načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Umění ilustrace -- Vizuální myšlení - Mark Wigan

Umění ilustrace -- Vizuální myšlení
-15%
sleva

Kniha: Umění ilustrace
Autor: Mark Wigan
Podtitul: Vizuální myšlení

Cílem publikace je představit základní ilustrační techniky, poskytnout inspiraci začínajícím i zkušenějším tvůrcům a posloužit jako zdroj ukázek současných světových ... (celý popis)
424
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010
Počet stran: 176
Rozměr: 160 x 230 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Thinking visually
Spolupracovali: překlad Tereza Chocholová
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 9. 9. 2010
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025129708
EAN: 9788025129708
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Cílem publikace je představit základní ilustrační techniky, poskytnout inspiraci začínajícím i zkušenějším tvůrcům a posloužit jako zdroj ukázek současných světových ilustrátorů, pedagogů a studentů. Radí, jak shromažďovat nápady, přibližuje základní kresebné dovednosti (kresba podle skutečnosti, portrét, kompozice). V oddíle Experimentální dílna vysvětlují zkušení ilustrátoři své pracovní postupy a uvádějí ukázky svých děl. Publikace se též zabývá vizuální interpretací textu v celé řadě žánrů (karikatura, dekorativní styl, společenský komentář, reportáž, vyprávění a další). Popisuje rovněž současné ilustrátorské nástroje, včetně tisku a digitálních médií. Příručka pro zájemce o umění kreslené ilustrace (určeno zejména studentům různých oborů designu, výtvarníkům, grafikům, ilustrátorům atd.).

Popis nakladatele

Kreslená ilustrace je opět v kurzu! Grafické programy ji v 90. letech zatlačily téměř do role přežitku, počítačové triky se však již omrzely a dobu digitálních montáží či ploché vektorové grafiky opět střídá návrat tradičního řemesla – a opět k tomu přispívají počítače, nové technologie a Internet. Ilustrace jako nejpřirozenější prostředek pro vyjádření sdělení či příběhu má dnes svůj nezastupitelný význam nejen v knihách a komiksech, ale především v reklamě, na obalech výrobků, v korporátním designu (loga), animacích a počítačových hrách, televizním a filmovém designu, interiérech, textilu, ale třeba i při tvorbě písem, tetování, diagramů či na bankovních kartách. Po více než sto letech vychází základní příručka pro všechny zájemce o nový zlatý věk ilustrace: kniha Umění ilustrace Vizuální myšlení. Studenty všech oborů designu, grafického umění, ilustrátory a každého, kdo touží po rozvinutí svých schopností, naučí, v čem spočívá umění „myslet vizuálně“ a převádět slova v působivé obrázky. Nabízí k tomu tradiční i digitální techniky – vše na ukázkách děl a zkušeností současných světových ilustrátorů různých žánrů. Probíraná témata: Rešerše * Brainstorming * Skicáky * Inspirace * Kresba * Časová osa * Outsider art * Laterální myšlení * Portrét * Kompozice * Abstrakce * Barva * Experimentování * Náhoda * Vizuální metafora * Kulturní přesah * Koláž * Montáž * Asambláž * Úhel pohledu * Interpretace * Karikatura * Obsah * Kontext * Dekorativní styl * Společenský komentář * Reportáž * Underground urban street art * Vyprávění příběhů * Fantazijní světy * Pracovní nástroje * Tisk * Smíšená média * Digitální sféra * Art factory * Učení se za pochodu * Spolupráce * Projekty a termíny Mark Wigan, umělec, ilustrátor a pedagog. Publikuje v různých médiích, např. v i-D magazínu, mezi jeho projekty patří animace, návrhy CD, nástěnné malby či live-painting. Vystavoval v tokijských Parco Gallery a Spiral Hall či madridské Circulo des Bellas Artes. Vyučuje na londýnské Camberwell College of Arts. Je propagátorem a archivářem žánru urban art a klubové kultury. (vizuální myšlení)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Vizuální myšlení Vizuální myšlení
Phillips Charles
Cena: 59 Kč
Vizuální myšlení Vizuální myšlení
Phillips Charles
Cena: 69 Kč
Cesta k Wigan Pier Cesta k Wigan Pier
Orwell George
Cena: 250 Kč
Studia vizuální kultury Studia vizuální kultury
Sturken, Marita, Cartwright, Lisa
Cena: 821 Kč
Umění a myšlení Umění a myšlení
Bouzek Jan
Cena: 463 Kč
Ke knize "Umění ilustrace -- Vizuální myšlení" doporučujeme také:
Toulavá kamera 13 + pexeso + kvarteto Toulavá kamera 13 + pexeso + kvarteto
Ještě jsme ve válce Ještě jsme ve válce
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Underground urban street art

Slovo graffiti pochází z italského „graffito“

a znamená „škrábat“. Nejstarší graffiti byla

k vidění již v dobách starého Říma. Pokrývání

zdí rozmáchlými podpisy (tzv. tagování)

a sprejování na městské plochy či vagony

newyorského metra se stalo vizuální

manifestací hiphopové subkultury.

Sprejeři Brooklyn B-Boy a Old School Graffiti writer Fab 5 Freddy (Fred Braithwaite), kte

rý se proslavil svou poctou Warholovým plechovkám Campbell Soup, jež nasprejoval na

soupravu newyorského metra, o graffiti říkají: „Graffiti není zlo, pouze boří zavedenou před

stavu výtvarného umění. Všichni si myslí, že umění musí být buď nasáklé tradicí, nebo lidové.

Ale New York je to nejmodernější ghetto na světě, a naše dílo se šíří jako satelit, bang, po celém

světě.“ Brand New York, ICA, 1982, A Literary Review Special

Underground street art funguje mimo oficiální kruhy a skýtá tak spoustu prostoru pro

experiment. Průkopníci hnutí, jako je Dondi, Lady Pink, Daze, Keith Haring, Jean-Michel

Basquiat, Futura 2000, Rammellzee, Robert Combas, Hervé di Rosa, Kenny Scharf či The

Urbanites (Wigan a Yuval) vyzkoušeli nové přístupy a kontexty pouliční grafiky již v osm

desátých letech. Jako členové undergroundových městských subkultur malovali a kreslili

po zdech a na vlastní náklady vydávali a vystavovali svá díla v alternativních výstavních

prostorech a nočních klubech, ale i v komerčních uměleckých galeriích.

Prchavá, pomíjivá a improvizovaná podstata street artu je patrná v kresbách tvůrce zná

mého jako SAMO (Michel Basquiat) či Keitha Haringa. Ten v roce 1981 uvedl: „Odjakživa

mě zajímala čínská kaligrafie, dílo Marka Tobeyho a Dubuffetovo pojetí art brut. A proto mě

také okamžitě zaujalo graffiti. Stejně jsem tak chtěl malovat už dávno, kreslit takové linie. Jsou

to jedny z nejkrásnějších kreseb, co jsem kdy viděl.“

Hnutí odkazuje na outsider art, lidové umění, dada, fluxus, situacionismus, graffiti, anar

chismus, skateboarding, sémiotiku, psychologii, komiks, hračky či hudbu od hip-hopu

přes punk rock až po indie, a nadále se vyvíjí. Ve světě, kterému vládnou nadnárodní spo

lečnosti, si podnikaví tvůrci osvojili různé reklamní strategie či metody viral marketingu

(spontánní řetězovité šíření informací po síti). Po celém světě propagují vlastní značky

UNDERGROUND URBAN STREET ART

VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ: ÚHEL POHLEDU


74 / 75

VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

UNDERGROUND URBAN STREET ART


Keith Haring na zahájení provozu obchodu Pop Shop

v Tokiu v roce 1988, foto Wigan

Keith Haring (1958–1988) vytvořil stovky šifrovaných piktogramů rychle načmáraných

fixem či křídou po zdech newyorského metra. Nejčastěji kreslil létající talíře, televize, září

cí dětské postavy, hady, milence a štěkající psy. Aktivně se zapojoval do společenských

kampaní zaměřených na povědomí o AIDS či drogovou prevenci, pokreslil Berlínskou zeď

a provozoval vlastní obchod Pop Shop, kde se prodávalo jeho zboží, jako třeba hodinky,

magnety na ledničku či trička.

„Bez názvu“ Jeana-Michela Basquiata, 1981 (předchozí strana)

Jean-Michel Basquiat (1960-1988) stihnul za svůj krátký život vytvořit velké dílo. Začal

tvořit pod pseudonymem SAMO, kdy maloval záhadné slogany na zdi v centru Man

hattanu. Současné umění street artu a grafika vůbec je pestrou postmoderní směsicí.

Basquiat je nyní považován za jednoho z jejích předních tvůrců a nadále inspiruje mladé

ilustrátory. © ADAGP, Paříž a DACS, Londýn 2006. Sbírka Eliho and Edythe L. Broadových, Los Angeles. Fo

tografie: Douglas M. Parker Studio. VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ: ÚHEL POHLEDU


76 / 77

a zanechávají po sobě osobitou vizuální stopu. Mnoho z nich ve svých dílech kritizuje vliv cenzury, moci a institucí a protestuje proti současným ideologiím. Příkladem těchto novodobých umělců je skateboardista Shepard Fairey. Ve svém díle uplatňuje Heideggerovu teorii fenomenologie, v rámci níž šíří značku, která nepropaguje žádný výrobek. Od roku 1989 svět zaplavuje tváří Obra Andrého, dvoumetrového francouzského zápasníka, ilegálně vylepovanou a sprejovanou podle šablony. Fairey byl za tento podvratný guerillový marketing několikrát zatčen. Ponechává na veřejnosti, jak si tento mnohoznačný experiment vyloží. Nekonvenční umístění obrazů má však delší historii. Například v Rusku vznikala za VŘSR tzv. satirická okna ROSTA, neboli propagandistické plakáty a karikatury ruské telegrafní agentury (ROSTA), které se vystavovaly v oknech, či se malovalo na agitační vlaky, jež rozvážely revoluci po celém sovětském Rusku. Rozměrné nástěnné malby mají kořeny také v jevištní výpravě. Jako příklad uveďme jevištní obraz „Stvoření světa“, který pro vystoupení jazzového baletu v roce 1923 vytvořil Fernand Léger, nebo Piscatorovy projekce živých scén na kulisy s ilustracemi George Grosze z dvacátých let 20. století. S ukázkami akční malby, malbou ve veřejném prostoru a performancemi se dnes běžně setkáme i v nákupních střediscích po celém světě. V této souvislosti si připomeňme výstavu díla Salvadora Dalího ve výloze na Páté Avenue v New Yorku z roku 1939. Výloha tehdy pobouřila veřejnost natolik, že některá z děl byla cenzurována. Dalí obrazy zpřevracel, výlohu rozbil a byl zatčen. V novinových titulcích se pak psalo: „Rovnou do výkladní skříně slávy“. Dalí se tím v New Yorku okamžitě proslavil a ve svých 35 letech se stal nejbohatším mladým umělcem na světě. Ilustrátoři, kteří se v tvorbě i podnikání řídí heslem „udělej si sám“, se snaží uplatnit v rámci globálního obchodu po svém. Své osobité výtvory aplikují na nejrůznější předměty, jako jsou trička, odznaky, nálepky, podložky pod myš, tenisky, magnetky, animované filmy, vinylové figurky, digitální tisky či textilie. Svá díla vystavují také v tradičních či virtuálních galeriích, nebo je rovnou malují na městské zdi. K rozvoji hnutí dále přispívají nezávislé značky skateboardingového a klubového oblečení, které si grafiku objednávají. Mezi jinými uveďme Stussy, X Large, Silas, Mambo, Gimme 5, Zoo York, A Bathing Ape, Recon či Phat Farm. Dnešní mladí ilustrátoři také často vystupují naživo, kdy kreslí a malují přímo pro diváky, a svá vystoupení někdy prostřednictvím webkamery šíří po celém světě. Společné „live painting“, které odkazuje na filmové záznamy Picassa či Pollocka při práci, akční malbu, tašismus a graffiti, se stává čím dál oblíbenějším rituálem. Akce jako VERSUS UK, Japan, The Big Draw, International Doodlebug Day či Matsuri přitahují velký počet diváků. Součástí akční malby je také demokratický kreativní proces, kdy ilustrátoři navzájem spolupracují a společně utvářejí svá díla.

VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

UNDERGROUND URBAN STREET ART


Někteří grafici a ilustrátoři získali

mezinárodní kultovní status.

K nejinovativnějším z nich patří: Barry

McGee, Mike Mills, Banksy, Dalek,

Stephen Powers, Space Invader, Geoff

McFertridge, Coop, Mark Gonzales,

Kozik, Phil Frost, Neck Face, Shepard

Fairey, KAWS, Doze Green, WK Interact,

Tristan Eaton a kolektivy, jako jsou Devil

Robots, Peepshow, The Scrawl Collective

či Black Convoy. Tito postmoderní umělci

nabourávají tradiční pojetí ilustrace

a grafiky a připravují tak cestu pro nové

přístupy k umění ve 21. století.


78 / 79

Klient:

Swatch

Ilustrátor:

Wigan a Yuval

Název:

Dobrá schíza, 1986

VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

UNDERGROUND URBAN STREET ART


Wigan a jeho umění v Japonsku (od roku 1988)

Na obrázcích vidíte autora, jak provádí „live painting“ pro Panasonic Hall v Nagoye, v Gifu,

na Shonan Beach, v Parco Hitachinaka City v Tokiu (komunitní nástěnná malba), při tvor

bě nástěnné malby na střední škole a v japonských nočních klubech (vpravo dole). VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ: ÚHEL POHLEDU


80 / 81

VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

UNDERGROUND URBAN STREET ART


VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

ÚHEL POHLEDU


82 / 83

Matsuri, podzim 2005

Japonský festival umění v ulici Brick Lane ve východním Londýně. Iniciátory festivalu byli

Taka a Yoshi (viz výše), své práce zde vystavili JAKe, Pinky, Austin a Jody (viz níže).


VIZUÁLNÍ MYŠLENÍ:

ÚHEL POHLEDU




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist