velké Británii na podporu

základních etických norem (reklama legální, sluš

ná, čestná a pravdivá) v oblasti reklamy a dalších

aktivit marketingové komunikace (HORŇÁK,

2003; www.asa.org.uk) -ph

advertising value equivalent – (angl.) metoda po

užívaná v mediální analýze pro měření efektivity

výstupů public relations, v překladu ekvivalent

reklamní plochy. Přepočítává získaný mediální

prostor (prostor získaný v  rámci aktivit a  čin

ností public relations  – tisková zpráva, tisková

konference a další) podle ceníku inzertní plochy


14 VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

sledovaného média. Umožňuje finanční vyjádření výstupů v media relations. Získaná hodnota mediálního výstupu podle avertising value equivalent je ve skutečnosti vyšší než „pouhá“ hodnota inzerce, protože je nutné vzít v úvahu vyšší důvěryhodnost redakčního sdělení (i když vzniklého na základě tiskové zprávy) ve srovnání s reklamním sdělením ve formě inzerce. (JURÁŠKOVÁ, 2010) -oj

advertorial – (angl.) materiál umístěný v redakční

části novin nebo časopisu, připravený zadavatelem/klientem a umístěný do média za úplatu. Je v podstatě placenou komerční prezentací, musí být tedy řádně označen (např. komerční prezentace, advertorial). Advertorial se využívá v případě, kdy je nutné kontrolovat obsah sdělení prezentovaný v médiu přesně a bez možnosti zkreslení. Advertorial je často využívanou formou public relations. Jde o blok placeného sdělení, které co možná nejvěrněji simuluje tiskovinu, v níž je umístěn. Vznikl ze spojení slov editorial a advertisement, je méně zřejmou formou reklamy. Jde o efektivní formu prezentace firmy/značky zejména u cílové skupiny s vyšším vzděláním a sociálním postavením (dle výzkumu agentury Factum Invenio). Advertorial se často vyskytuje v lifestyle magazínech (prezentace kosmetiky, módního oblečení, automobilů atd.), kde je efektivně zaměřen na cílovou skupinu čtenářů. (SVOBODA, 2009) -oj

aeroreklama – (řec./lat.) vzdušná reklama, reklamní

činnost především prostřednictvím letadel (tahání reklamních nápisů, házení letáků, nápisy sponzorů na trupech apod.), reklamních balonů, resp. jiných vznášedel, často ve formě obrovských reklamních předmětů (např. obuv, obaly potravin apod.) umisťovaných na veletrzích či nad místem prodeje (PRACHÁR, 1982; HORŇÁK; 2003) -ph

aerosalon – (řec./fr.) speciální aktivita výstavnické

ho charakteru, jejímž primárním cílem je sezna

movat veřejnost s novinkami v leteckém průmys

lu, tj. týkajícími se letadel, vrtulníků, vznášedel, ale

i jejich částí, resp. součástí (motory, zabezpečovací

zařízení, padáky apod.), resp. leteckých modelů

atd. (PRACHÁR, 1982; HORŇÁK; 2003) -ph

affiliate marketing – (angl.) lze zařadit do nástrojů

cílené podpory prodeje v komunikačním mixu

na internetu. Představuje specifický druh podpory

prodeje uskutečňované prostřednictvím internetu.

Jde o partnerství mezi internetovými stránkami

prodejce výrobků nebo služeb (provozovatel affi

liate programu) a stránkami, které tyto produkty

doporučují a odkazují na ně (affiliate partner).

Affiliate partneři dostávají za úspěšná doporučení

zaplacenou provizi. Hlavní rozdíl mezi affiliate

marketingem a obrazovou či textovou reklamou

na internetu spočívá v tom, že platba není vázána

na zobrazení nebo prokliknutí reklamního for

mátu, ale na skutečně realizované prodeje. Pro

provozovatele affiliate programu se tak jedná

o nákladově velmi efektivní marketingový nástroj.

Přestože v zahraničí nabývá tato forma podpory

prodeje stále více na významu, v České republice

stojí dosud spíše na okraji zájmu. V českém pro

středí bývá zmiňován jako „partnerský program“

dle Janoucha (2010), coby prodej za provizi, při

čemž v internetovém marketingu jde o něco navíc.

Prvním partnerským programem byl určitý typ

platby za proklik (dnes známý jako PPC) vyvinutý

společností Cybererotica v roce 1994. V červenci

1996 spustil Amazon svůj vlastní program, ve kte

rém byly zúčastněné strany schopny publikovat

bannery nebo textové odkazy na svých stránkách

na jednotlivé knihy nebo odkaz přímo na home

page amazon.com. V roce 2003 získal Amazon

na tento systém patent. Dnes jsou partnerské pro

gramy po celém internetu a především pro mnoho

firem v USA znamenají obrovský zdroj příjmů;

jsou to jak samotní prodejci, tak jejich partneři.

Tato oblast se začíná rozvíjet i  do  B2B oblasti.

(PŘIKRYLOVÁ, JAHODOVÁ, 2010; JANOUCH,

2010; www.affiliateguide.com) -jkr

afiš – (fr.) plakát, ale také reklamní nápis, vývěska,

resp. i druh papíru na tisk plakátů -ph

agenda setting – (angl.) nastolování agendy, shr

nující označení pro dialogy a  debaty, které se

odehrávají ve všech komunitách. Podstatnou roli

hrají masová média, která ovlivňují významnost

témat. Masová média mají pro nastolování agendy

významný vliv, nejvýznamnější mediální témata

se stávají nejvýznamnějšími veřejnými tématy.

Nastolování agendy probíhá v  rozsahu první

a druhé úrovně – upoutání pozornosti, dosaže

ní porozumění. Teorie agenda setting popisuje

A/A 15

účinky masových médií na témata diskutovaná ve  společnosti, vliv kultury a  politické situace na  tato témata. (McCOMBS, 2009; VĚRČÁK, GIRGAŠOVÁ, LIŠKAŘOVÁ, 2004) -oj

agentura direct marketingová – zaměřuje se na po

skytování služeb v oblasti přímého marketingu. Obvykle je to podnikatelský subjekt specializující se na přípravu a realizaci direct marketingových kampaní, který uspokojuje všechny požadavky svých klientů v oblasti přímého marketingu. Vedle personálního zázemí disponuje potřebným know-how a technologickým vybavením, které si přímý marketing vyžaduje. Mezi základní důvody, proč by měl iniciátor přímého marketingu spolupracovat s direct marketingovou agenturou, patří nezávislost direct marketingové agentury (poskytuje objektivní pohled na iniciátora přímého marketingu), personál direct marketingové agentury (přináší vědomostní a kreativní potenciál), rozsah poskytovaných specifických činností, snižování nákladů na realizaci jednotlivých akcí přímého marketingu. Direct marketingové agentury je možné vzhledem k rozsahu a druhu poskytovaných činností členit na agentury poskytující tzv. full service a agentury specializující se na určité parciální služby. Full servisové agentury jsou schopny zajistit pro iniciátora přímého marketingu, svého klienta, akci přímého marketingu „na  klíč“. Tyto firmy se vyznačují vlastnictvím databází, nabízejí lettershop, disponují telemarketingovým pracovištěm. Hlavními přednostmi takové firmy jako dodavatele by mělo být know-how v plánování, ale především v organizaci a zastřešování komplexních kampaní přímého marketingu. Agentury specializující se na určité parciální služby (telemarketing, plošný rozsev apod.) mohou vzhledem k užšímu rozsahu nabízených služeb nabízet vyšší kvalitu. Kromě druhu a rozsahu poskytovaných služeb se direct marketingové agentury odlišují i schopností pokrytí určitého území. Rozeznávány jsou tak direct marketingové agentury nadnárodní, resp. mezinárodní, síťové agentury, národní a lokální. (ŠTARCHOŇ, FALTYS, DZUGASOVÁ, 2004) -pš

agentura event marketingová  – specializovaná

agentura, která se zaměřuje na  různé oblasti související s event marketingovými kampaněmi,

jako např. poradenský servis při tvorbě eventů,

návrh, příprava, plánování a realizace eventů, ale

i následná kontrola jejich účinnosti. Event marke

tingové agentury proto svým klientům poskytují

několik úrovní a forem servisu, resp. spolupráce;

např. plnohodnotný servis (tzv. full service), kdy

event marketingová agentura zajistí veškerou ko

munikaci integrovaného event marketingu na klíč

od návrhu celé koncepce přes vlastní realizaci až

po případnou účast na částečném nebo celkovém

vyhodnocení její účinnosti a analýzy splnění sta

novených cílů. Poradenský (konzultační) servis je

spojen s kreativní částí event marketingu – tedy

návrh koncepce a  strategie, případně přizvání

k posouzení již existující koncepce a potvrzení

nebo vyvrácení její očekávané úspěšnosti. Pora

denský servis je spojen s exekutivou, organizací

a  koordinací jednotlivých projektů. Exekutivní

servis je spojen se organizováním všech eventů

na klíč, případně poskytuje pomoc při jednotli

vých eventech nebo spolupracuje na vybraných

částech eventů; může jít ale pouze o zprostředko

vání či zajištění některých subdodavatelů agen

tury. Exekutivní servis je spojen s poskytnutím

odborníků různých profesí na realizaci zvolených

eventů v případech, kdy chce firma či společnost

event marketing řídit a  koordinovat sama, ale

nemá lidský potenciál s dostatečnými zkušenost

mi. (ŠINDLER, 2003) -mb

agentura mediální  – organizace/společnost spe

cializovaná na  poskytování služeb spojených

s  nákupem mediálního prostoru, mediálním

plánováním. Agentura spolupracuje s reklamní

nebo PR agenturou a zajišťuje pro klienty nákup

médií pro realizaci jejich reklamních či PR aktivit,

plánuje rozložení reklamního rozpočtu do médií,

hledá nejefektivnější způsob, jak prostřednictvím

médií zasáhnout cílové skupiny klienta. Mediální

agentura má přehled v jednotlivých typech médií,

zná ceny inzertních ploch, dokáže vytvořit efek

tivní mediální mix podle potřeb klienta. Agentu

ra v podstatě obchoduje s reklamním prostorem

v médiích, nakupuje reklamní prostor nebo čas

za optimálních podmínek. Komplexní mediální

služby zajišťují agentury typu media buyer (zajiš

ťují komplexní zabezpečení přenosu reklamních

informací klienta a  kromě mediálního plánu,

rozmístění výpovědi v různých médiích, určují

+


16 VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

cílovou skupinu, kterou má reklama zasáhnout apod.). Agentury typu media representative zajišťují mediální servis pouze v médiích, kde disponují prostorem. Výhodou využití služeb mediálních agentur je nejen profesionalita v dané oblasti, ale mají i výhodnější cenové relace, neboť jim média poskytují slevy na  základě nákupu většího množství mediálního prostoru. (FTOREK, 2007; SVOBODA, 2009) -oj-/-ph

agentura produkční – útvar, podnik, instituce spe

cializovaná na bezprostřední realizaci televizních a rozhlasových reklamních spotů, tištěných propagačních prostředků apod. Zajišťuje výrobu, např. v případě televizního spotu zajistí kompletní filmařský štáb, ale scénář i distribuci si reklamní agentura zajišťuje sama. (HORŇÁK, 2003) -ph

agentura public relations – organizace/společnost

specializovaná na kompletní servis v oblasti budování vztahů s  různými cílovými skupinami, práce s médii, budování pozitivní image, řešení krizové komunikace, na  poradenství v  oblasti sponzoringu, fundraisingu, lobbyingu, pořádání eventů. Navrhuje, vytváří a realizuje pro klienty PR kampaně, poskytuje poradenství v oblasti společenské odpovědnosti. PR agentura zajišťuje pro klienty aktivity v oblasti interní komunikace (firemní noviny/časopis, teambuildingové akce, interní firemní komunikace atd.), externí komunikace (tiskové zprávy, tiskové konference, firemní prezentační materiály, eventy, výroční zpráva). Využívá prostředky přímého interpersonálního působení (osobní setkání, korespondence, blahopřání), elektronické prostředky (blogy, diskusní portály, sociální sítě), masová média a  firemní média k budování pozitivní image klienta/značky, k vyvolání důvěry, ovlivňování názorů a postojů veřejnosti nebo jednotlivých cílových skupin. Agentura pracuje za úplatu – hodinová sazba (při odborném poradenství), měsíční poplatky, platba za dosažené výsledky (success fee), náklady/odměna. Podmínkou úspěšné spolupráce mezi PR agenturou a klientem je vzájemná důvěra, otevřená komunikace, znalost firemní kultury, znalost produktu a cílových skupin. PR agentura je většinou volena na základě výběrového řízení. Základ práce PR agentury je v odborném poradenství, ve  znalosti mediálního trhu, v  širším přehledu

