načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Trika od Aptáka 2 -- Malujeme tekutými barvami - Irena Slavíková

Elektronická kniha: Trika od Aptáka 2 -- Malujeme tekutými barvami
Autor:

Tekuté barvy se dostaly do popředí zájmu při zdobení textilu, proto vznikla potřeba i jakési „učebnice“, která by byla vždy po ruce. Najdete v ní, jak s tekutými barvami co nejlépe ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  143
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  169 Kč
15%
naše sleva
4,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 64
Rozměr: 24 cm
Úprava: svazků : barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5625-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tekuté barvy se dostaly do popředí zájmu při zdobení textilu, proto vznikla potřeba i jakési „učebnice“, která by byla vždy po ruce. Najdete v ní, jak s tekutými barvami co nejlépe zacházet.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Irena Slavíková - další tituly autora:
Trika od Aptáka -- malovaná, batikovaná, razítkovaná Trika od Aptáka
Slavíková, Irena
Cena: 169 Kč
Trika od Aptáka -- malovaná, batikovaná, razítkovaná Trika od Aptáka
Slavíková, Irena
Cena: 143 Kč
Trika od Aptáka 2 -- Malujeme tekutými barvami Trika od Aptáka 2
Slavíková, Irena
Cena: 169 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Vyro bte si
originální tričko!
Razítka
̃
textilní barvy
̃
šablony
̃
nažehlo vačky
̃
ko ntury
www.aladine.cz
TEXTILNÍ WORKSHOPY IRENY SLAVÍKOVÉ
Irena Slavíková
Š
ikovné ruce
TRIKA
OD APTÁKA 2
Irena
Slavíková
Irena
Sl ík á
od Aptáka 2 od Aptáka 2
TRIKA
m
a
l
u
j
e
m
e

t
e
k
u
t
ý
m
i

b
a
r
v
a
m
i
m
a
l
u
j
e
m
e

t
e
k
u
t
ý
m
i

b
a
r
v
a
m
i





Irena Slavíková
Tr i ka o d A p t á ka 2
malovaná, batikovaná, razítkovaná
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, Praha 7
obchod@grada.cz, www.grada.cz
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
jako svou 6182. publikaci
Tex t y I re n a S l av í ková
Fotografie na obálce a v textu Irena Slavíková
Sazba a grafická úprava obálky Marcela Veličková
Odpovědná redaktorka Jana Minářová
Počet stran 64
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny Havlí čkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
ISBN 978–80–271–9139–0 (pdf)
ISBN 978–80–247–5625–7 (print)
Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto za ně nelze
převzít odpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani
majetkové škody.





3
O Aptákovi 4
Začínáme 4
Te x til 5
Tekuté barvy 6
Razítka 8
Razítkovací textilní
polštářky 9
Kontury 10
Co by se ještě
mohlo hodit 11
Štětce 12
Malujeme klasicky štětcem 14
Malujeme pomocí „fleků“ 16
Spreje 18
Magický kruh 20
Ornamenty a ptáčci 22
Duhový podklad 23
Sovy na stromě 24
Lepicí páska – motýlkové 26
Šablony 28
Šablonka bez malování 33
Celý obrázek jednou šablonou 34
Kombinujeme srdíčka 36
Kočky ve dvou kruzích 38
Španělská mandala 40
Barevné vrstvy přes sebe – vločka 44
Vále ček 46
Váleček přes šablonku 48
Jednoduché zdobení více tiskátky 49
Anglická vlajka 50
Jedeme do Paříže 52
Malujeme mrakodrapy 54
Malujeme bambus 56
Batika sprejem i válečkem
– krešování 58
Tučňáci se rádi kloužou
(Vánoce podle Barunky) 60
Výlet do Anglie 62
OBSAH





Vítejte op ět u malování s Aptákem. Od doby,
kdy vyšla první knížka Trika od Aptáka
neuběhlo zase tolik vody, ale i přes to vyvstala nutnost
napsat další díl. Na trhu se totiž objevily tekuté
barvy, kterými se dají vytvářet nádherné
efekty, rozpíjet, sprejovat, válečkovat,... z Aptáka se
tak přes noc stal „sprejer“ a za poslední rok
nepoužil téměř jiných barev.
Tekuté barvy se staly číslem jedna na všech
aptákovských textilních kurzech, proto vznikla
potřeba jakési „učebnice“, která by mohla být
u Vás doma v knihovně vždy po ruce a mohla
by vám přiblížit, jak s tekutými barvami co
nejlépe zacházet, případně připomenout, co jste
se na kurzu naučili. V této knížce jsou projekty
zamířeny na použití tekutých barev a kontur.
Klasické husté barvy použijeme v této knížce
vlastně jen pro cákání přes obrázky, i když i
tekutou barvou lze cákat... ale nebudu předbíhat.
Doufám, že vás také tyto barvy uchvátí nikdy
nekončícím množstvím experimentů,
nečekaných zvratů, překvapivých výsledků. Žijí si
svým vlastním životem, občas se je podaří
zkrotit a výsledek je podobný tomu, co jste
chtěli, ale občas Vás donutí, abyste se vy
přizpůsobili jim. A to je krásné, otvírají se další
výtvarné obzory. Nikdy nebude jeden obrázek
stejný s druhým. Nikdy Vás tekuté barvy
nenechají usnout na vavřínech. Nikdy nebudete
moci říct, že už Vás nemůžou ničím překvapit.
Irena Slavíková – Apták
Za čínáme
1. Určíme si počáteční charakter,
to znamená, jaký bude motiv
i barevnost (pomocí válečku, sprejů,
šablon). Doporučuji pouze tekutými
barvami.
2. Po zaschnutí tohoto
„pozadí-podkladu“ namalujeme zamýšlený ústřední
motiv pomocí šablony, razítek nebo
klasicky štětcem (vlastní rukou).
Štětcem lze malovat jak tekutými,
tak hustými barvami.
3. Na závěr domalujeme konturami
a pocákáme (vlastní rukou).
Mnoho základního již bylo
popsáno v první knížce,
nechci se proto k tomu
příliš vracet. Něco málo ale
bude potřeba pro jistotu
zopakovat, ale opravdu jen
stručně. Vás, co nejste hrdými
majiteli prvního dílu, tedy poprosím, pokud Vás
malování na textil zajímá, pak si ur čitě pořiďte
i první knížku „Trika od Aptáka“, která také
vyšla v nakladatelství Grada. Díky .
V první knížce jsme řešili podklad pod
samotnou malbou převážně batikováním. Díky
sprejům, válečkům a šablonám tuto funkci
krásně za batiku převezmou právě tekuté barvy.
Zjednodušený postup malování na triko
by mohl vypadat takto:
O Aptákovi
44





Te x til
Spolehliv ěji se dekorují materiály z přírodních vláken, ale lze malovat vlastně na cokoli. Důležité je,
k čemu bude malovaný textil sloužit, například jestli bude potřeba jej někdy prát. Pozorně si
přečtěte doporučení výrobců na jejich barvách. Podle toho pořiďte odpovídající barvu na vámi zvolený
textil. Většinou se ale setkáváme s malováním na „přírodní materiály“, nejčastěji na bavlnu.
Jsou různé druhy přírodních vláken, jsou různé druhy bavlny, jsou různé druhy jejich zpracování, jejich
chemických úprav při výrobě. Do toho nelze vidět hned na první pohled, co je nejlepší, je potřeba
vyzkoušet prakticky různé druhy výrobků. Pokud chcete svůj malovaný textil třeba i prodávat, tak
praktický průzkum nepodceňujte a držte se toho, co se vám nejlépe osvědčí v komfortu malování,
fixování, praní, životnosti. Prozkoumejte všechno několikrát. Pak budete mít co nejméně reklamací.
Jestli malujete jen pro sebe, můžete si textil pro jistotu předem vyprat. Nemusíte se bát
experimentovat a případné vady na kráse časem zamalovávat nebo domalovávat.
Některé druhy materiálů nehezky vedou barvy, způsobují rychlé, zaschlé fleky. Ale to poznáte teprve
tehdy, až když je zkusíte pomalovat. Zkuste pak zapřemýšlet, pokud se vám něco takového stane,
všechno se dá zase nějak domalovat, překrýt, přerazítkovat a zamalovat. Jen vymyslete jak. Žádný
flek pak není nechtěný.
Předem se raději vyvarujeme strukturálních látek, na které se nekreslí zrovna příjemně. Hlavně v tom
případě, kdy chceme nějakou složitější malbu. Štětec drhne, proto nedělá krásné rovné čáry. Udělat
jemný detail bývá horor. Mezi strukturální látky řadíme také žebrovanou pleteninu (žebrová vazba).
Čím plastičtější je toto „žebro“, tím se hůř na textil maluje, navíc se obrázek po oblečení nehezky
roztáhne. Často se nenápadně tváří jemná žebrovaná pletenina 1:1 nebo i jemně chlupatá látka.
Pořádně si látku zblízka prohlédněte, zkuste si ji roztáhnout, podrobně ji prozkoumejte. Štěstí přeje
připraveným. Když se i přesto dostanete k pomalování nějaké té problematičtější látky, jděte do boje
opatrně, nejdřív zkoumejte své možnosti.
Kam umístit obrázek? Pokud váháte, tričko si oblečte a označte si zlehka tužkou nebo křídou, kde
by se vám obrázek líbil, přibližně v kterých místech. U interiérových textilií, jako jsou třeba ubrousky,
ubrusy, popřemýšlejte předem, jestli chcete dekorovat místo, kde se dávají talíře nebo třeba střed
stolu, lem ubrusu,... kde by obrázek vlastně nejlépe vynikl, nebyl schovaný třeba pod vázou, pod
talíři a podobně. Stejně popřemýšlejte u dalších výrobků. Kravaty si odměřte, kde bude uzel, tam by
nebyl obrázek vidět. U kšiltovek je hezké ozdobit i kšilt. Čepice všeobecně je tvarovaná prostorová
věc, stejně jako třeba obuv, o něco hůře se na ně kvůli tomu maluje. Lepší je, když si takovou věc
vycpete například zmačkanými novinami, pak se lépe dá přitlačit na štětce, tiskátka,... aby se látka
tolik neprohýbala.
5





Pro snadn ější pochopení, jak tyto barvy fungují, by mělo pomoci jejich srovnání s vodovými barvami,
kterými běžně malujeme na papír. S nimi určitě máme všichni bohaté zkušenosti už z dob školní
docházky. Zkuste si představit, jak se maluje s barvami temperovými (hustými), ale také s barvami
vodovkovými (tekutými). Temperou se dá krásně vrstvit, pastovat, dělat plastické reliéfy, překrývat jednu
vrstvu druhou. Vodové barvy zase jsou jemné, průhledné, krásně se do sebe zapíjejí, flekují, při překrývání
vrstev se vzájemně spojují do jiné výsledné barvy. Vodovou barvu byste si například nevzali na kreslení
na tmavý papír. A další a další... to vše stejně funguje i u kreslení na textil.
„Vodová barva“ je barva efektní. Za všechny efekty můžou tekuté barvy. „Temperová barva“ Vás
ničím nepřekvapí, je to jistota. Kam ji dáte, tam zůstane, nikam neuteče, nezmění se. Navíc všechno
schová a překryje.
Na fotce vidíte, co v šechno řadíme do
„tekutých barev“. Klasické náplně vidíte v zadní
řadě. Lze jimi malovat štětcem i je doplňovat
do sprejovacích mechanik (uprostřed). Také
jimi můžeme oživovat náplň v razítkovacích
polštářcích (úplně vpředu), když už jim
vyschne náplň originální.
Pro textil také máme klasické husté (tempero -
vé) barvy, které se dají krásně vrstvit, vytvářet
tím z nich reliéfy. Ale to je v případě textilu
nevhodné, protože cokoli, co odstává od textilu, tak se dříve či později utrhne, ošoupe, vypere. Ale
jejich použití je známější, jsou na trhu lépe zastoupeny, s největší pravděpodobností, kdo už
malujete na textil, pak je doma máte. Jsou obvyklejší, klidně s nimi malujte dál. Jen je moc nevrstvěte,
snažte se je provzdušňovat vhodným vzorem a větším ředěním vodou. Není vhodné velkou část
trika těmito barvami souvisle pomalovat v nějaké větší vrstvě.
Ideální stav je mít doma oba druhy barev a vzájemně je kombinovat. Husté budou vypomáhat,
když nebudete vědět, jak dál. Tím se třeba sblížíte více s méně obvyklými tekutými barvami a
časem možná zjistíte jako já, že vám ty tekuté už stačí k malování samy.
Nemusíme mít doma všechny odstíny barev, postačí jen pár, z těch si pak můžeme namíchat
odstíny další. Pro všechny běžné barvy platí stejné míchání barev ze základních 3 odstínů (žlutá, modrá,
červená). Začneme světlejší barvou ze dvojice, pomaličku do ní přidáváme tu tmavší. Tmavší barva
má větší sílu, proto s ní šetříme – přidáváme ji opatrně.
MÍCHÁNÍ IZINK–BAREV PODLE APTÁKA: postupně pomalu přidáváme do první světlejší barvy druhou – tmavší
základní míchání
O – oranžová F – fialová Z – zelená
odvozené míchání
R – o řechová K – kaštanová T – tyrkysová
Te k u t é b a r v y
6





P řehledněji je popsáno „pro i proti“ u obou druhů barev v následující tabulce:
Pozor! Jde opravdu o dvě odlišné „rodiny“ barev. Nelze dosáhnout kvalitní tekuté barvy
tím, že si naředíte vodou barvu hustou! Zjednodušeně řečeno: husté barvy se spojují do filmu
(proto zůstávají na povrchu látek, jsou krycí). Tato vlastnost, i při velkém zředění, způsobí ucpání
válečku, ucpání sprejovací mechaniky. Navíc ztratí naředěním svou brilantnost (výrazný, sytý odstín),
nikdy nebude efekt z ní tak výrazný jako z tekuté barvy, pokud vůbec nějaký bude.
7
TEKUTÉ BARVYHUSTÉ BARVY
PROPROTI PRO PROTI
1) spojí se s podkladovou tkaninou,
vpije se do její struktury. Díky tomu
je odolná vůči oděru a otěru při
nošení a praní. Nemá vliv na původní
vlastnosti podkladového materiálu. To
je důležité hlavně pro pružnost pletenin
– triček. Nevytváří "pevný krunýř".
1) nejsou krycí, to
znamená, že nejsou vhodné
pro tmavý textil.
1) jsou krycí, hodí se pro
tmav ý textil. Překryjí také
skvrny a vady v malbě.
1) z ůstávají na povrchu tkaniny,
pokud je velká vrstva, pak utvoří
nepříjemný "krunýř", který má vliv
na původní vlastnosti materiálu.
Například trička přestanou pružit.
Jsou díky tomu i náchylnější
na oděr a otěr při nošení a praní.
2) zapíjejí se, vytváří krásné
přechodové barevné vrstvy.
2) nelze je zapíjet do sebe.
3) výborné pro sprejování. 3) nevhodné do sprejů.
4) výborné pro malbu válečkem. 4) nevhodné pro malbu válečkem.
5) studená batika, šibori. 5) nelze
6) vymývání (zesvětlování) vodou. 6) nelze
7) solný efekt. 7) nelze
8) styl kresby v čínském stylu. 8) pokud velmi naředíme vodou,
pak lze, ale barva si již nezachová
svou brilantnost.
9) vhodné pro jemné i pevné,
materiály. I pro strukturované
povrchy (plastické vzory, díry,
chlupy, třásně...).
9) nevhodné pro jemné materiály,
malba je pro n ě moc "těžká".
Strukturované vzory tyto barvy
"zalepují".
10) nelze použít jako
konturu.
10) díky konturovacímu
nástavci lze pou žít i jako
konturu. Nebo jimi lze
doplnit prázdnou lahvičku
po spotřebované kontuře
(lze jen některé druhy
kontur).
11) nelze je překrývat
za mokra.
Za sucha jen tmavší
odstín přes světlejší.
11) lze p řekrývat za mokra
i sucha.
Lépe za sucha.
12) nevhodné pro
tupování houbičkou.
12) v ýborné pro tupování
houbičkou (nejen přes
šablonku).
13) lze jimi oživovat textilní razítkovací
polštářky.
13) není vhodné. Po zaschnutí barvy
uvnit ř polštářek zatvrdne.
14) lze udělat přenosový tisk
(druhotný otisk plastové šablony)
14) nelze





Razítka (tiskátka)
Tiskneme plastickou (reliéfní) stranou, která
m ůže být z různých materiálů i různých
barev (na fotce vpravo). Vrchní strana s
vyobrazením vzoru na tiskátku bývá náchylná na
smazání obrázku při nešetrném zacházení (na
fotce vlevo). Čistíme je nejlépe teplou vodou,
trochou odmašťovacího přípravku a jemným
kosmetickým kartáčkem. Po větších akcích lze
razítka, pokud jsou kvalitně vyrobena, vyčistit
hromadně pomocí šetrného pracího
programu v pračce. Razítka při praní dejte raději i do
ochranného obalu.
Na textil jsou vhodnější vyrobená z měkčí gumy a s hlubším reliéfem. Ale máme na trhu spousty
nejrůznějších druhů tiskátek. Vyrábějí se speciální řady určené přímo pro razítkování na textil, tato
jsou větších rozměrů i hlubšího reliéfu (na obrázku vlevo). Bylo by ale škoda neotisknout si na textil
také jiná razítka, která se nám líbí. Od těch hrubších textilních se tak můžeme dostat k jemnějším
scrapbookovým (to znamená určeným na papír – detailnější menší) až po nejjemnější gelová
(průhledná). Gelová je nutno přichytit na průhledný akrylový bloček (na obrázku vpravo). Pro kvalitu
otisku je jedno, jestli jsou razítka nalepená na gumovém nebo dřevěném podkladu. Záleží
především na jejich složitosti (množství detailů), a na jejich hloubce (reliéfu).
Čím jemnější vzory, tím je potřeba zjemnit i nános barvy na tiskátkách. Jen tak se nám podaří hezké
detailní otisky na textil. Na jemnější reliéfy je určitě potřeba mít razítkovací textilní polštářky.
Váhání, která razítka
k sobě
nakombinovat, pomůžou vyřešit
tematicky sladěné
sady razítek, které
mají různé velikosti,
jemnosti, charakter
vzoru,... udrží tvůrce v
jednom stylu, ale
pomůžou jej navíc
rozšířit o nové nápady.
8





Pol štářky se kupují již naplněné barvou, časem se ale dají oživovat tekutými textilními barvami
(husté by je ucpaly!), když už původní odstín začíná blednout. Použijeme ale jen malé množství,
aby nám polštářek zase příliš „neplaval“. Razítkům vždy tlačíme na středy, ne na jejich okraje. A to
při přiložení na razítkovací polštářek, tak i při přiložení na textil. Tím budeme mít rovnoměrný hezký
otisk. Pokud tlačíme na okraje, pak s největší pravděpodobností otiskneme i tyto okraje samotné
(čáry okolo samotného obrázku). Současně jeho střed bude nedotištěný.
Základní postup:
1. Razítka přiložíme na polštářek plastickou částí.
2. Otiskneme na textil.
3. Pro každý motiv je potřeba opět namočit tiskátko do podušky, aby byl rovnoměrně probarvený.
4. Po použití razítko očistíme nejlépe pod tekoucí vodou (nebo vlhčeným ubrouskem).
tlačíme na na „bříško“ na polštářku tlačíme na na „bříško“ na textil
Razítkovací podušky mohou mít různé barvy,
záleží na Vás, které se vám budou nejvíce líbit.
Já nejvíce využívám černou barvu polštářku.
Jemné detaily tiskátek s ní lépe vyniknou,
razítko se tím dostane do popředí obrázku.
Barevné polštářky používám spíše jako doplňkové
k motivu, otisky z nich nejsou tolik výrazné,
zdají se mi více jakoby v pozadí. Dávejte si
pozor, pokud měníte barvy polštářků pro jedno
tiskátko, abyste při přechodu z barvy do barvy
měli razítko čisté a neušpinili si podušku jinou
barvou. Jde hlavně o přechod z černé
podušky do nějaké barevné (světlejší).
tla číme na okrajích
Razítkovací textilní polštářky
9





Kontury krásn ě dokončí celé dílo, obohatí o barvy a o výrazné linky, jemné i silné. Dodělají detaily;
podtrhnou světla i stíny. Oživí místa, která se v obrázku ztrácejí. Opět bych doporučila odzkoušet
si předem různé druhy kontur, které se dají na našem trhu koupit. Každému z nás se bude lépe
tvořit s jiným „systémem“. Někdy jsou kontury řidší, pohodlněji tečou, ale mají tlustší čáru (některé
značky nabízejí na tyto kontury konturovací nástavce, které čáru zjemní). Někdy jdou víc ztuha,
ale odměnou je jemná čára. Glittrové (třpytkové) kontury, které obsahují drobné částečky (glittry
– třpytky), ale častěji tyto jemnější tubičky zacpávají, musíte mít tak vždy po ruce nějaký jemný
špendlík (drátek). Některé kontury se po vypotřebování dají zpětně naplnit hustou barvou a máte
k dispozici zase konturu novou (většinou lze u typu kontury B – viz obrázek).
Základní postup:
1. Kontury v hliníkovém obalu mačkáme
odspodu – A (rolujeme jako zubní pastu).
V plastovém obalu, kde obal nerolujeme,
pokud barva nevytéká, můžeme si pomoci
jejím sklepáním směrem do konturovací
hlavy – B.
2. Jakoukoli konturu se snažíme vždy mírně
zapracovávat do struktury textilu jemným
přítlakem. Nikdy nepouštějte konturu
z výšky! Když se budete bát a budete
příliš jemní při jejím nanášení, pak vám barva ulpí jen na povrchu vláken. Při praní se pak rychle
sloupne z textilu pryč. Nebude se mít za co zachytit.
3. Po zaschnutí je potřeba fixace, kontury jsou plastické (nejvíce odstávají od textilu), mají tendenci
se lepit na žehličku. Proto žehlete přes pečicí papír nebo jemné plátýnko. Případně z rubu
malované strany.
4. Kontury použijeme až úplně na závěr – pro závěrečné dokončení obrázku. Jsou nejvíce
plastické. Při případné chybě je lze přemalovat už jen dalším vrstvením kontur nebo hustých
barev, což není žádoucí, abychom na textilu navršili „pohoří“, které se nám pak snadno sloupne,
odře při používání. Obrázek by neměl být těžší (příliš mnoho barev a kontur) než samotný textil,
na který jsme malovali.
Kontury
Kontury mohou být základní (gloss), metalické (metal), perleťové (pearl), třpytkové (glitter),
průhledné (clear), nafukující se teplem (puff). Některé kontury jsou určené pouze na světlý textil, nejsou
krycí. Na to si dávejte pozor při malování, který typ použijete, abyste pak nebyli zklamaní, že po
zaschnutí kontura není vidět. Také některé glittrové (třpytkové) kontury mají bílé pojivo, které po
zaschnutí zprůsvitní. Proto se nelekejte, když při malování například místo tmavě červené vylézá
z tuby něco jemně narůžovělého. Rozdíl v odstínu může být někdy hodně markantní.
Kontury používejte jako kontury, to je obrysy, čáry,... pokud byste je roztírali do ploch štětcem,
zacházeli s nimi jako s malovacími barvičkami, chtěli něco klasicky vymalovat, nebudou hezky krýt,
udělají na ploše jen barevný nádech. Stejnou službu (barevný nádech) udělají i naředěné klasické
barvy, které vyjdou cenově příznivěji.
10





Nezapomeneme do ka ždého trička si dát
pro jistotu kus igelitu, aby se nám malovaná
strana neprosákla do strany druhé. Já
preferuji igelit před papírem (novinami,...), protože
nasákavý materiál mi bere moji barvu a
nedovolí mi krásné zapíjení všech barev do
textilu. Ovládá moje barevné experimenty bez
mého dovolení.
Kuchyňské utěrky jsou naprosto úžasní
pomocníci, můžete jimi rychle a bezpečně
průběžně odsávat zbytečně mokrá místa.
Krásně všechno do sebe nasají, tím
očistí z nejhoršího jak šablonku, tak i všechna
okolní místa (igelity, papíry,...). Můžeme jimi
převálcovat šablony, přes které jsme
sprejovali, ale i druhotné otisky těchto šablon.
Netrháme jednotlivé čtverečky příliš často,
pokud se válec utěrek tenčí, ztrácí tím na
kvalitě odsávání. Nemusíme se bát, že
špinavý válec samovolně zabarví čistá místa
na textilu, válec barvu nepouští, nechává si
ji pro sebe.
Vlhčené kapesníčky se hodí vždy mít po
ruce, hlavně pokud poblíž není voda.
Očistíme si jimi ruce, dále ušpiněnou pracovní
plochu i samotná razítka.
Na barvy se hodí mít palety nebo
nádobky nejrůznějších tvarů i velikostí. Můžeme
si do nich odlít trošku tekutých barev a díky
tomu s nimi lépe malovat štětcem nebo je
míchat do nových odstínů. Jako paleta nám
poslouží třeba plastový talířek, víčko od
plastové krabi čky, prázdná bonboniéra (plastové
prohlubně po bonbónech),...
Plastové panáky na odlití tekuté barvy
mají vlastně stejnou funkci jako palety
(odstavec výše), hodí se ale hlavně tehdy,
pokud je třeba odlít větší množství barvy.
Mističky pro válečkování (míchání barev,
následné vpití do válečku), které nám
umožní pohyb válečku uvnitř. Můžeme použít
cokoli omyvatelného, co najdeme doma.
Třeba plastové nádobky od másel, salátů,
zmrzlin... více je popsáno v kapitole Váleček.
Špejle nám zase pomohou přidržet
neposlušnou část šablonky při sprejování. Více
v kapitole Spreje.
Igelity a tvrdé papíry, které nám poslouží
jako zábrana – rezerva kolem šablon.
Přikryjeme jimi části šablon, které nechceme mít
sprejované. Více v kapitole Šablony.
Konturovací nástavce plní funkci kontury,
ale také je ráda používám při závěrečném
„cákání“, vytváří zajímavé čáry, které rukou
jen těžko napodobíte. Lze je našroubovat na
příslušné husté barvy od stejného výrobce.
Více v kapitole Štětce. Na fotce vidíte další
nástavce (molitanové), které samozřejmě
můžeme také využít ke kreslení. Musíme mít
jen správnou lahvičku k danému nástavci.
Ideálně oboje od stejného výrobce.
11





Š tětce
Úplně jednoduše začneme s malováním
tekutými barvami pomocí štětce. Ty volíme takové,
se kterými se vám nejlépe pracuje. Důležité
v malbě na textil je především to, aby štětce
vydržely nehezké zacházení, aby nebyly
příliš jemné. Textil není hladký jako papír, štětce
proto hodně trpí, z toho důvodu volíme umělé
pevné chlupy. Nejraději dále pak štětce
tlustého plochého tvaru. Když na ně přitlačíme,
máme tlustou linku. Při oddalování štětce od
textilu a jeho natáčení do boku, se linka zužuje.
Máme díky tomu „dva v jednom“ – jedním
tahem uděláme linku tlustou i tenkou.
Štětcem můžeme také klasicky vymalovávat. Na obrázku vidíte příklad vymalovávání některých
razítek žlutou barvou. Otisk razítka ale neslouží jako kontura, neudrží barvu v ohraničené části. Proto
kolem krajů malujeme opatrněji a nenamáčíme štětec příliš ve vodě, barva je tekutá sama o sobě
dost. Obrázek by se zbytečně více rozpíjel. Je to skvělá věc v tom, že nepřekryjí pod sebou již
natištěné razítko, zůstává hezky vidět (například obličej hvězdičky na obrázku).
Na spoustě mých triček vidíme cákance barvou. Na ty je vhodné mít vodní štětec (s nádržkou na
vodu), jeden vidíte na obrázku na začátku této kapitoly. Jeho nožička se dá naplnit vodou, to pak
velmi usnadňuje ony cákance vytvořit. Plnění štětce vodou lze také využít při samotné malbě na
textil. A to podle toho, jestli nám bude vyhovovat v našem stylu malování, pak si vodu dáme nebo
ne. Hodně to odvisí od vlastností malovaného textilu. V tomto lze jen těžko obecně radit, záleží na
zmíněném osobním pocitu při samotném malování.
Když už je řeč o cákancích, používáme dva druhy. První byl právě popsán, ten se provádí štětcem.
Jakmile cákáme malou silou, pak je jen pár kapek. Pokud se naštveme (cákáme velkou silou) a
jakoby sekneme sekerou (vodorovně s látkou), tak kapky utvoří seřazenou čáru. Čím víc se u sekání
sekerou naštveme, tím výraznější a delší bude cákanec.
12





Dal ším druhem jsou cákance pomocí konturovacího nástavce. Ten díky našroubování na hustou
barvu plní úlohu kontury. Kolmo na textil barvu odkapáváte (jako zobe slepička). Když použijeme
opět styl sekání sekerou (vodorovně s textilem), odměnou vám bude souvislá čára. Čím větší silou
sekneme, tím delší bude čára. Všimněme si rozdílného držení barvy v ruce. Při tečkách držíme
barvu kolmo k textilii, při čárách vodorovně s textilií.
Ukázka různých cákanců na hotovém výrobku – ubrousku. Nástavec je nejprve našroubovaný na
bílé barvě, pak očistíme a našroubujeme na růžovou. Použity jsou jemné kapky i výrazné (sekání
sekerou). Všechny cákané čáry můžete natáčet pohybem ruky ještě také směrem do boku. Bílá
vlnovka na první fotce je klasické použití nástavce jako kontury.
Pokud to tedy shrneme, na všechny cákance lze použít oba druhy barev: husté i tekuté. Z
tekutých jsou menší a jemnější kapky (méně barevně výrazné), z hustých naopak velké, jasných barev,
jsou dobře viditelné. Pro začátek začněme tedy těmi méně výraznými tekutými, na těch nejprve
natrénujeme styly cákání. Pak už můžeme vyzkoušet výraznější hustými barvami.
13





1. Jako první si otestujeme klasický způsob
malování. Ničeho se nebojte, nalijte si trochu
tekuté barvy do mističky (palety, kelímku,...)
a zkuste štětcem malovat stejně, jakoby jste
malovali na papír. Nejdříve namalujeme základ
obrázku modrou barvou.
Malujeme klasicky štětcem
2. Postupně přidáváme další barvy, ale už jen
akcenty. Zelenou na lístečky, trošku i do středu
květu. Motýlka vynecháme, tím jej oddělíme
od kytičky, aby s ní barevně nesplynul. Na
fotkách také vidíte, že každou barvou ještě
trošku pocákám (štětcem) okolí obrázku.
3. Dále malujeme červenou (magenta). Dáme
trošku i do motýlka. Opět spíše do jeho středu
– k tělíčku.
4. Průběžně zapíjíme jednotlivé barvy čistou
vodou štětcem nebo zkusíme barvy rovnou
mírně postříkat vodou ve spreji. Není to
nutné, ale obrázek se tím zjemní, získá tak
další rozměr.
5. Dodatečně můžeme růžičce přidat dvě
poupátka, ale jen jemně světlými odstíny.
Když máme hotovo, co se barev týče, tak
můžeme na závěr začít malovat jemné
detaily textilní konturou, zde černou.
14





6. Pokud se nám zdá, že je květ moc tmavý,
můžeme jej oživit přidáním nějaké výrazné
barvy. V tomto případě například jasně
růžovou hustou barvou, kterou překryjeme
i tmavé plochy. Prstem ji tedy trochu
rozmažeme po okrajích lístečků.
7. Pro oživení přidáme další barvy kontur. Takové,
aby nám krásně spolu ladily. Tady máme světle
růžovou, perleťovou růžovou, tlumenou zlatou
a perleťovou jasně zelenou – do lístečků.
Necháme
zaschnout,
zafixujeme
dle instrukcí
uvedených
na použitých
barvách.
Můžeme
tričko nosit.
15





Malujeme pomocí fleků
1. Opět zůstaneme u klasického malování
štětcem, ale tentokrát si předem tričko namočíme,
aby se nám barvičky hezky zapíjely rovnou při
malování. Uděláme schválně barevné fleky,
z těch pak vytvoříme konkrétní obrázek, třeba
kytičky. Tričko můžete vodou namočit klasicky
v umyvadle a vyždímat nebo elegantněji
pomocí vody ve spreji.
2. Opět jako u prvního projektu postupně
malujeme obrázek různými barvami, které
se nám na namočeném podkladě postupně
do sebe krásně samy zapíjejí. Jako první
malujeme tyrkysovou tekutou barvou.
3. Pak přidáme do květů další odstíny: nebesky
modrou a černou tekutou barvu. Každou
barvou ještě trošku pocákáme (štětcem) okolí
obrázku.
4. Detail zapíjení barev do sebe. Vidíme dva
odstíny modré plus černou.
5. Pokud máme barevně všechno hotovo,
můžeme na závěr začít malovat jemné detaily
textilní konturou – zde svítivou zeleno-žlutou
(krycí). Chceme-li, aby se květy od stonků
barevně odlišovaly, pak zvolíme zeleno-žlutou
barvu jen do travin, už ne do květů.
16






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.