načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Učebnice ájurvédy I. -- Základní principy - Vasant Dattatray Lad

Učebnice ájurvédy I. -- Základní principy
-11%
sleva

Elektronická kniha: Učebnice ájurvédy I. -- Základní principy
Autor:

Vydáním Učebnice ájurvédy vstoupilo ájurvédské vzdělávání do nové etapy. Jedná se o první učebnici ájurvédské medicíny, napsanou pro západní studenty. Její vydání by mělo na ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  395 Kč 352
+
-
11,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 401
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd. v českém jazyce
Název originálu: Textbook of ayurveda
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Hana Eassey
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-872-4945-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice ájurvédské medicíny psaná pro studenty z prostředí mimo Indii.

Popis nakladatele

Vydáním Učebnice ájurvédy vstoupilo ájurvédské vzdělávání do nové etapy. Jedná se o první učebnici ájurvédské medicíny, napsanou pro západní studenty. Její vydání by mělo na Západě přispět k rozvoji prvních skutečných ájurvédských vysokých škol, které jednoho dne budou na své pohostinné půdě vychovávat generace žáků ájur-vidji. Tato kniha proto představuje novou, vzrušující fázi procesu adaptace ájur-vidji na kdysi cizí půdě. Každý takovýto vývojový krok přichází prostřednictvím určitého nástroje a v tomto případě je tímto prostředníkem Dr. Vasant D. Lad. Tato kniha je vyvrcholením jak jeho celoživotního osobního studia a ájurvédské klinické praxe, tak dvacetiletého zasvěcení životní síly vyššímu cíli, jímž je rozšíření ájur-vidji do oblastí, které jsou pro ni nové a vzrušující. Představuje další z hodnotných obětí, kterou doktor Dr. Lad pokládá na oltář ájur-vidji.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

UČEBNICE

ÁJURVÉDY

I.


UČEBNICE

ÁJURVÉDY

První díl

Základní principy ájurvédy

Vasant Dattatray Lad, M.A.Sc.


Katalogizace v knize – Národní knihovna ČR

Lad, Vasant

UČEBNICE ÁJURVÉDY, 1. díl ,Základní principy / Vasant Lad;

[z anglického originálu ... přeložila Hana Eassey]. -- 1. vyd. v českém jazyce. -- Praha:

Maitrea, 2013 -- 365 s.

Název originálu: Textbook of ayurveda

ISBN 978-80-87249-45-1

615.8(5) * 165.745 * 615.874.2 * 613.2.03 * 613.2

- ájurvéda

- fi lozofi e života

- dietoterapie -- Indie

- zdravá výživa -- Indie

- učebnice

615.8 - Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství [14]

37.016 - Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice [22]

Va s a nt L a d

Učebnice ájurvédy I.

Te x t b o o k o f A y u r v e d a

Copyright © Vasant Lad, 2002

Translation © Hana Eassey, 2012

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2013

ISBN 978-80-87249-45-1


Věnování

Tuto knihu z celého srdce věnuji své milované ženě Ushe, jež je mi inspirací a oporou ve všech

oblastech života.




8

Obsah

Předmluva 17

Úvod 21

O autorovi 23

1 Šad-daršana, šest fi lozofi í života 25

Úvod 25

Sánkhja 29

Puruša a Prakrti 30

Mahád (tvořivá inteligence) 31

Ahamkára 33

Sattva, radžas, tamas 33 Njája a vaišéšika 35

Čtyři pramány — zdroje platného poznání 36

Prvky 38

Duše (átman) 41

Mysl (manas) 41

Čas (kála) 42

Směr (dig) 43 Mímámsa 44

Jóga 45 Vé d á nt a 47 Buddhismus 47 2 Univerzální vlastnosti a dóšická teorie 51 Pět prvků a jejich vlastnosti 51 Pět prvků a tanmátry 53 Základní vlastnosti (atributy) tridóši váta, pitta, kapha 55 Vlastnosti (guny) a jejich působení na dóši 57 Prakrti: váš jedinečný tělesný typ 62 Vikrti 63

Charakteristiky jedinců typu váta 66

Charakteristiky jedinců typu pitta 67

Charakteristiky jedinců typu kapha 68

Obsah

9

3 Dóši a jejich subtypy 73

Váta a její subtypy 73

Prána-váju 76

Udána-váju 78

Samána-váju 79

Apána-váju 80

Vjána-váju 81 Pitta a její subtypy 82

Páčakaitta 84

Raňdžakaitta 86

Sádhakaitta 89

Álóčakaitta 93

Bhrádžakaitta 94 Kapha a její subtypy 95

Klédaka-kapha 99

Avalambaka-kapha 102

Bódhaka-kapha 103

Ta r p a k a - k a p h a 106

Šléšaka-kapha 110 Sh r nut í 111 4 Agni, 113 trávicí oheň 113 Agni, trávicí oheň 113

Agni a pět prvků 115

Role agni při trávení 116 Normální funkce agni 118 Dóši a agni 122 Čtyři typy agni 123 Čtyřicet hlavních typů agni 125

Subtypy agni 126 Shrnutí 136

Učebnice ájurvédy I.

10

5 Dhátu, sedm tělesných tkání 137

Úvod 137

Výživa a struktura dhátu 138

Vedlejší produkty dhátu 140

Onemocnění dhátu 140

Rasa-dhátu: plazmová tkáň 141

Vedlejší produkty rasa-dhátu 143

Onemocnění rasa-dhátu 14 4

Horečka 145

Snížený a zvýšený rasa-dhátu 14 6

Rakta-dhátu: krevní tkáň 148

Červené krvinky 149

Vedlejší produkty rakta-dhátu 151

Onemocnění rakta-dhátu 152

Zdraví krevních cév 15 6

Mámsa-dhátu: svalová tkáň 158

Typy svalů a jejich funkce 159

Vedlejší produkty mámsa-dhátu 161

Onemocnění mámsa-dhátu 162

Role mámsa-dhátu při emocionální pohodě 165

Meditace a mámsa-dhátu 166

Méda-dhátu: tuková tkáň 168

Vedlejší produkty méda-dhátu 170

Onemocnění méda-dhátu 171

Vědomí a méda 179

Asthi-dhátu: kostní tkáň 181

Vedlejší produkty asthi-dhátu 182

Onemocnění asthi-dhátu 185

Madždžá-dhátu: nervová tkáň a kostní dřeň 188

Madždžá a prenatální vývojové stadium 189

Funkce madždžá-dhátu 192

Vědomí a madždžá-dhátu 196

Vedlejší produkty madždžá-dhátu 199

Sny 200

Onemocnění madždžá-dhátu 201


Obsah

11

Šukra a ártava-dhátu:

mužská a ženská rozmnožovací tkáň 207

Vedlejší produkty šukry a ártava-dhátu 208 Šukra-dhátu 208 Ártava-dhátu 211

Onemocnění šukra/ártava-dhátu 213 Závěr 214 6 Srótámsi, 217 tělesné dráhy a systémy 217 Úvod 217 Srótó-dušti 220 Dráhy pro přijímání potravy, prány a vody 222

Anna-vaha-srótas: dráha potravy 222

Prána-vaha-srótas: dráha dýchání 223

Ambu-vaha-srótas: dráha vody 224 Dráhy pro výživu a udržování těla: dhátu-srótámsi 225

Rasa-vaha-srótas: dráha plazmy 225

Rakta-vaha-srótas: dráha krve 226

Mámsa-vaha-srótas: dráhy svalů 226

Méda-vaha-srótas: dráha tuku 227

Asthi-vaha-srótas: dráha kostí 227

Madždžá-vaha-srótas: dráha nervů a kostní dřeně 228

Šukra/ártava-vaha-srótas: dráha rozmnožovací tkáně 228

Radžah-vaha-srótas: dráha menstruace 229

Stanja-vaha-srótas: dráha laktace 229 Dráhy vylučování stolice, moči, potu 230

Puríša-vaha-srótas: dráha stolice 230

Mútra-vaha-srótas: dráha moči 231

Svéda-vaha-srótas: dráha potu 232 Manó-vaha-srótas: dráha mysli 233

Stavy mysli 234

Projevy mysli 235

Čakry, kóši a mysl 236

Vnímání, uvědomění a mysl 237

Individuální mysl a univerzální mysl 239

Učebnice ájurvédy I.

12

Mysl ve třech nižších čakrách 241

Srdeční čakra: most k vyššímu vědomí 241

Mysl a tři vyšší čakry 242 Stavy vědomí 243

Univerzálnost mysli 243

Onemocnění manó-vaha-srótasu 244

Vědomí svědka 245 Závěr 246 7 Ódžas, tédžas, prána 247 Ódžas 247

Nižší a vyšší ódžas 250

Onemocnění ódžasu 253

Příčiny nemocí ódžasu 256 Té d ž a s 256

Kvality tédžasu 258

Projevy tédžasu 262

Té d ž a s a karma 263

Té d ž a s a kundaliní 264 Prána 266 Funkční celistvost prány, tédžasu a ódžasu 269 Sóma 271 Vědomí, uvědomění 273 8 Trávení a výživa 277 Rasa (chuť) 277

Jaký vztah má chuť k prvkům 278

Vztah rasy, jazyka a orgánů 279 Farmakologické a psychické účinky šesti chutí 280

Sladká 281

Kyselá 282

Slaná 283

Pálivá 285

Hořká 286

Svíravá 287

Chuťové touhy 289

Obsah

13

Vírja (energie potence, mocnosti) 289

Vipáka (účinek po strávení) 291

Prabháva (jedinečné, zvláštní působení) 293

Působení rasy, vírji, vipáky a prabhávy 294 Trávení 295

Fáze trávení 296

Fáze trávení a dóši 300 Jak se vyváženě stravovat 302

Výživová onemocnění 304 Kombinování potravin 305 Tři pravidla výživy 307

Výživa začíná početím 308 Buněčný metabolismus(píluáka) 310

Píluáka apitharaáka 312

Žádostivost 314

Myšlenky, pocity a emoce 316 Závěr 320 9 Závěr 323 Ájurvédská defi nice zdraví 323 Dóši 324

Interakce dóš 325 Faktory, které ovlivňují naše zdraví 326

Volba vyrovnaného způsobu života 327

Vztahy, emoce a meditace 328

Behaviorální medicína 329 Přílohy 331 Slovníček pojmů 343 Rejstřík 365 O Ájurvédském institu 400 Seznam tabulek Tabulka 1: Šad-daršana: šest fi lozofi í života 28

2: Prvky a odpovídající typy energie 40

3: Smysly a prvky 53

4: Dvacet vlastností a jejich vztah k tridóše 58

5: Vlastnosti jedince typu váta 69

6: Vlastnosti jedince typu pitta 70

7: Vlastnosti jedince typu kapha 71

8: Subtypy váty 74

9: Subtypy pitty 84

10: Subtypy kaphy 99

11: Čtyři druhy agni 125

12: Sedm dhátuů 138

13: Známky a příznaky onemocnění rasy 145

14: Známky a příznaky onemocnění rakty 153

15: Typy krve a jejich souvislost s dózami 155

16: Známky a příznaky onemocnění mámsy 165

17: Známky a příznaky onemocnění médy 174

18: Známky a příznaky onemocnění asthi 186

19: Známky a příznaky onemocnění madždži 206

20: Známky a příznaky onemocnění šukry a ártavy 213

21: Čtyři typy srótó-dušti 220

22: Čakry a kóši 236

23: Funkce tédžasu 257

24: Pět prvků a potraviny 278

25: Chuť a pět prvků 279

26: Chutě a jejich související orgány 280

27: Účinky chutí na dóši 288

28: Funkce a účinky vírji 290

29: Účinky rasy a vipáky na dóši 292

30: Trávení: oblasti zakoušení a rozsah působení 295

31: Příklady vlastností určitých potravin 303 Přílohy: Dvacet vlastností (gun) a jejich účinky na dóši 331

Sedm tělesných tkání (sapta-dhátu) 332

Čtyřicet hlavních typů agni 333

Nemoci ódžasu, tédžasu a prány 334

Srótámsi, systémy a dráhy v těle 335

Vztah mezi sattvou, radžasem, tamasem, potravinami a chováním 337

Doporučená strava pro základní konstituční typy 338

Deset velkých nádob 342

Předmluva

Indie je zemí velkolepé rozmanitosti a místem, kde archaické struktury, názory a tradice existují vedle  nejmodernějších

výtvorů. Nikde jinde než právě v zemi utkané z bohatéhopřediva takovéto mnohotvárnosti se nemohla před mnoha tisíci

lety zrodit ájurvéda. V žádné jiné zemi nemohla vzejít leckdy

až matoucí mnohost principů a způsobů praxe, jaká vyrostla

z ájurvédských kořenů.

Nepochybně budeme svědky dalšího růstu jak   ájurvédy, tak jejích sesterských nauk, jako jsou jóga, džjótiša a vástu, což jsou představitelky „živoucí moudrosti“, kterou nazývámevidjá. Vidjá je živou bytostí, projevem bohyně představujícícelistvý aspekt přírodního světa. Ájurvéda je člověku srozumitelně vyjádřený projev ájur-vidji, „říše života“, neboli té síly přírody, která léčí nemoci a podporuje zdraví.

Lékaři sami o sobě nemohou vyléčit nemoci, mohou pouze jednat tak, aby šli s léčivým proudem přírody a stali se pomocníky její síly. Všichni vynikající lékaři se dali do služeb ájurvédy a stali se jejím nástrojem, avšak velmi často tutoslužbu vykonávají, aniž by si byli vědomi její samotné povahy. Při dobrém vzdělání v ájurvédě mezi studentem a ájur-vidjouvzniká hluboký osobní vztah a ten pak umožňuje vědomý přenos její moudrosti na posluchače.

Samotné vidji jsou věčné, avšak jejich projevy v našempomíjejícím světě se neustále mění. Vidjá jako nejvyšší, nadčasová verze moudrosti je neustále k dispozici těm, kdo jsou schopni

Učebnice ájurvédy I.

18

ji nalézt a spojit se s ní; ten, kdo vstoupí do kontaktu s múzou,

tedy s ájur-vidjou, zjistí, že se mu stává inspirací, vedením ajistotou jeho pokroku. Ti, kteří nejsou schopni dosáhnout samotné vidji, mohou využít její omezenější přizpůsobenouformu, kterou pro nás vypracovali a uspořádali pozemští lékaři.

Souborně díla pramenící z  ájur-vidji představují nashromážděnou moudrost o tom, jak účinně uplatňovat jeden aspekt

přírodního léčivého potenciálu v kontextu lidského života.

Živoucí moudrost roste a nabývá na plynulosti každým

jejím dalším úspěšným přenosem z  jednoho znalého člověka

na dalšího. Tato moudrost každým dalším uplatněním apoužitím rozvíjí vlastní život. Po celá staletí nabízela ajur-vidjá

poklad ájurvédy generacím indických lékařů i lékařů z jiných

zemí (Tibetu, Číny, Persie, Řecka, Arábie), kteří vykonali pouť

do indických chrámů léčení. Nyní dobré zprávy o ájurvédě

konečně pronikají i na Západ.

Až donedávna na Západě převládající materialistické,

mechanisticko-fi lozofi cké prostředí ájur-vidju nepodporovalo, ale během posledního půlstoletí se alternativní pohledy na svět natolik rozšířily, že se ájurvéda začala ujímat i nazáadní půdě. První ájurvédské výhonky byly slabé a neodolné a mnohé z nich nepřežily, avšak některým se povedlo zakořenit a postupně se rozrostly. Jednou z nejlepších zahradájurvédského vzdělávání v USA je Ájurvédský institut v Albuquerque v  Novém Mexiku. Tento institut se od svého založení snažil zasévat dobrá semínka ájurvédy všude, kde se naskytlovhodné prostředí, a to pomocí přednášek, knih i nahrávek. První publikace se zaměřovaly na nejzákladnější ájurvédské principy a výukové materiály se postupně prohlubovaly s  tím, jak se studenti víc a víc seznamovali s ájurvédským jazykem.

Vydáním Učebnice ájurvédy vstupuje ájurvédské vzdělávání

do nové etapy. Jedná se o první učebnici ájurvédské medicíny,

napsanou pro západní studenty. Její vydání by mělo na Západě

přispět k  rozvoji prvních skutečných ájurvédských vysokých

škol, které jednoho dne budou na své pohostinné půděvychovávat generace žáků ájur-vidji. Tato kniha proto představuje

novou, vzrušující fázi  procesu adaptace ájur-vidji na kdysi cizí

půdě.

Každý takovýto vývojový krok přichází prostřednictvím

určitého nástroje a v  tomto případě je tímto prostředníkem

Předmluva

19

Dr. Lad. Poprvé jsem Dr. Lada potkal v indické Púně v lednu

1974, kde byl již tehdy oblíbeným učitelem na Tilak Ayurveda

College. Jeho pomoci a podpoře velkou měrou vděčím za to,

že jsem tam přežil šest let a nakonec získal vysokoškolský titul

v oboru ájurvédy.

Když se v  roce 1979 Dr.  Ladovi naskytla příležitost vyjet na ájurvédské přednáškové turné do USA, nejprve váhal, zda má opustit domov, rodinu a svoji milovanou Indii a vydat se do zahraničí. Teprve po velkém zvažování, když si uvědomil možný přínos toho, že by ájurvéda byla představena širšímu okruhu lidí, s cestou nakonec souhlasil. V Indii neuvažujeme tolik o tom, jaká privilegia si člověk zaslouží, nýbrž o tom, jaké dluhy má splatit. Jedním s takovýchto dluhů je vidjárna,povinnost člověka posílit a prohloubit vlastní moudrost a rozšířit ji mezi ty, kdo jsou připraveni na  její přijetí. Když Dr.  Lad uvažoval o tom, kolik požehnání mu už ájur-vidjá přinesla – obživu, schopnost léčit a uzdravovat, významné postavení ve společnosti, naplnění přání jeho gurua – uvědomil si, že nastal čas, aby na oplátku nabídl vlastní energii. A tak se vydal na cestu. Brzy ho následovala celá rodina a pomalu se zrodilÁjurvédský institut. Dr.  Lad si razil cestu přes mnohé překážky, neztráceje se zřetele svůj cíl. Nakonec se mu jeho odhodlání vyplatilo, neboť Ájurvédský institut se stal vedoucí americkou institucí ájurvédského vzdělávání.

Tato kniha je vyvrcholením jak jeho celoživotního osobního studia a ájurvédské klinické praxe, tak dvacetiletéhozasvěcení životní síly vyššímu cíli, jímž je rozšíření ájur-vidji do oblastí, které jsou pro ni nové a vzrušující. Představuje další z  hodnotných obětí, kterou doktor Dr.  Lad pokládá na oltář ájur-vidji. Za plodné partnerství, které už tak dlouho společně kultivují, jim oběma vzdávám úctu. Nechť jsou tyto stránky ku prospěchu všem bytostem!

Robert E. Svoboda, Ájurvédačarja

Albuquerque, prosinec 2000





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist