načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Umělecké kovářství -- 2. přepracované vydání - Šimon Vondruška; Pavel Révay

Umělecké kovářství -- 2. přepracované vydání

Elektronická kniha: Umělecké kovářství -- 2. přepracované vydání
Autor: ;

Záměrem publikace je podat ucelený přehled o stavu uměleckého kovářství u nás. Autoři v ní rozšířili technologickou část s pracovními postupy, a nové fotografie názorněji mapují ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  319
+
-
10,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 214
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (převážně barev.)
Vydání: 2., přeprac. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3273-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace věnovaná jednomu z nejstarších kovořemeslných oborů. Jejím jádrem je kapitola o současném uměleckém kovářství, úvodní část sleduje historický vývoj a slohové proměny řemesla od nejstarších dob po dnešek.

Popis nakladatele

Záměrem publikace je podat ucelený přehled o stavu uměleckého kovářství u nás. Autoři v ní rozšířili technologickou část s pracovními postupy, a nové fotografie názorněji mapují současnou uměleckou tvorbu v oboru zpracování kovů za tepla.

Předmětná hesla
umělecké kovářství
umělecké kovářství -- Česko
Zařazeno v kategoriích
Šimon Vondruška; Pavel Révay - další tituly autora:
Zákazníci kupující zboží "Umělecké kovářství -- 2. přepracované vydání" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Umělecké kovářství

2. přepracované vydání

Pavel Révay, Šimon Vondruška

Autoři s vděčností vzpomínají na zesnulého Karla Goňu, mistra uměleckého řemesla, který je

autorem perokreseb.

Autoři děkují za úpravy textu a fotografi í Ireně, Elišce a Prokopovi Vondruškovým.

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 4152. publikaci

Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová

Sazba Jan Šístek

Texty Ing. Šimon Vondruška, Pavel Révay

Perokresby Karel Goňa

Fotografi e na obálce Ludmila Hofmanová

Fotografi e v knize archív autorů

Počet stran 216

Druhé přepracované vydání, Praha 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2010

Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-3273-2


Obsah

5

Obsah

Slovo úvodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Umělecká řemesla kolem nás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Proměny kovářství v průběhu staletí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Schopnosti zpracovávat materiály . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Přínos kovů hmotné kultuře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Počátky zpracování kovů a vznik kovářství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Kovářství starověku a raného středověku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Kovářství doby halštatské . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Kovářství doby laténské . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Kovářství doby římské . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Kovářství slovanské . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Kovářství ve slohových proměnách od středověku do počátku

20. století . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Románský sloh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Gotika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Renesance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Baroko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

Rokoko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

Klasicismus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Romantismus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

Secese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47


Umělecké kovářství

6

Současná uměleckokovářská tvorba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Umělecké kovářství v architektuře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Vybavení interieru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

Kované plastiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

Šperky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Ukázky restaurátorské práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Volné ruční kování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Tváření kovů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Vnitřní stavba kovů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Technologické vlastnosti kovů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

Technologie kování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Používané materiály . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Zařízení kovárny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

Pracovní postupy kování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Povrchové úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

Koroze kovů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164

Očištění povrchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

Chemická oxidace a zbarvení ocelí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

Pokovování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Leptání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Nielování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169


Obsah

7

Taušírování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Konzervování uměleckých výrobků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Obory příbuzné a související . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

Umělecké zámečnictví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

Pasířství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

Kovotlačitelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182

Kovolijectví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

Odlévání kovů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

Cizelování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

Mečířství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

Historie japonského meče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

Technologie a výroba japonského meče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Výklad vybraných pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Seznam autorů zveřejněných prací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Použitá a doporučená literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207



Slovo úvodem



11

Slovo úvodem

Vá ž e n í č t e n á ř i ,

otevíráte upravené a v několika částech též rozšířené vydání publikace o uměleckém

kovářství. Spoluautorem původního vydání publikace z roku 2005 byl osvědčený

autor učebnic, umělecký řemeslník, učitel a odborník v oblasti uměleckořemeslného

vzdělávání Karel Goňa. Pan Goňa, který byl i naším učitelem a později kolegou na

škole a v Kovářském společenstvu, jehož byl čestným členem, však v roce prvního

vydání publikace zemřel. Proto jsme na přípravě tohoto druhého vydání jižpracovali bez jeho účasti.

Původní záměr publikace, podat ucelený přehled o stavu uměleckého kovářství u nás, jsme i v tomto vydání zachovali. Za vlastní jádro i přínos publikace považujeme kapitolu o současné uměleckokovářské tvorbě. Ta je nově zpracována na základě obnoveného souboru ukázkových prací. Této kapitole logicky předchází výklad o historickém vývoji kovářství a o slohových proměnnách, kteréovlivnily kovářskou tvorbu od nejstarších dob po dnešek. Na ústřední téma pak navazuje přehled pracovních postupů, užívaných technik a technologického vybavení kovářských pracovišť. Následuje pojednání o oborech příbuzných a s kovářstvím souvisejících, které jsme rozšířili o historii a popis technologicky zajímavé výroby japonských mečů. Celý text v závěru doplňuje výklad vybraných pojmů a přehled autorů, jejichž práce jsou v publikaci uvedené.

V ukázkách prací jsme tentokrát dali větší prostor užité řemeslné tvorbě v poměru k tvorbě volné a podali tak pravdě bližší obraz toho, co dnešní umělecký kovář vsouvislosti s požadavky trhu v této oblasti podnikání zhotovuje.

Publikace tedy obsahuje charakteristické pracovní postupy a ukázkově,prostřednict v ím ná m dostupných prací z posledních několi ka let, v ýsled k y této řemeslné práce. Nebylo v našich silách a ani s ohledem na pojetí publikace možné zachytit současnou tvorbu uměleckých kovářů v širším rozsahu. Jsou-li však jednotlivá díla, technologie a postupy jejich zhotovování viditelným obsahem publikace, skutečnými a jedinými „hrdiny“ této publikace jsou generace řemeslníků a odborníků, kteří se na budování oboru a jeho produkci v minulosti podíleli a ti, kteří jeho současnou podobu svou činností právě vytvářejí.

Kované železo, stejně jako každý předmět zhotovený z kovu, časem a vlivem účinků prostředí stárne, ztrácí svou užitnou hodnotu i svůj někdejší vzhled a bez dalšího zásahu postupně zaniká. Přesto nás kovové památky z minulosti, včetně těch kovaných v podobě mříží, bran, zábradlí či plotů různých církevních i světských staveb,obkloují téměř na každém kroku. To, že je životnost těchto památek prodlužována aobnovována, souvisí také s prací uměleckých kovořemeslníků, ovšem pouze těch, kteří se na konzervaci a restaurování památek specializují. I když je tato oblast bezpochyby společensky velmi významná a záslužná, jsou konzervace, restaurování a památková péče v publikaci zmiňovány jen pro doplnění celkového pohledu na obor. Jsmepřesvědčeni, že si tato oblast zaslouží své samostatné knižní zpracování.


Umělecké kovářství

12

Publikace je určena široké veřejnosti. Může však být užitečná nejen žákům astudentům, kteří se na výkon v oboru připravují, učitelům, praktikujícím amatérům či

řemeslníkům příbuzných oborů, kteří svou činností pokrývají i kovářství a informace

i inspiraci potřebují, ale též profesionálům, činným řemeslníkům v oboru, historikům,

muzejníkům a dalším odborníkům, kdy jejich erudice a profesionalita vyžaduje i jistý

přehled v náročném a široce zabírajícím oboru.

Proto budeme rádi, když Vás na následujících stránkách přesvědčíme, že je v oblasti

uměleckého kovářství o čem psát a především co ukázat, že stojí za to si o současném

uměleckém kovářství něco přečíst, nebo alespoň prohlédnout.

Autoři


Umělecká řemesla kolem nás



15

Umělecká řemesla kolem nás

Jedním z cílů této práce o uměleckém kovářství je vyvolání či zvýšení zájmu ořemeslnou tvorbu obecně. Proto naše pojednání začneme pohledem do interiéru jedné

z nespočetného množství možných ukázek staveb, které dokládají uplatnění řemeslné

práce při formování kulturního prostředí.

Tentokrát upřeme pozornost na řešení a vnitřní vybavení pražského raněbarokního kostela sv. Ignáce z Loyoly.

Kostel, který byl budován v letech 1665–1678 jako součást rozsáhlého komplexu

jezuitské koleje s noviciátem, najdeme na rohu Karlova náměstí a Ječné ulice na

Novém Městě. Autorem projektu kostela a současně provádějícím stavitelem byl

Carlo Lurago

1

, později, po jeho odchodu do Pasova v roce 1668, novoměstský stavitel Martin Reiner

2

. Typem se kostel řadí k jednolodním stavbám s bočními kaplemi, slohově završuje raně barokní tvorbu v Čechách. Autory malířské a sochařské

výzdoby byli například Jan Jiří Heinsch, Richard Jiří Práchner nebo Ignác František

Platzer, významní představitelé barokního umění v Čechách.

Po architektonické stránce je kostel až na několik málo dodatků zachován v původním stavu. Vnitřní výzdoba se však v průběhu let měnila, převážná část dnešního vybavení pochází z druhé poloviny 18. století.

Při náhledu do lodi kostela, jejíž prostor a uspořádání je podřízeno představě a ideji autora návrhu a zároveň realizátora stavby, upoutá naši smyslovou pozornost množství výtvarně a dekoračně pojatých prvků, které celkový vzhled materiálně vyjadřují. Tyto prvky jsou dílem řady řemeslníků různých profesí a významnou měrou se podílejí na celkovém vyznění a účinku v tomto případě kultovního, náboženského, historického i kulturního prostředí. Přitom práci některých z nich za dekorativní a výzdobnou maskou stavby spíše jen tušíme, například zedníků, malířů–natěračů, tesařů, sklenářů anebo klempířů. Naopak, práce řady jiných – kameníků, štukatérů, truhlářů, pozlacovačů, sklářů anebo zámečníků, kovářů, pasířů, kovolitců a cizelérů – je očividná. Ukázky práce kameníků nalezneme při zhotovování oltářů, sloupů, podstavců, schodišť, podlah a portálů dveří a oken, štukatérů ve štukové výzdobě, při formování a úpravě zděných sloupů a zábradlí balkónů či portálů oken a dveří, práce truhlářů a řezbářů především ve zhotovení rámů oken, dveří a obrazů, lavic, zpovědnic, práci sklářů objevíme ve výplních oken a stínítkách osvětlovacích těles. Práci pozlacovačů nepřehlédneme v úpravách povrchů a výzdobě jak štukovaných, tak ze dřeva a kovů zhotovených prvků. Také práce řady textilních oborů je přítomna. Práce uměleckých kovářů a zámečníků se uplatnila při zhotovování schodišťových a balkónových zábradlí, branek a mříží a některých symbolických předmětů a insignií soch světců, práce zlatníků a pasířů na vybavení oltářů (poháry, monstrance, dvířka a mříže kultovních prostor, svícny), 1

*1615, † 1684, italský barokní architekt, zeť a následovník Kiliána Ignáce Dienzehofera, v Praze

začal pracovat před rokem 1640, byl jedním z předních představitelů raně barokní architektury

v Čechách. 2

*asi 1627, † 1680, český stavitel, dědeček významného českého barokního malíře VáclavaVavřince Reinera proslulého především jako malíře fresek.

+


Umělecké kovářství

16

lampách a dalšího chrámového vybavení, práce kovolitců a cizelérů pak napříslu

šenství oltářů a při výrobě zvonů

3

.

Rozsáhlou činnost při budování kostela zajišťovala dobře organizovaná družina

řemeslníků stavební hutě Carola Luraga, která patřila k největším své doby u nás.

3

Zvony „Ignác“ z roku 1687, „František Xaverský“ z roku 1689 (přelitý roku 1872)

a „Václav, František Borgis“ také z roku 1689 ulil Jan Pricquey z Mladé Boleslavi.

 Zábradlí ke kazatelně, raně barokní  Loď kostela sv. Ignáce z Loyoly v Praze


17

Umělecká řemesla kolem nás

 Věčné světlo, pasířská práce  Postranice chrámové lavice, řezbářská práce

 Bohatá štuková výzdoba boční kaple


Umělecké kovářství

18

 Ukázka spolupráce štukatéra, řezbáře a pozlacovače


Proměny kovářství

v průběhu staletí




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist