načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Umíme to s konfliktem! -- Náročné situace a jejich řešení – Olga Medlíková

Umíme to s konfliktem! -- Náročné situace a jejich řešení

Elektronická kniha: Umíme to s konfliktem!
Autor: Olga Medlíková
Podnázev: Náročné situace a jejich řešení

Prakticky zaměřená příručka věnovaná prevenci a řešení mezilidských konfliktů, a to jak v oblasti pracovního, tak osobního života. V úvodní kapitole autorka pojednává o osobnosti, osobnostní typologii, konfliktu a jeho prevenci. Úvod tak ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 132
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4016-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Prakticky zaměřená příručka věnovaná prevenci a řešení mezilidských konfliktů, a to jak v oblasti pracovního, tak osobního života. V úvodní kapitole autorka pojednává o osobnosti, osobnostní typologii, konfliktu a jeho prevenci. Úvod tak nabízí teoretický rámec pro vlastní obsahové jádro příručky. To je tvořeno kapitolami, v nichž jsou shrnuty techniky komunikace a řešení konfliktů s příklady a doporučeními. Připomenuto je manipulativní jednání a kontramanipulativní strategie, pozornost je věnována náročným rozhovorům a situacím, resp. návodům na jejich zvládnutí (kritika, omluva, odmítnutí ad.). Závěrečné praktické rady zdůrazňují pozitivní přístup k řešení komunikačních konfliktů (popisujte, nehodnoťte - předkládejte řešení se srozumitelně formulovaným užitkem - kritizujte činy, nikoliv samotného člověka apod.).

Popis nakladatele

Ať chceme nebo ne, konflikt je součástí našeho osobního i pracovního života. Cílem této praktické příručky je vytvořit určitou „mapu“, podle které se lze „pohybovat“ v konfliktních situacích. Naučte se předcházet zbytečným konfliktům, a pokud už k nezbytným střetovým situacím dojde, ovládněte techniky jejich řešení.Zvláštní pozornost je věnována konkrétním příkladům náročných rozhovorů, ať už jde o kritiku, omluvu, odmítnutí či jiná komunikačně náročná témata. (náročné situace a jejich řešení)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Olga Medlíková - další tituly autora:
Umíme to s konfliktem! -- Náročné situace a jejich řešení Umíme to s konfliktem!
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Lektorské dovednosti -- Manuál úspěšného lektora Lektorské dovednosti
 (e-book)
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Přesvědčivá prezentace -- Špičkové rady, tipy a příklady - 2., aktualizované a doplněné vydání Přesvědčivá prezentace -- Špičkové rady, tipy a příklady
 (e-book)
Úspěšná nezisková organizace -- 3., aktualizované a rozšířené vydání Úspěšná nezisková organizace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Umění přesvědčit a vyjednat Stanislav Termann 168 stran ISBN 978-80-247-0304-6 Jak vybudovat a posílit sebedůvěru Ján Praško 256 stran ISBN 978-80-247-1352-6 Získejte rovnováhu těla, mysli, duše a ducha Daniela Lojková 152 stran ISBN 978-80-247-2268-9 Jednej asertivně! Asertivně na duševní hygienu Tomáš Novák 120 stran ISBN 978-80-247-3999-1

Umíme to s konfliktem!

Ať chceme nebo ne, konfl ikt je

součástí našeho osobního

i pracovního života. Cílem této

praktické příručky je vytvořit

určitou „mapu“, podle které se lze

„pohybovat“ v konfl iktních situacích.

Naučte se předcházet zbytečným

konfl iktům, a pokud už k nezbytným

střetovým situacím dojde,

ovládněte techniky jejich řešení.

Autorka na základě své bohaté

praxe vysvětluje principy vzniku

konfl iktu, učí technice přímé

komunikace, zvládání lži

a konstruktivního dialogu.

Samostatná kapitola se zabývá

manipulací – jak vzniká, jak ji

rozpoznat, a především jak se

proti ní účinně bránit.

Řada vynikajících knih uvádí

rozmanité funkční strategie řešení

náročných situací. Málokdy se

ale zabývají i slovní a formulační

stránkou vhodných reakcí.

Zvláštní pozornost je proto v textu

věnována konkrétním příkladům

náročných rozhovorů, ať už jde

o kritiku, omluvu, odmítnutí či jiná

komunikačně náročná témata.

Přejeme Vám mnoho úspěšných

konfl iktů!

Náročné situace jsou brusný kotouč

růstu. Vstupujte do nich s vnitřním

nastavením na „uvidíme, jak to

zvládnu“, které neblokuje,

ale uvolňuje vaši tvořivou energii.

(Olga Medlíková)

Olga Medlíková

TECHNIKY PŘÍMÉ KOMUNIKACE

KONSTRUKTIVNÍ DIALOG, FORMULAČNÍ ZDATNOST

OBRANA PROTI MANIPULACI

PŘÍKLADY NÁROČNÝCH ROZHOVORŮ

Olga Medlíková

Umíme to

s konfl iktem!

Náročné situace a jejich řešení



GRADA Publishing

Olga Medlíková

Umíme to

s konfliktem!

Náročné situace a jejich řešení


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno. PaedDr. Olga Medlíková UMÍME TO S KONFLIKTEM! Náročné situace a jejich řešení TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4839. publikaci Odpovědná redaktorka Helena Varšavská Sazba a zlom Milan Vokál Zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Perokresby Zuzana Lebedová Počet stran 136 Vydání 1., 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s, 2012 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-4016-4 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-7964-5 ve formátu PDF ISBN 978-80-247-7965-2 ve formátu EPUB

OBSAH

Obsah

Úvod ....................................................9

1. Osobnost a konflikt ...................................11

Osobnost a její rysy ....................................11

Percepční klíče ........................................14

Osobnostní typologie ...................................15

Konflikt jako proces ....................................17

Konflikt ano, či ne? Ano! ...............................17

Kdo nebo co je spouštěč? .............................18

Eskalace ...........................................18

Vrchol konfliktu ......................................19

Zklidnění ...........................................19

Postkonfliktní stav ...................................19

Kompetence pro zvládání konfliktů ......................19

Prevence konfliktu .....................................21

2. Konflikty ve vztazích ..................................25

Jednání v konfliktu .....................................25

Řešitel ............................................25

Příjemce ...........................................26

Uhýbač ............................................26

Způsoby řešení konfliktu ................................27

Metody reakce ........................................29

Ticho v konfliktu .....................................31

Techniky přímé komunikace ..............................32

1. Reakce zpětnou vazbou .............................32

2. Rozbitá gramofonová deska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3. Otevřené dveře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

4. Stabilizování emocí ................................33

5. Já výrok .........................................34

6. Protiotázky .......................................36

OB-SAH


OBSAH

6

7. Bumerang ........................................37

Muži a ženy v konfliktu ..................................37

Zvládání lži ...........................................38

Jak neverbálně poznat lež? ............................40

Fáma ...............................................41

Mapa přístupu ke konfliktu ...............................42

3. Co je konstruktivní dialog? .............................45

Složky konstruktivního dialogu ............................45

Komunikační zlozvyky a „dobrozvyky“ ......................48

Práce s informacemi ....................................49

Jak pracovat s informacemi ............................51

4. Slovní a formulační stránka jednání ......................53

Obsah a forma slova ...................................53

Trénink formulační zdatnosti na několika příkladech ...........55

Slova vhodná a nevhodná ...............................60

Něco pro pobavení ...................................62

Jak správně mluvit a psát? ...............................63

5. Slepá ulička manipulace ...............................65

Co je manipulace, proč vzniká, techniky manipulace ...........65

Druhy manipulace a jejich projevy .........................68

Manipulace činy, chováním, jednáním ....................68

Manipulace slovy – ovlivňování neboli persvaze ............70

Manipulace hlasem ..................................72

Manipulace symboly a pozicí ...........................73

Kontramanipulativní strategie .............................74

Principiální obrana ...................................75

Strategická obrana ...................................75

Situační obrana .....................................75

Nástroje obrany proti manipulaci ..........................75

Nečekanost ........................................76

Otázkování .........................................77

Zastavovací (stabilizační) výrok .........................78

Odmítání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

OBSAH

6. Náročné rozhovory .................................... 84

Co je náročný rozhovor? ................................84

Chyby a pomůcky při náročných rozhovorech ................86

Struktura náročného rozhovoru ...........................89

Rozhovor na téma osobních zvyklostí a komplikací ............91

Nepříjemný tělesný pach ..............................91

Alkoholismus .......................................92

Osobní starosti ......................................94

Rozhovor na pracovní téma ..............................96

Kritika .............................................96

Nevhodné chování ...................................98

Propouštění zaměstnance .............................99

Vyjadřování a přijímání omluv a kritiky .....................101

Přijetí omluvy ......................................101

Přijetí kritiky .......................................102

Vnitřní zvládnutí emočně vypjaté situace ...................103

7. Energetický potenciál pro život a práci ..................106

Burn out syndrom, energie a její zdroje ....................106

Pohyb ............................................109

Spánek ...........................................110

Strava ............................................ 111

Sociální pavouk neboli vztahy ......................... 111

Zdravý time management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

Dobíjení baterek ....................................112

Změna paradigmatu .................................113

Několik ověřených tipů pro dostatek energie ................114

Heuristika v denním životě ..............................115

8. Heurékovník ........................................119

1. Popisujte, nehodnoťte .............................119

2. Ověřujte, nepředpokládejte .........................119

3. Předkládejte myšlenky s jasně definovaným užitkem .....119

4. Počkejte, až se lidé vysloví, nepředjímejte . . . . . . . . . . . . . . 120

5. Zpomalte reakci ..................................120

6. Dělejte si poznámky ...............................120

OBSAH

8

7. Napřed rámec, potom detail ........................120

8. Kvantifikujte ....................................121

9. Personifikujte ...................................121

10. Akceptovat neznamená ještě souhlasit ...............121

11. Dogma je nebezpečný úhel pohledu .................122

12. Trénujte umění „vymlčet partnera“ ...................122

13. Zvolte vhodnou filozofii argumentace .................122

14. Je rozdíl mezi kritikou a zpětnou vazbou ..............123

15. Kritizujte činy či projevy, nikoliv člověka ...............123

16. Při hodnocení vezměte v úvahu záměry a výsledky .....124

17. Námitky jsou skryté obavy z neznámých důsledků ......124

18. Jak na osobní animozitu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

19. Vytvářejte kulturu řešení, nikoliv kulturu viny ...........125

20. Na které části úsečky se nacházíte? .................125

Doslov ................................................127

Vysvětlivky ............................................128

Doporučená literatura ...................................131


9

ÚVOD

ÚvOd Tato kniha původně vznikla jako podkladový materiál pro lidi v manažerských pozicích.

Při jejím druhém vydání se nám (autorce i vydavatelství) jevilo jako vhodnější zaměřit ji na prevenci a řešení konfliktů ve větší šíří, a hlavně zacílit na různé cílové skupiny tak, aby vznikl prakticky použitelný návod pro čtenáře jakéhokoliv věku, pohlaví i pracovní pozice, pro život pracovní i osobní.

Jádro knihy tvoří kapitoly o konfliktu, zvládání manipulace, komunikaci ve vypjatých okamžicích a příklady řešení náročných situací, které jsou také nejrozsáhlejší.

Úvodní kapitola o osobnosti a konfliktu představuje teoretické zarámování jádra knihy.

V kapitole závěrečné – o osobních zdrojích a péči o ně – jde o zamyšlení nad způsoby a možnostmi změny osobního režimu a zvyklostí člověka a nad dopadem těchto změn.

Řada vynikajících knih uvádí rozmanité funkční strategie řešení náročných situací. Málokdy se ale zabývají i slovní či formulační stránkou vhodných reakcí. Proto věnuji v kapitolách 4, 5 a 6 hodně pozornosti vyjadřování, formulacím, vhodným a méně vhodným slovům. Vždyť je to někdy právě slovo nebo výrok, které jednání zablokuje, nebo naopak pomůže rozpustit ledy.

„Heuréka!“ volal kdysi Archimedes. Heurékovník této knihy chce upozornit na věci důležité, které člověk někde v hloubi duše ví, ale často je zapomíná. Nebo podcení. Třeba spustí „aha-efekt“ ve vaší mysli. Možná pomůže dobrému nápadu.

Doufám, že se vám uvedené historky a příběhy budou hodit a snad i líbit. A pokud vám občas vyloudí na tváři úsměv, je to prima. Konflikt má často i zábavné stránky!

Vážení čtenáři, přeji vám mnoho úspěšných konfliktů!

Vstupte!

ÚVOD


ÚVOD

10


11

1. KAPiTOLA

1. OsObnOst a kOnflikt

Znáte-li nepřítele a znáte-li sebe, nemusíte se obávat výsledků sta bitev.

Znáte-li sebe, avšak neznáte nepřítele, pak na každé jedno vítězství připadne

jedna prohra. Neznáte-li ani sebe, ani nepřítele, pak podlehnete v každé bitvě.

Sun-C’, čínský generál

Obsah kapitoly:

• Osobnost a její rysy

• Percepční klíče

• Osobnostní typologie

• Konflikt jako proces

• Prevence konfliktu OsObnOst a její rysy Osobnost = relativně trvalé uspořádání biologických, psychologických a sociálních charakteristik do jedinečného celku.

Tolik psychologický pohled na věc.

V rámci osobnostní jedinečnosti se pak projevují i rozdílné rysy – na

příklad: • introverze – extroverze; • stabilita – labilita; • dominance (vedení) – submise (podřízenost); • afiliace – hostilita; • sebedůvěra – sebepodceňování; • sebeovládání – nedostatek sebeovládání. Reakci člověka na určitou situaci dále výrazně ovlivňuje jeho temperament a charakter. Temperamentové vlastnosti se projeví ve způsobu reagová

1


1. KAPiTOLA

12

OSOBNOST A KONFLiKT

ní zejména v emotivně vypjatých situacích. Protože jsou determinovány biologicky, tak jestliže jste cholerik, budete cholericky reagovat ve dvaceti letech jako v sedmdesáti – rozdíl je jenom v reakčním čase.

Projev charakteru se týká především situací, které mají morální kolorit. Člověk pomocí nich vyjadřuje svůj vztah k životu, lidem a okolnostem. Má přímý vztah k hodnotám, které každý konkrétní jedinec vyznává. Tedy pokud je pro vás důležitá dochvilnost jako projev spolehlivosti, budete ji nepochybně od svého okolí vyžadovat.

V kostce se dá říci, že každý manažer si vybírá své podřízené pod vlivem svého charakteru a temperamentu a zároveň pod vlivem „charakteru a temperamentu“ své firmy (vize, hodnoty, firemní kultura).

Zajímavé shrnutí Jiřího Plamínka v knize Vedení lidí, týmů a firem (Praha, Grada 2002) říká, že se manažer při personálním výběru má zamyslet, jakého člověka skutečně potřebuje z hlediska žádoucích vlastností, schopností a postojů.

vlastnosti

schopnosti postoje

Obr. 1.1 Tři úhly pohledu na osobnost Jako vlastnosti definuje autor neměnné nebo málo proměnlivé rysy osobnosti – například temperament nebo osobní tempo.

Schopnosti představují znalosti + dovednosti, teoretickou a praktickou stránku.

Postoje slučují to, čemu věříte, s tím, co si o věcech myslíte, hodnoty a názory. Pojďte se krátce zamyslet nad testem osobnosti nazvaným podle jeho autora pana Hanse Jürgena Eysencka.

Uvědomte si nebo přímo zakreslete, kde se nyní vidíte.

OSOBNOST A KONFLiKT

13

1. KAPiTOLA

stabilita

flegmatik sangvinik

introverze extroverze

melancholik cholerik

labilita

ambivalence

Obr. 1.2 Eysenckův kříž Je výrazný rozdíl mezi přístupem ke konfliktu u extroverta (verbalizace neboli „pojďte si to probrat!“) a introverta (stažení se neboli „dejte mi čas si věci promyslet!“).

Ambivalenti bývají úspěšnými komunikátory – dokážou vyjít jak s bytostným extrovertem, tak se silným introvertem.

Je třeba hlídat soulad vnímání sebe sama (jak se vidíte) a role, kterou zastáváte navenek (co se od vás očekává).

Proč?

Protože čím blíže k sobě jsou pozice a role, tím více je člověk sám sebou, je přirozený a opravdový. A takovému člověku druzí věří a cení si ho.

Dnešní doba je extrovertovaná.

Neboli je jednodušší pro lidi se sklonem od ambivalence k extroverzi. Prezentace, konkurzy, vyjednávání, prodej, vedení porad, učení lidí – to vše jim jde o něco lehčeji.

Na druhé straně introverti se více zaměřují na duchovní kvality života. Na plánování a vnitřní prožitek. Na analýzu a definování rizik.

1. KAPiTOLA

14

OSOBNOST A KONFLiKT

Je dobré umět vycházet s lidmi obou hraničních charakteristik. Citlivě

vnímat, že každá má jiné potřeby, a přistupovat k nim velmi diferencovaně.

PercePční klíče

Existují cesty, kterými se ubírá náš pohled na druhého člověka, předsta

va o něm, názor, který si utváříme. Představují jakási „rozlišovadla“, díky

kterým se orientujeme.

Nejběžnější rozlišovadla:

• vzhled, oblečení, typ člověka;

• neverbální signály;

• předchozí informace;

• pravděpodobnost;

• podobnost člověka nám či někomu jinému;

• myšlenkové stereotypy;

• zkušenosti;

• odhad toho, co je „obvyklé“;

• osobní preference posuzovatele;

• aktuální nálada.

Percepční klíče pomáhají nalézt cestu k druhému člověku, ale jsou znač

ně nejisté. Jinak řečeno – nespoléhejte na ně příliš! Dobrý lhář nebo ma

nipulátor s nimi bude pracovat.

Při posuzování druhého je nejlepší přistupovat k němu jako k „bílé des

ce“ – dát mu příležitost, aby se projevil, a teprve pak dělat závěry. Což platí zejména tehdy, jestliže danou osobu znáte málo nebo vůbec.

Hlavní úvaha by se ale měla týkat vašich postojů a zájmů a postojů

a zájmů druhé strany. Postoje = ústní nebo písemné vnější projevy člověka. Zájmy = skutečné motivy a hnací síly člověka.

OSOBNOST A KONFLiKT

15

1. KAPiTOLA

V mezilidské komunikaci lidé často předkládají postoje, protože motivy

(zájmy) jsou příliš citlivé, společensky nepřijatelné nebo si je mluvčí ani pořádně neuvědomil.

V jedné poradenské společnosti probíhal hodnoticí pohovor.

Manažer sdělil své podřízené:

„Víš, pracuješ dobře, ale měla bys být vstřícnější.“

„Jak to myslíš, vstřícnější? Co se ti nelíbí, co bych tedy měla změnit?“

ptala se ona.

„No, měla bys líp komunikovat,“ zněla odpověď.

„Co konkrétně mám změnit?“ dožadovala se jasné odpovědi podřízená.

„Prostě chci, abys ses zlepšila,“ odpověděl manažer a bližší informace

se z něho dostat nepodařilo.

Proč? Před časem pozval kolegyni na večeři a ona odmítla.

Zájem zůstal, postoje byly komunikovány jinak.

„Ne“ je reakce, nemusí jít o postoj!

OsObnOstní tyPOlOgie Hlubší pohled na osobnost, její preference, motivace, vazbu ke konfliktu atd. nabízejí různé osobnostní typologie. Uvádím několik příkladů:

Dynamika bohatství kouče Rogera Jamese Hamiltona, která pracuje

s osmi osobnostními typy: Tvůrce, Podporovatel, Spojovatel, Obchodník, Akumulátor, Lord, Mechanik, Hvězda. Test je nabízen v anglické verzi na internetu, posléze na něj navazují semináře nebo workshopy.

MBTI test se jmenuje podle svých tvůrkyň, amerických psycholožek

Katharine Cook Briggs a Isabel Briggs Myers, které navázaly a doplnily poznatky psychologů C. G. Junga a G. W. Allporta. Test udává kombinaci čtyř dvojic písmen, které umožňují vytvořit šestnáct různých typů osobnosti – Správce, Kutil, Ochránce, Skladatel, Umělec, Snílek, Analytik,

+


1. KAPiTOLA

16

OSOBNOST A KONFLiKT

Vědec, Dobyvatel, Strážce, Bavič, Pečovatel, Optimista, Učitel, Vůdce, Vizionář.

Dvojice, kromě poslední, doplněné autorkami, jsou převzaty od psychologa C. G. Junga a obsahují tyto charakteristiky: • Extravert (E) × introvert (i) • Smysly (S) × intuice (N) • Převaha myšlení (T) × Převaha cítění (F) • Vnímání (P) × Usuzování (J) Test najdete na internetu, je součástí mnoha kurzů zaměřených na osobnost, manažerskou práci, řešení vztahových problémů apod.

BFQ (Big Five Questions) formulovaný dvěma výzkumnými týmy v 70. letech 20. století je pětifaktorový model základních rysů osobnosti. Zaměřuje se na následující dimenze osobnosti: emocionální labilita – stabilita, svědomitost – nesvědomitost, příjemnost – nevraživost, kulturnost – nekulturnost, extraverze – introverze.

Jde o klasickou psychodiagnostiku, kterou mnoho personalistů využívá jako důležitý doplněk k behaviorálním rozhovorům. Jednotlivci může poskytnout sebepoznání a směrování rozvoje. Výsledky testů neříkají, že je něco dobře nebo špatně, ale jaké rysy v osobnosti převládají.

GPOP – Golden Profiler of Personality, vytvořený Johnem P. Goldenem v roce 2000. V této typologii se stejně jako v MBTi porovnávají čtyři preference: vztah extraveze – introverze (E–i) neboli odkud čerpá člověk energii, smyslové vnímání – intuice (S–N) neboli jak vnímá svět, myšlení – cítění (T–F) neboli jak se rozhoduje, a vnímání – usuzování (P–J) neboli zaměření ke světu.

Oproti MBTi má tato typologie ještě další škálu, vztah napětí – uvolnění (A–G) mapující zacházení člověka se stresem. Na rozdíl od MBTi, která je původem americká, má GPOP evropský původ a při porovnávání vychází z evropských měřítek a mentality.

Test zpracovává Hogrefe Verlag Göttingen v Německu, u nás je možné si ho objednat přes Testcentrum v Praze nebo u certifikovaných odborníků. Proč projít některou typologií. Co vám to může přinést?

OSOBNOST A KONFLiKT

17

1. KAPiTOLA

Například: • zvážit, co je pro vás charakteristické a na čem byste měli pracovat; • uvědomit si, proč se vám s některými typy lidí obtížně jedná a jak s nimi

komunikovat lépe; • nabourat stereotypy v chování a jednání; • přehodnotit rozsah své práce, vyhnout se úkolům, které jsou mimo vaše

možnosti; • pochopit důvod opakujících se chyb; • posílit poznání sebe sama. kOnflikt jakO PrOces KonfliKt ano, či ne? ano! Konflikt je všudypřítomný, přirozený a potřebný. Systém bez konfliktů, ať už vztah, firma nebo státní zřízení, by byl mrtvý nebo stagnující, nevyvíjel by se.

Konflikty patří k běžnému životu a většinou jsou dány různorodostí. Růzností názorů, charakterů, preferencí a motivů. Různou znalostí věci, rozdílnou mírou informovanosti. Rozdíly ve vnímání mužů a žen, starší a mladší generace. Rozdíly v postojích věřících a nevěřících...

spoušt eěč

eskalace

střet,

vrchol konfliktu

zklidnění

postkonfliktní

stav

Obr. 1.3 Křivka konfliktu 1. KAPiTOLA

18

OSOBNOST A KONFLiKT

Kdo nebo co je spouštěč? Váš přímý nadřízený, silný hluk, příliš navoněný člověk, arogantní jednání druhé osoby, fialová barva, malý uštěkaný pes... Jak vidno, může být spouštěčem cokoliv, čemu dovolíte, aby vás nabudilo ke konfliktní reakci.

Spouštěče konfliktu: • situace (horko, zima, mnoho hluku, málo zdrojů k dispozici, náročné

procesy, izolace, nedostatek nebo přebytek informací...); • lidé (nepříjemná osoba, moc lidí v okolí, diametrálně odlišné osobnosti,

lobbistické skupinky...); • naše „já“ (aktuální zdravotní stav, osobní emocionalita, zejména strach,

obavy, temperament, neurčené priority, špatná organizace času, nerea

listické sebehodnocení, nedostatek pohybu...).

Zásah ve fázi spouštěčů může odvrátit konflikt.

Možnosti zásahu: převod pozornosti na jiné téma, překvapení, humor, jídlo a pití, pauza, ocenění, zápis problematických bodů. esKalace Jakmile se nahromadí několik spouštěčů, začíná se v člověku hromadit napětí, konflikt přechází do eskalační fáze.

V eskalační fázi stoupá adrenalin, organismus se hotoví k akci. Člověk je dráždivější, ale ještě je zachovaná racionalita.

Zásah ve fázi eskalace je náročnější, musí být vyladěno chování a vyjadřování. Předpokládá racionální jednání alespoň jedné strany. Počítejte s tím, že trvá déle, než se druhá strana uklidní.

Možnosti zásahu: vysvětlování, vizualizace (obrázek, schéma, materiály), posun v čase („vrátíme se k tomu za dvacet minut“), vstup třetí osoby (kolega, expert), definovat potřebný výstup a rizika, co se stane, když se nedohodneme.

OSOBNOST A KONFLiKT

19

1. KAPiTOLA

Vrchol KonfliKtu Emocionální zatmění, racionalita není nebo je výrazně potlačena. Obě strany ve stavu boje.

Možnosti zásahu: odchod z místa střetu, odklad v čase, dohoda o nedohodě („my dva to nevyřešíme, navrhuji, aby se věci ujal někdo jiný“), vstup třetí osoby. ZKlidnění Uvolnění a ztišení konfliktu, rekapitulace proběhlé situace. Často doprovázeno i fyzickým svalovým uvolněním. Dočasné a krátkodobé. V organismu je přítomna vysoká hladina stresových hormonů, člověk je proto snadno dráždivý. Stačí neopatrná poznámka nebo nevhodná mimika a může se vrátit předchozí fáze.

Možnosti zásahu: zjednodušená mluva, postupný zápis, vizualizace, hlídat vyjadřování a chování, posun jednání v čase, definovat potřebný výstup a rizika, když se nedohodneme. postKonfliKtní staV Charakteristický racionalizací vlastního chování, výčitkami nebo myšlenkami „kdybych byl býval“. Stav vhodný pro zpětnou a dopřednou vazbu jako nástroje růstu.

Možnosti zásahu: zpětná vazba k tomu, co proběhlo (analýza), dopředná vazba – jak v podobné situaci jednat příště (syntéza, řešení), využití třetí osoby. Kompetence pro ZVládání KonfliKtů Jaké kompetence potřebujeme pro vypořádání se s konfliktem? Zaškrtněte v následující tabulce, jak jste vybaveni pro práci s konfliktem.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.