načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Učebnice ájurvédy II. -- Ucelený průvodce klinickým posouzením – Vasant Lad

Učebnice ájurvédy II. -- Ucelený průvodce klinickým posouzením
-14%
sleva

Kniha: Učebnice ájurvédy II.
Autor: Vasant Lad
Podtitul: Ucelený průvodce klinickým posouzením

– Jádro ájurvédské praxe, tak jak nám ho představuje Dr. Lad, spočívá v pozorování každého momentu prostřednictvím plynulého, nepřerušovaného toku pozornosti, při němž nedochází k žádné projekci toho, co by mohlo nebo mělo být. Uvědomění si ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  745 Kč 641
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
21,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma TIŠTĚNÁ
KNIHA

hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 423
Rozměr: 255,0x192,0x26,0 mm
Úprava: xx, 423 stran: ilustrace
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Hana Eassey
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Hmotnost: 0,87kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7500-241-9
EAN: 9788075002419
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jádro ájurvédské praxe, tak jak nám ho představuje Dr. Lad, spočívá v pozorování každého momentu prostřednictvím plynulého, nepřerušovaného toku pozornosti, při němž nedochází k žádné projekci toho, co by mohlo nebo mělo být. Uvědomění si a přijetí toho, "co je", ukazuje, že semena mentálního, emocionálního a fyzického utrpení se dají vnímat a odstranit dřív, než se rozrostou do destruktivního vzorce nebo rozvinou v nemoc.

Z této perspektivy doktor Lad učí systematické metodě zjišťování příčin nemocí a fází jejich rozvoje. Paradigma příčiny a následku (etiologie a patogeneze) je klíčem k pochopení toho, jak je možné nemoci předcházet díky uvědomování si jemných energetických poruch, které předcházejí strukturálním či funkčním poškozením. Doktor Lad se s námi dělí o bohatství svých klinických zkušeností a předkládá nám příčiny a metody vyšetřování a posouzení, které jsou kombinací těch nejužitečnějších ájurvédských a moderních technik léčení.

Tento přístup je srdcem ájurvédy a v kombinaci s důkladným pochopením osobní životní zkušenosti a vztahu člověka ke světu a k božskému

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Vasant Lad - další tituly autora:
Učebnice ájurvédy I. -- Základní principy Učebnice ájurvédy I.
Ájurvéda -- věda o samoléčení Ájurvéda
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Učebnice

ájurvédy

ii.



učebnice

ájurvédy

Druhý díl

Ucelený průvodce klinickým posouzením

Vasant Dattatray Lad, M.A.Sc.

Přeložila Hana Eassey


K atalogizacE v KnizE – národní KniHovna Čr

lad, vasant

[textbook of ayurveda ii. Česky]

Učebnice ájurvédy. 2. díl, Ucelený průvodce klinickým posouzením / vasant dattatray lad;

z anglického originálu textbook of ayurveda ii. ... přeložila Hana Eassey. -- První vydání

v českém jazyce. -- Praha: Maitrea, 2017. -- 424 stran

iSBn 978-80-7500-241-9

615.8(5) * 615.8:616-07 * 615.8:612.16 * (075)

– ájurvéda

– alternativní diagnostika

– pulzová diagnostika

– učebnice

615.8 - Fyzioterapie. Psychoterapie. alternativní lékařství [14]

37.016 - Učební osnovy. vyučovací předměty. Učebnice [22]

vasant dattatray lad

Učebnice ájurvédy II.

Textbook of Ayurveda II.

copyright © vasant dattatray lad, 2007

translation © Hana Eassey, 2016

czech edition © MaitrEa a.s., Praha 2017

iSBn 978-80-7500-241-9


Věnování

Tuto knihu z celého srdce věnuji své milované ženě Ushe, jež je mi inspirací

a oporou ve všech oblastech života.


Milí čtenáři,

snažíme se, aby naše knihy byly perfektní. Pokud i přesto objevíte v  knize nějakou chybu,

napište nám na nakladatelstvi@maitrea.cz a my ji rádi opravíme.

děkujeme, váš nakladatel.


Obsah

Předmluva xv

O autorovi xix

1 Nidána-paňčakam – Pět klinických barometrů 1

Důležitost pochopení příčiny nemocí 1 Příčiny některých specifických onemocnění 4 nidánam 5

Podrobné posouzení kategorií hétu 6 Púrva-rúpa 14 rúpa 17 Upa šaja 18

Antagonistická léčba 19

Léčba podobným 20 Samprápti 22

Typy samprápti 22

Shrnutí 26

2 Samprápti – Proces onemocnění 27

Stadia onemocnění 29

První stadium: akumulace, nahromadění (saňčaja) 29

Druhé stadium: vyprovokování (prakópa) 30

Třetí stadium: rozšíření (prasara) 31

Čtvrté stadium: ukládání čili lokalizace

(sthána-samšraja) 32

Páté stadium: projev (vjakti) 33

Šesté stadium: diferenciace onemocnění, destrukce

tkání a komplikace (bhéda) 34

Samprápti a guny 36

vjádhi-márga — dráhy nemoci 38

dóša-gati 41

Dóša-gati a běžná onemocnění v důsledku horního,

dolního a lineárního pohybu dóš 44

Shrnutí 50

3 Vjádhi – Nemoc 51

definice nemoci 52 Úrovně nemoci 54 Širší klasifikace nemocí 55 lokalizované či specifické dělení nemocí 57 Strukturální dělení nemocí 58 lakšanam (známky a příznaky) 60 Sádhja-asádhja (prognóza) 61

Shrnutí 62

4 Trividhá-paríkšá –

Tři kategorie klinického vyšetření 63

daršanam (vizuální vyšetření) 65

Výška 65

Váha 66

Končetiny 66

Hlava 67

Obličej 67

Krk 67

Charakteristika obličejových rysů, rýh a vrásek 68

Hrudník 69

Břicho 71

Pas a třísla 72

Ochlupení 72

Nehty 73

Smyslové orgány 73

Tělesné systémy 79 Sparšanam (vyšetření pohmatem) 79

Hrudník 80

Vyšetření prsou 82

Břicho 84

Páteř 86 Subkategorie sparšany 86

Ákótanam (poklep) 87

Hrudník 88

Břicho 90

Šravanam (poslech) 92

Plíce 92

Modifikované proklepávání spojené s poslechem 95

Srdce 95

Břicho 100 Prašnam (dotazování) 101

5 Aštavidhá-paríkšá –

Osm metod klinického vyšetření 107

nádí-paríkša (pulz) 107 Mútra-paríkšá (moč) 114 Puríša nebo mala-paríkšá (stolice) 118 džihva-paríkšá (jazyk) 121 Šabda-paríkšá (mluva) 126

Čtyři kategorie řeči 129 Sparša-paríkšá (dotek neboli pohmat) 135 drg neboli nétra-paríkšá (vyšetření očí) 137 ákrti-paríkšá (fyzický vzhled) 142 Sh rnut í 147

6 Rugna-patrakam – Klientský dotazník 149

Dotazník ohledně jídla 15 6

Sára 162 Krátká forma rugna-patrakam 168

7 Paradigma prakrti-vikrti –

Zhodnocení konstituce 171

Úvod 171 Prakrti: váš jedinečný tělesný typ 172

Džanma-prakrti 174

Déha-prakrti 175

Dóša-prakrti 176 Sedm typů prakrti 177

Jak se vlastnosti dóš projevují v prakrti 178 zhodnocení prakrti 181

Shrnutí prakrti 192 vikrti: současný stav vašich dóš 193 zhodnocení vikrti 196 Manas-prakrti: vaše mentální konstituce 197

Typy manas-prakrti 201 zhodnocení manas-prakrti 202 zhodnocení manas-vikrti 206

Příčiny manas-vikrti 207

Pět běžných příčin manas-vikrti 207 Shrnutí 210

8 Agni a kóštha-paríkšá – Zhodnocení

metabolického ohně a trávicího traktu 211

Klinické zhodnocení agni 214

Příčiny nerovnováhy agni 214

Čtyři typy agni v souvislosti s dóšami 215 Mentální trávení 216 vyšetření kóšthy 220 Shrnutí 222

9 Áma – Metabolický odpad, primární příčina nemoci 225

Obecné známky a příznaky ámy 228 Sáma a niráma-dóši a maly 228

Váta 228

Pitta 229

Kafa 229

Puríša (stolice) 229

Mútra (moč) 229

Svéda (pot) 230

11 Dóša-vidžňánam – Pochopení dóšických poruch 231

interakce tří dóš 231

Zvýšené a snížené dóši a dóša-dušti 234 zvýšená váta-dóša (dóša-vrddhi) 235

Známky a příznaky zvýšené váty 240

Klasické definice známek

a příznaků zvýšené váty 241

Váta-dóša vstupuje do dhátu 245 zvýšená pitta-dóša (dóša-vrddhi) 248

Klasické definice známek

a příznaků zvýšené pitty 251 zvýšená kafa-dóša (dóša-vrddhi) 256

Klasické definice známek

a příznaků zvýšení kafy 261

Snížené dóši (dóša-kšaja) 262

Snížená váta 263

Snížená pitta 263

Snížená kafa 263 Shrnutí 264

11 Dhátu a mala-vidžňánam – Specializovaný přehled

poruch tkání a tělesných odpadních produktů 267

Poruchy dhátu (tkání) 267

Touhy po jídle 269 Poruchy rasa-dhátu 270

Horečka 271

Snížený a zvýšený rasa-dhátu 271 Poruchy rakta-dhátu 274 Poruchy mámsa-dhátu 279

Role mámsa-dhátu v emocionální pohodě 281 Poruchy méda-dhátu 284 Poruchy asthi-dhátu 293 Poruchy madždžá-dhátu 297

Váta 298

Pitta 300

Kafa 302 Poruchy šukra- a ártava-dhátu 305 Poruchy stanji (mastické tkáně) 308 Shrnutí dhátu-dušti, vrddhi a kšaji 309 Poruchy maly (tělesných odpadních produktů) 310Prána-, tédžas-, ódžas-vidžňánam – Specializovaný

přehled poruch tří tělesných esencí 313

Poruchy prány, tédžasu a ódžasu 314 Ódžas 315

Ódžó-sára 316 Poruchy ódžasu 317

Ódžó-visramsa (vytlačený ódžas) 317

Ódžah-kšaja (snížená imunita) 318

Ódžó-vrddhi (nadměrný neboli nezpracovaný ódžas) 320

Ódžó-vjápad (ódžas narušený jednou nebo více dóšami) 321 tédžas 321

Té d ž ó -sára 322 Poruchy tédžasu 322

Tédžó-visramsa (vytlačený tédžas) 322

Tédžó-kšaja (snížený tédžas) 323

Tédžó-vrdhhi (nadměrný či nezpracovaný tédžas) 323

Tédžó-vjápad (porucha tédžasu způsobená jednou nebo

více dóšami) 324 Prána 324

Prána-sára 325

Poruchy prány 325

Prána-visramsa (vytlačená prána) 325

Prána-kšaja (snížená prána) 325

Prána-vrddhi (nadměrná či nezpracovaná prána) 326

Prána-vjápad (poruchy prány jednou nebo více dóšami)

326

13 Srótó-vidžňánam – Specializovaný přehled

poruch tělesných drah 329

Úvod 329 typy poruch srótasu 329 Příčiny poruch na drahách 331 dráhy k přijímání: prány, potravy, vody 333

Poruchy prána-vaha-srótasu (dýchacího systému

a dráhy prány) 333

Poruchy anna-vaha-srótasu (trávicího systému) 337

Poruchy ambu-vaha-srótasu (systému vodní regulace) 338

dráhy pro výživu a udržování těla: dhátu-srótámsi 339

Poruchy rasa-vaha-srótasu (dráhy plazmy) 339

Poruchy rakta-vaha-srótasu (dráhy krve) 340

Poruchy mámsa-vaha-srótasu (dráhy svalů) 341

Poruchy méda-vaha-srótasu (dráhy tuku) 342

Poruchy asthi-vaha-srótasu (dráhy kostí) 343

Poruchy madždžá-vaha-srótasu (dráhy nervového

systému a kostní dřeně) 344

Poruchy šukra-vaha-srótasu (mužského

reproduktivního systému) 346

Poruchy ártava-vaha-srótasu (ženského

reproduktivního systému) 347

Poruchy stanja-vaha-srótasu (laktační dráhy) 348

dráhy vylučování: stolice, moči, potu 349

Poruchy puríša-vaha-srótasu (vyměšovacího systému) 349

Poruchy mútra-vaha-srótasu (močového systému) 351

Poruchy svéda-vaha-srótasu (systému potní regulace) 352

dráhy mysli 353

Poruchy manó-vaha-srótasu (drah vedoucích mysl) 353

závěr 354

Poděkování 357 Přílohy 359 Slovníček 383 Seznam použité a doporučené literatury 397 Rejstřík 399 xv

Předmluva

Při šíření ájurvédy na západě je pro nás všechny nesmírným požehnáním přítomnost dr. lada, jehož světlo nás vede. Jeho knihy a učení se za posledních 25 let staly určujícím standardem západního ájurvédského vzdělávání. touto novou knihou Učebnice ájurvédy, Ucelený průvodce klinickým posouzením, nás dr. lad zve na cestu objevování ájurvédské klinické vědy.

Můj první indický učitel ájurvédy dr. J. r. radžu z Haidarábádu byl pulzním diagnostikem a měl až zázračnou schopnost předpovídat nemoci. Jednou jsem mu položil otázku, zda je jasnovidec, nebo zda se řídí intuicí. odpověděl mi, že není ani intuitivní, ani jasnovidec. Řekl mi: „intuice není nic jiného než rozšíření logiky.“ tedy to, co se zdá být výsledkem intuice, je jednoduše rozšířením logických známek, příznaků a vjemů. Mistr logiky, vynikající ájurvédský diagnostik může tedy budit dojem, že má jasnovidné schopnosti, ve skutečnosti je však skvělým klinickým detektivem. nejslavnějším ájurvédským klinickým detektivem byl pravděpodobně džívaka, známý žák atréjův.

džívaka, spolu s ostatními studenty ájurvédy, jednoho dne zkoumal stopy slona, který se vracel od řeky. Když se džívaky otázali, co ze stop vyčetl, odvětil: „Jsou to stopy samice, která oslepla na pravé oko a která se ještě dnes chystá porodit slůně, jež bude mužského pohlaví.“ ostatní studenti se jeho absurdní

xv


Učebnice ájurvédy II.

xvi

diagnóze smáli; nebylo přeci možné odhadnout něco takového

z pouhých stop. Když džívaku požádali, aby svoji předpověď

odůvodnil, dal jim následující vysvětlení: „Stopy samce jsou

kulaté, zatímco stopy samice jsou podlouhlé.“ Protože okuso

vala trávu pouze po  levé straně, usoudil, že je slepá na pravé

oko. Protože zadní otisky stop byly hlubší než přední, dovodil,

že je těhotná. Stopy byly též hlubší na pravé straně, což ho

vedlo k závěru, že slůně bude sameček. Podle moči poznal, že

k porodu dojde již záhy. Podobně vysvětlil i další podrobnosti.

aby se člověk stal skvělým ájurvédským klinickým detekti

vem, musí dokonale ovládnout všechny nástroje vnímání, rozlišování a intelektu. lidské tělo promlouvá logickým jazykem a stávající kniha tento jazyk velmi podrobně popisuje. Každá nerovnováha, každý příznak a  každý proces rozvoje nemoci jsou odrazem naprosto logického vývoje nerovnováhy ukryté v pozadí. v mnoha systémech se diagnóza, léčba i vyléčení odehrávají ve fyzické oblasti – v annamaja-kóše. džívaka demonstroval v této oblasti dokonalé uvědomění a diagnostiku. ájurvéda zde však nekončí, protože jemné aspekty našeho těla obsahují informace, které jsou pro diagnostiku dokonce ještě důležitější než ty fyzické.

naše diagnostické schopnosti proto musí nakonec přesáh

nout fyzickou oblast. Každý zde popsaný diagnostický nástroj vyžaduje dokonalé ovládnutí jednoho či více smyslů, a  zjemnění smyslů pak umožňuje spatřit i to, co je neviditelné. Smysly jsou drahami vědomí, jež přenášejí uvědomění, a  to buď směrem do našeho pole vědomí, nebo z něj směrem ven. Buď nás naše smysly zavádějí a diagnostikujeme pouze fyzické věci, anebo – po dlouhé praxi – využíváme svých vyladěných smyslů jako nástroje, abychom u  svých pacientů probudili jejich vlastní dar sebeléčení. Poznání je uloženo strukturovaným způsobem v našem vědomí, a proto pouze zpřístupnění našeho Já, našeho vědomí, umožňuje nastoupit celoživotní cestu ájurvédy. z tohoto pohledu lze chápat rčení, že praktikování ájurvédy je lepší pro praktikujícího než pro pacienta.

Když jsem se ptal dr. radžua, na co myslí, když měří

pacientovi pulz, odpověděl: „Moje duše hovoří s duší pacienta.“ Pravil, že se jedná o přímou komunikaci od srdce praktikujícího k srdci pacienta. Prostřednictvím doteku pulzu či kteréhokoli z vyvinutých pěti smyslů se dotýkáme pacientovy

Předmluva

xvii

duše. tím dochází k  oživení uvědomění duše a  probuzení vlastního léčivého vědomí. na této úrovni si tělo začíná být vědomo samo sebe a je schopno rozpoznat zdroj nerovnováhy. Jakmile k tomuto uvědomění dojde, probouzí se přirozená léčivá reakce.

Po mém návratu z výcviku v indii mne dr. radžu požádal, abych začal učit pulzní diagnostiku. chtěl, aby se její umění uchovalo, protože je nejdůležitější součástí ájurvédy. v  roce 1988 při výuce pulzní diagnostiky v los angeles mi jeden ze studentů z ničeho nic uprostřed hodiny omdlel a upadl na zem! Přivedli jsme ho zpátky k vědomí a on byl naštěstí ochoten zůstat s námi ve třídě až do konce výuky. Po výuce mi řekl, že se mu za celý život stalo něco podobného pouze jednou, a to před deseti lety v Mexiku. od této události v Mexiku pociťoval bolest v oblasti jater a střední části zad. deset let strávil návštěvami nejrůznějších lékařů v naději, že se mu podaří zbavit se chronických bolestí, a tak se dostal až ke mně na seminář. Řekl, že v okamžiku, kdy si měřil pulz, bolest mu náhle zesílila, chtělo se mu zvracet a  přišly na něj mdloby stejně, jako tomu bylo před deseti lety. Pravil, že bolest byla tak intenzivní, že se mu začala točit hlava, a  prostě ztratil vědomí. Po  dvou týdnech jsme se znovu setkali, abych zjistil, jak na tom je. Řekl mi, že od oné příhody při měření pulzu mu jeho desetiletá bolest úplně zmizela. a bez bolesti je dodnes.

Můj student se pouhým dotekem vlastního pulzu, nasměrováním svých smyslů dovnitř, sám uzdravil. v roli ájurvédských praktiků nejsme léčiteli, nýbrž směrovateli vlastního vědomí. K rozvíjení tohoto druhu uvědomění dochází ve vidžňánamaja-kóše – v obalu intelektu a rozlišování. Je-li intelekt patřičně rozvinut, okvětní plátky lotosu v tomto obalu se otevírají. Stejně tak, jako je intuice rozšířením logiky, i  intelektuální rozvoj diagnostických dovedností popsaný v této knize přirozeně vede k rozšíření logiky u vašich pacientů. to jim umožní nahlédnout příčinu vlastní nemoci, která jim sužuje tělo a drží je ve vězení vlastních myšlenek a emocí.

doktor lad učí síle mistrovství. vaše smysly jsou vašimi zbraněmi a  diagnostické dovednosti získáte jejich zdokonalením. nepřítelem je vaše mysl, jež využívá smyslů, emocí, a  hlavně strachu k  tomu, aby vás přesvědčila, že máte léčit příznaky nemoci, vydělávat peníze a  nikam dál se nedívat. Učebnice ájurvédy II. xviii

Jako ájurvédský praktik si neustále musíte klást otázku: „Kdo

řídí můj kočár?“ Praktikuji pro svůj osobní prospěch a  ruší

mne smyslové podněty? nebo jsem oddán osobnímu růstu,

blahu svých pacientů a jsem ochoten překročit strach a nevě

domost? v tom druhém případě praktikující může zakusit sku

tečný význam pravdy, Brahma bhavati sarathih, což znamená,

že je to Brahma, kdo řídí náš kočár. tedy čisté vědomí, nikoli

naše ego. tam, kde vaši diagnózu, léčbu a interakci mezi léka

řem a pacientem řídí srdce, dochází ke komunikaci duše s duší

a myšlenkové schopnosti vyvěrají ze srdce, nikoli z mysli.

John douillard

podzim 2006


xix

O autorovi

ájurvéda nachází svůj domov v  srdcích speciálních bytostí,

jejichž dharmou je ochraňovat, uchovávat a  udržovat tradi

ci moudrosti za účelem vlastního léčení a  léčení světa. Pře

mosťuje vzdálenost mezi proměnlivými filozofiemi, vědami

a náboženstvími různých dob a k jejímu předávání v různých

kulturách dochází prostřednictvím oddaných jedinců. Srdce

doktora lada je jedním z takových příbytků tohoto živoucího

plamene. Jeho život a učení jsou vyjádřením skutečného poslá

ní ájurvédy ve světě.

dr. lad přináší do Spojených států bohatství výukových

i praktických znalostí. v roce 1968 získal titul bakaláře ájur

védské medicíny a chirurgie (B.M.a.S.) na Univerzitě v Púně

a v roce 1980 titul magistr ájurvédských věd (n.a.Sc.) na ti

lak ayurved Mahavidyalaya v Púně. nejprve tři roky pracoval

jako vedoucí lékař v ájurvédské nemocnici v Púně. Mnoho let

působil jako učitel na Univerzitě v  Púně, na tamní Fakultě

ájurvédské medicíny sedm let zastával pozici profesora klinic

ké medicíny. Jeho akademické i  praktické vzdělání zahrnuje

studium alopatické medicíny a  chirurgie a  tradiční ájurvédy.

od roku 1979 začal jezdit do Spojených států, kde položil zá

klady výuky ájurvédy. v roce 1981 se usadil v novém Mexiku, aby zde mohl učit ájurvédu. v  roce 1984 založil ájurvédský institut a stal se jeho ředitelem.

dr. lad je autorem četných článků a několika knih, k nimž

patří Ayurveda, The Science of Self Healing (ájurvéda, věda sebeuzdravení) a  spoluautorem knihy The Yoga of Herbs (Jóga bylin – česky vyšla pod názvem Rostliny v ájurvédě: ájurvédský Učebnice ájurvédy II. xx

průvodce léčením bylinami) a Ayurvedic Cooking for Self Hea

ling (ájurvédská kuchyně pro vlastní uzdravení). Jeho kniha

Secrets of the Pulse, The Ancient Art od Ayurvedic Pulse Diagnosis

(tajemství pulzu, dávné umění ájurvédské pulzní diagnostiky)

představuje poprvé fascinující téma pulzní diagnostiky. Jeho

nedávná kniha The Complete Book of Ayurvedic Home Reme

dies (Úplná kniha ájurvédských domácích léků) je kompendi

em klasické ájurvédské léčby běžných a chronických nemocí.

dr. lad je v současné době ředitelem ájurvédského institutu

v albuquerque v novém Mexiku, kde vyučuje Program ájur

védského studia a pokročilejší Program gurukuly. Každoročně

také jezdí učit do indie. dr. lad cestuje po  světě, poskytuje

soukromé konzultace a vede semináře o ájurvédě, její historii,

teorii, jejích principech a jejím praktickém uplatnění.

1

nidána-paňčakam

Pět klinických barometrů

Klinická studie nemoci začíná u nidána-paňčakam. Je to první a  nejdůležitější barometr při zkoumání jakékoli nemoci a  jakéhokoli utrpení. nidána znamená etiologie, příčina, původ, paňča znamená pět. nidána-paňčakam tedy znamená pět klinických barometrů, s jejichž pomocí se pokoušíme porozumět nemoci. Jsou jimi:

1. Nidánam: příčina

2. Púrva-rúpa: časné známky a příznaky

3. Rúpa: hlavní známky a příznaky

4. Upašaja: terapeutická vodítka, zásady

5. Samprápti: patogeneze, původ a vývoj nemoci

Důležitost pochopení příčiny nemocí ájurvéda klasifikuje veškeré choroby podle kvalitativních změn. dvacet vlastností neboli kvalit (gun) se projevuje v dóšách, dhátu, v  moči, exkrementech a  potu a  ovlivňuje mysl a  vědomí. ve skutečnosti jsou přítomny všude ve vesmíru. naše tělo je neustále vystaveno vlivu vnějšího prostředí,

Učebnice ájurvédy II.

2

zejména stravy, životního stylu, sezonních změn a kvality na

šich vztahů, čímž vlastnosti tohoto prostředí pronikjí do těla,

mysli i  vědomí. tyto vlastnosti a  kvality způsobují pomalé

změny v dóšách, což má za následek zvýšení dóš odpovídají

cích vlastností.

Slovo „dóša“ se doslova překládá jako nečistota nebo po

rucha. tři dóši jsou nicméně ve skutečnosti organizacemi, které řídí individuální fyziologii, psychologii a chování člověka. ve starořecké medicíně se nazývaly humory, a  vědělo se, že udržují fyziologickou rovnováhu. vaše individuální konstituce je jedinečným genetickým kódem, jenž je přítomen v každé buňce, každém orgánu a každém systému těla. Je-li v rovnováze, představuje vaši ochrannou zónu. Je-li tělo vystaveno chladu a zvýšené vzdušné vlhkosti, tělesná kafa se zvyšuje, aby ochránila tkáně. tedy místo toho, aby počasí přímo ovlivnilo plíce, nejprve zvýší vylučování hlenu neboli kafu, a tato kafa pak může postupně ovlivnit sliznice, bronchiální tkáně nebo plicní parenchym. Když pomine působení vnějšího vlivu, v ideálním případě se zvýšená kafa v organismu vstřebá zpátky, dhátu-agni ji stráví, a dóši se tak vrátí do rovnováhy. tatáž dynamika platí pro nerovnováhu váty i  pitty. Je-li člověk v  kontaktu se suchou zemí nebo pozře suché jídlo či zbytky, může to vést ke zvýšení váty, aniž by to však negativně ovlivnilo tkáně.

aby se tělo vypořádalo se studeným prostředím, tělesná

inteligence vyvolá chuť na teplou polévku s  pepřem nebo na horkou kávu se zázvorem. tuto chuť způsobí dóši, které se snaží vyrovnat vlastnosti okolního prostředí. dojde-li ke zvýšení váty, vyvolává to chuť na něco jemného a  teplého, například na mléčnou kaši nebo na ghí. tyto pokrmy váta-dóšu uklidňují. Je-li zvýšená pitta, člověk dostává chuť na něco chladivého a sladkého. zvýšená kafa vyvolává chuť na horké a kořeněné, jako například kajenský pepř či česnek.

na druhé straně však narušené dóši mohou také vyvolá

vat zvrácené chutě. nachází-li se dóši v časném stadiu sam

prápti, vyvolávají nejprve zdravé chutě. Po určité době však

začínají vyvolávat chutě zavádějící, které pak ještě víc vychýlí

narušené dóši. Podobně je tomu u ámy (toxicity), kdy jsou

buněčné membrány zanesené toxiny, a to narušuje buněčnou

inteligenci a vyúsťuje ve špatnou komunikaci. áma znamená

Nidána-paňčakam

3

nestrávené, nezpracované a  nevyužité částice potravy, které tvoří metabolický odpad cirkulující v rasa-dhátu (plazmě). áma rovněž vyvolává zvrácené chutě, jež by se neměly uspokojovat.

Existují tedy dva typy chutí: zdravé, jež jsou projevem bio

logické inteligence těla, a nezdravé, jež jsou důsledkem přítomnosti toxinů nebo vychýlených dóš v  pokročilejších stadiích onemocnění. Biologické chutě jsou zdravou potřebou. Má-li dítě nedostatek minerálů, stává se, že jí hlínu. obdobně člověk s anémií má chuť na železo. tato žádost pochází z tkání. Měli bychom tedy pochopit chutě a  pokusit se rozlišit, kdy jsou zdravé, a kdy jsou naopak důsledkem nerovnováhy. Pokud možno uspokojujte pouze správné chutě pramenící z inteligence; zavádějící chutě neuspokojujte.

vyskytuje-li se například zvýšená kafa v rase, může se vám

objevit chuť na sladké a  na mléčné výrobky, což je zvrácená chuť typu kafa způsobená ámou. toxiny mají tendenci zůstat v těle. Podobné chuti by se tedy nemělo vyhovět. ájurvéda je vědou velmi jemného pozorování. chuť na tabák je dalším podobným příkladem; nikotinové toxiny jsou určitou formou ámy, jež vyvolává chuť na cigarety. totéž platí pro alkohol. Jestliže si člověk již vytvořil návyk, jeho systém bude mít potřebu alkoholu, jež mu umožňuje udržet si chuť k jídlu, spánek i smyslové vnímání.

Přítomnost ámy může být důsledkem kafa-dóši, jež zpo

maluje agni, a  to vyvolává tendenci ámy shromažďovat se v místech kafy, což jsou např. plíce, hruď a dutiny. dojde-li ke zvýšení pitty zvýšením tekuté vlastnosti, je to jako lití horké vody na oheň, a důsledkem je ředění enzymů. to může vést k tvorbě pitta-ámy, jež má příchylnost k charakteristickým místům pitty, jako jsou játra, krev a tenké střevo. narušení agni může způsobit i  váta, a  pak dochází ke vzniku ámy typu váta, jež má příchylnost k charakteristickým místům váty jako tlusté střevo, srdce, klouby, mozek či nervový systém.

áma typu váta má načernalou až nahnědlou barvu a toto

zbarvení se projevuje i na jazyku. Má-li jazyk zelenožlutý povlak, poukazuje to na ámu typu pitta, oproti tomu bělavě-pěnový povlak značí ámu typu kafa. Můžete tedy klinicky zjistit, zda se jedná o ámu typu kafa, pitta či váta.

Dvacet kvalit neboli gun

• Těžký (guru)

• Lehký (laghu)

• Pomalý/tupý (manda)

• Ostrý (tíkšna)

• Chladný, studený (šíta)

• Horký (ušna)

• Olejnatý nebo mastný

(snigdha)

• Suchý (rúkša)

• Slizký, mazlavý/hladký

(šlakšna)

• Hrubý (khára)

• Hustý, hutný (sandra)

• Tekutý (drava)

• Tvrdý (káthinja)

• Měkký (mrdu)

• Pohyblivý (čala)

• Statický (sthira)

• Hrubohmotný (sthúla)

• Jemnohmotný (súkšma)

• Jasný, čistý (višada)

• Lepkavý (pičchila) nebo

zakalený (ávila)


Učebnice ájurvédy II.

4

Příčiny některých specifických onemocnění

• Jezení hlíny může vést k anémii a také k parazitům. ané -

mie způsobená nedostatkem železa vede k pojídání hlíny,

což může následně vyvolávat anémii (příčina se stává ná

sledkem). • Spolknutí mouchy vyvolá pocit na zvracení. • nadměrný sex může vyvolat tuberkulózu v důsledku vy

čerpání ódžasu. • Sexuální styk s plným močovým měchýřem může nega

tivně ovlivnit ledviny. • Jízda na velbloudu může být příčinou revmatu, neboť

nadměrná pohyblivost způsobí přetížení dolní části těla

a zhorší krevní oběh; krev stagnuje v článcích prstů, a tak

dochází k otokům a bolesti. • Stání na stráži (například u hlídek) nebo zaměstnání, při

němž člověk většinou stojí, mohou způsobit křečové žíly. • lidé, kteří sedávají na tvrdém povrchu, mají sklon k he

meroidům. • lidé, kteří nevycházejí na sluníčko a  zdržují se ve tmě,

mohou trpět anémií či kurdějemi. • Menopauza je běžnou příčinou úbytku kostní tkáně. • Člověk trpící hemeroidy má v důsledku ztráty krve sklon

k anémii. • U lidí, kteří nadměrně pijí alkohol, může dojít k cirhóze

jater a hromadění tekutin v břišní dutině. • U kuřáků může dojít ke vzniku rakoviny plic. • U instalatérů může dojít k otravě olovem ze starých olo

věných trubek. • U běžců může dojít ke vniku artrózy. • zdvihání těžkých závaží či vzpěračství může mít za násle

dek vznik kýly. • ti, kdo praktikují jógu bez vedení zkušeného učitele, si

mohou přivodit výhřez meziobratlové ploténky. • infikovaní komáři mohou roznášet malárii. • ti, kdo nosí malé boty, mají sklon k  vrůstání nehtů do

nehtového lůžka. • nadměrná práce s počítačem může vést k tenisovému lok

ti či syndromu karpálního tunelu. • ti, kdo žijí ve vlhkém klimatu, mohou být náchylnní

k astmatu.

Nidána-paňčakam

5

• léto způsobuje průjem.

• Jaro může způsobovat nachlazení.

• období dešťů může zhoršit artritidu.

• nadměrné požívání luštěnin může způsobit zánět seda

cího nervu.

• Porod může způsobit hemeroidy, prolaps pochvy nebo ko

nečníku.

Nidánam ájurvéda vychází ze sánkhjové filozofie, jež se řídí konceptem kárja-kárana-bháva, což znamená, že každá příčina již v sobě obsahuje v  neprojevené podobě důsledek. Každá příčina má konkrétní účinek. Příčina je zahalený následek, zatímco následek je odhalená příčina. z toho důvodu je nesmírně důležitá nidána neboli etiologie, zkoumání příčiny nemoci. ájurvéda jakožto duchovní, celostní a komplexní systém léčení je zároveň uměním postihnout všechny aspekty etiologie.

nidána se definuje jako „to, co se může projevit – rozvinout

v patogenezi“. znáte-li příčinu onemocnění, můžete porozumět jeho povaze. ájurvéda poskytuje hluboký vhled do příčin onemocnění a ucelený přehled toho, jak různé příčiny mohou vést k různým nemocem. K příčinám patří špatná strava, chybný životní styl či práce, nepatřičné vztahy, nekompatibilní prostředí, bakterie, viry, paraziti a mnoho dalších faktorů. nemoc se rodí v  děloze khávaj-gunji (slabých míst v  těle), avšak k  tomu, aby mohla vzniknout, musí existovat určitá vnější či vnitřní příčina.

například otrava jídlem může způsobit gastroenteritidu

spojenou s nevolností, zvracením a průjmem. víte-li, že příčinou je otrava jídlem, chápete, proč se u člověka projevují právě tyto příznaky. dojde-li například k chřipkové epidemii a váš přítel k vám přijde s bolestí hlavy, bolestmi celého těla a s horečkou, okamžitě víte, že se jedná o  chřipku. zde následek poukazuje na příčinu. nemoc je následkem a každá nemoc má zcela konkrétní příčinu.

Moderní medicína tvrdí, že příčinou určitých chorob může

být chybná strava, znečištěná voda či vzduch, infikovaný hmyz, jako například u malárie, nebo rizika spojená s určitým povoláním. Pití alkoholu může způsobit onemocnění jater, kouření marihuany způsobuje psychické poruchy a tak dále. Moderní medicína tedy také hovoří o etiologických faktorech nemocí.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.