načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: V hledáčku fotografa -- Jak na fotografie s příběhem - David DuChemin

V hledáčku fotografa -- Jak na fotografie s příběhem
-15%
sleva

Kniha: V hledáčku fotografa -- Jak na fotografie s příběhem
Autor:

Ty nejpůsobivější fotografie bývají často výsledkem snahy o jednoduché, ale výstižné zachycení dojmu, který autora přiměl zmáčknout spoušť fotoaparátu. Upřímné úsilí o ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  199 Kč 169
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010-01-01
Počet stran: 224
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: 223 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Within the frame
Spolupracovali: překlad Jakub Gregor
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025126967
EAN: 9788025126967
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha světoznámého fotografa radí, jak vytvářet působivé fotografie zachycující silné příběhy, emoce či dojmy. Zaměřuje se na fotografování lidí, míst a kultur různých oblastí světa.

Popis nakladatele

Ty nejpůsobivější fotografie bývají často výsledkem snahy o jednoduché, ale výstižné zachycení dojmu, který autora přiměl zmáčknout spoušť fotoaparátu. Upřímné úsilí o zprostředkování vlastních pocitů, skutečný zájem o dění na fotografované scéně a ochota sdílet vlastní pohled na svět jsou těmi nejdůležitějšími prvky skutečně vynikajících snímků. Zručnost a technika jsou nepochybně důležité, ale vše začíná a končí u toho, jak se díváte okolo sebe. Kniha V hledáčku fotografa je právě o takovém způsobu fotografování. Světoznámý fotograf se pokusil ukázat, jak a především proč je třeba usilovat o vlastní vyjádření, a otevřeně hovoří o všem, co předcházelo vzniku fotografií, které tak silně oslovují diváky po celém světě. Autor vás provede vším, co budete na cestě za vlastním fotografickým vyjádřením potřebovat. Od základních postupů pro vyprávění příběhu pomocí obrazů přes zásady fotografického eseje až po metodu, jak pomocí vizuálního jazyka vést oko diváka po snímku. Naučíte se také připravit na nejrůznější fotografické situace, abyste nepropásli jedinečný záběr jen proto, že se ostýcháte oslovit kolemjdoucí v cizím městě. S takovou výbavou pak budete moci vyrazit na tu nejdobrodružnější výpravu – cestu k vlastnímu vizuálnímu jazyku, fotografickému stylu, který naleznete ve svém hledáčku. „Davidovi se podařilo to, co málokomu před ním – nejenže zde prezentuje absolutně úchvatné fotografie, ale navíc nás nechává nahlédnout doslova pod pokličku, když popisuje své myšlenky a úvahy, které těm úžasným snímkům předcházely. Všichni toužíme po takových snímcích a tato kniha nám pomůže začít s jejich nacházením.“ – Scott Kelby, fotograf, autor a prezident Asociace profesionálů ve Photoshopu O autorovi: David duChemin je světoznámý fotograf, který se zaměřuje na humanitární projekty a za svými snímky již procestoval mnoho zemí. Jeho snaha o zlepšení světa přinášením obrazů z nejrůznějších koutů Země byla odměněna několika cenami. Působí především v neziskových organizacích, ale spolupráci s ním si považují i společnosti, jako je např. Adobe, Lexar, Getzo nebo Lensbaby. Podrobné informace o svých cestách zveřejňuje na webových stránkách www.pixelatedimage.com (jak na fotografie s příběhem)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KAPITOLA ČTVRTÁ

Vyprávěné

pőíběhy

V průběhu dějin lidské civilizace byly příběhy

a pověsti hlavním prostředkem k předávání zkuše

ností a pravdy. A nejedná se jen o pohádky nadob

rou noc. V naší kultuře je primárním prostředkem

vyprávění fi lm a když si představíme miliardy dolarů

X Canon 20D, 20 mm, 1/400 s, f/4, ISO 400

Severní Etiopie. Tato dívka si hrála na zrezivělé kapotě tanku.

Ptal jsem se na její rodiče. Otec byl zabit ve válce, matka

zemřela na AIDS. Podobné příběhy slyším znova a znova.

Mám snímky, na nichž se směje, ale tento, který zachytil

neurčitý záblesk nejistoty, nejlépe naznačuje její příběh.



78 V HLEDÁČKU FOTOGRAFA: Jak na fotografi e s příběhem

navázaných na fi lmový průmysl, stejně jako výsadní postavení jeho hvězd, asi je nám jasné, jak důležitý je pro

nás příběh jako takový. Pochopení jednotlivých prvků příběhu a jakým způsobem je lze zakomponovat do

fotografi e, to je klíčová věc pro tvorbu působivých snímků.

Nezáleží na tom, co fotografujete; tušení příběhu udělá vaše snímky mnohem více okouzlující a působivější.

Příběh vyprávěný v rámci jediné fotografi e a příběh vyprávěný ve fi lmu nebo románu, to jsou naprostoodliš

né kapitoly. První z nich zachycuje pouhý zlomek času, třeba 1/500 sekundy, zatímco druhý trvá hodiny azob

razuje děj odehrávající se v rámci dnů, týdnů, roků či dokonce generací. Sdělit příběh prostřednictvím jediné

fotografi e je velmi obtížné také proto, že si většinou nemůžete udělat klasický scénář a obsah děje, ale určitě

to není nemožné; pouze jsme omezeni určitými pravidly. Když tato pravidla pochopíte, umožní vám vyprávět,

nebo přinejmenším naznačit, mnohem silnější příběhy.

Když tak přemýšlím o jedinečných výzvách, jaké přináší vyprávění příběhů v mezích daných jedinoufotogra

fi í, napadají mě dva aspekty. Prvním je nalézání témat, která snímek sblíží s naší hlubší, univerzálnější lidskou

zkušeností. Druhým je konfl ikt, na snímku sdělovaný pomocí kontrastu. S ohledem na techniku se fotoesej

stal během času akceptovaným způsobem, kterým fotografové vyprávějí delší příběhy, a kompoziceprostřed

kem, jak v rámci jednoho nebo více snímků posouvat děj kupředu.

Univerzální témata

Příběh začíná nebo končí s množstvím či nedostatkem schopnosti vcítit se do něj. Jestliže vás neoslovuje,

není to důležitý příběh. Porozumění tématům je rychlou cestou směrem k pochopení, jak vyprávět příběhy,

které diváka naopak silně zaujmou.

Zeptejte se známého, o čem byl poslední fi lm, který viděl, a obvykle se vám dostane odpovědi v podoběreka

pitulace děje. Postava X udělala tohle, pak se stalo támhleto, a aby se z toho dostala, musela udělat to a to atd.

To je děj. Ale popis děje až tolik neříká, o čem ten fi lm vlastně je. Děj se třeba týká chlapce a dívky, ale příběh

jako takový je něco víc. Možná je o pomstě nebo lásce nebo hledání smyslu, to je to hlubší téma, které hýbe

dějem fi lmu od začátku do konce. Vzpomínáte si, jak jsem se zmiňoval o rozdílu mezi námětem a podstatou

námětu? Úplně to samé. Téma je to, o čem fi lm nebo fotografi e je; to je námět. Děj je způsob, jakým je tento

námět sdělován a vyprávěn nebo jak je fotografi e zkomponována a zpracována.

Pokud má fotografi e vyprávět nebo naznačovat příběh, musí být o něčem. Pravda, spravedlnost, láska nebo

nedostatek těchto věcí, jejich hledání, to jsou silná univerzální témata. Osamělost, zrada, naše tendence

k sebezničení, smrt, vzkříšení, rodinná pouta, to všechno jsou silná témata. A čím univerzálnější je téma, které

X Canon 5D, 17 mm, 1/125 s, f/9, ISO 800

Váránasí, Indie. Při východu slunce nad řekou Gangou provádí tento muž svůj každodenní náboženský rituál – čin, jaký

vykonávají miliony lidí již po tisíce let. Jeho hledání absolutna a smyslu života je jedním z nejhlubších témat lidské existence

a překračuje hranice pohlaví, ras a různých náboženství.


Vyprávěné příběhy 79

váš snímek odráží, tím bude silnější a tím bude publikum širší. Pokud si myslíte, že je to na váš styl focení až

příliš hluboké a fi lozofi cké, co třeba témata jako harmonie, rovnováha nebo krása? Co třeba staré versusmla

dé či nové, minulost versus přítomnost?

Vytvářejte snímky o něčem. Nemusí to být vždy hluboké a hloubavé téma. Může to být fotka orchideje, která

je o čistotě a zázraku světa přírody. Může být o nevinnosti nebo prosté síle tvaru. Snímek krokusu prodíra

jícího se vrstvou sněhu a ledu znázorňuje téma vzkříšení a nového života. Portrétní fotografové nechť tvoří

snímky o lidech, jež fotí, které vyjeví vnitřní charakter člověka a něco o něm řeknou. Cokoliv fotografujete,

musí to být o něčem. Tak, aby lidé, kteří se na snímek podívají, něco cítili, aby je opravdu zaujal.

Určitě nepřeháním, když řeknu, že čím silnější a univerzálnější téma je na vašem snímku, tím silnější auniver

zálnější bude jeho dopad. Jinak řečeno: čím více diváka zaujme, tím silnější příběh tam opravdu je.

Uvědomuji si, že ne každý cítí potřebu najít uvnitř sebe George Lucase. Většina z nás chce prostě dělat hezké

fotky. To chápu. Ale když naše fotografi e odrážejí něco hlubšího, osloví mnohem více lidí. Vezměte si například


80 V HLEDÁČKU FOTOGRAFA: Jak na fotografi e s příběhem


Vyprávěné příběhy 81

fotku dítěte, které se s neutrálním výrazem dívá do objektivu, má

na sobě tradiční oblečení – takový snímek vám poví něco o dítěti

a jeho povaze, kultuře, v níž žije. Nějak na vás zapůsobí, alenebude to univerzální. Ale jakmile se dítě usměje, okamžitě ukáže

pozitivní emoci, kterou lidé pochopí a sdílejí naprostouniverzálně a fotografi e je tím prodchnuta. Další příklad: snímeknepálského muže, jehož portrét může působit jaksi všeobecně, ale pokud

se na snímku modlí, fotografi e už není o člověku samotném, ale

o hledání odpuštění nebo spojení s Bohem, silném tématu, které

dá snímku univerzální působivost.

Konfl ikt v rámci snímku

Jestli máte chuť, vraťte se ve vzpomínkách na střední školu do

hodiny literatury. Vzpomeňte si na učitele, jak do vás pořáddokola hustí věci o střetu člověk versus člověk, člověk versus příroda,

člověk versus jeho druhé já, zatímco vy sníte o té přitažlivéstudentce na výměnném pobytu, která vám později zlomí srdce

a jde na rande s vaším nejlepším kamarádem. Nechají vás osamoceného bojovat o přežití v divočině vaší duše s vašimivlastními vnitřními démony. Už to máte? Fajn, takže máte i velký příběh,

který obsahuje i významný konfl ikt. Jsou tam konfl ikty muž proti

muži, muž proti přírodě i muž proti sobě samotnému. Asi jste

tehdy neměli tušení, že se stáváte součástí klasického varovného

příběhu, že?

Když se vrátíme k vykládajícímu učiteli literatury, tak konfl ikt je

vlastně srdcem všech příběhů. Bez konfl iktu není příběh. Pokud

má tedy fotografi e obsahovat nebo naznačovat nějaký příběh,

musí na ní být nějaký konfl ikt.

Jenže jak ho na snímek dostat? Jasně, můžeme vyfotit momenty

opravdového otevřeného konfl iktu, kde hrají roli zbraně, pěsti,

vzteklá gesta. Ale co příběhy, které nejsou o otevřeném konfl iktu? Co příběhy, které jsou o něčem jiném, ale přesto konfl ikt

potřebují, aby se mohly odvíjet dál?

W Canon 5D, 17 mm, 1/250 s, f/7.1, ISO 100

Havana, Kuba. Holub letící nad klášterem sv. Františka z Assisi. Holubice zaujímá v křesťanské symbolice významné místo, podobně jako

kříž, a dotýká se i sv. Františka samotného. V obecnější rovině je to holubice snášející se na svaté místo, v tomto případě přímo k hornímu

okraji snímku, což v sobě skrývá bohatou symboliku a má proto větší všeobecnou působnost, než kdyby tam byl plameňák letící nad

fastfoodem (i když to by byla fotka, kterou bych taky někdy rád viděl, ačkoliv z úplně jiných důvodů).

S Canon 5D, 85 mm, 1/15 s, f/1.2, ISO 640

Svatyně Chemray, Ladak, Indie. Kontrast je to, co posouvá

tento snímek vpřed a dává mu tušení příběhu. Kontrast

mezi starým a novým, minulostí a současností, tento snímek

koncepčně upevňuje, což je vizuálně znázorněno kontrastem

mezi zářivým a vybledlým, jasně barevným a tlumeným.

Prasklina pak poskytuje vodítko k příběhu.

82 V HLEDÁČKU FOTOGRAFA: Jak na fotografi e s příběhem

S Canon 5D, 85 mm, 1/100 s, f/8, ISO 400

Dillí, Indie. Sedící muž čte korán ve svatyni Nizamuddin

v Dillí. Koncepční kontrast je zde dán kontrastem mezi

koránem a mobilními telefony – mezi tradičním a moderním,

mezi komunikací s Bohem a komunikací s člověkem.

Vyprávěné příběhy 83

Na statickém médiu, jako je fotografi e, je konfl ikt velmi často vyjádřen pomocí kontrastu. Nejen optický

kontrast tmavých a světlých tónů, ale spíš koncepční kontrast ve smyslu velké/malé, umělé/přírodní, hladké/strukturované. Jakákoliv dvojice zjevných nebo naznačených opaků postavených na snímku vedle sebe

vytváří něco, čemu říkám „koncepční kontrast“, který vyjadřuje konfl ikt.

Fotoesej

Výzva zachytit nebo naznačit příběh pomocí fotografi e je mnohem jednodušší, když se jí můžete chopit

v prodloužené formě, tedy v podobě několika snímků, které příběh popíší mnohem podrobněji a šířeji, než

je toho schopen jediný snímek. Vstupte tedy do fotoeseje, tradičního způsobu, jakým fotografové vyprávějí

delší příběhy.

Je to hlavně práce s vizuálním jazykem, jakousi konvencí, která se vyvinula, aby nám pomohla ucelit nášpříběh a publiku poskytla nástroje k interpretaci. Při správném použití je fotoesej mocným prostředkem kvyjádření vaší vize. A s rostoucí důležitostí elektronických médií se fotoesej stává ještě silnější, když k němu přidáme

doprovodné zvuky, rozhovory, videoklipy a hudbu, čímž se z něj stává opravdová multimediální prezentace.

Delší fotoeseje obvykle obsahují stejný typ snímků, ale v žádném případě nejde o nějaký vzorec, spíš oobecný rámec – výchozí bod postavený na ustanovených pravidlech. Zde je seznam podezřelých, doplněnýsnímky ze stúpy v Boudhanath v Káthmándú.

Procvičujte kreativitu: koncepční kontrast

Tady máte několik skvělých zpţsobţ, jak zaÿít s vnímáním koncepÿního kontrastu.

Cviÿení 1: Běžte ven a poőiĐte sérii snímkţ, které spolu budou vzájemně kontrastovat. Na jednom bude velký

objekt, na druhém malý. Další dvojice bude tőeba tvrdé versus jemné, následně země versus voda apod. Jde

vám o fotografi e, které budou obsahovat kontrastující objekty. Jinak žádná další pravidla. A zkuste vymyslet

i své vlastní dvojice kontrastţ.

Cviÿení 2: Zkuste kombinovat tyto kontrastující dvojice do jednoho snímku. Místo dvou fotek – mokré

a suché – budete mít jednu, která zachytí mokré i suché. Jeden snímek s novým i starým, jeden s rozdílem

v množství jednotlivých objektţ atd.

Cviÿení 3: Dívejte se na fotografi e jiných a vyhledávejte kontrast. Ne všude bude úplně zjevný. A jsem si jistý,

že na mnoha z nich nebude vţbec žádný koncepÿní kontrast a objeví se pouze v podobě kontrastu tónţ nebo

linií, ale i tak lze navodit pocit konfl iktu a prodchnout snímek náznakem pőíběhu.

Tento koncept platí pro všechny typy snímkţ. I fotografi e západu slunce obsahuje prvky koncepÿníhokontrastu – obloha versus země, slunce versus voda, světlo versus tma. Výrazně rozdílné nebo kontrastující prvky

vytváőejí pţsobivý pocit konfl iktu, který je srdcem každého pőíběhu.V HLEDÁČKU FOTOGRAFA: Jak na fotografi e s příběhem

Úvodní snímek: Široký záběr, který obvykle říká: „Tady se příběh odehrává.“ Ustanovuje kontext,

okolnosti a často i náladu.

Zprostředkující snímek: Snímky, které přitáhnou diváka blíže k akci, které obecně říkají: „Otomto je celý příběh, toto jsou jeho hlavní postavy.“ Ne všechny fotoeseje jsou o lidech; můžete do

nich obsadit například koně, počasí nebo lodě.

Detailní snímek: Bližší a těsnější snímek detailů souvisejících s příběhem. Když je váš fotoesej

o koních, může to být třeba detail koňského sedla. V případě eseje o počasí to může být starý

barometr nebo auto poškozené krupobitím.

Portrét: Blízký a podrobný portrét, často zasazený do daného prostředí.

Momentka: Fotografi e zachycující gesto, komunikaci nebo vrchol akce. Tohle je snímek, nad

kterým má divák přinejmenším uznale pokývat hlavou. S Canon 5D, 27 mm, 1/640 s, f/11, ISO 400 Stúpa v Boudhanath ověšená ze všech stran modlitebními praporky je ústředím tibetské komunity v exilu v Nepálu. Tento širší záběr ustanovuje scénu a uvádí širší kontext pro následující snímky.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist