načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Tibetská jóga pohybu -- Umění a praxe jantrajógy - Čhögjal Namkhai Norbu

Kniha: Tibetská jóga pohybu -- Umění a praxe jantrajógy
Autor:

Tibetská jóga pohybu nabízí důkladný a ucelený úvod do jantrajógy, která je jednou z nejstarších tradicí jógy na světě. Padmasambhava uvedl tuto prastarou praxi do Tibetu, kde byla ...
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  499
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 0Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  595 Kč
16%
naše sleva
16,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Rok vydání: 201607
Rozměr: 252,0x175,0x80,0 mm
Úprava: xv, 263 stran : barevné ilustrace
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: Fabio Andrico
přeložila Jitka Fijalka Turzíková
Hmotnost: 0,512kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Doporučená novinka pro týden: 2016-30
ISBN: 978-80-7500-189-4
EAN: 9788075001894
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tibetská jóga pohybu nabízí důkladný a ucelený úvod do jantrajógy, která je jednou z nejstarších tradicí jógy na světě. Padmasambhava uvedl tuto prastarou praxi do Tibetu, kde byla tato tradice zaznamenána v posvátném buddhistickém textu z 8. století. Pak byla předávána v nepřerušeném sledu učitelů a žáků až k současnému držiteli linie, kterým je dzogčhenový mistr Čhögjal Namkhai Norbu. Jantrajóga zahrnuje mnoho pozic, které podobou připomínají hathajógu, ale liší se v dynamice způsobu jejich provedení. V této knize Čhögjal Namkhai Norbu a jeho student, mezinárodně uznávaný odborník na jantrajógu Fabio Andrico, představují tři skupiny přípravných cvičení a pětadvacet pohybových posloupností (janter). Cviky jsou podrobně popsány krok po kroku a doplňují je instruktážní fotografie. Navíc jsou zde vysvětlena jednoduchá zahřívací cvičení, která můžeme využít na začátku praxe. Dále zde najdeme rytmické dýchání, doporučená pravidelná cvičení, rejstřík zdravotních účinků a text o základních principech tibetské medicíny.

Předmětná hesla
Vairóčana, činný 8. století. Phrul khor nyi zla kha sbyor
* 8. století
jantrajóga
Dechová cvičení
Tibetská tělesná cvičení
Koncentrace (duchovní život)
jantry
Dzogčhen
Buddhistická literatura -- Tibet (Čína) -- 8. století
Kniha je zařazena v kategoriích
Čhögjal Namkhai Norbu - další tituly autora:
Nauky prvotní moudrosti Nauky prvotní moudrosti
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 318 Kč
Zrcadlo: Poučení o bdělém vědomí přítomnosti Zrcadlo: Poučení o bdělém vědomí přítomnosti
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 102 Kč
Křišťál a cesta světla -- Sútry, tantry a dzogčhen Křišťál a cesta světla
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 265 Kč
Dzogčhen -- Přirozeně dokonalý stav Dzogčhen
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 176 Kč
Jantrajóga -- Tibetská jóga pohybu Jantrajóga
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 443 Kč
Zrození, život a smrt Zrození, život a smrt
Norbu, Čhögjal Namkhai
Cena: 223 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky











Čhögjal Namkhai Norbu & Fabio Andrico
Umění a praxe jantrajógy
Přeložila Jitka Fijalka Turzíková





KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Norbu, Namkhai
[Tibetan yoga of movement. Česky]
Tibetská jóga pohybu: umění a praxe jantrajógy / Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico ;
z anglického originálu Tibetan yoga of movement ... Jitka Fijalka Turziková. -- První vydání
v českém jazyce. -- Praha: Maitrea, 2016. -- 264 stran
ISBN 978-80-7500-189-4

233-852.5Y * 615.825:612.21 * 796.012.62 * 24-285.54 * 003.63 * 233-852.5Y * 24-23/-29 *
(515)
- Vairóčana, činný 8. století. ’Phrul ’khor nyi zla kha sbyor
- jantrajóga
- dechová cvičení
- tibetská tělesná cvičení
- koncentrace (duchovní život)
- jantry
- dzogčhen
- buddhistická literatura -- Tibet (Čína) -- 8. století
- příručky

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus [5]
Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico
Tibetská jóga pohybu
Tibetan Yoga of Movement
Copyright © Čhögjal Namkhai Norbu a Fabio Andrico, 2013
Translation © Jitka Fijalka Turzíková, 2015
Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2016
ISBN 978-80-7500-189-4




Warning: Required "glyf" table is not found -- trying to recover.


v

Obsah
Předmluva (Čhögjal Namkhai Norbu) vii
Úvod a poděkování (Fabio Andrico) viii
Úvod xii
Co je jantrajóga xii
Jedinečnost jantrajógy xiv
Základní principy tibetské medicíny xiv
Praxe jantrajógy 1
Devět očistných dechů: Vydechování starého vzduchu 5
Pět pohybů cigdžongu: Uvolňování kloubů 11
První cigdžong: Stahování 12
Druhý cigdžong: Vytřásání 15
Třetí cigdžong: Přitahování 19
Čtvrtý cigdžong: Ohýbání 23
Pátý cigdžong: Kroužení 26
Osm pohybů lungsangu: Očišťování prány 29
První lungsang: Pomalý nádech 31
Druhý lungsang: Otevřené zadržení 34
Třetí lungsang: Usměrnění 38
Čtvrtý lungsang: Rychlý výdech 41
Pátý lungsang: Rychlý nádech 44
Šestý lungsang: Uzavřené zadržení 47
Sedmý lungsang: Stažení 51
Osmý lungsang: Pomalý výdech 54
Pět pohybů candülu: Ovládání energetických kanálů 57
Candülové dýchání: Vyrovnání solární a lunární energie 59
První candül: Masírování 61
Druhý candül: Protahování kotníků 64
Třetí candül: Kroužení pažemi 67
Čtvrtý candül: Uzavírání podpaží 70
Pátý candül: Natahování 72





vi


T
ibe
T
ská

jóga

pohybu
Pět sérií janter 75
První série janter 79
První jantra: Velbloud 80
Druhá jantra: Lastura 85
Třetí jantra: Plamen 90
Čtvrtá jantra: Želva 95
Pátá jantra: Pluh 100
Druhá série janter 105
První jantra: Had 106
Druhá jantra: Sekáček 111
Třetí jantra: Dýka 116
Čtvrtá jantra: Pes 120
Pátá jantra: Pavouk 125
Třetí série janter 131
První jantra: Luk 132
Druhá jantra: Půlměsíc 137
Třetí jantra: Lev 142
Čtvrtá jantra: Sup 147
Pátá jantra: Trojúhelník 152
Čtvrtá série janter 157
První jantra: Kobylka 158
Druhá jantra: Holubice 162
Třetí jantra: Trojzubec 167
Čtvrtá jantra: Tygr 172
Pátá jantra: Klenot 177
Pátá série janter 183
První jantra: Kolo 184
Druhá jantra: Orel 189
Třetí jantra: Meč 194
Čtvrtá jantra: Žába 199
Pátá jantra: Páv 204
Pránájáma harmonické rovnováhy: Rytmické dýchání 209
Vlna vadžry: Překonávání překážek energie 215
Dodatek 1: Výběr přípravných zahřívacích cviků před praxí 221
Dodatek 2: Doporučená pravidelná cvičení 240
Dodatek 3: Jantrajóga a tibetská medicína 245
Terminologický slovník 248
Seznam zdravotních účinků 255
Další doporučené tituly a zdroje 260
O autorech 263






vii

Předmluva
Když jsem se učil jantrajógu od svého strýce Orgjen Tendzina,
nevěděl jsem, že budu učit cestu dzogčhenu a jantrajógu lidi na Západě,
kteří žijí často tak odlišně od obyvatel mé vlasti. I přes veškeré rozdíly
mezi Východem a Západem jsme ale všichni lidské bytosti a všichni máme
tělo, řeč a mysl. Když jsem na začátku 60. let přijel do Itálie, začal jsem
nejprve učit jantrajógu, v Tibetu posvátnou a tajnou praxi. Rozhodl jsem
se ji vyučovat nejen proto, že mě o to lidé žádali, ale hlavně protože jsem
pochopil, jak užitečná by mohla pro mnoho lidí být cesta opravdového
rozvoje.
Praxe, které pomáhá sladit tělo, energii a mysl a zároveň nás uvádí do
rovnováhy a zbavuje napětí, je nesmírně důležitá. Máme-li uvolněnější
mysl, můžeme žít také lepší, harmonický a zdravější život. Jantrajógu
jsem se rozhodl učit z těchto důvodů – je užitečná pro každého člověka
a může lidem přinést více soucitu a porozumění. Jsme-li šťastnější, jsme
ke každému a všemu kolem sebe otevřenější. V dnešním světě opravdu
potřebujeme najít způsoby, jak být uvolněnější a mít méně stresu a napětí,
tak abychom mohli zažít skutečné štěstí a radost.
Tato kniha představuje tz v. otevřený stupeň jantrajógy a zahrnuje
základní praxi jantry, kterou může s trochou cviku a dobré vůle provádět
každý. Proto je mým záměrem i nadějí zpřístupnit jantrajógu celému světu.
Čhögjal Namkhai Norbu






viii

Předmluva
a poděkování
TaTo Kniha byla vytvořena jako odezva na potřebu po uceleném
průvodci základním stupněm jantrajógy. Je založena na překladu
původních pokynů pro jantrajógu z 8. století a obsáhlého komentáře
z tibetštiny, jehož autorem je Čhögjal Namkhai Norbu. Tento text byl prvně
vydán v  roce 2008 jako Yantra Yoga: The Tibetan Yoga of Movement
(česky: Jantrajóga. Tibetská jóga pohybu. DharmaGaia, 2012). Přeložil ho
a upravil Adriano Clemente. Tato dřívější kniha zůstává důležitým
zdrojem pro jemnější podstatu praxe, jak byla původně předána
v nepřerušené linie od prvního Vairóčanova záznamu. Jakékoli nedostatky v této
knize nebo nepochopení souvisejí se mnou, a nikoli s Čhögjalem
Namkhai Norbu nebo Adrianem Clementem.
Praxe jantrajógy není žádným novodobým vynálezem, který by byl
prezentován jako zajímavá sada cvičení pro výcvik těla. Je to velice
prastará tradice, propojená s  tibetskou kulturou a  historickým
dědictvím bezpočtu generací spojených linií duchovní praxe, prodchnuté
poznáním vzájemné závislosti energií, které ovládají naši vnitřní dimenzi
a to, co vnímáme jako vnější dimenzi – svět kolem nás. Tato praxe nám
ve finále pomáhá setrvávat v přirozeném stavu míru a harmonie.
Přínos jantrajógy zdaleka přesahuje tělesnou úroveň. Díky své
jedinečnosti využití pohybu nám pomáhá koordinovat způsob našeho
dýchání, čímž harmonizuje a  posiluje naše jemné energie a  životní
sílu. Je tedy nesmírně cenným nástrojem nejen pro adepty jógy, ale
pro všechny lidské bytosti. Jakmile jsem se začal učit a  praktikovat
jantrajógu, uvědomil jsem si, jak mocné může být sjednocení dechu
a různých zádrží a jak působivě toto sjednocení přenáší praxi do
dalšího stupně, kde pohyb, dýchání a pozice fungují společně v úžasném
půvabu a propojení.






ix


Předmluva a poděkování
V současné době objevuje přínos jantrajógy stále více lidí.
S rozšiřujícím se okruhem se rozšiřují také souvislosti v jejich přístupu. Tato
kniha je úmyslně zaměřená na prvky praxe, které jsou snadno
přístupné každému, bez ohledu na jeho náhled, ideály, záměr a  schop -
nosti. Hlubší rozměr jantrajógy však nemůže být předán pouze
knihami nebo slovy. Ti, kdo se zajímají o duchovní prvky praxe jantrajógy,
je mohou objevit pouze vstupem na cestu dzogčhenu pod vedením
kompetentního mistra. Dzogčhen, známý také jako naprostá
dokonalost nebo atijóga, je metodou pro rozpoznání našeho skutečného
stavu. Není filozofickou teorií, která byla vytvořena intelektuální
analýzou, ale spíše zkušeností nebo přímo vědomím. Jantrajóga
bezprostředně napomáhá v dosažení úplného uvolnění těla, energie a mysli,
které je pro tuto zkušenost zásadní a jako takové je úzce spojeno
s naukou dzogčhenu.
V souladu s přesvědčením Čhögjala Namkhai Norbu otevřeně sdílet
základní prvky praxe tato kniha zahrnuje všechna základní cvičení
jantrajógy. Také poskytuje vysvětlení pro jejich praktická provedení, která
vzešla ze čtyřiceti let zkušeností výuky jantrajógy na Západě.
Předkládáme zde také doporučené úpravy, které vám mohou usnadnit ty prvky
cvičení, jež může být obtížné provést.
Kromě ústředního jádra – postupného průvodce všemi přípravnými
cvičeními a jantrami, které jsou této metodě tibetské jógy vlastní – jsme zde
zahrnuli oddíl s některými jednoduchými, ale velmi užitečnými
zahřívacími cviky, jež můžeme použít na začátku každého cvičení. Kromě toho,
že připraví tělo na praxi jantrajógy, jsou tyto zahřívací cviky navrženy
tak, aby napomáhaly k  uvolnění kloubů, a  zároveň zajišťují správnou
pozici a narovnanou páteř. To je pro provedení pohybů a plynulý
a vyrovnaný proud dechu zásadní. Dodatek 1 představuje rozsáhlý výběr
zahřívacích cviků pro doplnění vaší praxe jantrajógy. Tento oddíl také
odhaluje specifické zaměření všech cviků včetně příslušných janter, na
které se tak jejich prostřednictvím připravujeme.
Jak bude vysvětleno dále v Úvodu, jedním z mimořádných rysů
jantrajógy je skutečnost, že bere v potaz obrácenou pozici jemných energií
napravo a nalevo v tělech žen a mužů. Proto v nesouměrných polohách
příslušníci opačného pohlaví začínají pohyb na druhé straně. Ačkoli to
může být nepříliš vhodné pro některé komplikovanější pozice, rozhodli
jsme se v hlavním popisu představit pokyny pro tyto jantry nezávisle na
pohlaví. V kurzivě pod hlavním textem najdete rozlišení směrů napravo
či nalevo pro rozdílná pohlaví. Pokyny v kurzivě obsahují také tipy pro
praxi a úpravy.
Na závěr jsme přidali seznam zdravotních účinků spojených
s příslušnými jantrami. Mnohé z nich jsou založené na tibetském
porozumění propojení těla a  elementů. Celkový přehled a  pojednání





x

T
ibe
T
ská

jóga

pohybu
o  základních pilířích tibetské medicíny v  Úvodu a  Dodatku 3 mají
tyto oblasti osvětlit.
Tato kniha je výsledkem opravdové spolupráce, která objímá něko -
lik kontinentů a  již podněcuje a  inspiruje náš učitel Čhögjal Namkhai
Norbu. Sdílením svého širokého a  nepřekonatelného poznání prastaré
praxe jantrajógy obohatil životy tisíců lidí po celém světě.
Čhögjal Namkhai Norbu měl v  mém životě bez pochyby
nejdůležitější vliv. Ovlivnil mne jako lidskou bytost, praktikujícího i  instruktora.
Svůj vděk nemohu vyjádřit žádnými slovy.
Jsem rovněž hluboce zavázán Khyentse Yeshimu, synovi Čhögjala
Namkhai Norbu. On mi svým jednáním a učením ukázal, jak důležité je
zpřístupnit poznání jantrajógy celému světu.
Neúnavné úsilí Čhögjala Namkhai Norbu a Khyentse Yeshiho,
věnované užitku ostatních, motivovalo štědrost a nadšení mnoha lidí, kteří se
na této knize podíleli.
Všichni praktikující, kteří se stali modely pro fotografie, mají pro praxi
jantrajógy mimořádné nadání. Někteří z nich jsou pověřenými
instruktory jantrajógy a hathajógy. Všichni věnovali dlouhé hodiny svého času,
než jsme se dobrali k výsledkům, o něž jsme usilovali, a totéž platí i pro
fotografy.
V  duchu spolupráce při vytváření této knihy i  modelové pocházejí
z různých míst po celém světě: Maxim Leščenko a Alina Kraminová jsou
z Ukrajiny, zatímco Katěrina Stěpanovová je z Petrohradu z Ruska.
Carolina Mingollaová je z Argentiny a Nataly Nitsche Di Gennaro z Kostariky.
Každý z nich vydal ze sebe to nejlepší pro přesné znázornění
posloupností pohybu. Fotografování proběhlo na různých místech s  různými
fotografy: v  Kyjevě s  Jevgenem Kryšenem, v  New Yorku s  Matthewem
Williamsem za asistence Eliane Diallové, v  Petrohradě s  Kirillem
Ivanovem, v  Mexico City s  Alison Samovou a  na Tenerife na Kanárských
ostrovech s  Davidem Sernim. Rád bych všem ze srdce poděkoval za čas
a práci, které tomuto projektu věnovali.
Dalšími důležitými příspěvky byla spolupráce Pauly Barryové a 
Naomi Zeitzové, které se v raných stadiích podílely na procesu
strukturování a ověřování rukopisu. Kromě toho Naomi koordinovala
fotografování v  New Yorku a  Paula poskytla nedocenitelnou pomoc při
komunikaci s  grafikem v  závěrečné fázi sázení textu. Anastasia McGhee
pomohla dobrousit konečné hroty rukopisu. Laura Evangelisti velkoryse
poskytla své hluboké poznání jantrajógy a  prověřila text v  různých
stupních vývoje. Spolu s Tizianou Gottardi také pomohla při pečlivém
procesu vybírání a prověřování fotografií tak, aby správně vykreslily
každou fázi různých posloupností. Dr. Phuntsog Wangmo, Elio Guarisco
a  Dr. Gino Vitiello přispěli svými odbornými znalostmi při ujasnění
a  zpřístupnění hlubokého porozumění propojení mezi jantrajógou





xi


Předmluva a poděkování
a tibetskou medicínou. Artur Skura poskytl rámcovou asistenci a spo -
lupracoval na koordinaci. Olga Bondarevová a  Anastasia Ermilovová
pečlivě vylepšily stovky obrázků, abychom zaručili optimální úroveň
jejich kvality. Rád bych všem srdečně poděkoval za čas a  práci, které
projektu věnovali.
Na závěr bych rád poděkoval Danovi Zegunisovi a Susan Schwarzové.
Dan měl na starost grafickou úpravu a sazbu, kdy se na několik měsíců
dobrovolně ponořil do bludiště obrázků a  slov. Vzal na sebe kolosální
úkol přivést je společně do krásné a  užitečné konečné úpravy. Susan
byla hlavní editorkou a koordinátorkou, a ačkoli se ukázalo, že projekt si
žádá mnohem více, než mnozí z nás předpokládali, byla vždy k dispozici
a stále tvrdě pracovala na jeho uskutečnění. Bez nich by nebylo možné
tuto knihu dokončit.
Na závěr vzpomenu Natalii Pavčinskou, která opakovaně
podporovala mnoho aktivit spojených s jantrajógou, a Kirilla Šilova, jenž pomohl
při zprostředkování financování této knihy.
Nakonec bych za všechny, kteří se na tomto projektu podíleli, rád
vyjádřil hlubokou vděčnost za příležitost přispět k  nesmírnému úsilí
Čhögjala Namkhai Norbu o zachování živé tibetské kultury
propojením tohoto vzácného a prastarého dědictví s našimi každodenními
zkušenostmi v současném světě. Ze srdce si přejeme, aby i  navzdory
tomuto těžkému období tradice a  poznání Tibeťanů přežily a  aby se jim
v následujících stovkách generací dařilo.
Fabio Andrico






xii

Úvod
Co je jantrajóga?
Jantrajóga je hluboce propracovaná metoda pohybu a  dýchání, která
byla uchována ve své původní nefalšované podobě z 8. století. V té době
ji do Tibetu přinesl velký a  legendární mistr Padmasambhava, jenž do
tohoto rozlehlého vzdáleného království uvedl buddhismus. Říká se, že
obdržel pokyny od mahásiddhy Húmkáry, gurua, s nímž se setkal
v Nepálu během své dlouhé cesty z  Oddijány napříč oblastí Himálaje.
Později, když Padmasambhava odešel do Tibetu, předal základy jantrajógy
učenci, mistrovi a překladateli Vairóčanovi. Ten na oplátku zaznamenal
ústní pokyny v textu zvaném v tibetštině Ňida khadžor (nyi zla kha sbyor),
Sjednocení slunce a měsíce.
Tento stručný a  výstižný text je nejstarším známým spisem, který je
spojený s  jógou v  tradici tibetského buddhismu. Obsahuje krátký popis
75 pozic, které se formou podobají pozicím v hathajóze, ale jež se liší v dy -
namice způsobu provedení a zejména pak v koordinaci pohybu a dechu.
Jedinečné pro Sjednocení slunce a měsíce je však to, že poskytuje pokyny
pro osmnáct přípravných cvičení, která jsou rozdělena do třech skupin. To
se naprosto odlišuje od vyučování v indickém systému. Můžeme si pouze
domýšlet, odkud tyto pokyny pocházejí. Ale jedním si můžeme být jisti
a  můžeme se o  tom přesvědčit na základě zkušeností – tyto tři skupiny
jsou úzce propojeny s  hlavní praxí. Jejich cílem je zahřát tělo, procvičit
různé prvky dýchání, obzvláště zádrží, a  otevřít energetické kanály. Je
také zajímavé si povšimnout, že slovo hatha se skládá ze dvou slabik ha
a tha, které v  tradiční etymologii sanskrtu znamenají „slunce“ a „měsíc“,
zatímco sanskrtský termín jóga se běžně překládá jako „sjednocení“. Takže
ve skutečnosti Ňida (slunce a měsíc) khadžor (sjednocení) vyjadřuje stejné
připodobnění jako hathajóga.
V tradicích buddhismu a hinduismu tato dvě nebeská tělesa
znázorňují ženské a  mužské prvky našich jemných těl. V  kulturách po celém





xiii


Úvod
světě jsou spojeny s  mužskými a  ženskými principy. V  této souvislosti
je jedním z odlišujících rysů jantrajógy skutečnost, že nesouměrné po -
lohy začínají pro muže a ženy na opačné straně. To vyplývá z teorie,
že solární a  lunární energie proudí u  každého pohlaví na jiné straně.
Obrácení stran je způsob k vylepšení a vyrovnání hodnot, které jsou
přirozeně přítomny v každém z nás.
Další etymologickou stopu o  základním principu této praxe
nabízí sanskrtský termín jantra. Doslovně znamená „nástroj“ nebo „stroj“.
Běžně ale tento termín odpovídá geometrickému vzorci, jehož tvar se
považuje za vhodný nástroj nebo prostředek pro podnícení
meditativních zážitků. V souvislosti s jantrajógou se ale pojí převážně k pohybům
těla. Jantrajóga je prostředek, který používá pohyb pro prohloubení
naší zkušenosti skutečné přirozené podstaty. Zatímco v sanskrtu pojem
jóga znamená „sjednocení“, tibetský překlad tohoto pojmu, naldžor,
výslovně odkazuje k tomu, že máme skutečné poznání svého přirozeného
stavu a setrváváme v tomto poznání.
Jantrajógu, po staletí přísně střežené tajemství vyhrazené pro
pokročilé praktikující jógy, poprvé na Západě v 70. letech představil jeden
z nejpřednějších mistrů dzogčhenu naší doby Čhögjal Namkhai Norbu.
V  mládí tyto nauku obdržel v  Tibetu od svého strýce Togden Orgjen
Tendzina (1888–1962) a od dalších současných mistrů obdržel bližší
vysvětlení. Pro uchování tohoto poznání sepsal Čhögjal Namkhai Norbu
komentář k Vairóčanovu původnímu texu, který byl od té doby vydán
v mnoha jazycích. Díky Čhögjalovi Namkhai Norbu zůstává linie
jantrajógy neporušená a  po celém světě máme přístup k  rozsáhlému a 
hlubokému poznání tohoto systému a k základům, které zdůrazňují umění
provádět jej správným způsobem. Rozhodnutí Čhögjala Namkhai
Norbu učinit jantrajógu otevřeně dostupnou bylo přímou odezvou na
naléhavost naší doby. Kurzy jantrajógy vyučují na  šesti světadílech
instruktoři, kteří byli vybráni ve výcvikovém programu, jejž vytvořil přímo
Čhögjal Namkhai Norbu. Jeho přáním je takto zajistit, že předání těchto
mimořádných nauk je udržováno v takovém stavu, aby budoucí
generace mohly plně užívat prospěchu této praxe.
Jedinečnost jantrajógy
Jantrajóga slouží ke  sladění naší energie díky propojení dechu a 
pohybu. Tím se stáváme zdravějšími a  zažíváme harmonický a  uvolněný
stav mysli. Všichni máme společné tři stránky lidské existence – tělo,
energii a mysl. Ovládneme-li svou energii prostřednictvím práce
s pohybem a dechem, tělo se stane pružným a silným a naše mysl bude veselá
a jasná a zároveň harmonická i uvolněná.
Jantrajóga je více než jen sestava pozic – každá jantra se skládá
z posloupnosti sedmi fází pohybu a  dechu, přičemž se věnuje  pozornost





xiv


T
i be
Tsk á

jóga

p oh y bu
určitým dechovým zádržím. To je také jeden z  nejčastěji zmiňovaných
rozdílů mezi jantrajógou a  hathajógou. Zatímco hatha klade důraz na
statické pozice, v  jantře nezůstáváme v  ásanách dlouhou dobu. Pozici
zaujímáme pouze na okamžik v posloupnosti pohybů, které určuje ryt -
mus dechu a  použití jednoho z  pěti dechových zadržení. V  každém ze
sedmi cyklů dechu každé jantry jsou nádech, výdech nebo zadržení
dechu sladěné s rytmem, obvykle na čtyři doby. Každá jantra má ústřední
pozici, jež výslovně umožňuje jedno z pěti dechových zadržení. Tato
zadržení jsou následující – otevřené, usměrněné, uzavřené, se stažením
a  prázdné. Každé z  nich má přesně daný vliv na činnost naší energie
prány a pěti elementů.
Dalším jedinečným rysem jantrajógy je skutečnost, že nesouměrné
pozice začínají muži a  ženy na opačné straně. Jelikož jantrajóga bere
v  úvahu jemné energetické rozdíly mezi opačnými pohlavími, zvyšuje
se tak ještě více účinek praxe. Jak již bylo uvedeno, symbolika slunce
a měsíce představuje ženskou a mužskou energii. Je důležité si
povšimnout, že v  této himálajské buddhistické tradici je mužská část  lunární,
zatímco ženská část je solární. Naopak v hinduistické tantrické tradici se
mužská energie ztotožňuje se solární a  ženská s  lunární energií. V 
jantrajóze Vairóčany je solární strana pro ženy napravo a pro muže nalevo.
Cílem je tyto dvě energie vyrovnat a  sladit, čímž se vyvažuje zmatek
a neklid, které jsou v naší zrychlené společnosti tak rozšířené.
Základní principy tibetské medicíny
V běžném životě je obtížné mít konkrétní poznání energetické dimenze
svého těla. A  ještě méně víme, jak do této roviny zasahovat. Každo -
pádně se můžeme naučit ovládat své dýchání. Ve skutečnosti sladěním
nádechu a  výdechu s  tělesnými pozicemi jantrajógy dokážeme
vyrovnat určité činnosti prány. Pro lepší porozumění blahodárným vlivům
jantrajógy může být užitečné pochopit základní klíčová pravidla
tibetské medicíny.
Tento prastarý systém se datuje alespoň 4 000 let zpátky. Podle něj je
vesmír složený z malých částic, které obsahují vlastnosti a činnosti čtyř
elementů – země, vody, ohně a vzduchu –, jež na sebe vzájemně působí
v  dimenzi pátého elementu, prostoru. Ve fyzickém těle element země
odpovídá masu a  kostem, element vody krvi, lymfě a  séru, element
ohně tělesnému teplu, element vzduchu dýchání a  element prostoru
činnosti mysli.
Tibetská medicína rozlišuje tři šťávy neboli energie, které povstávají
z různých kombinací elementů a určují základ pro činnost lidského těla.
Vzduch a prostor vytvářejí energii Vzduchu, oheň a voda vytvářejí
energii Žluči a  voda se vzduchem tvoří energii Hlenu. Tyto tři energie jsou
rovnocenné ájurvédským zásadám váty, pitty a kafy. Jsou-li vyrovnané





xv


Úvod
a  vzájemně v  dobrých vztazích, jsme dokonale zdraví. Pokud jsou ne -
vyvážené, v přemíře nebo nedostatku či se chovají neobvykle
v součinnosti s ostatními, projevují se u nás poruchy a nemoci. Správná činnost
všech systémů našeho těla je spolu s těmito energiemi závislá i na pěti
hlavních pránách neboli větrech:
1. Život-udržující prána se pohybuje v hlavě a hrdle a v kanálech
smyslových orgánů. Ovládá činnost dýchání, polykání, kýchání, kašlání
atd. Obdařuje mysl a smyslové orgány jasností a umožňuje vytvoření
vědomí.
2. Vzestupná prána obíhá přes jazyk, nos a  hrdlo a  v  kanálech
smyslových orgánů. K jejímu působení patří ovládání řeči a podpora
paměti. Vládne síle a odvaze.
3. Všeprostupující prána obíhá celým tělem, převážně krevními cévami
a senzorickými nervy. Vládne krevnímu oběhu, hormonálnímu
vylučování, vývoji těla, pohybům kloubů a správné činnosti všech otvorů.
4. Oheň-provázející prána sídlí v  žaludku a  střevě. Ovládá trávení
potravy, oddělení výživy od nečistot a vstřebávání výživy.
5. Sestupná-čisticí prána je umístěna v oblasti pánve a obíhá v níže
položených orgánech. Ovládá vytváření a  vypouštění semene a 
menstruačních tekutin, vylučování výkalů a moče a průběh narození
dítěte.
Tato základní znalost pěti větrů neboli prán může praktikujícím
jantrajógy pomoci v porozumění, jaký užitek přináší praxe prostřednictvím
správné kontroly dechu v  souladu s  pohyby janter. Tento prospěch se
netýká pouze tělesné úrovně, ale zároveň ovlivňuje energetickou
i mentální úroveň. Ve skutečnosti je jantrajóga na pokročilejším stupni pravou
a dokonalou duchovní cestou.
Jantrajóga pracuje na hmotné úrovni našeho těla a jemné úrovni pěti
elementů, ale také nás kromě toho učí, jak sladit, prohloubit a  uvolnit
naše dýchání a energii prány, která je s ním spojena. Energie tak může
proudit jemnými kanály harmonicky a uvolněně. Nemusíme se již
zabývat vzorci chování, které vytvářejí nemoci. Jantrajógou dokážeme
změnit nebo zmírnit nejrůznější chronické zdravotní problémy. Přímá práce
se svaly, klouby, nervy, orgány a také s jemnou energií vytváří optimální
zdraví a v konečném důsledku zdravý a uvolněný stav mysli, jenž nám
umožňuje objevit naši skutečnou přirozenou podstatu.











1

Praxe
jantrajógy
janTrajóga může býT prospěšná každému, kdo uplatňuje její
zásady. Není vhodná jen pro jógové experty, ale pro každého – mladého
nebo starého, štíhlého nebo tlustého, pružného nebo ztuhlého.
Naučíte-li se sladit pohyby s příslušným rytmem nádechů, výdechů a zádrží,
přinese vám to úžasnou a  plodnou praxi jantrajógy, i  přestože budete
nuceni přizpůsobit pozice svým možnostem. Pravidelná praxe povede
k hmatatelnému rozdílu v každodenním fungování vašeho těla. Dále se
vám výrazně zlepší zdraví, energie a  povedete uvolněnější a  šťastnější
život, a ten bude i celkově kvalitnější.
Tradiční posloupnost jantrajógy je úplnou praxí a  obsahuje skupiny
cvičení pro uvolnění různých kloubů. To má za úkol první ze  tří
přípravných cvičení, které se nazývá cigdžong. I přesto je prospěšné začít cvičení
s  některými dodatečnými zahřívacími cviky, které zlepší vaši pružnost,
a  následně tak chrání vaše tělo. Vybrané zahřívací cviky pro podporu
praxe jantrajógy jsou uvedeny v Dodatku 1. Zahřívací cviky bychom měli
provádět s  ohledem na vlastní potřeby, čas a  možnosti. Pokud víte, jaké
jantry budete při cvičení provádět, můžete si podle toho zvolit určité
zahřívací cviky, které vám pomohou se na tyto jantry připravit. Propojení
zahřívacích cviků s jednotlivými jantrami najdete v Dodatku 1.
Pro praxi si najděte příjemné, prostorné a čisté místo. Budete
potřebovat podložku na cvičení jógy, raději silnější typ, nebo hustě tkanou





2

T
i be
Tsk á

jóga

p oh y bu
pokrývku velikosti podložky na jógu. Pokud rádi používáte polštářek,
vyzkoušejte si, který z  různých typů bude pro vaše potřeby
nejvhodnější. Vyberte si něco pevného a  odolného, co vám dá optimální
podporu. Podpěry, jako jógové bloky, mohou být také užitečné. Vezměte si
na sebe pohodlné oblečení, ve kterém můžete bez problémů provádět
různé pohyby. Zkuste cvičit v  době, kdy nezažíváte poslední jídlo ani
ještě nepomýšlíte na další, kdy nejste rozptýlení a nemáte fyziologické
potřeby.
Obvyklá hodina cvičení jantrajógy v  plném rozsahu se skládá
z patnácti až dvaceti minut přípravných zahřívacích cvičení, po kte -
rých následuje samotná praxe jantrajógy. Ta obsahuje devět
očistných dechů, tři skupiny přípravných cvičení (cigdžong, lungsang,
candül), minimálně jednu z pěti sérií janter, cvičení pránájámy, jako
například rytmické dýchání, a  na závěr vlnu vadžry. Ale i  cvičení,
které trvá pouze sedm minut, přinese vašemu tělu a mysli obrovský
prospěch.
Mnoho systémů jógy nabádá k  opatrnému přístupu při dechových
cvičeních. To je dobrá rada. Neměli bychom brát mocná dechová
cvičení na lehkou váhu. To platí obzvláště pro ta cvičení, kde zadržujeme
dech a ovlivňujeme činnost naší životní energie. Nikdy se do tělesných
nebo dechových cvičení nenuťte ani se při nich nepřemáhejte. Spíše se
spolehněte na důslednost a trénink při prohloubení své praxe spolu se
zaměřeným a  zároveň uvolněným přístupem. Buďte si vědomí svých
možností i  příslušných omezení a  nic nepřehánějte. Namísto pokusů
o  překonání svých omezení násilím použijte trénink jako nástroj
rozvoje a  pokroku. Bdělost a  přítomnost jsou těmi nejlepšími prostředky
k  předcházení možného náporu na vaše tělo nebo energii. Ten může
vzniknout z  rozptýleného přemáhání se během praxe. Máte-li
zdravotní potíže nebo pochybnosti o provádění některých cviků, poraďte se
s kompetentním lékařem. Není snad třeba dodávat, že těhotné ženy si
musí dávat pozor při všech tělesných cvičeních, a pokud chtějí během
těhotenství jantrajógu cvičit, je zásadní to probrat s  odborníkem. Také
při menstruaci se obecně doporučuje vyvarovat se převráceným
pozicím, jako je Plamen, Trojzubec a Meč. Podobně možná v tomto období
měsíce nebudete chtít provádět silně uzavřené zádrže a vědomě je
budete dělat s menší intenzitou.
Přítomnost, tedy nebýt rozptýlen, má v praxi jantrajógy výsostnou
důležitost. Praktikováním jantrajógy bude pro nás snazší nalézt stav
přítomnosti. Když jsme rozptýlení, je větší pravděpodobnost, že se
zraníme. To neplatí jenom pro praxi jógy, ale pro jakoukoli jinou
činnost – jízdu autem, chůzi po schodišti nebo pro přípravu salátu. Být
nerozptýlený a  bdělý je nejlepší ochranou proti přemáhání se a 
přepínání vlastního těla. Pokud budete při cvičení jantrajógy uvolnění





3


Praxe jantrajógy
a bdělí, zaměření na dech a pohyby a nebudete rozptýlení, můžete si
užít bezpečnou a účinnou praxi.
Dalším důležitým a zásadním prvkem praxe jakékoli jógy je vyvážení.
O  nalezení vyvážení usilují všechny jógy, což je správné. V  jantrajóze
neuvažujeme pouze o  prvku strukturálního anatomického vyvážení,
ale také o  účinku mocného vlivu a  síly, které při pohybech a  pozicích
uplatňují naše jemné energie. Praktikováním pěti druhů zádrží harmo -
nizujeme různé prvky a  činnosti energie prány stejně jako vzájemné
ovlivňování s  energií pěti elementů. Když pochopíte, jak se
harmonickým způsobem dostat do této tělesné a  energetické rovnováhy, vaše
tělo, energie a mysl budou ve stavu sjednoceného vyvážení. Tento druh
vyvážení není obecným, mechanickým vyvážením, který je založený na
předpojatých poznámkách pohledu zvenku. Jde spíše o  vlastní
přirozené a  nenásilné vyvážení, neodmyslitelnou rovnováhu, jež je jádrem
naší existence.
Praxi jantrajógy nebo tomu, abychom měli dokonalé, pružné tělo,
nemusíme věnovat celý život. Každý, kdo se této praxi věnuje podle
vlastního času a možností, získá a zakusí skvělý přínos této praxe.
Jantrajóga je složená z  jednotlivých skupin a  sérií cviků. Až se seznámíte
se základní posloupností, budete si moci vytvořit vlastní postup podle
svého rozvrhu a zálib. Budete-li mít na paměti několik zásadních bodů,
snadno porozumíte různým prvkům, které mohou nebo by měly být
zahrnuty v dané praxi. Můžete se řídit seznamem doporučených
pravidelných cvičení v Dodatku 2.
Zrovna tak jako se samostatná praxe skládá z  různých fází dýchání
a  pohybů, každé cvičení se skládá z  několika rozdílných fází. Tři skupiny
přípravných cvičení (cigdžong, lungsang, candül) pomáhají zahřát tělo,
cvičí dýchání a srovnávají energii. Máme mnoho možností, jak praxi
zkrátit, záleží na tom, kolik času můžete cvičení věnovat. Například můžete
jednotlivé skupiny zkrátit tak, že budete každý pohyb provádět pouze
jedenkrát. Také namísto všech tří skupin přípravných cvičení můžete
provádět pouze jednu nebo dvě. Podobně u pěti sérií můžete do cvičení
zahrnout jakýkoli počet skupin po pěti jantrách. Můžete si také vytvořit vlastní
posloupnost janter z jakékoli z pěti sérií, pouze jejich pořadí by mělo být
vždy stejné: otevřené zadržení, usměrněné zadržení, uzavřené zadržení,
zadržení se stažením a  prázdné zadržení. Po každé skupině sérií si buď
můžete krátce lehnout a  uvolnit se, nebo jednoduše pokračovat v  praxi
bez přerušení. Také pránájáma rytmického dýchání může být zařazena
kdekoli mezi skupinami nebo sériemi. Závěrečná posloupnost pohybů,
vlna vadžry, slouží pro úpravu všech chyb a nesrovnalostí, které se mohou
objevit jako následek nesprávného pohybu nebo dýchání.
Nejlepší přístup k praxi je dovolit dechu, aby pomohl pohybům
a pozicím, a  zároveň dovolit pozicím a  pohybům, aby pomohly dýchání.





4

T
i be
Tsk á

jóga

p oh y bu
Následkem této vzájemné součinnosti a  spolupráce se dech, pozice
a pohyb vyvíjejí společně. Vzájemně se harmonizují a obohacují
a podporují lepší, zdravější a přirozenější stav. Praktikování jógy neznamená,
že vytváříme něco nového a  odlišného. Jde spíše o  osvobození se od
překážek a  omezení, abychom nalezli skutečný a  přirozený stav. Kniha
pochopitelně nemůže obsáhnout všechny možné nedokonalosti, které
se mohou při cvičení objevit. Stejně tak není možné poskytnout hlubší
rady pro úplný rozvoj vašeho nadání. Pro takový druh osobního dopro -
vodu byste měli studovat přímo s jedním z  instruktorů pověřených
Čhögjalem Namkhai Norbu nebo Institutem Shang Shung (Shang Shung
institut). Nicméně je důležité porozumět, že tím, kdo je opravdu
odpovědný za vaši praxi, nakonec budete vždy vy. Pouze vy jste v  dimenzi
svého těla, energie a mysli. Vše, co uděláte, je tím vytvarováno. Všichni
se snažíme praktikovat, jak nejpřesněji to lze, a usilujeme o pochopení
všech pokynů a jejich správné použití. Přesto však jantra, kterou budete
provádět vy sami, bude vždy odlišná od té, kterou cvičí někdo jiný. Bude
také vaší jedinečnou zkušeností.
Díky této zkušenosti samotné rozpoznáte opravdovou hodnotu své
praxe a  této hluboké metody. Praktikování jógy není o  napodobování
tvaru nebo polohy. Měla by to být zkušenost proměny. Pokud chceme,
aby praxe jantrajógy přinesla prospěch našemu tělu, musíme pracovat
se svojí energií. Účinek pro naše tělo a zdraví bude pak hlubší
a déletrvající. Sladění a osvobození naší energie má mnohem hlubší schopnost
pomoci při dosažení zdraví a  tělesné zdatnosti než tělesné cvičení
samotné. Pokud jste tomu porozuměli, i když pozice nebudete cvičit
dokonale a budete je muset uzpůsobit svým možnostem, hlavní smysl této
praxe se naplní a vy zažijete a budete si vychutnávat veškeré možnosti
síly a harmonie jantrajógy.






5

Vydechování
starého vzduchu
samoTné cvičení janTrajógy začíná dechovým cvičením,
které se jmenuje devět očistných dechů. Je to mimořádně účinný
postup pro vydechnutí starého vzduchu. Účelem je očištění činnosti životní
síly prány a vyladění a rozšíření schopnosti dýchání správným
a uvolněným způsobem. Bez výcviku má naše dýchání sklon k tomu být stažené
a neúplné a ztrácí svůj přirozený soulad. To může způsobit nerovnováhu
v životní energii. Tento negativní stav můžeme očistit a napravit, pokud
o  to budeme vědomě usilovat. Devět očistných dechů můžeme také
použít jako krátkou samostatnou praxi. Můžete ji provádět ráno pro
sladění energie na začátku nového dne. Stejně jako při ostatních cvičeních
jantrajógy bychom měli mít na paměti tři základní prvky: tělo, dýchání
a mysl. Jinými slovy správnou pozici a pohyb, způsob dýchání
a zadržování dechu a stav uvolněné pozornosti.
Devět očistných Dechů





6

T
i be
Tsk á

jóga

p oh y bu
Tělo
Seďte pohodlně, ale bděle v pozici Vairóčany. To je klasická meditační
pozice, kterou určuje sedm charakteristik .
Pokud nemůžete sedět v lotosové pozici, můžete sedět také v polovičním
lotosu nebo jednoduše a pohodlně se zkříženýma nohama. Můžete také klečet
s hýžděmi na patách, s koleny u sebe nebo od sebe. Nejdůležitější je mít rovná
záda a rovnou páteř. Pro narovnání zad vám možná pomůže posadit se na
polštářek nebo třeba i na pevnou židli.
Jednou z možností, jak se ujistit, že máme správně narovnanou páteř, je
s nádechem zvednout ruce vzhůru nad sebe a dobře roztáhnout ramena
a hrudník a pak s výdechem vrátit ruce na kolena a zároveň mít strany těla
a trup natažené.





7


Vydechování starého vzduchu

| Devět očistných dechů
Dýchání
Zaměřte se na to, aby váš nádech a výdech byly dlouhé a přímé. Termín
přímé dýchání označuje jemné a klidné dýchání, bez jakýchkoli zábran
a  stažení v  hrdle. Naopak když dýcháme nepřímým způsobem,
stahujeme hlasivkovou štěrbinu a  dýchání pak vytváří určitý zvuk. V 
jantrajóze používáme výrazy přímé dýchání a nepřímé dýchání. Rozdíl je
v jemném, nenuceném dýchání oproti úmyslně staženému druhu dýchání,
které je typické pro určité pránájámy. Nicméně kromě pránájámy
candülu a  pokročilých stupňů rytmického dýchání provádíme všechny
pohyby, které jsou uvedeny v této knize, s přímým jemným nádechem
a  výdechem. Kdykoli si tedy všimnete, že nechtěně dýcháte nepřímo,
uvolněte se a vraťte se zpátky k přímému způsobu dýchání.
Při nádechu naplňte plíce odspodu nahoru, jako byste nalévali vodu
do vázy. Při výdechu vyprázdněte nejprve horní část plic a  nakonec
spodní část plic. Pro skutečné využití potenciálu pránájámy devíti
očistných dechů pro odstranění starého vzduchu je velmi důležité, abychom
vydechli správně a úplně. Při nadechování a vydechování se inspirujte
zrnem ječmene, které je tenké na okrajích a silnější a plnější uprostřed.
Takže začněte s nádechem i výdechem lehce, pak proud vzduchu zesilte
a na závěr zmírněte.
Mysl
Mysl je přítomná, uvolněná, bdělá a zaměřená na proud vzduchu
a pohyb.
P ozice vairóčany
1. Záda jsou narovnaná, brada je mírně zatažená a nos a pupík jsou v jedné přímce,
což správně narovnává celou páteř.
2. Nohy máme ideálně zkřížené v lotosové pozici: nejprve umístíme na levé stehno
pravé chodidlo a pak na pravé stehno levé chodidlo, pro muže je pořadí
obrácené.
Viz výše „Tělo“, kde je uvedeno několik obměn lotosové pozice.
3. Ruce spočívají na kolenou. Palec a prsteníček tlačí na důlky po obou stranách
kolene.
4. Jazyk se opírá o patro za horními zuby. To v těle harmonizuje elementy ohně
(jazyk) a vody (patro).
5. oči, rty a zuby jsou přirozeně zavřené.
Oči mohou být napůl zavřené nebo otevřené. Důležité je cítit se pohodlně a
uvolněně.
6. Hrudník je vypnutý a ramena jsou roztažená.
7. Tělo je uvolněné a zároveň pod kontrolou naší přítomnosti.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist