načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu – 5., aktualizované a rozšířené vydání – Jiří Plamínek

Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu - 5., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu
Autor: Jiří Plamínek
Podnázev: 5., aktualizované a rozšířené vydání

Kniha, autorem nazvaná praktickým atlasem managementu, osvětluje tři klíčová managerská témata - samotné řízení firmy, vedení lidských zdrojů a ovlivňování vztahů mezi zaměstnanci. Analyzuje strategii rozhodování, motivaci a stimulaci ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5% 100%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2018
Počet stran: 204
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 5., aktualizované a rozšířené vydání
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0629-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha, autorem nazvaná praktickým atlasem managementu, osvětluje tři klíčová managerská témata - samotné řízení firmy, vedení lidských zdrojů a ovlivňování vztahů mezi zaměstnanci. Analyzuje strategii rozhodování, motivaci a stimulaci zaměstnanců a zvláštní pozornost věnuje řešení konfliktů a krizových situací vyplývajících z mezilidských vztahů na pracovišti. Publikace poskytuje velmi přehledný a ucelený pohled na moderní management.

Popis nakladatele

Páté vydání dnes již klasického díla uznávaného českého odborníka na management přináší nejužitečnější poznatky, které rozhodují o úspěšnosti manažerů a lídrů. Autor zdůrazňuje souvislosti mezi těmito poznatky, význam zdravého rozumu pro rozhodování a připomíná, že úspěch vzniká z dobré orientace v situacích a schopnosti poznat, co je důležité. Publikace přináší nový pohled na vztah manažerů a lídrů, nové poznatky o potřebách zákazníků a nové úvahy o strategickém řízení. Kniha více připomíná těsný vztah technické a lidské části organizací a popisuje zbrusu nový manažerský nástroj – mapy souvislostí. Publikace je skutečným atlasem: na většině dvoustran najdete vpravo obrázek a vlevo související výklad – toto uspořádání je velmi praktické a šetří čtenářům čas. Směs hutného obsahu, logické návaznosti a bohaté názornosti činí z knihy srozumitelný návod k úspěšnému řízení a podnikání: vše, co si v ní dnes přečtete, můžete již zítra začít používat v praxi. (praktický atlas managementu)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Plamínek - další tituly autora:
 (e-book)
Konflikty a vyjednávání -- Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál Konflikty a vyjednávání
Průvodce moderního náčelníka -- Management pro pokročilé Průvodce moderního náčelníka
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM

Jiří Plamínek

PRAKTICKÝ ATLAS MANAGEMENTU

5., aktualizované a rozšířené vydání

VEDENÍ LIDÍ,

TÝMŮ A FIREM

Jiří Plamínek

PRAKTICKÝ ATLAS MANAGEMENTU

5., aktualizované a rozšířené vydání RNDr. Jiří Plamínek, CSc. Vedení lidí, týmů a firem Praktický atlas managementu – 5., aktualizované a rozšířené vydání Vydala Grada Publishing, a.s . U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6833. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Marie Zelinová, Mgr. Lucie N. Marková Grafická úprava a sazba Jan Šístek Návrh a zpracování obálky Vojtěch Kočí Grafická úprava obrázku struktury stromu Daniela Plamínková Počet stran 208 První vydání, Praha 2018 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2018 © Jiří Plamínek Cover Photo © Depositphotos/predrag1 ISBN 978-80-247-4401-8 (ePub) ISBN 978-80-271-0809-1 (pdf ) ISBN 978-80-271-0629-5 (print)

Upozornění

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být reprodukována a po

užívána v elektronické podobě, kopírována a nahrávána bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Tato kniha je vystavěna jako cesta od účelu přes obsah k formě. Výklad se proto ubírá po dráze charakterizované posloupností otázek proč → co → jak. Nalezené odpovědi jsou přirozeně uspořádány do čtyř hlavních kapitol. Na technické aspekty podnikání navazuje vedení lidí a ovlivňování vztahů mezi nimi, aby se vše později potkalo při hledání způsobu, jak tato témata propojit v harmonický, synergický celek.

Jako každá kniha i tento atlas má omezené možnosti. Může pomoci k orientaci a nadhledu a do

jisté míry i napovědět při volbě účelů, cílů a nástrojů. Záleží však jen na lidech, zda své možnosti, umocňované technikou, využijí k vytváření trvanlivých a smysluplných hodnot nebo je utopí v pustošivé a smysluprázdné marnosti. Navzdory mnoha aktuálním trendům jsem psal s nadějí, že budoucností podnikání je jít první z obou cest.

Obsah

Forma by měla bez pýchy sloužit obsahu.

A obsah pokorně vyplývat ze smyslu.

Potom budeme světu znovu rozumět.

VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM6

Přehledný obsah

(Podrobný obsah je v závěru knihy)

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

O autorovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 O knize . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 O pátém vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

1. Vedení firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1.0 V italita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.1 Užitečnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.1.1 Cesta k užitečnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

1.1.2 Subjekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

1.1.3 Potřeby a tužby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

1.1.4 Konkurenční výhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.1.5 Produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 1.2 Efektivita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

1.2.1 Cesta k efektivitě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

1.2.2 Procesy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

1.2.3 Zdroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

1.2.4 Struktury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

1.2.5 Rovnováha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.3 Stabilita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

1.3.1 Zdroje stability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

1.3.2 Zpětné vazby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

1.3.3 Akceptace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

1.3.4 Význam strategického rámce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 1.4 Dynamika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

1.4.1 Zdroje dynamiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

1.4.2 Strategické řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

1.4.3 Vnitřní dynamika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

1.4.4 Vnější dynamika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 1.Σ První shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

2. Vedení lidí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

2.0 Osobnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 2.1 Definice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

2.1.1 Způsobilost k úloze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

2.1.2 Lidské zdroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

2.1.3 Rozvoj lidských zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 2.2 Orientace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

2.2.1 Podstata orientace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

2.2.2 Zadávání úkolů a úloh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

2.2.3 Hodnocení výsledků a lidí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 2.3 Motivace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

2.3.1 Podstata motivace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

2.3.2 Užitečné zásady motivace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

2.3.3 Vlivné faktory motivace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 2.4 Habilitace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

2.4.1 Podstata habilitace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

2.4.2 Obsah a formy vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

2.4.3 Hloubka a styl vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 2.Σ Druhé shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Přehledný obsah 7

3. Vedení skupin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

3.0 Synergie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 3.1 Mezilidské vztahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

3.1.1 Možnosti vztahového chování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

3.1.2 Vznik spolupráce a soutěžení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

3.1.3 Vznik pasivity, obětavosti a destrukce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 3.2 Týmová spolupráce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

3.2.1 Podstata spolupráce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

3.2.2 Rozdílnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

3.2.3 Sdílení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 3.3 Zvládání konfliktů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

3.3.1 Podstata konfliktů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

3.3.2 Principy řešení konfliktů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

3.3.3 Zvládání konfliktních lidí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 3.4 Manažerský styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

3.4.1 Modifikovaná manažerská mřížka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

3.4.2 Vývoj manažerského stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

3.4.3 Hledání optimálního stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 3.Σ Třetí shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

4. Řízení změn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

4.0 Evoluce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 4.1 Omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

4.1.1 Povaha omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

4.1.2 Mapy souvislostí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

4.1.3 Lokalizace omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152

4.1.4 Cílový subjekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 4.2 Kompetence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157

4.1.2 Cílové úlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

4.2.2 Manažerské úlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

4.2.3 Cílové kompetence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

4.2.4 Pracovní pozice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 4.3 Metriky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

4.3.1 Měření výkonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

4.3.2 Měření lidských zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

4.3.3 Měření schopností a postojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

4.3.4 Měření vlastností a speciálních zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 4.4 Změna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

4.4.1 Kompetenční matice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

4.4.2 Změnový vektor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180

4.4.3 Změnový program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182

4.4.4 Stálá změna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 4.Σ Čtvrté shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

Vitalita dalších systémů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Vitalita ve veřejné správě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Kontext a zdroje vitality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

Výběr ze zahraničních zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Související česky psané knihy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

Podrobný obsah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201


VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM8

Detaily spoutávají,

souvislosti vábí k letu.


Obsah kapitoly O autorovi O knize

Účel a obsah

Forma a adresáti

Zdroje informací

Metoda výkladu

O pátém vydání

Úvod

Dva staří známí, Úspěch a Neúspěch,

se v životě potkávali tak často,

že se spolu rozhodli napsat knížku.

„Musí to být bomba, která všechny ohromí,“

povídá Neúspěch. „Každý čtenář si musí říci –

to, co dokázali ti dva chlapíci,

to bych vážně nikdy nesvedl.“

„Myslím, že se pleteš,“ přemýšlí nahlas Úspěch.

„Mně by se naopak líbilo, kdyby si každý řekl –

tohle všechno už vlastně dávno vím,

jen jsem si to nestihl uvědomit.

Kdybych měl dost času,

mohl jsem to napsat místo nich.“

VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM10

To, co žene lidstvo kupředu,

jsou otázky, ne odpovědi.

Poděkování

Děkuji všem, kteří mne v různých životních a pracovních situacích donutili přemýšlet – ať již

mi oponovali, nebo se mnou souhlasili, nebo se prostě jen chtěli přiblížit nějakému společnému

poznání. Právě díky lidem, kterým stojím za jejich zájem, se dokážu – alespoň občas – cítit jako

docela bohatý člověk.o aUToRoVI O autorovi Píšete-li o složitých věcech, často se rozhodujete mezi přesností a výstižností. Snažíte-li se být přesní, snižuje se srozumitelnost a vzdaluje realita. Pokoušíte-li se zůstat srozumitelní, může trpět přesnost. Nelze se tedy divit, že lidé ve svém vzdělání a vyjadřování více či méně tíhnou k jednomu ze dvou extrémů: vědět buď všechno o ničem, nebo nic o všem.

Patřím do té druhé party. Vzrušují mne souvislosti a své výklady se snažím zjednodušovat, aniž bych deformoval skutečnost. Takové zaměření vám vždy dříve či později vtiskne do ruky tužku, protože přináší potřebu ilustrovat slova obrázky. Kreslit a nezkreslit. Z mých bohatě ilustrovaných přednášek pro školy a firmy pak vznikl tento atlas.

Do jeho stránek jsem vložil zkušenosti, které systematicky sbírám již téměř tři desítky let. Osud mi přidělil devatero řemesel – živil jsem se vědou, řízením, učením, konzultováním, mediací, legislativou, koučováním, přednáškami, mapováním v terénu nebo třeba facilitací porad a moderací veřejných setkání.

Snažil jsem se – pochopitelně marně – obsáhnout teoretické znalosti o fungování systémů od přírodních přes ekonomické po sociální a osvojit si některé praktické dovednosti v ovlivňování takových systémů. Vystudoval jsem přírodní vědy na Universitě Karlově, absolvoval kursy řešení konfliktů a dvouletý manažerský program Johns Hopkins University v Baltimoru.

Nejvíce jsem se ovšem dozvěděl v praxi – od svých klientů, pro které jsem měl čest pracovat, a od partnerů, se kterými jsem měl potěšení spolupracovat. Poznal jsem české i zahraniční firmy, české, mezinárodní a zahraniční instituce, státní správu, různé samosprávy, český a zahraniční neziskový sektor a také mnohé české i zahraniční vysoké školy různých typů.

Tíhy zkušeností, které takto sbírám, se zbavuji dvěma způsoby: útěky do lesů, hor a skal a psaním knih, her a výukových programů. Výběr některých mých knížek je v závěru knihy, o něco úplnější přehled napáchané tvorby na mých webových stránkách.

Jiří Plamínek

www.jiriplaminek.cz

jplaminek@seznam.cz


VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM12

O knize I knihy mohou vznikat ze specifických pohnutek, mít méně obvyklou formu nebo se zabývat tématy, která je užitečné předem komentovat. Protože tento atlas managementu má od všeho zmíněného alespoň trochu, nabízím zde k němu malé vysvětlení. Účel a obsah V běhu všedních starostí a pod tlakem každodenní rutiny můžeme snadno zapomenout na smysl a souvislosti toho, co děláme. Tato past číhá na každého z nás a je zvlášť záludná pro manažery. Právě oni přitom významně spolurozhodují o prosperitě firem a celých ekonomik, a tím i o životní úrovni lidí, jež firmy zaměstnávají.

Dnešní stav a současná kondice teorie managementu jim v orientaci zase tolik nepomáhá – někdy spíše naopak, protože i z ní se stal do značné míry byznys. Z různých stran na nás útočí tsunami nejrůznějších módních manažerských teorií, bez jejichž znalosti sice na čas můžeme vypadat zanedbaně, ale jež se přes nás často jen přeženou, aby uvolnily místo dalším.

V tomto příboji je pochopitelně nesnadné nikoliv jen rozpoznat, ale dokonce vůbec najít myšlenky užitečné. Stejně obtížné je najít čas přemýšlet o souvislostech.

V knížce Vedení lidí, týmů a firem se pokouším připomenout, co je v životě a podnikání opravdu důležité a nadčasové, aby to věčně hladový chřtán každodennosti a dezorientace s námi měl zase o něco těžší.

Kniha popisuje příběh vitality. K němu jsem se dostal srovnáním dvou typů systémů, které spolu při povrchním pohledu příliš nesouvisí – těch ekonomických a těch ekologických. Oba světy však mají hodně společného.

Ani zdaleka nejde jen o sdílenou předponu eko-, i když právě ta je důležitá: řecké oikos znamená domov. Zbytek zavádí – ekonomie už dlouho nejsou jenom počty, možná i proto, že jako lidstvo hospodaříme sice na velmi luxusní, privilegované adrese v rámci sluneční soustavy, ale tento společný domov nám začíná být těsným a ohroženým.

Pozornější pohled na oba typy systémů odkryje společné principy a zákonitosti. Rozdíly jsou především v objemu shromážděných zkušeností. Experiment s životem už na naší modré planetě probíhá několik miliard let a příroda během té doby stačila mnohé vyzkoušet a zavrhnout či rozvinout.

Člověk podniká nanejvýš pár miliónů let, a měl tedy na moudření zhruba tisíckrát méně času. Za tu dobu ovšem shromáždil pozoruhodný objem zkušeností s vedením a řízením. Tuto letitou moudrost jsem se v této knížce pokusil převyprávět ve vzájemných vztazích. Postupuji od vedení firem přes vedení lidí a ovlivňování lidských skupin k řízení změn. Forma a adresáti Tato knížka je o souvislostech a já se ji snažil napsat co nejstručněji a nejpřehledněji. Výsledkem je forma v oboru nezvyklá – rozhodl jsem se výklad uspořádat do podoby atlasu. Většinou tu najdete jednotné uspořádání dvoustran – vpravo tabule s obrázky a vlevo texty, které k nim patří.

V knížce oslovuji především lídry, majitele a manažery firem, ale principy, o nichž mluvím, mají obecnou platnost. Mohou je použít – nejlépe v kombinaci s vlastním zdravým rozumem a vlastními unikátními zkušenostmi – ředitelé státních institucí, stejně jako zakladatelé občanských sdružení a manažeři neziskových organizací, rektoři vysokých a ředitelé ostatních škol, koordinátoři týmů, starostové obcí a vlastně všichni, již přicházejí do styku s jinými lidmi se záměrem dosáhnout nějakého cíle.o KnIZe Zdroje informací V knize vycházím ze čtyř významných zdrojů. Jistě mezi ně patří dostupná literatura. Vedle prací významných teoretiků managementu, kteří se ovšem syntéze věnují spíše výjimečně, jsem se inspiroval také myšlenkami jiných oborů – od Wienerovy kybernetiky přes Rogersovou humanistickou psychologii nebo třeba Dawkinsovu teorii memů či Hegelovu dialektiku až po Lorenzovu etologii.

Plnými hrstmi jsem čerpal ze své vlastní praxe manažera, konzultanta a mediátora. Všichni mí klienti psali tuto mou knihu se mnou. Velmi mne ovlivnili i mnozí mí přátelé a kolegové – v diskusích s nimi dozrávalo pochopení, která má pozorování jsou náhodná a specifická a která lze bez újmy na platnosti zobecnit.

K poslednímu pramenu mne dovedlo mé původní povolání. Jako přírodovědec jsem měl možnost důvěrně poznat řešení, jež se ustálila při sebeřízení a vývoji přírodních ekosystémů, a vidět souvislosti s tím, o co se pokoušíme ve světě lidí.

Čím více jsem poznával problémy managementu, tím více souvislostí mezi úsilím moderních firem a přírodními ději jsem nacházel. Zpětné vazby, snaha o efektivitu, portfolia, vztahy s dodavateli, konkurenty a zákazníky, vazby částí a celku, hierarchická a síťová řešení, parazitické nebo synergické vztahy, soutěžení, spolupráce a konflikty – to všechno věru nejsou čistě lidská témata a už vůbec ne lidské vynálezy. Metoda výkladu Snažil jsem se jít poctivě a důsledně po kořenech jevů. Kde to bylo možné, téma „proč“ dostalo přednost před tématem „jak“ a vysvětlení podstaty před přesným návodem. Přesto – a možná právě proto – zůstává kniha praktickou příručkou. Víme-li totiž pouze to, jak něco udělat, můžeme se dostat do potíží v nestandardních situacích. Chápeme-li, proč je dobré něco dělat právě určitým způsobem, můžeme běžné postupy v neobvyklých situacích modifikovat. To nám dává větší šanci uspět.

Výklad může vzbuzovat dojem, že kniha obsahuje řadu zbrusu nových přístupů. Neobsahuje. To jen důvěrně známé poznatky jsou jinak uspořádány – tak, aby vynikly jejich vzájemné vazby a další souvislosti – a běžně používané manažerské přístupy někdy dostávají nový kontext.

To, o čem píšu, znali již naši dědové a pradědové – a víme to i my. Ty nejužitečnější věci nám přináší zcela obyčejný zdravý rozum. Je to překotný cval naší doby, jenž nás nutí na zdravý rozum

občas zapomínat. Jistěže je dobré zabývat se kupříkladu řízením firemních procesů. Je to však

nástroj k něčemu, nikoliv cíl sám o sobě. A navíc: pokud jsou na konci řetězců aktivit neužitečné produkty, žádné zlepšování procesů nám k úspěchu nepomůže.

Úvahy o smyslu jevů a dějů jsou základem této knížky a jejich prostá podstata důvodem, proč se právě ke zdravému rozumu v knize často obracím. Manažerské metody a techniky, které se mnohdy klopotně a s velkou slávou učíme, si můžeme hledat, odvozovat a zdokonalovat sami, pokud myslíme na účel, jemuž mají sloužit. VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM14 O pátém vydání Milí čtenáři, základ této knihy jsem napsal v letech 2000–2002. Do roku 2018 se Vedení lidí, týmů a firem dočkalo pěti vydání, dotisky nepočítaje. Váš čtenářský zájem mne potěšil a inspiroval – knížka dostala sourozence v podobě atlasu věnovaného sebezvládání. Nyní je k dispozici jeho třetí vydání z roku 2013 nazvané Sebepoznání, sebeřízení a stres.

Z Vašich dopisů a e-mailů vím, že obě knihy nečtou jen majitelé a manažeři firem, ale i lidé, jejichž povolání sice s knížkou příliš nesouvisí, ale jejichž zájmy přesahují vzdálenost k nejbližšímu pohostinskému zařízení a jejichž ochota přemýšlet se odmítá zastavit u obsahu televizních seriálů.

Zvláštní radost mám právě z ohlasů na knihu, do jejíhož pátého vydání právě nahlížíte. Překvapilo mne množství podnětných připomínek, jež jsem od Vás dostal, i stále častější zprávy o používání teorie vitality, již atlas vlastně popisuje, v různých praktických situacích.

I když musím předpokládat, že těm z Vás, kterým se atlas nelíbí, se zřejmě nechce utrácet čas korespondencí se mnou, povzbudila mne drtivá převaha příznivých reakcí. Váš zájem mne inspiroval k úpravám a doplňování knihy. Ta během prvních šesti let svého života rostla jako Otesánek. První vydání bylo ještě poměrně útlé (3 kapitoly, 156 stran a 63 tabulí), pro druhé vydání kniha notně přibrala (4 kapitoly, 178 stran a 71 tabulí) a třetí vydání již bylo na hranici obezity (4 kapitoly zůstaly, ale počet stran vzrostl na 208 a počet tabulí na 84).

Čtvrté vydání znamenalo zlom. Text, který začal vlastním košatěním trpět, jsem napsal vlastně znovu a výrazně zredukoval. Zeštíhlenému atlasu zůstaly 4 kapitoly, 160 stran a 64 tabulí.

Od té doby uplynulo dalších sedm let. Praxe mne donutila vidět nové souvislosti, vtiskla mi do ruky další nástroje a obnažila vzácnější příčiny a raritní vztahové propletence. Výsledek, jehož stavbu ukazuje tabule 1, má 4 kapitoly, 208 stran a 70 tabulí.

Nabízím Vám jej s vírou, že jej přijmete se stejnou vlídností a shovívavostí jako jeho předchozí generace. Vzbudí-li ve Vás potřebu mi napsat, pak prosím neváhejte. Všichni to známe: souhlas těší a kritika pomáhá, ale lhostejnost, ta bolí.

A všem Vám přeji, aby pro Vás oba průvodci touto knihou, které (po)znáte z mott jednotlivých kapitol – Úspěch a Neúspěch –, pracovali přesně tak, jak mají – Neúspěch učil bez velkého trápení a Úspěch přinášel energii a radost. V přátelské úctě Váš

Jiří Plamínek

www.jiriplaminek.cz

jplaminek@seznam.cz

+


15o PÁTÉM VYdÁnÍ

Tabule 1 Struktura knihy

Úvod

O autorovi

O knize

O pátém vydání

Vedení firmy

Vitalita

Subjekty

Produkty

Efektivita

Zdroje

Struktury

Stabilita

Akceptace

Dynamika

Zdroje dynamiky

Vedení lidí

Definice

Orientace

Motivace

Vlivné faktory motivace

Habilitace

Sdílení

Evoluce

Omezení

Lokalizace omezení

Kompetence

Cílové kompetence

Pracovní pozice

Metriky

Kontext a zdroje vitality

Literatura

a firem


VEDENÍ LIDÍ, TÝMŮ A FIREM16

Úvod

O autorovi

O knize

O pátém vydání

Vedení firmy

Vitalita

Subjekty

Produkty

Efektivita

Zdroje

Struktury

Stabilita

Akceptace

Dynamika

Zdroje dynamiky

Vedení lidí

Definice

Orientace

Motivace

Vlivné faktory motivace

Habilitace

Sdílení

Evoluce

Omezení

Lokalizace omezení

Kompetence

Cílové kompetence

Pracovní pozice

Metriky

Kontext a zdroje vitality

Literatura

a firem


1

Vedení firmy

Úspěch a Neúspěch se setkali v cíli běžeckého závodu.

„Byl jsem rychlejší, ale přesto jsem dorazil do cíle až po tobě,“

divil se Neúspěch, „znamená to, že mám ještě zrychlit?“

„Myslím, že to nebude nutné,“ odpověděl Úspěch,

„spíš bys měl příště vyrazit správným směrem.“

UŽITEČNOST

EFEKTIVITA

STABILITA

DYNAMIKA




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.