načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Umění žít - Tomio Okamura

Umění žít

Elektronická kniha: Umění žít
Autor:

- Prožít, či přežít? Tomio Okamura se v knize Umění žít zamýšlí nad tím, zda lze prožít opravdu šťastný a plnohodnotný život. Snaží se připomenout známé, ale námi ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1% 65%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 112
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: ilustrace Pavel Kantorek
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Fragment, 2012
ISBN: 978-80-253-1498-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Existuje spolehlivý recept na šťastný život? To je otázka, nad níž se zamýšlí filozofové i náboženští vůdci po celé dějiny lidstva. Bez ohledu na dobu, na víru či politické názory. "Život podle abecedy", tak by se mohla nazvat kniha čtivých encyklopedických zamyšlení Tomia Okamury na důležitá i zdánlivě nedůležitá témata našeho života. Láska, smrt, pivo, politika, vzdělání, práce, dětství, stáří, moderní technologie, víra i tradice, to všechno jsou součásti našeho života, které spolurozhodují o tom, jak dobře a spokojeně svůj život prožijeme. Málokdo se ovšem zamýšlí nad tím, že je rozdíl, zda svůj život prožijeme kvalitně a hodnotně pro sebe i své okolí, nebo ho jen spokojeně přežijeme. Tomio Okamura se v knize zamýšlí nad tím, zda lze prožít opravdu šťastný a plnohodnotný život. Snaží se připomenout známé, ale námi zapomenuté hodnoty, které dělají lidský život smysluplným.

Popis nakladatele

Prožít, či přežít? Tomio Okamura se v knize Umění žít zamýšlí nad tím, zda lze prožít opravdu šťastný a plnohodnotný život. Snaží se připomenout známé, ale námi zapomenuté hodnoty, které dělají lidský život smysluplným.

Existuje spolehlivý recept na šťastný život? To je otázka, nad níž se zamýšlí filozofové i náboženští vůdci po celé dějiny lidstva. Bez ohledu na dobu, na víru či politické názory.
"Život podle abecedy", tak by se mohla nazvat kniha čtivých encyklopedických zamyšlení Tomia Okamury na důležitá i zdánlivě nedůležitá témata našeho života. Láska, smrt, pivo, politika, vzdělání, práce, dětství, stáří, moderní technologie, víra i tradice, to všechno jsou součásti našeho života, které spolurozhodují o tom, jak dobře a spokojeně svůj život prožijeme. Málokdo se ovšem zamýšlí nad tím, že je rozdíl, zda svůj život prožijeme kvalitně a hodnotně pro sebe i své okolí, nebo ho jen spokojeně přežijeme.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tomio Okamura - další tituly autora:
Tomio Okamura – Umění vládnout Tomio Okamura – Umění vládnout
Veľká japonská kuchárka Veľká japonská kuchárka
 (audio-kniha)
Umění vládnout Umění vládnout
 (e-book)
Umění přímé demokracie Umění přímé demokracie
 
K elektronické knize "Umění žít" doporučujeme také:
 (e-book)
Tomio Okamura   Umění vládnout Tomio Okamura Umění vládnout
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Tomio Okamura

Umění žít

také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.fragment.cz

Tomio Okamura

Umění žít – e-kniha

Copyright © Fragment, 2013

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Okamura

umění

ž

í

t

Ilustroval Pavel Kantorek


Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Písmeno A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

Abolice aneb prezidentská milost . . . . . . . . 6

Alimenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

Askeze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Aston Martin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Auta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Písmeno Č . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Čest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Písmeno D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Decentralizací k soběstačnosti . . . . . . . . . . . 12

Den otců . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Desatero politika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Domovské právo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Důchodci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Důchodová reforma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Písmeno E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Ekonomická krize . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Eutanazie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Písmeno F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Fanatismus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Písmeno H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Písmeno J . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

Justiční omyly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

Písmeno K . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Korupce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Kriminalita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

KSČM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Kouření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Kvalita potravin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Písmeno L . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Legalizace měkkých drog . . . . . . . . . . . . . . . 42

Lesy nad zlato . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Písmeno M . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

Média . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

Ministr spravedlnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

Morálka a čest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Písmeno O . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Občan a občanství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Odbory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Odpovědnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Písmeno P . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Pivo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Politika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

Práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Pravda a lež . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

Právo na práci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Prezident . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Primátor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Přelidnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

Písmeno R . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Referendum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Romové . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

Písmeno S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Smysl života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Světová chudoba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Písmeno Š . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Špinavé peníze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Švejk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Písmeno T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Trest smrti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Trh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Písmeno U . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Umění investovat do umění . . . . . . . . . . . . . 84

Umění nevidět . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Umění stárnout . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Umění věřit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Umění žít levně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

Umění žít . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Úspěch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Ústava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Písmeno V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Vězeňství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Vizionáři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Veřejné zdravotnictví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

Volební kampaně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Vztahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Písmeno Z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Zvířecí práva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Tip pro Vás a Vaši čtečku: . . . . . . . . . . . . . . . . 115

Václav klaus – Zápisky z cest . . . . . . . . . . . . 115

ObSAH


Úvod

5

ÚVOD

Kniha zamyšlení nad mnoha věcmi je ve své podstatě pokračováním a dopl

něním mojí předcházející knihy Umění vládnout. Umění žít je ovšem pojato

daleko šíře – k životu totiž vlastně patří všechno kolem nás – od klíštěte až

třeba po justiční omyly. Nemám ambici ani talent napsat Filozofický slovník

jako Voltaire, ale je faktem, že mě inspiroval. Nekladu si žádné ambice být

objevný ani originální. To je vyhrazeno skutečným géniům. A koneckonců

už starý Ogilvy, guru světové reklamy, říkával: Raději kopírujte dobré nápa

dy, než abyste uskutečnovali vlastní hlouposti. I já se snažím víceméně kopí

rovat ty nejlepší myšlenky a dávat je v lepším případě alespoň do nových

souvislostí. A některé myšlenky je třeba oprašovat stále. Pojmy jako sluš

nost, čest nebo práce vám zní třeba omšele, ale k dobrému životu patří po

tisíciletí a patřit budou i za dalších tisíc let, navzdory dnešnímu trendu živo

ta bez hodnot.

Jako obvykle děkuji svým přátelům a spolupracovníkům a spolupracovni

cím za inspiraci, rešerše a vůbec pomoc s touto knihou.


Tomio Okamura – Umění žít

6 PíSMEnO A

Abolice aneb prezidentská milost

Musím říct, že mě dodnes překvapuje tahle forma milosti. Milost znamená odpuštění trestu. Ale trestu přece musí předejít výrok o vině. Takže jednoznačně platí, že milost by měl prezident udělit až po soudním výroku o vině. A samozřejmě jen v případě, že ten výrok je neodvolatelný a zjevně nespravedlivý nebo jinak společensky nepřijatelný.

Pravda totiž je, že v České republice k justičním omylům či dokonce zloči

nům dochází – na můj vkus často a také v případech nejzávažnějších.

Alimenty

Obrovskou částí vězňů v českých věznicích jsou neplatiči alimentů. Bylo by dobré zavést v prvé řadě – aby výživné na děti platili skuteční rodiče, kteří dítě zplodili. V případě otců to znamená porovnání DNA dítěte a otce. Celou čtvrtinu dětí podle odborníků zplodili jiní otcové než ti na rodném listě. Jinými slovy, čtvrtina odsouzených otců sedí za to, že neplatí na cizí dítě. Jsou oběti podvodu. To je důvod k velkému zamyšlení nad naší spravedlností.

V případě neplatícího skutečného otce či matky je ovšem vězení také kontraproduktivní. Vždyť v té base jim jen dluh naroste a pracovat se tam rozhodně nenaučí. Řešením je jednak okamžitá exekuce na majetek, na příjmy a v případě nemajetnosti pak nucené práce – tím, že třeba dva dny v týdnu by tito neplatiči museli vykonávat práci určenou jim úřadem, přičemž odměna za tuto práci by šla na úhradu dluhu a na výdaje spojené s organizací takové práce.

Rodiče by získali nejen nedobytné výživné, ale mnoho zaměstnavatelů by nemuselo na některé práce (chmel, brambory, sběr ovoce atp.) vozit brigádníky až z Mongolska.

Písmeno A

7

Askeze

Asi teď přemýšlíte, jak patří askeze k umění žít. Určitě stejně jako všechna další hesla v této knize. Velmi, protože to, jak žijeme, v čem žijeme a čím žijeme, je důležité jako život sám, protože to je život sám. Askeze – tedy dobrovolné odříkání – je jedním z nejlepších receptů na skvělý a spokojený život. V prvé řadě vám dobrovolné odříkání čehokoli, a je celkem jedno jak dlouhé, dá sebevědomí. To, že umíte ovládat sebe, své touhy, chutě, hlad, pudy, vám dá velkou vnitřní sílu.

Třebas občasné odříkání masa, pití nebo jiných požitků je bezesporu skvělým dopingem organismu, který má čas se očistit a regenerovat. Problémem dnešního života v bohatých zemích je přesycenost. Přesycujeme všechny smysly tak, že ztrácíme schopnost si vychutnávat jednotlivé radosti života.

Umíte si pochutnat na suchém chlebu, sklence vody nebo prožít chvilku ticha a pohled na krásný strom?

Supermarkety, televize a další vymoženosti nám tohle vzaly. Nenechte se připravit o požitek ze sebe sama a čas od času se postěte a třeba ještě vypněte elektřinu. Svět bude najednou jiný – ne chudší, ale naopak daleko bohatší. I k tomu vede askeze.

V Praze je klinika, která například ordinuje světelný půst. Klienti tu několik dnů tráví v pokoji v úplné tmě. Během času v temnotě se jim tříbí smysly, lidé rozjímají a díky klidu a tmě mají možnost věnovat všechny smysly i celou kapacitu svého já jen do sebe sama. Věřte, že to má obrovský efekt pro uvědomění si sebe sama.

Pochopitelně jako vždy platí pravidlo „všeho s mírou“. Svatý František Saleský říkával, že duch nemůže snést překrmené tělo, ale také naopak, že tělo podvyživené nesnese ducha.

Rozhodně také neplatí, že ten, kdo nepije, nekouří, nesmilní, nelže, je pros tě ve všech ohledech nadmíru ctnostný puritán, že je lepší než soused, co se denně přejídá ve fastfoodu a pak opíjí v krčmě s milenkou. „Puritán může pěstovat všechny hlavní ctnosti, a přece může zůstat špatným člověkem,“ říká A. Huxley. Pokud se dobrovolně v něčem čas od času nebo trvale omezujeme, mějme na paměti, že to děláme hlavně pro sebe. Boha ani naše okolí to příliš nezajímá a také – proč by mělo.

Tomio Okamura – Umění žít

8

Aston Martin

Jako malý kluk jsem toužil po autě, jako má James Bond. Asi jsem chtěl

být aspoň trochu jako on. Šarmantní hrdina, tvrdé pěsti a velký bourák –

to bývá častá touha všech kluků – a vlastně i holek. Z toho snu mi zbyl

auťák Jamesa Bonda. Po mnoha letech jsem si sen splnil a bourák koupil,

pojezdil si a pak ho rozbil. Byla to hezká hračka a ničeho nelituju. Lidé

mají mít sny – sebebláznivější a ty si plnit. I v tom je smysl a hlavně radost

ze života. Aston je na vrakovišti, ale další hračkárna je vždyky za nejbliž

ším rohem a určitě si v ní něco vyberu. Není třeba kupovat samozřejmě

Aston. A jen jednou za život. Naopak – každý den bychom si měli dělat

radost – třeba drobností, kterou si koupíme sami sobě pro potěšení.

A zkuste dělat radost i svému okolí. Když dáte někomu dárek – bez ohle

du na narozeniny a svátky – jen tak pro tu čistou radost, tak si pište, že

to tu čistou radost udělá – a udělá ji i Vám.

Auta

Po republice jezdí víc než 4,5 milionu automobilů. Představte si tuny nafty,

případně benzínu, které denně spálí – tu naftu nejen draze platíme, ale pak

taky dýcháme.

Abychom měli ještě lepší představu: ročně v naší zemičce spálíme a do

vzduchu vypustíme víc než 7 miliard litrů nafty a benzínu. Když budu trochu

sugestivní – na jednoho obyvatele připadne 700 litrů. Teď si představte, že si

hezky sednete na chalupě na zahrádku a začnete pálit 700 litrů nafty a hezky

si to užívat. Je to blbost? No, ale tohle přece děláme dnes a denně. Jen s tím

rozdílem, že když sedíme v autě, tak si spaliny užívají ti, co zůstali venku –

lidé, děti, stromy, zvířata.

Ale když vylezeme ze dveří auta, situace se obrací a i my dostáváme ná

lož karcinogenních spalin. Nikdo tomu neunikne, byť by se snažil sebevíc.

A statistiky tomu odpovídají – nejde jen o rakovinu. Třeba alergiemi dnes

trpí čtvrtina populace. Před pár desetiletími věc neznámá. Jenže právě

ovzduší má velký vliv třeba na vývoj lidského plodu a s tím spojená nevylé

čitelná poškození, jako jsou zmíněné alergie. Ovšem těch chorob a destruk

cí je daleko více. Nejzranitelnější oběti jsou pochopitelně děti – čím níž

máte nos k vozovce, tím více a dokonce s kvadratickou úměrou se zvyšuje

Písmeno A

9

koncentrace zamoření a riziko poškození organismu. U dětí a plodů (poča

tých dětí) toto riziko navíc stoupá s nižším věkem.

Takže shrnuto: Čím menší dítě, tím větší koncentraci jedů dýchá, a sou

časně čím je menší, tím narůstá větší citlivost a riziko, že dítě bude mít

poškozené zdraví.

A statistiky jsou neúprosné – nemoci, které děti před šedesáti padesáti

lety prakticky neznaly, jsou dnes samozřejmostí. Děti mají astmata, alergie,

rakoviny – typy nemocí dříve známé výjimečně u dospělých, a to nanejvýš

u vysoce rizikových skupin, jako byli třeba horníci.

Proč tak srdceryvně a krvavě dramatizuji situaci? Protože dramatická je.

Otázka „na co jezdit“ není jen ekonomická nebo politicky strategická – je to

také věc života a smrti mnoha z nás.

A teď si představte, že by auta jezdila na plyn, nebo dokonce na plyn

vyráběný ze dřeva. Namísto rafinérií bychom měli všude lesy a obecní ko

telny by vyráběly dřevoplyn. Zároveň by k tomu taky vytápěly obce a vyrá

běly elektřinu. Nechápu, proč tak primitivní, levné a jednoduché věci ni

kdo nerealizuje. Za války na dřevo jezdila celá Evropa – i tady v Praze

jezdily autobusy a auta na dřevoplyn. Jenže to by nebyl takový kšeft jako

současný byznys s naftou. To, že tohle řešení je dnes technicky nedokona

lé, nic neznamená – vyvinout účinnější motory a generátory plynu není

v podstatě žádný problém. V USA jezdí na dřevoplyn a s vlastním kotlem

experimentálně i motorky.

V Japonsku či Americe jezdí lidé do práce na elektrokolech, elektroskútrech

nebo v elektromobilech. Zaparkují na parkovišti pod solárními panely a ty

po celou dobu, co jsou lidé v práci, dobíjejí baterie. Lidé jezdí do a z práce

bez jedovatých spalin a ještě navíc zadarmo. Není to lepší model než benzín

za čtyřicet?

Přitom elektrokolo z Číny je dnes skoro levnější než standardní kolo –

dá se pořídit od 7 000 korun a elektromobil prodává například Chevrolet v základní řadě od 300 000 Kč. Samozřejmě v tomto případě jde o auto

z části dotované státem.

A jsme u toho – prachsakra – jak to, že Mekka pravičáctví a kapitalismu

Spojené státy americké dotuje, financuje ze státní kasy stavby solárních parkovišť a výrobu a prodej elektromobilů? A to, kdy ceny benzínu tam mají více než dvakrát nižší než my. Jsou padlí na hlavu? Nebo si to spočítali lépe než my?

Tomio Okamura – Umění žít

10

Písmeno Č

11

PíSMEnO Č

Čest

Dobře žít znamená žít krom jiného také se ctí. Čest, to je dobré jméno. Čest je, vlastně bývala erb a štít každého slušného člověka. Už Machiavelli správně podotkl, že to „není titul, co dává člověku čest, nýbrž člověk, který dodává čest titulu“.

Politika se v posledních letech stále více obnažuje. Příčin je víc. Který

chlap dnes dbá na svou čest? A ostatně, kolik mužů je dnes skutečnými chlapy? Skutečného chlapa nedělají ani gule ani rolexky ani drahé auto. Jen jeho činy. Ne nadarmo říkají Angličané, že cesta pohodlí málokdy bydlí se ctí pod jednou střechou. Na tuhle premisu muži dneška z velké části rezignují.

Takže přátelé, čert vem rolexky i ty auťáky, když opravdovému muži skutečně nejvíce sluší čest. Jak říkal Cicero: „Co se sluší, to je čestné, a co je čestné, to se sluší“.

A také to sluší, dodávám.

Tomio Okamura – Umění žít

12 PíSMEnO D

Decentralizací k soběstačnosti

Odpovědnost a decentralizace ekonomiky a moci je jediné řešení stávající krize důvěry v politiku a krize hospodářské.

Decentralizace ve smyslu návratu k soběstačnosti regionů obcí či domácností v energii, potravinách, případně v dalších produktech. To je jediný lék na krize. Ekonomické krize budou pořád, ale pokud bude váš kraj, vaše obec, váš dům zajištěný teplem, budete mít jistotu, že se najíte, pak vám krize neublíží. „Jinými slovy, měli bychom napomáhat rozvoji soběstačnosti menších celků, které mohou navrátit rozkymácenému systému alespoň nějakou rovnováhu. Namísto toho, abychom přemýšleli neoliberálně o tom, kam lze ještě přesunout továrnu, abyste za rok vyráběl zase o něco levněji.“

Není to až tak těžké – jsou země, kde obce přerozdělují drtivou část vybraných daní a jen minimum posílají centrální vládě, kde obce mají svou vodu, svoje zdroje energie a své polnosti, a světové výkyvy je absolutně nezajímají.

V Latinské Americe tak úspěšně funguje velká část indiánského venkova – i v sousedním Německu vznikají společenství v rámci měst či čtvrtí, kde mají lidé dokonce vlastní měnu – krytou například prací. Vy jako instalatér uděláte sousedovi vodu a jiný soused vám za získaný bonus zase udělá elektřinu. Takový systém je kombinací komunismu s kapitalismem – lidé žijí ve společné komuně velmi solidárně, ale jisté tržní principy jsou zachované – každý práceschopný člen dostává odměnu jen za práci.

Podstata ovšem je v soběstačnosti – čím více budeme v rámci rodiny, obce, okresu, kraje a republiky soběstační, tím méně se nás dotknou jakékoli výkyvy v okolním světě.

Nedávno proběhla médii zpráva o bankéřích z Wallstreetu, kteří si vybudovali totálně soběstačné byty. Vyrábějí si v nich nejen vlastní energii, ale i potraviny – v umělých přírodních biotopech recyklují odpad tak, že zčásti z něj pěstují zeleninu a ovoce a v akváriích pěstují rychle rostoucí ryby – tilapie a sumečky. Vytvářejí vlastně umělé uzavřené ekosystémy, které jen přijímají kyslík a energii ze slunce. O zbytek se postará příroda i nejnovější technologie.

Je třeba říct, že Američané jsou obecně na venkově zvyklí na soběstačnost, takže není divu, že tam má tenhle trend největší úspěch. Každá farma

Písmeno D

13

kdesi v prérii si vyrábí sama elektřinu, má vlastní vodu, vlastní zdroje obilí, zeleniny, ovoce a masa.

I v Čechách jedno kreativní studio vyvinulo soběstačný dům a věřím, že časem se tenhle trend dostane do nejširších vrstev. Vždyť dnes je možné, aby každý dům byl energeticky soběstačný – stowattový fotovoltaický panel se dá pořídit už pod dva a půl tisíce korun. A spotřeba elektrické energie se dá stlačit v rodinném domě jen na několik set wattů. S tím, že ohřev vody a topení lze řešit buď vytápěním na dřevo či dřevoplyn, anebo hodně energie ušetří kombinace solárních teplovodních kolektorů, tepelné čerpadlo a fotovoltaické panely.

Pokud se do něčeho podobného pustíte, zjistíte pozoruhodnou věc – tak

jako nevyhodíte vlastní domácí chléb nebo vajíčko od své slepičky, tak i vlastní energie má kouzelnou moc – začnete si hlídat každý watt. Vědomí, že vám v noci zhasne žárovka, vás donutí užívat energii skutečně rozumně. I to má svůj velký smysl. Protože problém naší civilizace je šílené a bezbřehé plýtvání.

Den otců

Každým rokem se 19. června slaví celosvětový Den otců – svátek, který většina z nás v České republice zatím vůbec nezná. Zčásti i proto, že velká část veřejnosti vlastně otce ani nepovažuje za rodiče. Táta je pouze tím, kdo nosí domů peníze. I proto soudy dávají děti po rozvodu v drtivé míře jen matkám. I proto přežívá v naší zemi očividná nespravedlnost a to, že otci v krátké lhůtě zaniká možnost požádat o určení otcovství. Dítě potřebuje oba rodiče, a to s tím, že rodičem je u mne vždy ten, kdo dítě zplodil, žena i muž, a teprve v krajním případě pěstoun. Není třeba polemizovat, vím, že cizí lidé bývají někdy lepší rodina než vlastní rodič, ale nikdo nemá právo dítěti brát otce a otci jeho dítě, pokud o sebe vzájemně stojí.

Statistiky laboratoří zkoumajících DNA jsou neúprosné. Zřejmě čtvrtina otců v České republice vychovává cizí dítě a stejně velké množství otců se zase o své dítě nemůže starat, protože buď netuší, že dítě mají, anebo se třeba starat ani nechtějí, protože je k tomu nic nenutí.

A zřejmě čtvrtina, 25 procent dětí, nezná vlastního otce. Nejen, že třeba po něm nemůže dědit, ale netuší ani, jaké genetické choroby mu hrozí. Vzhledem k tomu, že všichni jsme byli děti někým zplozené, je těch pomýlených



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist