načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Úspěch neměřitelný penězi - Tomáš Barčík

Úspěch neměřitelný penězi
-11%
sleva

Elektronická kniha: Úspěch neměřitelný penězi
Autor:

Kniha o úspěchu, která vám pomůže dosáhnout vašich životních cílů a plánů. Popisuje fungující principy, podle nichž žijí úspěšní lidé. Autor knihy, manažer, marketér, kouč a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  249 Kč 222
+
-
7,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Tomáš Barčík, Mba
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 169
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran
Vydání: 1. vydání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-880-9000-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha o úspěchu a o tom jak dosáhnout životních cílů. Na praktických příkladech jsou ukázány principy, kterými se řídí úspěšní lidé.

Popis nakladatele

Kniha o úspěchu, která vám pomůže dosáhnout vašich životních cílů a plánů. Popisuje fungující principy, podle nichž žijí úspěšní lidé. Autor knihy, manažer, marketér, kouč a podnikatel, předkládá odpovědi na časté otázky týkající se dosahování úspěchu. Na praktických příkladech ukazuje, na jaké hodnoty zaměřují úspěšní lidé svou pozornost a proč na nich systematicky pracují.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tomáš Barčík - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ÚSPĚCH

NEMĚŘITELNÝ

PENĚZI

TOMÁŠ BARČÍK





Věnováno doc. PhDr. Františku Buřínskému, CSc.

(in memoriam)


Úspěch neměřitelný penězi

Tomáš Barčík

Vydavatel: Tomáš Barčík – Success eBooks v Praze roku 2015

se sídlem Polská 60, 120 00 Praha 2. Číslo publikace 1.

Náklad: 2 000 ks

Obálka: Tomáš Barčík

Tiskárna: H.R.G. spol. s r.o., Svitavská 1203, 570 01 Litomyšl

© Tomáš Barčík – Success eBooks. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace

nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli

způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

ISBN 978­80­88090­01­4 (PDF)

1. vydání (eBook)

Objednávky knih:

www.successebooks.cz

info@successebooks.cz


ÚSPĚCH

NEMĚŘITELNÝ

PENĚZI

TOMÁŠ BARČÍK



Napsali o knize...

„Hledáte-li návod na spokojený úspěšný život a potřebujete-li k tomu

nové šokující informace, sáhněte raději po nějakém sci-fi. Knížka Úspěch

neměřitelný penězi vám pomůže ujasnit si určité zásady, správně je

pojmenovat a uspořádat různě natočené hodnoty a jejich směry tak, aby

na sebe navazovaly.“ — Petr Tůma, šéfredaktor časopisu CHOICE

„Úspěch neměřitelný penězi je velmi povedená kniha, která vám bude

úžasným průvodcem správných myšlenek a uvědomění si toho, cooprav

du chceme, zda to chceme a jak toho dosáhnout. Tato kniha mne obohatila

mnohem víc, než jsem od ní očekávala.“ — Kateřina Reimitzová,pod

nikatelka a vydavatelka gastronomického titulu LA CUCINA ITALIANA

„První kniha, která se dotýká podobných témat, kterou jsem dočetl až do

konce. Určitě doporučuji všem, kteří se chtějí vzdělávat, dosáhnoutvět

ších cílů, prožívají stagnaci nebo si jen potřebují utřídit myšlenky auvě

domit si chování sebe sama a chování druhých.“ — Jiří Lejnar, ředitel

Hypocenter Modré pyramidy

„Udělejte si čas na tuto knihu, zastavte se a popřemýšlejte o tom, co je

pro vás ten skutečný úspěch.” — Markéta Pfleger, Job Search Coach

„Knížka Úspěch neměřitelný penězi je ‚fresh‘, nabízí čerstvý vítr a chuť

do života. Určitě stojí za to mít ji někde nablízku a rozhodně ve své

knihovně.“ — Halka Baláčková, kouč a trenér



Obsah

Předmluva 13

Úvod 15

Kapitola 1: Úspěšní a neúspěšní lidé 17

Charakteristika úspěšných a neúspěšných lidí 17

Využívejte zdroje 40

Inspirace a příklad 45

Umění naslouchat 50

Kapitola 2: Osobnost jako značka 55

Přistupujte k sobě jako ke značce 55

Kapitola 3: Sociální vazby reálného života 65

Člověk z masa a kostí 65

Vazby nezištnosti 72

Kapitola 4: Být vzorem neznamená být bez chyb 79

Nebojte se dělat chyby 79

Buďte příkladem úspěchu 83

Kapitola 5: Hlavou proti zdi 87

Odhoďte strach 87

Vytvořte si vlastní pozitivní energii 93

Kapitola 6: Čas je relativní pojem 99

Věnujte pozornost podstatnému 99

Neztrácejte čas u televize a na internetu 105

Neztrácejte čas s nesprávnými lidmi 110

Kapitola 7: Vize je motor a cíl palivo 115

Vytvořte si cíl 115

ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI


OBSAH

Vizualizace pomáhá dosahovat cílů rychleji 117

Kapitola 8: Podmínky pro dosažení úspěchu 123

Sebetransformační technika 123

Druhá strana mince 130

Sami sobě brzdou 132

Využívejte příležitosti 134

Umění přijmout změnu 137

Kapitola 9: Měřítko nemateriálních hodnot 145

Vyšší měřítko úspěchu 145

Dělejte to, co vás baví 149

Kapitola 10: Co o mně řeknou moje děti? 153

Zanechte odkaz 154

Nadčasová značka 157

Kapitola 11: A co tedy peníze? 161

Soustřeďte se na dostatek 161

Zákon přitažlivosti 164

Použitá literatura 169


ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 13

Předmluva

Úspěch není náhoda. Stojí za ním tvrdá práce, vytrvalost, učení, studium

a různé oběti. Úspěch je také sdílená radost. Jsou to lidé kolem nás. Jsou

to ti, kteří nás inspirují nebo následují. Nejdůležitější je ale skutečněmilo

vat to, co děláme. Úspěšní lidé si stanovují cíle a rozvíjejí své životní plány.

Cíl znamená směr.

Jako děti jsme věřili tomu, že se můžeme stát vším, čím chceme. Žili jsme

beze strachu. Věřili jsme svým snům. Jako dospělí sníme o štěstí. Úspěch

ale není klíčem ke štěstí. Štěstí je klíčem k úspěchu.

Co se stalo, že jako dospělí svým snům přestáváme věřit? Jsme přílišzane

prázdněni strachem z neúspěchu, nebo jsme už zapomněli, jak úspěchu

dosáhnout?

Nebojte se dosahovat svých cílů právě s touto knihou.

Tomáš Barčík

27. března 2015



ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 15

Úvod

Ve svém dosavadním životě jsem se setkal s celou řadou inspirujících

osobností, které spojuje jeden důležitý prvek – vášeň a zapálení pro určité

životní poslání. Ať už jde o majitele firem, programátory, manažery,foto

grafy a fotografky, právníky, asistentky, lékařky, personální konzultanty

a mnohé další profese, tento specifický druh lidí odlišuje od zbytku světa

zcela zásadní změna pohledu na život. Na soukromý život, ale zejména na

ten profesní.

Trvalo několik let, než jsem se rozhodl pro sepsání této knihy. Tím

posledním impulsem k tomu, abych napsal první řádky, bylo setkání

s mým dlouholetým přítelem, který žije svůj osobní a profesní sen.

Principy, které vyznává, jsou jednoduché, avšak je zapotřebí skutečné

víry v sebe sama, ve svou vizi a cíle, aby mohl úspěch vykvést ve své plné

síle a kráse.

Nezáleží příliš na tom, zda jsme, či nejsme materiálně bohatí. Náš život

má mnohem větší cenu, než by bylo možné vyjádřit jakoukoli finanční

částkou. Úspěch lidí nelze měřit pouze penězi. Skutečně úspěšní lidédob

ře vědí, na jaké hodnoty je třeba zaměřit svou pozornost, a systematicky

na nich pracují.

Někteří z těchto úspěšných lidí jsou mými přáteli, a tak jsem vděčný za

to, že mohu s radostí použít jejich životní příběhy jako příklady úspěchu

neměřitelného penězi.



ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 17

Charakteristika úspěšných a neúspěšných lidí

Pokud chceme charakterizovat úspěšného člověka, aniž bychom k jeho

hodnocení použili žebříček materiálních statků, musíme se zaměřit na

to, jak takový úspěšný jedinec žije. Existuje propracovanácharakteris

tika a definice úspěšných a neúspěšných lidí, která se mi opravdu líbí

a kterou často využívám při svých seminářích či v rámci koučinku. Není

černobílá a vystihuje podstatu úhlu pohledu na svět úspěšnýma ane

úspěšnýma očima. Možná bychom tyto dvě skupiny měli radějipojmeno

vat jako jedny, kteří chtějí být úspěšní, a druhé, kteří úspěšní být nechtějí,

ať už prozatím, nebo z principu.

Úspěšní lidé přejí úspěch ostatním. Radují se, když se daří kolegům,

přátelům, dokonce i zcela neznámým lidem. Vytvářejí pozitivní energii

jak ve svém okolí, tak uvnitř sebe sama. Pocit vnitřní spokojenosti s tím,

co děláme, nás naplňuje klidem. Nepotřebujeme dokazovat okolí ani sami

sobě, jak jsme dobří, prostě takoví jsme a jsme s tím spokojeni.Vzpomeň

KAPITOLA 1

Úspěšní a neúspěšní lidé


me si na to, když jsme byli malí a něco se nám podařilo. Byli jsmenadše

ním bez sebe. Museli jsme to hned někomu sdělit a byli jsme šťastní, když

s námi někdo tuto radost sdílel a prožíval.

Neúspěšní lidé se spíše radují z chyb ostatních, neboť je zařazují dostej

né kategorie. Zde hraje podstatnou roli ego, které říká: “Proč by měl být

někdo lepší než já?”, “Mně se nedaří, tak proč by mělo někomu jinému?”.

Často očekávají, že se něco pokazí nebo že se někomu něco nezdaří,

v extrémních případech si takovou věc přímo přejí. Zaměřují se nanega

tivní emoce a zároveň věnují přílišnou pozornost životům ostatních lidí.

To je odvádí od vlastního cíle být úspěšným jedincem, pokud vůbec po

úspěchu touží.

Úspěšní lidé chválí. Pochvalou oceňují hodnotu někoho jiného. Kromě

pozitivní energie, kterou šíří, působí na ostatní také jako morální vzor

a zdroj motivace. Vnější motivací vlastně získáváme zpětnou vazbu od

svého okolí, že nás akceptuje a že jsme pro něj hodnotní. Ostatně uznání

patří podle Maslowova hierarchického uspořádání potřeb mezi tynejzá

kladnější lidské potřeby.

Mnohem důležitější je však vnitřní motivace. Odborná literatura popisuje

motivaci jako vnitřní stav dodávající jedinci energii při dosahování cíle

1

.

Veškeré vnější podněty jsou sice příjemné pro naše ego, z dlouhodobého

hlediska však nepředstavují dobrou investici. Abychom mohli úspěšně

prosperovat jako osobnost, musíme si nastavit vnitřní motor, který bude

fungovat bez ohledu na vnější okolnosti.

18 ÚSPĚŠNÍ A NEÚSPĚŠNÍ LIDÉ

1 KASSIN, Saul a Veronika Balaštíková [PŘEKLAD DAGMAR BREJLOVÁ.Psycho

logie. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1716-2, str. 407.


Jako malé děti nemáme natolik rozvinutou schopnost vnitřnímotiva

ce, tu získáváme postupem času na základě zkušeností a také vědomého

tréninku. Malé děti proto podléhají spíše kouzlu vnější motivace,kte

rá přináší určitý zisk. Vnější motivace je touha angažovat se v nějaké

činnosti kvůli penězům, uznání či jiným konkrétním odměnám

2

. Když

budeš hodný a pracovitý, dostaneš čokoládu. Pro dítě představujetako

vá jednoduchá nabídka vcelku pochopitelný princip. Mnoho z nás

pak na obdobných principech operuje celý svůj život. Co se ale stane,

když nedostaneme žádný vnější podnět? U většiny lidí přijdezklamá

ní a pochybnosti o sobě samém. Podívejme se například na přeplácené

vrcholové manažery. I přesto, že jejich odměny bývají častoneúměr

né výkonu, ztrácejí o práci postupem času zájem. Výzkumy ukazují, že

jsou peníze spíše určitými zabijáky motivace. Pomalu nás připravují

o nadšení z činností, jež jsme předtím dělali rádi bez ohledu nafinanč

ní ohodnocení. Nejde ale jen o peníze. Pokud dostáváme příliš mnoho

pochval, skončíme naprosto stejně. Nadměrné množství vnějších motivů

nás udržuje v určité stagnaci, hibernaci. Necháme se chlácholit,zakon

zervujeme se v tomto příjemném stavu a hibernujeme. Ne nadarmo se

říká „neusni na vavřínech“. Hibernace ve stavu potěšeného ega brání

osobnímu růstu.

V případě silné vnitřní motivace naštěstí žádné vnější impulsynepotřebu

jeme. Motivuje nás určité puzení, nutkání, aniž bychom nutně očekávali

odměnu nebo naopak trest. Ano, i trest je motivem. Udělám-li to dobře,

budu odměněn, neudělám-li to dobře nebo vůbec, budu potrestán.

2 KASSIN, Saul a Veronika Balaštíková [PŘEKLAD DAGMAR BREJLOVÁ.Psycho

logie. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1716-2, str. 429.

ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 19


20 ÚSPĚŠNÍ A NEÚSPĚŠNÍ LIDÉ

Cítíte ten rozdíl mezi vnějším a vnitřním impulsem? Proto bývá velmi

těžké odolat tlaku neúspěšných lidí, kteří namísto pochvaly kritizují.

Když jsme vnitřně nastaveni na svůj vlastní motor, vydržíme neochvějně

odolávat negativnímu hodnocení druhých. Samozřejmě, objektivníkri

tika a sebekritika nám pomáhá objevovat drobné chyby naší osobnosti,

abychom je kontinuálně vylepšovali a rostli. Mnozí lidé však používají

kritiku jako zbraň. A je úplně jedno, zda ji použijí na svou obranu, nebo

pro cílený útok. Kritizujeme-li druhé, snižujeme vlastně jejich hodnotu.

Nezáleží na tom, jestli kritiku směřujeme přímo konkrétní osobě, nebo

ji posíláme oklikou skrze další lidi, cíl je jednoznačný – poukázat na

chybu druhého. Jde vlastně o demonstraci jisté nadřazenosti apřeva

hy. Mnohdy se stává, že kritizující svaluje své vlastní chyby na druhého,

a tím nejen snižuje jeho hodnotu, ale zároveň se zbavuje odpovědnosti.

Po vnitřní motivaci se tedy dostáváme k další důležité charakteristice

úspěšných lidí – schopnosti přijímat odpovědnost za svározhod

nutí a činy. Ačkoli by se mohlo zdát, že schopnost být odpovědný za to,

co dělám, patří k výbavě každého dospělého člověka, praxe, zejména ta

profesní, nám často ukazuje něco jiného.

Jako jedinci jsme součástí skupin, komunit a větších společenskýchcel

ků a hrajeme několik různých rolí. Každá role má svá specifika a různou

váhu v různých životních etapách a situacích. Jedno mají všakspoleč

né – v každé z nich přijímáme nebo nepřijímáme odpovědnost za to, co

jsme učinili nebo co se chystáme učinit. Pokud bychom chtěli definovat

termín přijmout odpovědnost skutečně přesně a výstižně, měli bychom

zohlednit také druhý aspekt, a to nést odpovědnost, být odpovědným.

Tato paradigmata neznamenají totéž.


Vraťme se opět do dětství a relativní bezstarostnosti, kdy se našepozor

nost upírala k dětským hrám a poznávání nepoznaného. Lezli jsme na

strom, ačkoli nás rodiče varovali před tím, že to není zrovna bezpečná

zábava, chodili jsme loupit ovoce do cizích sadů, ačkoli jsme věděli, že

se to nesluší, „zašívali“ jsme se za školou, případně jsme se nechali

od starších kamarádů instruovat k tomu, abychom vyzkoušeli cigarety

a alkohol. Taková bezstarostnost ale trvala jen do okamžiku, kdy jsme

– logicky díky naivitě – narazili na následky svého chování a počínání.

Jakmile jsme se zřítili z větve a zlomili si nohu, či nám začalo být špatně

třeba z cigaret nebo alkoholu, a zároveň se do řešení následků konkrétní

situace vložila vyšší autorita – tedy škola a rodiče –, cítili jsme sebez

radně, nechápali jsme rozlícenost dospělých a odmítali nést vinu. Tenkrát

jsme totiž vnímali svou odpovědnost jako vinu, neboť jsme si ji spojovali

spíše s problémem a něčím negativním. Většinou jsme se brániliargu

mentací: „Ale já za to nemůžu, to zavinil někdo jiný.“ Sváděli jsmeodpo

vědnost na cizí osoby a nepřízeň okolností. V případě lezení na stromy

a nadměrného kouření a pití nás víceméně omlouvala neznalost a naivita.

Postupem času jsme sbírali zkušenosti a přestali chápat odpovědnost jako

vinu. Bohužel jsme si však určité návyky přenesli z dětství do dospělosti

a chováme se podle stejných vzorců.

Cesta k úspěchu vede také cestou přijetí odpovědnosti za svá rozhodnutí,

ta správná i ta špatná, za chyby a omyly, za důsledky všeho, co prodosa

žení úspěchu učiníme. Když se nám něco podaří, máme z toho radost

a rádi se pochopitelně hlásíme k vlastnictví patentu na úspěšný

výsledek. Když se nám něco nedaří nebo nepodaří, raději se k tomu

nehlásíme, abychom příliš nepoukázali na svůj neúspěch a snad i slabost,

ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 21


22 ÚSPĚŠNÍ A NEÚSPĚŠNÍ LIDÉ

jako bychom si nemohli dovolit mýlit se. Nejraději bychom se takové věci

zbavili a přehráli ji na někoho jiného.

Hlavním důvodem pro přijetí odpovědnosti za svoje rozhodnutí není jen

radost z dosažených výsledků na základě dobrých rozhodnutí, ale ipří

ležitost poučit se ze svých chyb vycházejících ze špatných kroků.

„Když prohrajete, nezapomeňte na tu lekci.“ — Dalajlama

Neúspěšní lidé mívají problém dělat klíčová rozhodnutí a nést „víceodpo

vědnosti, než je třeba“. Ideálně tedy žádnou, nebo takovou, která se dá

přehrát na druhé, a tak se raději vyhýbají činnostem a situacím, ve kterých

by taková rozhodnutí museli dělat. Jsou spíše pasivní. Záměrně pasivní.

Lidé s tímto charakterovým rysem fungují na principu „kdo nic nedělá,

nic nezkazí“, tedy neudělám-li něco, co by mohlo vyústit v chybu,nemu

sím být za to zodpovědný. Raději to ani nezkusí. Neschopnost či neochota

přijmout odpovědnost za chybné rozhodnutí nás vede k ustrnutí na místě.

Pokud neověřujeme správnost svého rozhodnutí, můžeme se někdyposu

nout kupředu? Nemůžeme. Je to stejné jako v dětství, kdy zkoušímerůz

né možnosti bez znalosti následků a konsekvencí. Saháme na horké hrnce

a spálíme se. Kdo se spálil? My sami. Naše zodpovědnost. A zkušenost.

Půjčíme kamarádce, kterou dobře neznáme, svou oblíbenou panenku

a už nám ji nikdy nevrátí? Zkušenost. Zodpovědně jsme se sami rozhodli.

Učíme se tvrdě na zkoušku namísto flámování s kamarády z baru a „dáme

ji za jedna“? Zkušenost, za kterou vděčíme sami sobě. Půjčíme si tajně

auto rodičů a nabouráme ho? Musíme pak po brigádách vydělávat na jeho

opravu. Kdo je za to zodpovědný? Rodiče, kteří neuhlídali své dítě? Ne,


ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 23

jsme to my. Přijímáme odpovědnost za svou chybu. Sbíráme zkušenosti,

děláme klíčová rozhodnutí a chyby, měníme se. Někdo zůstanenezodpo

vědný po celý svůj život, někdo se naučí být odpovědným.

Se schopností přijímat odpovědnost za svá rozhodnutí a činy souvisíter

mín transformační perspektiva. Úspěšní lidé se na svůj život dívají

jako na neustále se měnící, nebo chcete-li živoucí organismus. Jsounaklo

něni proměnám sebe sama, svého okolí a okolností, ať už jsouakcelerová

ny jimi samotnými, či jsou tyto proměny vedeny vnějšími vlivy.

Věci se mění, ať chceme, či nechceme. Někdy jsme schopni je samispouš

tět, jindy nás potkávají nepřipravené a plné strachu, že bude ještě hůř, než

bylo. Beze změn by se ale v našich životech nic zásadního nedělo. Neměli

bychom možnost růst, poučovat se z chyb, nebo se na změny připravovat.

Transformační perspektiva má své výhody. Předně nám definuje pravidla

hry a můžeme se na ni spolehnout. Úspěšní lidé zkrátka věří, že je změna

jako součást našeho každodenního jednání nevyhnutelná. Takovánevy

hnutelnost nesouvisí výhradně s kauzalitou

3

, natož s fatalismem. Určitě

existují tzv. osudové okamžiky, ale ne vždy mají změny reálnou příčinu

a jasný důsledek. Myšlenka na to, že jsme zmítáni osudem a vlajeme jako

praporek ve větru, nepatří příliš do skupiny paradigmat úspěšných lidí.

Schopnost nahlížet na různé situace z transformační perspektivy nám

dokáže ušetřit mnohá trápení, neodvádí nás od cíle a často nám takéote

vře dveře k úspěchu. Pokud nechceme přijmout změnu, bráníme se jí,

nebo se zkrátka jen bojíme, co bude dál, bývá to pak často horší ahor

ší. Dlíme v představách, jak se nám dařilo, říkáme si, proč se to muselo

3 Příčinná souvislost, vztah mezi příčinou a jejím následkem.


24 ÚSPĚŠNÍ A NEÚSPĚŠNÍ LIDÉ

stát zrovna nám, jsme nuceni vystupovat z komfortní zóny. Úspěšní lidé

akceptují změnu jako přirozenou součást života, někdy jako výzvu.Eko

nomové hovoří o transformaci ekonomického systému, psychoterapeuti

o transformaci vědomí, východní náboženství pracují s pojmem duchovní

transformace. V tomto pojetí má transformace jasně pozitivní náboj.Oče

kává se zlepšení současného stavu.

Na druhou stranu transformační perspektiva neřeší princip kauzality.

Změnu k lepšímu nelze považovat za odměnu, změnu k horšímu za trest.

Někdy si říkáme: „Když se budu v práci hodně snažit, určitě dostanupři

dáno.“ Vytvoříme si domněnku, svou vlastní teorii a očekáváme odměnu.

Co když přidáno nedostaneme? Co když nás naopak propustí? Je tovýsle

dek našeho selhání? Ne, není. Je to jednoduše změna. Nemuseli jsme

udělat vůbec nic špatně – proč taky, vždyť jsme se snažili podávat ten

nejlepší výkon, aby nás po zásluze ocenili. Příčinou mohla býtrestruktu

ralizace firmy, prosté snižování stavů, a na nás padl výběr. Čistěmatema

ticky. A co když díky tomu získáme někde jinde mnohem lepší práci za

mnohem příznivějších platových podmínek? Jak by to bylo možné? Vždyť

jsme původně tento vývoj nečekali, neplánovali, ani by nás to nenapadlo.

Taková je přesně změna. My máme na výběr ji akceptovat, aniž bychom ji

hned museli považovat za nějakou výzvu, nebo neakceptovat. Není to

ovšem o principu něco za něco.

Naproti tomu lidé, kteří v životě očekávají, že věci fungují na principu

něco za něco, nahlížejí na život z transakční perspektivy. Navýměn

ném obchodu není z praktického hlediska nic špatného. Pokud alene

umíme vnímat život jinak než jako směnu, nezřídka se nám stane, že jsme

zklamaní. Zklamaní z toho, že se změní okolnosti. Čekáme, že získáme


ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 25

nějakou protislužbu, protinabídku nebo odměnu, protože jsme prodru

hé už něco vykonali, ale nic nepřijde. Lidé s transformační perspektivou

berou změnu jako součást života a neočekávají pokaždé výhody a věci na

oplátku. Lidé s transakční perspektivou očekávají spravedlivou odměnu

za svou snahu.

Nejlépe se to pozná, když po nás někdo požaduje pomocnou ruku. Ahlav

ně když pro nás taková pomoc znamená nepohodlí. Zeptáme-li se sami

sebe: „A co z toho budu mít já,“ je jasné, že myslíme na výměnný obchod.

Když už to pro mě bude nepohodlné, chci z toho mít nějakou výhodu,

která nepohodlí vykompenzuje. Nebudu to dělat zadarmo. Když mi to nic

nepřinese, dělat to nebudu.

Samotný princip úspěchu není založen na transakci. Transakce – pokud

úspěch chceme měřit také penězi – přichází mnohem později a je jen

jednou z mnoha součástí úspěchu. Mnohem častěji něco investujeme

bez nároku na zisk, obětujeme své pohodlí, čas, peníze, koníčky, někdy

dokonce i některé přátele. Pak nelze hovořit o výměnném obchodu.Urči

tě ne o výhodné směně.

Kdyby z pohledu transakční perspektivy přemýšleli všichni úspěšní lidé

a významné osobnosti, které přinesli lidstvu ty největší objevy, myšlenky

a vynálezy, nic převratného by nevzniklo. Představme si zapálenéhověd

ce, který věří své teorii, tře bídu s nouzí, na své bádání si půjčuje od přátel,

má prokazatelné výsledky a nadšení svou myšlenku zhmotnit. Jednoho

rána by se probudil a začal by kalkulovat. Co mi to teď přináší? Nic. Vím,

že jdu správným směrem, ale chci spravedlivou odměnu. Mám zapotřebí

žít takový život? Tak to tedy ne! Zadarmo to dělat nebudu! Byl by konec


26 ÚSPĚŠNÍ A NEÚSPĚŠNÍ LIDÉ

objevu. A co takhle začínající podnikatelé? Jeden můj přítel dokoncepro

dal byt, aby mohl nakoupit stroje pro svou výrobnu potravin. Musel něco

změnit i směnit. Ano, toto byla směna. Vyměnil pohodlí a jistotu zadočas

né nepohodlí, nejistotu a riziko, že o vše přijde. Rozhodně však nezískal

žádnou odměnu, prospěch ani výhodu. Díval se na danou situaci jako na

nutnou změnu, bez které se nepohne ke svému cíli. Transformoval jednu

věc do druhé. Mnoho jiných objevů a podnikatelských záměrů začaloprá

vě takovou změnou.

Úspěšní lidé vnímají transformaci jako něco, co jim přináší radost.Mění

me se, rosteme. Mění se svět kolem nás, což nás těší, vše se vyvíjí, nic

neustrne na místě. Transakční pohled na život přináší častá zklamání,

protože vychází z našeho subjektivního očekávání. Vyměňujemeočekává

ní za odměnu. Když odměna nepřijde, jsme smutní a zklamaní. Říkáme,

že svět není spravedlivý. Počítáme s tím, že funguje na základě jakésirov

nice. Má dáti, dal. Někdy ovšem jen vezme, nedá nebo dá někomu jinému.

Ne protože by nebyl spravedlivý, ale protože je to život. Tedykontinuál

ní změna. Potěšení ze změny je důkazem toho, že chápeme transformaci

jako nedílnou součást života.

Jednou ze změn je transformace pohledu na svět. Často slýcháme, jak

někdo o někom říká, že „je v pohodě“. Být v pohodě znamená naléztvnitř

ní rovnováhu, ať už se kolem nás děje něco dobrého, nebo špatného. Jde

o vnitřní pocit štěstí a uvědomování si sebe sama v širším kontextu.

Zdravé sebevědomí a pocit sounáležitosti vytvářejí živnou půdu úspěchu.

K tomu, abychom jej mohli dosáhnout, potřebujeme pomocníky,spolu

pracovníky, uživatele a diváky. Pomocníkem chápeme spřízněnou duši,

někoho, kdo nám dodává sílu, podporuje nás a vidí v našem konání


ÚSPĚCH NEMĚŘITELNÝ PENĚZI 27

smysl. Spolupracovníkem rozumíme všechny ty, které naše počínání zajímá

a kteří by rádi přidali svou ruku k dílu. Uživatel užívá plody naší činnosti,

ať už se zabýváme čímkoli. A nakonec divák sleduje vše, co děláme,hod

notí, poskytuje zpětnou vazbu, případně šíří naše dobré jméno.

Lidé s pozitivním nábojem dokáží strhnout ostatní na svou stranu. Jsou

odrazem životní filosofie založené na principu radosti, motivace akonti

nuálního růstu. Se škarohlídy se jen těžko pouští do nových projektů, byť

by byl jejich potenciál růstový. Z úspěšných lidí čiší radost.

Pesimismus nepatří do slovníku úspěšných lidí. Černé myšlenkyvyvo

lávají negativní emoce a ty se pak odrážejí v celkovém nastavenímys

li. Pokud nejsme v pohodě a vyzařuje z nás negace, nejsme důvěryhodní

v tom, co děláme, tudíž nezvládáme motivovat pomocníky, nedokážeme

přilákat spolupracovníky, odrazujeme uživatele a přicházíme o diváky,

pokud jsme vůbec nějaké měli. Z neúspěšných lidí vyzařuje hněv a zlost.

Zlobí se na své okolí, okolnosti, nepřízeň osudu, bezvýchodnost situací,

všude vidí problém a překážku. Takový člověk nemůže být už z principu

„v pohodě“.

„Pesimista vidí komplikaci v každé příležitosti, optimista

vidí příležitost v každé komplikaci.“ — Winston Churchill

Rozhodně není náhodou, že úspěšní lidé patří do skupiny pozitivněsmýš

lejících. Většina těchto lidí vnímá nekonečné možnosti růstu a úspě

chu a podporuje ostatní, aby cítili to samé a posouvali sebe a své okolí

kupředu. Protože dobře vědí, jaké pocity pramení z pozitivního smýšlení

a dosažených cílů, přejí tuto radost ostatním.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist