načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Toyota Kata -- Systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům - Mike Rother

Toyota Kata -- Systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům

Elektronická kniha: Toyota Kata -- Systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům
Autor:

Světově uznávaná publikace je další ze série knih o kultuře a nástrojích, které dělají z Toyoty nejúspěšnější automobilku světa. Prakticky a konkrétně ukazuje, jak vést a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  399
+
-
13,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 285
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První české vydání
Spolupracovali: překlad Martin Šikýř
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0435-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Osvědčené manažerské postupy úspěšné japonské automobilky, které umožňují dosáhnout konkurenční výhody. Představujeme vám další ze série publikací o kultuře a nástrojích, které dělají ze společnosti Toyota nejúspěšnější automobilku světa. Prakticky a konkrétně ukazuje, jak vést a rozvíjet zaměstnance, aby dokázali maximálně využít svých schopností a spolu s celou organizací dosahovali výjimečných výsledků. Podrobně a s mnoha praktickými příklady od začátku do konce pomáhá manažerům na všech úrovních dosahovat vynikajících výsledků a zajišťuje jim trvalou konkurenční výhodu. Nakladateslká anotace.

Popis nakladatele

Světově uznávaná publikace je další ze série knih o kultuře a nástrojích, které dělají z Toyoty nejúspěšnější automobilku světa. Prakticky a konkrétně ukazuje, jak vést a rozvíjet zaměstnance, aby dokázali maximálně využít svých schopností a spolu s celou organizací dosahovali výjimečných výsledků. (systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Mike Rother - další tituly autora:
Toyota Kata -- Systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům Toyota Kata
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Systematickým vedením lidí

k výjimečným výsledkům

TOYOTA

K ATA

Vítěz prestižního ocenění Shingo Prize

Mike Rother

Mike Rother

TOYOTA

K ATA

PRVNÍ

ČESKÉ

VYDÁNÍ



Mike Rother

Grada Publishing

Systematickým vedením lidí

k výjimečným výsledkům

TOYOTA

K ATA


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy

nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této

knihy bude trestně stíháno. Mike Rother TOYOTA K ATA Systematickým vedením lidí k výjimečným výsledkům Přeloženo z anglického originálu knihy Mika Rothera TOYOTA KATA –

MANAGING PEOPLE FOR IMPROVEMENT, ADAPTIVENESS, AND

SUPERIOR RESULTS, vydaného nakladatelstvím Rother & Company, LLC,

Spojené státy, 2010. Original edition copyright 2010 by Rother & Company, LLC. All rights reserved. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6655. publikaci Překlad Ing. Martin Šikýř, Ph.D. Odpovědná redaktorka Mgr. Marie Zelinová Grafická úprava a sazba Štěpán Böhm Návrh a zpracování obálky Eva Hradiláková Počet stran 288 První české vydání, Praha 2017 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2017 Cover Photo © Depositphotos/depositedhar ISBN 978-80-271-9890-0 (ePub) ISBN 978-80-271-9889-4 (pdf ) ISBN 978-80-271-0435-2 (print)

Obsah

O autorovi .............................................................................................................9

Předmluva ............................................................................................................11

První předmluva k českému vydání .....................................................................15

Druhá předmluva k českému vydání ...................................................................19

Poděkování ..........................................................................................................21

Úvod – Změňme náš pohled na řízení

Jak to Toyota dělá? .............................................................................................. 25

Tato kniha vám to pomůže poznat a pochopit .................................................... 27

Jak jsem postupoval? ........................................................................................... 27

Část první – Stávající stav

Kapitola 1: Co stojí za dlouhodobým úspěchem společnosti? ..............................33

1.1 S nažíme se napodobovat nesprávné věci ................................................... 34

1.2 J aký je stávající stav? ................................................................................. 38

1.3 O bjevování naší cesty do budoucnosti ...................................................... 41

1.4 J ak můžeme využít schopnosti lidí? ........................................................... 42

1.5 V ýzva pro management ............................................................................ 46

Část druhá – Poznejme sami sebe

Úvod k části druhé ...............................................................................................51

Kapitola 2: Jak zlepšujeme procesy? .....................................................................53

2.1 Workshopy ............................................................................................... 53

2.2 M apování toku hodnot............................................................................. 54

2.3 S eznamy akcí ............................................................................................ 56 Kapitola 3: Filozofie a směr .................................................................................63

3.1 F ilozofie podnikání společnosti ................................................................. 63

3.2 S měr společnosti ....................................................................................... 67

3.3 V ize Toyoty v oblasti výroby ..................................................................... 69

3.4 V ize jako ukazatel směru, ale nic víc ......................................................... 72

3.5 Cílo vý stav................................................................................................ 73

3.6 V yužití vize k řízení lidí ............................................................................ 74

3.7 Z aměřte se sami na sebe ........................................................................... 77

Kapitola 4: Východiska a důsledky našeho stávajícího způsobu řízení .................79

4.1 P řístup společnosti Ford Motor Company (1906–1927) .......................... 79

4.2 P řístup společnosti General Motors

(od dvacátých let do současnosti) .............................................................. 85

4.3 P oučení z historie ..................................................................................... 90

Část třetí – Kata zlepšování: Jak se Toyota neustále

zlepšuje

Úvod k části třetí ..................................................................................................95

Kapitola 5: Plánování: Definování cílového stavu ................................................97

5.1 N ový pohled na postupy štíhlé výroby ...................................................... 98

5.2 N yní dávají postupy Toyoty větší smysl .................................................. 118

5.3 O živme naši schopnost se zlepšovat ........................................................ 120

5.4 M yšlení v rámci cílového stavu ............................................................... 129

5.5 D efinování cílového stavu ....................................................................... 131

5.6 P řipraveni na cestu ................................................................................. 138

Kapitola 6: Řešení problémů a přizpůsobování:

Postup směrem k cílovému stavu ....................................................141

6.1 Z ačátek: Předpokládejme, že cesta je nejasná .......................................... 142

6.2 J ak překonávají šedou zónu v Toyotě ...................................................... 143

6.3 T oto je cyklus PDCA ............................................................................ 145

6.4 Výsledky ................................................................................................. 163

6.5 P ět otázek ............................................................................................... 164

6.6 J ak řeší problémy v Toyotě...................................................................... 165

6.7 N eustálý postup vpřed ............................................................................ 166

Shrnutí části třetí ...............................................................................................169

Adaptivní vytrvalost .......................................................................................... 170

Způsob myšlení a jednání ................................................................................. 171

Jak moc disciplíny je třeba? ............................................................................... 172

Srovnání s naším stávajícím způsobem řízení .................................................... 174 Část čtvrtá – Kata koučování: Jak učí katu zlepšování

v T oyotě

Úvod k části čtvrté .............................................................................................181

Kapitola 7: Kdo provádí zlepšování procesů v Toyotě? .......................................183

7.1 Kdo provádí zlepšování? ......................................................................... 185

7.2 P ráce s cílovými stavy ............................................................................. 187

7.3 R eakce na abnormality procesů .............................................................. 188

Kapitola 8: Kata koučování: Manažeři jako učitelé ............................................191

8.1 K oučování je nutné ................................................................................ 191

8.2 R ole manažerů v Toyotě ......................................................................... 192

8.3 U čení se při práci ................................................................................... 192

8.4 Kata koučování....................................................................................... 193

8.5 P říklad vztahu mentora a žáka ................................................................ 198

8.6 P ísemný dokument k podpoře dialogu mezi mentorem a žákem............. 218

Shrnutí části čtvrté .............................................................................................223

Vyvíjí se kata koučování? .................................................................................. 225

Jaký je náš další krok? ....................................................................................... 225

Část pátá – Napodobování: A co jiné společnosti

Kapitola 9: Rozvoj chování v souladu s katou zlepšování ve vaší organizaci ......229

9.1 M ějte jasno v tom, co chcete .................................................................. 229

9.2 K ultura organizace .................................................................................. 230

9.3 Co o této výzvě dosud víme? .................................................................. 231

9.4 J ak experimentovat? ................................................................................ 235

9.5 Taktiky ................................................................................................... 238

Závěr ..................................................................................................................253

Literatura ...........................................................................................................257

Příloha 1: Kde začít s katou zlepšování? .............................................................261

Příloha 2: Analýza procesu .................................................................................265

Začněte s tokem hodnot ................................................................................... 266

Nyní se zaměřte na jeden proces v toku hodnot ................................................ 269

9

O autorovi

Mike Rother je inženýr, učitel a hostující výzkumný pracovník na Technische

Universität v Dortmundu. Předtím byl spolupracovníkem katedry průmyslové

ho a provozního inženýrství University of Michigan a výzkumným pracovníkem

ve Fraunhofer-Institut ve Stuttgartu a  v  Industrial Technology Institute v  Ann

Arboru. Svou kariéru začal ve výrobní divizi společnosti Thyssen AG. Díky své

práci poznal řadu společností a stovky továren po celém světě, kde spolupracuje

s  lidmi na testování nápadů a  sdílení poznatků. Svůj čas dělí mezi Ann Arbor

v Michiganu a Kolín nad Rýnem v Německu.

Předmluva

K

niha TOYOTA KATA od Mikea Rothera je výjimečným a  strhujícím

dílem – knihou, která vrhá zcela nové světlo na řadu opěvovaných

manažerských postupů, jimž dává nový význam a  váhu. Nespočet lidí

v  uplynulých více než dvaceti letech studovalo a  popisovalo nesmírně úspěšné manažerské myšlení a  jednání společnosti Toyota. Paradoxně, navzdory obrovskému množství známých poznatků, se však žádné jiné organizaci nepodařilo přiblížit se hvězdné výkonnosti společnosti Toyota. V  této souvislosti sílí přesvědčení, že v praxi společnosti Toyota existuje ještě něco dosud nepoznaného, co jiné organizace nedělají.

S knihou TOYOTA KATA se všechno toto změní. Mike Rother v ní totiž odhaluje manažerské postupy společnosti Toyota do takové míry, jaké dosud nikdo nedosáhl. Nabízí přitom řadu nových nápadů a postupů, jež umožní kterékoliv organizaci, v kterékoliv oblasti podnikání, učinit kroky nezbytné k dosažení výkonnosti odpovídající společnosti Toyota.

Tato kniha není první, ve které Mike Rother představuje nový pohled na společnost Toyota. Unikátními postupy Toyoty se zabýval už v knize Learning to See z roku 1998, kterou napsal spolu s Johnem Shookem.

1

Kniha Learning to See představuje a vysvětluje nástroj mapování, který společnost Toyota využívá k tomu, aby mohla „sledovat“ postup prací od začátku výroby po dodání hotového výrobku koncovému zákazníkovi. Ve společnosti Toyota je tento nástroj známý jako material and information flow mapping neboli mapování toku materiálu a informací. Rother, Shook a vydavatel Jim Womack přejmenovali tento nástroj na value-stream mapping neboli mapování toku hodnot, popřípadě mapování hodnotového toku, a jako první představili a vysvětlili tento nástroj ve své knize. Rother a  Shook přibližují, jak systematicky využívat řadu 1

ROTHER, Mike – SHOOK, John. Learning to See: Value Stream Mapping to Add Value and

Eliminate Muda. Cambridge, Massachusetts: Lean Enterprise Institute, 1998.


TOYOTA K ATA12

dobře známých postupů společnosti Toyota ke změně tradiční dávkově orientované hromadné výroby – zatížené častými výpadky a  velkými zpožděními  – na výrobu připomínající plynulý tok, se kterou se setkáme v  typické továrně společnosti Toyota. Známé názvy pro některé z  těchto postupů jsou takt time, andon, kanban, heidžunka nebo džidóka. Pro většinu lidí, kteří se zajímají o postupy společnosti Toyota, byla kniha Learning to See prvním obsáhlým a jasným vysvětlením toho, jako využívat postupy společnosti Toyota ke zlepšení v rámci celé organizace.

Kniha Learning to See se však nezabývá tím, proč a  jak byly tyto postupy vytvořeny a  jak jsou dále rozvíjeny. A  tak přestože představuje ohromný krok k  poznání a  pochopení toho, jak společnost Toyota dosáhla svých pozoruhodných výsledků, jimž se těší více než padesát let, neodhaluje to, proč se ostatním organizacím po zavedení postupů Toyoty stále nedaří výkony této společnosti napodobit. Jak společnost Toyota vytváří a rozvíjí své postupy? Které specifické postupy využívá? Nyní, v knize TOYOTA KATA: Řízení lidí ke zlepšování, přizpůsobivosti a  vynikajícím výsledkům, nám Mike Rother odhaluje tuto zásadní úroveň praxe společnosti Toyota.

Zásadním přínosem knihy TOYOTA KATA je osvětlení toho, jak společnost Toyota řídí a vede své lidi. Rother představuje a vysvětluje unikátní rutiny neboli katy zlepšování a koučování, jež společnosti Toyota umožňují dosahovat trvalé konkurenční výhody. Tyto katy výrazně převyšují manažerské postupy zaměřené na výsledky, které stále převažují ve většině společností v západním světě.

Poznatky v knize TOYOTA KATA potvrzují můj výklad toho, co jsem tak často pozoroval v  továrnách společnosti Toyota od svého prvního výzkumu v Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) v kentuckém Georgetownu v roce 1992.

2

To, co odlišuje postupy společnosti Toyota od postupů amerických a jiných západních společností, je jejich zaměření spíše na to, co nazývám managing by means neboli MBM, tedy řízení podle prostředků, než na managing by results neboli MBR, tedy řízení podle výsledků. Už v roce 1992 jsem díky spolupráci s prezidentem Fudžiem Čóem a jeho týmem manažerů v Georgetownu pochopil, že společnost Toyota je neochvějně přesvědčena o tom, že její cestu ke konkurenční výhodě a dlouhodobému přežití nevymezují kvantitativní nebo finanční cíle, ale rutiny zlepšování a přizpůsobování. 2

Uváděné poznatky vycházejí z  kapitoly 3 a  dalších částí knihy JOHNSON, H. Thomas –

BRÖMS, Anders. Profit Beyond Measure: Extraordinary Results Through Attention to Process and

People. New York: The Free Press, 2000; London: Nicholas Brealey Publishing, 2000 a 2008.


Předmluva 13

V současné době mají podnikatelské organizace značný vliv na podobu celé společnosti. Fungování organizací a zvláště způsoby myšlení a jednání, jimž tyto organizace učí své členy, to vše ovlivňuje nejen úspěch organizace, ale také podobu společnosti. I když vědecký výzkum v oblasti lidského chování značně pokročil, jsou všechny dosud známé vědecké poznatky ještě stále příliš vzdálené od běžného fungování našich organizací. Pro řadu z nich zůstávají vědecké poznatky stále nepřístupné a nepoužitelné. Protože kniha TOYOTA KATA pojednává o vytváření a rozvíjení nových vzorců myšlení a jednání v organizacích, je rovněž výzvou pro vědecký výzkum, aby se zaměřil na hledání možností uplatnění vědeckých poznatků v našem každodenním životě. Příležitost spočívá v dosahování nových úrovní výkonnosti lidské činnosti cestou zavádění a využívání účinnějších způsobů vykonávání práce a vzájemné spolupráce.

Myslím si, že největší změnou, kterou může kniha TOYOTA KATA vyvolat ve světě podnikání mimo společnost Toyota, je nahrazení tradičního manažerského myšlení zaměřeného na finanční výsledky poznáním a pochopením toho, že očekávané finanční výsledky a  dlouhodobé přežití organizace pramení spíše z neustálého a odhodlaného zlepšování a přizpůsobování veškerých procesů organizace než z  řízení a  vedení lidí k  dosahování finančních cílů bez ohledu na to, jak jejich činnosti ovlivňují procesy organizace. To, co až dosud omezovalo uskutečnění této změny, bylo jasné a úplné vysvětlení toho, jak neustálé zlepšování a přizpůsobování probíhá ve společnosti Toyota, jediné společnosti na světě, o  které vím, že skutečně řídí podle prostředků, nikoliv podle výsledků. Toto vysvětlení je nyní k dispozici každému zájemci díky poznatkům Mikea Rothera shrnutým v knize TOYOTA KATA.

H. Thomas Johnson

Portland, Oregon

jaro 2009



15

První předmluva

k českému vydání

V

 dnešní době je na firmy kladen obrovský tlak na šetření nákladů a ne

ustálé zlepšování. Často se ovšem setkávám s  tím, že zlepšování není

kontinuální proces, ale více řešení a  hašení problémů a  hledání spíše rychlého řešení než zlepšování budoucího stavu. I práce se zlepšovacími návrhy, tzv. „Kaizeny“, zaměstnanců nemá zpravidla dobře nastavený a  funkční proces a většinou se z nich stává „nutné zlo“. Lidé mají mnohdy předem nařízený počet „zlepšováků“, takže jejich obsah a přínos není nikterak zázračný, a navíc mají nezřídka pocit, že se jejich návrhům stejně nikdo nevěnuje. Chybí jim zpětná vazba a běžně se velmi dobré nápady a návrhy úplně „ztratí“. Jak to změnit? Jedním z nástrojů je jednoznačně Toyota KATA. Tato kniha je proto obrovskou inspirací pro všechny, kdo mají chuť to DĚLAT JINAK.

Dočtete se, že nestačí pouze umístit schránku na zlepšovací návrhy a čekat,

co pracovníci vymyslí, ale také to, že zlepšovací workshopy nebo jiné nástroje jako VSM, speciální oddělení pro zlepšování a štíhlou výrobu nejsou efektivními nástroji, pokud se nevyužívají právě s  KATA přístupem, kladením správných otázek od vedoucích a  rozvojem schopností lidí. Cílem procesu zlepšování ve společnosti Toyota je UČIT SE – zlepšovat procesy na základě jejich stále hlubšího poznání a pochopení.

Ve společnosti Toyota učí lidi, aby se naráz pokoušeli změnit jen jednu věc

a aby skutečný výsledek porovnali s výsledkem očekávaným. Takto experimentují proto, aby si uvědomili příčinu a následek, což jim umožňuje hlouběji poznat a pochopit fungování procesů.

TOYOTA K ATA16

Zlepšování procesů je těžká práce, ale nemusí být příliš složitá. Až poznáte KATA zlepšování společnosti Toyota ve třetí části této knihy, pochopíte, že existuje lepší způsob, jak se neustále zlepšovat, přizpůsobovat a rozvíjet.

Zajímavé je také pochopit návaznost: KATA zlepšování a KATA koučování. Ve společnosti Toyota jsou zlepšování a řízení jedno a to samé.

První část knihy je zaměřena hlavně na pochopení principu KATA. Orientuje se především na definici vizí, dlouhodobých i krátkodobých cílů. A uvědomění si, jak podstatný je rozdíl mezi cílem a cílovým stavem a standardem. Co nás čeká mezi stávajícím a cílovým stavem, tzv. nejasný cíl neboli „šedá zóna“. Jak správně používat PDCA cyklus v rámci experimentování. Jak správně fakta vyhodnocovat.

Citace: Slova, která byste ve společnosti Toyota mohli slyšet nejčastěji, jsou: „Ukažte mi to.“

To je důvod, proč ve společnosti Toyota rozlišují mezi fakty a  daty a  proč upřednostňují fakta před daty kdykoliv je to možné.

Další část knihy je zaměřena převážně na změnu přístupu ke zlepšování. Toyota se učí z neúspěchů, a to je důvod, proč ve společnosti Toyota říkají, že „problémy jsou dar“. Ukazují nám cestu vpřed k cílovému stavu. Zapomenout na odsuzování neúspěchů, ale vnímat problém jako příležitost pro zlepšení, je jeden z  přístupů, který je  podle mých zkušeností velmi vzácný. Také je dobré si uvědomit, že Kata zlepšování usnadňuje práci manažerům a  lídrům. Pokud si manažeři a lídři osvojí žádoucí vzorce chování, potom mají jasno v tom, jak v každé situaci náležitě řídit a vést lidi.

Využívat KATA zlepšování a KATA koučování při každodenní práci vyžaduje změnit způsob řízení. Koučování vyžaduje zkušenosti. Pokud si vrcholoví manažeři neosvojí KATA zlepšování jako první v  organizaci, potom je nepravděpodobné, že budou schopni účinně vést manažery na středních a nižších úrovních organizace k tomu, aby si také osvojili žádoucí chování.

Předmluva 17

Poslední část knihy je zaměřena na praktické přístupy. Velice dobře popisuje, jak postupovat a  s  jakými překážkami se můžete potkat. Za úspěchem společnosti Toyota stojí rutina chování. Pokud chceme napodobit společnost Toyota, potom musíme změnit vzorce chování lidí. To je něco jiného a daleko složitějšího než zavádět dílčí postupy, nástroje nebo principy.

A  jestliže KATA je založená na experimentech, musíme tedy i  my experimentovat, protože tím se učíme! Kritériem úspěchu je překonat sám sebe a svůj stávající stav.

Pusťte se tedy společně s námi a Mikem do experimentování a překonávejte sami sebe!

Markéta Šimáková a Jitka Tejnorová

partnerky společnosti DMC management consulting




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist