načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Typologie osobnosti pro manažery -- Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny - Michal Čakrt

Typologie osobnosti pro manažery -- Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny
-15%
sleva

Kniha: Typologie osobnosti pro manažery
Autor: Michal Čakrt
Podtitul: Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny

Jungiánský přístup k typologii osobnosti. Podrobný popis jednotlivých osobnostních typů i specifické aplikace typologie v různých oblastech manažerské práce. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  419 Kč 356
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 308
Rozměr: 165 x 235 mm
Vydání: 2., rozš. a přeprac. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 1. 5. 2015
Nakladatelské údaje: Praha, Management Press, 2009
ISBN: 9788072612017
EAN: 9788072612017
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jungiánský přístup k typologii osobnosti. Podrobný popis jednotlivých osobnostních typů i specifické aplikace typologie v různých oblastech manažerské práce.

Popis nakladatele

Jsou lidé, kteří nacházejí v práci smysl života a věnují se jí s plným nasazením, jiní se v práci trápí, nemohou se dočkat konce pracovní doby a jsou lidé bez práce, kteří by dělali cokoli. Pro většinu lidí je spokojenost s jejich zaměstnáním, s tím, co dělají a s kým, velmi důležitá. Bez profesní realizace nedojdou životy mnohých z nás skutečného naplnění. V práci získáváme svou identitu i jedinečnost. To, jaké zaměstnání si zvolíme, má bezpochyby vliv i na naši výkonnost a spokojenost, na to, jak v práci komunikujeme, jaký je náš vztah k času, jak se stavíme ke konfliktům a jejich zvládání, k pracovním poradám, k týmové práci, ke změnám, jak se chováme ve stresových situacích, jak si vedeme při přijímání nových spolupracovníků, a také jaký je náš manažerský styl, komu bude vyhovovat a komu ne. A naopak, jaký je manažerský styl našich nadřízených, zda jsme s ním srozuměni a proč.      Kromě partnerských vztahů vznikají největší potíže z typové odlišnosti lidí, z jejich různých psychických funkcí právě v pracovním a profesním životě. Nejhorší, co můžeme udělat a čeho se nevědomky dopouštíme, je to, že této jinakosti přisuzujeme morální rozměr a negativní dimenzi. Kdo je jiný, je horší…      Přijetí skutečnosti, že ostatní lidé se od nás liší – a smíření se s tím – nebývá pro nikoho z nás snadné. Avšak jen člověk, který je ochoten se nad sebou zamyslet, poznat sebe sama a jenž má vůli svým bližním porozumět, má šanci být dlouhodobě úspěšný. Jedním ze způsobů, jak poznat podstatu osobností lidí, s nimiž spolupracujeme, které vedeme či jsme jimi vedeni, a jak jejich jinakost přijmout, je seznámit se s osobnostní typologií, která se pokouší o interpretaci osobnostních rozdílů, pomáhá při jejich pochopení a překonávání nedorozumění, která z nich mohou vzniknout. Nabízí vodítko, jak můžeme změnit své chování a jednání, když už nemůžeme změnit podstatu své osobnosti. Objasňuje, že každá osobnost, každý typ, má své klady i zápory, silné i slabé stránky – a že tudíž žádná z nich není lepší než jiná.      Nové, rozšířené a přepracované vydání úspěšného bestselleru významného domácího autora, poradce, trenéra a kouče Michala Čakrta Typologie osobnosti pro manažery (s podtitulem Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny ji vydává nakladatelství Management Press, brož., 308 str., doporučená cena 419 Kč) vycházející z osvědčené jungovské typologie nabízí nástroje, jak pomocí typů porozumět sami sobě, jak poznat svůj manažerský a pracovní styl, abychom mohli řešit problémové situace a jednat proaktivně. Schopnost vyváženě používat své psychické preference a uvědomit si škodlivost jejich odvrácených, temnějších stránek je prvním krokem k spokojenosti a úspěchu. Potom budeme moci lépe přijímat druhé takové, jací jsou, a ne takové, jaké bychom je chtěli mít. Michal Čakrt – známý český autor, konzultant a lektor – studoval v šedesátých letech minulého století na Newyorské univerzitě ve Spojených státech. Je rovněž absolventem oboru sociologie a politická ekonomie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Manažerské vzdělání získal na Harvard Business School v Bostonu a na Graduate School of Management Kalifornské univerzity v Irvine, kde byl rovněž hostujícím profesorem. Deset let pracoval v Českém manažerském centru a poté krátce jako manažer ve firmě Deloitte & Touche. Zaměřuje se na manažerskou psychologii a sociologii. Působí jako pedagog v programech MBA i jako konzultant pro mezinárodní management a vrcholová vedení organizací. Je autorem monografií Typologie osobnosti: přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti a Typologie osobnosti pro manažery. Manažerské styly, rozhodování, komunikace, týmová práce, management a změny, které se staly bestsellery, a významné knihy Konflikty v řízení a řízení konfliktů; novinkou podzimu 2010 na knižním trhu je jeho knižní publikace Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch.      Další knižní tituly nakladatelství Management Press v oblasti psychologie, rozvoje osobních a manažerských dovedností, lidských zdrojů a personálního managementu vám přiblíží tento výpis. (manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny)

Další popis

Nové vydání populární knihy známého konzultanta a lektora, vycházející z osvědčené jungovské typologie osobnosti, nabízí nástroje, jak pomocí osobnostních typů porozumět sami sobě, jak poznat svůj manažerský a pracovní styl, abychom mohli řešit problémové situace a jednat proaktivně. Uvědomění si osobnostních rozdílů nám umožní porozumět tomu, jak se v práci rozhodujeme a komunikujeme, prožíváme a řešíme konflikty, řídíme svůj čas, jak se stavíme k týmové práci či přijímáme změny. Poznáme-li svůj osobnostní typ, budeme schopni lépe přijímat druhé takové, jací jsou, a ne takové, jaké bychom je chtěli mít.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Michal Čakrt - další tituly autora:
Ke knize "Typologie osobnosti pro manažery -- Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny" doporučujeme také:
Tváře a charaktery Tváře a charaktery
Člověk a čas -- Time management IV. generace - 2., aktualizované vydání Člověk a čas -- Time management IV. generace
Teorie vitality -- Cesta od managmentu k leadershipu Teorie vitality
Zakázaná rétorika -- 30 manipulativních technik Zakázaná rétorika
25 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat -- 3., rozšířené vydání 25 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat
Psychologie osobnosti -- Hlavní témata, současné přístupy Psychologie osobnosti
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TYPOLOGIE

OSOBNOSTI

PRO MANAŽERY

Michal Čakrt

Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty,

týmová práce, time management a změny

2. rozšířené a přepracované vydání

MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2009


Michal Čakrt: Typologie osobnosti pro manažery. Manažerské styly,

rozhodování, komunikace, konfl ikty, týmová práce, time management

a změny

© Michal Čakrt, 1996, 2009

Cover design © Petr Foltera, 2009

Všechna práva vyhrazena

ISBN 978-80-7261-201-7

www. mgmtpress.cz


5

Obsah Jak číst tuto knihu 9 1 Úvod 11 2 Proč nejsi jako já? 14 3 Jaký jsem typ? 19

Extraverze a Introverze 20

Smyslové nebo iNtuitivní vnímání 26

Myšlení a Cítění 34 Usuzování a Vnímání 41

Jak se potřebujeme 49 4 Osm mentálních nástrojů 53 Funkce příjmu informací 54 Extravertní Smyslové vnímání 54 Introvertní Smyslové vnímání 56 Extravertní iNtuice 57 Introvertní iNtuice 59 Rozhodovací funkce 61 Extravertní Myšlení 61 Introvertní Myšlení 64 Extravertní Cítění 65 Introvertní Cítění 68 5 Temperamenty a management 70 Manažerské styly 73

Strážci SJ 73 Hráči SP 81 Racionálové NT 89 Idealisté NF 101

www. mgmtpress.cz


6 Typologie osobnosti pro manažery 6 Komunikace a typy 112

Extraverze a Introverze v komunikaci 113

Komunikace Smyslového vnímání a iNtuice 117

Myšlení a Cítění a komunikace 122

Usuzování a Vnímání v komunikaci 126 Preferenční páry a jak se vyladit na styl druhých 130 Systematici – ST 131 Procesuální – SF 134 Katalytičtí – NF 135 Spekulativní – NT 137 Můj styl 139

Shoda a neshoda preferencí 143 7 Týmová práce 145

Týmová spolupráce a osobnostní typ 147

Extraverti a Introverti v týmech 148

Smysloví a iNtuitivové pospolu 150

Myšlení a Cítění v týmu 151

Usuzování a Vnímání v týmové práci 153

Jak to dát dohromady? 155 Jak působí naše dominantní funkce na spolupráci v týmech? 156 Překonávání vlastní jednostrannosti 161 8 Typy a pracovní konfl ikty 163 „Anatomie“ konfl iktu 165

Myšlení a Cítění ve sporu 166

Usuzování a Vnímání ve sporu 168 Konfl ikty Extraverze a Introverze 170

Smyslové vnímání a iNtuice v konfl iktu 172 Dvojice konfl iktních preferencí 173 9 Práce s časem 179 Typ a čas 181

Extraverze a Introverze v plánech 181

Extraverze z hlediska práce s časem 183

Introverze z hlediska práce s časem 183

Smyslové vnímání a iNtuice a čas 184

Smyslové vnímání z hlediska práce s časem 185

INtuice a práce s časem 186

Myšlení a Cítění a časové priority 187

Myšlení z hlediska práce s časem 187

www. mgmtpress.cz


7

Obsah

Cítění a zacházení s časem 188

Usuzování a Vnímání a otázka kontroly 189 Usuzování či organiZování z hlediska práce s časem 190 Vnímání či Adaptování a zacházení s časem 192

Váhání a odklady 193 10 Typ a změna 198

Lidé v procesu změn 199

Extraverze a Introverze v toku změn 199

Smyslové vnímání a iNtuice v turbulencích změn 201

Myšlení a Cítění ve změnách 202

Usuzující a Vnímající při změnách 203

Typ a důvody pro změnu 205 Změna, typ a vztah k minulosti, co opouštíme 212

Rozhodnout se, co konkrétně se pro mě osobně změní, co bude jiné 214

Co lidé jednotlivých typů potřebují v čase změny 216 11 Šestnáct osobnostních typů 219

ETJ – Extraverze s převahou Myšlení 222 ESTJ 223 ENTJ 226

Možné slabiny skupiny ETJ 230

EFJ – Extravertní typy s převahou Cítění 232 ESFJ 233 ENFJ 236

Možné slabiny skupiny EFJ 238

ENP – Extravertní typy s iNtuicí 240 ENTP 241 ENFP 244

Možné slabiny skupiny ENP 247

ESP – Extravertní typy se Smyslovým vnímáním 249 ESTP 251 ESFP 253

Možné slabiny skupiny ESP 255

ITP – Introvertní typy s převahou Myšlení 257 ISTP 258 INTP 262

Možné slabiny skupiny ITP 266

INJ – Introvertní iNtuitivní typy 268 INTJ 269 INFJ 273

www. mgmtpress.cz


8 Typologie osobnosti pro manažery

Možné slabiny skupiny INJ 276

IFP – Introvertní typy s převahou Cítění 278 ISFP 279 INFP 282

Možné slabiny skupiny IFP 285

ISJ – Introvertní Smyslové typy 286 ISTJ 287 ISFJ 290

Možné slabiny skupiny ISJ 292 12 Závěrem 293 Literatura 296 Jmenný rejstřík 299 Věcný rejstřík 301

www. mgmtpress.cz


14 2 Proč nejsi jako já? K

ořeny soudobého pojetí typologie osobnosti sahají do 20. let minulého

století. Jsou spjaty s dílem švýcarského psychologa a psychiatra Carla

Gustava Junga . Ten souhlasil s názorem, že lidské chování není nahodilé, ale má své pravidelnosti. Ty je možno popsat, klasifi kovat a předvídat. Na rozdíl od mnoha svých současníků nespatřoval v rozdílech nic psychicky nenormálního, nemocného či deviantního. Tvrdil, že odlišné způsoby chování, které můžeme pozorovat, jsou důsledkem psychických preferencí vztahujících se k základním orientacím a funkcím lidské mysli. Kombinací těchto preferencí vznikají osobnostní typy. Typy samy ovšem nevystihují konkrétní chování žádného určitého člověka, jsou to zobecněné rysy, abstrakce, jež drží pohromadě skupiny vlastností.

Tyto preference nám jsou dány již při početí, stejně jako to, zda se o devět měsíců později narodíme jako třeba leváci, děvčátka nebo blonďáci. Postupem dozrávání se vyvinou a vytvoří půdorys naší osobnosti. Žádná preference není důležitější nebo významnější než jiná. Jsou to naše sklony k tomu, čemu dáváme přednost čili jak „fungujeme“. Jejich seskupení bude do velké míry určovat to, k čemu budeme v průběhu našich životů přitahováni a čím naopak odpuzováni – k jakým lidem, činnostem a událostem. Jung pomocí preferencí vytvořil „funkcionální“ nebo též „psychologické typy“.

Jung uvedl do psychologické terminologie, ale i do obecné slovní zásoby, řadu pojmů. Nejznámější z nich jsou Extraverze a Introverze. Vedle této dvojice preferencí rozlišoval ještě další základní psychické funkce a orientace, vyskytující se rovněž ve vzájemně neslučitelných dvojicích, dichotomiích: Myšlení a Cítění, iNtuice a Smysly, které si záhy vysvětlíme. Jedna funkce z každého páru má tendenci převládat a druhá je pomocná nebo podpůrná. Psychická preference tedy spočívá v tom, že jedné orientaci nebo funkci z každého páru dáváme přednost před druhou. Je to podobné jako s praváctvím a leváctvím; máme obě ruce, ale jedna bývá šikovnější a častěji a raději ji používáme. Vědomá nadřazenost jedné funkce může být často doprovázena jinou nevědomou funkcí nebo postojem. Tak například, je-li někdo vědomě racionální, bývá často nevědomě iracionální, a naopak.

1

1

Srov. Nakonečný , Milan: Základy psychologie osobnosti. Praha, Management Press 1993,

s. 117.

www. mgmtpress.cz


15

Proč nejsi jako já?

Jung se k naší lítosti osobnostní typologií ve své další práci již dále nezabýval. Jeho původní dílo z roku 1923 budou patrně schopni číst pouze lidé, kteří si na toto téma chtějí udělat doktorát nebo, jak poznamenává O. Kroeger , jsou beznadějní masochisté. O mnoho let později si podobných rysů lidské povahy, více nebo méně nezávisle na sobě, všimla řada dalších lidí, aniž by mnozí z nich věděli cokoliv o Jungovi a jeho díle, a někteří neměli ani formální psychologické vzdělání. Patřili k nim například John P. Golden , June Singer společně s Mary Loomis , David Keirsey a Marylin Bates , a také nejznámější z nich, matka a dcera Katherine Briggs a Isabel Myers . Sledovali rozdíly v životních stylech různých lidí a kladli si otázky, čím to je, že někteří lidé přistupují k týmž stránkám života tak podobně a jiní zase tak rozdílně. Neušlo jim, že někteří lidé jsou vrženi vírem života do situací jako zaměstnání, školy a postavení, které jsou v nesouladu s jejich přirozenými schopnostmi, a tam tito lidé potom trpí. To je přimělo učinit krok, k němuž velký Carl Gustav nikdy nepřistoupil, totiž vytvořit prakticky použitelný empirický, co možná solidně vědecky ověřený a spolehlivý nástroj pro stanovení osobnostního typu. Vznikly tak například Golden Personality Profi ler

®

,

The Singer-Loomis Type Deployment Inventory

®

, Keirsey Temperament Sorter

®

či Myers-Briggs Type Indicator

®

neboli MBTI

®

a další. Tyto nástroje jsou vesměs

sice chráněny autorskými právy svých tvůrců, liší se pouze jiným důrazem na tu či onu stránku Jungova pojetí a také odlišnou notací, ale ve většině případů se navzájem velmi podobají. Mnoho hledisek je v nich více nebo méně podobných, už jenom proto, že například jungovská osobnostní dimenze Extraverze a Introverze se dá patrně zjišťovat jenom konečným počtem způsobů. Jejich společnou snahou je stanovit na základě Jungovy teorie i jejich osobní zkušenosti seskupení preferencí určitého člověka a tím napomoci užitečnému a přínosnému využití osobních rozdílů a různosti mezi lidmi, například skrze poučenou volbu povolání, řešení konfl iktů, účinnou komunikaci či týmovou spolupráci.

Tato rodina osobnostních typologií tedy vychází z Jungova vidění osobnosti a jeho základních tří dimenzí, k nimž je zpravidla připojena čtvrtá, o jejíž původnost a autorství se dodnes vedou spory. Typologie je kombinací čtyř dimenzí, čtyř párů preferencí. Identifi kuje tak šestnáct osobnostních typů. Tyto nástroje dosáhly nevídané popularity a mnohdy až nekritického obdivu, které jim nakonec možná někdy spíš uškodily. Svůj typ si zjišťují pracovníci tisíců fi rem na celém světě, v USA stejně jako v Japonsku, ve Franci i Austrálii, v Brazílii stejně jako na Tchaj-wanu. Ale nejde jenom o lidi ve fi rmách a na pracovištích, ale i ve školách, poradnách pro výběr partnera nebo povolání. Odhaduje se, že jejich pomocí si každoročně stanoví svůj osobnostní typ několik miliónů lidí.

2

Proč ten zájem, proč ta popularita? Důvodů je více. Především jsou výsledky této metody pokládány za průkazné a významné. Současně je typologie snadno 2

Greenberg , Jerald – Baron, Robert A.: Behavior in Organizations: Understanding and Managing

the Human Side of Work (4th edition). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon 1993, s. 216.

www. mgmtpress.cz


16 Typologie osobnosti pro manažery prakticky použitelným a respektovaným vodítkem například pro vyvážení požadavků určité funkce nebo pracovního místa s profi lem uchazeče. Její pomocí se hledají navzájem kompatibilní typy nadřízených a podřízených i složení optimálně vyvážených pracovních týmů, pomáhá rovněž při volbě školy nebo povolání. Nesmírnou výhodou typologie a její uznávanou předností je, že člověka nijak nehodnotí. Výrok o typu je popisný. Test inteligence například řadí lidi na škále od shora dolů a jeho výsledky mohou pro někoho být nelichotivé. Neříká, že jeden typ je horší nebo lepší, pouze konstatuje to, „co je“, aniž by vnucoval, co „má být“. Neohrožuje tudíž ničí sebedůvěru a sebeúctu. Naopak, nabízí vysvětlení pro to, proč některé vztahy nefungují, proč někteří lidé spolu nevycházejí, a poskytuje nástroj pro to, jak tyto nepříznivé jevy nejenom popsat, vysvětlit, pochopit, ale na základě typologického poznání i napravit. Typologie popisuje preference, zaměření a nehodnotí schopnosti nebo dovednosti. Žádnou z preferencí nepovažuje za nadřazenou a všechny jsou stejně důležité. Má seriózní teoretické zázemí vycházející z prací respektovaného C. G. Junga a je podložena prověřeným empirickým nástrojem.

Typologie tedy vychází z názoru, že lidské chování nebývá zcela náhodné. Jeden typ lidí má setrvalé dispozice jednat v určitých situacích jedním způsobem, druhý zase jiným způsobem. I když je chování do určité míry ovládáno vůlí, jeho značná část je nevědomá. Většina našeho chování je bezděčná. Neřešíme pokaždé, jak se za těch či oněch okolností zachováme. Právě jako se pokaždé znovu nerozhodujeme, do které ruky vezmeme tužku nebo vidličku, jednáme v mnoha situacích podobně. Naše chování lze vysvětlit a do určité míry i předvídat, protože se drží určitých pravidelností daných typem.

Několikrát bylo použito slovo preference . Co Jung psychickými preferencemi myslel?

Preference nevyjadřují vědomou volbu. Jde o vrozený sklon přistupovat k různým situacím určitými způsoby. Mezi preferencemi a chováním „...neexis- tuje přímá vazba. Preference nezpůsobují chování. Chování je vyjádřením niterných typových preferencí“.

3

Preference znamená, že daný člověk „dává přednost

jednání těmito způsoby a pravděpodobně je i více rozvinul, ale chová se rovněž i opačnými způsoby, i když s menším komfortem a dovedností“.

4

Nemůžeme si

tedy vybrat, zda budeme Extraverty o nic více, než že nám na hlavě porostou například tmavé vlasy nebo že budeme leváky. Můžeme se však rozhodnout, že se za určitých okolností zachováme extravertně, i když jsme Introverty, stejně jako se můžeme rozhodnout zvládnout nějaký úkon nepreferovanou rukou. Znamená to však námahu navíc. Naše osobnost se utváří a profi luje kolem psychických 3

Citovaná v: Judy Allen: Differently Similar: How Type is Expressed Across Cultures. In: Bulletin

of Psychological Type, Vol. 24, No. 4, Fall 2001, s. 35. 4

Bayne, Rowan : The Myers-Briggs Indicator: A Critical Review and Practical Guide. London,

Nelson Thornes 1997, s. 12.

www. mgmtpress.cz


17

Proč nejsi jako já?

preferencí a ty nám tak pomáhají určovat, jaký je náš převládající přístup k realitě, naše názory a přesvědčení o mezilidských vztazích, naše zájmy a sklony, i způsoby, jakými prospíváme ostatním. Na druhou stranu preference, jak říká Lenore Thomson , neurčují, kdo jsme, o nic více než „jazyk, jímž hovoříme, defi nuje povahu naší duše“.

5

Preference pouze charakterizují způsob, jímž jsme se

naučili účastnit se na životě.

Všechny preference jsou rovnocenné a každá z nich představuje přirozený souhrn nějakých předností a také nedostatků. Každý jsme do nějaké míry například extravertní a do nějaké introvertní. Není známo, že by někdo byl stoprocentní Extravert nebo stoprocentní Introvert . Teoreticky mohou nastat i takovéto extrémy, pravděpodobnost jejich výskytu je však mizivá. Jung netvrdí, že naše preference jsou absolutně stálé. Nemůžeme je změnit, ale postupem času mohou sílit i slábnout. Je třeba připomenout, že pojem „preference“ zcela jasně nedefi noval jinak než jako vzájemně se vylučující sklon lidí dávat přednost fungování tím nebo oním způsobem. Preference tedy nemohou existovat vedle sebe současně, protože se navzájem vylučují – buď převládá jedna, nebo druhá. Zaujmout více základních postojů není tedy možné. Člověk je však může vědomým úsilím do určité míry vyladit. Dva páry protikladů na společné ose, například Extraverze-Introverze, se nemohou plně smísit, mohou se však navzájem vyrovnávat. Jung to formuluje následovně:

Inferiorní funkce je vždy spojena s archaickou osobností v nás; v inferiorní funkci jsme

všichni primitivové. V našich diferencovaných funkcích jsme civilizovaní a můžeme v nich

uplatnit svobodnou vůli, ale když dojde na inferiorní funkci, nic takového jako svobodná

vůle neexistuje. Zde máme otevřenou ránu nebo alespoň otevřené dveře, jimiž může vejít

cokoliv.

6

Jung a jeho typologičtí pokračovatelé tedy vycházejí z přesvědčení, které potvrzují moderní výzkumy, že letora, typ či temperament jsou nám dány. Pokud platí, jak již bylo uvedeno, že je o nich „rozhodnuto“ již při početí a jsou tudíž pevně určeny právě tak jako třeba barva očí nebo praváctví, plyne z toho řada důsledků. Jsou-li v chování pravidelnosti, opakující se reakce, má-li jednání nějaké konstanty, pak je jistě možné klasifi kovat jeho rozdílnosti. Různosti jsou pak zcela přirozené, nemusí povstávat z nějaké úchylky. Je proto nespravedlivé a hloupé přisuzovat těmto odlišnostem nějaké hodnotící soudy či je ztotožňovat s něčími chybami, nedostatky nebo zlou vůlí. Abychom začali tolerovat a vyrovnávat se s něčí odlišností a nechápali ji jako špatný úmysl, závadu nebo dokonce méněcennost, musí většina z nás na sobě hodně pracovat a urazit dlouhou cestu. Ta začíná poznáním sebe sama. 5

Thomson, Lenore: Personality Type: An Owner‘s Manual: Boston, MA: Shambala, 1998, s. 23.

6

Jung , C. G.: „The Symbolic Life“. V: Collected Works, Vol. 18, 1976, s. 20.

www. mgmtpress.cz


18 Typologie osobnosti pro manažery

Výsledkem takovéhoto úsilí pak bude schopnost podívat se na svého bližního, v práci i mimo ni, jinýma očima jako na někoho, komu možná zcela nerozumíme, ale také jako na někoho, koho možná začneme lépe snášet a komu postupně budeme i třeba „přicházet na chuť“. Podobně i vy se můžete dočkat toho, že jiní lidé, s nimiž jste si zpočátku třeba příliš nerozuměli, budou mít větší pochopení pro vás a budou se na vás dívat jinak.

Druzí jsou jiní především proto, že jsou jinak zaměřeni. Vrch u nich mají jiné preference psychických funkcí, zatímco ty, které uplatňujeme my sami, mohou být u nich méně výrazné a dokonalé. Naopak naše vlastní nepreference, jimiž se úspěšně se světem vyrovnávají jiné typy, nám jsou k dispozici jen v méněcenné formě. Proto pro ně nemíváme uznání a pokládáme je za méně hodnotné, ne-li zbytečné, v horším případě otravné, rušivé, špatné a zlé.

7

Protiklady mají sklon

na sebe narážet, nerozumět si a hlavně nevražit na ty druhé, protože ti mají ty vlastnosti, které my sami u sebe nevidíme a nemáme vyvinuty. To je běžné v práci, stejně jako ve vztazích mezi partnery, rodiči a dětmi, známými či kolegy v práci. Míváme sklon použít druhé jako „obětní beránky“, házet na ně všechnu vinu za naše neshody a tak si situaci ulehčit.

Obrovskou předností typologických nástrojů je, že jsou příručkou a vodítkem do zkušeností a prožitků druhých. Jak uvádí australský typolog Peter Greyer, „navzdory všem metodám pozorování a úžasným schopnostem empatie u některých z nás... zkušenost druhých je vždy především pouze jejich vlastní. [...] Výsledky typologických nástrojů jsou podnětem pro lepší porozumění tomu, jak své životy zažívají druzí“.

8

Jedním z cílů tohoto textu je pomoci lidem na pracovišti, spolupracovníkům, manažerům i podřízeným si tyto situace uvědomovat. Vědomým přijetím a cíleným rozvojem vlastní osobnosti, působením na její silné a slabé stránky lze dosáhnout rovnováhy a úplnějšího porozumění svým bližním. Dokážeme tak lépe ocenit jejich jedinečné přínosy, takové, jež možná leží mimo naše schopnosti a možnosti. Tak bude možné předejít vzájemné opozici funkcí vědomého a nevědomého zaměření různých lidí, které se může vyhrotit ve zbytečný a neproduktivní konfl ikt.

Nejdříve je ale třeba začít u sebe. I zde beze zbytku platí Poloniova rada ze Shakespearova Hamleta: „A především: zůstaň sám sobě věrný, a z toho poplyne jak z noci den, že budeš nezáludný také k jiným.“

9

Pokud nezískáme co

nejpravdivější obrázek o sobě samých, není pravděpodobné, že bychom byli schopni udělat si jej o jiných. 7

Srov. Jacobi, J.: Psychologie C. G. Junga . Praha, J. Kocourek 1992, s. 14. 8

Greyer, Peter: Measured Responses: What Some Say and Do. V: APT Bulletin of Psychological

Type, Vol. 31, No. 2 (2008), s. 38. 9

Shakespeare , W.: Hamlet. (Překlad E. A. Saudek). Praha, Odeon 1983, s. 144.

www. mgmtpress.cz


19

3 Jaký jsem typ? T

ypologie vychází z Jungova vidění osobnosti a jeho tří základních dimenzí

charakterizovaných každá párem preferencí. První v označení typu je dvoji

ce naší primární pozornosti na vnější nebo vnitřní svět – Extraverze -Introverze . Současně je to i způsob, jakým vydáváme a především obnovujeme naši psychickou energii. Dále je osobnost určena dvojicí Smysly -iNtuice neboli preferencí toho, jakým způsobem bereme věci na vědomí, jakým způsobem získáváme informace. Další dvojice Myšlení -Cítění určuje styl, jímž získané informace organizujeme a vyhodnocujeme. Novodobí typologové tuto trojici obohatili o další, v Jungově práci pouze nevyřčeně obsaženou dimenzi Usuzování -Vnímání , jak je nazývána u Keirseyho, Singer-Loomis či Myers-Briggs, nebo organiZování -Adaptování u Goldena. Je to náš oblíbený způsob, jímž si chceme uspořádat život a náš vnější svět. Jung sám preference nijak precizně nedefi noval, popisuje je jako sklon lidí dávat přednost tomu či onomu způsobu jednání, tak jako praváci dávají přednost dělat více činností a složitější úkony pravou rukou a leváci zase naopak.

Systém jungovské osobnostní typologie je tedy tvořen čtyřmi rozměry. Každý z nich má dvě krajnosti, meze, mezi nimiž se rozprostírá pole našich preferencí. Pro každý z krajních bodů těchto rozměrů existuje písmenné označení, vycházející z jejich anglických názvů, které jsou shodou okolností v některých případech shodné i s jejich českou podobou. Oněch osm písmen tvoří abecedu jakéhosi mezinárodního typologického esperanta, jímž lidé znalí tohoto systému komunikují a dorozumívají se. Extraverze bývá označována písmenkem „E“ a Introverze písmenkem „I“. Pokud dáváme přednost Extraverzi, objevuje se v označení našeho typu „E“, a v opačném případě příklonu k Introverzi písmenko „I“. Jungovská typologie tak pomocí kombinace čtyř párů písmen, označujících polarity psychických funkcí, vymezuje celkem šestnáct osobnostních typů. Kolem nich se strukturuje a krystalizuje naše osobnost, formují se naše obvyklé postoje a přístupy. Kombinací osmi dvojic vzniká šestnáct typů, z nichž do jednoho patříme.

Nejspolehlivější způsob, jak stanovit svůj osobnostní typ, je pravdivě vyplnit hodnověrný platný osobnostní dotazník nebo se zúčastnit semináře vedeného kvalifi kovaným školitelem. Následující řádky vám pomohou v jeho identifi kaci prostřednictvím popisů charakteristik, jimiž je typologická soustava defi nována.

www. mgmtpress.cz


Michal Čakrt

TYPOLOGIE

OSOBNOSTI

PRO MANAŽERY

Manažerské styly, rozhodování,

komunikace, konflikty, týmová

práce, time management a změny

V roce 2009 vydalo nakladatelství Management Press, s. r. o.,

nám. W. Churchilla 2, Praha 3, jako svou 389. publikaci

Obálku navrhl Petr Foltera

Vydání 2., rozšířené a přepracované

Sazba CADIS, DTP Studio, Praha

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

ISBN 978-80-7261-201-7

Doporučená cena 390 Kč

www.mgmtpress.cz

www. mgmtpress.cz




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist