načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Touhy, vášně a spiritualita - Daniel Odier

Touhy, vášně a spiritualita
-15%
sleva

Kniha: Touhy, vášně a spiritualita
Autor:

Nic se nevyrovná výbušné energii vytvářené v těle ryzí touhou. Po tisíciletí adepti tantry využívají tuto sílu jako prostředku k dosažení vrcholů mystického života. Energie ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  255 Kč 217
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 226
Rozměr: 210,0x150,0x15,0 mm
Úprava: tran
Vydání: První vydání v českém jazyce
Název originálu: Desire: the tantric path to awakening
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Hmotnost: 0,324kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7500-162-7
EAN: 9788075001627
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor se zabývá propracovanými technikami tantry, jež umožňují dosáhnout zvládnutí dechu, myšlení a přirozených tělesných procesů, odhaluje tajné praktiky z tantrických pojednání. Doplněno poznámkami, rejstříkem a doporučenou literaturou.

Popis nakladatele

Nic se nevyrovná výbušné energii vytvářené v těle ryzí touhou. Po tisíciletí adepti tantry využívají tuto sílu jako prostředku k dosažení vrcholů mystického života. Energie živené vášní jsou využívány jako palivo pro vnitřní oheň, jenž spaluje samolibé vnímání mysli. Kniha Touhy, vášně a spiritualita se zabývá propracovanými technikami tantry, jež umožňují adeptovi dosáhnout trojího mistrovského zvládnutí dechu, myšlení a přirozených tělesných procesů. Tantrikové jsou přesvědčeni, že tělo je chrámem a božství spočívá v jeho srdci. Aby bylo možné dosáhnout plného uvědomování, musí být tělo dokonale naladěno a fungovat ve stavu dokonalé lehkosti. Touhy, vášně a spiritualita odhaluje za tímto účelem mnohé tajné praktiky, jež byly předávány ve významných tantrických pojednáních, jako je Vidžňánabhairava tantra a pojednání čchanového mistra Chinula o Tajemstvích kultivace mysli včetně důležitých rituálních sexuálních postupů známých jako maithuna.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Daniel Odier - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Touhy, vášně

a spiritualita



Touhy, vášně

a spiritualita

Jednota bytí

DANIEL ODIER

Přeložila Lenka Adamcová


Daniel Odier

Touhy, vášně a spiritualita

Desire: the Tantric Path to Awakening

Copyright © Daniel Odier, 1999

English translation edition copyright © Inner Traditions International, 2001

Translation © Lenka Adamcová, 2015

Czech edition © MAITREA a. s., Praha 2015

ISBN 978-80-7500-162-7

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odier, Daniel

Touhy, vášně a spiritualita: jednota bytí / Daniel Odier;

z anglické verze Desire: the Tantric path to awakening přeložila Lenka Adamcová.

První vydání v českém jazyce.

Praha: Maitrea, 2015.

226 stran

Název anglické verze: Desire: the Tantric path to awakening

ISBN 978-80-7500-162-7

233-282 * 118:613.88 * 613.72 * 22/24-584.7 * 233 * 133.4 * 159.9.016.1 * 2-58

- tantra

- sexuální energie

- tělesná cvičení – hinduistické pojetí

- duchovní cvičení – hinduistické pojetí

- rituály a obřady

- mysl a tělo

- spiritualita

- pojednání

22/24 – Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus.

Buddhismus [5]

První anglickou verzi vydalo nakladatelství Inner Traditions International v USA

v roce 2001. Originální francouzská verze byla vydána pod názvem Désirs, passions

et spiritualité. České vydání zprostředkováno přes Montse Cortazar Literary Agency

(www.montsecortazar.com). Všechna práva vyhrazena.


Nejvyšším cílem poutníka je už nevědět,

o čem rozjímá. Každý člověk,

každá věc je příležitostí k cestě,

k rozjímání.

Lie-c ́



Pro Geneviève



ix

O

Obsah

Část I.

1. Hledání: požitkářské, nebo spirituální?..........................3

2. Třetí cesta ......................................................................9

3. Stesk po jednotě ..........................................................15

Část II.

4. Síla ženy ......................................................................21

5. Jsme tím, co hledáme ..................................................25

6. Dech: brána k naší smyslovosti ....................................29

7. Prožívání celistvosti: prvotní prožitek? .........................35

8. Dotýkat se světa .........................................................39

9. Podstata skutečnosti ....................................................45

10. Zdroj vědomí ..............................................................51

11. Příchuť světa ...............................................................57

12. Touha a její objekt ......................................................59

13. Nejvyšší skutečnost .....................................................63

14. Ryzí pozornost ............................................................67

15. Zvuky života ...............................................................71

16. Esence uspokojení .......................................................73

17. Smyslovost a vědomí ...................................................79


18. Vzájemné působení osmi vědomí ................................85

19. Síla smyslů ..................................................................89

20. Otázka: osvobození od minulosti ................................93

21. Vůně světa ...................................................................97

22. Naladění tělesného nástroje na absolutní lásku ..........101

23. Otázky: láska, sexualita, věrnost ................................107

24. Zpěvy dákiní, Velké tajemství ....................................113

25. Díváme se na svět .....................................................119

26. Vášeň ........................................................................123

27. Otázky: vášeň, ego, svoboda ......................................127

28. Vstoupení do království Skutečnosti,

kosmická senzualita ...................................................133

29. Sexuální rituál, maithuna a cesta levé ruky ................141

30. Tantrický orgasmus pro ženy .....................................147

31. Tantrický orgasmus pro muže ...................................151

32. Skupinový sexuální rituál ..........................................155

33. Tantrická cesta pro člověka ze Západu? .....................161

Část III.

34. Otázky: sexualita, touha, vášeň, jóga, extáze, láska,

radost, potěšení, prostor, krása a mír srdce ................173

Poznámky ..........................................................................209

Rejstřík ..............................................................................219

Knihy souvisejícího obsahu ...............................................225




Část I.



3

1.

O

Hledání: požitkářské,

nebo spirituální?

U

ž několik desetiletí se všemi možnými cestami snažíme

osvobodit současně od svého frenetického materialismu i  od otřelých náboženských tradic. Zasáhla nás vlna sexuální revoluce; návrat spirituální síly v  nejrůznějších podobách nás strhává; nabídky v  oblasti „osobního růstu“ se množí až do bodu blouznění. Dnes máme svého šamana, svého duchovního mistra, svého terapeuta, své odbornice na čtení z křišťálové koule a tarotu, své jasnovidce a své čínské nebo tibetské lékaře, zatímco v  minulosti jsme měli pouze svého rodinného lékaře a  někdo svého psychoanalytika. Hnutí New Age vytvořilo vhodné prostředí pro celou řadu mezitradičních „koláží“a podařilo se mu změnit autentická mystická hnutí v tynejnevýraznější a nejiluzornější směsice.

Naštěstí k našim břehům dorazili Tibeťané s jejich úsměvy,

smyslem pro humor, důsledností a hlubokou moudrostí –a nejen oni, ale také mistři súfismu a zenoví učitelé, učitelé různých

odnoží buddhismu a  hinduisté či učitelé severoamerických


4

indiánů, kteří se ze všech sil snaží šířit své úžasné tradice v celé

jejich autentičnosti.

Ty nejtajnější školy si vydláždily cestu do našich současných dnů. Adepti dzogčchenu, bonpové, náthové, adepti školy advaita a aghóriové jsou mezi námi. Praví mistři i šarlatáni si každý den mnou ruce; výcvikové programy a  semináře probíhají jeden za druhým po celém světě. Učíme se chodit po žhavém uhlí nebo komunikovat s duchy, meditovat bez hnutí dvanáct hodin denně, upadat do transu, dýchat jako jogíni a  jogínky, zaujímat pozice, objevovat své tělo a  vlastní smysly, prožívat tantrický orgasmus, recitovat mantry – pokud se nechytíme do sítí sekt, stále skrytějších, nicméně všudyřítomných, aby proměnily naše sny o absolutnu do smutné odcizenosti od naší elementární svobody. Získáváme iniciace, necháváme si otevírat čakry, dráždit kundaliní, opakujeme kabalistické formule, uctíváme všechna možná božstva, rozmlouváme s anděly – to málo, co o těchto tradicích skutečně víme, přetvořené do jistého „konfekčního“, bezprostředně použitelného balíčku... ale v  zásadě stále hledáme to samé: jak skloubit zkušenost života v západní společnosti s hlubším vědomím, aby nám to přineslo dokonalé štěstí a  uvedlo nás v soulad s naší emocionální a smyslovou podstatou.

Chceme cestu, jež by nebyla v  rozporu s  naším životem, život, který by si neprotiřečil s  naší cestou. Zkrátka chceme harmonické spojení spirituálního s  materiálním na dostupné Touhy, vášně a spiriTualiTa

cestě, takové, jež nebude příliš odcizená běžné kultuře. Chceme

dosáhnout pocitu naplnění, aniž bychom museli popíratnádhernou nespoutanost života; chceme světlo a radost, jež by nás

přenesly k širšímu, hlubšímu prožitku skutečnosti.

Když se rozhlédneme kolem sebe, můžeme si všimnout

lidí, kteří se vrhají do požitkářského hledání rozkoše. Chtějí

prožívat naplno své vášně a někdy se jim to daří. Horečně se

připoutávají k materiálnímu světu a končí ve stavu chronické

nespokojenosti, která je nutí podstupovat stále neurotičtější

hledání. Tito lidé často bývají egoističtí; nechávají za sebou

široký pás spálené země. Někdy se však přistihneme, že jim

tajně závidíme, protože si představujeme, že jsou svobodní.

Způsobují, že přirozená a elementární touha po rozkoširezonuje i v nás. Jejich překypující vitalita nás zasahuje, i když

předstíráme, že je odsuzujeme. Některým z nich se dostává

požehnání milosti a  v  požitkářském potěšení objevují jemnější, zušlechtěnější životní sílu. Někteří z  nich jsou bystří

filozofové.

V  protikladu k  nim nacházíme lidi, kteří jsou fascinovaní spirituálním hledáním a jejichž cílem je očistit se od tužeb

a vášní prostřednictvím snahy o omezení vlivu, který mají tyto

mocné síly na jejich životy. Říká se o nich, že jsou moudří nebo

na cestě k moudrosti. Hrdě o sobě prohlašují, že patří k nějaké

spirituální škole. Při jejich sledování někdy můžeme vedle jejich

strohosti a odříkání zaregistrovat také známky jisté chladnosti

1. — HLedání: Požitkářské, nebo sPirituáLní?


6

a  tvrdosti srdce a  těla, známky určité absence spontánnosti.

Celé jejich bytí obklopuje aureola strachu ve vztahu k sexualitě. Jako by sami sebe podrobovali příliš silným tlakům; jejich

počestnost se jeví jako poněkud strojená. Jejich tolerance má

své hranice, často bývají lehce fanatičtí – vše, co s nimi souvisí,

nás ve skutečnosti vede k přesvědčení, že jejich vyrovnanost je

pochybná. Zdá se, že by stačilo jen jedno krásné pokušení, aby

je vychýlilo směrem k  honbě za rozkoší, kterou tak odsuzují

u  ostatních. Některým z  nich se podaří od vlastních vášní se

odstřihnout; i oni nacházejí jistý druh milosti a spojení, které

jim jejich učení přislíbila.

Naše kulturní a náboženské dědictví jako by nám říkalo, že

si musíme vybrat: buď spirituální proti tělu, nebo tělo protispirituálnímu. D. T. Suzuki, významný zen-buddhistický učenec,

kdysi pronesl před svými přáteli – americkým mytologemJosehem Campbellem a psychoanalytikem Carlem Jungem –tento sarkastický komentář na adresu křesťanské tradice: „Příroda

proti člověku, člověk proti přírodě; Bůh proti člověku, člověk

proti Bohu; Bůh proti přírodě, příroda proti Bohu; velmilegrační náboženství!“

1

Je výjimkou, že by nám požitkářské snahy nebo spirituální

usilování s  jeho zamítáním těla přinášely štěstí, harmonii, radost. V jazyce mystiků je téměř vždy obsažen cíl znovusjednotit slovník vášně a lásky se slovníkem ducha, což jejich usilování

dělá tak šokujícím pro puritány. V našich západních tradicích Touhy, vášně a spiriTualiTa povětšinou odsuzujeme ty, kteří jsou vášniví, ať se jednáo služebníky Boží, nebo vědce, filozofy, či umělce.

Odtržení naší senzuální a  spirituální podstaty způsobuje závažné problémy příznivcům obou cest. Obvykle věnujeme určitou část svého života tomu, že se je jednu po druhésnažíme otestovat, vyzkoušet. S úsměvy zbavenými iluzí dovolujeme našim mladým lidem vyzkoušet si jejich vášeň, touhu a senzuál nost s vědomím, že jednoho dne budou jako my – unavení a z povinnosti způsobní.

Někteří lidé tvrdošíjně vytrvají ve svém hledání, a jsou tak nemilosrdně odsuzováni těmi, kdo očekávají, že se všichnipřidají do jejich usedlých řad. Ve středním věku se některých lidí zmocní krátký záchvěv vášně ... a pak zase padnou zpátky,vyčerpaní, protože se stali obětí všeobecného nesouhlasu. Někdy je však tato vášeň oživí a dovede je ke štěstí.

Hodně diskutovaná bývá sexuální revoluce šedesátých let. Zanechala hluboké stopy na naší společnosti, posloužila otázce postavení žen a dovolila nám otevřít se tělu a oprostit se odvšemožného utajování a tabuizování v této oblasti. Dnes hovoříme otevřeně o záležitostech, k nimž by se před několika desetiletími žádný časopis podobným způsobem neodvážil vůbec přiblížit.

V éře, kdy kraluje slovo komunikace, kdy je možné během několika sekund získat přístup k  neomezenému množství informací, si stěžujeme, že jsme ztratili kontakt s vlastním tělem a  s  ostatními lidskými bytostmi. Trpíme extrémní osamělostí,

1. — HLedání: Požitkářské, nebo sPirituáLní?


8

trpíme tím, že už se jeden druhého nedotýkáme, trpíme„virtualizací“ svých pocitů, projevů svých emocí a  naší senzuálnosti.

AIDS v nás probudil takovou úroveň sexuální obezřetnosti, že

v sobě naše vztahy nesou zárodky strachu a nutí násk povrchnosti kontaktů. Naše těla jen stěží dostávají příležitost vstouit do nezměrného prostoru kosmické hry s  bezstarostností

a kreativitou.

Jednoho dne dojde nepochybně k  odstranění tohoto přízraku a  my poznáme nové období sexuální euforie, nadšení, radosti, rozkoše. Tato velká vlna se pak také změní v klidnější vody vlivem do té doby neznámých událostí nebo jednoduše pod tíhou vyčerpání vlastní energie.

Jsme tedy odsouzeni kolísat mezi těmito dvěma cestami? Téměř každý člověk, s nímž se setkávám, v sobě nese hluboké intuitivní poznání, že ve skutečnosti existuje ještě třetí cesta. Příliš mnoho jsme trpěli fanatismem, násilím a odpíráním.Postupně se otevíráme světu a jeho rozmanitosti. V dnešní době muži i  ženy hledají cestu, která tyto protiklady znovu spojí s opravdovou láskou a s přijímáním veškeré pestrostia bohatství, jež v sobě každá lidská bytost nese. Touhy, vášně a spiriTualiTa

2.

O

Třetí cesta

V

 prvních stoletích křesťanské éry tato mystická cesta, jejíž

kořeny sahají minimálně do doby 3000 let před Kristem,

způsobila revoluci v hinduismu a v některých buddhistických

školách. V té době byly všechny tyto tradice prostoupenypoměrně přísným puritánstvím a  nápadným vylučováním žen

z vyšších úrovní.

Zmíněná třetí cesta se nazývá „kašmírský šivaismus“.Zrodila se v údolí řeky Indu před pěti nebo šesti tisíci lety, prodělala svůj nejpůsobivější vývoj v Kašmíru a Oddijáně (sousedníkrálovství) a  vrcholu dosáhla mezi sedmým a  třináctým stoletím po Kristu. Tibetští a čínští mistři buddhismu a Indové různých tradic přicházeli, aby se napili ze Zdroje v  bezprostřední blízkosti jogínek, moudrých žen, jež vyučovaly cestu celéosobnosti, a  se siddhy, probuzenými nebo dokonalosti dosáhnuvšími muži a ženami.

Tato cesta nesrovnatelné hloubky a  důmyslnosti nemá nic společného s  produktem, který Západ komercionalizoval pod pojmem tantra. Je to cesta, na níž se člověk vyvíjí



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist