načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Vady zákonodárného procesu a zákonů -- v České republice, Německu a Rakousku – Marie Zámečníková

Vady zákonodárného procesu a zákonů -- v České republice, Německu a Rakousku
-11%
sleva

Kniha: Vady zákonodárného procesu a zákonů
Autor: Marie Zámečníková
Podtitul: v České republice, Německu a Rakousku

- Monografie definuje hlavní problémy a vady zákonodárného procesu a současného stavu zákonů a zjišťuje, co je příčinou dnešního nepřehledného a nesrozumitelného právního řádu v ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  290 Kč 258
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Leges
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 184
Rozměr: 210,0x150,0x12,0 mm
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Zákonodárství
Hmotnost: 0,241kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201901
ISBN: 978-80-7502-315-5
EAN: 9788075023155
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Monografie definuje hlavní problémy a vady zákonodárného procesu a současného stavu zákonů a zjišťuje, co je příčinou dnešního nepřehledného a nesrozumitelného právního řádu v uvedených třech porovnávaných zemích. Autorka pokládá tyto základní otázky:

Jaké zákony má zákonodárce tvořit? V této kapitole jsou představeny jednotlivé formální požadavky kladené na právní řád.

Jak má zákonodárce takové zákony tvořit? Zde jsou popsány jednotlivé povinnosti, které pro zákonodárce dovodil zejména německý Spolkový ústavní soud.

Jak zákonodárce zákony tvoří? V této kapitole jsou představeny jednotlivé pojistky zákonodárného procesu a popsány vady, k nimž v rámci legislativního procesu dochází.

Jaké zákony zákonodárce skutečně tvoří? Kapitola se zabývá problémy současného zákonodárství pramenícími zejména z tzv. záplavy norem. V závěru monografie odpovídá na otázku, v jakém vztahu jsou jednotlivé vady zákonodárného procesu k jednotlivým vadám zákonů, tj. zejména nepřehlednosti a nesrozumitelnosti právního řádu, a zda jsou tyto vady specifické pro český právní řád, či zda Německo a Rakousko čelí v tomto ohledu stejným výzvám.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

PODĚKOVÁNÍ....................................................................................... 5

SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK.................................................... 6

OBSAH.................................................................................................... 9

1. PROČ ZKOUMAT PROCES TVORBY ZÁKONŮ? ...................... 13

2. JAKÉ ZÁKONY MÁ ZÁKONODÁRCE TVOŘIT? ....................... 18

2.1. Požadavek obecnosti.................................................................. 20

2.2. Požadavekjasnosti, určitosti a pravdivosti.............................. 25

2.3. Požadavek předvídatelnosti ...................................................... 28

2.4. Požadavky vnitřní bezrozpornosti a srozumitelnosti............. 29

3. JAK MÁ ZÁKONODÁRCE TAKOVÉ ZÁKONY TVOŘIT? ........ 31

3.1. Povinnost zjistit skutkový stav a předvídat dopady................ 31

3.2. Povinnost vyvažovat různé zájmy............................................. 34

3.3. Povinnost sledovat účinky zákona a zákony následně

opravovat či zlepšovat ................................................................ 37

3.4. Co je tedy úkolem zákonodárce? .............................................. 41

4. JAK ZÁKONODÁRCE ZÁKONY TVOŘÍ ANEB NIC NENÍ

BEZVADNÉ........................................................................................ 44

4.1. Obecná východiska rozebíraných systémů zákonodárství ..... 45

4.2. Vybrané pojistky a aktéři zákonodárného procesu................. 48

4.2.1. Vláda................................................................................. 48

4.2.1.1. Obecně к postavení jednotlivých vlád

v zákonodárném procesu.................................... 48

4.2.1.2. Vnitřní legislativní pravidla jednotlivých vlád .... 51

4.2.1.3. Poradní orgány vlád............................................ 53

4.2.1.4. Vlády jakožto efektivní pojistky zákonodárného

procesu?............................................................... 60

4.2.2. Postavení poslanců „dolních“ komor a jejich vliv

na zákonodárný proces.................................................... 60

4.2.2.1. Zákonodárná iniciativa a pozměňovací návrhy

poslanců............................................................... 61

4.2.2.2. Účast poslanců ve výborech................................ 63

9


Obsah

4.2.3. Předsedající „dolních“ komor .......................................... 66

4.2.4. „Horní komory“ ................................................................ 68

4.2.4.1. Role v běžném legislativním procesu ................. 69

4.2.4.2. Zákony vyžadující výslovný souhlas „horních

komor“ ................................................................. 70

4.2.4.3. Legislativní proces bez účasti „druhých

komor“ ................................................................. 73

4.2.4.4. „Druhé komory“ jakožto pojistky

zákonodárného procesu v případě paralyzování

„prvních komor“? ............................................... 74

4.2.5. Prezident republiky........................................................... 76

4.2.5.1. Český prezident a právo suspenzívního veta..... 77

4.2.5.2. Německý spolkový prezident jako strážce formy

(i obsahu?)..................................................... 78

4.2.5.3. Rakouský spolkový prezident jako verifikátor

řádného vzniku zákona a pojistka v době

krizových stavů................................................... 84

4.2.5.4. Prezident jakožto efektivní pojistka

zákonodárného procesu? .................................... 87

4.2.6. Opozice ............................................................................. 88

4.2.6.1. Pojem a úkol opozice.......................................... 88

4.2.6.2. Opoziční práva .................................................... 89

4.2.6.3. Exkurs: Diskuse o úpravě menšinových práv

po volbách do Spolkového sněmu

na podzim 2013................................................... 93

4.2.6.4. Role opozice a význam „opozičních“ práv

pohledem Spolkového ústavního soudu............ 98

4.2.6.5. Opozice jakožto efektivní pojistka

zákonodárného procesu? ................................... 100

4.2.7. Ústavní soudy................................................................... 100

4.3. Procedurální vady zákonodárného procesu............................ 104

4.3.1. Ryze technické vady zákonodárného procesu ................. 104

4.3.2. Kompetenční vady............................................................ 110

4.3.3. Využití a zneužití institutů zákonodárného procesu....... 117

4.3.3.1. Přílepky................................................................ 117

4.3.3.2. Sběrné novely...................................................... 120

4.3.3.3. Komplexní pozměňovací návrhy....................... 123

10


Obsah

4.3.4. Omezení parlamentní debaty jakožto vada

zákonodárného procesu.................................................... 125

4.3.5. Vady zákonodárného procesu pohledem Ústavního

soudu aneb cesta tam a zase zpátky.................................. 132

5. JAKÉ ZÁKONY ZÁKONODÁRCE SKUTEČNĚ TVOŘÍ

ANEB AKTUÁLNÍ VADY ZÁKONŮ A MOŽNOSTI JEJICH

ELIMINACE....................................................................................... 137

5.1. Aktuální vady zákonů obecně.................................................... 137

5.2. Záplava norem jako hlavní problém současného

zákonodárství?............................................................................ 138

5.2.1. Hlavní důsledky záplavy norem....................................... 138

5.2.2. Záplava norem jakožto příčina skomírajícího právního

jazyka a stylu zákonů........................................................ 140

5.2.3. Záplava norem jakožto příčina tendence zrychlovat

legislativní proces.............................................................. 144

5.2.4. Příčiny záplavy norem a současného stavu

zákonodárství................. 145

5.3. Možná řešení? ............................................................................. 147

5.3.1. Úroveň pojistek zákonodárného procesu......................... 147

5.3.2. Pročištění právního řádu a deregulace jako jeden

z úkolů moci výkonné? ..................................................... 151

5.3.3. Přezkum nutnosti právní regulace a prognóza dopadů .... 159

5.3.4. Systémová evaluace přijatého zákonodárství a právního

řádu obecně ...................................................................... 161

5.3.5. Zdrženlivost zákonodárce a z ní pramenící delegace

zákonodárství.................................................................... 163

5.3.6. Kodifikace jako cesta к větší přehlednosti

a srozumitelnosti právního řádu?..................................... 165

5.3.7. Legislativní technika a jazyk............................................. 167

6.1 CESTA MŮŽE BÝT CÍL.................................................................. 170

7. SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY ................................................ 174

ZUSAMMENFASSUNG........................................................................ 182

11




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist