načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Trénink mistrů improvizace – Martin Vasquez; kolektiv

Trénink mistrů improvizace

Elektronická kniha: Trénink mistrů improvizace
Autor: Martin Vasquez; kolektiv

Cvičení jsou zaměřená na duševní i tělesné uvolnění, umění pohotové slovní reakce, posilování spolupráce a pocitu sounáležitosti mezi členy skupiny, rozvoj kreativity i zdokonalování komunikačních schopností. Kromě stručného popisu ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  220
+
-
7,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 183
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5231-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Cvičení jsou zaměřená na duševní i tělesné uvolnění, umění pohotové slovní reakce, posilování spolupráce a pocitu sounáležitosti mezi členy skupiny, rozvoj kreativity i zdokonalování komunikačních schopností. Kromě stručného popisu jednotlivých cviků najdeme také informace o jejich účelu. Cvičení vhodná pro zdokonalení našich improvizačních schopností.

Popis nakladatele

Přinášíme vám hry k tréninku improvizace v mluveném projevu, prezentacích, ve veřejném vystupování a v mezilidské komunikaci. Tuto knihu jistě ocení všichni fanoušci improvizace, ale i ti, kteří veřejně vystupují, pracují v kreativních profesích, vyučují nebo lektorují, a studenti uměleckých škol.

Improvizační cvičení jsou jako recepty. Na papíře vypadají strašně nudně. A co hůř, nedá se k nim připojit lahodný obrázek jídla. Je to prostě souhrn slov a vět, takže když knihou listujete, nevidíte nic zajímavého.

Jakmile se však do improvizačních cvičení se svými hráči, žáky nebo kolegy pustíte, zažijete mnohá dobrodružství. To, co se na papíře zdá být nudné, se během hry stává velkým zážitkem. A navíc vás mnohému naučí: jak být plně přítomný, pozorný a schopný reagovat.

Tento soubor cvičení může samozřejmě sloužit také jako inspirace pro vaše tréninky komunikačních dovedností, teambuildingy nebo arteterapeutické skupiny, je však nutné podotknout, že nejlépe slouží samotnému tréninku.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Martin Vasquez; kolektiv - další tituly autora:
Buďte mistry improvizace Buďte mistry improvizace
Trénink mistrů improvizace Trénink mistrů improvizace
 (e-book)
Buďte mistry improvizace Buďte mistry improvizace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

Přinášíme vám hry k tréninku improvizace v mluveném projevu, prezentacích,

ve veřejném vystupování a v mezilidské komunikaci. Tuto knihu jistě ocení

všichni fanoušci improvizace, ale i ti, kteří veřejně vystupují, pracují v kreativních

profesích, vyučují nebo lektorují, a studenti uměleckých škol.

Improvizační cvičení jsou jako recepty. Na papíře vypadají strašně nudně. A co hůř,

nedá se k nim připojit lahodný obrázek jídla. Je to prostě souhrn slov a vět, takže

když knihou listujete, nevidíte nic zajímavého. Jakmile se však do improvizačních

cvičení se svými hráči, žáky nebo kolegy pustíte, zažijete mnohá dobrodružství.

To, co se na papíře zdá být nudné, se během hry stává velkým zážitkem.

A navíc vás mnohému naučí: jak být plně přítomný, pozorný a schopný reagovat.

Tento soubor cvičení může samozřejmě sloužit také jako inspirace pro vaše tréninky

komunikačních dovedností, teambuildingy nebo arteterapeutické skupiny,

je však nutné podotknout, že nejlépe slouží samotnému tréninku.

Trénink mistrů improvizace

Martin Vasquez a kolektiv

120 CVIČENÍ, KTERÁ VÁS NAUČÍ:

 JAK SE NENECHAT ZASKOČIT

 JAK VŽDY POHOTOVĚ ZAREAGOVAT

 JAK PŘIJÍT S ORIGINÁLNÍMI NÁPADY

 JAK OBOHATIT VÁŠ SEMINÁŘ ČI ŠKOLENÍ

Trénink mistrů

improvizace

Martin Vasquez a kolektiv

PSYCHOLOGIE PRO KAŽDÉHO



Trénink mistrů

improvizace

Martin Vasquez a kolektiv

GRADA Publishing


MgA. Martin Vasquez, Ph.D. a kolektiv TRÉNINK MISTRŮ IMPROVIZACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5831. publikaci Autorský kolektiv: MgA. Martin Vasquez, Ph.D. Mgr. Kristýna Hypšová Marie Škvorová Odpovědná redaktorka Hana Janoušková Sazba a zlom Antonín Plicka Návrh a zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Počet stran 184 Vydání 1., 2015 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-9777-9 (ePub) ISBN 978-80-247-9776-2 (pdf ) ISBN 978-80-247-5231-0 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

————————————————— 5 ———

Obsah

Obsah

Úvod 9

Kde se improvizační trénink vzal? 10

Jak improvizační trénink vypadá? 11

Co vám improvizační trénink nabízí? 13

Struktura cvičebnice 16

I. Warm-up 23

1. Jména naopak 24

2. Pohyb 7-UP 25

3. Heya! 25

4. Jména v rytmu 26

5. Přejdi kruh 27

6. Hlava, ramena, pas, kolena 28

7. Mimozemšťan a spol. 29

8. Kdo je tady vedoucí? 30

9. Počítání do 20 31

10. Tropický déšť 32

11. Slepý v kruhu 33

12. Kosmonaut 34

13. Osmičky 35

14. Za nosem 36

15. Popcorn 37

16. Chození pozadu 38

17. Solitér 39

18. Nalaďovací 40

19. Vodiči a loutky 41

20. Živé kolo 42

21. Slepci a upír 43

22. Samuraj 43

23. Rytíři 44

24. Schovejte ho! 45

——— 6 —————————————————

25. Tučňáci 46

26. Motivovaná honička 47

27. Kdo je tady debil? 48

28. Ty 49

29. Míček tvé emoce 50

30. Emoce v kruhu 51

31. Emoce v prostoru 52

32. Asociace v kruhu 54

33. Souboj asociací 54

34. Disociace ve dvojici 55

35. Dabing gibberish 56

36. A dál? 57

37. Podívej se, co tady pro tebe mám! 58

38. Rodinný portrét 59

39. Kláda 60

40. Jdi, ukaž, řekni 61

II. Pozornost a pohotovost 63

41. Rozložená vlna 64

42. Snap! 65

43. Impro Headfuck 66

44. Chyť je všechny 67

45. Pistolníci 68

46. Moucha v poli 69

47. Čtyři směry 70

48. Mimozemšťan ve dvojicích 71

49. Stát, sednout, lehnout 73

50. Zakřivené zrcadlo 74

51. Sochy 75

52. Čísla v rohu 76

53. Paralelní příběhy 77

54. Hlídač a blázni 79

55. Tleskání po kruhu 82

56. Thai-ťi 83

57. Pozor, padá! 84

58. Společný impulz 85

59. Asociace ve stejnou chvíli 86

60. Jedna, tři, pět 89

————————————————— 7 ———

Obsah

III. Synergie a spolupráce 91

61. Stoupající energie 91

62. Chůze v prostoru 92

63. Zádový tanec 93

64. Triangulace 94

65. Kačenky 96

66. Nadšený souhlas 97

67. Ano v kruhu 99

68. Horská dráha 100

69. Orákulum 101

70. Foto na party 102

71. Loutky 104

72. Židle 105

73. Stroj 107

74. Prostředí 108

75. Uprchlík 109

76. Překážková dráha 110

77. Padání do davu 111

78. Kosmonaut 3D 112

79. Na co myslíš? 113

80. Skupinová masáž 115

IV. Kreativita a storytelling 117

81. Co to děláte, pane...? 118

82. Asociace 119

83. Asociační smršť 121

84. Touch Point 122

85. Je úterý! 124

86. Kdo nebo co? 125

87. Řady 126

88. Postavy v kruhu 128

89. Vyprávění po větě 129

90. Vyprávění na přeskáčku 130

91. Vyprávění à la Spoonriverská antologie 132

92. Příběh pozpátku 133

93. Příběh s pohyby 135

94. Společný příběh 138

95. Emoce, smysly, akce 139

——— 8 —————————————————

96. Vypravěč za zády 141

97. Celý život v zrcadle 142

98. Stavba živých obrazů 144

99. Prázdná židle 145

100. Tisíckrát jinak 147

V. Rétorika a humor 149

101. Ano a... 149

102. Stůj, zastav se! 151

103. Tajné povely 152

104. Koridory 154

105. Šumlovaná (giberrish) 155

106. Řeč ve stejnou chvíli 157

107. Dabing 158

108. Věty 1–3–7 159

109. Abecední brankář 161

110. Lžeš! Jinak! 162

111. Souboj otázek 164

112. Věty, které by neměly zaznít... 165

113. Boris 167

114. Sex se mnou je jako... 169

115. Odborník 170

116. Reklamace 171

117. Dialog s problémem 172

118. Diapozitivy 173

119. Jestli víš, co tím myslím... 174

120. Setkání na ulici 175

Závěr 177

Poděkování 179

Doporučená literatura 181

Užitečné odkazy 181

O autorech 183

————————————————— 9 ———

Úvod

Úvod Kniha, kterou právě držíte v rukou, je pokračováním knihy Buďte mistry improvizace, která vyšla v  roce 2013. Po jejím vydání se na mě často obraceli lidé s dotazem, jestli existuje nějaká zásobárna cvičení a her, které na našich workshopech a seminářích používáme. Musel jsem odpovědět, že zatím ne. Tak vznikla potřeba, na kterou tato sbírka cvičení odpovídá. Sepsal jsem se svými kolegyněmi Kristýnou Hypšovou a Májou Škvorovou ty nejdůležitější a  nejpoužívanější cvičení jak v  rámci IMPRO INSTITUTU, tak celé řady improvizačních divadel, se kterými se potkáváme.

Přenesli jsme na papír něco, co se přenáší velmi těžko. Improvizační cvičení jsou jako recepty. Na papíře vypadají strašně nudně. A co hůř, nedá se k nim připojit lahodný obrázek jídla. Je to prostě souhrn slov a vět, takže když knihou listujete, nevidíte nic zajímavého. Jakmile se však do improvizačních cvičení se svými hráči, žáky nebo kolegy pustíte, zažijete mnohá dobrodružství. To, co se na papíře zdá být nudné, se během hry stává velkým zážitkem. A co víc, mnohému vás to učí: jak být plně přítomný, pozorný a schopný reagovat.

Tento soubor cvičení může samozřejmě sloužit jako inspirace pro vaše tréninky komunikačních dovedností, teambuildingy nebo arteterapeutické skupiny, je však nutné podotknout, že nejlépe slouží samotnému tréninku improvizace. Co to vlastně trénink improvizace je? Není to náhodou tak, že se s touto schopností buď rodíme, nebo ne, a pak není co trénovat? Odpověď zní ano, s touto schopností se skutečně rodí každý člověk, ale záleží na tom, zda ji rozvine.

Schopnost improvizace je umění reakce na nepřipravenou, nečekanou změnu situace. Je to schopnost překonávat změny v našem původním plánu. Je to umění najít lepší řešení, než o jakém jste původně věděli. Improvizaci můžeme rozdělit na dobrou a špatnou. Ta dobrá přináší lepší výsledky, než jsme schopni naplánovat, protože tak daleko z původního místa nedohlédneme. Ta špatná probíhá tehdy, když nemáme žádný plán ani přípravu a ještě nejsme schopni na změny reagovat tvořivě. Tu si nazvěme jako ledabylost a ignoranci. ——— 10 ————————————————— ¦ Kde se improvizační trénink vzal? Prvním, kdo začal trénink improvizace aplikovat pro rozvoj osobnosti, byl britský divadelní režisér a průkopník improvizačního divadla Keith Johnstone. Narodil se během druhé světové války v Devonu, v jihozápadním cípu Anglie. Byl člověkem, který nenáviděl vzdělávání v jeho klasické staroanglické podobě. Tvrdil, že tento typ vzdělávání oslabil jeho představivost a udělal z něj rozpačitého a plachého člověka.

Jako dramaturg a  režisér u  Královského dvorního divadla v  Londýně se v  padesátých letech rozhodl pomoci hercům být kreativními, inovativními a zapojenými do přípravy inscenace tím, že s nimi trénoval improvizační cvičení zaměřená na koncentraci, pohotovost a spolupráci. Zjistil totiž, že herci zpracovaní školstvím, poučkami a potřebou vypadat intelektuálně na výši nedokážou projevit svůj skutečný talent a potenciál. V této době učinil objev, který potom využil u stovek svých studentů: když vytvoříte klima, ve kterém mohou lidé spontánně projevit svůj tvůrčí potenciál, jsou mnohem více motivovaní a angažovaní.

Improvizační techniky Keitha Johnstonea začaly pronikat do Spojených států a Kanady a postupně se rozšířily po celém světě jak v oblasti divadla, tak i v prostředí škol. Improvizace se začala učit na vysokých školách a univerzitách jako například na UCLA Anderson School of Management, Duke University’s Fuqua School of Business, MIT Sloan School of Management a na Columbia Business School. O  něco později se aplikovanou improvizací začali zabývat i velké společnosti, především ty z oblasti technologií.

Aby lidé mohli spontánně přicházet s inovativními řešeními, je třeba pro ně vytvořit odpovídající podmínky. Možná jste někde slyšeli, že firmy, jako jsou Google, Apple nebo Facebook, pro své lidi vytvářejí kreativní prostředí se skluzavkami do jídelny nebo odpočinkovou místností s akvárii. Taková investice u vás nepřichází v úvahu? Nemusí. Stačí otevřený tréninkový prostor, kde je možné zkoušet improvizační cvičení, dělat chyby, užít si hru a poučit se z ní.

Trénink improvizace v týmech pomáhá navodit atmosféru, která podporuje inovaci. Nutí totiž členy týmu přemýšlet v nových směrech a zkoušet si situace, se kterými se za normálních okolností nesetkají. Navíc ve skupinách, které improvizují, panuje více důvěry. Úspěch improvizace závisí na partnery sdíleném souhlasu. V každém okamžiku jsou hráči improvizace závislí na pod

————————————————— 11 ———

Úvod

poře ostatních. V improvizaci všichni zúčastnění sdílí odpovědnost za úspěch společného díla, každý hráč je důležitý.

V týmu, který se improvizaci věnuje několik týdnů, začíná fungovat klima podporující vzájemnou důvěru, spolupráci, kreativitu a prostor pro inovace. Navíc při tréninku těchto dovedností ve skupině přirozeně probíhá budování týmu a funkčních vztahů uvnitř něj. Díky tomu, že se neustále mění podmínky hry, jsou členové týmu nuceni uvažovat rychleji a soustředit se pouze na jádro problému. Následným rozborem a diskuzí jsou problémy identifikovány a popsány. Účastníci tréninku tak přemýšlí v nových směrech a zkouší v reálném čase reagovat na neobvyklé situace, které v průběhu cvičení nastanou. Důvěra je posilována v celém týmu díky tomu, že průběh i výsledek hry závisí na akcích všech účastníků. Každý proto musí myslet nejen na svou vlastní roli ve hře, ale také na ostatní, kterým může špatným rozhodnutím citelně ztížit reakci. ¦ Jak improvizační trénink vypadá? Trénink improvizace je činnost veskrze kolektivní. Tedy jinak řečeno, lépe se člověku trénuje v kontaktu s dalšími lidmi než osamělému v prázdném bytě. Ve Škole improvizace, která pravidelně probíhá 1× týdně od října do května, to vypadá tak, že se sejde 12–15 hráčů (říkáme jim hráči, protože si nejčastěji hrají), kteří se po dobu tří hodin věnují improvizačním cvičením a hrám. Improvizační tréninky jsou vedeny zkušeným trenérem, který přináší do improvizačních her nové impulzy.

Během tréninku dodržujeme tři následující pravidla: 1. Když to hráči nejde, když se mu to nedaří, je to vždy chyba trenéra! 2. Když to hráči jde, když se mu to daří, je třeba to zkusit ještě jednou! 3. Když některá cvičení hráči nechtějí dělat, ať je rozhodně nedělají!

Všechna tři pravidla mají svá logická opodstatnění:

První pravidlo snímá z  hráčů nutnost být za každou cenu perfektní, bezchybný a  úspěšný. Velmi často zařazujeme během cvičení jednoduchou ——— 12 ————————————————— aktivitu, která je ale velmi náročná na pozornost. Příkladem je cvičení č. 43 Impro Headfuck, ve kterém téměř nelze uspět. Během tohoto cvičení si hráči, jakmile jeden z  nich udělá chybu, podají ruce a  řeknou si navzájem: „Můžeš dělat chyby!“ Pak pokračují v provádění cvičení. Toto zplnomocnění k chybě je nesmírně důležité.

Chyba je nezbytným průvodcem experimentu. A experiment je nezbytný v procesu učení. Alespoň těch dovedností, které k životu opravdu potřebujeme. Jednou z takovýchto dovedností je například lidská řeč. Tu se učí děti ve věku jednoho roku a více třemi metodami: nápodobou, experimentem a zpětnou vazbou. Naučí se mluvit spontánně, intuitivně a neustálým experimentováním s hláskami a slovy. A okolí jim podává zpětnou vazbu. Dobře – špatně. Buď úspěch, nebo selhání.

Tento proces učení je geniální, ale vyžaduje experiment a otevřenost chybě. V průběhu základního vzdělání jsou ale podmínky bohužel nastaveny tak, aby se žáci chybě začali vyhýbat. Aby ji obcházeli. Je to, jako kdybyste stříleli na terč, ale nikdy se nešli podívat, jak to dopadlo, ze strachu, že jste se třeba netrefili. Když se bojíte chyby, přestáváte experimentovat, a tím se učit těm skutečně důležitým věcem. Učení skrze otevřenost k chybě se nazývá „trénování sítí“. Neznáte přesně proces, ale znáte požadovaný stav.

Druhé pravidlo se odkazuje na podstatu improvizace. Improvizace je tvůrčí reakce na změny, jednání bez přípravy a překonávání nedostatku plánu. Jak ale zjistit, jestli to dokážu zvládnout podruhé nebo potřetí? Jak dokázat, že jsem dobrý improvizátor, když se mi to podaří jen jednou? Teprve následující pokusy prověří, že úspěch nebyla náhoda. Proto je nutné se do některých cvičení pouštět znovu a znovu. Pokud vám to jde, nebuďte samolibě spokojení sami se sebou, ale zkuste to ještě jednou. To se personalistickou hantýrkou nazývá „touha neustále na sobě pracovat a učit se novým věcem“.

Třetí pravidlo je formulace naší patnáctileté zkušenosti. Improvizace vy

žaduje celého, angažovaného člověka. Pokud se to neděje, nejenže se osobně nic nového neučí, ale bere energii ostatním. A navíc ne všechna cvičení jsou vhodná pro všechny. Ačkoliv je improvizace výrazně kolektivní záležitost, není kolektivistická. Vynucování aktivity a angažovanosti je největší zločin páchaný lidmi na lidech od počátku světa. A my se mu snažíme vyhnout.

Trénink improvizace je učení se humorem, hrou a  radostí. Spontánní

tvořivost totiž přináší zábavu, autenticitu a napojení. Improvizací zlepšujete

————————————————— 13 ———

Úvod

u jednotlivých hráčů pozornost, pohotovost, empatii, prostorovou orientaci, vyjadřování, otevřenost vlastním nápadům i přijímání nápadů druhých. Tyto a  další věci je možné trénovat pomocí speciálních her a  kvízů i  o  samotě. V týmu a sdíleném prostoru je to ale mnohem účinnější a zábavnější.

Aby improvizace přinášela pozitivní výsledky do běžného života, je třeba se jejímu tréninku věnovat systematicky a dlouhodobě. Nejúčinnější je věnovat se improvizačním cvičením ve skupině, která se pravidelně schází na pracovišti nebo při nějaké zájmové činnosti. Improvizace pomůže rozvinout nápady v každé oblasti lidského působení, posílí sebedůvěru členů týmu a vztahy mezi nimi. Je to relaxace a trénink zároveň.

Tato kniha se zaměřuje na trénink dovedností, které se dají uplatnit v profesním životě. Najdete zde ale i  cvičení, která spolehlivě nastartují firemní večírek nebo domácí party, pomůžou vám při seznamování nebo zabaví děti i dospělé, když mají zrovna dlouhou chvíli.

Pro sestavení tréninku je důležité určit si cíle, které budou v souladu s očekáváním účastníků. Pro zábavu a prolomení ledů u neznámých účastníků slouží cvičení z první kapitoly nazvané Warm-up. Následují čtyři další oddíly cvičení improvizace aplikované na pozornost, synergii, kreativitu a komunikaci. V závěru této kapitoly se dozvíte, jak převést zkušenosti a zážitky z improvizačního workshopu do běžné praxe tak, aby účastníci účinně těžili z  absolvovaného workshopu co nejdéle. ¦ Co vám improvizační

trénink nabízí?

Improvizační trénink a cvičení přináší jak do pracovního, tak osobního života návrat k tak důležité činnosti, jakou je hra. V posledních letech pozorujeme i  v  oblasti byznysu silný příklon ke hravosti podnikání, je tedy zřejmé, že se hře vrací její vážnost, kterou po staletí měla a kterou technickou revolucí jakoby ztratila. Nejde jen o to, že herní průmysl dosáhl v roce 2013 obratu 2,593 miliardy korun, ale zejména o to, že hra jako taková proniká do života lidí čím dál více jako základní princip. ——— 14 —————————————————

Hra proto logicky proniká i do rozvoje lidí a celých týmů. Zatímco dříve byla firemní školení spíše „chytrá“, a tedy učila postupy „jak to dělat“, dnes je požadavek šéfů vzdělávání především ten, aby školení skrze zkušenost a vlastní prožitek ukazovala principy, které jejich lidé využijí v rychle se měnících podmínkách. A tady vstupují improvizační cvičení a principy do hry. Co vás tedy improvizační trénink naučí? † Nezaskočí vás nečekané situace, neboť platí pravidlo, že improvizátor ne

zmatkuje, ale je připraven. † Naučíte se všímat si v náročných situacích důležitých detailů, které v ko

nečném důsledku rozhodují o úspěchu, či neúspěchu. † Posílíte důvěru v sebe sama a ve schopnosti svých partnerů. † Naučíte se, jak tvořit nestereotypní, originální a překvapivé nápady. † Posílíte svoji dovednost definovat společný cíl, orientovat se na něj a hledat

řešení. † Naučíte se dobře vyjadřovat své myšlenky. † Naučíte se pracovat se svou neverbální komunikací. † Naučíte se aktivně rozlišovat mezi posloucháním a nasloucháním. † Osvojíte si respektující a rozvíjející přístup v komunikaci s druhou stranou. † Zvýšíte svůj pracovní výkon – s vynaložením menší energie dokážete snad

něji vyjednávat, prodávat, řešit nečekané situace.

Je důležité, aby si každý účastník workshopu odnesl poznání, vhled do funkčních principů a praktické tipy, jak improvizační postupy uplatnit ve své práci. Během reflexe cvičení, činností a her by měly zaznít různé pohledy od různých lidí, nicméně trenér musí být schopen tyto postřehy zobecnit do praktických návodů a tipů. Měla by to být přímočará sdělení, která mají znatelný efekt a přináší pozitivní změnu.

Proto je na trenérovi účastníky povzbuzovat k tomu, aby si takové sdělení sami definovali. Může pro tento účel na konci workshopu rozdat lístečky, které si účastníci nalepí v  práci na monitor nebo vystaví na jiné viditelné místo. Měl by nechat účastníky určit, kterou hru nebo cvičení by chtěli znovu použít ve svém běžném prostředí (na poradě, meetingu, společném výjezdním zasedání nebo u ohně s kamarády). Zde nabízíme několik obecných pravidel,

————————————————— 15 ———

Úvod

kterými je možné přínos improvizačních workshopů zapojit do každodenního života: † Experimentujte při běžných činnostech. † Ptejte se: Šlo by to udělat jinak? † Rozvíjejte nápady ostatních, i když v první chvíli nedávají smysl. † Vyjádřete otevřenou toleranci k novým chybám. † Hrajte interní hry: slovní, asociační i soutěžní. † Překvapujte druhé maličkostmi. † Dávejte svým kolegům a přátelům ocenění.

Aby lidé mohli přicházet s  inovativními řešeními a  pružně reagovat na změny trhu, je třeba pro ně vytvořit klima. Nejčastější překážkou pro pružnost myšlení a realizaci změn je totiž mylné přesvědčení, že ve sto procentech případů musíme mít stoprocentní pravdu. Pokud jdeme touto cestou, dostaneme se dříve nebo později do stavu, který se nazývá analytickou paralýzou. Snažíme se nalézt jediné možné, stoprocentně správné řešení a zablokujeme si kapacitu a čas na hledání alternativ, z nichž některá může být mnohem lepší než námi původně hledaná.

Ve skutečnosti musíte mít stoprocentní pravdu jen v  deseti procentech případů, ve zbývajících případech se musíte pouze rozhodnout. Rozhodnutím si totiž přichystáte prostor pro reakci a čas k adaptaci na nastalou situaci.

Trénink improvizace je především trénink kondice, podobně jako se trénuje kondice fotbalového hráče nebo jazzového klavíristy. Například fotbalista trénuje jak fyzickou kondici a techniku s míčem, tak spolupráci v poli a strategické myšlení. Podobně existuje v improvizaci několik oblastí, ve kterých je třeba svůj potenciál intenzivně rozvíjet. Pokud máte kondičku, nic vás nezaskočí, ačkoliv v danou chvíli nejste na situaci připraveni nějakým plánem. Máte rychlost, mentální pružnost a hlavně odvahu.

Trénink improvizace je příprava na nečekané změny ve vašich plánech. A  protože doba se mění čím dál rychleji, je tato kondice čím dál důležitější pro úspěšný a radostný život.

+


——— 16 ————————————————— ¦ Struktura cvičebnice Cvičebnice zahrnuje celkem 120 cvičení rozdělených do pěti sekcí:

I. Warm-up

II. Pozornost a pohotovost III. Synergie a spolupráce IV. Kreativita a storytelling V. Rétorika a humor

Každé cvičení obsahuje důkladný popis zadání, časovou dotaci a optimální počet hráčů. V popisu jsme se snažili být maximálně konkrétní a skutečně popisní. Pro zkušeného lektora a trenéra s dlouholetou praxí třeba až příliš, ale cílem bylo popsat cvičení tak, aby je zvládl zadat i  úplný začátečník. Hráče označujeme jako hráče, někdy A, B a další; toho, kdo cvičení zadává, označujeme jako trenéra nebo lektora, ať už je jeho role v týmu jakákoliv. I když si budete chtít některá cvičení zahrát jen jako party hru, budete potřebovat jednoho z vás, kdo pravidla objasní a bude kontrolovat. Hra totiž ze své podstaty vyžaduje vyřčená pravidla a také arbitra, který jejich dodržování kontroluje.

Některá cvičení mají více variant, jež nejčastěji vznikly naším experimentováním s nimi. Jednoduše jsme zkusili zadat pravidla trochu jinak a zjistili, že hra začala být znovu zajímavá, nebo se zvýšil její stupeň obtížnosti. Proto s  pravidly směle experimentujte i  vy, objevíte zajímavé a  netušené souvislosti a  oblasti rozvoje lidí, pro které cvičení připravujete. Varianty řadíme podle obtížnosti, začínáme těmi jednoduššími a  končíme nejsložitějšími. Pokud se cvičení prolíná různými sekcemi (např. ho lze použít jako rozcvičku, ale těžší varianta je vhodná pro trénink synergie), je tato souvislost zmíněna.

U každého cvičení je zdůrazněn jeho smysl v odstavci „Co sledujeme“. Zde jsme se snažili přinést praktická doporučení jak hru řídit, na co si dát pozor, popřípadě jak a kdy intervenovat. Jde o naše postřehy za léta hraní, nicméně sami objevíte vlastní lepší tipy, neboť her existuje přesně tolik, kolik hráčů je po světě hraje. Každá je ve svém průběhu originální, autentická a neopakovatelná, a proto ji tak rádi hrajeme. Vlastním hraním sami zjistíte, že každé cvičení

————————————————— 17 ———

Úvod

nabízí mnohem víc, než se nám povedlo vměstnat do této knihy. Když budete hráče při hře dobře sledovat, zjistíte, že pole dovedností, kterým se učí, je tak velké jako vaše schopnost je vidět a pojmenovat.

Další odrážkou je „Zpětná vazba“. Zde míníme především to, jak hráčům poskytovat zpětnou vazbu, aby byl proces učení efektivní. Experiment bez zpětné vazby totiž vyznívá naprázdno. Běžně, pokud například hrajeme společenské hry, zvláště ve veselé náladě na chatě při pití dobrého vína, o zpětnou vazbu nikdo nestojí. Cvičení, která předkládáme, jsou ale postavena přímo k  tomu, aby bylo možné zpětnou vazbu poskytovat. Jejich výhodou je, že jsou vždy koncentrována, soustředěna na jednu či dvě dovednosti, které hráči musí hraním osvědčit. Někdy je přímou zpětnou vazbou to, zda se hra daří, či nikoliv, potom i u našich cvičení odrážka „Zpětná vazba“ chybí. Jindy je však třeba lektora, pozorovatele, který je vně hry a pozorně sleduje, jak hra probíhá, aby potom hráčům zpětnou vazbu poskytl. Na co se zaměřit zmiňujeme právě v této odrážce.

Poslední částí popisu cvičení je „Konkrétní příklad užití v  praxi“. Zde popisujeme, kde lze cvičení uplatnit, pro jakou příležitost je vhodné, případně pro jaký druh dovednosti ho lze použít. Zkušený lektor ví, že některá cvičení jsou použitelná téměř univerzálně na mnoho dovedností a jemným posunem pravidel docílí zaměření fokusu žádoucím směrem. Některá cvičení lze použít klidně jako „icebreaker“ (rozehřívač ledů), další jako odlehčení pro náročný trénink soft-skills, jiné jako samostatnou aktivitu na poradě či meetingu. Je na posouzení trenéra, které cvičení je vhodné pro danou skupinu. Některá cvičení vyžadují vyzrálejší, disciplinované hráče, jiná je možné zařadit kdekoliv jako ozvláštnění vašeho teambuildingu.

Kniha začíná těmi nejjednoduššími cvičeními a postupně přechází ke složitějším. Jednotlivé kapitoly jsou strukturovány podle stejného kritéria. Od nejjednodušších k nejsložitějším z hlediska provádění hry a nároků na hráče. U některých cvičení bylo velmi těžké rozhodnout, jak po sobě mají následovat, přesto si za tímto rozřazením stojíme. Pokud tedy hledáte cvičení pro váš workshop nebo trénink, můžete jít po kapitolách podle toho, co potřebujete zařadit, a potom podle vzrůstajících čísel vyhledat náročnost, kterou vyžadujete od svých hráčů.

V následujících řádcích ještě podrobněji vysvětlíme, které oblasti rozvoje sledujeme v jednotlivých kapitolách.

——— 18 —————————————————

I. Warm-up

Bez ohledu na to, čeho chcete se svojí tréninkovou skupinou dosáhnout, je

potřeba účastníky tzv. zahřát. Přivést jejich pozornost k přítomnému okamži

ku, rozhýbat je tělesně i duševně. V případě, že se hráči neznají, slouží navíc

tato důležitá část k navození otevřené a přátelské atmosféry. Pro lektora je to

zároveň příležitost, aby nastavil pravidla, která mu usnadní hladký průběh

celého workshopu. Prostředí, kde chyba je vítána, pomůže účastníkům cítit

se komfortně.

Oddíl Warm-up obsahuje cvičení zaměřená na:

† seznamování;

† poznání křestních jmen účastníků;

† oční kontakt a dotyk;

† poznání zájmů a osobností členů týmu;

† orientaci a pohyb v prostoru;

† zvýšení citlivosti vůči vlastnímu tělu;

† zjištění možností pohybu těla;

† práci s emocemi;

† soustředění a pozornost sám k sobě i k druhým;

† otevření se pro práci s chybami a jejich přijetí.

II. Pozornost a pohotovost

Improvizace je založená na schopnosti rychle a  přesně reagovat na partnera

nebo jiný podnět. Všechna improvizační cvičení trénují soustředění na přítom

ný okamžik. Ne nadarmo se o někom, kdo zareaguje pohotově na nečekanou

situaci, říká, že je duchapřítomný. Cvičení v této sekci jsou zaměřena na rych

lou a vtipnou reakci. Zájemcům o tuto problematiku se jistě vybaví situace,

kdy po rozhovoru s vytouženým protějškem vymysleli spoustu duchaplných

bonmotů. Bohužel až ve chvíli, kdy byl vyvolený nebo vyvolená dávno z do

sahu. Nejlepší příprava na důležitý rozhovor je cvičení pozornosti k tomu, co

se skutečně děje, a pohotové reakce na podněty druhé strany.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.