načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Uber a Airbnb mění svět -- Příběhy sdílené ekonomiky - Brad Stone

Uber a Airbnb mění svět -- Příběhy sdílené ekonomiky

Elektronická kniha: Uber a Airbnb mění svět
Autor: Brad Stone
Podnázev: Příběhy sdílené ekonomiky

Společnosti Uber a Airbnb zahájily novou éru: mění pravidla, nutí vlády přehodnotit zákony regulující podnikání a změnily přístup k cestování. Po Stevu Jobsovi a Billu Gatesovi ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2019
Počet stran: 318
Rozměr: 24 cm
Vydání: První vydání
Spolupracovali: přeložil Jiří Pondělíček
Skupina třídění: Hospodářská a výrobní odvětví
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0779-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Společnosti Uber a Airbnb zahájily novou éru: mění pravidla, nutí vlády přehodnotit zákony regulující podnikání a změnily přístup k cestování. Po Stevu Jobsovi a Billu Gatesovi přichází Travis Kalanick z Uberu a Brian Chesky z Airbnb. Autor zkoumá, jak se jejich vlivem mění svět, ve kterém žijeme. Sledovat tak můžeme, jak se vyvíjely obě nyní velké a úspěšné společnosti, tak i podobné konkurenční projekty.

Popis nakladatele

?Brad Stone, autor bestselleru o Amazonu, rozebírá fenomén úspěšných upstartů. Jak Uber a Airbnb mění trh a svět? Analýza třetí éry internetu (post-Google a post-Facebook), kdy digitální sféra citelně zasahuje do skutečného světa. (příběhy sdílené ekonomiky)

Předmětná hesla
Airbnb (firma)
Uber (firma)
Podnikání -- Spojené státy americké -- 21. století
Elektronické podnikání -- Spojené státy americké -- 21. století
Sdílená ekonomika -- Spojené státy americké -- 21. století
Ubytovací zařízení
sdílení vozidel
Zařazeno v kategoriích
Brad Stone - další tituly autora:
Obchod pre všetko -- Jeff Bezos a éra Amazonu Obchod pre všetko
Globální samoobsluha -- Jeff Bezos a věk Amazonu Globální samoobsluha
 (CDmp3 audiokniha)
Globální samoobsluha - Jeff Bezos a věk Amazonu - CDmp3 (Čte Martin Stránský) Globální samoobsluha - Jeff Bezos a věk Amazonu
 (audio-kniha)
Globální samoobsluha - Jeff Bezos a věk Amazonu Globální samoobsluha
Uber a Airbnb mění svět -- Příběhy sdílené ekonomiky Uber a Airbnb mění svět
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

UBER A AIRBNB

MĚNÍ SVĚT

BRAD STONE

PŘÍBĚHY SDÍLENÉ EKONOMIKY




Brad Stone

Uber a Airbnb

mění svět

Příběhy sdílené ekonomiky


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy:

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

píse mného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Brad Stone

Uber a Airbnb mění svět: Příběhy sdílené ekonomiky

Přeloženo z anglického originálu The Upstarts: How Uber, Airbnb, and the Killer Com­

panies of the New Silicon Valley Are Changing the World, vydaného u Little, Brown

and Company, Random House Company, Hachette Book Group, 2017. S předmluvou

a doslovem z rozšířeného vydání z roku 2018.

All rights reserved.

Přeložil Jiří Pondělíček Návrh obálky, grafická úprava a sazba

Jakub Sýkora (jakub-sykora.com)

Jazyková redakce Jana Pertlíčková Odpovědná redaktorka Lenka Kubelová Počet stran 320 První vydání, Praha 2019

Vydala GRADA Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 7100. publikaci

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Czech edition © GRADA Publishing, a. s., 2019 Copyright © Brad Stone, 2017

Translation © Jiří Pondělíček, 2019

ISBN 978-80-271-2610-1 (ePub) ISBN 978-80-271-2609-5 (pdf) ISBN 978-80-271-0779-7 (print) Pro Tiffany

Obsah

PŘEDMLUVA .............................................................................................9

ČÁST PRVNÍ: Vedlejší projekty ..............................................................11

KAPITOLA 1: ÚDOLÍ SMUTKU

Raná léta Airbnb .......................................................................................13

KAPITOLA 2: JAMOVÁNÍ

Raná léta Uberu .......................................................................................33

KAPITOLA 3: NEÚSPĚŠNÍ

SeamlessWeb, Taxi Magic, Cabulous, Couchsurfing, Zimride ................55

KAPITOLA 4: POKUSY O RŮST

Jak se Airbnb rozjelo ............................................................................... 75

KAPITOLA 5: KREV, POT A RAMEN

Jak Uber dobyl San Francisco ...................................................................91

ČÁST DRUHÁ: Budování impéria ........................................................ 109

KAPITOLA 6: VÁLEČNÝ GENERÁLNÍ ŘEDITEL

Airbnb bojuje na dvou frontách ..............................................................111

KAPITOLA 7: PŘÍRUČKA

Expanze Uberu začíná ............................................................................129

KAPITOLA 8: TRAVISŮV ZÁKON

Vzestup sdílených jízd ............................................................................151

KAPITOLA 9: PŘÍLIŠ VELCÍ NA REGULACI

Boj Airbnb v New York City....................................................................177

ČÁST TŘETÍ: Vyzyvatelé na lavici obžalovaných ............................... 201

KAPITOLA 10: BOŽÍ OKO

Strastiplná cesta Uberu .........................................................................203

KAPITOLA 11: ÚNIKOVÁ RYCHLOST

Bitvy a báchorky Airbnb ....................................................................... 227

KAPITOLA 12: GLOBÁLNÍ SOUBOJ MEGAJEDNOROŽCŮ

NA ŽIVOT A NA SMRT

Uber versus svět ....................................................................................249

DOSLOV: PÁD TRAVISE KALANICKA ....................................................277

PODĚKOVÁNÍ ........................................................................................289

POZNÁMKY ............................................................................................291

O AUTOROVI ...........................................................................................318

9

Předmluva

První dvě desetiletí 21. století byla svědkem zrodu pozoruhodného nového

typu technologických společností: startupus rapidus. Jde o firmy, které

v několika málo letech získaly na investicích miliardy dolarů, rozšířily

se po celém světě a svým zakladatelům a prvním investorům přinesly

pohádkové bohatství.

Tyto společnosti, mezi nimiž vynikají firmy zprostředkovávající sdí

lené jízdy – Uber, Lyft a Didi Chuxing – a služba na sdílení domovů Airbnb,

se postavily zkostnatělým regulátorům, zastaralým zákonům a staro

dávným způsobům podnikání. Bez přehánění lze říci, že tito internetoví

partyzáni pomohli změnit způsob, jakým dnes cestujeme po městech

i mezi nimi. Proto jsem původní vydání této knihy nazval Vyzyvatelé: Jak

Uber a Airbnb mění svět.

I když zmíněné společnosti zůstávají jedněmi z nejslibnějších startupů,

které ještě nevstoupily na burzu, ukazuje se, že trvalá povaha literatury

faktu dělá z psaní o firmách, které ještě nedosáhly plné korporátní dospě

losti, obtížnou záležitost. Tyto rychle mutující technologické společnosti

k tomu přidávají ještě jedno riziko navíc: jde především o jejich ambiciózní

a na riziku závislé zakladatele. Kyvadlo dějin mění směr. Narativy se mění.

Co jde nahoru, musí často zase spadnout na zem.

Tři týdny po vydání této knihy začal být na Twitteru populární hashtag

#deleteUber (smažte Uber, pozn. překl.). Všechny rané přešlapy zakladatele

a generálního ředitele Uberu Travise Kalanicka, z nichž mnohé jsou obsa

hem následujících stránek, vytvořily především mezi liberálními obyvateli

měst dojem, že je Uber neetická společnost. Po prezidentských volbách

v roce 2016 se taková pověst stala neúnosnou. Dlouhodobí kritici Uberu

využili to, co vnímali jako podporu firmy pro imigrační politiku Trumpovy

10

administrativy, coby záminku k bojkotu její služby. Vlna #deleteUber na

brala na síle a v tsunami se proměnila při odhalení sexuálního obtěžování

uvnitř startupu, které na síti zveřejnila bývalá inženýrka Uberu Susan

Fowlerová.

To byl pro Uber začátek roku ve znamení nespokojenosti: v podstatě ne

přetržitý příliv špatných zpráv, dramatických výstupů na zasedání správní

rady a odhalení otřesného chování nejvyššího vedení vyústily v Kalanickovo

odstranění z čela firmy v červnu 2017. Byl to šokující pád z nejvyšších pater

podnikatelského světa.

Kalanickův nucený odchod v Silicon Valley i jinde spustil debatu ohledně

toho, jaké osobnosti chceme ve vedení nejmocnějších institucí naší doby.

Budou to převážně muži, stoupenci chladného, bezcitného algoritmu, kteří

kladou důraz na růst, vítězství a bohatství za každou cenu? Nebo bude

Kala nickův pád počátkem nové éry, ve které budou příkazem doby empatie,

etika a příležitost pro všechny?

V současné době, na konci roku 2017, tyto otázky dominují propojenému

světu médií a politiky. Proto jsem změnil název knihy, kterou jsem záro

veň aktualizoval a rozšířil, na Vyzyvatelé: Uber, Airbnb a bitva o nové Silicon

Valley (v českém překladu vychází jako Uber a Airbnb mění svět: Příběhy sdílené

ekonomiky, pozn. red.).

Uber a jeho druhové bojovali o duše měst po celém světě. Po celou dobu

ale probíhala i další, samostatná bitva o ty jejich.

ČÁST

PRVNÍ

Vedlejší projekty

13

KAPITOLA 1

ÚDOLÍ SMUTKU

Raná léta Airbnb

Každý startup začíná jako vedlejší projekt, který není pro nikoho

hlavní prioritou. AirBed & Breakfast (doslova „nafukovací matrace

a snídaně“, hra se slovním spojením Bed & Breakfast, které znamená

penzion, pozn. překl.) nám mělo zaplatit nájem. Byl to způsob, jak

zaplatit nájem a získat tak čas, který nám pomůže přijít s opravdu

velkým nápadem.

— Brian Chesky

První host, který využil Airbedandbreakfast.com, byl Amol Surve, jenž

nedlouho předtím získal titul v oboru biodesignu na Arizonské státní

univerzitě.

1

Do pronajatého bytu přijel pozdě odpoledne v úterý 16. října

2007, patnáct měsíců před historickou první inaugurací Baracka Obamy,

a u dveří jej vítal šestadvacetiletý spolutvůrce stránky Joe Gebbia, který ho

slušně požádal, aby si sundal boty.

Gebbia jej provedl bytem C v nejvyšším poschodí domu s číslem popis

ným 19 na Rausch Street, úzkého řadového domu ve vedlejší ulici v chaotické

čtvrti San Franciska jménem South of Market. Byt byl prostorný se třemi

ložnicemi, dvěma koupelnami, pohodlným obývákem a po schodech se

dalo vyjít na střešní terasu s výhledem na zlaté město (San Francisco, pozn.

překl.), které se samo velice významně měnilo. V té chvíli nemohli tito dva

muži tušit, že během několika let se tento byt stane významným počáteč

ním bodem celosvětového společenského hnutí a fenoménu globálního

podnikání nazývaného sdílená ekonomika.

14

Surve, rodák z Bombaje v Indii, si s pomocí internetu pronajal nafukovací

matraci za osmdesát dolarů na noc v průběhu Světového kongresu designu,

konference pořádané každé dva roky Mezinárodní radou společností průmy

slového designu (International Council of Societies of Industrial Design – ICSID,

dnes World Design Organization – Světová organizace designu, pozn. překl.).

Všechny hotely ve městě byly ten týden buď plné, nebo pro Survea příliš drahé,

a tak neměl velká očekávání. Nicméně to, co ve svém dočasném domově viděl,

vypadalo slibně. Byla tam knihovna plná knih o designu a v obýváku pohodlný

gauč. K snídani si mohl dát cereálie s mlékem v kuchyni a měl malou ložnici

s nafukovací postelí, povlečením a přikrývkami. Jeho hostitelé byli překvapivě

pozorní, Gebbia mu dal malou tašku, v níž byly krom jiných věcí pravidla

domu, heslo na Wi-Fi, mapa města a pár drobných pro bezdomovce z okolí.

Ale největší překvapení čekalo Survea to první odpoledne, když pohlédl

na Gebbiův notebook a viděl obrázek sebe sama. Gebbia a jeho spolubydlící

a obchodní partner Brian Chesky sestavovali prezentaci své nové služby

na sdílení vlastního bydlení pro tzv. pecha-kucha (japonsky „klábosení“),

formu představování nápadů na nové produkty, kdy mají jejich autoři mož

nost ukázat ostatním dvacet slajdů a každý na dvacet vteřin okomentovat.

Jakožto první uživatel této nové služby se Surve stal součástí jejich

prezentace. Jeho pobyt ještě ani nezačal a už se stal součástí první kapitoly

příběhu, který, jak doufali jeho hostitelé, měl mít dlouhé pokračování. „Bylo

to velice zvláštní,“ řekl Surve po letech.

Surve byl vděčný za pohodlné místo k přespání, ale nakonec se mu do

stalo i rychlokurzu o prostředí startupů v Silicon Valley. Ten týden strávil

mnoho času na gauči a s Gebbiou a Cheskym probíral design a zkoumal

nové zařízení od Applu, úplně první iPhone. Surve nikdy předtím o Stevu

Jobsovi, natož o Applu neslyšel a litanie Jobsových motivačních frází, které

Gebbia a Chesky často citovali, mu nic neříkala. Jednou z nich bylo: „Smy

slem života je měnit svět.“

Ještě spolu s další dočasnou obyvatelkou Rausch Street Kat Jurickovou

se Surve zúčastnil pecha-kucha a později jej Gebbia vzal na prohlídku

města, při které mu ukázal pamětihodnosti jako kroutící se Lombard Street

a farmářský trh před Ferry Building. Gebbia, který rád dával na odiv svůj

smysl pro design stylovými doplňky jako barevnými keckami a módními

velkými brýlemi, si kvůli chladnému podzimnímu počasí vzal leteckou

čepici s kožešinovými klapkami na uši.

+

15

Po konferenci měl Surve ještě jeden volný den a chtěl vidět slavnou

d.school neboli Institut designu Hassa Platnera na Stanfordově univer

zitě. Chesky ji chtěl vidět také, a tak se nabídl, že ho odveze. Na místě se

oba usadili do první řady na otevřené přednášce italského designéra Ezia

Manziniho a pak se seznámili s Billem Moggridgem, spoluzakladatelem

ikonické designérské firmy Ideo a předsedou oné konference o designu.

Musel to být neobvyklý pohled. Moggridge, který v roce 2012 zemřel,

měl něco přes dva metry. Chesky měl svalnatou postavu hokejisty, zápal pro

posilování a byl o dobrých dvaadvacet centimetrů nižší. Hned na počátku

se rychle mluvící Chesky pustil do popisu AirBed & Breakfast a navrhl, že

by se mohlo stát oficiálním ubytovatelem Industrial Designers Society of

America (Americká společnost průmyslových designérů, pozn. překl.). V rámci

své improvizované prezentace představil i prvního hosta služby Survea

a ten se tak nechtěně stal opět součástí jejich příběhu. Surve vzpomíná, že

Moggridge beze slova pokyvoval a vypadal skepticky.

Chesky později řekl, že AirBed & Breakfast bylo jen taková hračka

a vedlejší projekt, ale Surve si vzpomíná, že jeho nový přítel během tři

čtvrtěhodinové jízdy zpátky do města překypoval nadšením pro svůj nápad.

„Amole,“ řekl mu Chesky v autě, „s tímhle konceptem musíme změnit svět.“

Brian Chesky vyrůstal na východním okraji okresu Schenectady ve státě

New York, v městečku Niskayuna, o kterém nikdo nikdy neslyšel a které

leží vedle města, jež by většina lidí nenašla ani na mapě. Jeho rodina patřila

ke střední třídě a žila v koloniálním domě s pěti ložnicemi, psem a velikou

zahradou za domem. Matka a otec, potomci italských přistěhovalců v prvním

případě a polských ve druhém, pracovali jako sociální pracovníci a Ches

kyho i jeho mladší sestru Allison slepě a bezmezně milovali. Když ne byli

v práci, (kterou si občas navzdory pravidlům nosili domů, když si tam zvali

jednotlivce i rodiny, jež měli ve své péči), věnovali se svým dětem. „Neměli

jsme vlastní život,“ říká Brianova čilá matka Deb. A jeho otec Bob dodává:

„Někteří lidé se věnují budování kariéry. My jsme se věnovali svým dětem.“

Už od útlého věku to Cheskyho táhlo ke kreslení a byl častým hostem

v Muzeu Normana Rockwella, které je hodinu cesty autem od jeho rodného

města. Rodiče obdivovali synovu schopnost dlouho jen sedět a malovat, uči

telé jeho styl pochvalně srovnávali s Rockwellovým a předpovídali Brianovi

snovou budoucnost. „Váš syn bude jednou slavný,“ řekl rodičům jeden z nich.

16

Hrál také hokej a viděl se jako příští Wayne Gretzky. Byl rychlý a mrštný

a v blízkém okolí si vydobyl uznání. Poté, co si dvakrát zlomil klíční kost,

se ale jeho středoškolští trenéři rozhodli, že je moc malý a ne dost silný na

to, aby měl na ledě nějakou budoucnost. Rodiče, zdá se, souhlasili. „Byl moc

malý na to, aby se stal hvězdou,“ říká Deb.

Chesky si ale nechtěl připustit neúspěch, a tak začal cvičit, posilovat s čin

kami, lámat do sebe koktejly s kreatinem a vaječnými bílky a nabírat svaly.

Během vysoké vstoupil do světa kulturistiky a naolejovaný na pódiu

zatínal svaly před kamerami a diváky celonárodních soutěží v kulturistice.

„To jsem dělal předtím, než jsem si uvědomil dopad internetu,“ řekl později

nesměle, když se díval na fotografie z tohoto období svého života.

2

Cheskyho přítel a spoluzakladatel startupu Joe Gebbia se narodil v At

lantě v Georgii jako nejmladší dítě dvou obchodních zástupců na volné noze,

kteří pracovali pro nezávislé supermarkety se zdravou výživou po celém

Jihu. Spolu se svou starší sestrou doprovázel otce na dlouhých cestách do

Alabamy, Tennessee a Jižní Karoliny, který tam prodával ovoce a bio džusy

a po jednáních pomáhal majitelům obchodů naskladnit zboží. Stejně jako

Chesky, i Gebbia žil v mládí docela jiný život. Hrál tenis a basketbal, dělal

atletiku, ale také se učil na housle, než se rozhodl, že chce být jazzovým

pianistou jako jeho idol Dave Brubeck.

Pak se jednoho léta ještě na střední škole zapsal na výtvarný kurz na Val

dostské státní univerzitě v Georgii a rozhodl se, že vlastně chce být malířem.

„Něco v tobě je,“ všiml si vedoucí kurzu a navrhl, aby se Gebbia přihlásil na

jednu z nejprestižnějších uměleckých škol v zemi, Rhode Island School of

Design (RISD). Následující léto se Gebbia zapsal na kurzy právě tam a byl

unesen majestátními budovami ve francouzském a neokoloniálním stylu,

shluknutými na březích řeky Providence. Gebbia začal na RISD studovat

v roce 2000, rok po Cheskym.

Setkávali se v učebnách a na studentských akcích a brzy zjistili, že se

jim dobře spolupracuje. Chesky vedl školní hokejový tým jménem Nads

(výraz pro varlata, pozn. překl.), jehož pokřik byl „Go, Nads!“ („Do toho, Nads!“,

ale při vyslovení zní jako „gonads“, což znamená pohlavní žlázy, pozn. překl.),

zatímco Gebbia byl manažerem basketbalového týmu jménem Balls (míče,

ale také hovorově varlata, koule, pozn. překl.), jehož mottem bylo: „Když jde

do tuhého, koule drží pohromadě.“ Vedení sportovních klubů na RISD bylo

náročné spíš z hlediska marketingu než samotného sportu. Týmy se prý

17

totiž spíše než vítězstvím zaobíraly tím, jak pod záminkou zápasů provádět

různé vylomeniny.

Oba zakladatelé tíhli ke studiu průmyslového designu a k představě,

že by mohli jednou navrhnout něco stejně ikonického a dostupného jako

slavné křeslo Eames. „Můžete žít ve světě, který si nakreslíte,“ opakovali jim

profesoři. „Můžete změnit svět. Můžete ho překreslit.“

3

Příslušná katedra

studentům do hlavy vtloukala jistý praktický idealismus. Během jednoho

školního výletu je autobusy odvezly na městskou skládku a projely s nimi

jeskyně z odpadků, aby viděli, kde skončí promarněné úsilí.

Chesky a Gebbia se jednoho léta dali dohromady při práci na projektu

pro výrobce fénů Conair a ještě na jednom nápadu, který kulturista Chesky

překřtil na Cheskyho řešení (Chesky Solution, pozn. překl.). Jeho představa

byla, že s pomocí PalmPilotů a dalších mobilních zařízení či senzorů na

těle by bylo možné monitorovat zdravotní stav lidí. Ani jeden projekt v nic

nevyústil, ale přátelství mezi oběma se během dlouhých kreativních seancí

upevnilo. „Z mého pohledu do sebe vše zapadlo, protože jsme se prací na

tom projektu skvěle bavili,“ říká Gebbia, který vždycky hledal obchodního

společníka. „Naše nápady byly originální a jiné než nápady ostatních.“

Chesky byl svými spolužáky zvolen, aby pronesl řeč při promoci v roce

2004. Na videu z oné události ho vidíme, jak se řítí na pódium za zvuku

písně Billie Jean od Michaela Jacksona. Charismatický a plný sebedůvěry ze

sebe strhává promoční talár a pod ním odhaluje bílé sportovní sako s ladící

kravatou, předvede pár tanečních kroků a zatne svaly. Po dalších dvanáct

minut publikum skvěle baví. „Rodiče, chci, abyste věděli, že investice do

nás je lepší než cokoliv, do čeho lze investovat na burze,“ řekl prorocky.

„Jistě, utratili jste sto čtyřicet tisíc dolarů, abychom mohli malovat pomocí

želé a válet se v plastelíně. Co je ale důležitější, věděli jste, že potřebujeme

inspiraci, a té se nám tu dostalo vrchovatě.“

Než Chesky odjel zpátky do Niskayuny, pozval ho Gebbia na pizzu

a svěřil se mu se svou předpovědí, že jednoho dne spolu založí společnost

a někdo o tom napíše knihu. „Viděl jsem, jaký má dar, že dokáže lidi pro

věci nad chnout,“ říká Gebbia. „Připadal bych si divně, kdybych mu neřekl,

co si myslím.“

Po promoci žil Chesky několik měsíců doma a pak přesídlil do Los Angeles,

kam se přistěhoval k bývalým spolužákům do bytu v Hollywoodu mezi davy

18

turistů a žebráků v kostýmech jen pár ulic od slavného Graumanova čín

ského divadla. Jeho rodiče, stále oddaně milující, mu od místního zastoupení

v L. A. koupili Hondu Civic a nechali mu ji dovézt až na letiště v Los Angeles.

Žil svůj sen z doby studií. Měl skutečnou práci, ročně si přišel na čtyřicet

tisíc dolarů jako designér konzultantské firmy 3DID v Marina del Rey, kde

pracoval na hračkách pro Mattela, na kytarách pro Henmana, na lékařském

vybavení, obuvi, hračkách pro psy a kabelkách. „Když studujete design,

obzvlášť průmyslový design, vaším snem je navrhovat věci, co se dostanou

do obchodů,“ říká Chesky.

Nicméně toto první zaměstnání jeho očekávání tak úplně nenaplnilo.

Každý den dojížděl hodinu a půl do práce po neustále zoufale ucpané dálnici

I-405. Většina projektů, na kterých pracoval, se do obchodů ani nedostala,

a pokud ano, končila na skládkách.

V roce 2006 byl Cheskyho zaměstnavatel přizván k účasti na televizní

reality show z produkce Simona Cowella Americký vynálezce (American Inven­

tor). Jeho tým dostal za úkol pomoci jednomu manželskému páru rozvinout

jeho koncept záchodového prkénka bez bakterií nazvaného Pureflush (čisté

spláchnutí, pozn. překl.). Dvojice soutěžila proti tuctu dalších vynálezců

o hlavní cenu ve výši milionu dolarů. Chesky a jeho kolegové z 3DID jim

měli pomoci ujasnit koncept produktu a vyrobit prototyp.

Onen díl se vysílal 4. května 2006. Chesky se v závěrečné verzi skoro

neobjevil, přesto tam ale můžete budoucího miliardáře spatřit, jak tiše sedí

s kolegy nad posuzováním návrhů. Ze zpětného pohledu je celkem pocho

pitelné, proč pro něj byla tato zkušenost dalším krokem ke ztrátě mladic

kých iluzí. Manžel z dvojice, částečně se živící jako kouzelník, s výbušnou

povahou, začal po odhalení prvních modelů záchodového prkénka křičet.

„Tohle je moc malé. Tohle je zase evidentně moc veliké! A dost! Tyhle ho

vadiny musí přestat!“ křičí v onom díle k překvapení přítomných designérů

(a jistě také k radosti producentů pořadu). „Váš úkol není to vylepšovat! Váš

úkol je vzít naše sny a zhmotnit je!“

4

Pro Cheskyho byla taková hysterická kritika zdrcující. V té době posedle

hltal příběh pohádkově úspěšných zakladatelů stránky na sdílení videí

YouTube. Na té trávil hodiny a také sledoval prezentace Steva Jobse či tele

vizní film Piráti ze Silicon Valley. Byl to svět, kde nové věci opravdu měnily

realitu. „Docela jsem tomu propadl,“ říká. „Jako bych žil cizí život a utíkal

do světa, kde lidé vytvářeli věci, které skutečně něco měnily. Já k nim ale



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist