načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Umění jednat s lidmi 3 -- Stres, frustrace a konflikty - Jaroslav Štěpaník

Umění jednat s lidmi 3 -- Stres, frustrace a konflikty

Elektronická kniha: Umění jednat s lidmi 3
Autor: Jaroslav Štěpaník
Podnázev: Stres, frustrace a konflikty

Frustrace a stres jako časté příčiny neshod a konfliktů. Definice pojmů a skutečnosti, které mohou tyto stavy vyvolat. Příklady z praxe, jejich psychologický rozbor a návody k řešení. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  161
+
-
5,4
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 162
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-1527-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Frustrace a stres jako časté příčiny neshod a konfliktů. Definice pojmů a skutečnosti, které mohou tyto stavy vyvolat. Příklady z praxe, jejich psychologický rozbor a návody k řešení. Praktická příručka věnovaná problematice mezilidských vztahů a nejčastějším příčinám, které je narušují a komplikují v osobním životě i na pracovišti. Srozumitelný výklad je doplněn příklady z praxe, ilustrativními testy a cvičeními.

Popis nakladatele

Třetí díl úspěšné série knih o praktické psychologii se věnuje problematice, s níž má asi každý bohaté zkušenosti - jedná se o stresy, frustrace a konflikty, které na každého člověka nezbytně každý den útočí. Jak se jim vyhnout, jak se s nimi vyrovnat? Autor nabízí dokonalý přehled o pozitivních i negativních vlivech stresových situací, poukazuje na nejčastější mechanismy přizpůsobení a seznamuje čtenáře se způsoby prevence a řešení. Ilustrativní testy a cvičení mohou napovědět, k jaké formě reakcí čtenář inklinuje a kde by svůj přistup mohl zlepšit, aby se s každodenními problémy účinněji vyrovnal.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jaroslav Štěpaník - další tituly autora:
Neobyčejné Brno Neobyčejné Brno
 (e-book)
Nejčastější chyby a omyly manažerské praxe Nejčastější chyby a omyly manažerské praxe
 (e-book)
Od andělů k žízni Od andělů k žízni
 (e-book)
Brno ve dne v noci aneb Pupík paní Evropy Brno ve dne v noci aneb Pupík paní Evropy
Nedávno tu byli -- Portréty osobností z jedné výrazné generace Nedávno tu byli
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Jaroslav těpaník

UMĚNÍ JEDNAT S LIDMI 3

Stres, frustrace a konflikty

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3133. publikaci

Odpovědná redaktorka Jana Grmelová

Sazba a zlom Milan Vokál

Ilustrace MgA. Jitka Calabová

Návrh obálky Daniela Eftimiadisová

Počet stran 168

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2008

Obrázek na obálce Š isifa.cz

ISBN 978-80-247-1527-8


OBSAH ÚVODEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 TŘI HROZIVÁ SLŮVKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 FRUSTRACE ČILI ZMAŘENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Závané frustrační situace ....................17

Kdy si za to člověk můe sám .................20

Osm ivotních výher .......................23

Nae ivotní výhry .......................24

Malé zastavení .........................26

Potřeby a cíle ...........................30

Manipulace a frustrace naí doby ................39

Fiktivní potřeby zbytečné frustrace ..............42

Jaké máte cíle? ..........................47

Za co mohou frustrace ......................48

Workoholismus aneb veho moc kodí .............53

POZOR, STRES! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Holmes-Rakeova stupnice ....................57

Stres na pracoviti ........................59

Čím nás stresují druzí a čím otrávíme my je ..........61

STRES A ČAS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Inventura času ..........................65

Největí zlodějové ........................67

Paretiho princip ..........................70

Generace time managementu ..................71

JAK PROTI STRESU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Několik doporučení .......................74

Antistresové techniky ......................77

Několik zásad prevence ....................77

Krátký odpočinek ........................77

|5|

verze osvit 2 - Wednesday, 7th November, 2007


Autogenní trénink ........................78

Dechová cvičení ........................78

Autosugesce ..........................79

Meditace ............................79

Inspirace z ivotní praxe .....................80

Některé neefektivní způsoby ..................81

Neuvěřitelná moc humoru a smíchu ...............81

PŘIZPŮSOBOVACÍ MECHANISMY . . . . . . . . . . . . 85

Jak to zvládat? .........................85

Jde s agresí vechno lépe? ...................86

Podoby agrese ..........................87

Sladké jedy ...........................88

tafeta s pendrekem ......................90

Sprej a kladivo .........................91

Nejde-li toto, půjde tamto ....................92

Model následování nehodný ..................94

Agrese a aktivita .........................95

Vzory jen pro podstatná jména? ................95

Zviditelnit se ...........................97

Ve lze zdůvodnit .........................98

Vítězný útěk ............................99

Nejsem, abych byl .......................100

Na pomo cpři chází nemo c...................101

Dalí cestičky .........................101

Co kodí nejvíce ........................103

KDYBY TY KONFLIKTY NEBYLY… . . . . . . . . . . . . 106

Boj se sebou samým ......................107

Střety hodnot ..........................110

Sráky s okolím .........................113

Cílem je orchestr .......................113

Některé časté typy konfliktů ..................116

Ti proti oněm ..........................116

Jeden proti vem .......................117

Já versus ty ..........................119

|6|


Jak konfliktům předcházet ...................125

Stokrát ni cumoří... ......................127

Jak řeit ............................128

Zásady, bez nich se neobejdeme ...............135

Etiketa a etika .........................137

Hádkou nikoho nezískáte! ...................137

Sporu svědčí pravidla .....................147

Ne na úkor druhých ......................151

Byl Marcus Aurelius asertivní? ................156

Závěrečné shrnutí v podobě několika zásad .........157

Vědění je dobré, dovednost výborná .............159

DOPORUČENÁ LITERATURA . . . . . . . . . . . . . . 161

Obsah

|7|



ÚVODEM

Tato kníka zavruje trojici textů věnovaných praktické psychologii jednání. Navazuje organicky, avak volně jako samostatný text na předchozí Umění jednat s lidmi Cesta k úspěchu (Grada, 2003) a Umění jednat s lidmi II. Komunikace (Grada, 2005). Tentokrát se zaměřujeme na problematiku stresů, frustrací a konfliktů. Snahou je nejen naznačit příčiny problémů, ale také cesty jak jim předcházet i jak je účelně řeit a překonávat. Kníka, stejně jako obě předchozí, vychází z dlouholetých praktických zkueností autora: poradenského psychologa, vysokokolského pedagoga, lektora a trenéra v oblasti praktické psychologie jednání a managementu. Obrací se k irokému spektru čtenářů, předevím k těm, kteří povaují za důleité zlepovat své dovednosti v jednání s lidmi či v jejich vedení. Text by rád nalezl své čtenáře předevím mezi těmi, kteří se ve svém povolání neobejdou bez praktických psychologických dovedností, bez efektivní komunikace, bez umění jednat s lidmi. Jako dvě předchozí kníky i tato závěrečná nabízí populární formou podněty a náměty tak, jak se uplatňují ve výcvikových seminářích. Autor bude zejména rád, osloví-li text mladé lidi ukončující studia a ty, kteří jsou na počátku své profesní dráhy. Právě ti stojí nejen před úkolem zhodnotit teoretické poznatky odbornou praxí, ale také před potřebou osvojit si praktické dovednosti v jednání s lidmi, bez nich není úspěch moný. Sem náleí právě zvládání frustrací a stresů, překonávání mezilidských nedorozumění i konfliktů. Najdou-li v tomto textu některé podněty či inspiraci, pak splní účel, pro který byl napsán.

|9|


TŘI HROZIVÁ SLŮVKA

Frustrace, stres, konflikt trojice slov, která nevyvolávají libé pocity ani příjemné asociace. Evokují spíe nepříjemné vnitřní chvění, anebo přání: Jak by na světě mohlo být dobře, kdyby té ďábelské triády nebylo! Jak krásný by byl ivot plynoucí v poklidu bez zklamání, napětí a svárů! Tři nevítaní společníci nás vak navzdory takovým přáním vytrvale provázejí od kolébky do hrobu jak nerozluční přátelé.

Frustrace, stresy a konflikty mají zřejmě i mezi sebou velmi těsný, kamarádský vztah, neb nás navtěvují rádi společně v kompletním tříčlenném drustvu. Někdy je opravdu obtíné rozliit, zda se nejprve dostavila paní Frustrace následována kolegou Stresem a teprve v patách za nimi doklusal přítel Konflikt nebo se toto kolegium dostavilo v opačném pořadí či současně v jednom chumlu. Rozliit, co čemu předcházelo, co bylo příčinou, co následkem, nebývá snadné. Jisté je, e ti tři jsou neodmyslitelnou součástí ivota, z něho je nelze vymazat a třeba si to někdy neuvědomujeme plní i pozitivní roli. Kdyby nebylo frustrací, nepoznali bychom pocit uspokojení z překonání překáky, ani radost z vítězství. Bez stresu by nejspí ochablo nae chtění a úsilí, povadla by výkonnost a převládla moná pohodlnost a nečinnost. Bez konfliktů by asi svět ustrnul bez pohybu v malátné nehybnosti. Ti tři zdánliví nepřátelé jsou i jistými motivátory naeho jednání, povzbuzujícími k hledání řeení a východisek z nesnadných situací, které ivot přináí. A o těchto třech nerozlučných společnících pojednává nae kníka.

|10|


FRUSTRACE ČILI ZMAŘENÍ

Frustrace, pojem odvozený od latinského slova frustra (marně), zna

mená zmaření potřeby. Jde vlastně o pocity a vnitřní stavy, které taková situace vyvolává. Jedinci, usilujícímu o dosaení určitého cíle, se do cesty postaví váná překáka, která maří realizaci potřeby anebo znesnadňuje její naplnění. Vlastně jde o rozpor mezi některou z naich potřeb a reálnou moností uspokojit ji. Něco si přejeme, po něčem touíme, chceme toho dosáhnout, není to vak snadné a někdy se to ukáe být zcela nedosaitelné. Cesta k cíli bývá vdy lemována překákami a některé mohou být i takové, e je prostě zdolat nelze. Překáky nám můe klást samo prostředí a to jak fyzické, tak sociální. Sem náleí nejen přirozená omezení, která přináejí přírodní zákonitosti a ivot ve společnosti, ale také někdy drobné, jindy a titánské úsilí některých osob či institucí, které nám přes nai cestu ivotem kladou třísky, klacíky, polínka, kmeny anebo rovnou mohutné, silně opevněné zátarasy. Ovem i my sami nae vlastní já si můeme stavět překáky a vytvářet frustrační situace. Několik příkladů 1. U u doháním autobus stojící na zastávce, v tom dveře pouknou, ři

dič se přátelsky zaklebí a autobus městské dopravy mi odjídí před

nosem. 2. Je estnáct hodin patnáct minut. Z dálky se volným krokem přibliuje

osoba, s ní jsem měl dohodnutu schůzku na čtvrtou hodinu odpolední.

Tentokrát přichází vlastně výjimečně brzo. 3. Ráno je si cmoudřejí večera, jene teď je poledne a stále jsem neuči

nil to, co jsem měl udělat ji včera.

4. Potřebuji se koncentrovat na práci, kolegyně se ale baví jak na setkání

hluchých a stále se čemusi hihňají.

|11|


5. U je mi jasné, e jsem ten test neudělal nejlépe a na zvolenou kolu

nebudu přijat.

6. Navalilo se na mě tolik úkolů, e s pohodovým víkendem, na který

jsem se tak těil, je konec. Horí bude, jak to vysvětlím rodině.

7. Vedoucí mi oznámil, e na zahraniční stá, se kterou jsem počítal, vy

le mého mladího kolegu.

8. Měl jsem přislíben postup na vyí pozici, teď se ale dozvídám, e fir

ma na to místo přijímá někoho zvenčí.

9. Učitelka mne informuje, e mému synovi hrozí vyloučení ze koly.

10. Dnes mi personalista oznámil, e s ohledem na reorganizaci se mnou

nadále nemohou počítat. Zkrátka, vyhodili mě.

Úkol

Ř Vzpomeňte si na tři a pět frustračních situací, které jste proil(a)

nebo proíváte.

Ř Která je nejzávanějí?

Ř Jak jste se s ní vyrovnal(a) či vyrovnáváte?

Co s tím?

Podstatná nemusí být sama situace, jako nae reakce na ni. Vdy se po

kusme posoudit co nejobjektivněji několik věci:

U Jaký je můj osobní podíl na frustraci?

U Nezapříčinil jsem ji zčásti nebo zcela já sám?

|12|


Čemu lidé říkají osud, jsou větinou jejich vlastní hloupé kousky.

(Schopenhauer)

U

Jedná se o záleitost, kterou jsem mohl nebo mohu sám ovlivnit, nebo

jde o situaci, která jde mimo mne a nemám na její průběh vliv?

Stoičtí mudrci rozliovali věci na ty, na ně máme vliv a ty, na které vliv

nemáme. Řeit bychom měli ty prvé. Druhé přijímat s klidem a nadhledem, bez zbytečných k ničemu nevedoucích reakcí.

U

Jak budu situaci řeit a jaké preventivní jednání zvolím pro přítě? Říká

se, e pouze hlupák chyby opakuje, zatímco chytrý se z nich poučí.

...jestli ses rozhodl nerozumně, změň rozhodnutí.

(Epiktetos)

Podívejme se nyní znovu na výe uvedené příklady:

ad 1. Tuto situaci známe vichni a nikoho z nás jistě nepotěí. Vánou

frustrací můe být jen pro člověka velmi málo psychicky odolného.

Nutno je počítat s realitou a s ivotem, jaký je. Tedy i s tím, e na

světě vdy budou nejen lidé chápaví, laskaví a vstřícní, ale také

kodolibí, zlomyslní, závistiví i ti, kteří nalézají uspokojení a snad

i osobní těstí v tvorbě frustrací druhým. Situace bude více frustro

vat, pokud spustí lavinu dalích. (Ujel autobus, přijdu pozdě do za

městnání, schytám to od nadřízeného atd.) Na místě jsou otázky:

Neměl jsem si raději přivstat? Není lepí mít vdy časovou rezervu?

Nezavinil jsem si frustraci víceméně sám? Odtud je krůček k řeení

a k prevenci. ad 2. Otázkou je, jak velký význam situaci přikládáme. Můeme drobné,

by zbytečné ztráty času, prostě tolerovat. Mono je začít chodit na

schůzky s chronicky nedochvilnou osobou té později. Pak ale do

jde k tomu, e z důvodu oboustranného nastavování času se nako

nec nesejdete vůbec. Třeba tak zjistíte, e předchozí schůzky byly

vlastně zbytečné. Moné je samozřejmě nedochvilnost druhého

Frustrace čili zmaření

|13|


netolerovat a jakmile odbije estnáctá, prostě odejít. Není vak nej

lepí v klidu se posadit a s druhým si o tom otevřeně promluvit? Ve

záleí na naem rozhodnutí. I to, co budeme povaovat za frustraci

a čím a kým budeme ochotni nechat se frustrovat. ad 3. Je jasné, e odpovědnou osobou za nesnáz jsem jednoznačně já

sám. Buď na úkoly nestačím, nebo si na sebe nakládám víc, ne na

co stačit mohu. S největí pravděpodobností nedovedu řídit a orga

nizovat vlastní čas. Take: nejvyí čas učit se s ním rozumně na

kládat. ad 4. Ruivé vlivy z okolního prostředí jsou jistě nepříjemné a mohou sni

ovat pohodu i výkonnost. Někteří se dokáí plně koncentrovat i na

sloitou duevní práci bez ohledu na hluk, horko či zimu, mnoství

lidí kolem sebe. To je nepochybně výhodou, nebylo by vak realis

tické ádat, aby se kadý k takové psychické otrlosti vypracoval.

Záleí na okolnostech a konkrétních osobách, nejjednoduí vak

je kolegyně korektně, leč důrazně (tedy asertivně), poádat o ztiení.

Hodně záleí na naem umění jednat. Nesmím zareagovat autori

tativně či příkře, abych nevyvolal reakci dětského vzdoru a tedy je

tě větí hluk. Nesmím být nepříjemný a strnule koený ani nejistý

a rozpačitý. Měl bych volit jemnou, ale jasnou formulaci bez křečovi

tosti, s přímým a příjemným pohledem na ruitelky klidu. ad 5. Nepřijetí na kolu nebo na vytouené pracovní místo bývá ji zá

vanějí frustrací. V prvé řadě musím zváit, jak dalece jsem za

tento neúspěch odpovědný já sám. Byl na vině hloupý test, ne

smyslné poadavky koly, nebo má nedostatečná příprava? To po

slední hrálo nepochybně jistou roli. Pokud o přijetí opravdu stojím,

měl by být neúspěch pobídkou k intenzivnějí přípravě, k tomu,

abych se při nejblií příleitosti hlásil znovu a udělal ve, co je

v mých silách, abych tentokrát uspěl. Můe se ovem stát, e volba

neodpovídala mým reálným schopnostem a předpokladům. Pak je

na místě přizpůsobit vlastní zaměření realitě. Ale pozor! Buďme při

posuzování sebe sama co nejobjektivnějí. Neberme neúspěch

jako objektivní doklad toho, e na něco nemáme. Mějme na paměti,

|14|


e hlupák můe mít více sebevědomí (přesněji nesebekritičnosti),

ne ten, kdo více přemýlí a příli se věnuje sebereflexi. Je chybou

po jednom neúspěchu rezignovat. Úspění bývají vytrvalí. Raději

se věcně porovnejme s těmi, kteří se na danou kolu dostali anebo

obor ji studují. ad 6. Konflikt mezi pracovními a rodinnými povinnostmi bývá častou pří

činou problémů. Exponovaný pracovník by měl víc ne jiní ctít zása

dy time managementu, ale také respektovat poadavky duevní

hygieny, reimu práce a odpočinku. Pokud svůj čas nedovede efek

tivně uřídit, je nejvyí čas začít s tím něco dělat. Nejčastěji ovem

frustruje samo pracovní prostředí. Mimořádné a naléhavé úkoly,

kategorický výrok éfa: Teď tě prostě nikam pustit nemůu! Ve pič

kových pracovních pozicích je nutno se situacemi, kdy se do rozpo

ru dostávají pracovní a osobní zájmy, prostě počítat. Být na ně při

praven a snait se o přijatelné kompromisy. Vlastní psychická

vyrovnanost a odolnost nemusí stačit. Potřebné je rodinné zázemí

s dobrými vztahy, tolerancí a pochopením. Více potíí si způsobuje

takový pracovník, který se zaměstnavateli snaí vdy a za vech

okolností vyhovět. Stává se nepostradatelným, jeho ochota a ak

tivita se obrací vůči němu samému, nakonec se pod tíhou úkolů

hroutí nebo se mu rozpadá rodina. Bez asertivního hájení vlastních

zájmů se v ivotě neobejdeme. ad 7. V roli podřízeného nemáme jinou monost, ne respektovat roz

hodnutí éfa. (Pokud mu nechceme své mínění vycinkat a hrdě

odejít, nebo zůstat na pracoviti jen trpěni a případně ikanováni.)

Máme vak monost rozhodnutí, které jako podřízení změnit nemů

eme, respektovat, přitom vak ádat vysvětlení a říci jasně vlastní

názor. Mlčet a nechat si své pocity pro sebe, pouze prohloubí nai

nespokojenost a napětí. Lépe je věcně nadřízenému připomenout,

e stá přislíbil nám a poádat ho o zdůvodnění změny jeho roz

hodnutí. Takovým jednáním dáme najevo svou hodnotu více ne

ulápnutým mlčením či postranními poznámkami, které se rozne

sou a nám neprospějí. Jasným a otevřeným sdělením ho moná

přimějeme k zamylení, k reflexi a moná i k budoucí nápravě.

Frustrace čili zmaření

|15|

+


ad 8. Nezřídka se stává, e firma namísto aby ocenila kvality letitého za

městnance, přehlédne jeho existenci a zaloví v jiných vodách. Ne

jednou přitom k vlastnímu neprospěchu. U to tak chodí, e co

máme doma se sice počítá, ale bere se prostě jako samozřejmost.

Proto často nepostupují na vyí posty schopní z firmy, ale dělají se

drahé nákupy odjinud. Jak na takovou slepotu personální politiky

reagovat? Prevencí, kterou zejména skromnějí a dříve narození

pracovníci nedovedou uplatnit, je občasné připomenutí vlastních

kvalit. Jinak si jich toti ti nahoře ani nevimnou, berou je jako sa

mozřejmost. Pracovník, jeho kvality vedení nevnímá či obchází,

by měl svou nespokojenost s nedodrením příslibu dát jasně a jed

noznačně najevo. Korektně, avak asertivně ádat o vysvětlení.

Dál by se měl zařídit dle reakce vedení a svých vlastních reálných

moností. Jsou-li ance změnit místo a přejít tam, kde bude více

ceněn, jde o řeení nejlepí. Je bohuel dost manaerů, kteří si

kvality pracovníka uvědomí a po jeho odchodu. ad 9. Zdá se, e jsme svému potomku a jeho kolním výsledkům nevěno

vali příli pozornosti. Překvapivou frustraci jsme si zapříčinili přede

vím sami a začít budeme muset také u sebe. Agrese vůči učiteli

a kole, stejně jako autoritářské sankce vůči synovi nic neřeí. Jít

do střetu s učitelem by naemu studentu neposlouilo. Lepí je po

prosit učitele o průběné informace a přislíbit maximální spolupráci.

Předevím budeme muset věnovat kole a prospěchu syna mno

hem ví cčasu a pozornosti ne dosud. ad 10. Přebytečnost v zaměstnání, kde jsme pracovali třeba i dlouhou řadu

let, je situací velmi vánou a bohuel ne výjimečnou. Můe být chá

pána a proívána jako existenciální frustrace, zmar dosavadního

smyslu ivota či jeho významné součásti. U samo ohroení ztrá

tou pracovního místa je silně stresujícím faktorem. Nejvánějí

bývá u starích pracovníků, kteří vak důchod nemají jetě na do

sah. Mladí bývají větinou prunějí a přizpůsobivějí. Reakce na

frustraci vak vychází předevím z naich osobnostních vlastností

a postojů. Existují mladí starci i staří s mladým mylením. Potká-li

nás váná situace, kterou sami nemůeme změnit, záleí velmi na

|16|


tom, jak ji přijmeme a zvládneme. Bez ohledu na věk bychom tako

vou frustraci neměli brát jako osobní selhání. Práci jsme nepozbyli

pro neschopnost. Na naem místě by byl za daných okolností

proputěn kadý! Neselhali jsme my. Příčina je jinde, v politice fir

my, v ekonomické situaci atd. Je nutno opřít se o vlastní sebedůvě

ru a vědomí, e jsme schopni uivit se jinak a jinde. Existuje řada

volných pracovních míst, která nechtějí vykonávat pouze ti, kteří

pracovat odmítají anebo nejsou ochotni či schopni přizpůsobit se

změně. Namísto rezignace má nastoupit ochota k rekvalifikaci. Je

účelnějí a lepí těit se na nové, zajímavé pracovní prostředí, ne

propadnout pasivitě a skepsi. A za připomínku stojí: ivot s sebou

přináí frustrace mnohem závanějí, ve kterých jsou nae monosti

mizivé nebo nulové (váné onemocnění, úraz, úmrtí v rodině...).

Úkol

Ř Vytvořte vlastní seznam několika běných kadodenních frustra

cí, jak vám je přináí ivot.

Ř Zamyslete se nad tím, jak na ně nejčastěji reagujete, zda je vae

reakce přiměřená a účelná.

Ř Zvate, zda některé z těchto frustrací můete ze svého ivota od

stranit anebo naučit se je překonávat způsobem účelnějím ne

dosud.

Závažné frustrační situace

V běhu lidského ivota se jen málokdo vyhne závaným frustracím.

Uvědomit si to je ji samo o sobě pomocí při jejich zvládání a překonávání. K častým chybám lidského vnímání náleí sklon vidět u druhých to lepí a naopak nevnímat problémy, které proívají. Druhé vidíme jako spokojené, bezproblémové, oproti nám astnějí. Pozorujeme, jak se sousedům dobře vede, co mají hmotných statků, oč lepí práci a postavení ve společ

Frustrace čili zmaření

|17|




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist