načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Útěcha z filozofie - Alain de Botton; Eva Dejmková

Útěcha z filozofie
-15%
sleva

Kniha: Útěcha z filozofie
Autor: ;

Ve starověkém Řecku a Římě byli filozofové přirozenou autoritou při hledání odpovědí na ty nejnaléhavější otázky. Od té doby se ale myšlenka hledání moudrosti ve filozofii ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 80%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: KNIHA ZLÍN
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017-02-01
Počet stran: 272
Rozměr: 19 cm
Úprava: 265 stran : ilustrace , portréty
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Consolations of philosophy
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Eva Dejmková
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788087162934
EAN: 9788087162934
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ve starověkém Řecku a Římě byli filozofové přirozenou autoritou při hledání odpovědí na ty nejnaléhavější otázky. Od té doby se ale myšlenka hledání moudrosti ve filozofii stávala čím dál bizarnější. V knize Útěcha z filozofie se Alain de Botton rozhodl vyvrátit názor, že kvalitní filozofie je vlastně nepodstatná, a spojil ve své knize šest velkých filozofů, kteří věřili, že schopnost filozofického porozumění může mít praktický efekt na životy běžných lidí. A tak nám Sokrates, Epikuros, Seneca, Nietzsche, Montaigne a Schopenhauer pomohou osvětlit takové všeobecné problémy jako neoblíbenost, nedostatek peněz, neschopnost, potíže s láskou, úzkost a pocit marnosti. De Bottonovi se tak daří vrátit filozofii jejímu nejpůvodnějšímu účelu: pomoci nám s žitím.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Útěcha z filozofie Útěcha z filozofie
Botton Alain de
Cena: 209 Kč
Architektura štěstí Architektura štěstí
Botton Alain de
Cena: 305 Kč
Umění cestovat Umění cestovat
Botton Alain de
Cena: 189 Kč
Architektura štěstí Architektura štěstí
Botton Alain de
Cena: 259 Kč
Univerzitní přednášky II. Univerzitní přednášky II.
Masaryk Tomáš Garrigue
Cena: 412 Kč
Zákazníci kupující knihu "Útěcha z filozofie" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

útěcha z filozofie

alain de botton


Copyright © 2000 by Alain de Botton

Translation © Eva Dejmková, 2010

Cover and layout © Lucie Mrázová, 2010

ISBN 978-80-87162-93-4


9

I.

Před několika lety, během kousavé newyorské zimy, za volnéhoodpo

ledne před letem do Londýna, jsem se ocitl v opuštěné galerii v horní

části Metropolitního muzea umění. Byla jasně osvícená a kromě ti

chého hučení podlahového topení úplně tichá. Už jsem byl přesycený

malbami v Impresionistické galerii, a tak jsem hledal nějaké stopy po

kavárně – doufal jsem, že tam koupím jeden druh americkéhočoko

ládového mléka, které jsem měl tou dobou hrozně rád – a najednou

mou pozornost upoutalo plátno, které podle popisky namaloval vPa

říži na podzim roku 1786 tehdy šestatřicetiletý Jacques-Louis David.

Sokrates, odsouzený k trestu smrti aténským lidem, se chystáobklo

pen svými zdrcenými přáteli vypít pohár odvaru z bolehlavu. Na jaře

roku 399 př. K. vznesli tři aténští občané proti filozofovi žalobu. Vinili


10

ho z toho, že přestal uctívat městské bohy, že zavádí náboženskéno

voty a kazí aténské mladíky – a obvinění považovali za tak závažná,

že požadovali trest smrti.

Sokrates zareagoval s pověstným klidem. I když se mohl před soudem

zříct své filozofie, držel se raději toho, čemu věřil, že je pravda, než

toho, o čem věděl, že by mohlo být populární. Podle Platona porotě

vzdorně řekl:

Pokud budu dýchati a budu schopen, buďte si jisti, že nepřestanufi

losofovat a domlouvat vám a vykládat každému, s kýmkoli z vás se

kdy potkám... občané aténští... buď mě osvoboďte, nebo neosvoboďte,

ale buďte si jisti, že bych nezměnil svého jednání, ani mám-li stokrát

zemříti. (Obrana Sokratova 29d–30b)

A tak ho odvedli, aby čekal na svůj konec v aténské věznici, a jeho

smrt se stala důležitým mezníkem v dějinách filozofie.

Že šlo skutečně o podstatnou událost, o tom svědčí třeba velké

množství výtvarných děl, která se zabývají právě Sokratovou smrtí.

V roce 1650 vytvořil francouzský malíř Charles-Alphonse Dufresnoy

malbu Sokratova smrt, která nyní visí v Galerii Palatina ve Florencii

(tam žádnou kavárnu nemají).


11

Zájem o Sokratovu smrt vyvrcholil v osmnáctém století, a tozejmé

na poté, co Diderot upozornil na její malířský potenciál v Pojednání

o dramatické poezii.

Étienne de Lavallée-Poussin, 1760 Jacques Philippe Joseph

de Saint-Quentin, 1762

Pierre Peyron, 1790


12

Jacques-Louis David dostal zakázku na jaře roku 1786 odCharleseMichela Trudaineho de la Sablière, bohatého člena parlamentu anadaného badatele zabývajícího se Řeckem. Odměna byla štědrá, dvě stě padesát louisdorů předem a dalších sto dvacet pět při dodání (Ludvík XVI. zaplatil za větší Přísahu Horáciů jen dvě stě padesát). Malba byla vystavena na Salonu roku 1787 a okamžitě se o ní hovořilo jako o nejlepším vyobrazení Sokratova konce. Sir Joshua Reynoldsprohlásil, že to je „nejznamenitější a nejobdivuhodnější umělecké dílo, které se objevilo od dob Sixtinské kaple a Rafaelových Stanzí. Ten obraz by dělal čest Aténám za Periklových časů.“ Koupil jsem si v muzejním obchodě se suvenýry pět pohledů Davida a později, když jsem letěl přes ledová pole Newfoundlandu (která v jasné úplňkové noci zeleně zářila), jsem si jeden z nich prohlížel,zatímco jsem se nimral v nevalné večeři, kterou přede mě naservírovala letuška během špatně načasovaného zdřímnutí.

Platon sedí v nohách Sokratovy postele, vedle něj leží pero a svitek pergamenu, jako tichý svědek nespravedlnosti státu. V době, kdySokrates umřel, bylo Platonovi dvacet devět let, ale David z něj udělal starého muže, šedovlasého a vážného. V průhledu na chodbu vidíme, jak stráže odvádějí Sokratovu ženu Xantipu. Sedm Sokratových přátel je v různých fázích naříkání. Sokratův nejbližší společník Kritón sedí vedle něj a dívá se na svého mistra s oddaností a znepokojením. Ale filozof sám sedí vzpřímeně, s tělem a bicepsy atleta, a nejeví známky strachu ani lítosti. To, že ho velké množství Atéňanů odsoudilo jako hlupáka, neotřáslo jeho přesvědčením. David chtěl namalovat Sokrata, jak polyká jed, ale básník André Chenier mu navrhl, ževětšího dramatického napětí dosáhne, když ho namaluje, jak dopisuje filozofickou poznámku a s klidem sahá po bolehlavu. Obraz by tak symbolizoval jednak Sokratovu poslušnost aténských zákonů, jednak věrnost svému poslání. Jsme svědky posledních povznášejících chvil mimořádné osobnosti.

13

Ten pohled mě silně zasáhl a bylo to nejspíš proto, že chování, které

na něm bylo zobrazeno, silně kontrastovalo s tím mým. Když jsem

mluvil s jinými lidmi, preferoval jsem, aby mě měli rádi, než abych

mluvil pravdu. Touha potěšit druhé mě nutila smát se hloupýmvti

pům jako rodič na premiéře školní hry. Při setkání s cizími lidmi

jsem si osvojil servilní způsoby portýra vítajícího bohaté hosty vho

telu – uslintané nadšení pocházející z neurčité patologické potřeby

po náklonnosti. Nepochyboval jsem veřejně o myšlenkách, jimž byla

většina oddaná. Toužil jsem po uznání ze strany zástupců státní moci

a po setkání s nimi jsem dlouho přemýšlel, jestli mě považují zapři

jatelného. Když jsem projížděl hranice nebo míjel policejní auta, cítil

jsem v sobě zmatené přání, aby si o mně muži v uniformách mysleli

jen to nejlepší.

Ale filozofa nepodlomila nepopularita ani zavržení státem. Nestáhl

svoje myšlenky, protože si ostatní stěžovali. Navíc, jeho jistota měla

mnohem hlubší zdroj než horkou hlavu nebo lví srdce. Pramenila

z filozofie. Filozofie poskytla Sokratovi přesvědčení, ve kterém nalezl

rozumnou odvahu (v kontrastu k hysterické), s níž čelil nesouhlasu.

Taková nezávislost mysli pro mě byla tehdy v noci nad ledovými poli

zjevením a podnětem. Slibovala protiváhu k mému pasivnímusklo

nu následovat společensky schvalované zvyky a myšlenky. Sokratův

život i smrt zvaly k inteligentnímu skepticismu.

A obecněji, předmět, jehož je řecký filozof nejvyšším symbolem,jako

by nabízel pozvánku k úkolu stejně tak směšnému jakohlubokomy

slnému: stát se moudrým skrze filozofii. Navzdory propastným roz

dílům mezi mysliteli, kteří byli v průběhu minulých časů považováni

za filozofy (lidé ve skutečnosti tak rozdílní, že kdyby byli pozváni na

velikou párty, neměli by nejen co říct jeden druhému, alepravděpo

dobně by po pár drincích došlo i na pěsti), zdálo se možné najít malou

skupinku mužů, kteří, rozděleni staletími, volně sdíleli vizi filozofie

14

naznačenou řeckou etymologií slova – philo, láska, a sophia, moud

rost – skupinku spojenou společným zájmem říci pár utěšujících

a praktických věcí o příčinách našich největších trápení. A k těmto

mužům jsem se rozhodl upřít svou pozornost.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist