načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Velká kniha o prodeji -- Nový hardselling – Staňte se jedničkou na trhu – Martin Limbeck

Velká kniha o prodeji -- Nový hardselling – Staňte se jedničkou na trhu

Elektronická kniha: Velká kniha o prodeji
Autor: Martin Limbeck
Podnázev: Nový hardselling – Staňte se jedničkou na trhu

Nenávratně pryč jsou časy klasických bezohledných prodejců, kteří si jdou za svým cílem bez skrupulí a etických norem. Tito lidé nemají v obchodě co dělat. Dnes však nikam nevede ani hojně prosazovaný koncept tzv. prodejních poradců, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  421
+
-
14
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 31.1%hodnoceni - 31.1%hodnoceni - 31.1%hodnoceni - 31.1%hodnoceni - 31.1% 20%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 283
Rozměr: 25 cm
Vydání: 1. české vyd.
Spolupracovali: překlad Daniel Helekal
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4095-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Nenávratně pryč jsou časy klasických bezohledných prodejců, kteří si jdou za svým cílem bez skrupulí a etických norem. Tito lidé nemají v obchodě co dělat. Dnes však nikam nevede ani hojně prosazovaný koncept tzv. prodejních poradců, jejichž přehnaný důraz na poradenství, neupřímný zájem o člověka a laxní přístup k prodeji přináší pouze mizivé výsledky. „Pan Obchodník“, kterého v této knize najdete pod označením HARDSELLER, je ta optimální strategie k úspěšným prodejům. Naučte se klíčovým postojům, dovednostem a obchodním kompetencím, které jsou nezbytné k tomu, abyste úspěšně prodávali v dnešní těžké době. Velká kniha o prodeji je povinná četba pro všechny, kdo chtějí být skutečně profesionálními obchodníky. Zvládněte řemeslo prodeje. Martin Limbeck Vám v tom jako ostřílený prodejce a uznávaný trenér obchodníků může výrazně pomoci. Odborná příručka pro nováčky i zkušené obchodníky.

Popis nakladatele

Uznávaný prodejní trenér a autor známé knížky Jak myslí špičkový obchodník vám ve své klíčové knize o prodeji ukáže, jak úspěšně získávat nové zákazníky, uzavírat s nimi obchody a budovat vztahy.

Co je to vlastně NOVÝ HARDSELLING? Je to moderní a inovativní přístup k prodávání. Koncept spojující dva klíčové aspekty – důslednou a cílevědomou snahu o uzavření zakázky a řízení vztahů se zákazníky nutné k vybudování dlouhodobého a funkčního obchodního partnerství. Jeho podstatou je osm etap úspěšného prodeje: od počátečního telefonického kontaktu přes první rozhovor, prezentaci nabídky a uzavření zakázky až po poprodejní služby.

Stěžejním prvkem tohoto nového prodejního konceptu je NOVÝ HARDSELLER. Na stránkách této knihy poznáte tajemství jeho úspěchů a zjistíte jak:
• se sami naprogramovat k úspěchům při prodávání,
• se dostat k zákazníkům na nejvyšších úrovních managementu,
• aktivně vést prodejní rozhovor a přesvědčit klienty neodolatelnými argumenty,
• porozumět spektru komunikačních nuancí a využít tyto vědomosti k užitku svému i klientovu,
• cíleně řídit klientovy akce i reakce a dovést jej tak k úspěšnému uzavření zakázky,
• z nově přesvědčených klientů udělat dlouhodobě nadšené a věrné zákazníky!


V knize získáte mnoho konkrétních praktických rad a tipů například pro telefonické rozhovory, pro vyjednávání o ceně nebo pro návštěvy klientů a také řadu příkladů z praxe. Přehledná a srozumitelná kniha poslouží všem nováčkům i starým mazákům na cestě stát se NOVÝM HARDSELLEREM! ([nový hardselling - staňte se jedničkou na trhu])

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Martin Limbeck - další tituly autora:
Jak myslí špičkový obchodník -- Co odlišuje ty nejlepší od průměrných Jak myslí špičkový obchodník
Velká kniha o prodeji -- Nový hardselling – Staňte se jedničkou na trhu Velká kniha o prodeji
 
K elektronické knize "Velká kniha o prodeji -- Nový hardselling – Staňte se jedničkou na trhu" doporučujeme také:
 (e-book)
Jak uspět při obchodním telefonování -- Získejte jistotu, domluvte si více schůzek a uzavřete více obchodů Jak uspět při obchodním telefonování
 (e-book)
Marketing management -- 14. vydání Marketing management
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Grada Publishing

MARTIN LIMBECK

VELKÁ KNIHA

O PRODEJI


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího pí

semného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Martin Limbeck Velká kniha o prodeji Nový hardselling – staňte se jedničkou na trhu 5. vydání TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Přeloženo z německého originálu knihy Martina Limbecka Das neue Hardselling – Verkaufen heißt verkaufen – So kommen Sie zum Abschluss, vydaného nakladatelstvím Gabler Verlag, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden, Německo, 2012. First published as „Das neue Hardselling – Verkaufen heißt verkaufen – So kommen Sie zum Abschluss“ by Martin Limbeck. © Original German Edition by Gabler Verlag / Springer Fachmedien Wiesbaden 2012, 5th updated and revised edition / www.springer-gabler.de All rights reserved! © Czech Rights by Martin Limbeck Der Hardselling-Experte All rights reserved! www.ml-trainings.de Translated with arrangements made by Maria Pinto-Peuckmann, Münchner Verlagsgruppe GbmH. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5477. publikaci Překlad Mgr. Daniel Helekal Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 288 První české vydání, Praha 2014 Páté německé vydání, Wiesbaden 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech edition © Grada Publishing, a.s., 2014 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4095-9 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9161-6 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-9162-3 (ve formátu EPUB) Obsah O autorovi ................................................................................................................... 9

Prodávat znamená prodávat ............................................................................ 10

O co vlastně v téhle knize jde? ............................................................................... 12

Pro koho je tahle kniha zajímavá? ......................................................................... 13

1 Co je vlastně na novém hardsellingu nového? ..................................... 15

1.1 „Dobrý den, jsem prodejce a chci vám něco prodat“ .................................. 15

1.2 Trendy v prodeji – co dnes znamená prodávání? ........................................ 16

1.3 Co chybí současným prodejním konceptům ............................................... 18

1.4 Nový hardselling – prodávat znamená prodávat ......................................... 19

1.5 Rozdíl spočívá v přístupu ............................................................................... 20

2 DNA nového hardsellera ................................................................................ 27

2.1 Bez čeho se neobejde žádný špičkový prodejce ........................................... 27

2.2 „Kdo nezná cíl, nemůže najít cestu“ .............................................................. 35

2.3 Prolomte negativní vzorce myšlení a zahajte pozitivní jednání .................. 38

2.4 Test: Jak se sami vidíte? .................................................................................. 39

2.5 Motivace – jen nadšený člověk může přesvědčit druhé .............................. 46

2.6 Čas na kreativitu – nové nápady mají jen dobře organizovaní lidé ............ 47

2.7 Přesvědčit místo umluvit – komunikujte silou osobnosti ........................... 49

2.8 Pohled na osobnostní profil – jste nový hardseller? .................................... 53

2.9 Angažovanost a příkladnost – řízení podle zásad nového hardsellingu .... 55 3 Odvaha získávat nové klienty ...................................................................... 59

3.1 Od prvního kontaktu až k podpisu – základy získávání nových klientů ... 59

3.2 Telefon, váš přítel a pomocník – využívejte důsledně výhody získávání

klientů po telefonu .......................................................................................... 61

3.3 Zůstaňte uvolnění – dobrá příprava je půlka úspěchu ................................ 64

3.4 Cíl: domluvení osobní schůzky – váš osobní průvodce telefonátem ......... 71

3.5 Po padacím mostě rovnou do hradu – kolem asistentky přímo k šéfovi ... 72 Zaujmout místo informovat – probuďte klientovu zvědavost .................... 84

3.7 „Ano, ale...“ – vypořádejte se na telefonu suverénně s námitkami ........... 86

3.8 Hotovo! Potvrzení termínu osobní návštěvy ................................................ 95

3.9 Získávání nových klientů jako úkol vedoucích ............................................ 97

3.10 Kakao na cappuccinu – získávání nových klientů a sociální média ....... 101

4 Na začátku bylo slovo: kvalifikovaný první rozhovor ..................... 104

4.1 Po každém zápase následuje další .............................................................. 104

4.2 První dojem – vaše jediná šance ................................................................ 107

4.3 „Jak jdou obchody?“ – zabijácké floskule na začátku rozhovoru ............ 120

4.4 Zjišťování potřeb a motivací – aktivní naslouchání a kladení správných

otázek ............................................................................................................ 128

4.5 Probuďte zvědavost a vybudujte touhu koupit .......................................... 137

4.6 Před uzavřením zakázky: jasná dohoda o cílech a termínu následující

schůzky ......................................................................................................... 139

4.7 Cílevědomé vedení – jednoznačné zprávy místo kurzu objímání .......... 144

5 Zápas na domácím hřišti – prezentace nabídky ............................... 147

5.1 Neexistuje nic jako standardní prezentace – individuální nabídky díky

profesionální přípravě ................................................................................. 147

5.2 Režisérem vlastního představení – chytrá prezentace nabídky

a kontrolovaný účinek ................................................................................. 150

5.3 MVP – přeložte vlastnosti produktu do individuálního přínosu

pro zákazníka ............................................................................................... 155

5.4 Nedělejte věci napůl – přesvědčte pomocí svědků! .................................. 159

5.5 Značka jménem VY – budujte si status odborníka .................................. 164

5.6 Jak jsem mohl vědět, co máš na mysli, když jsem slyšel, co říkáš? .......... 168

5.7 Závěrem – písemné zaznamenání výsledků rozhovoru ........................... 170

6 Udělejte z ne ano – jak na zákazníkovy námitky .............................. 172

6.1 Námitky jsou značky na cestě k zakázce .................................................... 172

6.2 O námitkách, záminkách a podmínkách – správné vyhodnocení

protiargumentů ............................................................................................ 173

6.3 NE jako skutečná výzva v novém hardsellingu ......................................... 178

6.4 Kontrolujte sami sebe i rozhovor ............................................................... 179

6.5 Typické námitky a jak se s nimi vypořádat ................................................ 182

6.6 Chytré strategie odpovídání během řešení námitek ................................. 186 Je škudlení cool? Suverénně vyjednáváním o ceně ........................ 192

7.1 Mezi honbou za akčními cenami a luxusem – význam ceny v prostředí

hyperkonkurence ......................................................................................... 192

7.2 Otázka přístupu – být přesvědčený o hodnotě vlastní nabídky ............... 194

7.3 Jak nepozorovaně ovlivnit klientovy cenové představy ............................ 196

7.4 Exkurz – cenová psychologie ...................................................................... 198

7.5 „Moc drahé!“ Moc drahé? .......................................................................... 199

7.6 Všechno jsem už slyšel – účinně proti strategiím tlačení na cenu .......... 203

7.7 O přidané hodnotě a cenových bagetách – vyjednávání o férové ceně ... 207

7.8 I vedení musí vyrazit do ulic ....................................................................... 213

8 Uzavření zakázky – pomozte klientovi správně se rozhodnout .. 215

8.1 Bez obav do cílové rovinky – motivace místo frustrace ........................... 215

8.2 Oslovte klientovy emoce – jak klienta obratně převést přes cílovou čáru 218

8.3 Tak to úplně nevyšlo – typické chyby průměrných prodejců při

uzavírání zakázek ......................................................................................... 230

8.4 Potřesením rukou to nekončí – další motivování klienta ........................ 233

9 Vztah k zákazníkovi v konkrétních obrysech – poprodejní

servis ................................................................................................................... 235

9.1 Věnujete se vůbec poprodejnímu servisu? ................................................ 235

9.2 Poprodejní aktivity začínají hned po podpisu zakázky – dejte klientovi

jistotu ............................................................................................................ 238

9.3 Rozjeďte realizaci zakázky – úkoly po konci prodejního rozhovoru ...... 240

9.4 Zůstávejte ve hře! Důvěřující klient rovná se věrný klient ....................... 245

9.5 Uvolněnost pomáhá – suverénní řešení reklamací ................................... 253

9.6 Doporučení – elegantní způsob získávání nových klientů ...................... 260

9.7 Majstrštyk pro fajnšmekry – jak klienty nadchnout ještě víc .................. 270

9.8 Píle roznese nadání na kopytech – aneb Proč to bez tréninku nejde ...... 275 Máš to ve svých rukou ...................................................................................... 277

Literatura ............................................................................................................... 282



O autorovi / 9

O autorovi

Martin Limbeck je nejrespektovanější odborník na nový hard

selling v německy mluvících zemích. Už dvacet let přináší pro

střednictvím svého pozoruhodného know-how a praxí prověře

ných strategií nadšení jak prodejcům, tak členům managementu.

Během svých provokativních a motivujících přednášek i při prak

ticky orientovaných školeních se zaměřuje na téma progresivní

ho prodeje v celé jeho šíři. I díky tomu se v minulých letech stal jedním z nejefektivnějších a nejúspěšnějších řečníků a školitelů vůbec.

Martin Limbeck je hlavou týmu Martin Limbeck Trainings®, vyučuje v oboru „Sales

Management“ na ESB Business School v Reutlingenu, působí jako docent v oboru „Další vzdělávání vedoucích pracovníků“ na univerzitě v St. Gallen a jako docent certifikovaného kurzu „Professional Speaking“ organizace GSA a Steinbeisovy univerzity v Berlíně (SHB). Je členem Clubu 55, Německého sdružení řečníků (German Speakers Association) a skupiny elitních školitelů SALES MASTERs®.

V letech 2006 a 2011 získal Mezinárodní německé ocenění za školení v bronzové ka

tegorii. V roce 2008 mu byla organizací BDVT (Berufsverband der Verkaufsförderer und Trainer e. V.) udělena cena 5 Years Award, taktéž v bronzu. V letech 2009 a 2010 byl vyznamenán cenou Conga Award, kterou mu udělilo Německé sdružení organizátorů akcí (Vereinigung Deutscher Veranstaltungsorganisatoren e. V.) za vynikající výkony v  roli business speakera a  školitele. Dalšími významnými úspěchy bylo vítězství v anketě Školitel roku 2008 odborného časopisu Magazin Training, v roce 2011 ocenění titulem Certified Speaking Professional (CSP) v USA a zvolení Školitelem roku 2011 Evropskou aliancí školitelů. V  roce 2012 převzal též cenu Award of Excellence in Further Education organizace Bundesverband zertifizierter Trainer und Business-Coaches e. V. (BZTB).

Martin Limbeck

Alte Gasse 4 a

D-61462 Königstein

Hotline:

0800-LIMBECK

www.martinlimbeck.de

kontakt@martinlimbeck.de


10 / Velká kniha o prodeji Prodávat znamená prodávat Proč držíte v ruce zrovna tuhle knihu? Důvodů může být několik. Stojíte právě před regálem v knihkupectví a sáhli jste po ní – nikoliv náhodou, ale naprosto v souladu se zákonem příčiny a důsledku. Pozorujete ji a říkáte si: „Zase nová kniha o prodávání? Jako by jich už nebylo dost!“ Další možnost je, že jste tuhle knihu dostali jako dárek. Nebo jste si ji sami koupili.

Ať už se k vám kniha dostala jakkoliv, můžu vám k tomu jen pogratulovat. Ve l k á kniha o prodeji – Nový hardselling se věnuje tomu, co je při prodávání nejdůležitější – vám, tedy prodejci, a prodávání jako takovému.

Prodáváme všichni. Každý den. Protože prodávání není nic jiného než snaha při­ mět druhé k tomu, aby něco udělali – ať už jsou to členové rodiny, partner, přátelé, známí, kolegové, nebo podřízení. Při prodávání je to úplně stejné. Chceme zákazníka přesvědčit o našich produktech, službách, o naší firmě, a především sami o sobě jako prodejci.

Jako děti jsme všichni měli nějaký sen. Čím budu, až vyrostu? Strojvedoucí? Policejní detektiv? Astronaut? Multimilionář? Jen málo z  nás ale v  mládí nadšeně vykřikne: „Až budu velký, chci být špičkový obchodník!“

Neplánoval jsem to ani já. Teprve v šestnácti letech mi pomalu začalo být jasné, čím bych se jednoho dne chtěl živit. Zásadní roli v tom sehrál rok, který jsem strávil na střední škole v USA. Tam jsem se naučil, že při prodávání se všechno točí kolem zákazníků a že nasazení opravdu přináší ovoce.

Žil jsem tehdy v rodině, jejíž otec pracoval jako šéf prodeje v jednom velkém ropném koncernu. Ve volném čase pak „na vedlejšák“ pracoval i pro další firmy. To mě inspirovalo. A když jsem zjistil, že školník v mé americké škole měl kromě práce ještě zahradnickou firmu, začal jsem pro něj po vyučování pracovat. Sekal jsem u jeho zákazníků trávu, přes zimu jsem u sousedů odklízel sníh. Dojem na mě udělalo hlavně to, že stačilo zkrátka začít a zbytek proběhl tak nějak sám. Prostě jsem se dal do odhazování sněhu, a když bylo hotovo, zazvonil jsem u dveří a od majitele domu dostal svou odměnu. Bez předchozí dohody. Viděl jsem, že moje práce má svou cenu. Takhle jsem si vydělal svých prvních tisíc dolarů a splatil rodičům dříve vyplacené „zálohy na kapesné“. Asi vám nemusím říkat, jak ohromně pyšný jsem na svůj úspěch byl!

Prodávat znamená prodávat / 11

Po návratu do Německa jsem začal studovat velkoobchod a mezinárodní obchod. Hned potom jsem chtěl aktivně začít. Jenže nebylo to tak jednoduché, jak jsem si představoval. Při spoustě pohovorů jsem slýchal reakce jako: „Nejdřív trochu dospějte, pak z vás možná bude prodejce!“

Nakonec se mi ale přece jen podařilo najít společnost, která mě chtěla zaměstnat. Její ředitel, jmenoval se Manfred Best, mi dal šanci aktivně přičichnout i k praktické stránce řemesla v roli prodejce kopírek a faxů. Za to jsem mu až dodnes nesmírně vděčný; byl to tehdy první krůček na cestě k mé profesní kariéře a úspěchu. Pamatuju si, že otec tenkrát tu novinku glosoval slovy: „Jestli to zvládneš v téhle tvrdé branži, dokážeš jednou prodat úplně všechno!“

Čtyřtýdenní prodejní školení jsem absolvoval bez jakékoliv znalosti produktů, chviličku jsem se ve firmě zapracovával – a pak mě nekompromisně vypustili rovnou do volné divočiny. Ještě dnes si přesně pamatuju svůj první den při kontaktování prvních potenciálních klientů. Promyšleně jsem si vyhledal jednu menší prodejní oblast s tím, že tady se toho přece nedá moc zkazit.

Sbalil jsem si tedy věci, sedl do auta a zajel do Köppern, čtvrti menšího hesenského města Friedrichsdorfu v pohoří Taunus, kde tehdy sídlilo asi 15 firem, od malých přes střední až po velké. Stojím tam ve svém prvním obleku, v ruce složku s prodejními podklady, a přemýšlím: „Do jaké firmy zajít nejdříve? – Když půjdu do malé, dostanu se hned k šéfovi, který bude rozhodovat. To nezní jako ta nejlepší rozcvička do začátku. Hmmm... No jo, jenomže když půjdu do velké firmy, těžko se dostanu přes sekretářku... A to taky není zrovna ideální...“

A tak jsem tam stál, kouřil jednu cigaretu za druhou, probíral věci zleva i zprava – a kolena se mi třásla víc a víc. Uplynulo 20 minut a já neměl o nic jasněji. Dřív nebo později jsem ale něco udělat musel, a  tak jsem si řekl: Je přece úplně jedno, kam půjdeš – jen do toho a určitě uspěješ! A tak jsem obcházel firmu za firmou, řídě se mottem: „Přišel, zabojoval a zabodoval!“

Můj první rok vypadal takhle: Za necelých devět měsíců jsem stihnul navázat první kontakt s více než tisícovkou potenciálních zákazníků, prodal jsem 81 kopírovacích systémů a díky tomu si vydělal třikrát tolik, než jsem dostával po dokončení školy.

Záhy jsem v branži začal platit za jednoho z nejlepších a nejúspěšnějších prodejců. Nepochybně v tom sehrála roli i spousta opravdu dobrých prodejních školení, kterých jsem se zúčastnil, mimo jiné i na Institutu pro hospodářskou pedagogiku Petera R. Volkeho. Tady jsem též později zahájil svou kariéru kouče a sedm let působil jako partner. Za to bych Peteru R. Volkemu na tomhle místě rád vřele poděkoval! Učil jsem se prodávání od píky: první kontakt s potenciálními klienty, jejich oslovování po telefonu, analýza motivů a zjišťování potřeb, prezentace nabídky, řešení námitek, 12 / Velká kniha o prodeji techniky pro úspěšné uzavření zakázky – a pořád dokola diskuze o ceně, jelikož nikdo neměl zájem o novou kopírku, všichni už nějakou měli...

Na  prodávání mi až dodnes přijde hezké to, že každý den se člověk naučí něco nového. O co vlastně v téhle knize jde? NOVÝ HARDSELLING je moderní a inovativní přístup k prodávání. Koncept, který v sobě spojuje dva klíčové aspekty – důslednou a cílevědomou snahu o uzavření zakázky a řízení vztahů se zákazníky nutné k vybudování skutečně dlouhodobého a funkčního obchodního partnerství. Jeho podstatou je osm fází úspěšného prodeje; zahrnuje mimo jiné první telefonický kontakt, kvalifikovaný úvodní rozhovor a následnou schůzku včetně optimálního uzavření zakázky a poprodejních strategií. Popisuje, jak má v ideálním případě probíhat proces získávání nových klientů i následné budování dlouhodobých klientských vazeb. Stěžejním prvkem tohoto nového prodejního konceptu je NOVÝ HARDSELLER. Na stránkách téhle knihy poznáte tajemství jeho úspěchů a zjistíte, jak: • se sami naprogramovat k úspěchům při prodávání; • se dostat k zákazníkům na těch nejvyšších úrovních managementu; • aktivně vést prodejní rozhovor a přesvědčit klienty argumenty, kterým nelze odolat; • porozumět pestrému spektru komunikačních nuancí při prodejním rozhovoru

a využít tyto vědomosti k vlastnímu užitku i pro dobro klienta; • cíleně řídit klientovy akce i reakce a promyšleně jej tak dovést k úspěšnému uzavře

ní zakázky a

• z čerstvě přesvědčených klientů získat dlouhodobě nadšené a věrné zákazníky! Díky modulárnímu pojetí knihy si můžete sami určit, na co se při tréninku chcete zaměřit především, nebo si vybrané okruhy kdykoliv zopakovat. Záleží jen na vás, jakým způsobem se knihu rozhodnete používat. Ať už si ji však pořizujete s vidinou krátkodobého intenzivního studia, jako informativní příručku, nebo jako zdroj inspirace pro kreativní prodávání, vždy budete moct těžit z mého bohatého know-how, které jsem jako školitel a prodejce získal během dlouhodobého působení v první linii. Najdete tu esenci pětadvaceti let mých praktických zkušeností s prodáváním i teoretických znalostí nabytých během kurzů vedených špičkovými kouči z Evropy i Ameriky – a to vše na minimálním prostoru mezi přední a zadní stranou obálky. Tolik na téma self

Prodávat znamená prodávat / 13

promotion – vzhledem k líté konkurenci na současném trhu se ale konec konců musím prodávat i já jako školitel prodejců. Vyznávám totiž zásadu, že školit může jenom kouč, který sám dokáže prodávat. Pro koho je tahle kniha zajímavá? Kniha je určena pro všechny prodejce – ať už působí na volné noze, třeba jako pojišťovací makléři nebo obchodní zástupci, ve  vnitřní službě, nebo přímo v  terénu. Předkládané informace najdou uplatnění ve všech prodejních situacích a konstelacích, bez ohledu na to, jestli se jedná o vztahy business-to-business (B2B), nebo business-to-consumer (B2C). Chytré vyjednávací tipy, nesmírně užitečné strategie i nápady a doporučení z každodenní praxe a pro každodenní praxi tu ale najdou také šéfové prodejních divizí, ředitelé nebo manažeři působící v obchodu nebo u (velkých) poskytovatelů služeb, jako jsou například banky, pojišťovny nebo IT společnosti, jednatelé středních a malých firem a další vedoucí pracovníci s rozhodovacími pravomocemi.

U čtvrtého vydání knihy jsem se speciálně zaměřil na oblast řízení prodeje. Prodejní úspěchy totiž vyžadují jednoznačné a správné vedení. Jen tak jde zaměstnance motivovat k tomu, aby si osvojili principy nového hardsellingu a chtěli se ve svém prodejním umění pořád zdokonalovat. Proto jsem do čtvrtého vydání poprvé začlenil několik exkurzů na téma vedení prodejců. Aktuální vydání páté bylo kompletně přepracováno a doplněno o dvě témata, jejichž důležitost v poslední době neustále roste – využívání sociálních médií při získávání nových klientů a odpověď na otázku, jak můžou prodejci udržovat nadšení zákazníků i po realizaci zakázky.

Velké poděkování patří mému synovi, který mi každý den velmi názorně ukazuje pravý význam slov tvrdošíjnost, cílevědomost a vytrvalost. Upřímný dík ale patří i dalším – mé partnerce, která kriticky pročítala můj rukopis, mojí rodině, která mě vždy podporovala ve snahách stát se prodejcem a koučem, a samozřejmě i mým zákazníkům, účastníkům seminářů a mému týmu školitelů. Dále bych rád poděkoval svým přátelům, mentorům i kolegům ze skupiny SALESMASTERs: Alexanderu Christianimu, Erichu-Norbertu Detroyovi, Klausi-J. Finkovi a Dirku Kreuterovi. To vy jste mi dali sílu soustředit se na téma nového hardsellingu a na dlouhé cestě ke zrodu téhle knihy jste mi vždy byli skvělými sparring partnery. Můj dík patří i Patricku Grootveldtovi, který mi pomáhal v tom, abych leckdy polarizující téma hardsellingu dokázal podat čtivou formou, a Jaschovi Pinkertovi za jeho rešerše. 14 / Velká kniha o prodeji

Při psaní knihy jsem se snažil, aby vás její čtení opravdu bavilo a aby vám ukázala vhodnou cestu, jak i ve stále konkurenčnějším prostředí, na stále užších trzích a v nepřehledné záplavě srovnatelných produktů a služeb vždy zůstávat špičkovým prodejcem a být krok před ostatními. Víte přece, jak se věci mají – že mají kokosové ořechy tvrdou skořápku, tvrdí jen lidi, kteří zatím neměli opravdu hlad!

Obrovská odezva na tuhle knihu je jasným důkazem, že koncept nového hardsellingu se poddajně přizpůsobil nesnadným rámcovým podmínkám, ve kterých musí dnešní prodejci pracovat. Nabízí kreativní odpovědi a ukazuje cestu k co nejlepším řešením při každodenní dřině a plnění požadovaných cílů v kontaktu s náročnými klienty. Je naprosto zřejmé, že dvěma hlavními přísadami v receptu na úspěch jsou v dnešní době důsledná orientace na uzavření zakázky spolu s kroky posilujícími pevné vazby s klienty a jejich dlouhodobé nadšení. Vy jako prodejce zde získáváte návod k sebevědomí, nutnému pro suverénní vystupování, i nástroje, které vám pomůžou motivovat klienty ke koupi.

Hodně zábavy, štěstí a úspěchů při realizaci myšlenek a strategií nového hardsellingu vám přeje prodejce jako vy,

Vá š Martin Limbeck Závěrem krátké vysvětlení k jazykové stránce: Aby kniha byla co možná nejjasnější, nejsrozumitelnější a nejčtivější, rozhodl jsem se po zralé úvaze používat jen mužské tvary slov. Výrazy jako prodejce, komunikační partner, zájemce, manažer, ředitel apod. mám však vždycky na mysli osoby mužského pohlaví i jejich ženské protějšky. Poznámka: Následující německé výrazy

1

jsou kombinované ochranné známky autora:

DAS NEUE HARDSELLING

®

DER NEUE HARDSELLER®

THE AGE OF SAVE

® R-A-U-S-S®-Technik

MONA®-Technik BAP®-Technik 1 Pozn. redakce: V českém překladu jsou použity některé z nich ve tvaru: nový hardselling,

nový hardseller, technika BAP a „doba šetření“.

Co je vlastně na novém hardsellingu nového? / 15

Co je vlastně na novém hardsellingu nového? Být úspěšný znamená mít přesně ty vlastnosti, které jsou aktuálně žádány.

Henry Ford

1.1 „Dobrý den, jsem prodejce a chci vám něco prodat“ Tahle zdánlivě naprosto banální samozřejmost bohužel mnoha kolegům vůbec nejde přes pusu. Místo toho radši spoléhají na mnohdy divoké rétorické eskapády typu „Chci vám jen poradit...“, „... jen pár informací...“ nebo „Chci vám jen v rychlosti představit naši nabídku...“. Divné, pomyslí si v tu chvíli zákazník, prodejce, co nechce nic prodat?

Neoddiskutovatelnou pravdou je, že konkurence je čím dál tvrdší. Celkově napjatá hospodářská situace nutí podniky k všemožným úsporám a zvyšování obratu. A když se firmě nedaří, ocitá se pod tlakem hlavně oddělení prodeje – je potřeba silněji diferencovat, nakupovat hospodárněji a prodávat chytřeji. A spolu s tím, jak se vaše společnost snaží udržet krok v pořád lítějším boji o zákazníka, se dostáváte výrazněji do popředí vy jako prodejce.

Stručně řečeno – právě v těžkých dobách je pro podniky zásadní, aby měly opravdu dobré prodejce.

Máte samozřejmě pravdu – tvrdou realitou trhu už delší dobu je, že se na něj dere víc produktů, než se může uplatnit. Současnou situaci lze stručně charakterizovat následovně: • panuje převis nabídky nad poptávkou, • přebytek nabídky vede k poklesu cen nabízených produktů, • poptávka je omezená a • intenzita konkurenčního boje velmi vysoká.

1


16 / Velká kniha o prodeji Co z toho všeho plyne? Klasické zásobovací trhy jsou nasycené a v mnoha branžích lze pozorovat výrazné nadkapacity. Důsledkem je, že postupně mizí pomyslný průměr ceny a kvality a roste význam obou pólů v podobě „špičkového produktu“ a „levného řešení“. Ty však zároveň není možné přiřadit konkrétním cílovým skupinám – všichni (zákazníci) nakupují všude, podle aktuální chuti, nálady a situace.

Moc zákazníků a jejich poptávky neustále roste. Očekávají ale, že budou vnímáni jako jedinci se specifickými přáními a potřebami; sami sebe totiž nevnímají jako součást trhu, ale jako jedinečné osoby, které (už) nemají zájem o masově nabízené zboží. Firmy na tyhle změny a éru „egonomiky“ (kdy zákazníci v rostoucí míře prosazují svá individuální přání) reagují různými individualizačními a diferenciačními strategiemi. Nabídky produktů a služeb se čím dál tím víc šijí na míru jednotlivému klientovi. Koncepty one-to-one trhu a one-to-one marketingu jsou dnes možná pořád ještě výjimkou, ovšem v budoucnu se bez nich firmy, jejich zaměstnanci a prodejci obejdou jen těžko.

Stručně řečeno platí, že požadavky na myšlení a dovednosti prodejců den ode dne rostou. 1.2 Trendy v prodeji – co dnes znamená prodávání? Internet nikdy nenahradí prodejce. Samozřejmě je pravda, že trhy jsou díky novým médiím transparentnější. Dnešní doba klientům nabízí nepřeberné množství způsobů, jak si obstarat informace o produktech a službách. Zároveň ale tyhle nové komunikační (plat)formy rozšiřují možnosti přímé komunikace se zákazníkem. Díky tomu, že e-shopy pracují s čím dál sofistikovanějším softwarem, bude v budoucnu možné přes internet prodávat i zboží a služby vyžadující určité vysvětlování a komunikaci. Tahle forma informování a reklamy ovšem nikdy nenahradí pro podniky životně důležitou součást prodejního cyklu – tedy úspěšné dojednání zakázky. A právě k němu je potřeba nový hardseller!

Hlavním faktorem úspěchu pro prodejce i  v  budoucnu zůstane vedle důsledné orien tace na uzavření zakázky také individuální řízení vztahů se zákazníky. Ve spoustě firem je sice orientace na klienta donekonečna omílanou mantrou, realita ale bývá někde úplně jinde a skutek častokrát utek’. V následujících letech si ale všichni budou muset uvědomit svou odpovědnost vůči firemním zákazníkům a podle toho se pak taky chovat. K úspěchu bude nezbytná i schopnost prodávání „jako jeden tým“ – tedy účinná spolupráce vývoje, prodeje, logistiky a servisu –, aby společnost mohla připravit individuální nabídku pro každého klienta.

Co je vlastně na novém hardsellingu nového? / 17

Naši zákazníci neustále čelí nepřehledné změti produktů a služeb, které jsou si podobné jako vejce vejci a rozlišit se navzájem dají leckdy jen stěží. Cykly inovace produktů se neustále zkracují, z tržních výhod se dá těžit jen omezenou dobu, protože konkurence všechny naše nabídky a řešení rychle kopíruje a zdokonaluje. Zejména v oblasti spotřebního zboží (dvěma „průkopnickými“ odvětvími jsou v tomhle směru obuv a oblečení) jsou velkovýrobci schopni vyrobit kvalitní produkt orientovaný na zákazníka za cenu masového zboží.

Právě tady se přitom nabízí prostor pro prodejce vzývající zásady nového hardsellingu. Klientům, kteří jsou citliví na cenu a pokaždé se na ni zaměřují, musí vysvětlit výhody kvalitního produktu. Toho můžou firmy i prodejci dosáhnout jen tím, že zákazníky již předem do hledání ceny zapojí. Nebo tak, že je přesvědčí větší flexibilitou u jiných aspektů vyjednávání. V neposlední řadě je pak potřeba myslet na to, že neustále roste význam faktoru označovaného slovem convenience – tedy potřeba přehlednosti, jednoduchosti, pohodlnosti a klidu. Nový hardseller tak má ještě jeden další úkol – klestí svým klientům cestu džunglí nabídek ke vhodnému produktu.

Ke zviditelnění vlastních nabídek v záplavě ostatních slouží ovšem kromě individualizace produktů a služeb i vyšší emocionální náboj. Více než kdykoliv dřív dnes prodejci musejí být schopni rozpoznat motivy a přání zákazníků a cíleně je oslovovat pomocí vhodně zvolených příběhů. Co bude zákazník cítit při používání mého produktu? Jak můžu tyhle emoce při diskuzi optimálně zprostředkovat?

Stručně řečeno, žijeme v „době šetření“ – ThE AgE oF SAVE

®

. Naši klienti oče

kávají skvělý a bohatý servis, který jim bude dodávat jistotu a zároveň individuální a rychlé odpovědi. A k tomu je potřeba, aby firmy i prodejci cíleně využívali možnosti komplexního propojení a emoce!

THE AGE OF SAVE

®

Ať už jde o důchodové zabezpečení, nebo finanční investice, bezpečnostní výba

vu automobilů (airbagy, ESP atd.), nebo enormní poptávku po službách bezpeč

nostních agentur (ochranu objektů, kamerové systémy atd.), slovo bezpečnost

se dnes zkrátka a dobře skloňuje ve všech pádech. Nikdy dřív nepředstavovala

bezpečnost hlavní prodejní argument tolika firem. Nikdy dřív nebylo na bankov

ních spořicích účtech uloženo tolik peněz s jen minimálním úrokem.

Rychlé odpovědi: Zejména vlivem obrovského pokroku v oblasti informačních

a komunikačních technologií jsou naši klienti pořád netrpělivější a nedočka vější.

Firma, která dnes na  e-mailovou poptávku neodpoví do  čtyř hodin, už není

(nebo minimálně brzy nebude) konkurenceschopná.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.