načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Úspěšná nezisková organizace -- 3., aktualizované a rozšířené vydání – Marek Šedivý; Olga Medlíková

Úspěšná nezisková organizace -- 3., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Úspěšná nezisková organizace
Autor: Marek Šedivý; Olga Medlíková
Podnázev: 3., aktualizované a rozšířené vydání

Autoři s mnohaletou praxí v práci s neziskovými organizacemi (NO) poskytují své zkušenosti s cílem předložit čtenáři systém potřebných a nutných kroků k fungování NO, pomoci těm, kteří chtějí odhalit chyby v současné práci své organizace či ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 77.9%hodnoceni - 77.9%hodnoceni - 77.9%hodnoceni - 77.9%hodnoceni - 77.9% 87%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 165
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 3., aktualizované a rozšířené vydání
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0249-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autoři s mnohaletou praxí v práci s neziskovými organizacemi (NO) poskytují své zkušenosti s cílem předložit čtenáři systém potřebných a nutných kroků k fungování NO, pomoci těm, kteří chtějí odhalit chyby v současné práci své organizace či nalákat nové zájemce o neziskový prostor, aby se zapojili do jeho tvorby a rozvoje. Prakticky zaměřená kniha pro manažery pracující v neziskovém sektoru. Zabývá se neziskovou organizací z různých aspektů: založením, strategií udržitelnosti, způsobilostmi (PR, fundraising, marketing, finanční řízení, vedení) a rozvojem.

Popis nakladatele

Již třetí vydání praktické příručky pro neziskové organizace se nově věnuje pravidlům fungování správní rady, přináší novinky v oblasti legislativy a radí, jak oslovovat dárce a sponzory a získávat je pro záměry organizace. V knize zkušených praktiků v oblasti řízení neziskových organizací se dozvíte, co je třeba mít, udělat a zajistit pro efektivní a správné fungování neziskové organizace. Seznámíte se s podstatou neziskového „podnikání“, strategiemi, možnostmi i omezeními neziskovek, základy finančního řízení neziskových organizací, zajišťováním finančních zdrojů, marketingem a PR, řízením a vedením zaměstnanců a dobrovolníků a také s trendy v oblasti neziskového sektoru.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marek Šedivý; Olga Medlíková - další tituly autora:
Umíme to s konfliktem! -- Náročné situace a jejich řešení Umíme to s konfliktem!
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Lektorské dovednosti -- Manuál úspěšného lektora Lektorské dovednosti
 (e-book)
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Umíme to s konfliktem! -- Náročné situace a jejich řešení Umíme to s konfliktem!
 (e-book)
Přesvědčivá prezentace -- Špičkové rady, tipy a příklady - 2., aktualizované a doplněné vydání Přesvědčivá prezentace -- Špičkové rady, tipy a příklady
Úspěšná nezisková organizace -- 3., aktualizované a rozšířené vydání Úspěšná nezisková organizace
 
K elektronické knize "Úspěšná nezisková organizace -- 3., aktualizované a rozšířené vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Praktický právní průvodce pro neziskové organizace -- podle nového občanského zákoníku Praktický právní průvodce pro neziskové organizace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Úspěšná

NEZISKOVÁ

ORGANIZACE

Marek Šedivý, Olga Medlíková

3., aktualizované a rozšířené vydání

GradaPublishing,a.s., U Průhonu 22, 170 00Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz,www.grada.cz GradaPublishing,a.s., U Průhonu 22, 170 00Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz,www.grada.cz Již třetí vydánípraktické příručkypro neziskové organizacesenověvěnuje pravidlům fungování správnírady, přináší novinky v oblasti legislativy a radí, jak oslovovat dárce a sponzory a získávat je pro záměry organizace. V knize zkušených praktiků v oblasti řízení neziskových organizací se dozvíte, coje třebamít,udělat a zajistit pro efektivní a správné fungování neziskové organizace. Seznámíte se s podstatou neziskového „podnikání“, strategiemi, možnostmi i omezeními neziskovek, základy finančního řízení neziskových organizací, zajišťováním finančních zdrojů, marketingem a PR, řízením a vedením zaměstnanců a dobrovolníkůa také s trendy v oblasti neziskového sektoru. Potěšilomě, žeMarek a Olganapsali tutoknížkua žejsou ochotni se podělit o výsledky své dlouholetépraxe z lektorské činnosti i z řízeníjedné skutečně úspěšné neziskovky. Sotva bychom hledali povolanější autory. A na textu je to znát. I když hutné sdělením, jetosvěží dílo, vekterém autoři pečlivě odměřovalidávky teorie a kořenilijepříklady „ze života“.Knížkaobsahujemnoho užitečnýchrad a cennou přílohu s praktickými ukázkami. Dobrým nápadem jei slovník pojmů,které tak často užíváme, ale nad jejichž smyslem až tak moc nepřemýšlíme.

Rostislava Paarová

emeritní ředitelka Toulcova dvora,

Střediska ekologické výchovy hl. m. Prahy

Největšísoučástneziskovéhosektorutvoří organizacepůsobící v oblasti sociálních služeb, ať jsou tonestátníneziskové, nebo příspěvkovéorganizace. Tatopublikace jim můžebýt nápomocná zejména v oblasti řízení, prosazování se navenek a práce s lidmi,protože právě lidé jsou v neziskovém sektoru naprostoklíčovým potenciálem.

JiříHorecký

prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz,www.grada.cz

M. Šedivý, O.Medlíková

3.

vydání



Úspěšná

NEZISKOVÁ

ORGANIZACE

Marek Šedivý, Olga Medlíková

3., aktualizované a rozšířené vydání


Ing. Marek Šedivý a PaedDr. Olga Medlíková Úspěšná nezisková organizace 3., aktualizované a rozšířené vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6614. publikaci Odpovědná redaktorka Zuzana Böhmová Sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Kočí Počet stran 168 Třetí vydání, Praha 2017 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2017 Cover Photo © Depositphotos/Torsakarin ISBN 978-80-271-9262-5 (ePub) ISBN 978-80-271-9261-8 (pdf ) ISBN 978-80-271-0249-5 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodu

kována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

Know-how úspěšné neziskovky ........................................................................ 7

O autorech ........................................................................................................ 8

Řekli ke knize ................................................................................................. 10

Úvodní slovo ................................................................................................... 12

Předmluva ....................................................................................................... 14

Začínáme s neziskovkou ................................................................................. 17

1. Založení organizace (1. schod) .................................................................. 21

1.1 Poslání ................................................................................................... 22

1.2 Právní forma organizace ......................................................................... 24

1.3 Správa organizace ................................................................................... 25

2. Strategie dlouhodobé udržitelnosti  (2. schod) ......................................... 33

2.1 Strategické plánování ............................................................................. 34

2.2 Hodnoty ................................................................................................ 37

2.3 Vize ....................................................................................................... 39

2.4 Diferenciátor ......................................................................................... 40

2.5 Cílové skupiny a podporovatelé ............................................................. 41

2.6 Konkurence ........................................................................................... 43

2.7 Produkt ................................................................................................. 44

2.8 Zdroje – finance, materiál a lidé ............................................................ 45

2.9 Dlouhodobé cíle .................................................................................... 51

3. Způsobilosti – jak (3. schod) ..................................................................... 55

3.1 Public relations – vztahy s veřejností (PR) .............................................. 56

3.1.1 Firemní kultura a image organizace ............................................. 58

3.1.2 Provoz webových stránek ............................................................. 62

3.1.3 Vydávání tištěných materiálů ....................................................... 63

3.1.4 Pořádání akcí ............................................................................... 65

3.1.5 Komunikace s důležitými partnery a subjekty .............................. 68

3.1.6 Komunikace s médii .................................................................... 69

3.2 Fundraising ........................................................................................... 71

3.2.1 Vícezdrojové financování ............................................................. 72

3.2.2 Zdroje a metody fundraisingu ..................................................... 73

3.2.3 Profesionální fundraiser ............................................................... 74

3.2.4 Fundraising jako pozice v organizaci ............................................ 77

3.2.5 Úkoly fundraisera ........................................................................ 78

3.2.6 Fundraisingový plán .................................................................... 80

3.2.7 Prezentace organizace ................................................................... 81

3.3 Marketing .............................................................................................. 84

3.3.1 Strategie a taktika v marketingu ................................................... 85

3.3.2 Positioning .................................................................................. 90

3.3.3 Marketingový plán ....................................................................... 91

3.3.4 Marketingový výzkum ................................................................. 92

3.4 Ekonomika a finanční řízení .................................................................. 93

3.4.1 Transparentnost a výkonnost ....................................................... 93

3.4.2 Finanční plánování a řízení .......................................................... 95

3.5 Vedení a řízení lidí ................................................................................. 96

3.5.1 Vedení a řízení ............................................................................. 96

3.5.2 Personální strategie .................................................................... 100

4. Rozvoj (4. schod) ...................................................................................... 115

4.1 Volba strategie rozvoje organizace ........................................................ 117

4.2 Zesilování vlivu neziskové organizace ................................................... 120

4.3 Upevnění značky a image organizace ....................................................121

4.4 Lobbing ............................................................................................... 123

4.4.1 Výhody a omezení lobbingu ...................................................... 125

4.4.2 Kdo může být lobbista? .............................................................. 125

4.5 Rozvoj lidí ........................................................................................... 125

4.6 Práce se správní radou .......................................................................... 128

4.7 Nové zdroje a příležitosti ..................................................................... 129

4.8 Nové trendy ......................................................................................... 131

5. Kapitola pouze pro ředitele a ředitelky ................................................... 135

Doslov ........................................................................................................... 141

Slovník .......................................................................................................... 143

Doporučená literatura .................................................................................. 149

Přílohy Příloha 1 Projevy firemní kultury ............................................................... 151

Příloha 2 Organizační kultura .................................................................... 152

Příloha 3 Jak napsat dobrou tiskovou zprávu ............................................. 153

Příloha 4 Jak zorganizovat úspěšnou tiskovou konferenci ......................... 154

Příloha 5 Marketingový plán ...................................................................... 155

Příloha 6 Příklad celkového rozpočtu neziskové organizace ...................... 156

Příloha 7 Postup výběrového pohovoru (z hlediska vybírajícího) ............. 160

Příloha 8 Postup hodnoticího pohovoru (z hlediska hodnotitele) ............ 162

Příloha 9 Postup ukončovacího pohovoru (z hlediska manažera) ............. 164

Má srozumitelné

poslání.

Má funkční statutární

orgány (správní radu).

Strategicky

plánuje.

Má vícezdrojové

financování

a fundraisera.

Je vidět

a slyšet.

Má jasné vnitřní

procesy a pravidla.

Zajímá se o budoucnost,

je schopna

odhadnout změny.

Rozvíjí

firemní kulturu.

ÚSPĚŠNÁ

NEZISKOVÁ

ORGANIZACE

Know-how úspěšné neziskovky

7

ÚSPĚŠNÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE8

O autorech Ing. Marek Šedivý Ředitel Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda, prezident Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, viceprezident sekce nestátních neziskových organizací Unie zaměstnavatelských svazů ČR, člen Výboru pro legislativu a financování Rady vlády pro nestátní neziskové organizace. Před tím pracoval v obecně prospěšné společnosti Neziskovky.cz jako výkonný ředitel. Absolvent České zemědělské univerzity v Praze. V rámci Fulbright-Masarykova stipendia absolvoval čtyřměsíční odbornou stáž na St. Thomas University v Minneapolis, v USA.

Ve své lektorské a konzultantské praxi se zaměřuje na řízení neziskových organizací, strategické plánování, fungování správních rad, vnitřní a vnější komunikaci neziskových organizací a lobbing.

Je spoluautorem několika publikací zaměřených na fungování neziskových organizací. Přispívá také do časopisů a dalších periodik.O AUTORECH PaedDr. Olga Medlíková Lektorka, konzultantka a facilitátorka. Pracuje pro business i neziskové organizace. Na volné noze je od roku 1996, předtím pracovala jako manažerka a pedagožka. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a absolvovala mnoho osobnostně rozvojových výcviků a tréninků. Přednáší na několika vysokých školách, píše knihy, přispívá do řady periodik a časopisů.

V roce 2013 získala cenu Osobnost roku v oblasti andragogiky vyhlašovanou Asociací institucí manažerského vzdělávání, Českou andragogickou společností a vzdělávacím institutem London International Graduate School.

Specializuje se na trénink managementu v měkkých dovednostech, na sociální dovednosti, přípravu prezentérů a lektorů a společenský protokol. Od roku 2016 píše e-booky a točí videa pro zaměstnané rodiče a prarodiče. Bližší informace o autorce najdete na www.satnik.net a www.olga-ebooky.cz.

ÚSPĚŠNÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE10

Řekli ke knize

Neziskovky v poslední době získaly akreditace na své činnosti a naplnily různé

standardy kvality – jejich lidé jsou uznávanými odborníky v mnoha oblastech.

Teď je ale čeká další rozhodnutí. Budou muset změnit samy sebe, zaměřit se na

vlastní vnitřní procesy, na dovednosti v řízení, včetně řízení finančního, na per

sonální management, marketing, na smysluplné sociální podnikání jako zdroj

získávání vlastních příjmů. Kniha Úspěšná nezisková organizace je právě o tom.

O dovednostech, které je třeba získat a uplatnit, aby neziskovka dokázala úspěš

ně konkurovat na „trhu“ aktivit i zdrojů. Stručně a jasně vysvětluje, co je třeba

udělat, aby se neziskovka „usebrala“, změnila samu sebe a vykročila o kus dál.

JUDr. Hana Frištenská

vedoucí sekretariátu Rady vlády pro nestátní neziskové organizace

Potěšilo mě, že Marek a Olga napsali tuto knížku a že jsou ochotni se podělit

o výsledky své dlouholeté praxe z lektorské činnosti i z řízení jedné skutečně

úspěšné neziskovky.

Sotva bychom hledali povolanější autory. A na textu je to znát. I když hut

né sdělením, je to svěží dílo, ve kterém autoři pečlivě odměřovali dávky teo

rie a kořenili je příklady „ze života“. Knížka obsahuje mnoho užitečných rad

a cennou přílohu s praktickými ukázkami. Dobrým nápadem je i slovník poj

mů, které tak často užíváme, ale nad jejich smyslem až tak moc nepřemýšlíme.

Rostislava Paarová

emeritní ředitelka Toulcova dvora, Střediska ekologické výchovy hl. m. Prahy

11ŘEKLI KE KNIZE

Praktický manuál a  pomůcka pro všechny, kteří v  minulých dvaceti letech

zakládali a řídili neziskové organizace (nebo je zakládat teprve zamýšlejí), chtějí

do nich přinést jistotu další existence, identifikovat chyby, nalézat jejich řešení

a přinášet nové náměty k plnému rozvoji organizace.

Lze ji doporučit studentům, učitelům, dobrovolníkům, manažerům, firmám

a všem zájemcům o fungování a profesionalitu institucí neziskového sektoru.

Ester Danihelková

zástupkyně ředitele CARITAS – Vyšší odborné školy sociální Olomouc,

a odborná asistentka katedry křesťanské sociální práce na Cyrilometodějské

teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Od neziskovek se za málo peněz očekává „hodně muziky“. Na zaměstnance

neziskových organizací jsou kladeny stejné nároky jako na vysoce postavené

manažery ve velkých korporacích. Znalosti, zkušenosti, schopnost učit se no

vým věcem, zákony komunikace, pochopení fungování trhu a konkurence – to

všechno je důležité ke zdravému rozvoji a životu neziskové organizace. Při jed

nání se zástupci neziskových organizací si cením lidí, kteří se chovají jako rov

nocenní partneři. Jen takoví mají šanci uspět u firemních dárců. Věřím, že právě

tato kniha k oné rovnocennosti přispěje.

Mgr. Karolína Kříženecká

Communication Manager, Siemens s. r. o.

Největší součást neziskového sektoru tvoří organizace působící v oblasti soci

álních služeb, ať jsou to nestátní neziskové, nebo příspěvkové organizace. Tato

publikace jim může být nápomocná zejména v oblasti řízení, prosazování se

navenek a práce s lidmi, protože právě lidé jsou v neziskovém sektoru naprosto

klíčovým potenciálem.

Jiří Horecký

prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR

ÚSPĚŠNÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE12

Úvodní slovo ... aneb Jak to „Dobro“ dělat dobře. Úspěšná nezisková organizace. Co vás napadne jako první? Co to je? Laciná proklamace? Líbivý slogan? Je to vůbec možné? Nebo naopak – je to vůbec nutné řešit? Vždyť ruku na srdce – může být vůbec neziskovka „neúspěšná“? Vydejme se pro odpovědi hned v úvodním slovu poněkud netradičně – odzadu. Tedy nejprve od té organizace.

Člověk sám (se sebou) dlouho nevydržel. Měl od pradávna potřebu se družit – tedy „žít s druhými“. Sdílet s nimi svůj svět, společně vytvářet přijatelné životní podmínky, rozdělovat si činnosti, zkrátka – organizovat! A jak lidé ovládli organizaci, ovládly organizace svět. Bylo jich nespočet a nebylo vůbec snadné se v nich vyznat – hotový babylon. Jak potom poznat, co má vlastně která za lubem?! Tak je lidé začali nálepkovat a členit – když dělá peníze, bude „zisková“, když peníze nedělá, bude to organizace „nezisková“.

Dělat něco jiného než peníze (většinou přímo „dobro“) byla a je bohulibá záležitost, a tak se není co divit, že se jí věnuje čím dál víc lidí. Ovšem pozor! Není to jen tak – protože dělat něco jiného než peníze stojí mnohdy dost peněz, a tak je třeba „dobro dělat dobře“. Rozumějte: skutečně funkčně a – koneckonců proč to nenapsat – úspěšně!

Proč však usilovat o úspěch neziskové organizace sofistikovanými procesy, když přece stojí především na dobrých úmyslech? Jaký fatální omyl! Řízení většiny neziskovek totiž provází zvláštní paradox – je v porovnání se ziskovým sektorem dvojnásob obtížné, a ještě navíc dvojnásob podceňované. Díky tomu se tak vlastně ocitá na čtvrtině svého možného výkonu. Proč? Je to prosté. Dvojnásob obtížné řízení vychází z faktu, že prodej neziskového produktu je rozdělen mezi dvě skupiny: skutečného příjemce (beneficienta) a plátce (donátora), na rozdíl od sektoru ziskového, kde je skutečný příjemce současně tím, kdo platí. Dvojnásob podceňované pak proto, že stále ještě přežívá vžitý mylný názor, že organizovaná realizace tzv. „dobrých skutků“ nepotřebuje žádná kritéria výkonu. „Na počátku bylo slovo,“ píše se v knize knih, a tak si o něm něco málo napíšeme i v závěru našeho úvodního slova. Obyčejné české slovo „dobro“ už naděÚVODNÍ SLOVO lalo mnoho „zla“. Však posuďte sami – lze vnímat například označení nějaké neziskovky jako „dobré“? Jde o „dobrou“ neziskovku (ve smyslu té české dobrotivosti), nebo spíše o „dobrou“ neziskovku (ve smyslu oné úspěšnosti)? Ne, nejsou to jen slovní hříčky. Jde naopak o něco velmi důležitého – o pochopení toho, že dvě „dobré“ neziskovky sice spojuje jejich dobrota, ale diametrálně odlišuje jejich kvalita. Jde o pochopení faktu, že být iniciátory „dobra“ už dávno nestačí a že je třeba usilovat o skutečně efektivní a měřitelné výkony. Jde o pochopení skutečnosti, že dělat v neziskovce (něco jiného než peníze) vyžaduje zcela profesionální přístup – zvlášť když při tom musíme utrácet peníze těch, kteří ty „peníze dělali“.

Buďme proto zodpovědní. K těm, kdo neziskové aktivity hradí ve smyslu hospodárnosti vynakládaných prostředků, stejně jako k těm, kdo neziskové aktivity konzumují ve smyslu kvality podávaných výkonů. A nemylte se, zodpovědnost není neuchopitelný pojem – pro začátek stačí málo – prostudovat si tuto publikaci ...a začít to „dobro dělat dobře“!

Hodně úspěchu (s touto knihou) a bez spěchu!

Ing. František Francírek, Ph.D.

zakladatel a předseda představenstva Locke & Hobbes a. s.,

zakladatel a předseda správní rady Nadace táta a máma

a člen katedry veřejných financí VŠE v Praze


ÚSPĚŠNÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE14

Předmluva Vážení čtenáři, oba pracujeme již mnoho let s neziskovými organizacemi (NO). Vedeme kurzy pro management neziskových organizací i řadové pracovníky, moderujeme akce neziskových organizací, spolupracujeme na jejich strategickém plánování a jeden z nás je přes 15 let ředitelem neziskové organizace.

Po tuto dobu stále sledujeme, co neziskovky potřebují, co je trápí, co a jak provádějí a jak se mění neziskový sektor v naší zemi. A protože neziskovým organizacím fandíme a  chceme jim co nejvíce pomoci, napsali jsme tuto knížku.

Naším záměrem bylo, abyste ji mohli využít jako podklad, jakýsi „inspiromat“, nástroj k odpovědím na vaše otázky, případně jako srovnávací materiál k vaší vlastní organizaci nebo jejím plánům a cílům.

Postupovali jsme v knize od začátků života organizace přes plány a realizační procesy k úvahám o budoucí podobě organizace a jejím dalším rozvoji. Cílem naší práce je: • předložit těm, kteří uvažují o založení organizace, systém potřebných a nut

ných kroků k jejímu fungování; • pomoci těm, kteří chtějí odhalit chyby v  současné práci své organizace

a nalézt cesty ke změně; • inspirovat ty, kteří hledají další možnosti; • přispět k vyšší profesionalizaci a transparentnosti neziskových organizací. Ještě krátké vysvětlení k určitému nepoměru ve velikosti jednotlivých kapitol. Na různých kurzech i při konzultacích slýcháme nejvíc stížností na oblast způsobilostí. V současnosti právě zde tkví značné množství problémů a neziskové organizace se s touto oblastí nejčastěji potýkají. Proto jsme jí v knize věnovali největší prostor a jdeme zde daleko více do hloubky než v ostatních kapitolách. V tomto druhém vydání jsme zohlednili náměty, které jsme dostali od vás, našich čtenářů, a doplnili jsme knihu o pasáže týkající se statutárních PŘEDMLUVA orgánů a správní rady, dále o specifika fungování neziskových organizací oproti byznysu a rozšířili jsme kapitolu věnovanou ředitelům o krátké typologické zamyšlení.

Rádi bychom zdůraznili, že tato publikace není zaměřena na krátkodobě existující organizace (vzniklé například kvůli vyřešení otázky dopravního obchvatu města), ale je naopak zacílena na veřejně prospěšné organizace s výhledem dlouhodobé udržitelnosti.

Věříme, že těmto organizacím budeme někdy mluvit z duše, místy je možná trochu popíchneme, v něčem je možná posuneme dál a v určitých bodech jim pomůžeme zpomalit tempo, neboť i to je někdy zdravé.

Vycházíme z praktických zkušeností a někdy zastáváme jiný názor, než jaký najdete ve skriptech vysokých škol nebo v publikacích o neziskovém sektoru, kterých bohužel není mnoho.

Posouzení odlišných postojů necháváme na vás, našich čtenářích, a budeme velmi rádi, když vám tato kniha nejenom pomůže, ale třeba i nastartuje změnu nebo posun.

Bude nás těšit, jestliže knížku budou číst studenti, manažeři ze ziskové sféry, učitelé, dobrovolníci i zájemci o neziskový sektor – tedy jednotlivci, firmy či organizace –, protože jsme přesvědčeni, že neziskový sektor zajímavý je a má z dlouhodobého hlediska co nabídnout.

Vždyť nám i vám jde o totéž – o posílení, rozvoj a o profesionalizaci neziskového sektoru!

Se srdečným pozdravem

Marek Šedivý a Olga Medlíková

+



Začínáme

s neziskovkou

„Když Noe stavěl archu, ještě nepršelo.“


ÚSPĚŠNÁ NEZISKOVÁ ORGANIZACE18

POPTÁVKA NABÍDKA

POTŘEBA

K

dokoliv začíná s něčím novým, chce přirozeně uspět, a tak přemýšlí, plánuje,

shání zdroje, zkoumá trh... Nejinak je tomu i v neziskové sféře. Co tedy

musíte udělat na začátku? Pokud chcete obstát a setrvat na trhu, je třeba: 1. Z jistit, zda je u klienta poptávka, popř. – bude třeba poptávku vyvolat? 2. Z jistit, zda existuje společenská poptávka, tj. jsou dárci, kteří „koupí“ vaši

myšlenku? 3. O věřit si, jaké zdroje máte „na startu“ k dispozici – finance, lidi, zázemí? 4. Z jistit, jaká je konkurence – existují podobně zaměřené organizace? 5. U vědomit si, v  čem se lišíte od konkurence  – na čem postavíte trvalou

udržitelnost? 6. U vědomit si, jak to budete dělat – jak bude vypadat provoz organizace? Obr. Společenská hodnota vašeho záměru/projektu Ideální pro vstup na trh je situace, kdy panuje společenská poptávka po vašem výrobku, službě či projektu, zároveň je zřetelná reálná potřeba případných klientů a současně je organizace připravena nabídnout produkt a má i dostatek zdrojů, které je schopna efektivně využívat.

Jestliže všechny tyto podmínky splňujete, má vaše organizace vysokou společen

skou hodnotu. Tím má i větší šanci na dlouhodobou udržitelnost – prosperitu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.