načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Tvorba vizuálního zobrazení -- Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově - Jaroslav Vančát

Tvorba vizuálního zobrazení -- Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově
-11%
sleva

Kniha: Tvorba vizuálního zobrazení
Autor: Jaroslav Vančát
Podtitul: Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově

Publikace analyzuje poznávací základy výtvarného projevu v kontextu historie jeho sociálních a kulturních funkcí. Autor ve své práci především upozorňuje na zásadní změnu struktury výtvarného umění v ... (celý popis)
Titul doručujeme za 10 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  210 Kč 187
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2000
Počet stran: 167
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Datum vydání: 03.10.2000
Nakladatelské údaje: Praha, Karolinum, 2000
ISBN: 8071849758
EAN: 9788071849759
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace analyzuje poznávací základy výtvarného projevu v kontextu historie jeho sociálních a kulturních funkcí. Autor ve své práci především upozorňuje na zásadní změnu struktury výtvarného umění v dnešní době a na možnosti využití této proměny k proměně výtvarné výchovy. (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově) (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jaroslav Vančát - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

ÚVOD

11

ASPEKTY REFLEXE VÝTVARNÉHO UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ..........................13

Zkušenost s výtvarným uměním ................................................................................................13

Přístup к estetické hodnotě výtvarného díla...............................................................................14

Proces výtvarného umění ..........................................................................................................15

Komunikace o výtvarném umění jako aplikace jeho celistvého modelu..................................16

SOUČASNÁ SITUACE VÝTVARNÉHO UMĚNÍ........................................................................ 20

Problém komunikatívnosti výtvarného umění .......................................................................... 21

Problém originality umělce, hodnot uměleckého díla a inovace hodnot..................................23

Problém estetických hodnot současné umělecké tvorby........................................................... 25

NÁVRH MODELU UMĚLECKÉHO VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ

A ZACHYCENÍ SVĚTA................................................................................ 27

Předpoklady pro vytvoření modelu uměleckého výtvarného procesu......................................27

Podmínky platnosti navrhovaného modelu ..........................................................................27

Pragmatický účel uměleckého výtvarného procesu ........................................................... 28

Rozlišování mezi strategií poznání a strategií vnímání a uvědomění ................................30

Strukturální model uměleckého výtvarného procesu .................................................................33

Historický aspekt v strukturálním modelu uměleckého výtvarného procesu..................... 34

Konkrétní relace strukturálních modelů a jejich genetická návaznost................................35

Aplikace štrukturalistického modelu ....................................................................................36

MODELY HISTORICKY PŘEDCHÁZEJÍCÍ STRUKTURÁLNÍMU

MODELU VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ A ZACHYCENÍ SVĚTA...................................................37

Lineární model vizuálního vnímání a zachycení světa..............................................................37

Znakový (triangulámí) model vizuálního vnímání a zachycení světa......................................44

LURALITNÍ MODEL VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ A ZACHYCENÍ SVĚTA ............................49

Poznámka к metodě následujícího výkladu...............................................................................49

Proccsuálnost pluralitního modelu vizuálního vnímání a zachycení světa ..............................53

Strukturalita pluralitního modelu vizuálního vnímání a zachycení světa ................................54

Budování vizuální představy subjektu o realitě jako strukturální proces..................................57

Somatická úroveň ve strukturálním modelu vnímání................................................................60

Otevřenost potence vizuálního vnímání...............................................................................62


Strukturalita aktivace genetické potence smyslů ................................................................ 63

Ontogenetická úroveň ve strukturálním modelu vnímání..........................................................66

Zrak jako konceptuálni smysl interakce s realitou.............................................................. 66

Predestinace „vzniku tvaru“ ..................................................................................................68

Neuronové „zakotvení“ zrakové informace.......................................................................... 69

Koncept strukturální souvislosti somatické a ontogenetické

úrovně vizuálního vnímání ...................................................................................................71

Koncept strukturální souvislosti ontogenetické a sociální

úrovně vizuálního vnímání ....................................................................................................72

Koncept strukturální souvislosti somatické a sociální

úrovně vizuálního vnímání ....................................................................................................75

Funkce sluchu ve vnímání světa ............................................................................................76

Smyslová koordinace jako základ primárního vizuálního rozěleňování ............................77

Sociálně znaková koordinace a rozěleňování vizuálního vnímání ...........................................78

Sociální vrstva strukturálního modelu vizuálního vnímání a vizuálního zobrazení...........78

Tvorba vizuálních znaků a funkce výtvarného umění ........................................................79

Strukturální vývoj kvalit vizuálních znaků jako historická funkce.................................... 81

PROCES SOCIALIZACE VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ V ONTOGENEZI.................................... 84

Úloha řeči v socializaci vizuálního vnímání ...............................................................................85

Vizuální vnímání a zobrazování při omezené jazykové komunikaci..................................86

Bezobrazná a obrazná vizualita..............................................................................................90

Jazyková souvztažnost obraznosti......................................................................................... 91

Proccsuálnost vývoje osobnosti a proccsuálnost jazykové komunikace ............................93

Řečová souvztažnost vizuálního vnímání ...................................................................................94

Analýza vztahu obraznosti a vizuálního vnímání................................................................ 95

FUNKCE VIZUÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V STRUKTURÁLNÍM

MODELU VNÍMÁNÍ A ZACHYCENÍ SVĚTA...............................................................................98

Funkcionalita vizuálního zobrazení..............................................................................................98

Aktualizační proces přijímání modelu reality v mysli ........................................................99

Nesoulad aktuálního a stávajícího modelu reality v mysli ...............................................101

Uplatnění znaku v systému rozpoznávání a transformace aktuálních

modelů reality v mysli...........................................................................................................102

Účinnost vizuálního znakového modelu ................................................................................... 103

Praktické závěry ze srovnávání znakového modelu a modelu v mysli ............................104

Vizuální vnímání jako strukturovaná interakce ..................................................................106

Historické pojetí vývoje vizuálního vnímání jako růst jeho struktury..............................107

RESTRUKTURACE VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ SUBJEKTU

VE VZTAHU K RESTRUKTURACI VZTAHŮ VE SPOLEČNOSTI.........................................109

Úloha vizuálního zobrazení v socializaci vizuálního vnímání ...............................................109

Geneze vizuálního zobrazení................................................................................................ 109

Historické a sociální předpoklady interpretace kontextu vizuálního znaku....................... 110

Vrstvy obsahu vizuálního zobrazení..........................................................................................111

Ontologická vrstva působení vizuálního zobrazení..............................................................112

Rozšiřování obsahu vizuálního zobrazení na podkladě

nového ontologického kontextu............................................................................................112


PODÍL VIZUÁLNÍCH MODELŮ NA PROMĚNĚ VNÍMÁNÍ SVĚTA .................................... 114

Specifičnost vizuálního zobrazení ve vztahu к řeči ................................................................114

Růst strukturální kvality vizuálního zobrazení.........................................................................116

Historický posun interpretace vizuálního znaku

jako nárůst životní zkušenosti ..................................................................................................117

Nevčdomý a uvčdomčlý přístup к vizuálnímu znaku........................................................117

Magický a dualistický přístup к vizuálnímu znaku............................................................118

Lineární a strukturální pojetí interpretace znaku jako

získávání životní zkušenosti ................................................................................................119

Historie tvorby vizuálních znaků (výtvarného umční) jako narůstání

strukturálních souvislostí poznatků .....................................................................................120

PROMĚNA VÝTVARNÉHO UMĚNÍ JAKO PROMĚNA JEHO

GNOZEOLOGICKÉ A KOMUNIKAČNÍ FUNKCE .................................................................... 122

Základní atributy strukturálního modelu výtvarného umčleckého procesu............................122

Nevčdomý a uvčdomčlý přistup к umčlcckému procesu

z hlediska vnímatcle .............................................................................................................125

Umčlccký proces z hlediska tvůrce..................................................................................... 126

Ontogcnczc umčlecké tvorby jako ontogeneze gnozeologické

a komunikační funkce...........................................................................................................129

Subjektivní konkretizace obsahu vizuálních modelů,

jejich pluralita v komunikaci a jejich historická promčna.................................................130

Hodnota umčleckého díla .......................................................................................................... 132

Obraz jako sociální kalibrace vidční ...................................................................................132

Umčlccký obraz jako kreativní experiment ........................................................................ 134

Časoprostorové souřadnice originality výtvarného umčleckého díla..................................135

Originalita výtvarného umčleckého díla jako sociálnč strukturální faktor........................136

Aktualizace sociální pozice při interpretaci umčleckého díla

a při určování jeho hodnoty..................................................................................................138

Subjektivní interpretace originality umčleckého výtvarného procesu

v její historické strukturální souvztažnosti.................................................................................139

Vizuální modus - historická a sociální strukturální souvztažnost pro vzájemné

porovnání subjektivních occnční kvalit umčleckého výtvarného díla....................................143

Hodnocení umčleckého díla jako projev zastávaného vizuálního modu..........................144

UPLATNĚNÍ DYNAMICKÉHO STRUKTURÁLNÍHO MODELU

VÝTVARNÉHO UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ..............................................................147

Dosavadní odstup výtvarné výchovy ve vztahu к výtvarnému umční..............................147

Místo výtvarného umční v procesu výtvarné výchovy............................................................149

Subjektivita v umčlcckém procesu jako východisko výchovy .........................................149

Aktualizační pozice výtvarného umční ve znakovém procesu .........................................150

Místo výtvarné výchovy v procesu výtvarného umční............................................................150

Výtvarná výchova na místč diváka v struktuře umčleckého procesu..............................150

Uvčdomčlost a neuvčdomčlost uplatnění vizuálního modu

ve výtvarné výchově.................................................................................................................152

Zmčna vizuálního modu v průběhu života jednotlivce..................................................... 152


PROMĚNA OBSAHU VNÍMÁNÍ VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ 20. STOLETÍ

JAKO PODKLAD К PROMĚNĚ VIZUÁLNÍHO MODU

V SOUČASNÉ VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ....................................................................................... 154

Syntetický náhled na modemu jako na promčnu vizuálního modu.......................................... 154

Promčna obsahu vnímání svčta od objektu к procesu a struktuře...........................................156

Destrukce stability a statičnosti objektu...............................................................................156

Konstruktivní povaha dadaismu při zvýznamňování nového obsahu ................................158

Vztah modemismu a postmodernismu.................................................................................159

Mcdializacc současného výtvarného umční........................................................................ 160

SHRNUTÍ...........................................................................................................................................163

BIBLIOGRAFIE................................................................................................................................164




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist