načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Umění úspěšné komunikace -- Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi - Andreas Basu; Liane Faust

Umění úspěšné komunikace -- Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi

Elektronická kniha: Umění úspěšné komunikace
Autor: Andreas Basu; Liane Faust
Podnázev: Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi

Nenásilná komunikace je životní postoj, který nám umožní převzít zodpovědnost za naše vlastní přání, potřeby a pocity. Domněnka, že za naše pocity jsou zodpovědní druzí, je ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 104
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Gewaltfreie Kommunikation
Spolupracovali: překlad Natalie Vrajová
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-5032-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Nenásilná komunikace je životní postoj, který nám umožní převzít zodpovědnost za naše vlastní přání, potřeby a pocity. Domněnka, že za naše pocity jsou zodpovědní druzí, je častou příčinou sporů a konfliktů. Cílem této příručky je vytvořit si vztahovou inteligenci a smysl pro řešení konfliktů v pracovním i soukromém životě. Ve 4 kapitolách se čtenář dozví např. o technice "win-win", o filozofii nenásilné komunikace, o typech konfliktů, o pocitech při komunikaci, o tom, jak zachovat v rozhovoru rovnocenné postavení, jak se naučit empaticky naslouchat, a také zde nalezne návod pro vedení konfliktních rozhovorů. Příručka o umění tzv. nenásilné komunikace, která vede k překonání sporů zejména při komunikaci mezi nadřízenými a podřízenými.

Popis nakladatele

V knížce najdete vše důležité, co potřebujete znát pro úspěšnou komunikaci s druhými lidmi. Dozvíte se a na řadě příkladů uvidíte, jak pomocí tzv. nenásilné komunikace překonávat nedorozumění, efektivně řešit konflikty a úspěšně vést rozhovory. Naučíte se také správně naslouchat a vnímat pocity a potřeby své vlastní a druhých lidí. Díky nejlepším technikám nenásilné komunikace budete úspěšnější a spokojenější ve svém pracovním i osobním životě. (jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Andreas Basu; Liane Faust - další tituly autora:
Umění úspěšné komunikace -- Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi Umění úspěšné komunikace
 
K elektronické knize "Umění úspěšné komunikace -- Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi" doporučujeme také:
 (e-book)
Mediace -- Nejúčinnější lék na konflikty Mediace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

w

Andreas Basu, Liane Faust

Umění úspěšné

komunikace

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e -mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Jak správně naslouchat, řešit konfl ikty

a mluvit s druhými lidmi

UMĚNÍ ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE

A. BASU, L. FAUST

V knize UMĚNÍ ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE – Jak správně naslouchat, řešit konfl ikty a mluvit s druhými lidmi z edice poradce pro praxi se dozvíte: • jak pomocí tzv. nenásilné komunikace najít řešení přínosné pro všechny zúčastněné, • jak jasně formulovat své prosby, aniž bychom druhým vyhrožovali či s nimi manipulovali, • jak vyjádřit své pocity a potřeby, aniž bychom někoho obviňovali či kritizovali, • jak jít přímo k věci, vycházet z faktů a argumentovat vášnivě, ale spravedlivě, • jak čestně uplatňovat svůj vliv a být rovnocenným partnerem v diskusi, • jak si nebrat osobně výčitky a kritiku druhých, • jak umět zachovat klid a sebejistotu i v emočně vypjatých situacích, • jak nerezignovat na svá vlastní přání a potřeby a umět je dát najevo, • jak se naučit navazovat plnohodnotné vztahy a přijmou sebe samé takoví, jací jsme. Díky této ojedinělé knížce se naučíte úspěšně komunikovat s druhými lidmi, jednat otevřeně a zároveň empaticky naslouchat a nalézat řešení, která ocení obě strany. Dozvíte se, jak mnoho vám tzv. nenásilná komunikace přinese a jak ji snadno zapojit do běžné řeči a každodenního pracovního i osobního života. Díky této knize si budete více vážit druhých lidí a sebe samých a budete úspěšnější a spokojenější.

Grada Publishing

Andreas Basu, Liane Faust

Umění úspěšné

komunikace

Jak správně naslouchat, řešit konfl ikty

a mluvit s druhými lidmi

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

komunikace, rozvoje osobnosti, budování kariéry a vedení lidí. Edice je určena

jak profesionálům z řad odborných pracovníků, například lektorům, koučům,

manažerům či personalistům, tak všem ostatním, kteří chtějí zlepšit své

komunikační a jiné dovednosti.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Andreas Basu, Liane Faust Umění úspěšné komunikace Jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Přeloženo z německého originálu knihy autorů Andrease Basu a Liane Faust Gewaltfreie Kommunikation, vydaného nakladatelstvím Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Německo, Freiburg, 2010. Licensed edition by the Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Federal Republic of Germany, Freiburg, 2013 Lizenzausgabe der Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Bundesrepublik Deutschland, Freiburg, 2013 © 2010 Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Munzinger Strasse 9, 79111 Freiburg All Rights Reserved Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5294. publikaci Překlad Bc. Natalie Vrajová Odpovědná redaktorka Eva Modrá Sazba Antonín Plicka Počet stran 112 První vydání, Praha 2013 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-5032-3 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8736-7 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8737-4 (ve formátu EPUB)

Obsah

Obsah

O autorech ....................................................................................................................... 7

Předmluva ....................................................................................................................... 9

1. kapitola

Od „proti sobě“ ke „společně“ ............................................................................ 11

1.1 Jak si udělat život krásnější ....................................................................... 13

1.1.1 Win–win – co to vlastně je? ........................................................ 13

1.2 K čemu je nenásilná komunikace? ......................................................... 15

1.2.1 Proč „nenásilná“? .......................................................................... 15

1.2.2 Co je pro nenásilnou komunikaci charakteristické? ............ 16

1.2.3 Okruhy nenásilné komunikace ................................................. 18

1.3 Porozumění konfliktům ............................................................................. 19

1.3.1 Horký, nebo studený – typy konfliktů ...................................... 20

1.4 Konflikty v podnikání – příležitost ......................................................... 23

1.4.1 Když chybí „kultura vedení sporů“ ........................................... 24

1.4.2 Být rovnocenným partnerem v hierarchických

strukturách/systémech ............................................................... 24

1.4.3 Co vám může přinést vedoucí pozice? .................................... 26

1.5 Mluvit bez násilí ............................................................................................ 27

1.5.1 Násilí v naší řeči ............................................................................. 27

1.5.2 Mluvit v „já-sděleních“ ................................................................. 28

1.5.3 Nový jazyk – nové myšlení ......................................................... 29

2. kapitola

Otevřené jednání ...................................................................................................... 31

2.1 Mluvit, abychom byli vyslyšeni ............................................................... 33

2.2 Pozorování, nebo interpretace? .............................................................. 34

2.2.1 Vytvoření férových podmínek ................................................... 34

2.2.2 Nástrahy při pozorování ............................................................. 35

2.3 Místo myšlenek vyjádřete pocity ............................................................ 38

2.3.1 Proč neradi projevujeme své pocity ......................................... 38

2.3.2 Pocity jsou důležité informace .................................................. 39

2.3.3 Jak se při vyjadřování pocitů vyhnout nástrahám .............. 42

2.4 Vyjadřujte potřeby, ne strategie ............................................................. 45


6

Umění úspěšné komunikace

2.4.1 Potřeby, jež jsou všem společné ................................................ 46

2.4.2 Jak potřeby rozpoznat ................................................................. 49

2.4.3 Oddělte potřeby od strategií ...................................................... 51

2.5 Prosba místo žádosti ................................................................................... 52

2.5.1 Cíl: Rovnocenné vztahy ............................................................... 52

2.5.2 Vztah před řešením ...................................................................... 54

2.5.3 Jak úspěšně vyjádřit prosbu ...................................................... 57

2.5.4 Na koho směřujete své prosby .................................................. 58

2.5.5 Prosba vyslovena – a co dál? ..................................................... 58

3. kapitola

Schopnost empaticky naslouchat ..................................................................... 61

3.1 Vina, nebo porozumění – jak posloucháme? ..................................... 63

3.2 Síla empatie .................................................................................................... 65

3.2.1 Co tím získáte? ............................................................................... 65

3.2.2 Empaticky naslouchat – ale jak? .............................................. 66

3.2.3 Znamená pochopení souhlas? ................................................. 67

3.3 Co stojí empatickému naslouchání v cestě? ...................................... 68

3.3.1 I vy potřebujete empatii .............................................................. 68

3.3.2 Zabýváme se víc sebou než druhými ....................................... 69

3.3.3 Kdy s empatií přestat? .................................................................. 71

3.4 Od konfliktu k win–win řešení ................................................................. 71

4. kapitola

Nenásilná komunikace v praxi ........................................................................... 75

4.1 Za co neseme zodpovědnost ................................................................... 77

4.2 Vztah je víc než metoda ............................................................................. 79

4.3 Návod pro vedení konfliktních rozhovorů .......................................... 83

4.3.1 Příprava: mentální a emocionální ........................................... 84

4.3.2 Vedení rozhovoru .......................................................................... 87

4.3.3 Dodatečné úpravy – nejlepší příprava .................................... 90

4.4 Konstruktivní rozhovory ve firmě ........................................................... 92

4.4.1 S NK k novým řešením ................................................................. 92

4.4.2 Učit se z příkladů ........................................................................... 93

Literatura .................................................................................................................... 101

Knihy z edice Poradce pro praxi ....................................................................... 103


7

O autorech

O autorech

Andreas Basu

Diplomovaný inženýr; dvacet let zastával vedoucí manažerské pozice, je

samostatný trenér a poradce pro podnikání. Je certifikovaným trenérem ne

násilné komunikace (NK) a na svých seminářích již mnoho let spolupracuje

se zakladatelem metody NK Marshallem B. Rosenbergem. Zabývá se přede

vším vztahovou a emoční inteligencí s důrazem na řešení konfliktů. Nabízí

kurzy a výcvik všem, kdo chtějí dále rozvíjet svou osobnost, např. vedoucím

pracovníkům, trenérům, koučům a lidem pracujícím v sociální oblasti.

Webové stránky: www.basu.de

Liane Faust

Diplomovaná podniková ekonomka s dlouholetými zkušenostmi z finanční

oblasti. Je mediátorkou a  koučkou v  ekonomické sféře (BMWA; Bundes

verband Mediation in Wirtschaft und Arbeitswelt e. V.) a vede německou

společnost rw-cct, která poskytuje trénink v oblasti managementu, řešení

konfliktů a nenásilné komunikace.

Je autorkou podkapitol 4.4.1 „S NK k novým řešením“ a „Rozhovor

s kolegou: ‚prémie budou zkráceny‘“.

Webové stránky: www.rw-cct.de



9

Předmluva

Předmluva Komunikace je nedílnou součástí našeho každodenního pracovního i soukromého života. Není dne, kdy bychom jejím prostřednictvím neřešili problémy a neurovnávali menší či větší spory. Způsob, jakým hovoříme, naznačuje náš postoj vůči ostatním a rozhoduje o tom, zda se z nás stanou přátelé, nebo si každý půjde dál svou cestou. Nejčastější příčinou vzniku přestřelek, rozepří a někdy i nefalšovaných válek je, že si myslíme, že za naše pocity zodpovídají druzí.

Nenásilná komunikace je životní postoj, jenž nám umožňuje převzít zodpovědnost za naše vlastní přání. Navíc jde o velmi jednoduchou metodu, jejíž pomocí budete schopni dospět k takovému řešení konfliktu, jež bude přínosné pro všechny zúčastněné.

Tato příručka vám ukáže, jak vzít zodpovědnost za své pocity do vlastních rukou a  jak si najít cestu k  lidem bez ohledu na jejich společenské postavení, pohlaví či kulturní příslušnost. Krok za krokem se seznámíte se všemi náležitými prvky a  dozvíte se, jak je využít při rozhovoru. Naučíte se s rozvahou a citem jednat v souladu se svými hodnotami. Přál bych si zkrátka, aby vám tato knížka pomohla vypěstovat si vztahovou inteligenci a smysl pro řešení konfliktních situací, jež vám umožní uspořádat si život podle svých představ.

Andreas Basu



11

11

Od „proti sobě“ ke „společně“ Rozepře, kam se člověk podívá – každý chce zvítězit a nikdo prohrát? Anglický výraz „win–win“ se v poslední době stal kouzelným slovíčkem při vyjednávání a řešení sporů. V následující kapitole se dozvíte:

 co vlastně technika win–win je,

 proč filozofie nenásilné komunikace a její nástroje

napomáhají trvalému vyřešení sporů,

 co konflikty ve své podstatě jsou a proč je pro nás

tak těžké se s nimi vypořádat,

 jak prostřednictvím řeči pácháme násilí

a co znamená „mluvit nenásilně“.



13

Od „proti sobě“ ke „společně“

1

1.1 Jak si udělat život krásnější

 Více než 50  % všech projektů nenaplní své cíle v  důsledku problémů

v mezilidských vztazích (Chaos Studies 2009, Standish Group).

 Úhrnná rozvodovost v  České republice se v  současné době pohybuje

těsně pod hranicí 50 % (Statistická ročenka České republiky 2012).

 Jen 15 % zaměstnanců pociťuje osobní vazbu ke svému zaměstnavateli.

Ostatní svou práci vykonávají pouze mechanicky podle předpisů anebo

již podali „vnitřní výpověď“ (Gallupův ústav, 2012).

 Čím dál více lidí si stěžuje na stres, mobbing či nebezpečí syndromu

vyhoření na pracovišti.

Ačkoli uvedená čísla mohou naznačovat něco jiného, osobně trvám na tom, že člověku byla dána do vínku přirozená tendence žít a pracovat společně s druhými. Ve skutečnosti nám dělá radost, když můžeme život svůj i ostatních zpříjemnit. Jak jsem dospěl k tomuto tvrzení, když v každodenní realitě neustále dochází k problémům a sporům, jež pak kolegové, nadřízení, rodiče a partneři musí řešit?

Podle britského etologa Desmonda Morrise jsou lidé stvořeni ke spolupráci a  ochotě pomáhat druhým  – bez těchto vlastností bychom totiž nedokázali ulovit mamuta ani obydlet Zemi v takovém měřítku, jako je tomu dnes. Odmalička je nám ale bohužel vštěpováno, že jsou jen dvě možnosti – vyhrát, nebo prohrát. Ve filmech prožíváme osudy nejrůznějších hrdinů a smolařů, v přenosech tenisových utkání z Wimbledonu sledujeme jásající vítěze, zatímco na poražené si brzy nikdo ani nevzpomene. Soutěžíme o to, kdo má nejvyšší plat, nejdražší auto, největší podíl na trhu... V souvislosti s  lidskou soudržností se mnozí začnou ptát, co by měli udělat, aby také dosáhli na stupínky vítězů, neboť k poraženým pochopitelně nikdo patřit nechce. V důsledku těchto pohnutek pak propuká každodenní boj o přežití. V zajetí strachu, že se nedostane na všechny, nás proto vůbec nenapadne zamyslet se nad možností, jež se přímo nabízí: Jaké by to bylo, kdyby vyhráli všichni?

1.1.1 Win–win – co to vlastně je?

Výraz win–win, který pochází z transakční analýzy, se v poslední době stal v mnoha firmách heslem, někdy možná až příliš módním slovem. Když se totiž zeptám svých kolegů, jak chtějí vyřešit určitý konflikt nebo vést jednání, často slýchám: „Musíme prostě vytvořit situaci win–win.“ „A jak se to dělá?“

14

Umění úspěšné komunikace

„No, tak... ehm...“ V této knížce vám krok za krokem ukážu, jak dosáhnout

situace win–win – tedy jak nabídnout řešení, jež uspokojí obě strany, neboť

se zdá, že podstata úspěchu tkví v detailech.

Obrázek 1 ukazuje, že ani zcela vyčerpávající znalosti o tom, jak postu

povat, vás k vytouženému cíli nedovedou, pokud nevycházejí ze správného

postoje. Od vnitřního nastavení se totiž odvíjí naše chování navenek. Pouze

s postojem „já jsem OK – ty jsi OK“ můžete při jednání dospět k win–win

výsledkům.

Všichni lidé, jež potkávám, by se chtěli dostat do pravého horního čtver

ce – ve vztazích nám totiž obvykle nevadí, vyhrávají-li ostatní, pokud sami

také vítězíme. V zásadě jde o to, vypěstovat si odpovídající postoj a opatřit

vhodné nástroje. Jednotlivé prvky nenásilné komunikace (NK) vám umožní

uchovat si tento postoj i ve svízelných situacích.

já jsem OK

ty nejsi OK

ovládnutí/prosazení se

win–lose

já jsem OK

ty jsi OK

jednání/kooperace

win–win

já nejsem OK

ty nejsi OK

vyhýbání se/potlačení

lose–lose

já nejsem OK

ty jsi OK

přizpůsobení se/podřízení

lose–win

postoj

chování

výsledek

postoj

chování

výsledek

kom

promis

shoda

Obr. 1 Postoje a chování v konfliktních situacích

Od „proti sobě“ ke „společně“

1

1. 2 K  čemu je nenásilná komunikace?

 Chtěli byste si umět zachovat sebejistotu a klid i v emocionálně vypja

tých chvílích?

 Chtěli byste se umět povznést nad výčitky a kritiku?

 Přemýšlíte nad tím, jak naložit se svým hněvem, aniž byste ohrozili svůj

vz tah?

 Ptáte se, jak docílit toho, aby vám ostatní neříkali „ano“ a nakonec stejně

neudělali „ne“?

Pokud jste na některé z uvedených otázek odpověděli kladně, metoda nenásilné komunikace vám pomůže najít nástroje a životní postoj, s nimiž budete schopni přistupovat ke konfliktům konstruktivně a vytvářet pro ně trvalá řešení. Dále se naučíte navazovat plnohodnotné vztahy a přijmout sami sebe takové, jací jste.

1. 2 .1 P roč „nenásilná“?

Slovo „nenásilný“ je odvozeno od sanskrtského výrazu „ahimsá“, jejž používal Mahátma Gándhí. Ahimsá v sobě ovšem zahrnuje víc než jen nenásilný odpor nebo nenásilné jednání. Je označením pro životní postoj, který ze zásady odmítá jakékoli ubližování druhým nebo jejich poškozování. S tím souvisí také změna způsobu myšlení člověka, včetně zažitých stereotypů, předsudků a nepřátelského vidění světa, a také jeho vyjadřování, které přesouvá zodpovědnost za vlastní pocity na ostatní, a tím přispívá k eskalaci sporů.

Filozofie nenásilí bývá často mylně srovnávána s přístupem „máme se všichni rádi“, s pasivitou a nečinností. Jedním z jejích hlavních cílů je umět se ke konfliktům postavit aktivně, a ne je odsouvat na vedlejší kolej. Stejně jako Gándhí ani americký psycholog Dr. Marshall B. Rosenberg, zakladatel modelu nenásilné komunikace a mezinárodní mediátor konfliktů, nehovoří o absolutním nenásilí. V případě, že by se měli rozhodnout mezi „být obětí násilí“ a „použít násilí“, oba by zvolili druhou možnost, přestože jsou přesvědčeni o tom, že mírumilovný přístup stojí vysoko nad jakoukoli represí.

Dr. Rosenberg rozlišuje mezi „trestajícím“ a „ochranným“ použitím síly. Ochranné užití síly má zabránit ublížení, zranění nebo nespravedlnosti. Nemá v úmyslu trestat, způsobit bolest ani si vynutit změnu chování. Dobrým příkladem je, když někdo na poslední chvíli strhne dítě ze silnice těsně před projíždějícím autem.

+


16

Umění úspěšné komunikace

V poradenské praxi bývá NK označována také jako synergická nebo kon

struktivní komunikace.

Přehled: Co se díky NK naučíte?

 Jít přímo k věci, vycházet z faktů a argumentovat vášnivě, ale spravedlivě.

 Vyjádřit své pocity a potřeby, aniž byste někoho obviňovali, hodnotili nebo

kritizovali.

 Jasně formulovat své prosby, aniž byste druhým vyhrožovali, snažili se jimi

manipulovat nebo je vydírat.

 Vytvářet nosná a pro všechny strany uspokojivá řešení a neuchylovat se

ke špatným kompromisům, jež stejně nebudou mít dlouhého trvání.

 Čestně uplatňovat svůj vliv a být rovnocenným partnerem v diskuzi.

 Výčitky, kritiku a požadavky druhých nebrat osobně a naopak svou

pozornost zaměřit na nevyjádřené pocity a potřeby, jež se za těmito výroky

skrývají.

 Při hledání řešení sporu nerezignovat na svá vlastní přání ani neriskovat

vztah ke svým blízkým.

1.2.2 Co je pro nenásilnou komunikaci charakteristické?

Metoda, která nám má pomoci ve chvílích, kdy jsme vystaveni tlaku, by měla

být především jednoduchá a efektivní:

 Postupy NK jsou přehledné a  lze je okamžitě použít v  praxi. Na

klavír se čtyřmi klávesami se naučíte hrát i  vy! NK si vystačí se čtyřmi

prvky: pozorováním, pocity, potřebami a prosbou (podrobněji k tomuto

tématu viz kapitola 2.1 „Mluvit, abychom byli vyslyšeni“). Díky tomu

ji mohou ihned uplatnit i  úplní začátečníci. Již při prvních cvičeních

ucítíte, jak stres a  napětí pomalu ustupují a  střídá je zvědavost a  na

děje. Získáte potřebné nástroje k tomu, abyste dokázali vyřešit i velmi

komplikované situace.

 Jeden stačí. Jedním z nejčastějších dotazů je: „Aby NK fungovala, musí

ji znát i můj protějšek?“ I když je pochopitelně jednodušší, disponují-li

v tomto směru obě strany jistými schopnostmi, odpověď zní: „Nikoli!“


17

Od „proti sobě“ ke „společně“

1

Důležitou součástí této metody totiž je, že si partnera „vyzvednete“ tam,

kde je, a své dovednosti mu na dobu trvání konfliktu „půjčíte“.

!

Chcete-li někoho vzít s sebou na výlet, také si přijedete vy pro něj,

a ne naopak.

 Nezávislá na kultuře a vnějších okolnostech. Nezáleží na tom, zda

vedete jednání v Japonsku, připravujete se na rozhovor s „problema

tickým“ kolegou, sedíte u jednacího stolu s lidmi různých národností

anebo chcete s rodinou prodiskutovat, kam pojedete na dovolenou –

všichni lidé mají stejné potřeby. Jednotlivé kultury se liší jen tím, že při

jejich naplňování volí různé postupy. Pokud se naučíte rozpoznávat

touhy a přání a budete je umět v řeči druhých identifikovat, dokážete

překonat i propastné kulturní rozdíly (viz kapitola 3 „Schopnost empa

ticky naslouchat“).

 Testována v nejnáročnějších podmínkách. Metoda NK je založena

na výzkumech Dr. Marshalla B. Rosenberga, jimž se věnoval více než

40 let a získané poznatky pak úspěšně uplatnil v zemích celého světa –

např.  při ozbrojených konfliktech znepřátelených kmenů ve Rwandě,

ve válečných oblastech na Balkáně nebo v  Afghánistánu. Zda s  ním

pracovali manažeři, policisté, lékaři, advokáti, děti, učitelé nebo rodi

če, nehrálo žádnou roli – metoda NK je zcela univerzální a lze ji použít

i v nejtěžších podmínkách.

 Existují situace, v nichž NK nefunguje? Ano, spousty – v zásadě v kaž

dé situaci, kdy přestanete respektovat svůj protějšek.

L

Příklad: Jednoznačná obrana nezávislosti

Karolína volá z dětského pokoje na svého muže: „Honzo, pojď se podívat, Kubík umí říct Madagaskar. Jeho první čtyřslabičné slovo!“ Honza vejde do pokojíčku: „Šikulka, Kubíku! Cos to teď řekl?“ Kubík pyšně: „Madagaskar.“ „Chceš se naučit ještě jedno slovo se čtyřmi slabikami?“ Dvouletý Kubík se zatváří zmateně. Honza: „Nosorožec... No tak, zkus to: noso...“ Kubík: „zec“. Honza trpělivě: „Noso...“ Kubík: „zec“. Honza, už méně trpělivě: „Ne, noso-rožec! Řekni to.“ Kubík: „Madagaskar.“ Umění úspěšné komunikace

!

„V každém okamžiku si můžeme vybrat, zda chceme mít pravdu,

nebo chceme být šťastní. Obojí zároveň není možné.“

(Marshall B. Rosenberg)

1. 2. 3 Okruhy nenásilné komunikace

Často slýchám prosbu: „Dejte mi recept, jak mám jednat s lidmi, abych dostal to, co chci.“ To bohužel není tak jednoduché. Situace, k nimž mezi lidmi dochází, se neřídí podle neměnných pravidel, nýbrž podléhají dynamickým změnám  – každá věta přichází jako reakce na ty předcházející, slova jsou někdy chápána úplně jinak, než byla původně myšlena. Jak si poradit se vzniklým nedorozuměním, aniž bychom se partnera ještě víc dotkli? Potřebujeme jednoduchý postup, který respektuje přirozenou živelnost a spontánní proměnlivost rozhovorů. Pro nenásilnou komunikaci jsou důležité dvě oblasti – otevřené jednání a schopnost empaticky naslouchat. Znázorníme si je jako ležatou osmičku.

Během rozhovoru se pozornost často opakovaně přesouvá tam a zpět

mezi těmito oblastmi:

 jednat přímo a říct, co potřebuji, a

 empaticky naslouchat, co potřebuje partner.

Prostřednictvím vícečetného proběhnutí každým z  oválů a  přechodu

mezi nimi dochází k potřebnému vyjasnění toho, co oba partneři potřebují, aby dospěli k win–win výsledku. Podrobnější vysvětlení, jak metodu používat, naleznete v kapitole 2 „Otevřené jednání“.

otevřené jednání empatické naslouchání

Obr. 2 Dva okruhy

Od „proti sobě“ ke „společně“

1

1. 3 Porozumění konfliktům Na následujících stránkách se bude hodně hovořit o  sporech, roztržkách a střetech, a proto si o nich nejprve povíme něco bližšího. Co je to konflikt? Je to situace, v níž nedochází k uspokojení alespoň dvou potřeb, a zvolené způsoby jednání, jež mají vést k jejich naplnění, jsou vzájemně neslučitelné.

L

Příklad: Televize

Manželský pár: On přijde již počtvrté v tomto týdnu večer domů unavený z práce a řekne, že si teď potřebuje odpočinout a chce se dívat na televizi. Ona by si s ním ale chtěla po celém dni stráveném doma s dětmi popovídat. Dvě možnosti jednání „dívat se na televizi“ a „nedívat se na televizi“ jsou zjevně v přímém rozporu. A konflikt je na světě.

 Je možné se konfliktů zcela vyvarovat? Ne, patří k  lidské přirozenosti

a  jsou důležitou součástí našeho rozvoje, podporují tvořivost, vnitřní

obrodu, duševní růst a schopnost získávat nové znalosti.

 Lze se v konfliktech vyhnout násilí? Ano, podle výsledků paleontologic

kých výzkumů jsme se k němu při „řešení sporů“ začali uchylovat teprve

před cca 10 000 lety, což je povzbudivě krátká doba ve srovnání s oněmi

přibližně 2 miliony let mírumilovného soužití (The Third Side, William Ury).

 Proč nemáme konflikty v lásce? Protože z vlastní zkušenosti víme, že se

mohou nepříjemně vyhrotit a  vést k  zásahům, jež překračují obecně

přijatelné hranice  – např. když na sebe zúčastnění vyvíjejí nátlak, vy

hýbají se jeden druhému nebo nemají zájem hledat společně řešení.

Výsledkem bývá přinejmenším jeden poražený a silně narušené nebo

zcela zničené vztahy.

 Co konflikty zesiluje? Již odmalička jsme formováni výchovou a kulturou,

v níž žijeme, a poznáváme základní pravidla tohoto světa, jež nám mají

usnadnit cestu životem. Některá z  nich se však opírají o  přesvědčení,

která se předávají z  generace na generaci a  konflikty dále prohlubují.

Mezi takové automaticky přejímané postoje patří např.:

– Černobílé vidění světa, které nepřipouští žádnou třetí variantu: Jsou

věci, které jsou správné, a jiné, jež jsou špatné. Existují lidé hodní a zlí.

– Věty typu „Jak jsi mi mohl něco takového udělat?“ se nám snaží na

mluvit, že neseme zodpovědnost za pocity druhých (a oni za naše).

– Myslíme si, že ostatní v  nás mohou vyvolat pocity bolesti: „To, cos

řekl, mě hrozně zranilo!“




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist