načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Touhy, vášně a spiritualita -- Propracované techniky tantry - Daniel Odier

Touhy, vášně a spiritualita -- Propracované techniky tantry

Elektronická kniha: Touhy, vášně a spiritualita -- Propracované techniky tantry
Autor:

Nic se nevyrovná výbušné energii vytvářené v těle ryzí touhou. Po tisíciletí adepti tantry využívají tuto sílu jako prostředku k dosažení vrcholů mystického života. Energie ... (celý popis)


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 226
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran
Vydání: První vydání v českém jazyce
Název originálu: Desire: the tantric path to awakening
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-0162-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor se zabývá propracovanými technikami tantry, jež umožňují dosáhnout zvládnutí dechu, myšlení a přirozených tělesných procesů, odhaluje tajné praktiky z tantrických pojednání. Doplněno poznámkami, rejstříkem a doporučenou literaturou.

Popis nakladatele

Nic se nevyrovná výbušné energii vytvářené v těle ryzí touhou. Po tisíciletí adepti tantry využívají tuto sílu jako prostředku k dosažení vrcholů mystického života. Energie živené vášní jsou využívány jako palivo pro vnitřní oheň, jenž spaluje samolibé vnímání mysli. Kniha Touhy, vášně a spiritualita se zabývá propracovanými technikami tantry, jež umožňují adeptovi dosáhnout trojího mistrovského zvládnutí dechu, myšlení a přirozených tělesných procesů. Tantrikové jsou přesvědčeni, že tělo je chrámem a božství spočívá v jeho srdci. Aby bylo možné dosáhnout plného uvědomování, musí být tělo dokonale naladěno a fungovat ve stavu dokonalé lehkosti. Touhy, vášně a spiritualita odhaluje za tímto účelem mnohé tajné praktiky, jež byly předávány ve významných tantrických pojednáních, jako je Vidžňánabhairava tantra a pojednání čchanového mistra Chinula o Tajemstvích kultivace mysli včetně důležitých rituálních sexuálních postupů známých jako maithuna.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Touhy, vášně a spiritualita Touhy, vášně a spiritualita
Odier Daniel
Cena: 217 Kč
Úvod do tantry Úvod do tantry
Yeshe Lama Thubten
Cena: 200 Kč
Meditační techniky Meditační techniky
Odier Daniel
Cena: 251 Kč
Psychologie buddhistické tantry Psychologie buddhistické tantry
Preece Rob
Cena: 276 Kč
Křišťál a cesta světla Křišťál a cesta světla
Norbu Čhögjal Namkhai
Cena: 250 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Touhy, vášně

a spiritualita


Touhy, vášně

a spiritualita

Jednota bytí

DANIEL ODIER

Přeložila Lenka Adamcová


Daniel Odier

Touhy, vášně a spiritualita

Desire: the Tantric Path to Awakening

Copyright © Daniel Odier, 1999

English translation edition copyright © Inner Traditions International, 2001

Translation © Lenka Adamcová, 2015

Czech edition © MAITREA a. s., Praha 2015

ISBN 978-80-7500-162-7

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odier, Daniel

Touhy, vášně a spiritualita: jednota bytí / Daniel Odier;

z anglické verze Desire: the Tantric path to awakening přeložila Lenka Adamcová.

První vydání v českém jazyce.

Praha: Maitrea, 2015.

226 stran

Název anglické verze: Desire: the Tantric path to awakening

ISBN 978-80-7500-162-7

233-282 * 118:613.88 * 613.72 * 22/24-584.7 * 233 * 133.4 * 159.9.016.1 * 2-58

- tantra

- sexuální energie

- tělesná cvičení – hinduistické pojetí

- duchovní cvičení – hinduistické pojetí

- rituály a obřady

- mysl a tělo

- spiritualita

- pojednání

22/24 – Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus.

Buddhismus [5]

První anglickou verzi vydalo nakladatelství Inner Traditions International v USA

v roce 2001. Originální francouzská verze byla vydána pod názvem Désirs, passions

et spiritualité. České vydání zprostředkováno přes Montse Cortazar Literary Agency

(www.montsecortazar.com). Všechna práva vyhrazena.


Nejvyšším cílem poutníka je už nevědět,

o čem rozjímá. Každý člověk,

každá věc je příležitostí k cestě,

k rozjímání.

Lie-c ́


Pro Geneviève


Část I.


3

1.

O

Hledání: požitkářské,

nebo spirituální?

U

ž několik desetiletí se všemi možnými cestami snažíme

osvobodit současně od svého frenetického materialismu i  od otřelých náboženských tradic. Zasáhla nás vlna sexuální revoluce; návrat spirituální síly v  nejrůznějších podobách nás strhává; nabídky v  oblasti „osobního růstu“ se množí až do bodu blouznění. Dnes máme svého šamana, svého duchovního mistra, svého terapeuta, své odbornice na čtení z křišťálové koule a tarotu, své jasnovidce a své čínské nebo tibetské lékaře, zatímco v  minulosti jsme měli pouze svého rodinného lékaře a  někdo svého psychoanalytika. Hnutí New Age vytvořilo vhodné prostředí pro celou řadu mezitradičních „koláží“a podařilo se mu změnit autentická mystická hnutí v tynejnevýraznější a nejiluzornější směsice.

Naštěstí k našim břehům dorazili Tibeťané s jejich úsměvy,

smyslem pro humor, důsledností a hlubokou moudrostí –a nejen oni, ale také mistři súfi smu a zenoví učitelé, učitelé různých

odnoží buddhismu a  hinduisté či učitelé severoamerických


4

indiánů, kteří se ze všech sil snaží šířit své úžasné tradice v celé

jejich autentičnosti.

Ty nejtajnější školy si vydláždily cestu do našich současných dnů. Adepti dzogčchenu, bonpové, náthové, adepti školy advaita a aghóriové jsou mezi námi. Praví mistři i šarlatáni si každý den mnou ruce; výcvikové programy a  semináře probíhají jeden za druhým po celém světě. Učíme se chodit po žhavém uhlí nebo komunikovat s duchy, meditovat bez hnutí dvanáct hodin denně, upadat do transu, dýchat jako jogíni a  jogínky, zaujímat pozice, objevovat své tělo a  vlastní smysly, prožívat tantrický orgasmus, recitovat mantry – pokud se nechytíme do sítí sekt, stále skrytějších, nicméně všudyřítomných, aby proměnily naše sny o absolutnu do smutné odcizenosti od naší elementární svobody. Získáváme iniciace, necháváme si otevírat čakry, dráždit kundaliní, opakujeme kabalistické formule, uctíváme všechna možná božstva, rozmlouváme s anděly – to málo, co o těchto tradicích skutečně víme, přetvořené do jistého „konfekčního“, bezprostředně použitelného balíčku... ale v  zásadě stále hledáme to samé: jak skloubit zkušenost života v západní společnosti s hlubším vědomím, aby nám to přineslo dokonalé štěstí a  uvedlo nás v soulad s naší emocionální a smyslovou podstatou.

Chceme cestu, jež by nebyla v  rozporu s  naším životem, život, který by si neprotiřečil s  naší cestou. Zkrátka chceme harmonické spojení spirituálního s  materiálním na dostupné TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


5

cestě, takové, jež nebude příliš odcizená běžné kultuře. Chceme

dosáhnout pocitu naplnění, aniž bychom museli popíratnádhernou nespoutanost života; chceme světlo a radost, jež by nás

přenesly k širšímu, hlubšímu prožitku skutečnosti.

Když se rozhlédneme kolem sebe, můžeme si všimnout lidí, kteří se vrhají do požitkářského hledání rozkoše. Chtějí prožívat naplno své vášně a někdy se jim to daří. Horečně se připoutávají k materiálnímu světu a končí ve stavu chronické nespokojenosti, která je nutí podstupovat stále neurotičtější hledání. Tito lidé často bývají egoističtí; nechávají za sebou široký pás spálené země. Někdy se však přistihneme, že jim tajně závidíme, protože si představujeme, že jsou svobodní. Způsobují, že přirozená a elementární touha po rozkoširezonuje i v nás. Jejich překypující vitalita nás zasahuje, i když předstíráme, že je odsuzujeme. Některým z nich se dostává požehnání milosti a  v  požitkářském potěšení objevují jemnější, zušlechtěnější životní sílu. Někteří z  nich jsou bystří fi lozofové.

V  protikladu k  nim nacházíme lidi, kteří jsou fascinovaní spirituálním hledáním a jejichž cílem je očistit se od tužeb a vášní prostřednictvím snahy o omezení vlivu, který mají tyto mocné síly na jejich životy. Říká se o nich, že jsou moudří nebo na cestě k moudrosti. Hrdě o sobě prohlašují, že patří k nějaké spirituální škole. Při jejich sledování někdy můžeme vedle jejich strohosti a odříkání zaregistrovat také známky jisté chladnosti

1. — HLEDÁNÍ: POŽITKÁŘSKÉ, NEBO SPIRITUÁLNÍ?


6

a  tvrdosti srdce a  těla, známky určité absence spontánnosti.

Celé jejich bytí obklopuje aureola strachu ve vztahu k sexua

litě. Jako by sami sebe podrobovali příliš silným tlakům; jejich

počestnost se jeví jako poněkud strojená. Jejich tolerance má

své hranice, často bývají lehce fanatičtí – vše, co s nimi souvisí,

nás ve skutečnosti vede k přesvědčení, že jejich vyrovnanost je

pochybná. Zdá se, že by stačilo jen jedno krásné pokušení, aby

je vychýlilo směrem k  honbě za rozkoší, kterou tak odsuzují

u  ostatních. Některým z  nich se podaří od vlastních vášní se

odstřihnout; i oni nacházejí jistý druh milosti a spojení, které

jim jejich učení přislíbila.

Naše kulturní a náboženské dědictví jako by nám říkalo, že

si musíme vybrat: buď spirituální proti tělu, nebo tělo protispi

rituálnímu. D. T. Suzuki, významný zen-buddhistický učenec,

kdysi pronesl před svými přáteli – americkým mytologemJose

phem Campbellem a psychoanalytikem Carlem Jungem –ten

to sarkastický komentář na adresu křesťanské tradice: „Příroda

proti člověku, člověk proti přírodě; Bůh proti člověku, člověk

proti Bohu; Bůh proti přírodě, příroda proti Bohu; velmileg

rační náboženství!“

1

Je výjimkou, že by nám požitkářské snahy nebo spirituální

usilování s  jeho zamítáním těla přinášely štěstí, harmonii, ra

dost. V jazyce mystiků je téměř vždy obsažen cíl znovusjedno

tit slovník vášně a lásky se slovníkem ducha, což jejich usilování

dělá tak šokujícím pro puritány. V našich západních tradicích

TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


7

povětšinou odsuzujeme ty, kteří jsou vášniví, ať se jednáo služebníky Boží, nebo vědce, fi lozofy, či umělce.

Odtržení naší senzuální a  spirituální podstaty způsobuje závažné problémy příznivcům obou cest. Obvykle věnujeme určitou část svého života tomu, že se je jednu po druhésnažíme otestovat, vyzkoušet. S úsměvy zbavenými iluzí dovolujeme našim mladým lidem vyzkoušet si jejich vášeň, touhu a senzuál nost s vědomím, že jednoho dne budou jako my – unavení a z povinnosti způsobní.

Někteří lidé tvrdošíjně vytrvají ve svém hledání, a jsou tak nemilosrdně odsuzováni těmi, kdo očekávají, že se všichnipřidají do jejich usedlých řad. Ve středním věku se některých lidí zmocní krátký záchvěv vášně ... a pak zase padnou zpátky,vyčerpaní, protože se stali obětí všeobecného nesouhlasu. Někdy je však tato vášeň oživí a dovede je ke štěstí.

Hodně diskutovaná bývá sexuální revoluce šedesátých let. Zanechala hluboké stopy na naší společnosti, posloužila otázce postavení žen a dovolila nám otevřít se tělu a oprostit se odvšemožného utajování a tabuizování v této oblasti. Dnes hovoříme otevřeně o záležitostech, k nimž by se před několika desetiletími žádný časopis podobným způsobem neodvážil vůbec přiblížit.

V éře, kdy kraluje slovo komunikace, kdy je možné během několika sekund získat přístup k  neomezenému množství informací, si stěžujeme, že jsme ztratili kontakt s vlastním tělem a  s  ostatními lidskými bytostmi. Trpíme extrémní osamělostí,

1. — HLEDÁNÍ: POŽITKÁŘSKÉ, NEBO SPIRITUÁLNÍ?


8

trpíme tím, že už se jeden druhého nedotýkáme, trpíme„virtualizací“ svých pocitů, projevů svých emocí a  naší senzuálnosti.

AIDS v nás probudil takovou úroveň sexuální obezřetnosti, že

v sobě naše vztahy nesou zárodky strachu a nutí násk povrchnosti kontaktů. Naše těla jen stěží dostávají příležitost vstouit do nezměrného prostoru kosmické hry s  bezstarostností

a kreativitou.

Jednoho dne dojde nepochybně k  odstranění tohoto přízraku a  my poznáme nové období sexuální euforie, nadšení, radosti, rozkoše. Tato velká vlna se pak také změní v klidnější vody vlivem do té doby neznámých událostí nebo jednoduše pod tíhou vyčerpání vlastní energie.

Jsme tedy odsouzeni kolísat mezi těmito dvěma cestami? Téměř každý člověk, s nímž se setkávám, v sobě nese hluboké intuitivní poznání, že ve skutečnosti existuje ještě třetí cesta. Příliš mnoho jsme trpěli fanatismem, násilím a odpíráním.Postupně se otevíráme světu a jeho rozmanitosti. V dnešní době muži i  ženy hledají cestu, která tyto protiklady znovu spojí s opravdovou láskou a s přijímáním veškeré pestrostia bohatství, jež v sobě každá lidská bytost nese. TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


9

2.

O

Třetí cesta

V

 prvních stoletích křesťanské éry tato mystická cesta, jejíž

kořeny sahají minimálně do doby 3000 let před Kristem,

způsobila revoluci v hinduismu a v některých buddhistických

školách. V té době byly všechny tyto tradice prostoupenypoměrně přísným puritánstvím a  nápadným vylučováním žen

z vyšších úrovní.

Zmíněná třetí cesta se nazývá „kašmírský šivaismus“.Zrodila se v údolí řeky Indu před pěti nebo šesti tisíci lety, prodělala svůj nejpůsobivější vývoj v Kašmíru a Oddijáně (sousedníkrálovství) a  vrcholu dosáhla mezi sedmým a  třináctým stoletím po Kristu. Tibetští a čínští mistři buddhismu a Indové různých tradic přicházeli, aby se napili ze Zdroje v  bezprostřední blízkosti jogínek, moudrých žen, jež vyučovaly cestu celéosobnosti, a  se siddhy, probuzenými nebo dokonalosti dosáhnuvšími muži a ženami.

Tato cesta nesrovnatelné hloubky a  důmyslnosti nemá nic společného s  produktem, který Západ komercionalizoval pod pojmem tantra. Je to cesta, na níž se člověk vyvíjí


10

prostřednictvím senzuálnosti a  vědomí. Stojí v  protikladu jak

k požitkářskému sexuálnímu konání, tak asketickémuspirituálnímu usilování, protože opět sjednocuje člověka v jehocelistvosti. Právě tato učení vám zde hodlám předložit, abyste mohli

zjistit, jak je uvést do praxe v  prostředí každodenního života

– a najít tak radost, extázi a svou jedinečnost prostřednictvím

přítomnosti v realitě.

„Může být nazváno dokonalým věděním...

jestliže nejsi odevzdaný, když si užíváš hlubokého

potěšení ve světě smyslů?“ zpívá Saraha, jeden z významných buddhistických mistrů, jenž žil někdy mezi druhým a  sedmým stoletím. Saraha se stal žákem jedné jogínky zkušené v  umění střílení šípů do lidských srdcí. Patřila ke škole sahadžijá – „probuzených adeptů spontánnosti“. Navracení smyslů, tužeb, vášní, emocí a  sexuality spirituální bytosti je tím nejintenzivnějším a  nejodvážnějším vnitřním dobrodružstvím, které si tito mistři buddhismu,hinduismu a kašmírského tantrismu kdy dokázali představit.

Na počátku se tantrické hnutí výrazně distancovalo odpuritánských ortodoxních tradic buddhismu a  hinduismu. Vycházeli z něj tak významní mistři – fi lozofové, básnícia umělci – že tantrická kreativita hluboce ovlivnila jak různé školy buddhismu Velkého vozu, tak i hinduismus. Četní dávní mistři TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


11

diskrétně zastávali tantrické náhledy. Například védántský filozof Šankara byl tantrickým mistrem. Současné indické postavy,

jako je Rámakrišna, Šrí Aurobindo, Vivékánanda a  Ramana

Mahariši – ti všichni byli tanrikové. Celý tibetský buddhismus

je hluboce tantrický; čínský čchan je prostoupený tímtomyšlením do takové míry, že jeho současná učitelka a mistrYuan-tchao prohlašuje, že „tantrická praxe byla korunovánímčchanu“

2

. Dzogčchen stejnou měrou ovlivnil kašmírský šivaismus

a byl jím sám ovlivněn.

Křesťanství, judaismus, islám, Malý vůz buddhismua hinduismus nás učí, že musíme touhy a vášně opustit nebopřetvořit, abychom mohli dosáhnout naplnění spirituálního cíle. Tato puritánská pozice byla historicky doprovázena částečným nebo úplným vylučováním žen z vyšších úrovní, z úrovní předávání a vyučování.

Různé tantrické školy však zcela zavrhují veškerý formalismus, dogmatismus, puritánství, zapuzování žen a  existenci společenských kast. Spirituální a  mystickou cestu umísťují do společenského kontextu tak, že ruší veškeré rozdíly mezi lidmi. Jsem přesvědčený, že tato hluboká revoluce vykvete dobezprecedentní kreativity v mystické, vědecké a umělecké oblasti, do kreativity, s níž každý člověk získá znovu svou celistvostv absolutním přijímání vlastní přirozenosti.

Mistři těchto škol, dalecí toho dláždit cestu, jež byopěvovala nějaké egoistické snahy o  potěšení, nás s  kultivovanou,

2. — TŘETÍ CESTA


12

avšak hravou disciplínou vedou k tomu, abychomneoddělovali nic, co nás činí lidmi, abychom dokázali najít pronikavou

cestu žití vlastních tužeb a vášní tak, že je dovedeme do bodu

jejich nejvyššího žhnutí, protože „na nejzazší hranici dosahu

smyslových orgánů se ego rozpouští“ zpívá Saraha,připoutanost a utrpení mizí.

Právě tuto cestu – bez negace nebo transcendence –zkoumám už třicet let, nejprve s  mým tibetským mistrem Kalou

Rinpočhem, pak s mou kašmírskou šivaistickou učitelkouLalitou Déví. Od ní jsem dostal svolení předat vám tuto přímou

a kosmickou cestu, cestu poznání Já (pratjabhidžňá).

Znovuzapojení touhy, smyslů a  vášně do spirituality je jediným seriózním prostředkem proti náboženskému a sektářskému šílenství i proti všeobecnému materialismu, protože nic

neděsí jejich přívržence tolik jako tato slova a žár, na nějžpoukazují. Tito lidé mají posvátnou hrůzu ze všeho, co nenímožné kontrolovat, ovládnout nebo si to podrobit. A dnes je naší

touhou, naší vášní získat absolutní svobodu, lásku a  naplnění

bez spoutaných rukou a nohou. Chceme za sebou nechat svou

po předcích zděděnou vinu a plně přijímat tělo, jež je našíjedinou branou do nekonečné skutečnosti. Bez těla bychom nebyli

ničím. S ním můžeme být vším.

Americký etnolog Gregory Bateson se také odvážil na toto

spletité území, jež v  dnešní době fascinuje značné množství

vědců. Sestává, jak Bateson píše, ze TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


13

„zkoumání, zda existuje nějaké rozumné a opodstatněnémís

to pro náboženství někde mezi těmito dvěma nočnímimůra

mi (materiální a  nadpřirozenou) absurdnosti. ... Konvenční

náhledy na mysl, hmotu, myšlení a materialismus shledávám

zcela neakceptovatelnými. Zavrhuji současný materialismus

stejně silně, jako zavrhuji módní dychtění po nadpřirozenu.“

3

2. — TŘETÍ CESTA


15

3.

O

Stesk po jednotě

J

edna z příčin našeho utrpení pochází z přítomnosti a má své

kořeny v našem nejhlubším nitru; je to jistého druhunostalgie, stesk po jednotě, jenž občas vypluje na povrch s obrovskou silou nejen v období dětství a dospívání, ale také v dospělosti. Tento mocný pocit jednoty se světem obvykle bývá vykládán nepříznivě. Dospělí hovoří o snění s otevřenýma očima,o mentálním rozrušení, o upadání do stavů více či méně podezřelých a  předurčených časem se vytratit. A  právě tak tomu obyčejně také bývá.

My všichni občas procházíme tím, co bývá běžně nazýváno „krizemi“, při nichž se znovu setkáváme s  tímto mocným

steskem. Vše, co nás silou zaplaví, co nás přinutí pochybovat

o  našich dobře regulovaných životech, co nás unáší pryč, co

se nás hluboce dotýká, co nás nutí uvědomovat si vlastníhranice, v nás může tento stav jednoty oživit – nebozneklidňujícím způsobem zdůraznit jeho absenci. V průběhu těchto krizí

se cítíme zranitelní, ale neobyčejně živí a právě tento pocit, že

znovu pijeme z tohoto chvějivého, vibrujícího zdroje, že jsme


16

součástí božského pulzování, nás postrčí k uskutečnění někdy

prospěšných, někdy neutrálních a jindy katastrofi ckých činů.

Tento pocit, tato potřeba svobody, toto „opojení“ nazýváme vášní, a přestože víme, že nám navrací zpátky život, spouští v nás obvykle jistý pocit viny, jenž jde ruku v ruce sespolečenským nesouhlasem, jako by žít znamenalo zvykat si stále víc na přidušení, na pomalou smrt. Nikdo, dokonce ani ideálypočestnosti neuniknou těmto otřesům, těmto kataklyzmatům,a jestliže bývají nejčastěji mylně vykládány, je to jednoduše proto, že my všichni víme, jak je v zásadě úžasné být těmito vášněmi probuzeni ze své apatie. Ti, kdo tyto stavy milosti ztratili, jsou prvními, kdo budou odsuzovat oběti těchto vnitřníchzemětřesení, a mylné chápání pokračuje dál, předávané z generace na generaci.

Moralisté hovoří o  ovládání, omezování tužeb a  vášní, zatímco fanatici podnikají činy směřující ke zničení těch vášnivých, nikdo však nemůže projít životem bez pociťování stravující podstaty touhy a vášně. Proč nám tyto otřesy působí tak velké utrpení? Proč se po jejich prožití často vracíme do stavu hibernace? Proč souhlasíme s  placením přemrštěné ceny, kterou společnost požaduje po těch vášnivých? Není nějakázásadní chyba ve způsobu, jak orientujeme své životy? Proč se naše ideály neshodují s naším hlubokým intuitivním věděním? Proč souhlasíme s tím, že úžas a zázraky by už neměly být základními kvalitami našich životů? TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


17

Toto zřeknutí se vlastního potenciálu má původ nejen v naší výchově, vzdělání a začleňování do společnosti,v životních obtížích, v potřebě najít si v životě své místo, ale především v našem myšlenkovém světě, v naší mytologii, v našichnáboženstvích, v našich konceptech úzce svázaných s biblickýmitexty a naším původem. Prvotní hřích, pád a spása jsou mocnými principy vytvářejícími překážky a pocity provinění. Formují nás do našeho konceptu oddělenosti.

Vždy platilo, že ti, kdo měli moc či byli autoritami, ve všech náboženstvích, se pokoušeli udržet si své pozice tím, že seučinili nepostradatelnými, a tím, že člověku odepírali jeho vlastní svobodnou vůli a  jeho možnost být spasen, protože si neuvědomoval svou schopnost přímo zacházet s božstvím nebo ještě lépe vidět božství v sobě. Tito orodovníci se ujali moci a mají v  úmyslu si ji udržet. Proplétají se zákruty sociální evoluce, získávají na pružnosti, činí reformy, střídají svou image – ale v zásadě se nic nemění, protože podstata celé záležitosti zůstává nedotčená. Jsou zde, aby popírali naši jednotu s božstvím a aby z tohoto území učinili své výsadní loviště. Po několika tisících letech různých pokusů by se zdálo, že ani trest ani nebeskáodměna neuspěly ve snaze dát lidem vnitřní svobodu a naplnění, po nichž dál touží.

Jestliže však přestaneme pověřovat mocí a silou někohojiného, osvobodíme se od absurdních očekávání, že nás někdo jiný spasí. To vyvolává bezprostřední pocit prostoru a  klidu,

3. — STESK PO JEDNOTĚ


18

díky nimž začínáme být schopni prozkoumat situaci a vzítzáležitosti vlastního potenciálu svobody zpátky do svých rukou.

Použil jsem tuto cestu jednotou bytí neboli existence, abych

ukázal, do jaké míry nejen velké svrchované cesty tibetského

buddhismu, mahámudry a dzogčchenu, ale také cestypůvodního čínského buddhismu neboli čchanu – cesty, jejichž počátky

jsou úzce spojeny se siddhy z Kašmíru a Oddijány – směřovaly

k tomuto naprostému přijímání absolutní podstaty lidskébytosti při zkoumání třetí cesty poznamenané vlivem tantry.

Prostřednictvím těch nejhlubokomyslnějších textůtantrické tradice, pomocí rozhovorů s těmi, kdo následují tuto cestu,

prostřednictvím dotazování těch, s nimiž se setkávámv tantrickém/čchanovém centru, a pomocí představení cvičení a praktik

tantriků různých škol vám nabízím doprovod na cestě, jež vám

možná umožní potvrdit intuici nebo naději, kterou si většina

z nás v sobě nese – že skutečně existuje cesta sjednocujícícelistvost lidského prožívání beze strachu a  tabu, s  radostí, potěšením, láskou a naplněním. TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


Část II.


21

4.

O

Síla ženy

K

ašmírský šivaismus stojí v  opozici proti indické tradici,

protože nerozeznává kasty a  nesouhlasí s  tím, aby mystická učení a  blízký kontakt s  posvátnými texty byly vyhrazeny pouze pro jednu z těchto kast – pro bráhmany. Nesouhlasí

také s jakoukoli diskriminací mezi muži a ženami a s veškerými

společenskými nebo etnickými diskriminacemi obecně. Nejen,

že ženy mají přístup k  učením, ale v  Kašmíru vždy panovalo přesvědčení, že jejich schopnosti jsou hlubší a  přímější než

schopnosti mužů. Do této tradice tudíž patří velký počet jogínek a  moudrých, vzdělaných žen, které slouží bohům prostřednictvím provádění svého umění, hloubkou své praxe nebo

svou životní silou, což jim vše dovoluje proniknout do těch

nejhlubších mysterií. Navjivan Rastogi, významný odborník na

kašmírský šivaismus, na toto téma píše:

Možná nebude zcela od věci spojit tento význačný důraz na

aspekt Šakti (v karma systému kašmírského šivaismu) sespirituální aktivitou vyvíjenou ženami – mistry. Důležitost úlohy,


22

jakou ženy v pozici mistrů hrají, je možné posoudit podleskutečnosti, že se o tomto systému říká, že se zrodil z úst jogínek

(ženských asketů).

4

Jogínky se stejně jako všechny ženy u Kašmířanů těšíobrovské úctě. Neexistuje ani jediný text, v němž by byla jejich hodnota snižována. Často jim bývá přisuzována úloha mateřství a  cyklického vnímání věcí, charakteristika tantrismu, stejně jako role učení spojeného s bezprostředně poznatelnou skutečností – takového, jež ví, jak se vyhnout pastem zbytečné fi lozofi cké sofi stikace a přitom dosáhnout té největší hloubky.

Říká se také, že úzké spojení tantrismu s realitou namísto iluzorních konceptů sdílených některými buddhisty (z nichž je nutné vyloučit čchan a jógačáru) a védánty je částečnědůsledkem ženského vnímání. Pro jogínky neexistuje absolutně žádná fi lozofi e, která by nebyla pochopitelná a  jasně předatelná všem lidem. Žádné rituály, dogmata, přesvědčení ani předsudky neizolují jejich následovníky a  následovnice od zbytku světa.

Síla ženy nachází svůj původ v legendárních příbězích, kde se praví, že bohové měli problémy s objevením se gigantického falu, jenž se pustil do ničení ráje. Tento černý kamenný lingam ničil lesy a paláce, prorážel jezera, drtil hory a  kopce. Bohové proti němu vyslali své armády, žádná síla však nedokázala této situaci učinit přítrž. Pak si bezmocní bohové vzpomněli TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


23

na Velkou bohyni, kterou z ješitnosti dosud opomíjeli. Šlia poklonili se před ní, odčinili své chování a  jednomyslně uznali

její nadřazenost – pod podmínkou, že ukončí destruktivnípůsobení lingamu. A  tak se Velká bohyně projevila na nebesích,

uchopila obří falus a vsunula ho do sebe, kde on prožil takovou

rozkoš, že naprosto ukonejšila jeho ničivé šílenství.

Od té doby se v tantrismu říká, že žena představuje sílu a že muž ztělesňuje schopnost úžasu, obdivu. Hymnus na bohyni Saktisangama tantra uctívá tuto tvůrčí sílu:

Žena je stvořitelkou univerza,

univerzum je její podoba;

žena je základem světa,

ona je pravou podobou těla.

Jakákoli podoba, kterou na sebe bere,

ať je to podoba muže, nebo ženy,

je podoba nejvyšší.

V ženě spočívá podoba všech věcí,

všeho, co žije a co se pohybuje na světě.

Není drahokamu vzácnějšího, než je žena,

není stavu vyššího, než je stav ženy.

Není, nebyl ani nebude žádný úděl

rovný údělu ženy;

není žádné království, žádné bohatství

srovnatelné se ženou.

4. — SÍLA ŽENY


24

Není, nebylo, ani nikdy nebude

žádné posvátné místo, jako je žena.

Žádná modlitba se nevyrovná ženě.

Není, nebyla ani nikdy nebude

žádná jóga srovnatelná se ženou,

žádná mystická formule ani asketismus,

jež by byly srovnatelné se ženou.

Nejsou, nebyla ani nikdy nebudou

žádná bohatství hodnotnější, než je žena.

5

TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


25

5.

O

Jsme tím,

co hledáme

K

ašmírské myšlení je formulováno v několika jednoduchých

tvrzeních:

• Ty jsi Šiva-Šakti.

• Šiva-Šakti je Já.

• Univerzum je hrou tvého vědomí. Z toho přirozeně vyplývá, že neexistuje žádné poskvrnění,žádné očištění, žádné božství mimo Já; žádná praxe, žádný rituál a  nic odděleného od nás, čeho bychom měli dosahovat. Vědomí je celistvostí; celistvost je vědomím. Veškeré usilování se zaměřuje směrem do nitra s cílem umožnit vynoření se tohoto neroztříštěného, dokonalého a neměnného vědomí, jež jerozoznávané v každém z nás. Náhle neexistuje žádný prostředník, vzdálenost ani oddělenost. Usilování se tedy stává záležitostí osvobození vědomí od zamlžení, jež nás vedou k přesvědčení, že jsme oddělené, osamělé a nehodné bytosti.


26

I v případě, že nejsme posedlí božstvím – jež v podstatě není ničím jiným než obrazem našeho absolutního Já – zjišťujeme prostřednictvím tohoto usilování, že jednota, po níž toužíme, je v nás už přítomná. Následuje úplné osvobození těla a mysli, harmonie, hluboká radost, o jejímž prožívání každá lidskábytost sní, protože každý ví, že štěstí není závislé na hromadění moci nebo majetku. „Jsi tím, co hledáš,“ říkají tantričtí mistři.

Úsilí o toto dokonalé štěstí prosté dogmat a náboženských přesvědčení, podřízenosti kněžstvu a naděje, že dostanemepožehnání od druhých, je předmětem hledání každého člověka. Jedná se o světskou cestu par excellence. Jednoduše chcemenezávislost, harmonii a trvalou a hlubokou radost z prožívánísvěta, kterou nedokáže poskvrnit žádný strach nebo úzkost.

Záměr je jednoduchý. Mohou ho sdílet všichni lidé, ať jsou to materialisti, nebo jsou k  němu přitahováni spiritualitou, protože tato touha po štěstí je vlastní každému. Jeho dosažení je obtížné, protože jeho podoba nebude ani v  nejmenším romantická. Tato touha po štěstí je založená na přijetí vlastní osamělosti, díky níž si uvědomíme, že jsme spojeni se vším.

Přináležení k různým skupinám často vytváří jistý druhnarkózy, jež nám dává iluzi sdílení něčeho, co schází všem členům skupiny jako jednotlivcům – úplnosti. Náš nejvýznamnější strach – strach ze zániku, z bytí ničím – nám brání uvědomit si, že když se domníváme, že jsme něčím konkrétním, a tudíž izolovaní, pak se stáváme pouze tím a ztrácíme zbytek. Přijetím TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA


27

skutečnosti, že jsme ničím, získáváme svět. Tento logický vývoj

je klíčem k tantrickému nahlížení a k tvůrčí roli tužeb a vášní,

jež jsou prostřednictvím naší smyslovosti vnímány jako nejrychlejší poslové, kteří nás dovedou k Já. Musíme se všakshodnout na způsobu, jak tantrikové nahlížejí touhy a  vášně a  jak

absolutním způsobem je prožívají.

První otázka, kterou je potřeba si položit, zní: „Je možné prožít celý náš život s  vášní, a  vyhnout se tak otřesům vášně vstupující do života, jenž ji předtím potlačoval? Mnohorozumných lidí by odpovědělo, že vášeň nevyhnutelně vede k utrpení. Konec konců slovo vášeň (angl. passion) má původ v latinském passio, což znamená „utrpení“.

Jedná se o  pokřivený náhled, jemuž jsme vystavováni od velmi raného věku. K němu se přidává skutečnost, že ti, kdo se snaží prožívat trvalou vášeň, se obvykle spálí, trpí a jejich snaha zeslábne. Postrádáme tedy jakékoli přesvědčivé zdrojea rozhodujeme se, že je prozíravější vstupovat do vášnivých sfér pouze v těch krátkých, nevyhnutelných okamžicích, kdy náspřemohou, a po tomto krátkém setkání se od těchto rezervoárů života beznadějným, zoufalým způsobem zase vzdalujeme.

Tyto prudké a intenzivní změny nás vyčerpávají. Tantrické vnímání se oproti tomu skládá z kontinuálního prožívání.

My všichni jsme prožili pár vteřin nebo několik hodinonoho hlubokého vnitřního chvění existence. Prozkoumáme-li svou minulost, vzpomeneme si, že v  dětství nebo v  dospívání

5. — JSME TÍM, CO HLEDÁME


28

jsme byli plně spojeni se světem. Vzpomínka na toto extatické

souznění s nějakým člověkem nebo objektem nám pomůžepokročit dál na cestě k přijetí vášně existence.

Čím víc se nořím do tantrismu, tím víc cítím, že i  v  naší kultuře je možné najít stopy této svobody, tohoto návratu ke zdroji existence, k  jednoduchosti, k  základnímu prožitku Já jsem, který mohou všichni lidé sdílet. Nemám nejmenší pochybnosti, že tento způsob proplouvání ke svobodě a  prvotní extázi prostřednictvím smyslů, touhy a vášně může naléztozvěny ve všech tradicích, pokud jsou chápány do hloubky.

Když jsem se rozhodl ponořit se do kašmírské tradice, bylo to jednoduše proto, že se mi to jevilo jako nejpřímější cesta. Do jisté míry ji následuji také proto, že byla zosobněna ženou, jogínkou Lalitou Déví. Spatřuji v této tradici projev úcty vůči naší nejstarší uchovávané vzpomínce, vůči božství ženy, a také hold dnešní ženě, jež si toto božství nese v  sobě a  je schopná předávat hluboký pocit tohoto božství citlivým a úžasemnaplněným mužům, které přijme do svého těla.

Principy kašmírské cesty ve vztahu ke smyslům, touhám a vášním vám tedy představuji s nadějí, že bych tutovzpomínku mohl oživit v  těch, kdo patří k  jiným tradicím, aby se ve svých vlastních zdrojích mohli setkat s touto pozoruhodnouživotní silou a začlenit ji do svých každodenních životů s úplnou přítomností v realitě. TOUHY, VÁŠNĚ A SPIRITUALITA




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist