načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Terestrická navigace v kostce - Capt. Jakub Sklenář MSc.

Terestrická navigace v kostce

Elektronická kniha: Terestrická navigace v kostce
Autor:

Terestrická navigace v kostce: publikace obsahuje vše na téma terestrické navigace a pozice vypočítané. Odborná publikace v českém jazyce vydaná námořní universitou v polském ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Jakub Sklenář
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 75
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-11-058-6923-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Terestrická navigace v kostce: publikace obsahuje vše na téma terestrické navigace a pozice vypočítané. Odborná publikace v českém jazyce vydaná námořní universitou v polském Štětíně Vás seznámí s tím jak se pozice lodi počítá, jak uvzhlednit nežádoucí efekty vznikající působením větru a proudu či jak vyznačit pozici na mapě z pozorování objektů či jiných útvarů na pevnině. Každá z uvedených technik vyznačení pozice lodi má svoje plus i minus, proto budete seznámeni i s tím jak určit přesnost Vámi vyznačené pozice. Kniha zásadně rozšiřuje znalosti v oboru námořní navigace, jejíž základy jste mohli získat v publikaci "Námořní navigace v kostce" (J. Sklenář, 2012) .

Zařazeno v kategoriích
Capt. Jakub Sklenář MSc. - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Terestrická navigace

v kostce

Jakub Sklenář



Věnováno mým rodičům za celoživotní podporu...



Terestrická navigace v kostce

Jakub Sklenář

Akademia Morska w Szczecinie

Urządzenia Nawigacji Technicznej nr 3



Autor: mgr inż. Jakub Sklenář

Recenze: dr inż. Paweł Zalewski

Akademia Morska w Szczecinie

Wały Chrobrego 1/2

70-500 Szczecin, Poland

Seria Wydawnicza: Urządzenia Nawigacji Technicznej nr 3

Redaktor serii: Maciej Gucma

Terestrická navigace v kostce

Terrestrial Navigation

ISBN: 978-1-105-86923-5 Printed on acid-free paper. ©2012 J. Sklenář All rights reserved. This work may not be translated or copied in whole or in part without the written permission of the authors, except for excerpts in connection with reviews or scholarly analysis. Use in connection with any form of information storage and retrieval, electronic adaptation, computer software, or by similar or dissimilar methodology now known or hereafter developed is forbidden. The use in this publication of trade names, trademarks, service marks and similar terms, is not to be taken as an expression of opinion over it. Úvod.............................................................................................................. 11

1. Pozice vypočítaná

Definice a základní pojmy............................................................................ 13

Pozice vypočítaná bez působení větru a proudu......................................... 14

Pozice vypočítaná při působení větru bez proudu....................................... 15

Pozice vypočítaná při působení proudu bez větru...................................... 18

Pozice vypočítaná při působení větru a proudu.......................................... 31

Přesnost pozice vypočítané......................................................................... 36

Praktická navigace s pozicí vypočítanou...................................................... 39

Dostupnost navigační informace o proudech.............................................. 45

2. Pozice observovaná Definice a základní pojmy............................................................................ 57

Pozice observovaná z jednoho viditelného navigačního objektu................ 63

Pozice observovaná ze dvou viditelných navigačních objektů.................... 67

Pozice observovaná ze třech viditelných navigačníchobjektů..................... 70

Použitá literatura......................................................................................... 75



Úvod

„Nejsou žádné mapy částí Světa tak přesné a žádné směry v nich

vyznačené tak dokonalé, abychom je nemuseli často kontrolovat a opravovat.“

- „Nautical Magazine“, z roku 1832

Velmi výstižné heslo Nautického časopisu z roku 1832 můžeme dnes

volně parafrázovat v rámci rozvoje vědy a techniky. Přenesli jsme se od méně

přesných navigačních map a magnetických kompasů ze začátku XIX. století

k elektronickým mapám a radio-navigačním systémům XXI. století. Možná by

motto nautického magazínu z roku 2012 mohlo znít takto:

„Nejsou žádná navigační zařízení tak spolehlivá a žádné směry v nich

vyznačené tak přesné, aby si dobrý navigátor mohl dovolit neznat základy

navigace.“

S pokrokem vědy a techniky se možná i tato parafráze, za několik let,

stane nepravdou. Nyní ovšem všem těm, kteří chtějí znát „tajemství“ terestrické

navigace nabízím odbornou publikaci, která obsahuje prakticky vše na toto

téma. Seznámíte se s tím jak se pozice počítá, jak uvzhlednit nežádoucí efekty

vznikající působením větru a proudu či jak vyznačit pozici v mapě z pozorování

objektů či jiných útvarů na pevnině. Každá technika má svoje plus i minus, proto

budete seznámeni i s tím jak určit přesnost Vámi vyznačené pozice.

Autor


12


13

1. Pozice vypočítaná

Definice a základní pojmy

Nejdůležitějším zadáním v navigaci je vyznačení pozice lodi.

Nevyznačení přesné pozice lodi nám znemožňuje její vedení po optimální či

bezpečné trase z pohledu navigace. V těchto skriptech bude řeč o dvou

následujících způsobech vyznačení pozice používaných v námořní navigaci,

kterými vyznačujeme následující druhy pozic:

 pozice vypočítaná (PV);

 pozice observovaná (PO);

Pozice vypočítaná je jednou z nejméně přesných pozic, které jsou

v navigaci používané, to co má vliv na její přesnost bude popsáno později.

Naopak pozice observovaná je jednou z nejpřesnějších pozic, jelikož ji

vyznačujeme pomocí objektů vyznačených na mapě.

Pozicí vypočítanou nazýváme bod na mapě (kde se nachází naše loď),

jehož souřadnice jsme získali výpočtem od poslední pozice observované. Tuto

pozici získáváme na základě opravdového kurzu lodi a projeté vzdálenosti za

jednotku času po tom co jsme patřičně přihlédli k působení větru a proudu na

loď.

Kurz opravdový, získáme pomocí magnetického kompasu, po provedení

patřičných oprav spojených s deviací a deklinací. Kurz opravdový je úhel sevřený

mezi linií sever-jih (poledníkem) a osou symetrie lodě. Log je zařízení, které nám

ukazuje projetou vzdálenost lodi po vodě. Působení větru tvoří tzv. „drif“.

Hodnotu drifu stanovujeme na základě vlastní zkušenosti, kterou získáváme

z pozorování působení větru na loď. Působením mořského proudu vzniká tzv.

„snos“. Hodnotu snosu stanovíme podle rychlosti a směru mořského proudu

v dané oblasti a čase. Rychlost a směr proudu můžeme odečíst z navigační mapy

či atlasu proudů.

Drif a snos mají zásadní vliv na přesnost vyznačení pozice vypočítané.

Přesné vyznačení těchto dvou parametrů je prakticky nemožné. Jenom praxí

navigátor získává schopnost a zkušenost k přesnějšímu vyznačení drifu a snosu,

čímž se námořní navigace stává „řemeslným uměním“.

14

Pozice vypočítaná bez působení větru a proudu

Na vodních plochách, kde nepůsobí na loď vítr ani proud, pozici

vypočítanou získáme na základě kurzu a propluté vzdálenosti odečtené

z lodního logu. Způsob vyznačení pozice vypočítané, za těchto podmínek, je

popsán v příkladě níže.

Ve 1200 hodin, log lodi ukazoval projetou vzdálenost 20,0 námořních

mil (dále jen „nm“), loď se nacházela v pozici A (a, a). Navigátor lodi měl za

úkol vyznačit pozici lodi B (b, b) v 1300 hodin. V 1300 hodin lodní log ukazoval

proplutou vzdálenost 30,0 nm. Kurz lodi

1

(opravdový kurz) K = 084°.

Kurz

+ drif

Kpv

2

+ snos

Knd

3

084°

084°

084°

Obr. 1.1 – PV bez působení větru a proudu;

Postup kreslení

1. Z pozice observované A vztyčíme přímku (linii kurzu) pod úhlem

K = 084°.

2. Na linii kurzu z bodu A naneseme projetou vzdálenost, kterou je logu.

Tuto vzdálenost získáme jednoduchým výpočtem. Odečteme výchozí

hodnotu logu od konečné hodnoty logu.

1

V publikaci jsou kurzy lodě uváděny jako opravdové. Pokud by kormidelník kormidloval loď podle

magnetického kompasu, náleželo by tento kurz opravit o deviaci a deklinaci. Technika přepočtu

kurzů je popsána v publikaci „Námořní navigace v kostce“.

2

Kpv je označením tzv. kurzu po vodě. Kpv je kurz (směr pohybu) vzhledem k vodní hladině.

3

Knd je označení tzv. kurzu nad dnem. Knd je kurz (směr pohybu) vzhledem k mořskému dnu.

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je

možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist