načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ukliďte si v hlavě -- stačí 10 minut denně - Andy Puddicombe

Ukliďte si v hlavě -- stačí 10 minut denně

Elektronická kniha: Ukliďte si v hlavě
Autor: Andy Puddicombe
Podnázev: stačí 10 minut denně

Díky cvičením z této knížky můžete jen za deset minut denně zcela změnit svůj život! Ukáže vám, jak praktikovat jednoduchá meditační cvičení a všímavost v každodenním životě. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  229
+
-
7,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5% 75%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 206
Rozměr: 21 cm
Vydání: První vydání
Spolupracovali: překlad Lenka Vlčková
Skupina třídění: Psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5652-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor, bývalý buddhistický mnich a bývalý klaun, založil projekt Headspace ("pořádek v hlavě"), jehož cílem je zpřístupnit nenáboženskou meditaci (též všímavost) jako trénink mysli co největšímu počtu lidí. Cílem není podle autora dosáhnout osvícení nebo být lepším člověkem, ani pocit štěstí, ale "uklidit si v hlavě", zbavit se stresu, podrážděnosti, zlepšit své vztahy, naučit se dobře spát apod. V knize se nachází 10 praktických cvičení a hlavní meditační cvičení, zvané Deset minut. Dále jsou zde pokyny k meditaci formou příběhů, vědecké poznatky týkající se meditace, 7 případových studií z centra Headspace, návod na psaní meditačního deníku, 10 rad, jak žít všímavěji apod. Příručka britského meditačního konzultanta přibližuje jeho metodu nenáboženské meditace vhodnou k zvládání stresu

Popis nakladatele

Díky cvičením z této knížky můžete jen za deset minut denně zcela změnit svůj život! Ukáže vám, jak praktikovat jednoduchá meditační cvičení a všímavost v každodenním životě. Zpřístupňuje meditaci každému, kdo stojí o pořádek v hlavě a šťastný a vyrovnaný život. (stačí 10 minut denně)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Andy Puddicombe - další tituly autora:
Ukliďte si v hlavě -- stačí 10 minut denně Ukliďte si v hlavě
 
K elektronické knize "Ukliďte si v hlavě -- stačí 10 minut denně" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychologie osobnosti -- Obor v pohybu, 6., revidované a doplněné vydání Psychologie osobnosti
 (e-book)
Všímavost -- Cesta ke zklidnění mysli pro ty, co nestíhají - Mindfulness pro zaneprázdněné Všímavost -- Cesta ke zklidnění mysli pro ty, co nestíhají
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Andy Puddicombe

autor projektu Headspace

„Andy Puddicombe

dělá pro meditaci to,

co Jamie Oliver pro vaření.“

New York Times

stačí

10 minut

denně



Grada Publishing

Andy Puddicombe

stačí

10 minut

denně


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy ne

smí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez

předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy

bude trestně stíháno. Andy Puddicombe Ukliďte si v hlavě stačí 10 minut denně Přeloženo z anglického originálu knihy Andyho Puddicomba Get Some Headspace, vydaného nakladatelstvím Hodder & Stoughton, Velká Británie, 2011. Autorem knihy je Andy Puddicombe podle „the Copyright, Designs and Patents Act 1988“. Copyright © Andy Puddicombe 2011 All rights reserved Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6054. publikaci Překlad Mgr. Lenka Vlčková Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Eva Hradiláková Ilustrace na obálce Zuzana Böhmová Počet stran 208 První vydání, Praha 2016 Vytiskla tiskárna Printo, Ostrava Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2016 ISBN 978-80-247-5920-3 (ePub) ISBN 978-80-247-5919-7 (pdf ) ISBN 978-80-247-5652-3 (print)

Obsah

O autorovi ........................................................................................................................................... 9

Poděkování ........................................................................................................................................ 10

1 Než začneme... ................................................................................................................. 11

Vytvoření projektu Headspace ............................................................................................. 18

Jak tuto knihu co nejlépe využít .......................................................................................... 20

Meditace a mysl ........................................................................................................................... 22

Meditace je prožitek .................................................................................................................. 22

Internetové stránky projektu Headspace ........................................................................ 24

Zvukové nahrávky ke stažení ................................................................................................. 24

Techniky ........................................................................................................................................... 24

Příběhy ............................................................................................................................................. 25

Vědecké poznatky ....................................................................................................................... 25

Případové studie .......................................................................................................................... 26

Deník a zpětná vazba ................................................................................................................ 26

Všímavost a meditace – jaký je mezi nimi rozdíl? ........................................................ 27

Co je to „pořádek v hlavě“? ..................................................................................................... 31

Proč je potřeba mít pořádek v hlavě .................................................................................. 35

V zajetí techniky ........................................................................................................................... 38

Základní zásady procvičování mysli ................................................................................... 39

Stres ................................................................................................................................................... 39

Vztahy ............................................................................................................................................... 40

Tři složky procvičování mysli .................................................................................................. 42

2 Přístup ........................................................................................................................................ 45

Meditace a myšlenky ................................................................................................................. 45

Silnice ........................................................................................................................................... 46

Modrá obloha ............................................................................................................................ 52

Divoký kůň .................................................................................................................................. 55


Meditace a emoce ....................................................................................................................... 58

Proměna ...................................................................................................................................... 58

Co máme uvnitř, musí jednou ven ...................................................................................... 62

Rozpoznání emoce ..................................................................................................................... 63

Prchavé emoce ............................................................................................................................. 69

Filtr emocí ................................................................................................................................... 70

Vlastnosti ..................................................................................................................................... 71

Stavy ............................................................................................................................................. 71

Pořádek v hlavě a emoce ......................................................................................................... 72

Laskavá zvídavost ....................................................................................................................... 74

Pálivá polévka ............................................................................................................................ 76

Co ukazuje výzkum .................................................................................................................... 80

1. Zdravotníci podporují všímavost ..................................................................................... 80

2. Meditace aktivuje části mozku spojené se štěstím ..................................................... 80

3. Všímavost snižuje intenzitu negativních emocí ........................................................... 80

4. Meditace oslabuje škodlivé účinky stresu ..................................................................... 81

5. Všímavost prokazatelně zmírňuje úzkost ...................................................................... 81

3 Procvičování ........................................................................................................................ 82

Klidná vodní hladina ................................................................................................................ 84

Trávník ......................................................................................................................................... 86

Stejná ulice ................................................................................................................................. 89

Divadlo ............................................................................................................................................. 90

Imaginární milenci .................................................................................................................... 92

Křičící muž ................................................................................................................................... 94

Deset minut – úvod .................................................................................................................... 95

Deset minut – shrnutí ............................................................................................................... 96

Příprava ........................................................................................................................................ 96

Zahřívání ..................................................................................................................................... 96

Zaměření mysli .......................................................................................................................... 97

Zakončení ................................................................................................................................... 97

Deset minut – vysvětlení ......................................................................................................... 97

Příprava ........................................................................................................................................ 97

Zahřívání ..................................................................................................................................... 98

Zaměření na dech .................................................................................................................. 102

Zakončení ................................................................................................................................ 105 Co ukazuje výzkum ................................................................................................................. 106

1. Meditace mění strukturu vašeho mozku .................................................................... 106

2. Všímavost nabízí lepší kvalitu života ............................................................................ 106

3. Meditace může uzdravit vaši kůži ................................................................................. 107

4. Všímavost zmírňuje úzkost a depresi ........................................................................... 107

5. Meditace může zvýšit vaši šanci na otěhotnění ....................................................... 107

4 Využití ...................................................................................................................................... 108

Všímavost v akci ........................................................................................................................ 110

Mnich, který neměl čas ......................................................................................................... 113

Den poskládaný z okamžiků uvědomování ................................................................. 115

Roztěkaný muž ....................................................................................................................... 117

Žonglující mnich ....................................................................................................................... 119

Trpělivý jogín .......................................................................................................................... 121

Procvičování všímavosti v běžném životě .................................................................... 124

Pořádek v hlavě a jídlo ........................................................................................................... 124

Pětihvězdičkový klášter ......................................................................................................... 125

Příběh o zmrzlině ..................................................................................................................... 127

Pořádek v hlavě a chůze ........................................................................................................ 134

Chodící mrtvoly ......................................................................................................................... 135

Pořádek v hlavě a fyzický trénink ...................................................................................... 140

Padání na tvář ............................................................................................................................ 142

Pořádek v hlavě a spánek ..................................................................................................... 147

Policisté v Rusku ....................................................................................................................... 149

Co ukazuje výzkum ................................................................................................................. 157

1. Meditace souvisí se sebeovládáním ............................................................................ 157

2. Všímavost zlepšuje výkonnost pod tlakem ................................................................ 157

3. Meditace může zkrátit čas potřebný k usnutí o polovinu ...................................... 157

4. Všímavost vám pomůže s dodržováním termínů ..................................................... 158

5. Meditace vás udržuje v bdělosti a pozornosti ........................................................... 158

5 Praktické aspekty .................................................................................................... 159

Najděte si správné místo ...................................................................................................... 161

Co si obléknout ......................................................................................................................... 162

Jak sedět ....................................................................................................................................... 162

Najděte si správnou denní dobu ...................................................................................... 164


Hlídání času ................................................................................................................................. 165

Význam opakování .................................................................................................................. 167

Nezapomínejte si pamatovat ............................................................................................. 168

Důvěřujte svému prožitku ................................................................................................... 168

Co dělat, když je vám nepříjemně a jste podráždění .............................................. 169

Poznamenejte si zpětnou vazbu ....................................................................................... 170

6 Deset rad, jak žít všímavěji ......................................................................... 172

Perspektiva – vyberte si, jak budete vnímat svůj život ........................................... 172

Komunikace – vztahy s ostatními ..................................................................................... 173

Vděčnost – přivoňte si k růži ............................................................................................... 173

Laskavost – k sobě i druhým ............................................................................................... 174

Soucit – v kůži jiných lidí ....................................................................................................... 174

Rovnováha – pocit vyrovnanosti ...................................................................................... 175

Přijetí – odpor nikam nevede ............................................................................................. 175

Klid – nechejte netrpělivost být ........................................................................................ 175

Cílevědomost – držte se jí .................................................................................................... 176

Přítomnost – žijte život s umem ........................................................................................ 177

7 Příběhy z centra Headspace ....................................................................... 178

James, 40 let .................................................................................................................................. 178

Rachel, 29 let .................................................................................................................................. 180

Pam, 51 let ...................................................................................................................................... 182

Clare, 27 let ..................................................................................................................................... 183

John, 45 let ..................................................................................................................................... 185

Amy, 24 let ...................................................................................................................................... 187

Tom, 37 let ...................................................................................................................................... 189

Příloha: Deník .......................................................................................................................................... 193

Použitá literatura .................................................................................................................................... 202

9

O autorovi

Andy Puddicombe je diplomovaný meditační kon

zultant a bývalý buddhistický mnich. V době, kdy se

učil meditovat, objel celý svět. V roce 2004 se vrátil

do Velké Británie a založil projekt Headspace. Cíl byl

jednoduchý – zbavit meditaci zažitých mýtů a zpří

stupnit ji co největšímu počtu lidí.

Poděkování

Lidí, kterým bych rád poděkoval za to, že mi pomohli s uskutečněním tohoto projektu, je spousta, ale předně jsou to mistři meditace, se kterými jsem měl to štěstí studovat v klášterech a meditačních centrech po celém světě. Bez poznatků, které mi předali tito znamenití lidé, a bez meditačních tradic, které zosobňují, bych nebyl schopen tuto knihu napsat. Rád bych poděkoval především Donalu Creedonovi za jeho dlouholeté vedení, laskavost a nedocenitelné přátelství.

Dále chci poděkovat své redaktorce Hannah Blackové a celému týmu vydavatelství Hodder & Stoughton za velice příjemnou zkušenost. Mé díky patří také Antonymu Toppingovi z literární agentury Greene and Heaton a Richi Piersonovi a Marii Schonfeldové z projektu Headspace za korektury toho, co jsem napsal, a za všechny jejich cenné rady. A děkuji konečně i Nickovi Begleymu za to, že se velkou měrou podílel na oddílech této knihy, které se věnují vědeckému výzkumu.

Chtěl bych ještě věnovat zvláštní poděkování Ianovi Piersonovi, Mishovi Abramovi a Marcusovi Cooperovi za to, jak vlídně a velkoryse podpořili projekt Headspace. Za všechny z Headspace mohu říct, že vám nedovedeme dost poděkovat.

Nakonec chci poděkovat své rodině a přátelům za nadšení, s jakým podpořili tuto knihu a celý projekt Headspace. Děkuji zejména své partnerce Lucindě Insall-Jonesové za její lásku, trpělivost a neotřesitelnou víru ve všechno, co dělám. Je to pro mě velice důležité.

11

1

Než začneme...

Bylo už hodně po půlnoci. Seděl jsem nahoře na zdi a díval se dolů. Vyso

ké borovice, které rostly vevnitř v zahradě, mi ve tmě zakrývaly skoro celý

výhled, přesto jsem nemohl odolat nutkání naposledy se ohlédnout a zkon

trolovat, jestli za mnou někdo nejde. Jak jsem se na zdi ocitl? Znovu jsem se

podíval dolů. Od chodníku mě dělilo něco přes čtyři metry. Možná to nevy

padá tak vysoko, jenže v rozpadajících se sandálech a v oblečení, které jsem

si bral na noc, jsem se při myšlence, že bych na chodník skočil, rozechvěl.

Co mě to napadlo vzít si sandály? Zastrčil jsem si je za kalhoty, když jsem

se potichu plížil z kláštera, abych nevzbudil žádného z ostatních mnichů.

Odešel jsem do kláštera rozjímat o životě, a teď tady lezu po zdi, rozjímám

nad sandály a chystám se skočit zpátky do světa.

Takhle to nemělo být. Už dřív jsem se připravoval na to, že ze mě bude

bud dhistický mnich, a  dokonce na mnohem méně vlídných místech.

V ostatních klášterech ale panovala ve spojitosti s tím, co lze popsat jedině

jako ne vždy snadný, zato velice naplňující způsob života, laskavější atmo

sféra. V tomto klášteře to bylo jiné. Tento se lišil od všech ostatních buddhi

stických klášterů. Byl jsem tu zavřený ve dne v noci, obklopený vysokými

kamennými zdmi a naprosto bez možnosti spojit se s kýmkoli venku, tak

že jsem si občas připadal spíš jako ve vězení. Mohl jsem si za to samozřej

mě sám, přišel jsem nakonec ze své svobodné vůle. Jenže tradiční mnišství

zkrátka není mafie. Obyčejně to není tak, že jakmile je z vás mnich, máte to

na doživotí a bez možnosti úniku. Vlastně tomu bývá naopak – buddhistické

Ukliďte si v hlavě

12

kláštery jsou známy svou tolerancí a soucitem. Jak to, že se teď chystám upláchnout a tajně přelézt čtyři metry vysokou zeď? To pro mě bylo skutečně záhadou.

Všechno to začalo před několika lety, když jsem se rozhodl sbalit se a vyrazit do Asie, aby se ze mě stal mnich. Byl jsem v té době na univerzitě a studoval na katedře tělesné výchovy a sportu. Možná se bude zdát, že šlo o obrovskou životní změnu, ale pro mě to bylo jedno z nejjednodušších rozhodnutí, jaká jsem kdy udělal. Moji přátelé a příbuzní už samozřejmě tolik pochopení neměli a snad si i říkali, že jsem totálně zešílel, ale přesto mě všichni v mém rozhodnutí podpořili. Na univerzitě to ovšem bylo jiné. Jakmile se tu novinu dověděl můj ročníkový vedoucí, doporučil mi, abych zašel k doktorovi a nechal si předepsat antidepresiva. I když jeho rada mohla být míněna velice dobře, neubránil jsem se dojmu, že mu uniká smysl mého počínání. Myslel si vážně, že onen pocit štěstí a naplnění, po kterém jsem toužil, najdu v lahvičce s prášky? Když jsem odcházel z jeho pracovny, řekl mi: „Andy, tohohle rozhodnutí budeš litovat do konce svého života.“ Jak se ukazuje, bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí, jaká jsem kdy udělal.

Teď si asi říkáte, co je to za člověka, že se najednou, ze dne na den, rozhodne vydat se do Asie a stát se buddhistickým mnichem. Možná si představujete studenta, který se neúspěšně snaží sám sebe „vyléčit“, nebo „bohémského rebela“, který se staví proti konzumní společnosti. Skutečnost ale byla mnohem prozaičtější. V té době jsem zápasil se svými myšlenkami. Nebyl to doslovný souboj, ale vyčerpávalo mě nekonečné přemýšlení. Připadalo mi, jako by moje mysl byla neustále zapnutá a bez přestání pracovala, třeba jako lednička. Některé myšlenky se mi líbily. Spoustu myšlenek jsem nesnášel. Stejně tomu bylo s emocemi. Jako by neustále přemýšlející hlava nestačila, vnímal jsem, jak stále zabředávám do zbytečných obav, zklamání a smutku. Nešlo o nijak obrovské emoce, jenže měly tendenci vymykat se jednou za čas kontrole. Když se to přihodilo, nemohl jsem s tím nic dělat. Zdálo se mi, jako bych byl těmto pocitům vydaný na milost a nemilost, a naprosto mě vyváděly z míry. Když jsem měl dobrý den, všechno bylo v pořádku. Ale když přišel špatný den, připadalo mi, že se mi hlava rozletí na kousky.

Než začneme...

13

Připadalo mi, jako by moje mysl byla

neustále zapnutá a bez přestání

pracovala, třeba jako lednička...

Vzhledem k tomu, jak silné tyto pocity bývaly, přepadávala mě touha svou mysl zkrotit. Netušil jsem, jak to správně zařídit, ale už jako školák jsem se dostal k meditaci a věděl jsem, že nabízí možné řešení. Nechci, abyste si mysleli, že jsem byl zázračné dítě a trávil svoje dospívání tím, že jsem seděl se skříženýma nohama na podlaze, protože tak tomu určitě nebylo. Meditování jsem se začal naplno věnovat až v době, kdy mi bylo dvacet dva, ale úplně první okamžik, kdy se v mé hlavě něco posunulo (to bylo v jedenácti letech), mi zcela jistě ukázal, co všechno je možné. Moc rád bych tvrdil, že motivací k tomu, abych se přihlásil na první hodinu meditace, byla moje touha po tom, abych pochopil smysl života, jenže pravdou je, že jsem si nechtěl připadat odstrčený. Moji rodiče se zrovna rozešli a maminka se zapsala na šestitýdenní kurz meditace, aby se s tím nějak vyrovnala. Když jsem zjistil, že moje sestra půjde s ní, zeptal jsem se, jestli se můžu taky přidat.

Myslím, že poprvé, když jsem to zkusil, jsem měl zkrátka štěstí. Neměl jsem žádná očekávání, takže jsem si nemohl do svého prožitku promítnout žádné naděje nebo obavy. Ani v tak útlém věku není možné ignorovat změnu ve způsobu myšlení, kterou může meditace vyvolat. Nevím jistě, jestli jsem někdy předtím zažil klidnou mysl. Určitě jsem nikdy nevydržel sedět tak dlouho v klidu na jednom místě. Problém samozřejmě nastal, když jsem podruhé nebo potřetí nezažil při meditování to samé a cítil se velice deprimovaný. Zdálo se mi, že čím víc jsem se snažil uvolnit, tím více jsem se od uvolnění vzdaloval. Takhle to tedy bylo s mými meditačními začátky – zápasil jsem se svou myslí a byl jsem čím dál tím víc deprimovaný.

Když se teď podívám zpátky, vůbec mě to nepřekvapuje. Přístup, se kterým jsem se tehdy setkal, byl trochu „nekonvenční“, jestli mi rozumíte. Na hodinách se nemluvilo tak, jak to bylo běžné v osmdesátých letech 20. století, ale spíš jako v letech šedesátých, a používalo se tolik cizích slov, že jsem

Ukliďte si v hlavě

14

při hodinách přestával dávat pozor. A pak tu bylo to ustavičné připomínání, abychom se „jen uvolnili“ a „jen nechali věci plynout“. Jasně, ale kdybych tušil, jak se „jen uvolnit“ a „jen nechat věci plynout“, vůbec bych na lekce nechodil. A sedět v kuse 30 nebo 40 minut? Tak na to zapomeňte.

Tato zkušenost mě mohla od meditování dost dobře odradit na celý zbytek života. Důvodů, proč bych v něm měl pokračovat, moc nebylo. Moji sestru meditace nudila a přestala na hodiny chodit a moje maminka bojovala (stejně jako u všech dalších věcí, kterým se chtěla věnovat) s tím, aby si na ni našla čas. Pokud jde o podporu ze strany mých kamarádů, vůbec netuším, co mě to napadlo, že jsem o tom řekl několika svým spolužákům. Když jsem dalšího rána vešel do třídy, uviděl jsem třicet studentů sedět na lavicích se zkříženýma nohama. Oči měli zavřené a jen s velkými obtížemi se jim dařilo zadržovat smích, když vyluzovali „óm“. Teď už se tomu směji, ale tehdy se mě to velice dotklo. Od té chvíle už jsem o tom nikomu neřekl a po čase jsem s meditováním přestal. Kromě toho se pak objevil sport, dívky a tajné pití alkoholu, takže bylo těžké si představit, že bych si našel chvilku na meditaci.

Možná si myslíte, že jsem byl vychováván způsobem, díky kterému pro mě byla cesta k meditaci snazší. Možná mě vidíte jako exota, který chodí ve „zvonáčích“, nosí dlouhé vlasy svázané do culíku a voní kadidlem. Nebo si možná představujete, jak mě rodiče vyzvedávají ze školy ve staré dodávce Volkswagen pomalované květinami. Říkám to proto, že myslím, že je snadné sklouznout k takovým závěrům, vzít za své mýty o meditaci a domnívat se, že meditování není pro každého. Ve skutečnosti jsem byl, myslím si, docela normální puberťák.

Pořád jsem se ochomýtal kolem meditace a v osmnácti zažil krizi. V mém životě proběhlo několik tragických událostí, ke kterým se ještě vrátím a které daly meditaci úplně nový význam. Překonat zármutek je těžké v jakémkoli věku. Nikdo nás neučí, jak na to, neexistuje na to žádný recept a většina z nás se s ním vypořádá tak nejlépe, jak dovede. V mém případě to znamenalo, dělat to jediné, co jsem uměl – všechno v sobě potlačovat a doufat, že nikdy nebudu muset vnímat pocity ztráty a smutku, které se u mých dveří objevily ve velice nevhodnou dobu.

Než začneme...

15

Jenže stejně jako u ostatních věcí platí, že čím více něčemu vzdorujete, tím větší napětí vytváříte. A toto napětí musí dříve nebo později najít cestu ven. Přetočím video svého života o několik let dopředu a jsem na univerzitě. První rok jsem měl za sebou a bylo obtížné si představit, co dalšího mi může život nabídnout. Jenže ono napětí, ony pocity, které jsem nechtěl zas a znovu vnímat, si začínaly nacházet cestičku ven. Ze začátku to bylo jenom nepříjemné, ale zanedlouho se zdálo, jako by se dotýkaly úplně všeho v mém životě. Sejít se s mým vedoucím ročníku a sdělit mu, že jsem se rozhodl odejít a stát se mnichem, mi dělalo ty nejmenší starosti.

Čím více něčemu vzdorujeme, tím větší

napětí vytváříme, a toto napětí musí

dříve nebo později najít cestu ven.

Rodiče mě vychovali jako křesťana, ale když jsem začal dospívat, neměl jsem opravdový vztah k žádnému konkrétnímu náboženství. Přečetl jsem ovšem postupně dost knížek a můj dobrý kamarád často mluvil o filozofii a psychologii buddhismu. Řekl bych, že mě to oslovilo natolik, že jsem buddhismus nepovažoval za náboženství. Příběhy o meditaci a o mniších a mniškách, kteří dovedli ovládat svou mysl, zněly velice zajímavě – ne snad ani co do způsobu života, ale spíše co do výsledků.

Když se mě lidé ptají, jak se ze mě stal mnich, zní jejich otázka obyčejně takto: „Takže jsi došel na kopec, zabouchal na vrata a řekl, že chceš být mnich, jo?“ A i když to bude znít směšně, bylo to přesně tak. Než si ale v návalu nadšení sbalíte kufry, měl bych dodat, že to znamenalo ještě pár dalších věcí, třeba řadu let tréninku na pozici laika, po kterém následovala plnohodnotná příprava novice, po jejímž dokončení se lze se svolením svého učitele stát vysvěceným mnichem nebo sestrou.

Byl jsem velice netrpělivý a chtěl hned najít toho správného učitele. Zkraje jsem se proto často přesouval z jednoho kláštera do dalšího a z jedné země do druhé. Žil jsem v té době v Indii, Nepálu, Thajsku, v Barmě, v Rusku,

Ukliďte si v hlavě

16

Polsku, Austrálii a ve Skotsku, na svých cestách jsem projel spoustu dalších zemí, učil jsem se nové techniky, pokaždé jsem vycházel z toho, co už jsem si osvojil, a snažil jsem se tyto techniky zapojit do svého života. S výjimkou pevnosti obehnané zdí, ze které jsem měl právě seskočit, se ke mně všude, kde jsem žil, chovali přívětivě a přátelsky a byli nesmírně ochotní podpořit mě v mém učení. A nakonec se mi, díkybohu, podařilo najít správného učitele, nebo spíše skupinu učitelů, jak se ukázalo.

Chcete-li žít jako mnich, může v tom být háček – ne každý pochopí, co se skrývá za „vyholenou hlavou a chozením v sukni“, a když se snažíte vyvracet mýty o meditaci před světským publikem a máte při tom na sobě mnišský háv (a přesně toto jsem dělával), může to vysílat dosti zmatené signály. Jedna věc je žít v mnišské komunitě nebo v meditačním centru, kde pro lidi kolem vás není prostý oděv mnichů ničím divným, ale bydlet ve velkoměstě, to je něco jiného. Čím víc jsem s lidmi mluvil o užitečnosti meditace, tím víc jsem zjišťoval, že mnozí se sice zoufale snažili najít způsob, jak se uvolnit, ale neseděl jim náboženský prvek, který s sebou automaticky přinášel můj oděv. Přáli si jednoduše zjistit, jak se vypořádat se životem a zvládat stres – v práci, v osobním životě i ve své hlavě. Toužili znovu zažívat onen pocit otevřenosti, který si pamatovali z dětství, onu schopnost užívat si to, že žijí. Nestáli o duchovní osvícení ani nepotřebovali terapii. Chtěli jen vědět, jak „přepnout“, když přijdou domů z práce, jak v noci usnout, jak zlepšit své vztahy, jak nebýt podrážděný, smutný nebo naštvaný. Chtěli vědět, jak ovládat své touhy, zbavit se svých závislostí a jak získat od života o něco větší odstup. Ze všeho nejvíc ovšem chtěli vědět, jak se vypořádat s oním neodbytným pocitem, že věci nejsou úplně takové, jaké by měly být nebo mohly být, tedy s pocitem, že život musí být ještě o něčem jiném. Právě začlenění meditace do běžného života mě přivedlo k rozhodnutí přestat být mnichem a začít žít jako laik.

Když se ze mě stal mnich, začal jsem být docela plachý. Jednou z příčin byl introvertní způsob života, ale neméně důležitou roli sehrál i fakt, že jsem začal vnímat jasněji to, v jakém stavu se nachází má mysl. Připadal jsem si potom trochu vydaný všanc, trochu nahý, což bylo něco, co mě hodně zajímalo. Intenzivně jsem se také zabýval možností prozkoumat, jaké to je, být v nečinnosti. Před tím, než jsem se pustil do mnišského tréninku, jsem byl velice

Než začneme...

17

fyzicky aktivní, ale to vše šlo na dobu téměř deseti let stranou. Jednou jsem

si povídal se svou známou, která se zmínila, že její dávný spolužák nastoupil

do výcviku u Moskevského státního cirkusu. Věděla, že miluji žonglování a že

jsem se dřív hodně věnoval gymnastice, a napadlo ji, že bych právě toto mohl

vyzkoušet. Netrvalo dlouho a chodil jsem na soukromé lekce a velice jsem si

je užíval. Na jedné této hodině se mě učitel zeptal, jestli vím o vysokoškolském

studiu cirkusového umění, které probíhá v Londýně. Ano, čtete správně, uni

verzitní diplom z cirkusového umění – to by vás ani ve snu nenapadlo! Začal

jsem se pídit po detailech a zjistil jsem, že je to opravdu možné. Zájem o místa

v programu byl překvapivě vysoký (buďme upřímní, kdo by chtěl studovat

jadernou fyziku, když je možné celé dny létat vzduchem na hrazdě jako šim

panz?), takže papírově nevypadaly moje šance moc dobře. Jednoho večera mi

ale přišel e-mail, ve kterém stálo, že mi nabízejí místo za určité podmínky. Tou

podmínkou bylo podepsání prohlášení, ve kterém bylo mezi řádky uvedeno,

že jsem starý, náchylnější ke zranění a že přebírám za tuto skutečnost plnou

odpovědnost. Starý ve dvaceti třech letech, kdo by to byl řekl?

Proměnit se z mnicha v klauna není úplně běžné, ale podobností mezi těmi

dvěma se dá najít více, než je na první pohled patrné. Uvědomování si přítom

ného okamžiku během fyzické aktivity se ukázalo být nedocenitelné, a to z více

důvodů, než bych čekal. Když si vybavíte nějaké cirkusové číslo, třeba žonglo

vání, chůzi po laně, akrobacii nebo cvičení na hrazdě, každé z nich vyžaduje

perfektní rovnováhu mezi soustředěním a uvolněním. Jakmile je vaše úsilí pří

liš velké, uděláte chybu. Je-li úsilí nedostatečné, spadnete z velké výšky na zem.

Čím více žijeme vědomě (a všímavě),

v přítomném okamžiku, tím více začínáme

vnímat, co je pro nás dobré.

Jednou z nejtěžších věcí na cirkusovém trénování byla nutnost neustále pře

kračovat svou zónu komfortu – většina z nás to musela dělat denně. Ego se

v takových chvílích staví docela razantně na odpor a my jsme měli za úkol

Ukliďte si v hlavě

18

brát se během tréninku o něco míň vážně. Vtipné je, že v tomto ohledu je

podobná i příprava v klášteře, kde se egu rovněž předkládají různé výzvy.

Na klaunských seminářích (i po těch letech je těžké to vyslovit bez pousmá

ní) nám radili, abychom si dělali blázny sami ze sebe, abychom riskovali,

zkoušeli věci znovu a znovu a důvěřovali své schopnosti selhat. Posílali nás

na pódium totálně bez přípravy a pomůcek a dávali pokyny, co máme dělat.

V takových chvílích bývalo naprosté ticho a nebylo kam utéct. Když nám tr

valo moc dlouho, než jsme něco vymysleli, učitel udeřil do bubnu na zname

ní toho, že náš čas vypršel, a my jsme museli jeviště opustit. Nebylo možné

uniknout do vlastních myšlenek nebo si připravit nějakou duchaplnou vý

mluvu. Předvést něco přímo na onom jevišti vyžadovalo absolutní přítom

nost a naprostou upřímnost. Pak stačilo sledovat, co se stane. Někdy přišla

inspirace následovaná úžasným vzrušením, jindy to bolelo a výsledek byl

ostudný. Ale nijak na tom nezáleželo. Důležité bylo jen jít na scénu a udělat,

co bylo potřeba, ne přemýšlet o tom, bát se, co tomu řeknou ostatní, ani být

fixovaný na konkrétní výsledek, jen to prostě udělat.

V životě se často zamotáme do nekonečného analyzování a pitvání všech

možných variant toho, co se stane, že nám příležitosti úplně protečou mezi

prsty. Některé věci samozřejmě vyžadují pečlivé zvážení, ale čím více žijeme

vědomě (a všímavě), v přítomném okamžiku, tím více začínáme vnímat, co

je pro nás dobré. Ať už tomu říkáte dobrý pocit, intuice, či nechat se vést,

nebo jen prostě víte, co je pro vás dobré udělat, může to být nesmírně osvo

bozující zjištění.

Vytvoření projektu Headspace

Dlouho jsem si přál vyučovat meditaci, ale zároveň jsem v sobě vnímal pocit

povinnosti předávat vše se stejnou péčí a pozorností, jaké se mi dostalo od

mých učitelů. Když jsem viděl, jakým způsobem se někdy meditace učí ve

Velké Británii, udivilo mě, že to vůbec může někomu něco pozitivního dát.

I když mnichové a sestry přenesli v rámci duchovních tradic meditaci z Vý

chodu na Západ s mimořádnou péčí a velice citlivě, ve světské společnosti to

*



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist