načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Terapie ve speciální pedagogice -- 2., přepracované vydání – kolektiv; Müller

Terapie ve speciální pedagogice -- 2., přepracované vydání

Elektronická kniha: Terapie ve speciální pedagogice
Autor: kolektiv; Müller
Podnázev: 2., přepracované vydání

Po úvodním teoretickém základu následuje výčet terapeutických přístupů včetně konkrétních praktických návodů na aplikaci. Tyto přístupy jsou určeny zejména lidem s obtížemi v ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  509
+
-
17
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 508
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., přeprac. vyd.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4172-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Po úvodním teoretickém základu následuje výčet terapeutických přístupů včetně konkrétních praktických návodů na aplikaci. Tyto přístupy jsou určeny zejména lidem s obtížemi v adaptaci na společenské problémy. Určeno jako základní studijní literatura studentům speciální pedagogiky, psychologiie a dalších příbuzných oborů; využitelné i pro odborníky z praxe. Souhrn nejpodstatnějších teoreticko-metodologických poznatků uplatnitelných ve speciální pedagogice.

Popis nakladatele

Mezioborový tým erudovaných autorů nabízí vaší pozornosti vyčerpávající knižní přehled terapeutických přístupů využívaných u lidí, kteří se obtížněji adaptují na společenské prostředí (např. z důvodu zdravotního postižení). Rozsáhlá a přehledná publikace je koncipována jako základní studijní text.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
kolektiv; Müller - další tituly autora:
Zamilovanost Zamilovanost
Sám, ale ne osamělý Sám, ale ne osamělý
 
K elektronické knize "Terapie ve speciální pedagogice -- 2., přepracované vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Poruchy socializace u dětí a dospívajících -- Prevence životních selhání a krizová intervence Poruchy socializace u dětí a dospívajících
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

 Základní vymezení,

proces, zdroje

a prostředky

terapeutických

přístupů a terapií

 Defi nování, klasifi kace

a základní popis

 Metodologie, příklady

z praxe

Te r a pie

ve speciální

pedagogice

Oldřich Müller (ed.)

a kolektiv

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

9 788024 741727

ISBN 978-80-247-4172-7

Publikace se zabývá možnostmi využití specifi ckých terapeutických přístupů u lidí,

kteří se obtížněji adaptují na společenské prostředí (např. z důvodu zdravotního postiže

ní). Jednotlivé kapitoly zahrnují nejen teorii, ale také příslušnou metodologii a příklady

z praxe. Podstatnou část textu tvoří popis konkrétních terapií využitelných ve sféře

působnosti speciální pedagogiky, tedy expresivních terapií (arteterapie, dramaterapie,

teatroterapie, muzikoterapie, taneční terapie apod.). Autoři se dále věnují rehabilitaci,

fyzioterapii a ergoterapii, zooterapii a souvisejícím postupům. Nechybějí ani poznatky

o edukačních přístupech se sekundárním terapeutickým přesahem.

Publikace je koncipována jako základní studijní literatura pro studenty speciální pe

dagogiky, psychologie a dalších příbuzných oborů, využít ji může rovněž široký okruh

odborníků z praxe věnujících se znevýhodněným osobám, tedy speciální pedagogové,

sociální pracovníci, terapeuti i zástupci jiných pomáhajících profesí.

TERAPIE VE SPECIÁLNÍ

PEDAGOGICE

Oldřich Müller (ed.) a kolektiv

pe agogika pe agogika

2., p

řepracované vydání


Zvláštní poděkování patří panu prof. PhDr. Stanislavu Kratochvílovi, CSc., a pracovníkům psycho­

terapeutického oddělení pro neurózy 18B Psychiatrické nemocnice v Kroměříži.

Autorský kolektiv:

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D.

MUDr. Radmil Dvořák, PhD.

Mgr. Markéta Gerlichová

Mgr. Jiří Kantor

Mgr. Pavel Klech

Mgr. Petra Křížkovská

Mgr. Radka Majerová

Prof. Dr. Dr. Dr. Dr. Wolfgang Mastnak

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D.

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

Mgr. Hana Pakostová

Bc. Barbora Palečková

prof. MUDr. Jan Pfeiffer, DrSc.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.

Bc. Lucie Pospíšilová

PhDr., Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D.

Bc. Zuzana Rodová

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

Mgr.Pavel Svoboda, Ph.D.

Mgr. Silvie Táborská

prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.


Te r a pie

ve speciální

pedagogice

pe agogika

Oldřich Müller (ed.)

a kolektiv

 Základní vymezení,

proces, zdroje

a prostředky

terapeutických přístupů

a terapií

 Defi nování, klasifi kace

a základní popis

 Metodologie, příklady

z praxe

2., p

řepracované vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Poznatky v této publikaci vycházejí ze specifického vysokoškolského výzkumu realizovaného v projektech: „Problematika následné edukace dospělých osob s mentálním postižením v období střední a pozdní dospělosti“ (PdF_2011_039), „Inkluzivní přístupy k dospělým osobám s mentálním postižením v pozdní dospělosti“ (PdF_2012_049), „Výzkum kvality života u jedinců se speciálními potřebami“ (PdF_2013_006), „Aktuální výzvy a alternativní strategie ve speciálněpedagogické diagnostice“ (PdF_2013_010). Mgr. Oldřich Müller (ed.) a kolektiv TERAPIE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE 2., přepracované vydání TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5425. publikaci Recenzovali: doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. PaedDr. Petr Petráš Odpovědná redaktorka Helena Varšavská Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 512 Vydání 2., 2014 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a. s., 2014 Cover Photo © archiv autorů ISBN 978-80-247-4172-7 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8991-0 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8992-7 (ve formátu EPUB)

OBSAh

O autorech.................................................................... 13

Úvodní slovo.................................................................. 16

1. Teoretický úvod ........................................................... 18

(Oldřich Müller)

1.1 Terapeutické přístupy a terapie – základní vymezení ....................... 18

1.2 Terapie ve speciální pedagogice ......................................... 21

1.3 Zdroje terapií ......................................................... 22

1.3.1 Psychoterapie – klíčový zdroj .................................... 23

(Michal Růžička)

1.3.2 Fyzioterapie ................................................... 38

(Oldřich Müller)

1.3.3 Další zdroje ................................................... 39

1.4 Procesuální stránka terapií ............................................. 42

1.4.1 Průběh procesu ................................................ 42

1.4.2 Prostředí ..................................................... 44

1.4.3 Terapeut a klient ............................................... 44

(Petra Křížkovská)

1.4.4 Obsah a cíle terapií ............................................. 48

(Oldřich Müller)

1.5 Prostředky terapií ..................................................... 49

1.5.1 Neverbální komunikace – základní vymezení ...................... 49

1.5.2 Neverbální komunikace – obecné zásady aplikace .................. 52

1.5.3 Neverbální komunikace – prostředek rozvoje lidské osobnosti ....... 54

1.5.4 Neverbální komunikace – prostředek terapie ...................... 56

1.6 Definování, klasifikace a základní popis terapií ve speciální pedagogice ....... 56

1.6.1 Terapie hrou .................................................. 57

1.6.2 Činnostní a pracovní terapie .................................... 59

1.6.3 Psychomotorické terapie ........................................ 60

1.6.4 Terapie s účastí zvířete .......................................... 61

1.6.5 Expresivní terapie .............................................. 63

1.6.6 Další specializované fyzioterapeutické či edukační přístupy .......... 72

Doporučená a použitá literatura ......................................... 74

2. Arteterapie ............................................................... 77

(Petra Potměšilová)

2.1 Základní vymezení arteterapie .......................................... 77

2.1.1 Historické souvislosti arteterapie ................................. 79

2.2 Základní směry a teoretické vymezení v arteterapii ......................... 80

2.2.1 Psychoanalytický směr ......................................... 81

2.2.2 Kognitivně-behaviorální směr ................................... 81

2.2.3 Humanistický směr ............................................ 82

2.2.4 Integrativní směr .............................................. 82

2.3 Arteterapie v kontextu dalších disciplín . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

2.3.1 Artefiletika ................................................... 83

2.3.2 Pedagogika ................................................... 85

2.3.3 Psychologie ................................................... 86

2.3.4 Psychoterapie ................................................. 87

2.3.5 Výtvarné umění ............................................... 87

2.4 Formy práce v arteterapii ............................................... 88

2.4.1 Individuální arteterapie ......................................... 88

2.4.2 Skupinová arteterapie .......................................... 88

2.5 Diagnostika v arteterapii ............................................... 90

2.6 Arteterapeut .......................................................... 96

2.6.1 Arteterapie a supervize ......................................... 98

2.7 Metody v arteterapii .................................................. 100

2.7.1 Imaginace ................................................... 100

2.7.2 Animace ..................................................... 101

2.7.3 Koncentrace ................................................. 102

2.7.4 Restrukturalizace ............................................. 103

2.7.5 Transformace ................................................ 104

2.7.6 Rekonstrukce ................................................ 104

2.8 Techniky v arteterapii ................................................. 105

2.8.1 Úvodní techniky .............................................. 105

2.8.2 Techniky zaměřené na práci s problémem ........................ 112

2.8.3 Techniky zaměřené na postupné rozvíjení jednoho tématu .......... 117

2.8.4 Techniky zaměřené na rozvoj osobnosti .......................... 119

2.8.5 Arteterapeutická práce s dětmi se speciálními vzdělávacími

potřebami ................................................... 123

2.9 Současná arteterapie v České republice .................................. 127

Doporučená a použitá literatura ........................................ 130

3. Dramaterapie ............................................................ 132

(Milan Valenta)

3.1 Rozdílné tváře dramatu ............................................... 132

3.1.1 Paradivadelní systémy edukační povahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

3.1.2 Paradivadelní systémy terapeutické povahy ....................... 133

3.2 Co je dramaterapie ................................................... 136

3.2.1 Definice dramaterapie ......................................... 136

3.2.2 Cíle dramaterapie ............................................. 137

3.2.3 Improvizace a další prostředky dramaterapie ..................... 139

3.2.4 Formy dramaterapie ........................................... 140

3.3 Struktura dramaterapeutického procesu ................................. 141

3.3.1 Ujasnění cílů při plánování sezení (z pohledu dramaterapeuta) ...... 142

3.3.2 Struktura dramaterapeutického sezení ........................... 143

3.3.3 Etapy terapeutického procesu ................................... 145 Duální pojetí dramaterapie ............................................ 146

3.4.1 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou

autistického spektra ........................................... 148

3.4.2 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s posttraumatickou

stresovou poruchou ........................................... 153

3.4.3 Relaxace a dramaterapie ....................................... 163

Doporučená a použitá literatura ........................................ 165

4. Teatroterapie ............................................................. 167

(Martin Dominik Polínek)

4.1 Vymezení teatroterapie ................................................ 167

4.2 Historie teatroterapie ................................................. 168

4.3 Teatrologická východiska teatroterapie .................................. 170

4.3.1 Teatroterapeutická východiska v kontextu historického vývoje

divadla ...................................................... 170

4.3.2 Vybrané divadelní profese ...................................... 176

4.3.3 Základní teatrologické pojmy ................................... 178

4.4 Psychoterapie jako zdroj teatroterapeutických přístupů .................... 180

4.4.1 Hlubinná psychoterapie ....................................... 181

4.4.2 Kognitivně-behaviorální terapie ................................ 182

4.4.3 Gestalt terapie ................................................ 183

4.4.4 Skupinová terapie ............................................. 185

4.5 Paradoxní zacílení teatroterapie ........................................ 186

4.6 Účinné principy teatroterapie .......................................... 188

4.7 Kompetence teatroterapeuta ........................................... 189

4.8 Struktura a metodika teatroterapeutické práce ............................ 191

4.9 Vybrané metody a techniky využitelné v teatroterapii ...................... 193

4.9.1 Hlasová průprava ............................................. 193

4.9.2 Práce s jevištním partnerem .................................... 194

4.9.3 Práce s vnitřní technikou ...................................... 194

4.9.4 Metody práce s jevištní postavou ................................ 195

4.9.5 Improvizace a metody práce s námětem či motivem ............... 195

Doporučená a použitá literatura ........................................ 196

5. Biblioterapie ............................................................. 198

(Pavel Svoboda) 5.1 Obecné pojmy a vztahy, nástin historického vývoje ....................... 198

5.1.1 Terapie, umění a psaní ......................................... 199

5.1.2 Literární složky ............................................... 199

5.1.3 Biblioterapie v kontextu příbuzných terapií a věd .................. 200

5.1.4 Realizace biblioterapie ......................................... 201

5.2 Biblioterapie a ontogenetický vývoj dítěte ................................ 203

5.3 Biblioterapeutické domény ............................................ 208

5.3.1 Psychosomaticky a psychosociálně orientovaná biblioterapie ........ 209

5.3.2 Relaxační biblioterapie ........................................ 213

5.3.3 Edukační biblioterapie ......................................... 216

5.3.4 Biblioterapeutické psaní deníku ................................. 217

5.3.5 Biblioterapie jako tvůrčí psaní .................................. 220


5.3.6 Narativní biblioterapie ......................................... 223

5.3.7 Biblioterapie lyrická ........................................... 225

5.3.8 Virtuální biblioterapie ......................................... 226

5.3.9 Polyestetická biblioterapie ...................................... 227

Doporučená a použitá literatura ........................................ 228

5.4 Skazkoterapie ........................................................ 230

(Martin Dominik Polínek) 5.4.1 Definice skazkoterapie, cíle a cílové skupiny ...................... 230

5.4.2 Uplatňování skazkoterapie v psychoterapeutickém procesu ......... 231

5.4.3 Ukázka konkrétní skazkoterapeutické lekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Doporučená a použitá literatura ........................................ 235

6. Poetoterapie ............................................................. 237

(Pavel Svoboda)

6.1 Obecné pojmy a vztahy ............................................... 237

6.1.1 Cíl, obsah a formy poetoterapie ................................. 238

6.1.2 Poezie jako prostředek poetoterapie ............................. 240

6.1.3 Poetoterapie, poetofiletika a jejich vztah k básni ................... 242

6.1.4 Funkce poetického textu ....................................... 243

6.1.5 Jak lze užívat básnický text ..................................... 244

6.1.6 Poezie a ontogenetický vývoj dítěte .............................. 245

6.1.7 Charakteristiky klientů vzhledem k jejich vztahu k poezii .......... 246

6.1.8 Výběr básní .................................................. 246

6.1.9 Psychosomatické aspekty poetoterapie ........................... 247

6.2 Optimální využití prostředků poetoterapie ............................... 248

6.2.1 Básnění jako hra .............................................. 248

6.2.2 Nonsens a jeho úloha v poetoterapii ............................. 249

6.2.3 Neologismus a jeho úloha v poetoterapii ......................... 250

6.2.4 Deminutivum a jeho užití ...................................... 253

6.3 Hledání inspirace .................................................... 253

6.3.1 Poetický brainstorming ........................................ 253

6.3.2 Poetický brainwriting a kolektivní záznamník ..................... 254

6.4 Terapeutické prolínání ................................................ 254

6.4.1 Poetoterapie a dramatická výchova .............................. 254

6.4.2 Poetoterapie v kontextu s dalšími intervencemi ................... 258

6.5 Přehled základních poetických technik .................................. 263

6.6 Ukázky autopoetoterapeutického tvoření ................................ 265

Doporučená a použitá literatura ........................................ 267

7. Muzikoterapie ........................................................... 269

(Wolfgang Mastnak, Jiří Kantor)

7.1 Celková charakteristika muzikoterapie .................................. 269

7.1.1 Muzikoterapeutický proces ..................................... 270

7.1.2 Hudba a hudební prostředky ................................... 271

7.1.3 Muzikoterapie jako disciplína a jako profese ...................... 272

7.2 Česká muzikoterapie – proudy, organizace a vzdělávání .................... 273

7.2.1 Charakteristika muzikoterapeutických proudů .................... 273

7.2.2 Muzikoterapeutické organizace ................................. 274

7.2.3 Vzdělávání v oblasti muzikoterapie .............................. 275


7.3 Muzikoterapie v oblasti pedagogiky a speciální pedagogiky ................ 275

7.3.1 Zaměření a cíle muzikoterapie .................................. 277

7.3.2 Jak vytváříme terapii pro klienta? ............................... 278

7.3.3 Analogie hudebního projevu, tělesných a psychických funkcí ....... 279

7.3.4 Přehled muzikoterapeutických modelů a přístupů ................. 281

7.3.5 Muzikoterapie u jednotlivých skupin zdravotního postižení ......... 288

7.4 Muzikoterapie v psychoterapii, psychiatrii a dalších oblastech medicíny ...... 296

7.4.1 Obecná témata a historický pohled .............................. 296

7.4.2 Empirická účinnost, důkazy a pokusy o výklad .................... 298

7.4.3 Pole aplikace a klinické oblasti .................................. 300

7.4.4 Teoretické modely a nejdůležitější koncepce ...................... 309

7.4.5 Metody, systémy a školy ....................................... 314

7.4.6 Diagnostická témata .......................................... 318

7.4.7 Výzkumné metody ............................................ 324

7.4.8 Zásadní téma a hypotéza třetího řádu ............................ 328

7.4.9 Vzdělávání, legislativní rámec a profesionální znaky ............... 329

Doporučená a použitá literatura ........................................ 330

8. Taneční terapie a terapeutický tanec ........................................ 334

(Jaroslava Dosedlová) 8.1 Vznik a vývoj ........................................................ 334

8.2 Vymezení tanečně-pohybové terapie .................................... 336

8.2.1 Specifika taneční a pohybové terapie  ............................ 337

8.3 Vybrané formy a techniky taneční terapie a jejich teoretické zázemí ......... 338

8.3.1 Bazální tanec (basic dance) Marian Chaceové ..................... 338

8.3.2 Autentický pohyb Mary Starks Whitehouseové .................... 339

8.3.3 Body-ego technika Trudi Schoopové ............................ 339

8.3.4 Symbolická taneční terapie Laury Sheleenové ..................... 340

8.3.5 Tanečně-pohybová terapie založená na Labanově analýze pohybu ... 342

8.3.6 Taneční terapie jako primitivní exprese .......................... 344

8.3.7 Psychobalet .................................................. 350

8.4 Indikace a kontraindikace TT .......................................... 353

8.5 Účinnost taneční terapie .............................................. 353

Doporučená a použitá literatura ........................................ 355

9. Bazální stimulace ......................................................... 357

(Marie Vítková) 9.1 Terminologická východiska ............................................ 357

9.2 Model „vnímání – představy – myšlení“ jako základ terapií ve speciální

pedagogice .............................................................. 357

9.2.1 Vnímání ..................................................... 358

9.2.2 Představy .................................................... 359

9.2.3 Myšlení ..................................................... 360

9.3 Koncepce bazální stimulace ............................................ 361

9.4 Teoretické základy bazální stimulace .................................... 362

9.4.1 Neurofyziologický vývojový model podle Pechsteina . . . . . . . . . . . . . . . 363

9.4.2 Vývojově-genetický přístup podle Piageta ........................ 363

9.4.3 Fyzioterapeutický model vývoje podle Bobatha ................... 364


9.5 Oblasti speciálněpedagogické podpory .................................. 365

9.5.1 Somatické podněty ............................................ 366

9.5.2 Vibrační podněty ............................................. 367

9.5.3 Vestibulární podněty .......................................... 367

9.5.4 Čichové a chuťové podněty ..................................... 368

9.5.5 Sluchové a zrakové podněty .................................... 368

9.5.6 Komunikativní a sociálně-emocionální podněty .................. 369

9.6 Podpůrný program u žáků s těžkým postižením .......................... 369

9.6.1 Plánování pedagogických aktiv u žáků s těžkým postižením ........ 370

9.6.2 Určení cíle – stanovení priorit .................................. 371

9.6.3 Strukturování podpůrných opatření ............................. 372

9.6.4 Resilience .................................................... 372

9.7 Soubor námětů pro edukaci dítěte s těžkým postižením .................... 373

9.7.1 Senzomotorika ............................................... 373

9.7.2 Psychomotorika .............................................. 374

9.7.3 Sociomotorika ............................................... 379

Doporučená a použitá literatura ........................................ 383

10. Terapie orofaciální oblasti ................................................. 385

(Renata Mlčáková) 10.1 Myofunkční terapie ................................................... 385

10.1.1 Vymezení základních pojmů myofunkční terapie .................. 385

10.1.2 Cíl myofunkční terapie ........................................ 387

10.1.3 Podpora fyziologického vývoje orofaciálního svalstva .............. 387

10.1.4 Klidová poloha jazyka ......................................... 389

10.1.5 Indikace myofunkční terapie ................................... 389

10.1.6 Diagnostika myofunkční poruchy ............................... 389

10.1.7 Průběh myofunkční terapie podle Kittelové ....................... 390

10.2 Orofaciální regulační terapie podle Castillo-Moralese ..................... 391

10.3 Rehabilitace orofaciální oblasti podle Debry Gangaleové ................... 392

10.4 Odborné vzdělávací kurzy, speciální pomůcky ............................ 392

Doporučená a použitá literatura ........................................ 393

11. Lingvistika ve speciální pedagogice ......................................... 394

(Radka Majerová) 11.1 Lingvistické interdisciplíny ............................................ 394

11.2 Výuka funkčního psaní ............................................... 395

11.3 Výuka čtení s porozuměním ........................................... 395

11.4 Výuka českého jazyka jako cizího jazyka ................................. 396

11.5 Individuální výuka předmětu český jazyk ................................ 396

11.6 Jazykové zpracování informací z ostatních předmětů ...................... 397

11.7 Získání představy o jazyku jako systému ................................. 398

Doporučená a použitá literatura ........................................ 399

12. Rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie ..................................... 400

(Jan Pfeiffer, Radmil Dvořák, Jiří Kantor, Hana Pakostová, Markéta Gerlichová, Silvie Táborská, Barbora Palečková, Lucie Pospíšilová, Zuzana Rodová) 12.1 Rehabilitace a její koordinace .......................................... 400

12.2 Klasifikace funkčních schopností ....................................... 411


12.2.1 Důležité pojmy MKF .......................................... 413

12.2.2 Etické hodnoty rehabilitace .................................... 418

12.3 Léčebná rehabilitace a fyzioterapie ...................................... 418

12.3.1 Vývoj oboru léčebné rehabilitace, jeho zařazení a filozofie v kontextu

zdravotních věd, pracovníci oboru a jejich kompetence ............ 419

12.3.2 Obsah a prostředky léčebné rehabilitace .......................... 422

12.3.3 Fyzikální terapie – druhy, možnosti využití a aplikace .............. 425

12.3.4 Metodiky kinezioterapie ....................................... 427

12.3.5 Fyzioterapie u dětí a mládeže v Jedličkově ústavu a školách v Praze .. 434

12.3.6 Fyzioterapie u dospělých pacientů po úrazech mozku na Klinice

rehabilitačního lékařství v Praze ................................ 438

12.4 Ergoterapie v rehabilitaci .............................................. 441

12.4.1 Co ergoterapie může nabídnout ................................. 441

12.4.2 Ergoterapeutický proces ....................................... 443

12.4.3 Základní oblasti ergoterapie .................................... 445

12.4.4 Odborná příprava a profesionální zaštítění ergoterapie ............. 447

Doporučená a použitá literatura ........................................ 448

13. Zooterapie (animoterapie) ................................................ 449

(Pavel Klech)

13.1 Úvod ............................................................... 449

13.2 Definice a terminologie ............................................... 450

13.3 Historické pozadí a současné zázemí .................................... 451

13.4 Dělení zooterapie .................................................... 452

13.5 Hiporehabilitace ..................................................... 453

13.5.1 Historie hiporehabilitace ....................................... 453

13.5.2 Rozvoj hiporehabilitace ve světě ................................ 454

13.5.3 Rozvoj hiporehabilitace v Čechách .............................. 454

13.5.4 Symbolika koně .............................................. 455

13.5.5 Základní pojmy a rozdělení hiporehabilitace ...................... 456

13.5.6 Česká terminologie a její anglické ekvivalenty v hiporehabilitaci ..... 458

13.5.7 Hiporehabilitační tým ......................................... 458

13.5.8 Výběr koně pro hiporehabilitaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459

13.5.9 Hiporehabilitační středisko ..................................... 461

13.5.10 Hipoterapie .................................................. 462

13.5.11 Aktivity s využitím koní (AVK), terapie s využitím koní pomocí

psychologických prostředků (TVKPP) ........................... 471

13.5.12 Parajezdectví ................................................. 475

13.6 Canisterapie ......................................................... 475

13.6.1 Canisterapie – terminologické vymezení ......................... 475

13.6.2 Historie canisterapie .......................................... 476

13.6.3 Stručný vývoj canisterapie v ČR ................................. 477

13.6.4 Metody a formy canisterapie ................................... 478

13.6.5 Účastníci canisterapie ......................................... 480

13.6.6 Zkoušky canisterapeutického týmu .............................. 483

13.6.7 Využití psa ve zdravotně-sociální oblasti ......................... 483

13.6.8 Indikace a kontraindikace v canisterapii .......................... 484

13.6.9 Využití canisterapie u jednotlivých skupin postižení ............... 484

13.6.10 Fáze canisterapie .............................................. 486


13.6.11 Části canisterapie ............................................. 486

13.6.12 Cíle canisterapie .............................................. 487

13.6.13 Zásady canisterapie ........................................... 487

13.6.14 Techniky canisterapie ......................................... 488

13.7 Felinoterapie ........................................................ 489

13.7.1 Terminologické vymezení ...................................... 489

13.7.2 Historie felinoterapie .......................................... 489

13.7.3 Felinoterapie ve světě .......................................... 490

13.7.4 Felinoterapie v České republice ................................. 490

13.7.5 Metody felinoterapie .......................................... 490

13.7.6 Účastníci felinoterapie ......................................... 491

13.7.7 Výběr koček pro felinoterapii ................................... 491

13.7.8 Indikace a kontraindikace felinoterapie .......................... 492

13.7.9 Cíle felinoterapie ............................................. 492

13.7.10 Význam felinoterapie u seniorů ................................. 492

13.8 Využití dalších zvířecích druhů v zooterapii .............................. 493

Doporučená a použitá literatura ........................................ 494

Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 497 Rejstřík jmenný .............................................................. 498

Rejstřík věcný ................................................................ 501


/ 13

O AuTOR ECh

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D., vedoucí autorského týmu, vystudoval speciální pedagogiku na

Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v  Olomouci, v  dálkovém studiu pak dějepis (na

Filozofické fakultě UJEP v  Brně) a v  rozšiřujícím studiu výchovnou dramatiku (na DAMU

v Praze). Působil řadu let jako učitel na zvláštní škole a jako učitel dramatického ateliéru vyšší

odborné školy umělecké. V  současné době působí v Ústavu speciálněpedagogických studií

Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde se věnuje psychopedii, speciálně

pedagogické gerontagogice, dramice a dramaterapii, které také vyučuje v zahraničí (na uni

verzitách v Nizozemí, na Slovensku, v Řecku a ve Španělsku). Je autorem a spoluatorem řady

odborných publikací (např. Lehká mentální retardace v pedagogicko­psychologickém kontextu,

Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, Psychopedie aj.) a učebnic pro intaktní

žáky i žáky s mentálním postižením (např. učebnic dějepisu a výchovy k občanství pro základní

školy a základní školy praktické). Vášnivý cestovatel a ctitel hard rocku.

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D., působí v Psychologickém ústavu Filozofické fakulty Ma

sarykovy univerzity v  Brně, kde přednáší sociální a aplikovanou sociální psychologii, úvod

do transakční analýzy a vybrané psychoterapeutické směry (taneční a imaginativní). Vede

seberozvojové kurzy pro studenty i širokou veřejnost s využitím principů taneční a somaticky

orientované psychoterapie.

MuDr. Radmil Dvořák, PhD., je rehabilitační lékař (roku 1993 získal II. atestaci v oboru

Fyziatrie, balneologie a léčebná rehabilitace) se specializací na manuální medicínu, kinezio

logii a kinezioterapii. Od roku 1994 přednáší na katedře fyzioterapie Fakulty tělesné kultury

Univerzity Palackého v Olomouci, dále působí jako odborný lékař v RRR centru nebo jako

konzultant v občanském sdružení Jitro Olomouc. Již řadu publikuje a podílí se na výzkumné

činnosti v oblasti kinezioterapie.

Mgr. Jiří Kantor vystudoval speciální pedagogiku a hudební výchovu na Univerzitě Palackého

v Olomouci a pokračuje vzděláváním se v oblasti uměleckých kreativních terapií, psychoterapie

a neverbálních metod. Během své praxe působil jako vychovatel v ÚSP pro mentálně postižené

v Ostravě, jako třídní učitel v rehabilitační třídě SŠ a ZŠ Credo v Olomouci a v rámci soukro

mé lektorské a muzikoterapeutické praxe. V současné době vyučuje na Univerzitě Palackého

v Olomouci. Je jedním ze zakládajících členů a současný místopředseda Muzikoterapeutické

asociace České republiky. Od roku 2011 úzce spolupracuje s Jedličkovým ústavem a školami

v Praze. V publikační a lektorské činnosti se zaměřuje na speciální pedagogiku osob s tělesným

a kombinovaným postižením a muzikoterapii (např. publikace Základy muzikoterapie). Je autor

řady písní a několika hudebních kompozic (např. současný hudební projekt Zahrady srdce). Ve

volném čase se věnuje koncertní a přednáškové činnosti.

Mgr. Pavel Klech, vystudoval speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého

v Olomouci. Působil jako učitel a logoped na speciální škole a jako odborný asistent na katedře

speciální pedagogiky UP v Olomouci. V rámci programu celoživotního vzdělávání vystudoval na


14 / Terapie ve speciální pedagogice

Pedagogické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně Léčebné pedagogické a psychologické jež

dění na koni. Je držitelem certifikátu instruktora hiporehabilitační metody Charlese Fletchera

SpiritHorse v Texasu. Pracoval v občanském sdružení pro hiporehabilitaci jako terapeut. Je au

torem učebnic předmětu informační a komunikační technologie pro základní školu praktickou.

Mgr. Petra Křížkovská, studentka doktorského studijního programu Speciální pedagogika na

Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci,

zaměřuje se na psychopedii, logopedii, speciální pedagogiku osob dospělého a seniorského

věku.

Mgr. Radka Majerová, pracuje jako pedagog-lingvista v Jedličkově ústavu a školách v Praze,

přednáší na FF UK v Praze a PdF UP v Olomouci. Aplikuje lingvistické poznatky na posky

tování jazykové terapie a vzdělávání lidem s  jazykovým handicapem. Poznatky z praxe se

rovněž snaží obohatit jazykovědný výzkum. Její práce souvisí s  otázkami neurolingvistiky

a psycholingvistiky.

Prof. Dr. Dr. Dr. Dr. Wolfgang Mastnak je celosvětově uznávanou osobností muzikoterapie,

hudební pedagogiky, neuropsychologie a psychosomatiky v kardiologii, hudebník (klavírista

pořádající koncerty po celém světě) a skladatel. Je bývalým ředitelem oddělení muzikoterapie

a na tělo orientovaných terapií v neuropsychiatrické nemocnici v Salcburku (dnešní Dopllerova

fakultní klinika). V současné době působí jako profesor a ředitel katedry pro hudební vzdělá

vání a systematickou muzikologii na Univerzitě hudby a hereckých umění v Mnichově, jako

profesor na Hudební konzervatoři a Univerzitě Fudan v Šanghaji, na Univerzitě aplikovaných

věd v rakouské Křemži. Je členem Newyorské akademie věd a Evropské akademie věd a umění.

Napsal kolem 15 publikací a více než 200 článků a kapitol do knih. Za svou odbornou činnost

získal mnoho významných ocenění (např. v Cambridgi, ocenění Amerického biografického

institutu atd.).

Mgr. Renata Mlčáková, Ph.D., vystudovala speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě

Univerzity Palackého v  Olomouci, věnuje se logopedii a zabývá se problematikou narušené

komunikační schopnosti u dětí i dospělých. Pracuje jako odborná asistentka v Ústavu speciál

ně pedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Prof. MuDr. Jan Pfeiffer, DrSc., patří mezi přední české neurology a rehabilitační lékaře,

je velmi uznávaný také v zahraničí. Již od počátku své profesionální dráhy tíhnul k proble

matice rehabilitace. Mnoho let vykonával funkci předsedy Rehabilitační společnosti, je také

členem mnoha domácích i zahraničních odborných společností. Po roce 1989 působil i jako

poradce ministerstva zahraničí, podporoval vznik rehabilitačních center a jejich napojení na

další instituce. Podílel se ve WHO na 1. a 2. vydání Klasifikace funkčních schopností, disability

a zdraví, kterou roku 2008 přeložil do češtiny. Vybudoval Kliniku rehabilitačního lékařství na

1. lékařské fakultě v Praze (byl jejím přednostou do roku 1992) – pracoviště pro komplexní

ergodiagnostiku, ergoterapii a pracovní rehabilitaci. Zde stále pracuje a zároveň je konzultan

tem při Jedličkově ústavu a školách.

Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D., odborný asistent Ústavu speciálněpedagogických studií

Pedagogické fakulty Univerzizy Palackého v Olomouci (zabývá se etopedií a terapeutickými

technikami). Pedagog na Základní umělecké škole Zlín (učí literárně-dramatický obor); gestalt

psychoterapeut s privátní praxí ve Zlíně. Včelař a monarchista.


O autorech / 15

PhDr., Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D., vystudovala PedF UK obor Integrované studium spe

ciální pedagogiky – učitelství na speciálních školách se zaměřením na surdopedii, logopedii

a výtvarnou výchovu. Na téže fakultě úspěšně absolvovala v  roce 2004 doktorské studium

v oboru Teorie výtvarné výchovy. V roce 2009 absolvovala studium jednooborové psychologie

na FF UP v Olomouci. V letech 1999–2002 absolvovala sebezkušenostní výcvik v arteterapii.

Působí jako odborný asistent na katedře křesťanské výchovy Cyrilometodějské teologické

fakulty University Palackého v  Olomouci. Její odborné zaměření je speciální pedagogika,

psychologie žáků s postižením a arteterapie.

Mgr. Michal Růžička, Ph.D., speciální pedagog, terapeut. Pracuje jako odborný asistent v Ústa

vu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, dále jako terapeut

v P-centru Olomouc.

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D., pracuje jako odborný asistent v Ústavu speciálněpedagogických

studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Zabývá se oblastí expresivně

-formativních terapií, které využívají verbální projev a zvuk (včetně hudby) jako terapeutické

nástroje. Je propagátorem taxonomického oddělení poetoterapie od biblioterapie.

Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D., vystudoval speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě

v  Olomouci, v  dálkovém studiu pak dějepis (na Filozofické fakultě v  Brně) a v  rozšiřujícím

studiu výchovnou dramatiku (na DAMU v Praze). Působil řadu let jako učitel na zvláštní ško

le a jako logoped při zdravotnickém zařízení. V posledních dvou dekádách pracuje v Ústavu

speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty v Olomouci, kde se věnuje psychopedii,

dramice (výchovné dramatice) a dramaterapii, kterou také vyučuje v zahraničí.

Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., působí jako vedoucí Katedry speciální pedagogiky Peda

gogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a současně jako proděkanka pro vědu, výzkum

a doktorská studia na téže fakultě. Její odborné zaměření je speciální pedagogika. Řešitelka

výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro

základní vzdělávání (2007–2013).

Mgr. Markéta Gerlichová, Bc. Zuzana Rodová a Mgr. Silvie Táborská pracují na pracovišti

Kliniky rehabilitačního lékařství 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v  Praze jako členky

multidisciplinárního týmu KRL VFN. Specializují se na pacienty po úrazech mozku. Mgr.

Markéta Gerlichová zde pracuje jako fyzioterapeut, speciální pedagog a muzikoterapeut (zá

roveň je současný zástupce ČR pro Evropskou muzikoterapeutickou konfederaci), Mgr. Silvie

Táborská jako fyzioterapeut a Bc. Zuzana Rodová jako ergoterapeut.

Mgr. hana Pakostová, Bc. Barbora Palečková a Bc. Lucie Pospíšilová pracují v Jedličkově

ústavu a školách, specializují se především na děti a mládež s tělesným a kombinovaným po

stižením. Mgr. Hana Pakostová je zde zaměstnána jako fyzioterapeut, Bc. Barbora Palečková

a Bc. Lucie Pospíšilová jsou ergoterapeutky.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist