načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Tkaní na rámu – Iva Prošková

Tkaní na rámu

Elektronická kniha: Tkaní na rámu
Autor: Iva Prošková

Po velmi stručném historickém úvodu a seznámení se základními pojmy, pomůckami, nástroji, materiály a základními postupy následují popisy na zhotovení výrobků na hřebenovém stávku, výrobky tkané na kartonu a na rámu. Samostatná část je ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 111
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: fotografie v knize a na obálce Jan Prošek, Iva Prošková
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
Téma: tkaní na rámu
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-2274-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Po velmi stručném historickém úvodu a seznámení se základními pojmy, pomůckami, nástroji, materiály a základními postupy následují popisy na zhotovení výrobků na hřebenovém stávku, výrobky tkané na kartonu a na rámu. Samostatná část je věnovaná výrobkům tkaným netradičně (tkaní z kožených řemínků, z drátků). Text doprovázení barevné fotografie. Praktický úvod do nejjednodušší tkalcovské techniky - tkaní na kartonu a tkaní na rámu.

Popis nakladatele

Autorka v knize popisuje techniku výroby textilií, která je stará více, než několik tisíc let. Popsaná technika ručního tkaní je stále využívána nejen v rámci amatérských aktivit, ale též při tvorbě uměleckých předmětů. Z jakýchkoliv nití a prostých pomůcek lze vytvořit zajímavé výtvarné dílo. Jednoduchý a snadný princip umožní rozvinout fantazii tak, aby posloužila výrobě užitečných a moderních textilií jako jsou bytové doplňky, kabelky, šály, šátky, barety, sedla vest nebo šatů nebo jen malé brože. V knize jsou popsány i zcela neobvyklé techniky tkaní z drátků, kůže a korálků, využitelné pro zhotovení zajímavých šperků. A to vše jde i bez tkalcovských stavů, jen na tvrdší papírové desce nebo snadno zhotovitelném rámu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Iva Prošková - další tituly autora:
 (e-book)
Krajkářství Krajkářství
 (e-book)
Malba v čínském stylu Malba v čínském stylu
 
K elektronické knize "Tkaní na rámu" doporučujeme také:
 (e-book)
Paličkování Paličkování
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3

Tkaní na rámu

Iva Prošková

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 4069. publikaci

Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová

Fotografi e v knize a na obálce Jan Prošek, Iva Prošková

Kresby Iva Prošková

Sazba a grafi cká úprava Marcela Drobná

Návrh grafi cké úpravy a obálky Zuzana Brečanová

Počet stran 112

První vydání, Praha 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Design © Zuzana Brečanová, 2010

Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorkou ověřeny, přesto nelze za ně

převzít zodpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani

majetkové škody. Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými

známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-2274-0

obsah

úvod 7

historie 8

základní pojmy 14

pomůcky, nástroje 20

materiály 24

druhy tkanin 25

základní postupy 28

tkaní na

hřebenovém stávku 36

výrobky tkané na kartonu 38

Rybí prostírky 38 Obrázek duhového listu 40 Slzičkový náhrdelník 42 Oblouková kabela 44 Zelená kabelka 46 Barety 49

výrobky tkané na rámu 52

Sedlo ke košili 52 Šála 57 Pléd 59 Svetr mořská laguna 60 Modrý šátek 61 Bílá vesta 62 Šátek s krajkou 63 Střapcový díl do kabátku 65 Polštáře 67 Plátnový polštář 67 Kelimové polštáře 68 Gobelínový polštář 69 Vsadka do vesty 71 Kabela se špičkami 75 Kabela z linek 76 Kabela ze šikmých pruhů 78

Koptská kabela 80

Modrá pyramida 82

Červená princezna 88

výrobky tkané netradičně 90

Pouzdro na brýle 91

Bledě modrá kabelka 92

Bílá kabelka 93

Plamínkové tkaní (ikat) 95

Plamínková kabelka 98

Dvojníci 100

Náramek 102

Kabelka s korálky 103

Penál z kůže 104

Kabelka s kůže 104

Modrá kabela z kůže 105

Tkaní s drátem,

materiál, pomůcky 106

Šperk se sklíčky 107

Zelenomodrý šperk 108

Tyrkysová kontura 109

Medúza 110

Náušnice 111 6

Motto: „Textilní umění patří k nejstarším uměleckým projevům lidstva".

úvod

Princip tkaní zná lidstvo od pravěku a dodnes se vlastně změnila jen jeho rychlost díky tkalcovským stavům, nejprve ručním a pak i mechanickým a nakonec až stavům tryskovým. Dnešní tkaniny jsou tedy tkány rychle, jsou však často o mnoho jednodušší než ty staré. Složité a komplikované dvojité tkaniny, brokáty a damašky a mnohé další jsou dnes již velmi vzácné a tkají se jen do filmových pohádek pro krále a královny. Dnes nejčastější plátno, průmyslově tkané základní plátnovou vazbou, se zdobí potiskem a vzor je hotov. Něco jiného je ruční tkaní, kde dokážeme vytvořit a utkat mnoho krásného i těmi nejjednoduššími technikami a prostředky. Snad nás o tom alespoň částečně přesvědčí tato kniha, přestože i pro ni jsme vybrali již zmíněnou plátnovou vazbu – tedy tu nejsnadnější. Pravda, v mnoha variantách a modifikacích, s použitím efektních technických prvků (například batikování příze), netradičních materiálů (jako jsou korálky, kůže a drát), a vše je navíc tkáno jen na rámu, na desce nebo kartonu a někdy dokonce jen v ruce bez použití ručních tkalcovských stavů. To by vydalo na další publikaci.

Iva Prošková

Látky z šatů šitých pro pohádkové prince

historie

Z Egypta z naleziště v Badari známe vyobrazení primitivního tkalcovského stavu (4400 př. n. l.), nepochybně již se zařízením na zvedání osnovy. trochu zajímavostí z historie Z paleolitu jsou známé spíše jen nálezy přeslenů a osnovních závaží. Ale je až k neuvěření, že byly v Turecku v lokalitě Çatal Hüyük nalezeny zbytky vlněné tkaniny v různé tkalcovské vazbě, které pocházejí již ze 7. tisíciletí př. n. l.

V Egyptě se dochovalo dost zbytků látek, zejména z hrobek králů. Obyvatelé Staré říše

(3000 – 2000 př. n. l.) tkali vedle hrubých látek i velmi jemné textilie a nejstarší dochovaná je

z roku 2700 př. n. l. Krásné jsou také kresby, na kterých lze najít tkalcovský stav (2500 př. n. l.) či

tkalcovskou dílnu (1700 př. n. l.). Kresba z Beni Hasan z 18. století př. n. l. z tkalcovské dílny dosvědčuje, že v Egyptě se tkalo zřejmě v kleče a jen kousek nad zemí. Příze byla hlavně lněná, spřádaná velmi jemně. Len se pěstoval u chrámů, protože u toho kvalitního si museli kněží ohlídat agrotechnické lhůty a již od pěstování muselo být vše perfektní. Z Egypta se zachoval i tento text: „Každý tkadlec je na tom hůře než žena. Jeho kolena jsou na místě srdce. Nikdy nepřijde na čerstvý vzduch. Nevyrobí-li za den předepsané množství tkaniny, je svázán. Chce-li vidět denní světlo, musí zaplatit hlídačům u vchodu.“

Za zmínku stojí Čína, kde se tkalo i z hedvábí. První zmínka je z roku 2650 př. n. l., kdy císařská

rodina začala podporovat hedvábnictví a jeho tajemství se uchovalo více než 3000 let. V po

hoří Altaj byl pak v ledu nalezen koberec zachovaný z 90 %. Pochází z 5. století př. n. l. a jsou na

něm vyobrazeni jeleni a jezdci.

10

Mexiko a Peru jsou území, kde se zacho

valy především kresby. Aztécké stavy, kte

ré jsou na starých vyobrazeních, se v ně

kterých indiánských vesnicích používají

dodnes. Materiálem na tkaní byla bavlna,

ale i příze z agáve (sisal), ananasu, palem

a kaktusů. A také například peří, které se

buď spřádalo, nebo vkládalo do tkanin

celé. Na vysoké úrovni bylo i barvířství,

zejména u Inků udivují barvy svojí stá

lostí dodnes. Zbytky oděvů z této oblasti

pocházejí z doby 2000 let př. n. l., v Peru

dokonce z doby až 7000 let př. n. l.

historie

11

Z Řecka se nejvíce dokladů o tehdejším

životě dochovalo na vázách. Naše kres

bička vázy popisuje celý postup tkaní od

předení, barvení až po hotovou tkaninu.

Tká se na stavu shora dolů a osnovní nitě

jsou zavěšeny na kamenech. Tyto kresby

jsou však již z doby 570 let př. n. l. Tkalo se

vlnou, a i když zmínka o pěstování ovcí po

chází z roku 6200 př. n. l., o jejím spřádání

se mluví až kolem roku 1000 př. n. l.

Ze 4. tisíciletí př. n. l. pocházejí mnohé

nálezy kamenných vřeten a tkacích zá

važí z Mezopotámie. A víme, že se v této

době tkalo ze lnu a vlny. Bavlna se obje

vuje až daleko později a je v počátcích

jen pro bohaté.

12

Přeskočíme území asyrsko-babylonské, perské a mnoho dalších. O těchto kulturách se

dozvídáme i z hliněných destiček, z účtů úředníků, z kreseb a také již z písemností. Za

jímavou tkaninu mají Féničané – nazývá se bisus (někdy též bysus). Tkala se z mořských

řas a podobala se hedvábí.

Další nádherné textilie jsou koptské tkaniny z 1. až 8. století n. l., které tkali potomci sta

rověkých Egypťanů – Koptové. Textilie jsou tkány gobelínovou technikou s figurálními,

zvířecími a rostlinnými motivy, ale objevují se již i křesťanská témata.

historie

Krásná je kresba chetitské šlechtičny se spřádacím vřetenem ze 17. století př. n. l.

(Chetité – dnes přibližně území Sýrie, Libanonu, Malé Asie, 1700 př. n. l. až 700 n. l.)

13

To, co má přadlena u levé ruky, je přesli

ce, na které je chomáč upravených a po

česaných vláken lnu nebo vlny, v našich

zemích až později i bavlny. Obrázek je

z Velislavovy bible asi z roku 1320 n. l. Je

to dlouhý skok od Keltů a samozřejmě

se tkalo stále, protože lidé se oblékali do

tkanin, ale věnujme se raději přímo tkaní

než historii.

Jen na závěr ještě malá zmínka o archeo

logickém výzkumu z Věstonic. Archeolo

gové zde dospěli k závěru, že otisky tka

nin v hrudkách hlíny jsou staré nejméně

26000 let. Rekonstrukce ukázala, že jde

o různé vazby tkanin, a materiálem byla

dle analýzy pylových zrn kopřiva. Z kop

řivových vláken se vzácně tká i paličkuje

krajka dodnes.

Z paleolitu jsou známé spíše jen nálezy

přeslenů a osnovních závaží. Ale je až

k neuvěření, že byly v Turecku v lokalitě

Çatal Hüyük nalezeny zbytky vlněné tka

niny v různé tkalcovské vazbě, které po

cházejí již ze 7. tisíciletí př. n. l.

Na našich územích se o tkaní nejprve dozví

dáme zprostředkovaně z keltských přesle

nů, které pocházejí z druhé poloviny 2. sto

letí n. l. z hradiště ve Strakonicích. Vlákna se

spřádala vřetenem (až o hodně později na

kolovrátku), což byl kostěný nebo dřevěný

dřík, a jako zátěž byl na jeho dolním konci

přeslen. Proto má přeslen vždy uprostřed

otvor a v nejstarších dobách býval kamen

ný, později kovový. Soudíme, že spřádání

přízí úzce souviselo s tkaním.

14

základní pojmy

Tkanina je výrobek z přízí – nití vzniklý křížením dvou soustav nití, osnovy a útku, vět

šinou v úhlu 90 °. Osnova je svislá soustava nití a většinou tvoří délku tkaniny. Je vždy prvotní, říkáme jí návod a její tvorbě se říká snování.

Útek je příčná, tedy většinou kratší strana

tkaniny a do dříve připravené osnovy se

útek vnáší. Této činnosti říkáme házení.

+


16

Vazný bod je místo, kde se kříží jedna nit os

novy s jednou nití útku. Vazný bod osnovní

je ten, kde je osnova nad útkem, a v tech

nickém nákresu vazby se značí vyplněným

čtverečkem . U vazného bodu útkového je

útek nad osnovou a kreslí se jako prázdný

čtverec.

Tkáme pak jednoduchým čtením; černý

čtverec – tkáme útkem pod osnovní nit,

prázdný čtverec – tkáme útkem nad osnov

ní nití.

základní pojmy

Vazba je vzor, který vznikne křížením osno

vy a útku a osnova i útek jsou vidět. Kreslí

se pomocí vazných bodů. Jedna ze základ

ních vazeb je vazba plátnová, kdy útek pro

chází vždy střídavě pod a nad jednu nit os

novy, v druhé řadě opačně. Na technickém

znázornění je hned první a následuje kepr

útkový pravého směru, kepr osnovní levého

směru, kepr víceřádkový, atlas útkový a atlas

osnovní. Vazeb je velké množství.

Střída je provázání nití, které se pak vlastně

jen stále opakuje a značí se v technickém vý

kresu červeně.

Dostava je hustota nití v osnově nebo útku.

Vazebné tkaniny mají stejnou dostavu v os

nově i útku – to znamená, že například na

jeden centimetr je stejný počet nití v osnově

jako v útku.


17

Osnovní kříž se vytvoří pomocí dvou tyčí, které se provléknou střídavě pod a nad osnovní

nit. Druhá tyč se provlékne opačně – tedy nad a pod osnovní nit. Při tkaní se osnova zkracuje

a napíná, a tak je dobré vsunout do horní části osnovy i více tyčí, aby se pak mohly postupně

odstraňovat a uvolnit tak napnutou osnovu.


18

Prošlup je mezera mezi osnovními nitěmi vzniklá zvednutím části osnovních nití. Do této me

zery se vnáší útek. Prošlup můžeme nabírat postupně každou řadu, nebo lze vytvořit prošlupní

zařízení – tedy systém, který zvedne část osnovy najednou. U tkalcovských stavů je to běžné,

lze si však primitivní prošlupní zařízení připravit i k rámu nebo tkaní tkanic v ruce.

Družená nit je složená ze

dvou nebo více nití bez

zkroucení.

Skaná nit je ze dvou nebo

více nití spojených zákrutem.

Melír je příze nebo nit skaná

nebo družená z jedné nebo

více barev.

Efektní příze – například

bouclé, nitě s uzlíky, nitě ne

stejně skané.

základní pojmy




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.