načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Tibetská jóga pohybu -- Umění a praxe jantrajógy – Čhögjal Namkhai Norbu

Tibetská jóga pohybu -- Umění a praxe jantrajógy
-12%
sleva

Kniha: Tibetská jóga pohybu
Autor: Čhögjal Namkhai Norbu
Podtitul: Umění a praxe jantrajógy

Příručka systému praxe, který zahrnuje tělesné pohyby, dechová cvičení a metody soustředění; v buddhistické tradici jde o obdobu hathajógy. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  595 Kč 524
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
17,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2016
Počet stran: 264
Rozměr: 252,0x175,0x80,0 mm
Úprava: xv, 263 stran: barevné ilustrace
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Jitka Fijalka Turzíková
Skupina třídění: Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
Hmotnost: 0,523kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Novinka týdne: 2016-30
Datum vydání: 201607
ISBN: 978-80-7500-189-4
EAN: 9788075001894
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka systému praxe, který zahrnuje tělesné pohyby, dechová cvičení a metody soustředění; v buddhistické tradici jde o obdobu hathajógy.

Popis nakladatele

Tibetská jóga pohybu nabízí důkladný a ucelený úvod do jantrajógy, která je jednou z nejstarších tradicí jógy na světě. Padmasambhava uvedl tuto prastarou praxi do Tibetu, kde byla tato tradice zaznamenána v posvátném buddhistickém textu z 8. století. Pak byla předávána v nepřerušeném sledu učitelů a žáků až k současnému držiteli linie, kterým je dzogčhenový mistr Čhögjal Namkhai Norbu.

Jantrajóga zahrnuje mnoho pozic, které podobou připomínají hathajógu, ale liší se v dynamice způsobu jejich provedení. V této knize Čhögjal Namkhai Norbu a jeho student, mezinárodně uznávaný odborník na jantrajógu Fabio Andrico, představují tři skupiny přípravných cvičení a pětadvacet pohybových posloupností (janter). Cviky jsou podrobně popsány krok po kroku a doplňují je instruktážní fotografie. Navíc jsou zde vysvětlena jednoduchá zahřívací cvičení, která můžeme využít na začátku praxe. Dále zde najdeme rytmické dýchání, doporučená pravidelná cvičení, rejstřík zdravotních účinků a text o základních principech tibetské medicíny.

(umění a praxe jantrajógy)
Předmětná hesla
Vairóčana, činný 8. století. ’Phrul ’khor nyi zla kha sbyor
jantrajóga
Dechová cvičení
Tibetská tělesná cvičení
Koncentrace (duchovní život)
jantry
Dzogčhen
Buddhistická literaturaTibet (Čína) – 8. století
Kniha je zařazena v kategoriích
Čhögjal Namkhai Norbu - další tituly autora:
Nauky prvotní moudrosti dotisk Nauky prvotní moudrosti dotisk
Dzogčhen -- Přirozeně dokonalý stav Dzogčhen
Jantrajóga -- Tibetská jóga pohybu Jantrajóga
Duhové tělo -- Život a dosažení realizace T.O Tendzina Duhové tělo
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Čhögjal Namkhai Norbu & Fabio Andrico

Umění a praxe jantrajógy

Přeložila Jitka Fijalka Turzíková


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Norbu, Namkhai

[Tibetan yoga of movement. Česky]

Tibetská jóga pohybu: umění a praxe jantrajógy / Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico ;

z anglického originálu Tibetan yoga of movement ... Jitka Fijalka Turziková. -- První vydání

v českém jazyce. -- Praha: Maitrea, 2016. -- 264 stran

ISBN 978-80-7500-189-4

233-852.5Y * 615.825:612.21 * 796.012.62 * 24-285.54 * 003.63 * 233-852.5Y * 24-23/-29 *

(515)

- Vairóčana, činný 8. století. ’Phrul ’khor nyi zla kha sbyor

- jantrajóga

- dechová cvičení

- tibetská tělesná cvičení

- koncentrace (duchovní život)

- jantry

- dzogčhen

- buddhistická literatura -- Tibet (Čína) -- 8. století

- příručky

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus [5]

Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico

Tibetská jóga pohybu

Tibetan Yoga of Movement

Copyright © Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico, 2013

Translation © Jitka Fijalka Turzíková, 2015

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2016

ISBN 978-80-7500-189-4


v

Obsah

Předmluva (Čhögjal Namkhai Norbu) vii Úvod a poděkování (Fabio Andrico) viii Úvod xii

Co je jantrajóga xii

Jedinečnost jantrajógy xiv

Základní principy tibetské medicíny xiv Praxe jantrajógy 1 Devět očistných dechů: Vydechování starého vzduchu 5 Pět pohybů cigdžongu: Uvolňování kloubů 11

První cigdžong: Stahování 12

Druhý cigdžong: Vytřásání 15

Třetí cigdžong: Přitahování 19

Čtvrtý cigdžong: Ohýbání 23

Pátý cigdžong: Kroužení 26 Osm pohybů lungsangu: Očišťování prány 29

První lungsang: Pomalý nádech 31

Druhý lungsang: Otevřené zadržení 34

Třetí lungsang: Usměrnění 38

Čtvrtý lungsang: Rychlý výdech 41

Pátý lungsang: Rychlý nádech 44

Šestý lungsang: Uzavřené zadržení 47

Sedmý lungsang: Stažení 51

Osmý lungsang: Pomalý výdech 54 Pět pohybů candülu: Ovládání energetických kanálů 57

Candülové dýchání: Vyrovnání solární a lunární energie 59

První candül: Masírování 61

Druhý candül: Protahování kotníků 64

Třetí candül: Kroužení pažemi 67

Čtvrtý candül: Uzavírání podpaží 70

Pátý candül: Natahování 72

vi

T

ibe

T

ská

jóga

pohybu

Pět sérií janter 75 První série janter 79

První jantra: Velbloud 80

Druhá jantra: Lastura 85

Třetí jantra: Plamen 90

Čtvrtá jantra: Želva 95

Pátá jantra: Pluh 100 Druhá série janter 105

První jantra: Had 106

Druhá jantra: Sekáček 111

Třetí jantra: Dýka 116

Čtvrtá jantra: Pes 120

Pátá jantra: Pavouk 125 Třetí série janter 131

První jantra: Luk 132

Druhá jantra: Půlměsíc 137

Třetí jantra: Lev 142

Čtvrtá jantra: Sup 147

Pátá jantra: Trojúhelník 152 Čtvrtá série janter 157

První jantra: Kobylka 158

Druhá jantra: Holubice 162

Třetí jantra: Trojzubec 167

Čtvrtá jantra: Tygr 172

Pátá jantra: Klenot 177 Pátá série janter 183

První jantra: Kolo 184

Druhá jantra: Orel 189

Třetí jantra: Meč 194

Čtvrtá jantra: Žába 199

Pátá jantra: Páv 204 Pránájáma harmonické rovnováhy: Rytmické dýchání 209 Vlna vadžry: Překonávání překážek energie 215 Dodatek 1: Výběr přípravných zahřívacích cviků před praxí 221 Dodatek 2: Doporučená pravidelná cvičení 240 Dodatek 3: Jantrajóga a tibetská medicína 245 Terminologický slovník 248 Seznam zdravotních účinků 255 Další doporučené tituly a zdroje 260 O autorech 263

vii

Předmluva Když jsem se učil jantrajógu od svého strýce Orgjen Tendzina, nevěděl jsem, že budu učit cestu dzogčhenu a jantrajógu lidi na Západě, kteří žijí často tak odlišně od obyvatel mé vlasti. I přes veškeré rozdíly mezi Východem a Západem jsme ale všichni lidské bytosti a všichni máme tělo, řeč a mysl. Když jsem na začátku 60. let přijel do Itálie, začal jsem nejprve učit jantrajógu, v Tibetu posvátnou a tajnou praxi. Rozhodl jsem se ji vyučovat nejen proto, že mě o to lidé žádali, ale hlavně protože jsem pochopil, jak užitečná by mohla pro mnoho lidí být cesta opravdového rozvoje.

Praxe, které pomáhá sladit tělo, energii a mysl a zároveň nás uvádí do rovnováhy a zbavuje napětí, je nesmírně důležitá. Máme-li uvolněnější mysl, můžeme žít také lepší, harmonický a zdravější život. Jantrajógu jsem se rozhodl učit z těchto důvodů – je užitečná pro každého člověka a může lidem přinést více soucitu a porozumění. Jsme-li šťastnější, jsme ke každému a všemu kolem sebe otevřenější. V dnešním světě opravdu potřebujeme najít způsoby, jak být uvolněnější a mít méně stresu a napětí, tak abychom mohli zažít skutečné štěstí a radost.

Tato kniha představuje tz v. otevřený stupeň jantrajógy a zahrnuje základní praxi jantry, kterou může s trochou cviku a dobré vůle provádět každý. Proto je mým záměrem i nadějí zpřístupnit jantrajógu celému světu.

Čhögjal Namkhai Norbu


viii

Předmluva a poděkování TaTo Kniha byla vytvořena jako odezva na potřebu po uceleném průvodci základním stupněm jantrajógy. Je založena na překladu původních pokynů pro jantrajógu z 8. století a obsáhlého komentáře z tibetštiny, jehož autorem je Čhögjal Namkhai Norbu. Tento text byl prvně vydán v  roce 2008 jako Yantra Yoga: The Tibetan Yoga of Movement (česky: Jantrajóga. Tibetská jóga pohybu. DharmaGaia, 2012). Přeložil ho a upravil Adriano Clemente. Tato dřívější kniha zůstává důležitým zdrojem pro jemnější podstatu praxe, jak byla původně předána v nepřerušené linie od prvního Vairóčanova záznamu. Jakékoli nedostatky v této knize nebo nepochopení souvisejí se mnou, a nikoli s Čhögjalem Namkhai Norbu nebo Adrianem Clementem.

Praxe jantrajógy není žádným novodobým vynálezem, který by byl prezentován jako zajímavá sada cvičení pro výcvik těla. Je to velice prastará tradice, propojená s  tibetskou kulturou a  historickým dědictvím bezpočtu generací spojených linií duchovní praxe, prodchnuté poznáním vzájemné závislosti energií, které ovládají naši vnitřní dimenzi a to, co vnímáme jako vnější dimenzi – svět kolem nás. Tato praxe nám ve finále pomáhá setrvávat v přirozeném stavu míru a harmonie.

Přínos jantrajógy zdaleka přesahuje tělesnou úroveň. Díky své jedinečnosti využití pohybu nám pomáhá koordinovat způsob našeho dýchání, čímž harmonizuje a  posiluje naše jemné energie a  životní sílu. Je tedy nesmírně cenným nástrojem nejen pro adepty jógy, ale pro všechny lidské bytosti. Jakmile jsem se začal učit a  praktikovat jantrajógu, uvědomil jsem si, jak mocné může být sjednocení dechu a různých zádrží a jak působivě toto sjednocení přenáší praxi do dalšího stupně, kde pohyb, dýchání a pozice fungují společně v úžasném půvabu a propojení.

ix

Předmluva a poděkování

V současné době objevuje přínos jantrajógy stále více lidí. S rozšiřujícím se okruhem se rozšiřují také souvislosti v jejich přístupu. Tato kniha je úmyslně zaměřená na prvky praxe, které jsou snadno přístupné každému, bez ohledu na jeho náhled, ideály, záměr a  schopnosti. Hlubší rozměr jantrajógy však nemůže být předán pouze knihami nebo slovy. Ti, kdo se zajímají o duchovní prvky praxe jantrajógy, je mohou objevit pouze vstupem na cestu dzogčhenu pod vedením kompetentního mistra. Dzogčhen, známý také jako naprostá dokonalost nebo atijóga, je metodou pro rozpoznání našeho skutečného stavu. Není filozofickou teorií, která byla vytvořena intelektuální analýzou, ale spíše zkušeností nebo přímo vědomím. Jantrajóga bezprostředně napomáhá v dosažení úplného uvolnění těla, energie a mysli, které je pro tuto zkušenost zásadní a jako takové je úzce spojeno s naukou dzogčhenu.

V souladu s přesvědčením Čhögjala Namkhai Norbu otevřeně sdílet základní prvky praxe tato kniha zahrnuje všechna základní cvičení jantrajógy. Také poskytuje vysvětlení pro jejich praktická provedení, která vzešla ze čtyřiceti let zkušeností výuky jantrajógy na Západě. Předkládáme zde také doporučené úpravy, které vám mohou usnadnit ty prvky cvičení, jež může být obtížné provést.

Kromě ústředního jádra – postupného průvodce všemi přípravnými cvičeními a jantrami, které jsou této metodě tibetské jógy vlastní – jsme zde zahrnuli oddíl s některými jednoduchými, ale velmi užitečnými zahřívacími cviky, jež můžeme použít na začátku každého cvičení. Kromě toho, že připraví tělo na praxi jantrajógy, jsou tyto zahřívací cviky navrženy tak, aby napomáhaly k  uvolnění kloubů, a  zároveň zajišťují správnou pozici a narovnanou páteř. To je pro provedení pohybů a plynulý a vyrovnaný proud dechu zásadní. Dodatek 1 představuje rozsáhlý výběr zahřívacích cviků pro doplnění vaší praxe jantrajógy. Tento oddíl také odhaluje specifické zaměření všech cviků včetně příslušných janter, na které se tak jejich prostřednictvím připravujeme.

Jak bude vysvětleno dále v Úvodu, jedním z mimořádných rysů jantrajógy je skutečnost, že bere v potaz obrácenou pozici jemných energií napravo a nalevo v tělech žen a mužů. Proto v nesouměrných polohách příslušníci opačného pohlaví začínají pohyb na druhé straně. Ačkoli to může být nepříliš vhodné pro některé komplikovanější pozice, rozhodli jsme se v hlavním popisu představit pokyny pro tyto jantry nezávisle na pohlaví. V kurzivě pod hlavním textem najdete rozlišení směrů napravo či nalevo pro rozdílná pohlaví. Pokyny v kurzivě obsahují také tipy pro praxi a úpravy.

Na závěr jsme přidali seznam zdravotních účinků spojených s příslušnými jantrami. Mnohé z nich jsou založené na tibetském porozumění propojení těla a  elementů. Celkový přehled a  pojednání

x

T

ibe

T

ská

jóga

pohybu

o  základních pilířích tibetské medicíny v  Úvodu a  Dodatku 3 mají

tyto oblasti osvětlit.

Tato kniha je výsledkem opravdové spolupráce, která objímá něko

lik kontinentů a  již podněcuje a  inspiruje náš učitel Čhögjal Namkhai

Norbu. Sdílením svého širokého a  nepřekonatelného poznání prastaré

praxe jantrajógy obohatil životy tisíců lidí po celém světě.

Čhögjal Namkhai Norbu měl v  mém životě bez pochyby nejdůleži

tější vliv. Ovlivnil mne jako lidskou bytost, praktikujícího i  instruktora.

Svůj vděk nemohu vyjádřit žádnými slovy.

Jsem rovněž hluboce zavázán Khyentse Yeshimu, synovi Čhögjala

Namkhai Norbu. On mi svým jednáním a učením ukázal, jak důležité je

zpřístupnit poznání jantrajógy celému světu.

Neúnavné úsilí Čhögjala Namkhai Norbu a Khyentse Yeshiho, věno

vané užitku ostatních, motivovalo štědrost a nadšení mnoha lidí, kteří se na této knize podíleli.

Všichni praktikující, kteří se stali modely pro fotografie, mají pro praxi

jantrajógy mimořádné nadání. Někteří z nich jsou pověřenými instruktory jantrajógy a hathajógy. Všichni věnovali dlouhé hodiny svého času, než jsme se dobrali k výsledkům, o něž jsme usilovali, a totéž platí i pro fotografy.

V  duchu spolupráce při vytváření této knihy i  modelové pocházejí

z různých míst po celém světě: Maxim Leščenko a Alina Kraminová jsou z Ukrajiny, zatímco Katěrina Stěpanovová je z Petrohradu z Ruska. Carolina Mingollaová je z Argentiny a Nataly Nitsche Di Gennaro z Kostariky. Každý z nich vydal ze sebe to nejlepší pro přesné znázornění posloupností pohybu. Fotografování proběhlo na různých místech s  různými fotografy: v  Kyjevě s  Jevgenem Kryšenem, v  New Yorku s  Matthewem Williamsem za asistence Eliane Diallové, v  Petrohradě s  Kirillem Ivanovem, v  Mexico City s  Alison Samovou a  na Tenerife na Kanárských ostrovech s  Davidem Sernim. Rád bych všem ze srdce poděkoval za čas a práci, které tomuto projektu věnovali.

Dalšími důležitými příspěvky byla spolupráce Pauly Barryové a  Na

omi Zeitzové, které se v raných stadiích podílely na procesu strukturování a ověřování rukopisu. Kromě toho Naomi koordinovala fotografování v  New Yorku a  Paula poskytla nedocenitelnou pomoc při komunikaci s  grafikem v  závěrečné fázi sázení textu. Anastasia McGhee pomohla dobrousit konečné hroty rukopisu. Laura Evangelisti velkoryse poskytla své hluboké poznání jantrajógy a  prověřila text v  různých stupních vývoje. Spolu s Tizianou Gottardi také pomohla při pečlivém procesu vybírání a prověřování fotografií tak, aby správně vykreslily každou fázi různých posloupností. Dr. Phuntsog Wangmo, Elio Guarisco a  Dr. Gino Vitiello přispěli svými odbornými znalostmi při ujasnění a  zpřístupnění hlubokého porozumění propojení mezi jantrajógou

xi

Předmluva a poděkování

a tibetskou medicínou. Artur Skura poskytl rámcovou asistenci a spolupracoval na koordinaci. Olga Bondarevová a  Anastasia Ermilovová pečlivě vylepšily stovky obrázků, abychom zaručili optimální úroveň jejich kvality. Rád bych všem srdečně poděkoval za čas a  práci, které projektu věnovali.

Na závěr bych rád poděkoval Danovi Zegunisovi a Susan Schwarzové. Dan měl na starost grafickou úpravu a sazbu, kdy se na několik měsíců dobrovolně ponořil do bludiště obrázků a  slov. Vzal na sebe kolosální úkol přivést je společně do krásné a  užitečné konečné úpravy. Susan byla hlavní editorkou a koordinátorkou, a ačkoli se ukázalo, že projekt si žádá mnohem více, než mnozí z nás předpokládali, byla vždy k dispozici a stále tvrdě pracovala na jeho uskutečnění. Bez nich by nebylo možné tuto knihu dokončit.

Na závěr vzpomenu Natalii Pavčinskou, která opakovaně podporovala mnoho aktivit spojených s jantrajógou, a Kirilla Šilova, jenž pomohl při zprostředkování financování této knihy.

Nakonec bych za všechny, kteří se na tomto projektu podíleli, rád vyjádřil hlubokou vděčnost za příležitost přispět k  nesmírnému úsilí Čhögjala Namkhai Norbu o zachování živé tibetské kultury propojením tohoto vzácného a prastarého dědictví s našimi každodenními zkušenostmi v současném světě. Ze srdce si přejeme, aby i  navzdory tomuto těžkému období tradice a  poznání Tibeťanů přežily a  aby se jim v následujících stovkách generací dařilo.

Fabio Andrico


xii

Úvod Co je jantrajóga? Jantrajóga je hluboce propracovaná metoda pohybu a  dýchání, která byla uchována ve své původní nefalšované podobě z 8. století. V té době ji do Tibetu přinesl velký a  legendární mistr Padmasambhava, jenž do tohoto rozlehlého vzdáleného království uvedl buddhismus. Říká se, že obdržel pokyny od mahásiddhy Húmkáry, gurua, s nímž se setkal v Nepálu během své dlouhé cesty z  Oddijány napříč oblastí Himálaje. Později, když Padmasambhava odešel do Tibetu, předal základy jantrajógy učenci, mistrovi a překladateli Vairóčanovi. Ten na oplátku zaznamenal ústní pokyny v textu zvaném v tibetštině Ňida khadžor (nyi zla kha sbyor), Sjednocení slunce a měsíce.

Tento stručný a  výstižný text je nejstarším známým spisem, který je spojený s  jógou v  tradici tibetského buddhismu. Obsahuje krátký popis 75 pozic, které se formou podobají pozicím v hathajóze, ale jež se liší v dynamice způsobu provedení a zejména pak v koordinaci pohybu a dechu. Jedinečné pro Sjednocení slunce a měsíce je však to, že poskytuje pokyny pro osmnáct přípravných cvičení, která jsou rozdělena do třech skupin. To se naprosto odlišuje od vyučování v indickém systému. Můžeme si pouze domýšlet, odkud tyto pokyny pocházejí. Ale jedním si můžeme být jisti a  můžeme se o  tom přesvědčit na základě zkušeností – tyto tři skupiny jsou úzce propojeny s  hlavní praxí. Jejich cílem je zahřát tělo, procvičit různé prvky dýchání, obzvláště zádrží, a  otevřít energetické kanály. Je také zajímavé si povšimnout, že slovo hatha se skládá ze dvou slabik ha a tha, které v  tradiční etymologii sanskrtu znamenají „slunce“ a „měsíc“, zatímco sanskrtský termín jóga se běžně překládá jako „sjednocení“. Takže ve skutečnosti Ňida (slunce a měsíc) khadžor (sjednocení) vyjadřuje stejné připodobnění jako hathajóga.

V tradicích buddhismu a hinduismu tato dvě nebeská tělesa znázor

ňují ženské a  mužské prvky našich jemných těl. V  kulturách po celém


xiii

Úvod

světě jsou spojeny s  mužskými a  ženskými principy. V  této souvislosti je jedním z odlišujících rysů jantrajógy skutečnost, že nesouměrné polohy začínají pro muže a ženy na opačné straně. To vyplývá z teorie, že solární a  lunární energie proudí u  každého pohlaví na jiné straně. Obrácení stran je způsob k vylepšení a vyrovnání hodnot, které jsou přirozeně přítomny v každém z nás.

Další etymologickou stopu o  základním principu této praxe nabízí sanskrtský termín jantra. Doslovně znamená „nástroj“ nebo „stroj“. Běžně ale tento termín odpovídá geometrickému vzorci, jehož tvar se považuje za vhodný nástroj nebo prostředek pro podnícení meditativních zážitků. V souvislosti s jantrajógou se ale pojí převážně k pohybům těla. Jantrajóga je prostředek, který používá pohyb pro prohloubení naší zkušenosti skutečné přirozené podstaty. Zatímco v sanskrtu pojem jóga znamená „sjednocení“, tibetský překlad tohoto pojmu, naldžor, výslovně odkazuje k tomu, že máme skutečné poznání svého přirozeného stavu a setrváváme v tomto poznání.

Jantrajógu, po staletí přísně střežené tajemství vyhrazené pro pokročilé praktikující jógy, poprvé na Západě v 70. letech představil jeden z nejpřednějších mistrů dzogčhenu naší doby Čhögjal Namkhai Norbu. V  mládí tyto nauku obdržel v  Tibetu od svého strýce Togden Orgjen Tendzina (1888–1962) a od dalších současných mistrů obdržel bližší vysvětlení. Pro uchování tohoto poznání sepsal Čhögjal Namkhai Norbu komentář k Vairóčanovu původnímu texu, který byl od té doby vydán v mnoha jazycích. Díky Čhögjalovi Namkhai Norbu zůstává linie jantrajógy neporušená a  po celém světě máme přístup k  rozsáhlému a  hlubokému poznání tohoto systému a k základům, které zdůrazňují umění provádět jej správným způsobem. Rozhodnutí Čhögjala Namkhai Norbu učinit jantrajógu otevřeně dostupnou bylo přímou odezvou na naléhavost naší doby. Kurzy jantrajógy vyučují na  šesti světadílech instruktoři, kteří byli vybráni ve výcvikovém programu, jejž vytvořil přímo Čhögjal Namkhai Norbu. Jeho přáním je takto zajistit, že předání těchto mimořádných nauk je udržováno v takovém stavu, aby budoucí generace mohly plně užívat prospěchu této praxe. Jedinečnost jantrajógy Jantrajóga slouží ke  sladění naší energie díky propojení dechu a  pohybu. Tím se stáváme zdravějšími a  zažíváme harmonický a  uvolněný stav mysli. Všichni máme společné tři stránky lidské existence – tělo, energii a mysl. Ovládneme-li svou energii prostřednictvím práce s pohybem a dechem, tělo se stane pružným a silným a naše mysl bude veselá a jasná a zároveň harmonická i uvolněná.

Jantrajóga je více než jen sestava pozic – každá jantra se skládá z posloupnosti sedmi fází pohybu a  dechu, přičemž se věnuje  pozornost xiv

T i be Tsk á jóga p oh y bu

určitým dechovým zádržím. To je také jeden z  nejčastěji zmiňovaných

rozdílů mezi jantrajógou a  hathajógou. Zatímco hatha klade důraz na

statické pozice, v  jantře nezůstáváme v  ásanách dlouhou dobu. Pozici

zaujímáme pouze na okamžik v posloupnosti pohybů, které určuje ryt

mus dechu a  použití jednoho z  pěti dechových zadržení. V  každém ze

sedmi cyklů dechu každé jantry jsou nádech, výdech nebo zadržení de

chu sladěné s rytmem, obvykle na čtyři doby. Každá jantra má ústřední

pozici, jež výslovně umožňuje jedno z pěti dechových zadržení. Tato za

držení jsou následující – otevřené, usměrněné, uzavřené, se stažením

a  prázdné. Každé z  nich má přesně daný vliv na činnost naší energie

prány a pěti elementů.

Dalším jedinečným rysem jantrajógy je skutečnost, že nesouměrné

pozice začínají muži a  ženy na opačné straně. Jelikož jantrajóga bere

v  úvahu jemné energetické rozdíly mezi opačnými pohlavími, zvyšuje

se tak ještě více účinek praxe. Jak již bylo uvedeno, symbolika slunce

a měsíce představuje ženskou a mužskou energii. Je důležité si povšim

nout, že v  této himálajské buddhistické tradici je mužská část  lunární,

zatímco ženská část je solární. Naopak v hinduistické tantrické tradici se

mužská energie ztotožňuje se solární a  ženská s  lunární energií. V  jan

trajóze Vairóčany je solární strana pro ženy napravo a pro muže nalevo.

Cílem je tyto dvě energie vyrovnat a  sladit, čímž se vyvažuje zmatek

a neklid, které jsou v naší zrychlené společnosti tak rozšířené.

Základní principy tibetské medicíny

V běžném životě je obtížné mít konkrétní poznání energetické dimenze

svého těla. A  ještě méně víme, jak do této roviny zasahovat. Každo

pádně se můžeme naučit ovládat své dýchání. Ve skutečnosti sladěním

nádechu a  výdechu s  tělesnými pozicemi jantrajógy dokážeme vyrov

nat určité činnosti prány. Pro lepší porozumění blahodárným vlivům

jantrajógy může být užitečné pochopit základní klíčová pravidla tibet

ské medicíny.

Tento prastarý systém se datuje alespoň 4 000 let zpátky. Podle něj je

vesmír složený z malých částic, které obsahují vlastnosti a činnosti čtyř

elementů – země, vody, ohně a vzduchu –, jež na sebe vzájemně působí

v  dimenzi pátého elementu, prostoru. Ve fyzickém těle element země

odpovídá masu a  kostem, element vody krvi, lymfě a  séru, element

ohně tělesnému teplu, element vzduchu dýchání a  element prostoru

činnosti mysli.

Tibetská medicína rozlišuje tři šťávy neboli energie, které povstávají

z různých kombinací elementů a určují základ pro činnost lidského těla.

Vzduch a prostor vytvářejí energii Vzduchu, oheň a voda vytvářejí ener

gii Žluči a  voda se vzduchem tvoří energii Hlenu. Tyto tři energie jsou

rovnocenné ájurvédským zásadám váty, pitty a kafy. Jsou-li vyrovnané

xv

Úvod

a  vzájemně v  dobrých vztazích, jsme dokonale zdraví. Pokud jsou nevyvážené, v přemíře nebo nedostatku či se chovají neobvykle v součinnosti s ostatními, projevují se u nás poruchy a nemoci. Správná činnost všech systémů našeho těla je spolu s těmito energiemi závislá i na pěti hlavních pránách neboli větrech:

1. Život-udržující prána se pohybuje v hlavě a hrdle a v kanálech smy

slových orgánů. Ovládá činnost dýchání, polykání, kýchání, kašlání

atd. Obdařuje mysl a smyslové orgány jasností a umožňuje vytvoření

vědomí.

2. Vzestupná prána obíhá přes jazyk, nos a  hrdlo a  v  kanálech smys

lových orgánů. K jejímu působení patří ovládání řeči a podpora pa

měti. Vládne síle a odvaze.

3. Všeprostupující prána obíhá celým tělem, převážně krevními cévami

a senzorickými nervy. Vládne krevnímu oběhu, hormonálnímu vylu

čování, vývoji těla, pohybům kloubů a správné činnosti všech otvorů.

4. Oheň-provázející prána sídlí v  žaludku a  střevě. Ovládá trávení po

travy, oddělení výživy od nečistot a vstřebávání výživy.

5. Sestupná-čisticí prána je umístěna v oblasti pánve a obíhá v níže po

ložených orgánech. Ovládá vytváření a  vypouštění semene a  men

struačních tekutin, vylučování výkalů a moče a průběh narození dí

těte.

Tato základní znalost pěti větrů neboli prán může praktikujícím jantrajógy pomoci v porozumění, jaký užitek přináší praxe prostřednictvím správné kontroly dechu v  souladu s  pohyby janter. Tento prospěch se netýká pouze tělesné úrovně, ale zároveň ovlivňuje energetickou i mentální úroveň. Ve skutečnosti je jantrajóga na pokročilejším stupni pravou a dokonalou duchovní cestou.

Jantrajóga pracuje na hmotné úrovni našeho těla a jemné úrovni pěti elementů, ale také nás kromě toho učí, jak sladit, prohloubit a  uvolnit naše dýchání a energii prány, která je s ním spojena. Energie tak může proudit jemnými kanály harmonicky a uvolněně. Nemusíme se již zabývat vzorci chování, které vytvářejí nemoci. Jantrajógou dokážeme změnit nebo zmírnit nejrůznější chronické zdravotní problémy. Přímá práce se svaly, klouby, nervy, orgány a také s jemnou energií vytváří optimální zdraví a v konečném důsledku zdravý a uvolněný stav mysli, jenž nám umožňuje objevit naši skutečnou přirozenou podstatu. Praxe jantrajógy janTrajóga může býT prospěšná každému, kdo uplatňuje její zásady. Není vhodná jen pro jógové experty, ale pro každého – mladého nebo starého, štíhlého nebo tlustého, pružného nebo ztuhlého. Naučíte-li se sladit pohyby s příslušným rytmem nádechů, výdechů a zádrží, přinese vám to úžasnou a  plodnou praxi jantrajógy, i  přestože budete nuceni přizpůsobit pozice svým možnostem. Pravidelná praxe povede k hmatatelnému rozdílu v každodenním fungování vašeho těla. Dále se vám výrazně zlepší zdraví, energie a  povedete uvolněnější a  šťastnější život, a ten bude i celkově kvalitnější.

Tradiční posloupnost jantrajógy je úplnou praxí a  obsahuje skupiny cvičení pro uvolnění různých kloubů. To má za úkol první ze  tří přípravných cvičení, které se nazývá cigdžong. I přesto je prospěšné začít cvičení s  některými dodatečnými zahřívacími cviky, které zlepší vaši pružnost, a  následně tak chrání vaše tělo. Vybrané zahřívací cviky pro podporu praxe jantrajógy jsou uvedeny v Dodatku 1. Zahřívací cviky bychom měli provádět s  ohledem na vlastní potřeby, čas a  možnosti. Pokud víte, jaké jantry budete při cvičení provádět, můžete si podle toho zvolit určité zahřívací cviky, které vám pomohou se na tyto jantry připravit. Propojení zahřívacích cviků s jednotlivými jantrami najdete v Dodatku 1.

Pro praxi si najděte příjemné, prostorné a čisté místo. Budete potřebovat podložku na cvičení jógy, raději silnější typ, nebo hustě tkanou T i be Tsk á jóga p oh y bu

pokrývku velikosti podložky na jógu. Pokud rádi používáte polštářek,

vyzkoušejte si, který z  různých typů bude pro vaše potřeby nejvhod

nější. Vyberte si něco pevného a  odolného, co vám dá optimální pod

poru. Podpěry, jako jógové bloky, mohou být také užitečné. Vezměte si

na sebe pohodlné oblečení, ve kterém můžete bez problémů provádět

různé pohyby. Zkuste cvičit v  době, kdy nezažíváte poslední jídlo ani

ještě nepomýšlíte na další, kdy nejste rozptýlení a nemáte fyziologické

potřeby.

Obvyklá hodina cvičení jantrajógy v  plném rozsahu se skládá

z patnácti až dvaceti minut přípravných zahřívacích cvičení, po kte

rých následuje samotná praxe jantrajógy. Ta obsahuje devět očist

ných dechů, tři skupiny přípravných cvičení (cigdžong, lungsang,

candül), minimálně jednu z pěti sérií janter, cvičení pránájámy, jako

například rytmické dýchání, a  na závěr vlnu vadžry. Ale i  cvičení,

které trvá pouze sedm minut, přinese vašemu tělu a mysli obrovský

prospěch.

Mnoho systémů jógy nabádá k  opatrnému přístupu při dechových

cvičeních. To je dobrá rada. Neměli bychom brát mocná dechová cvi

čení na lehkou váhu. To platí obzvláště pro ta cvičení, kde zadržujeme

dech a ovlivňujeme činnost naší životní energie. Nikdy se do tělesných

nebo dechových cvičení nenuťte ani se při nich nepřemáhejte. Spíše se

spolehněte na důslednost a trénink při prohloubení své praxe spolu se

zaměřeným a  zároveň uvolněným přístupem. Buďte si vědomí svých

možností i  příslušných omezení a  nic nepřehánějte. Namísto pokusů

o  překonání svých omezení násilím použijte trénink jako nástroj roz

voje a  pokroku. Bdělost a  přítomnost jsou těmi nejlepšími prostředky

k  předcházení možného náporu na vaše tělo nebo energii. Ten může

vzniknout z  rozptýleného přemáhání se během praxe. Máte-li zdra

votní potíže nebo pochybnosti o provádění některých cviků, poraďte se

s kompetentním lékařem. Není snad třeba dodávat, že těhotné ženy si

musí dávat pozor při všech tělesných cvičeních, a pokud chtějí během

těhotenství jantrajógu cvičit, je zásadní to probrat s  odborníkem. Také

při menstruaci se obecně doporučuje vyvarovat se převráceným pozi

cím, jako je Plamen, Trojzubec a Meč. Podobně možná v tomto období

měsíce nebudete chtít provádět silně uzavřené zádrže a vědomě je bu

dete dělat s menší intenzitou.

Přítomnost, tedy nebýt rozptýlen, má v praxi jantrajógy výsostnou

důležitost. Praktikováním jantrajógy bude pro nás snazší nalézt stav

přítomnosti. Když jsme rozptýlení, je větší pravděpodobnost, že se

zraníme. To neplatí jenom pro praxi jógy, ale pro jakoukoli jinou čin

nost – jízdu autem, chůzi po schodišti nebo pro přípravu salátu. Být

nerozptýlený a  bdělý je nejlepší ochranou proti přemáhání se a  pře

pínání vlastního těla. Pokud budete při cvičení jantrajógy uvolnění

Praxe jantrajógy

a bdělí, zaměření na dech a pohyby a nebudete rozptýlení, můžete si užít bezpečnou a účinnou praxi.

Dalším důležitým a zásadním prvkem praxe jakékoli jógy je vyvážení. O  nalezení vyvážení usilují všechny jógy, což je správné. V  jantrajóze neuvažujeme pouze o  prvku strukturálního anatomického vyvážení, ale také o  účinku mocného vlivu a  síly, které při pohybech a  pozicích uplatňují naše jemné energie. Praktikováním pěti druhů zádrží harmonizujeme různé prvky a  činnosti energie prány stejně jako vzájemné ovlivňování s  energií pěti elementů. Když pochopíte, jak se harmonickým způsobem dostat do této tělesné a  energetické rovnováhy, vaše tělo, energie a mysl budou ve stavu sjednoceného vyvážení. Tento druh vyvážení není obecným, mechanickým vyvážením, který je založený na předpojatých poznámkách pohledu zvenku. Jde spíše o  vlastní přirozené a  nenásilné vyvážení, neodmyslitelnou rovnováhu, jež je jádrem naší existence.

Praxi jantrajógy nebo tomu, abychom měli dokonalé, pružné tělo, nemusíme věnovat celý život. Každý, kdo se této praxi věnuje podle vlastního času a možností, získá a zakusí skvělý přínos této praxe. Jantrajóga je složená z  jednotlivých skupin a  sérií cviků. Až se seznámíte se základní posloupností, budete si moci vytvořit vlastní postup podle svého rozvrhu a zálib. Budete-li mít na paměti několik zásadních bodů, snadno porozumíte různým prvkům, které mohou nebo by měly být zahrnuty v dané praxi. Můžete se řídit seznamem doporučených pravidelných cvičení v Dodatku 2.

Zrovna tak jako se samostatná praxe skládá z  různých fází dýchání a  pohybů, každé cvičení se skládá z  několika rozdílných fází. Tři skupiny přípravných cvičení (cigdžong, lungsang, candül) pomáhají zahřát tělo, cvičí dýchání a srovnávají energii. Máme mnoho možností, jak praxi zkrátit, záleží na tom, kolik času můžete cvičení věnovat. Například můžete jednotlivé skupiny zkrátit tak, že budete každý pohyb provádět pouze jedenkrát. Také namísto všech tří skupin přípravných cvičení můžete provádět pouze jednu nebo dvě. Podobně u pěti sérií můžete do cvičení zahrnout jakýkoli počet skupin po pěti jantrách. Můžete si také vytvořit vlastní posloupnost janter z jakékoli z pěti sérií, pouze jejich pořadí by mělo být vždy stejné: otevřené zadržení, usměrněné zadržení, uzavřené zadržení, zadržení se stažením a  prázdné zadržení. Po každé skupině sérií si buď můžete krátce lehnout a  uvolnit se, nebo jednoduše pokračovat v  praxi bez přerušení. Také pránájáma rytmického dýchání může být zařazena kdekoli mezi skupinami nebo sériemi. Závěrečná posloupnost pohybů, vlna vadžry, slouží pro úpravu všech chyb a nesrovnalostí, které se mohou objevit jako následek nesprávného pohybu nebo dýchání.

Nejlepší přístup k praxi je dovolit dechu, aby pomohl pohybům a pozicím, a  zároveň dovolit pozicím a  pohybům, aby pomohly dýchání. T i be Tsk á jóga p oh y bu

Následkem této vzájemné součinnosti a  spolupráce se dech, pozice

a pohyb vyvíjejí společně. Vzájemně se harmonizují a obohacují a pod

porují lepší, zdravější a přirozenější stav. Praktikování jógy neznamená,

že vytváříme něco nového a  odlišného. Jde spíše o  osvobození se od

překážek a  omezení, abychom nalezli skutečný a  přirozený stav. Kniha

pochopitelně nemůže obsáhnout všechny možné nedokonalosti, které

se mohou při cvičení objevit. Stejně tak není možné poskytnout hlubší

rady pro úplný rozvoj vašeho nadání. Pro takový druh osobního dopro

vodu byste měli studovat přímo s jedním z  instruktorů pověřených Čhö

gjalem Namkhai Norbu nebo Institutem Shang Shung (Shang Shung

institut). Nicméně je důležité porozumět, že tím, kdo je opravdu odpo

vědný za vaši praxi, nakonec budete vždy vy. Pouze vy jste v  dimenzi

svého těla, energie a mysli. Vše, co uděláte, je tím vytvarováno. Všichni

se snažíme praktikovat, jak nejpřesněji to lze, a usilujeme o pochopení

všech pokynů a jejich správné použití. Přesto však jantra, kterou budete

provádět vy sami, bude vždy odlišná od té, kterou cvičí někdo jiný. Bude

také vaší jedinečnou zkušeností.

Díky této zkušenosti samotné rozpoznáte opravdovou hodnotu své

praxe a  této hluboké metody. Praktikování jógy není o  napodobování

tvaru nebo polohy. Měla by to být zkušenost proměny. Pokud chceme,

aby praxe jantrajógy přinesla prospěch našemu tělu, musíme pracovat

se svojí energií. Účinek pro naše tělo a zdraví bude pak hlubší a déletr

vající. Sladění a osvobození naší energie má mnohem hlubší schopnost

pomoci při dosažení zdraví a  tělesné zdatnosti než tělesné cvičení sa

motné. Pokud jste tomu porozuměli, i když pozice nebudete cvičit do

konale a budete je muset uzpůsobit svým možnostem, hlavní smysl této

praxe se naplní a vy zažijete a budete si vychutnávat veškeré možnosti

síly a harmonie jantrajógy.

5

Vydechování

starého vzduchu

samoTné cvičení janTrajógy začíná dechovým cvičením,

které se jmenuje devět očistných dechů. Je to mimořádně účinný po

stup pro vydechnutí starého vzduchu. Účelem je očištění činnosti životní

síly prány a vyladění a rozšíření schopnosti dýchání správným a uvolně

ným způsobem. Bez výcviku má naše dýchání sklon k tomu být stažené

a neúplné a ztrácí svůj přirozený soulad. To může způsobit nerovnováhu

v životní energii. Tento negativní stav můžeme očistit a napravit, pokud

o  to budeme vědomě usilovat. Devět očistných dechů můžeme také

použít jako krátkou samostatnou praxi. Můžete ji provádět ráno pro sla

dění energie na začátku nového dne. Stejně jako při ostatních cvičeních

jantrajógy bychom měli mít na paměti tři základní prvky: tělo, dýchání

a mysl. Jinými slovy správnou pozici a pohyb, způsob dýchání a zadržo

vání dechu a stav uvolněné pozornosti.

Devět očistných Dechů T i be Tsk á jóga p oh y bu

Tělo

Seďte pohodlně, ale bděle v pozici Vairóčany. To je klasická meditační

pozice, kterou určuje sedm charakteristik.

Pokud nemůžete sedět v lotosové pozici, můžete sedět také v polovičním

lotosu nebo jednoduše a pohodlně se zkříženýma nohama. Můžete také klečet

s hýžděmi na patách, s koleny u sebe nebo od sebe. Nejdůležitější je mít rovná

záda a rovnou páteř. Pro narovnání zad vám možná pomůže posadit se na

polštářek nebo třeba i na pevnou židli.

Jednou z možností, jak se ujistit, že máme správně narovnanou páteř, je

s nádechem zvednout ruce vzhůru nad sebe a dobře roztáhnout ramena

a hrudník a pak s výdechem vrátit ruce na kolena a zároveň mít strany těla

a trup natažené.

Vydechování starého vzduchu

| Devět očistných dechů

Dýchání

Zaměřte se na to, aby váš nádech a výdech byly dlouhé a přímé. Termín

přímé dýchání označuje jemné a klidné dýchání, bez jakýchkoli zábran

a  stažení v  hrdle. Naopak když dýcháme nepřímým způsobem, stahu

jeme hlasivkovou štěrbinu a  dýchání pak vytváří určitý zvuk. V  jantra

józe používáme výrazy přímé dýchání a nepřímé dýchání. Rozdíl je v jem

ném, nenuceném dýchání oproti úmyslně staženému druhu dýchání,

které je typické pro určité pránájámy. Nicméně kromě pránájámy ca

ndülu a  pokročilých stupňů rytmického dýchání provádíme všechny

pohyby, které jsou uvedeny v této knize, s přímým jemným nádechem

a  výdechem. Kdykoli si tedy všimnete, že nechtěně dýcháte nepřímo,

uvolněte se a vraťte se zpátky k přímému způsobu dýchání.

Při nádechu naplňte plíce odspodu nahoru, jako byste nalévali vodu

do vázy. Při výdechu vyprázdněte nejprve horní část plic a  nakonec

spodní část plic. Pro skutečné využití potenciálu pránájámy devíti očist

ných dechů pro odstranění starého vzduchu je velmi důležité, abychom

vydechli správně a úplně. Při nadechování a vydechování se inspirujte

zrnem ječmene, které je tenké na okrajích a silnější a plnější uprostřed.

Takže začněte s nádechem i výdechem lehce, pak proud vzduchu zesilte

a na závěr zmírněte.

Mysl

Mysl je přítomná, uvolněná, bdělá a zaměřená na proud vzduchu a po

hyb.

Pozice vairóčany

1. Záda jsou narovnaná, brada je mírně zatažená a nos a pupík jsou v jedné přímce,

což správně narovnává celou páteř.

2. Nohy máme ideálně zkřížené v lotosové pozici: nejprve umístíme na levé stehno

pravé chodidlo a pak na pravé stehno levé chodidlo, pro muže je pořadí obrá

cené.

Viz výše „Tělo“, kde je uvedeno několik obměn lotosové pozice.

3. Ruce spočívají na kolenou. Palec a prsteníček tlačí na důlky po obou stranách

kolene.

4. Jazyk se opírá o patro za horními zuby. To v těle harmonizuje elementy ohně

(jazyk) a vody (patro).

5. oči, rty a zuby jsou přirozeně zavřené.

Oči mohou být napůl zavřené nebo otevřené. Důležité je cítit se pohodlně a uvol

něně.

6. Hrudník je vypnutý a ramena jsou roztažená. 7. Tělo je uvolněné a zároveň pod kontrolou naší přítomnosti.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.