o politickém a společenském dění ve společnosti,

ve schopnosti analyzovat současný stav informo

vanosti cílové skupiny o daném problému/kauze

a efektivně komunikovat s různými typy lidí. PR

agentura může být lokální, globální či součástí

mezinárodní sítě. (SVOBODA, 2009; HORŇÁK,

2003) -oj

agentura reklamní (resp. propagační) – (lat.)

útvar, podnik specializovaný na  poskytování

reklamních služeb až po přípravu komplexních

kampaní marketingové komunikace. Komplex

ní služby zabezpečují agentury typu full service,

jsou jedním z druhů komunikačních agentur, resp.

agentur MK. První reklamní agentury se vyvinuly

z inzertních kanceláří v USA na přelomu 19. a 20.

století. Členit je je možné podle počtu pracovní

ků, ročního obratu, resp. majetku firmy, ale také

podle charakteru činnosti: od malých výrobních

dílen až po velké agentury (full service). Většina

velkých agentur má následující oddělení. Kreativní

oddělení je jedno z nejdůležitějších a má za úkol

realizovat originální a tvořivé řešení reklamních

kampaní, tj. nejen tvorbu reklamních textů, slo

ganů, vizuálů, ale i celkové tváře propagačních

prostředků, jejich distribuci, umístění apod. Tvoří

ho většinou kreativní ředitel, art director, textaři,

grafici, operátor DTP apod. Oddělení pro styk

s klientem (account department, client service)

je další z nejdůležitějších oddělení agentur zabez

pečujících kompletní reklamní služby. Jednotliví

pracovníci od  řídícího (account director, resp.

manager) přes odpovědného (account executive)

a jejich pomocníky (account asistent) zabezpečují

kontakt a spojení zákazníka s agenturou, zpro

středkování jeho požadavků, resp. celkovou spo

kojenost s prací agentury. Oddělení strategického

plánování realizuje pro klienta optimální variantu

marketingovo-komunikační strategie pro zlepšení

jeho pozice na trhu. Na základě informací od kli

enta, výzkumu i vlastních analýz dalších složek

marketingového mixu předkládá klientovi návrh

řešení. Vedle toho kontroluje i kontinuitu kreativ

ních řešení vlastní agentury s navrhovanou stra

tegií. Oddělení mediální má v reklamní agentuře

za úlohu plánování a nákup prostoru v médiích

pro reklamní výpovědi své agentury. Jeho funkci

často suplují mediální agentury. Oddělení pro

dukční je útvar reklamní agentury mající za úkol

A/A 17

zabezpečit výrobu včetně finančních kalkulací, někdy i rozšíření propagačních prostředků. Oddělení finanční se věnuje komplexně finančním operacím subjektu, jako jsou finanční řízení, plánování, účetnictví apod. Podle charakteru agentury však existují i další specializovaná oddělení, např. pro výstavy, resp. public relations apod. V současné praxi je největší počet reklamních agentur, ale existují i agentury pro další oblasti marketingové komunikace, specializované agentury pro public relations, direct marketing, venkovní reklamu, sign making apod. V současnosti jsou téměř všechny nejsilnější nadnárodní reklamní agentury sdružené ve velkých komunikačních skupinách, mezi nejsilnější patří např. Publicis Groupe a WPP – Groupe. (HORŇÁK, 2003; PINCAS, LOISEAU, 2009) -ph

agitace – (lat.) rozhýbání, uvedení do pohybu, dá

vání někomu k  něčemu podnět, povzbuzování k  něčemu, získávání recipientů pro konkrétní akci, činnost. Má krátkodobé působení, užší zaměření, váže se většinou k  jedné akci, ke  které recipienta přímo vyzývá, např. volební agitace. Pro propojení s propagandou v Československu do  r. 1989 má v současnosti u nás pejorativní podtext. V předchozím politickém systému byl mimořádně užíván také pojem názorná agitace, pod kterým se chápaly grafické, resp. vizuální, převážně politické materiály k ovlivňování mas Komunistickou stranou, zejména nástěnné noviny, nástěnky, centrálně vydávané politické materiály jako listovky, letáky, ale také plakáty, fotografie apod. umisťované zejména ve vstupních prostorách, na pracovištích, chodbách. (HORŇÁK, 2003; ŠUMAKOV, 1947)

-ph

agregátor mobilní – společnost působící v oblasti

mobilního marketingu nebo m-commerce. Společnost je přímo napojena na  všechny mobilní operátory na  daném lokálním trhu. Úkolem mobilního agregátoru je zajišťovat finanční vyrovnání mezi mobilními operátory a zadavateli mobilních marketingových kampaní a účastníky kampaně. Mobilní agregátor se využívá hlavně při SMS marketingu, odesílání Prime Rate nebo Bulk SMS, seřizování, provádění a vyúčtovávání SMS nebo USSD plateb a jiných službách závislých na  mobilních operátorech, které operátor

neprovádí přímo, ale zprostředkovaně přes agregá

tor. Příkladem využití mobilního agregátoru jsou

například SMS soutěže, kde by společnost, která

chce dělat takovou soutěž, musela bez agregátoru

jednat samostatně se všemi operátory na daném

trhu a nastavovat technický systém u každého ope

rátora zvlášť, což by bylo neefektivní, zdlouhavé

a předražené. V opačném případě by se do soutěže

neměli šanci zapojit všichni lidé stejně a za stej

ných podmínek, protože v zemi s větším počtem

MNO využívají různí lidé služby různých operá

torů. Agregátor má sjednané smluvní podmínky

i provedeno technické napojení u všech operátorů,

takže zájemce o SMS soutěž již nemusí jednat se

všemi operátory, ale jedná jen s jedním agregáto

rem, který zajistí celou soutěž, technické rozeslání

a přijetí SMS, jakož i finanční vyúčtování. -jm

AIDA – model čtyřstupňového působení propaga

ce, resp. marketingové komunikace, formulovaný

z hlediska příjemce sdělení. Je vyjádřen počáteční

mi písmeny po sobě jdoucích stupňů označených

anglickými názvy požadovaných aktivit: sdělení má

vzbudit attention (pozornost) – A – a vyvolat in

terest (zájem) – I – o její obsah, ale i probudit de

sire (touhu) – D – vlastnit propagovaný předmět

a dovést recipienta k action (akci, činnosti) – A –,

která umožní, aby se přání splnilo (např. zaslání

objednávky, koupě předmětu). Tento model byl for

mulován na začátku 20. století, ale je uplatňován

do současnosti v různých druzích marketingové

komunikace. (VYSEKALOVÁ, 2007) -jv

AKA → Asociace komunikačních agentur

akce B2B a B2C – Světová asociace výstavního prů

myslu UFI rozlišuje akce na B2B (trade show),

kterých se zúčastňují obchodní návštěvníci,

a na B2C (consumer show), kde tvoří návštěvnost

široká veřejnost. Jako třetí typ akce vymezuje UFI

akci smíšenou (mixed show). Tento typ veletrhu

navštěvují jak obchodníci, tak široká veřejnost.

(BEIER, DAMBÖCK, 2010) -vs

akce doprovodné při veletrhu – other events du

ring the exhibitions (angl.), doprovodný program

(syn.). Doprovodné akce lze charakterizovat

jako soubor různých forem (např. odborných

dní, sympozií, konferencí, setkání s  partnery, VELKÝ SLOVNÍK MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ společenských akcí atd.), které se pořádají při výstavách a veletrzích s cílem rozšířit a doplnit informace z veletržních expozic a podat doplňující informace o  exponátech. Historicky se doprovodné akce začaly pořádat záhy po etablování různých výstav v Evropě první poloviny 19. století. (PAVLŮ, 2009) -vs

akce firemní → event

akce propagační → kampaň reklamní

akce veletržní/výstavní – event (angl.). Považujeme

za ně blíže neurčené, do celku sestavené a organizované uspořádání nabídky výrobků a služeb se všemi aspekty výstavní či veletržní organizace a realizace. Jsou to veletrhy, výstavy, různé trhy, prodejní výstavy a  výstavky, pojízdné výstavní akce (tzv. road show), stálé výstavy, muzejní expozice atp. A. v./v. jsou produktem oboru výstavnictví. Pořádají se v nejrůznějších interiérových či exteriérových prostorách. Společným jmenovatelem všech a. v./v. je technika výstavní prezentace, která spočívá v přítomnosti exponátů nabízených návštěvníkovi. Pojem akce považujeme rovněž za synonymní výraz, který může alternovat některý z jejích uvedených druhů. (PAVLŮ, 1988)

-vs

akreditace – pojem používaný v media relations,

potvrzení, že se zástupce médií může zúčastnit konané aktivity (tisková konference, festival, openingová akce atd.). Akreditace se vydává na jméno, je nepřenosná, umožňuje vstup zástupcům médií i do prostor, která jsou pro širokou veřejnost uzavřena. Bývá součástí velkých či výjimečných akcí, na které je pozváno větší množství zástupců médií a jsou pro ně připraveny speciální aktivity v rámci media relations. Akreditace umožňuje vytváření osobních vztahů se zástupci médií. (VĚRČÁK, GIRGAŠOVÁ, LIŠKAŘOVÁ, 2004) -oj

aktivity nadlinkové – above the line advertising

(angl.), klasická reklama realizovaná prostředky

masové komunikace (tisk, rozhlas, televize), ven

kovní reklamou, resp. také internetem. Je pova

žovaná za nejstarší formu komerčních komuni

kačních aktivit a rozvinula se hlavně se vznikem

masových médií v 19. st. V praxi integrovaného

působení MK je využívána zejména společně

s podlinkovými aktivitami (public relations, pod

pora prodeje, osobní prodej, direct marketing).

V jiném smyslu se pod ní chápe reklama zabez

pečovaná prostřednictvím agentury. Opak – be

low the line advertising. (ARENS, BOVÉE, 1944;

HORŇÁK, 2003) -ph

aktivity podlinkové – below the line advertising

(angl.), ostatní aktivity marketingové komunika

ce kromě reklamy, působící v rámci integrované

marketingové komunikace, často spolu s ní. Po

dle promotion mixu sem patří především public

relations, podpora prodeje, osobní prodej, direct

marketing. V současnosti sem však zařazujeme

také sponzoring, výstavy atd. V jiném smyslu se

pod nimi chápe také reklama objednaná nikoli

prostřednictvím reklamní agentury, ale prostřed

nictvím vlastního marketingového, propagační

ho, reklamního oddělení. Opak – above the line

advertising. (HORŇÁK, 2010; TELLIS, 2000)

-ph

aktivity podpory prodeje – za hlavní typy aktivit

podpory prodeje jsou považovány: vzorky, kupo

ny, prémie (dárky), výhry (soutěže, loterie, hry),

věrnostní programy, finanční pobídky, vystavo

vání a předvádění produktů (TELLIS, 2000) -pk

aktivity předveletržní – činnosti, které uskutečňuje

vystavovatel před zahájením akce. Jsou součástí

organizace veletržní účasti. Zahrnují např. výběr

veletrhu, plánování veletržní účasti atd. -vs

aktivity útvaru prodeje – činnosti, které lze členit

do několika kategorií: provádění prodeje, činnosti

poprodejní, informační činnosti, plánovací čin

nosti, kontrolní činnosti, spolupráce s ostatními

útvary organizace, organizační činnosti (LYKO

VÁ, 2002) -pk

aktivní přímý marketing → marketing přímý aktivní

akvizice – (lat.) nábor, získávání nových zákazní

ků osobním vyhledáváním a přímým jednáním

s možnými zákazníky. Probíhá často telefonicky,

navazuje na ni osobní jednání. (Akademický slov

ník cizích slov, 2000; STORBACKA, LEHTINEN,

2002) -pk

A/A 19

akvizice návštěvníků  – acquisition of visitors

(angl.), komunikační aktivita s cílem získat návštěvníky k účasti na akci. Pořadatelé veletrhu obvykle uskutečňují propagaci spíš okrajově, akvizice návštěvníků tak spočívá více na vystavovatelích.

-vs

akvizice vystavovatelů – acquisition of exhibitors

(angl.), komunikační aktivita marketingu organizátora výstavy či veletrhu. Cílem akvizice vystavovatelů je naplnit akci účastí firem. Komunikační mix akvizice využívá především direct marketingové aktivity, přímý prodej, inzerci a public relations. V posledních letech dochází ke komplexní elektronické akvizici vystavovatelů, při které se uplatňují další formy a prostředky marketingových komunikací. -vs

album – (lat.) sbírka známek, fotografií, autogra

mů uspořádaná v pevné vazbě, v reklamě slouží často jako prezentační nástroj, resp. nástroj státní či sociální reklamy -ph

Alfa video  – festival televizní reklamní tvorby

(1984–1991), resp. videoreklamy v Brně. Určen byl odborné veřejnosti, tj. zadavatelům reklamy a jejím tvůrcům. V průběhu své existence představoval vrcholné reklamní setkání s mezinárodní účastí v socialistickém Československu. Vyvinul se z Mezinárodního festivalu propagačních filmů RVHP a Jugoslávie založeného v roce 1965 ve Zlíně. Ze zemí východního bloku představovalo špičku jednoznačně Maďarsko, ale české a slovenské spoty byly kvalitou srovnatelné. Výrazně slabší byly spoty ze Sovětského svazu, kde světlou výjimku tvořily soutěžní kolekce Litvy a Lotyšska. Festival se do roku 1989 skládal ze dvou soutěží, československé a mezinárodní (země RVHP). Součástí byly nesoutěžní přehlídky kolekcí tvůrců ze západní Evropy, např. J. W. Thompson, Armando Testa atd., a odborné semináře za účasti zahraničních hostů. (HORŇÁK, 2010; LUKEŠ, 1987) -ph

alternative marketing – (angl.) forma guerilla

marketingu. Alternative marketing definujeme

jako publicitu, která vypadá, že se vůbec netýká

samotné firmy, společnosti nabízející propagovaný

produkt, službu nebo značku. Některá komerční

poselství dokonce mohou vznikat náhodně, bez

strategického plánování ze strany firem, spo

lečností, avšak i navzdory tomu dokážou jasně

a  přímo oslovit cílovou skupinu spotřebitelů.

Alternative marketing, resp. alternativní marke

ting, zároveň souvisí s výběrem nekonvenčního

guerillového marketingu nebo marketingovo

-komunikačního nástroje. Jakákoliv guerillová

kampaň může být kvůli své originalitě, jedineč

nosti a nepředvídatelnosti chápaná jako alterna

tive marketing. (www.guerrillaon-line.com/cs/

Alternative-marketing-73.htm) -mb

Amasia Expo, s. r. o. – česká výzkumná agentura se

sídlem v Praze. Vznikla v roce 1993. Orientuje se

mj. na segment veletrhů a výstav. Provádí audity

veletržních a výstavních dat a zpracovává trendové

analýzy českého veletržního a výstavního trhu.

Zpracovává rovněž výzkumy názorů návštěvníků

a vystavovatelů na výstavách a veletrzích ČR a SR

a uskutečňuje další výzkumné aktivity. Audituje

z pověření SOVA ČR (Společenstvo organizátorů

veletržních a výstavních akcí ČR) veletržní a vý

stavní data. Její auditorské protokoly respektuje

CENTREX Budapešť a UFI Paříž. -vs

ambient advertising (angl.) → ambient marketing

ambient marketing – (angl.) forma guerilla mar

ketingu, která má v  praxi množství rozdílných

názvů, jako např. ambient marketing, resp. am

bientní marketing, ambientní média, ambientní

reklama (ambient advertising), guerillová rekla

ma (guerilla advertising), guerillová komunikace

nebo new media (nová média), alternativní média

či new places (nová místa). Ambient marketing

představuje alternativní nosiče reklamy, většinou

indoorového a outdoorového charakteru, které

se od klasických kampaní liší svou originalitou,

používáním jiných než standardních formátů či

velikostí, ale i jejich výskytem



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist