načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Velká kniha o řízení firmy -- Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace - Mirko Křivánek; Dana Janišová

Velká kniha o řízení firmy -- Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace

Elektronická kniha: Velká kniha o řízení firmy
Autor: Mirko Křivánek; Dana Janišová
Podnázev: Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace

Ucelený přehled hlavních poznatků z teorie a praxe rozvoje firem (např. personální management, firemní strategie, procesní řízení nebo řízení informačních technologií). ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  502
+
-
16,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 394
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4337-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Ucelený přehled hlavních poznatků z teorie a praxe rozvoje firem (např. personální management, firemní strategie, procesní řízení nebo řízení informačních technologií).

Popis nakladatele

Kniha se komplexně a s důrazem na využití předkládaných poznatků v praxi věnuje řízení firmy od strategie až po praktickou implementaci metod a nástrojů usnadňujících fungování celé firemní organizace. ([praktické postupy pro úspěšný rozvoj])

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Mirko Křivánek; Dana Janišová - další tituly autora:
Domácí receptář přírodní medicíny Domácí receptář přírodní medicíny
Velká kniha o řízení firmy -- Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace Velká kniha o řízení firmy
Domácí receptář přírodní medicíny 2.díl Domácí receptář přírodní medicíny 2.díl
Dynamické vedení a řízení projektů -- Systémovým myšlením k úspěšným projektům Dynamické vedení a řízení projektů
 (e-book)
Dynamické vedení a řízení projektů -- Systémovým myšlením k úspěšným projektům Dynamické vedení a řízení projektů
 
K elektronické knize "Velká kniha o řízení firmy -- Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace" doporučujeme také:
 (e-book)
Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy - 13. vydání Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy
 (e-book)
Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

VELKÁ KNIHA

VELKÁ KNIHA O ŘÍZENÍ FIRMY

O ŘÍZENÍ FIRMY

DANA JANIŠOVÁ, MIRKO KŘIVÁNEK

D. JANIŠOVÁ

M. KŘIVÁNEK

WWW.GRADA.CZ

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

O ŘÍZENÍ FIRMY

SYSTÉMOV Ý POHLED NA FIR MU

UČÍCÍ SE ORGA NIZACE

ŘÍZENÍ VS. VEDENÍ

STR ATEGIE, PROCESY, LIDÉ

INFOR M ACE A ZNA LOSTI

FINANCE

ZMĚNOV É PROJEKT Y A SOUSTAV NÉ ZLEPŠOVÁ NÍ

PRAKTICKÉ POSTUPY PRO ÚSPĚŠNÝ ROZVOJ ORGANIZACE

„Kniha s takovým záběrem, vyváženou kombinací nadhledu a teorie i konkrétních příkladů,

to vše na 400 stránkách. A přitom se dá číst a nepůsobí, jako když pejsek s kočičkou vařili dort.

Díky hlubokým teoretickým znalostem autorů, jejich dlouholetým praktickým zkušenostem,

ale také schopnostem strukturovaně, přehledně a pochopitelně vyjádřit myšlenku jsou známé

i méně známé koncepty propojeny v nosný originální celek, který má hlavu a patu.“

RNDr. Jan Valenta, CEO RWE Distribuční služby

„Každý z nás chce fi rmu riadiť jednoducho, efektívne a spôsobom, ktorý zabezpečí vytváranie

stabilných vzťahov v jej vnútri, ale aj s externým prostredím. Výkonnosť fi rmy nie je len o sile jed

notlivca, ale celého teamu, a preto si každá fi rma musí systém riadenia doslova ‚ušiť‘ na mieru.

Kniha, ktorú práve držíte v rukách, vám pomôže zvládnuť túto náročnú úlohu. Jej jednotlivé

kapitoly vám umožnia získať nadhľad a vidieť riadenie fi rmy ako celok zložený zo vzájomne

prepojených neoddeliteľných súčastí, ktoré sa vyvažujú a podporujú.“

Ing. Štefan Šabík, generální ředitel a předseda představenstva, JESS Bratislava

„Kniha je odborná, ale zároveň i čtivá a díky grafi ce velmi přehledná. Přínos této knihy spočívá

v jednoduché orientaci v oblasti řízení fi rmy pro čtenáře a cílové skupiny – manažery, majitele

fi rem a poradce.

Je to komplexní kniha, která na našem trhu chyběla – doporučuji ji k zařazení do vaší fi remní

či domácí knihovny.“

Ing. Ivo Gajdoš, viceprezident ČMA

„Velmi zdařilá publikace shrnující přehledně a pochopitelně všechny kapitoly businessu. Kéž by

tu byla, když jsem studoval MBA.“

Ing. Petr Janák, MBA, výkonný ředitel pro lidské zdroje, PPF Group

VELKÁ KNIHA O ŘÍZENÍ FIRMY



Grada Publishing

DANA JANIŠOVÁ, MIRKO KŘIVÁNEK

VELKÁ KNIHA

O ŘÍZENÍ FIRMY


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Dana Janišová, Doc. RNDr. Mirko Křivánek, CSc. Velká kniha o řízení firmy Praktické postupy pro úspěšný rozvoj TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing a.s. U Průhonu 22/466, Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5356. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Marie Zelinová Sazba Antonín Plicka Počet stran 400 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing a.s., 2013 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4337-0 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8858-6 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8859-3 (ve formátu EPUB)

Obsah

O autorech 11

Úvod 13

1. Teorie a praxe firmy 15

1.1 Zájmové skupiny ..................................................................................................... 16

1.2 Atributy spokojenosti .............................................................................................. 17

1.3 Výzva pro generálního ředitele firmy ...................................................................... 18

1.4 Firemní modely ....................................................................................................... 19

1.4.1 Vysoce výkonná firma .................................................................................... 19

1.4.2 EFQM ........................................................................................................... 22

1.4.3 Učící se organizace ....................................................................................... 23

Literatura ........................................................................................................................ 33

2. Systémový pohled na řízení firmy 35

2.1 Systémové myšlení .................................................................................................. 37

2.2 Kauzální mentální modely businessu ...................................................................... 39

2.2.1 Nástroje vizualizace – kauzální vztahy se zpětnou vazbou ........................... 40

2.2.2 Systémové archetypy ..................................................................................... 42

2.2.3 Limity růstu ................................................................................................... 43

2.2.4 Posouvání břemene ....................................................................................... 44

2.2.5 Rozmělňování cílů ......................................................................................... 46

2.2.6 Úspěch úspěšnému ........................................................................................ 47

2.2.7 Eskalace ........................................................................................................ 49

2.2.8 Tragédie společného ..................................................................................... 50

2.2.9 Růst a nedostatečné investice ........................................................................ 52

2.2.10 Nahodilí protivníci ...................................................................................... 53

2.2.11 Neúspěšná náprava ..................................................................................... 55

2.2.12 Princip atraktivity ....................................................................................... 57

2.2.13 Počítačová simulace ................................................................................... 60

2.3 Příklad modelů firem a průmyslových odvětví ....................................................... 60

2.3.1 Letecká společnost ........................................................................................ 60

2.3.2 Profesionální servisní firma .......................................................................... 72

2.3.3 Síťové regulované průmyslové odvětví .......................................................... 73

Literatura ........................................................................................................................ 76

3. Strategie firmy 77

3.1 Mise, vize, hodnoty a strategické cíle firmy ............................................................ 78

3.1.1 Mise je posláním firmy .................................................................................. 78

3.1.2 Hodnoty firmy ................................................................................................ 79

3.1.3 Vize ................................................................................................................ 80

3.1.4 Strategické cíle .............................................................................................. 83

3.1.5 Sdílená strategická vize ................................................................................. 85

Velká kniha o řízení firmy6

3.2 Strategická mapa firmy ............................................................................................ 85

3.2.1 Strategie na jedné stránce ............................................................................. 85

3.2.2 Strategická mapa .......................................................................................... 86

3.2.3 Konstrukce strategické mapy ........................................................................ 87

3.2.4 Příklad strategické mapy firmy Hvězdné linky .............................................. 88

3.2.5 Příklad strategické mapy pro profesionální servisní firmu ........................... 90

3.3 Strategický Balanced Scorecard .............................................................................. 91

3.3.1 Balanced Scorecard ...................................................................................... 91

3.3.2 Příklad Balanced Scorecard ......................................................................... 92

3.3.3 KFÚ ............................................................................................................... 94

3.3.4 KPI ................................................................................................................ 94

3.3.5 Charakteristiky dobrého Balanced Scorecard .............................................. 96

3.3.6 Proces sestavování KPI ................................................................................ 97

3.4 Jednostránková strategie ......................................................................................... 97

3.5 Rozpad strategického Balanced Scorecard do cílů pro organizační útvary

a jednotlivce .......................................................................................................... 102

3.6 Balanced Scorecard – celkové skóre pro celou společnost ................................... 103

3.7 Poznámky k návrhu strategie ................................................................................ 104

3.7.1 Komunikace strategického plánu ................................................................ 106

3.8 Poznámky k implementaci strategie ...................................................................... 106

3.8.1 Zaměření a priority ..................................................................................... 108

3.8.2 Závazek ....................................................................................................... 109

3.9 War room – místnost pro řízení strategických informací ...................................... 110

3.10 Řízení znalostí ..................................................................................................... 117

Literatura ...................................................................................................................... 121

4. Procesy 123

4.1 Tradičně řízená společnost .................................................................................... 124

4.2 Základy procesního řízení ..................................................................................... 126

4.2.1 Definice procesu .......................................................................................... 127

4.2.2 Popis procesu .............................................................................................. 129

4.2.3 Klasifikace procesů ..................................................................................... 132

4.2.4 Dekompozice procesů ................................................................................. 133

4.3 Procesní mapa a procesní model ........................................................................... 133

4.4 Procesně řízená organizace ................................................................................... 138

4.5 Reengineering ........................................................................................................ 140

4.5.1 Realizační tým reengineeringu .................................................................... 140

4.5.2 Výběr procesů pro reengineering ................................................................ 141

4.5.3 Nastavení cílů změny ................................................................................... 143

4.5.4 Metoda inovace procesu (BPR) .................................................................. 143

4.5.5 Optimalizace procesů .................................................................................. 162

Literatura ...................................................................................................................... 168

5. Řízení lidských zdrojů 169

5.1 Čím se zabývá řízení lidských zdrojů (HR)? ........................................................ 170

5.1.1 HR model Davida Ulricha .......................................................................... 170

5.1.2 Kdo se podílí na řízení lidských zdrojů? ..................................................... 172

5.1.3 HR organizace ve větších firmách ............................................................... 173

5.1.4 Centralizované HR organizace ................................................................... 174

5.1.5 Sdílené služby a kompetenční centra .......................................................... 175

5.1.6 Poslání HR útvarů ....................................................................................... 177

5.2 Strategie HR .......................................................................................................... 177

5.2.1 Postup při vytváření HR strategie ............................................................... 178

5.2.2 Zpracování HR strategie ............................................................................. 180

5.3 HR procesy ............................................................................................................ 182

5.3.1 Best practice model ..................................................................................... 183

5.4 Plánování personálu .............................................................................................. 183

5.4.1 Dlouhodobé plánování personálu ............................................................... 185

5.4.2 Krátkodobé plánování personálu ................................................................ 185

5.4.3 Popis pracovního místa ............................................................................... 187

5.4.4 Kompetenční model ..................................................................................... 189

5.5 Vyhledávání a výběr zaměstnanců včetně jejich adaptace .................................... 193

5.5.1 Cíle a účel procesu vyhledávání a výběru zaměstnanců ............................. 193

5.5.2 Proč je kvalitní výběr zaměstnanců tak důležitý? ....................................... 194

5.5.3 Předpoklady pro správné nastavení a průběh procesu ............................... 195

5.5.4 Vyhledávání zaměstnanců ........................................................................... 196

5.5.5 Výběr zaměstnanců ..................................................................................... 201

5.5.6 Assessment Centre ....................................................................................... 203

5.5.7 Výběr zaměstnanců prostřednictvím personálních agentur ........................ 208

5.5.8 E-recruiting ................................................................................................. 209

5.5.9 Adaptace zaměstnanců ................................................................................ 210

5.6 Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců ......................................................................... 212

5.6.1 Identifikace vzdělávacích potřeb ................................................................. 213

5.6.2 Metody firemního vzdělávání ...................................................................... 216

5.6.3 Styly učení ................................................................................................... 218

5.6.4 Měření efektivity vzdělávání ....................................................................... 219

5.7 Hodnocení výkonu ................................................................................................ 226

5.7.1 Cíle hodnocení ............................................................................................ 227

5.7.2 Pravidelné roční hodnocení ........................................................................ 227

5.7.3 Hodnoticí pohovor ...................................................................................... 228

5.7.4 Hodnocení 360° .......................................................................................... 229

5.8 Odměňování .......................................................................................................... 231

5.8.1 Hmotná odměna .......................................................................................... 232

5.8.2 Nehmotná motivace ..................................................................................... 237

5.9 Řízení zaměstnaneckých vztahů ............................................................................ 238

5.9.1 Personální agenda ...................................................................................... 238

5.9.2 Firemní kultura ........................................................................................... 239

5.10 Řízení zdraví a bezpečnosti práce ....................................................................... 245

5.10.1 Bezpečnost práce a péče o zdraví ............................................................. 245

5.10.2 Péče o životní prostředí ............................................................................. 246

5.11 Personální controlling .......................................................................................... 246

Literatura ...................................................................................................................... 249

6. Finanční řízení 251

6.1 Podnikatelský plán ................................................................................................ 252

6.1.1 Přípravná fáze ............................................................................................. 253

6.1.2 Investiční fáze .............................................................................................. 262

6.1.3 Provozní fáze ............................................................................................... 263

Velká kniha o řízení firmy8

6.2 Finanční hospodaření firmy ................................................................................... 264

6.2.1 Finanční analýza ......................................................................................... 265

6.2.2 Finanční plánování ..................................................................................... 270

6.2.3 Finanční prognózy ...................................................................................... 271

6.2.4 Náklady na podnikání a jejich optimalizace ............................................... 272

6.2.5 Metoda ABC ................................................................................................ 275

6.2.6 Finanční controlling ................................................................................... 277

6.2.7 Možnosti investování vlastního kapitálu ..................................................... 278

6.2.8 Možnosti financování .................................................................................. 279

6.3 Úspěšnost firmy a zvyšování její hodnoty ............................................................. 280

6.3.1 Ukazatele měření úspěšnosti firmy .............................................................. 280

6.3.2 Hodnota firmy ............................................................................................. 282

6.4 Konkrétní formy zvyšování hodnoty firmy ........................................................... 284

6.4.1 Outsourcing ................................................................................................. 284

6.4.2 Fúze a akvizice ............................................................................................ 287

Literatura ...................................................................................................................... 293

7. Řízení informačních a komunikačních technologií 295

7.1 Strategické plánování ICT ..................................................................................... 297

7.2 Mapa informačních potřeb .................................................................................... 298

7.3 Aplikační architektura ........................................................................................... 299

7.3.1 Datový model .............................................................................................. 299

7.3.2 Aplikační architektura a mapa procesů ...................................................... 300

7.4 Technologická architektura ................................................................................... 301

7.5 Organizační architektura ....................................................................................... 302

7.5.1 Modelování uživatelských rolí .................................................................... 302

7.6 Řízení ICT a návratnost investic ........................................................................... 302

7.6.1 Hodnocení ICT funkcí a procesů ................................................................. 303

7.7 Řízení ICT ............................................................................................................. 312

7.7.1 Parametry služeb ........................................................................................ 313

7.7.2 ICT Balanced Scorecard pro manažera firmy ............................................. 314

7.7.3 Plán obnovy kontinuity podnikání .............................................................. 315

7.8 Outsourcing ICT .................................................................................................... 318

7.8.1 Klíčové kompetence ICT ............................................................................. 318

7.8.2 Benefity ........................................................................................................ 319

7.8.3 Rizika ........................................................................................................... 320

7.8.4 Výzvy ........................................................................................................... 320

7.8.5 Best practices .............................................................................................. 320

Literatura ...................................................................................................................... 321

8. Organizace 323

8.1 Úloha managementu .............................................................................................. 324

8.1.1 Plánování .................................................................................................... 325

8.1.2 Organizování a organizační struktury ........................................................ 325

8.1.3 Řízení ........................................................................................................... 332

8.1.4 Kontrola ...................................................................................................... 337

8.2 Leadership versus management ............................................................................ 338

8.2.1 Manažer má podřízené ................................................................................ 339

8.2.2 Leadership a management se v praxi vzájemně prolínají ........................... 341 8.3 Teorie a modely vedení a motivace zaměstnanců ................................................. 342

8.3.1 McGregorova teorie .................................................................................... 342

8.3.2 Kontinuum Tannenbauma a Schmidta ........................................................ 343

8.3.3 Manažerská mřížka Blakea a Moutonové ................................................... 343

8.3.4 Situační leadership Herseye a Blancharda ................................................. 344

8.3.5 Vliv současných změn na trzích na vedení lidí ............................................ 347

8.4 Řízení organizačních změn ................................................................................... 348

8.4.1 Důvody pro organizační změny ................................................................... 349

8.4.2 Cíle organizační změny ............................................................................... 349

8.4.3 Rozsah organizačních změn ........................................................................ 350

8.4.4 Způsob provedení organizačních změn ....................................................... 351

Literatura ...................................................................................................................... 355

9. Změnové projekty a soustavné zlepšování 357

9.1 Definice projektů jako změny ............................................................................... 360

9.2 Projektové řízení ................................................................................................... 361

9.2.1 Projektové procesy a záměr projektu .......................................................... 362

9.2.2 Projektová organizace ................................................................................ 363

9.2.3 Výzva pro vedoucího projektu ..................................................................... 364

9.2.4 Projektový controlling ................................................................................. 368

9.2.5 Plánování projektu ...................................................................................... 369

9.2.6 Řízení rozsahu prací .................................................................................... 369

9.2.7 Řízení času .................................................................................................. 371

9.2.8 Řízení nákladů ............................................................................................. 374

9.2.9 Řízení rizik .................................................................................................. 375

9.2.10 Řízení zdrojů ............................................................................................. 376

9.2.11 Kritický řetěz ............................................................................................. 377

9.2.12 Vícepráce, předělávky a změny ................................................................. 379

9.2.13 Reportování a dokumentace projektů ....................................................... 382

9.2.14 Ukončení projektu ..................................................................................... 384

9.2.15 Řešení typických situací při práci na projektech ...................................... 385

9.3 Řízení implementace změny ................................................................................. 387

9.3.1 Nepsaná pravidla hry .................................................................................. 387

9.3.2 Kritické faktory úspěchu ............................................................................. 388

9.3.3 Postup implementace změny ....................................................................... 389

9.3.4 Soustavné zlepšování .................................................................................. 391

Literatura ...................................................................................................................... 393

Závěr 394


TOP LEADERSHIP INTERNATIONAL spol. s r.o. je česká poradenská firma s mezinárodními zkušenostmi. Byla založena v r. 2007 konzultanty, kteří dlouhodobě působili v globální konzultační firmě PA Consulting Group. Od té doby zrealizovala celou řadu projektů v ČR, zemích EU a rusky mluvících zemích. Firma Top Leadership International nabízí know-how a zkušenosti získané a ověřené v mnoha zemích i nadnárodních firmách. Orientuje se na podporu českých a slovenských firem v tradičních oblastech – strategie, procesy, lidské zdroje, IT a leadership. Jako inovativní firma přichází se zajímavými řešeními, které jsou šité na míru konkrétním potřebám, požadavkům a  očekáváním klientů. Jako takové přidávají významnou hodnotu do jejich podnikání. Záběr firmy Top Leadership International je široký. Pomůže vám například vytěžit manažerský potenciál vašich manažerů, aktualizovat vaši strategii a uvést jí do praxe, zlepšit firemní procesy, restrukturalizovat firmu, podpořit vaše podnikání v cizích zemích, zjistit, zda vaše investice do IT zaručují očekávanou podporu businessu a návratnost vložených prostředků, ale i posoudit, zda máte kvalifikované a angažované zaměstnance a navrhnout, jak je dále rozvíjet. Příklady projektů, které realizovali konzultanti firmy Top Leadership International: • Zpracování podnikatelského plánu pro významnou firmu v oblasti energetiky; • Podpora podnikání a post-akviziční integrace české firmy na Ukrajině a v Rusku; • Firemní audit výrobní firmy, zhodnocení řízení firmy včetně vyhodnocení systémové podpory; • Procesní model a návrh strategie pro významnou mezinárodní banku působící i v ČR; • Návrh a implementace projektových a prodejních procesů pro mezinárodní firmu s působ

ností v ČR a Rusku; • Restrukturalizační projekty v energetice, výrobě masa, sklářském průmyslu v ČR, SR a Rusku; • Kompetenční model a jeho zavedení do SAP pro výrobce automobilů na Slovensku; • Změna systému odměňování a rozvoj manažerských dovedností pro cementárnu v Kazach

stánu; • Audit motivace zaměstnanců pro řadu pekáren velké české skupiny v ČR a SR; • Zvýšení úrovně HR procesů pro distribuční síť zahrnujících mnoho trhů světa pro českého

výrobce automobilů; • Kvalifikovaná pomoc s outsourcingovou smlouvou IT pro významného výrobce automobilů; • Projektová podpora migračního projektu datového centra pro globální společnost; • Plán kontinuity podnikání pro významnou chemickou firmu; • Hledání lokace pro přesun výroby do regionu střední Evropy a následným řízením přesunu; • Assessment a  Development Centre v  ČR, SR, Indii, Rusku, Lucembursku a  na Ukrajině pro

firmy s celosvětovou působností; Klienti firmy Top Leadership International si cení spolehlivosti, kvality, erudice a přidané hodnoty, kterou na projektech dostávají, a ztotožňují se se sloganem „Radost ze vzájemné spolupráce“. Firma Top Leadership International plní svoje sliby a její klienti vždycky dostávají „něco navíc“. Kontakt: Top Leadership International spol. s r.o., Slavíkova 19, 120 00 Praha 2, info@topleadership.cz, tel. +420 602 339 150.

O autorech 11

O autorech Doc. RNDr. Mirko Křivánek, CSc. Mirko Křivánek má dlouholeté zkušenosti z poradenských projektů v nejrůznějších firmách v různých zemích Evropy. Specializuje se na řízení komplexních změnových a restrukturalizačních projektů, vedení strategických a řešících workshopů s top managementem a na koučování manažerů. Jeho oblíbenými tématy jsou strategie, systémové myšlení, leadership, učící se organizace a celkové rozvíjení firemního businessu a lidí.

Kromě realizace projektů působil ve vedoucích manažerských pozicích pro mezinárodní poradenské firmy Arthur D. Little a PA Consulting Group a největší českou poradenskou firmu M.C.TRITON. Proto velmi dobře zná problematiku manažerského řízení projektově orientovaných profesionálních servisních firem. V současné době pracuje v konzultační firmě Top Leadership International, kterou spoluzakládal.

Od roku 1987 působí jako docent informatiky na MFF UK v Praze, kde kromě expertních seminářů vede diplomové a doktorské práce na téma systémová dynamika ve firmách a vychovává odborníky v této oblasti. PhDr Dana Janišová Dana Janišová působila během své dlouholeté konzultantské praxe na mnohých projektech v České republice, ale i v západní a východní Evropě a Kazachstánu. Při jejich realizaci propojila své psychologické vzdělání s poznatky z jiných oborů a postupně získala i cenné zkušenosti z velké části řízení podnikatelských aktivit. Specializuje se na oblast lidských zdrojů, kde se zabývá výběry a posuzováním manažerů, optimalizací HR procesů, změnou firemní kultury, efektivitou vzdělávání, kompetenčními modely a jejich využitím při zavádění on-line procesů a specifikací požadavků na workflow, které ve velkých firmách směřují k bezpapírové komunikaci.

Kromě řízení HR projektů se zúčastnila i velkých restrukturalizačních projektů, ať už v oblasti studie proveditelnosti a zavádění procesů či vytváření nových organizačních struktur. Dříve působila nejvíce v oblasti energetiky a telekomunikací, poslední roky

Velká kniha o řízení firmy12

realizuje projekty hlavně v automobilovém průmyslu. Kromě konzultačních aktivit je

trenérem a koučem v oblasti projektového řízení, systematického procesu řešení problémů

a procesního řízení.

Řadu let působila v mezinárodní konzultační firmě PA Consulting Group, kde získala

i řídicí zkušenosti. V roce 2007 spoluzaložila konzultační firmu Top Leadership Inter

national, v níž je dosud jednatelkou.

Úvod 13

Úvod Jistě existuje mnoho publikací, které jsou zaměřeny na jednotlivé oblasti řízení nebo rozvoje firmy. Některé se v detailu zaměřují na veškeré náležitosti založení firmy či vedení jejího účetnictví, jiné se věnují marketingu, obchodní činnosti či organizačním strukturám. Jsou většinou určeny buď odborníkům v dané oblasti, nebo popisují poznatky týkající se pouze určité fáze rozvoje firmy.

Naší motivací bylo shromáždit znalosti a zkušenosti z naší dlouholeté konzultantské praxe, které by umožnily podívat se na firmy z ptačí perspektivy a popsat nejen všechny hlavní oblasti jejich řízení, ale i vzájemné souvislosti, jež spolupůsobí v různých fázích vývoje firmy. Tento systémový pohled na rozvíjení firmy považujeme za zásadní.

Když sledujeme rozvoj firmy, vidíme, že funguje jako živý organismus – jestliže zasáhneme do některé části, důsledky se objeví v části jiné. Pokud nemáme vizi, nevíme, kam jdeme, a těžko definujeme celkovou strategii a cíle. Zároveň obtížně kalkulujeme, kolik lidí budeme v průběhu naší cesty potřebovat, jaké musíme mít finanční zajištění. Při růstu firmy i při omezování její činnosti se nevyhneme novému uspořádání organizace a procesů; při inovacích potřebujeme efektivně realizovat projekty a jejich výstupy začlenit do každodenních procesů. Kauzální vztahy hrají ve firmě velkou roli a bez porozumění jednotlivým prvkům a sledování logických zákonitostí, kterými se firma řídí, ji nemůžeme úspěšně řídit.

Výběr témat pokrývá životní příběh firem. Začíná vizí a strategií, kterou musíme převést do dennodenní praxe, tedy do procesů firmy, a alokovat správné zdroje pro efektivní fungování firmy, aby procesní cíle dodávaly hodnoty do strategických cílů firem. O správné fungování a rozvíjení firmy je třeba pozorně pečovat, posilovat tvořivou kulturu firmy a motivaci zaměstnanců. Předsevzali jsme si, že to všechno dáme do kontextu a představíme jako komplexní, ale diferencovaný pohled na „les a stromy“, tedy na firmu a lidi.

Laskavý čtenář v publikaci najde hodně materiálu k přemýšlení. A to byl náš záměr – inspirativně provokovat čtenáře k sebereflexi a následné akci, naučit ho učit se. Nevyrosteme-li v myšlenkách, v našich mentálních modelech a hypotézách, nevyrostou a dlouhodobě nepřežijí ani naše firmy. Víte, že průměrný věk firem činí zhruba polovinu lidského věku? A víte, že naší jedinou konkurenční výhodou do budoucna je schopnost učit se rychleji než ti ostatní?

Cílem naší publikace je tedy přinést ucelený přehled poznatků z teorie, ale zejména praxe rozvoje firem. Měla by být praktickou příručkou pro všechny čtenáře, které zajímá celá šíře disciplín, jež spolupůsobí při rozvíjení firmy. Předpokládáme, že v ní najdou ucelené informace studenti, konzultanti, podnikatelé, vlastníci firem, ale i střední a vrcholoví manažeři, kteří se orientují v jedné odborné oblasti, ale mají zájem si rozšířit svůj obzor o další oblasti nutné pro globální pohled na firmu. Vzhledem k tomu, že uvádíme řadu metodických postupů, jak přistupovat k řešení strategických záležitostí, ale i k řešení Velká kniha o řízení firmy14 dílčích úloh, může být naše publikace užitečná také pro členy představenstev či dozorčích rad, kteří ve své předchozí kariéře nepůsobili v privátní sféře a chtějí se rychle seznámit s best practices v jednotlivých oblastech.

Kromě naší bohaté praxe byly hlavními zdroji k této knize publikace Petera Sengeho o učící se organizaci, Johna Stermana o systémové dynamice a systémovém myšlení, Roberta Kaplana a Davida Nortona o strategii typu Balanced Scorecard, Johna Kottera o řízení a vedení změny, Davida Ulricha o řízeních lidských zdrojů a mnoha dalších autorů. Využili jsme také veřejně dostupné zdroje na internetu a obecné volně šířené prezentace, které jsme vytvářeli během svého působení u konzultačních firem Arthur D. Little a PA Consulting Group.

Popisované situace v této knize jsou generické a hypotetizované, nejsou osobní. Proto jakákoliv podobnost s konkrétními situacemi konkrétních firem, kromě těch citovaných, je čistě náhodná.

Tato kniha se určitě nechá číst (a tedy i studovat) sekvenčně od první po poslední kapitolu, neboť kapitoly na sebe logicky i strukturálně navazují. Ostatně logika knihy je vysvětlena hned v kapitole 1. Nic však nebrání tomu, aby si čtenář otevřel knihu na libovolné stránce a začetl se. Bude-li potřebovat, kontext najde v předchozích i následujících kapitolách, na které je v textu pečlivě odkazováno.

Věříme, že v knize naleznete inspiraci pro účinnější řízení firmy.

Kapitola 1

Teorie a praxe

firmy

+ Velká kniha o řízení firmy16

C

ílem této kapitoly je představit základní stavební kameny, na nichž firma stojí, tedy

to, co dělá firmu firmou.

Výsledkem činnosti firmy je uspokojená poptávka po jejích produktech a službách.

Produkty jsou výsledky činnosti firmy, které jsou hmatatelné, zákazník „si na ně může

sáhnout“, může se podívat na místo, kde se využívají, a případně si může produkty před

koupí vyzkoušet. Služba je oproti tomu méně hmatatelná, zákazník o ní má jen základní

představu, „cítí ji“ a před koupí si ověřuje kvalitu služby zpětnou vazbou od zákazníků,

kteří si službu koupili před ním.

Můžeme si tedy zjednodušeně představit, že firma je něco jako stroj, černá skříňka, která

přetváří vstupy (materiál, poptávku) na výstupy (výrobky, služby), a ty následně na peníze.

1 1 Zájmové skupiny Firma bývá ve velké většině případů zakládána proto, že vlastníci firmy do ní vkládají kapitál, který chtějí zhodnotit, a to ve větší míře, než je možné depozitním vkladem finančních prostředků do banky.

Vlastníci firmy (společníci, shareholders) jsou tedy primární zájmovou skupinou (stakeholders), která má jasně artikulovaný zájem na existenci a funkčnosti firmy. Další neméně důležitou primární zájmovou skupinou firmy jsou její zákazníci, kteří nakupují výstupy činností firmy a do firmy přinášejí peníze.

Třetí primární zájmovou skupinou jsou zaměstnanci firmy, kteří se podílejí na transformaci vstupů firmy na výstupy firmy a vytvářejí hodnotu pro zákazníka, za niž je ochoten zaplatit.

Existují však i další skupiny, které mají sekundární zájem na existenci a činnosti firmy, například: • veřejnost, která má zájem na pozitivním působení firmy v jejím okolí; • investoři/věřitelé, kteří poskytují/půjčují firmě peníze; • dodavatelé vstupů, kteří dodávají firmě některé speciální služby anebo polotovary; • odbory, které firmu sledují z hlediska jejího chování k zaměstnancům; • stát – regulátor, který hlídá činnost firmy, aby se nestala monopolní anebo nepraktikovala

nečestný konkurenční boj; • konkurenti, kteří monitorují činnost firmy a vymezují se, aby vůči firmě uplatnili vlastní

konkurenční výhody; • média a/nebo regulátor hlídající firmu, aby její činnost nevybočovala z všeobecně při

jatých standardů; • speciální skupiny („zelení“), které vůči firmě uplatňují vlastní zájmy.

Je zřejmé, že zájmové skupiny mohou mít protikladné zájmy. Například zaměstnanci chtějí vysoké platy, zatímco majitelé firmy očekávají od firmy velké dividendy.

Teorie a praxe firmy 17

1.2 Atributy spokojenosti

Každá zájmová skupina má od firmy jiná očekávání. Spokojenost zájmových skupin vy

jadřujeme v tzv. atributech spokojenosti.

Atributy spokojenosti dělíme do tří kategorií, viz obr. 1.1:

• podprahové – to jsou atributy, které se u firmy běžně předpokládají;

• prahové – to jsou atributy, které představují pro zájmovou skupinu výkonnostní rozdíl;

• nadšení – to jsou atributy, které pro zájmovou skupinu překonávají její očekávání

a vyvolávají nadšení.

Nadšení

ImplementaceChybí

Zklamání

Překonaná očekávání

Spokojenost

Nespokojenost

Obr. 1.1 Kano analýza

V tab. 1.1 uvádíme ilustrativní příklad atributů spokojenosti pro hlavní zájmové skupiny

firmy.

Tab. 1.1 Ilustrativní případ atributů spokojenosti

Podprahové atributy Prahové atributy Atributy nadšení

Vlastníci Černá nula (nulová ztráta) Čistý zisk > 0 Meziroční růst ve všech

ukazatelích

Zákazníci Kvalitní výrobek/služby Poprodejní servis Zvýhodněný balíček služeb

Zaměstnanci Vyplácení mzdy Pracovní podmínky Uznání za práci Velká kniha o řízení firmy18

Výzkum spokojenosti zájmových skupin je důležitou zpětnou vazbou pro nastavení kurzu manažerského řízení firmy. Spokojenost měříme přímým dotazováním zájmových skupin pomocí strukturovaných otázek. Vyhodnocení odpovědí pak obvykle transformujeme do tzv. indexu spokojenosti zájmových skupin.

Důležité je sledovat nejen absolutní hodnotu indexu spokojenosti, ale i meziroční trendy vývoje spokojenosti v jednotlivých ukazatelích indexu spokojenosti, například spokojenost s uznáním za pracovní výkon. Je totiž zřejmé, že atributy spokojenosti se v čase vyvíjejí,

atributy nadšení se stávají prahovými a některé z nich dokonce podprahovými.

1.3 Výzva pro generálního ředitele firmy Výzvou pro generálního ředitele firmy (CEO – Chief Executive Officer) je udržet v rovnováze spokojenost, respektive očekávání všech hlavních zájmových skupin firmy, zejména zákazníků, vlastníků a zaměstnanců. Tato očekávání jsou ve zřejmém protikladu, například zákazníci si přejí co nejmenší cenu, kterou platí za produkty nebo služby, a vlastníci chtějí maximalizovat zisky. Na obr. 1.2 je znázorněna dynamika vztahů mezi zájmovými skupi

nami, jejichž vybalancování (tj. nalezení rovnovážného bodu) tvoří výzvu CEO.

Spokojení

zákazníci

Spokojení

vlastníci

Spokojení

zaměstnanci

Obr. 1.2 Výzva CEO

Spokojení zaměstnanci budou myslet na přidanou hodnotu, kterou svojí prací v procesech firmy přinášejí zákazníkům. Zákazníci přidanou hodnotu ocení a budou ochotni za ni zaplatit cenu. Spokojení vlastníci budou pamatovat na rozvoj firmy, tedy i zaměstnanců, a budou investovat peníze ze zisku do firmy, což ocení zaměstnanci, kteří budou motivovaní kvalitně pracovat pro zákazníky. Kruh se uzavírá a navzájem se posiluje spokojenost zájmových skupin.

Ovšem nic neroste do nebe. Všimněme si, že nespokojení zaměstnanci mohou negativně ovlivnit spokojenost zákazníků, ti mohou od firmy odcházet ke konkurenci, firma pak bude mít menší zisk, což bude mít za následek nespokojenost vlastníků, která se dále přenese na nespokojené zaměstnance. Kruh se posiluje, ale nyní v opačném směru. A tady jsme

Teorie a praxe firmy 19

znovu u výzvy pro generálního ředitele – udržet posilující smyčky spokojenosti zájmových skupin v pozitivním směru a vyrovnávat tlaky, které působí na polaritu smyčky a obracejí ji do sestupné „spirály smrti“.

Všimněme si, že CEO má zájmové skupiny „zakódované“ v anglickém názvu své pozice: C – customers (zákazníci), E – employees (zaměstnanci), O – owners (vlastníci). 1.4 Firemní modely Existuje nepřeberné množství různých modelů businessu, kterými se může každá firma inspirovat. Business model představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu. Při modelování businessu a rozvíjení firmy si klademe přinejmenším tři okruhy otázek: 1. Kdo jsou naši zákazníci, z jakých segmentů se rekrutují, jaké vztahy s nimi udržujeme,

jakými kanály spolu komunikujeme, jakou hodnotu pro ně vytváříme? 2. Jaké jsou naše zdroje příjmů, jakou strukturu mají naše náklady a jak s nimi hospodaříme? 3. Jaké jsou naše klíčové zdroje, klíčové činnosti a klíčová partnerství a jak se o ně staráme?

Jak máme odpovědi na tyto otázky uchopit, jak je dát do souvislosti a zapouzdřit do firemního rámce?

Pro účely této knížky jsme vybrali tři základní modely, které nejlépe ilustrují koncept našeho nahlížení na rozvoj firmy. Nejprve popíšeme model vysoce výkonné firmy, který vychází z výzvy generálního ředitele firmy. Poté se podíváme na model EFQM, který je derivátem různých modelů řízení kvality. Nakonec představíme moderní model učící se organizace, který „sesměrovává“ firmu k realizaci sdílené vize. 1.4.1 Vysoce výkonná firma Filozofie vysoce výkonné firmy (high performing firm) je založena na implementaci výzvy CEO popsané výše. Jak udržet v rovnováze očekávání všech zájmových skupin? Model vysoce výkonné firmy uvažuje pět základních stavebních kamenů firmy: • strategii; • procesy; • zdroje; • organizaci; • kulturu.

Všechno začíná strategií firmy pro zájmové skupiny. Impulz a základní směr strategie, tedy strategickou vizi, dávají vlastníci firmy. Rozpracování strategie do strategických cílů



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist