načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Tatra 613 -- historie, vývoj, technika, sport - Jan Tuček

Tatra 613 -- historie, vývoj, technika, sport

Elektronická kniha: Tatra 613 -- historie, vývoj, technika, sport
Autor:

Publikace je věnována poslední generaci osobních automobilů značky Tatra, především typu T 613 z let 1969 až 1997, ale i na něj navazujícímu vozu Tatra 700 z období 1996 až 1999. Z ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  280
+
-
9,3
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 220
Rozměr: 18 x 23 cm
Úprava: ilustrace (převážně barev.)
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2584-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace je věnována poslední generaci osobních automobilů značky Tatra, především typu T 613 z let 1969 až 1997, ale i na něj navazujícímu vozu Tatra 700 z období 1996 až 1999. Z archivních dokumentů a vzpomínek pamětníků vznikla mozaika zajímavých a zčásti dosud nepublikovaných informací o vzniku a vývoji Tatry 613 a o zákulisí zrodu tohoto v mnoha ohledech výjimečného automobilu se vzduchem chlazeným motorem V8 nad zadní nápravou. (historie, vývoj, technika, sport)

Předmětná hesla
* 1969-1997
Tatra 613
Osobní automobily -- Česko -- 20. stol.
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jan Tuček

Tatra 613

historie, vývoj, technika, sport

Grada Publishing


Jan Tuček

Tatra 613

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 4224. publikaci

Odpovědná redaktorka Šárka Němečková

Grafická úprava a sazba Grafické studio Hozák

Počet stran 224

První vydání, Praha 2011

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

© Grada Publishing, a. s., 2011

Cover & Layout Design © Ivan Hozák, 2011

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-2584-0


Obsah

1 Pár vět na úvod .....................................................................7

2 Od T 603 k T 613 ..............................................................11

3 Hledání tvaru .......................................................................23

4 Prototypy ............................................................................43

5 Tatra 613 ve výrobě .............................................................69

6 Dvojka a trojka .....................................................................85

7 Long a Speciál ..................................................................101

8 Přehlídkové vozy .................................................................115

9 Poslední pětiletka ...............................................................127

10 Variace na téma T 613 ......................................................139

11 Prezident ..........................................................................155

12 Tatra 700 .........................................................................163

13 MTX Tatra V8 ...................................................................177

14 S motorem T 613..............................................................189

15 Výroba, registrace, ceny a export .........................................203

16 Základní technické údaje .....................................................207

17 Barevné vzpomínky .............................................................211

18 Pár slov na závěr ...............................................................221



1

Pár vět na úvod

Pokud bychom hledali tuzemský automobil s nejkomplikovanější historií, vyjde nám

Tatra 613. Zrodila se ve druhé polovině šedesátých let, v období společenského

uvolnění, a byla prvním československým vozem s karoserií navrženou v Itálii,

v turínském studiu Vignale. V sedmdesátých letech se „šestsettřináctka“ stala

jedním ze symbolů normalizace, návratu k tuhému komunistickému režimu, jenž

ale paradoxně její výrobu utlumil. Po listopadu 1989 se už stárnoucí Tatra 613

neprosadila, záchranu nepřinesla ani modernizovaná Tatra 700.


8 TATRA 613

Od druhé poloviny padesátých let vyráběla kopřivnická

automobilka pro prominentní klientelu vozy Tatra 603

s prostornou zaoblenou karoserií a vzduchem chlazeným

motorem V8 o objemu 2,5 l za zadní nápravou.„Šestsettrojka“ navazovala na tradici velkých aerodynamických

vozů se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi, kterou

odstartovala na jaře 1934 Tatra 77 a v níž úspěšněpokračovala modernější Tatra 87 s celokovovou karoseriívyráběná v letech 1937 až 1950. Když v polovině šedesátých

let přišla na přetřes otázka nástupkyně Tatry 603,diskutovalo se o mnohém, ale základní koncepce bylanedotknutelná. Vzduchem chlazený motor vzadu a komfortní

karoserie zhruba pětimetrové délky byly základními

body zadání. Nový vůz měl být lepší, než „šestsettrojka“,

měl mít lepší jízdní i dynamické vlastnosti, poskytovat

posádce více pohodlí a bezpečnosti a v neposlední řadě

jeho moderně, ale nikoliv módně střižená karoserie měla

nejméně deset let udržet krok s dobou.

Technické řešení podvozku a poháněcího ústrojíbudoucího automobilu vykrystalizovalo v průběhu let 1967

a 1968, vedle kopřivnické konstrukce se na němnemalou měrou podílela i konstrukční pracoviště Tatry v Praze

a Bratislavě. Na rozdíl od „šestsettrojky“ už motor nebyl

za zadní nápravou, ale mírně posunut kupředu nad ní,

přičemž rozvodovka byla originálním způsobem umístěna v klikové skříni motoru. Nové bylo i zavěšenízadních kol na trojúhelníkových vlečených ramenech sešikmou osou kývání, bezpečnost výrazně zvyšovala dvojice

navzájem propojených palivových nádrží umístěných

v chráněné zóně pod zadními sedadly, po obou stranách

převodovky. Představy o tom, že pohon nového vozu

obstará modernizovaný osmiválec typu T 603 K, tedy

motor V8 s rozvodem OHV, objemem 2,5 l a již zmíněným

uspořádáním rozvodovky, vzaly brzy za své. Neuspěl ani

kopřivnický návrh vzduchem chlazeného řadovéhošestiválce 3,2 l umístěného napříč za zadní nápravou,tradice si žádala válců osm – logika vyšší výkon a točivý

moment. To vše nabízel motor V8 s rozvodem DOHC

a dvojicí vačkových hřídelů v hlavě každé řady válců

navržený pražskou konstrukční kanceláří a realizovaný

v Kopřivnici. Jeho objem byl stanoven na 3,5 l, což byl

kompromis mezi původními návrhy kopřivnické apražské konstrukce.

Problémem byla karoserie: v Kopřivnici od poloviny

padesátých let – od počátků „šestsettrojky“ – žádnou

karoserii osobního vozu nenavrhli a nevyvinuli, bratislavský prototyp T 603 X dokončený v prosinci 1966 byl

sice pohledný, ale nenaplňoval představu prostorného

reprezentačního automobilu. Přitom nešlo jen o stylistické řešení, ale i o makety, prototypové karoserie adokumentaci potřebnou k přípravě sériové výroby. Tatra už

od jara 1966 sondovala půdu k možné spolupráci sitalskými karosáři, všeobecně uznávanými mistry tohoto

oboru, jejichž služeb využívaly četné západoevropské

automobilky. Koncem května 1967 proběhla v Kopřivnici úvodní jednání s představiteli turínské karosárny

Vignale a v lednu 1968 byla uzavřena příslušná smlouva.

Definitivní makety budoucí Tatry 613 byly u firmyVignale dokončeny v říjnu a listopadu 1968, v dubnu

a květnu 1969 přišly do Kopřivnice první tři prototypy

T 613 s karoseriemi Vignale, dvě limuzíny a jednodvouPrototypy sedanu a kupé Tatra 613 karosované firmou

Vignale (1969)


PÁR VĚT NA ÚVOD 9

dveřové kupé. V červnu 1969 se rozběhl na brzdě první

funkční vzorek nového motoru T 613, prototypy ještě

řadu měsíců jezdily s osmiválci staršího typu T 603 K.

V letech 1970 až 1973 bylo postupně postaveno půl

tuctu dalších prototypů T 613, které absolvovalybezpočet zkoušek, včetně dlouhodobých jízd vysokou rychlostí na zkušebním polygonu NAMI nedaleko Moskvy.

Na jaře 1974 vyjely na silnice první „šestsettřináctky“

z ověřovací série, pravidelná výroba nového automobilu

se však začala v závodě v Příboru rozbíhat až ve druhém

pololetí 1975, po ukončení produkce „šestsettrojky“.

Tatra 613 prožila nejúspěšnější období v letech 1976

a 1977, kdy její výroba překročila nejprve 1000 a pak

i 1100 kusů ročně. Počínaje rokem 1978 ji však vládní

usnesení a další nařízení postupně srážela na 355 kusů

v roce 1980 a na minimum 112 exemplářů o tři roky

později. Pro nejvýše postavené stranické a vládnípředstavitele se ovšem od roku 1980 v omezených počtech

vyráběla luxusní čtyřmístná Tatra 613 Speciál s rozvorem a zadními dveřmi prodlouženými o 150 mm aspecifickou vnitřní i vnější výbavou. Nejnápadnějšími znaky

„speciálu“ byly široké obdélníkové světlomety a černá

maska vpředu, chromované kryty vnějších zpětných

zrcátek, velká zadní skupinová světla a rozměrné plastové nárazníky zabíhající vpředu i vzadu až k výřezům

blatníků. Z T 613 S byla také odvozena pěticepřehlídkových polokabrioletů T 613 K s karoserií otevřenou nad

zadními sedadly, z nichž čtyři byly v definitivní podobě

zhotoveny v letech 1984 a 1985, zatímco první exemplář

pocházel z roku 1981.

Násilné omezení produkce oddálilo a omezilo plánované

modernizace „šestsettřináctky“, a tak se třeba model

T 613-3 s plastovými nárazníky, novým předním izadním čelem karoserie a nedělenými okny v předníchdveřích připravený už v roce 1982 začal vyrábět až v lednu

1986. Ve druhé polovině osmdesátých let se roční produkce Tatry 613-3 postupně vyšplhala nad 400 kusů,

těsně po pádu komunistického režimu pak v letech 1990

a 1991 dosáhla druhého vrcholu ve výši šesti až sedmi

stovek vozů. Tyto počty však neznamenaly úspěch, spíše

prozrazovaly špatný odhad výrobce a víru obchodníků

v nejisté kontrakty – např. na vývoz do Severní Koreje,

jenž skončil fiaskem. Zároveň se „šestsettřináctka“potýkala s neblahou pověstí „papalášského“ auta a pourčitou dobu i se zákazem nákupu pro státní orgány ainstituce. V roce 1992 klesla výroba lehce inovovaných vozů

T 613-4 pod dvě stovky automobilů, v následujícíchčtyřech letech už se na zakázku stavěné „šestsettřináctky“

počítaly jen na desítky. Poněkud paradoxní bylo, že si

luxusní verze T 613-4 znovu získaly oblibu některých

členů vlády, obvykle na přímluvu řidičů, kteří statrovkami prožili celou kariéru a nedali na ně dopustit.

Před vánocemi 1995 v Příboru smontovali prvnímodernizovaný vůz Tatra 700, jehož tvary navrhl britskýdesignér Geoff Wardle. V dubnu 1996 byla „sedmistovka“

představena veřejnosti a fanoušci značky Tatra ji přivítali

jako nečekaný, ale sympatický pokus o nový start. Ten

však netrval dlouho a navzdory další stylistické úpravě,

jejímž autorem byl kopřivnický designér Jiří Španihel,

výroba Tatry 700 na podzim 1997 prakticky skončila.

Pětice vozů byla sice ještě smontována v následujících

dvou letech, úplně poslední koncem března 1999, to už

však byly jen dozvuky labutí písně o sedmi desítkách

„sedmistovek“. S nimi po více než sto letech skončila

i výroba osobních automobilů Tatra.

Vše výše uvedené – a mnoho dalšího – najdetepodrobněji na následujících stránkách této knížky. Příjemnou

četbu Vám přeje

Jan Tuček



2

Od T 603 k T 613

Už ve druhé polovině padesátých let, záhy po náběhu výroby Tatry 603, se objevily

návrhy na její modernizaci. V letech 1961 až 1963 vznikla Tatra 603 A sponto

novou karoserií v americkém stylu, zůstalo však jen u jednoho prototypu sedanu

a jednoho kombi, které v bratislavské pobočce Tatry dostavěli do podoby rychlého

sanitního vozu. V Bratislavě se v roce 1966 zrodila i Tatra 603 X smodernizo

vaným podvozkem a aerodynamickou karoserií. Některé konstrukční prvkybrati

slavské T 603 X se poté uplatnily v „šestsettřináctce“.


12 TATRA 613

Oblá elegance

V létě 1955 vyjel na silnice první prototyp velkého

osobního vozu Tatra 603 se vzduchem chlazeným

motorem V8 o objemu 2,5 l uloženým za zadní nápra

vou a důsledně zaoblenou karoserií pětimetrové délky.

Připomeňme, že od shora nařízeného přesunu výroby

vozu T 600 Tatraplan v roce 1951 do Mladé Boleslavi se

v Kopřivnici osobní automobily nevyráběly. Není divu,

že nově vyvinutá „šestsettrojka“ se do výroby dostávala

s velkými obtížemi, její sériová produkce se rozběhla až

na jaře 1957. Tatra 603 navázala na tradici kopřivnických

osmiválců, především třílitrového typu T 87 vyráběného

v letech 1937 až 1950. Nabízela velkoryse dimenzovaný

prostor pro cestující a vysokou míru jízdního komfortu

a na přelomu padesátých a šedesátých let patřila ve své

třídě k evropské špičce. Po obtížném náběhu se jejípro

dukce v letech 1960 až 1962 vyhoupla na 1200 až 1300

kusů ročně, v následujících letech však bylaadministra

tivními zásahy zredukována zhruba na polovinu. Nový

boom zažila Tatra 603 (od prosince 1963 vyráběná pod

označením T 2-603 a postupně lehce inovovaná) počí

naje rokem 1968 a v letech 1971 až 1973 se její výroba

přiblížila k 1700 vozům ročně. Zaoblená „šestsettrojka“

se nakonec vyráběla až do léta 1975, poslední rok její

konečná montáž neprobíhala v Kopřivnici, ale vpoboč

ném závodě v Příboru připravovaném pro výrobu nového

vozu T 613. Celkem v letech 1955 až 1975 vzniklo přes

20 tisíc automobilů Tatra 603, z toho necelých 6 tisíc

exemplářů první generace se třemi světlomety podspo

lečným oválným krytem.

Na přelomu padesátých a šedesátých let vznikla celá řada

návrhů na velkou modernizaci Tatry 603, nejdálepokro

čil projekt T 603 A, který v letech 1962 a 1963 vyús

til ve stavbu dvou prototypů. Tvarové návrhy vytvořil

Ing. arch. Otakar Diblík (1929–1999), inspirací mu zjevně


OD T 603 K T 613 13

Tatra 2-603 při zkouškách stability na továrním polygonu v Kopřivnici

Tatra 603 první generace na strojírenském veletrhu

v Brně v září 1959 Modernizovaná Tatra 2-603 ročníku 1969 s ozdobným

T na kapotě

Tatra 2-603 model 1969 s výstupkem na víkumotorového prostoru

Jeden z modelů modernizovaného vozu T 603 A z roku

1961 Nově tvarovaná stupňovitá záď byla typickým prvkem

T 603 A TATRA 613 Prototyp modernizovaného sedanu T 603 A vznikl v roce

1962 Profil vozu T 603 A: zaoblená střecha a zvýrazněný tvar

pontonu

Přes celou šířku zádě měl prototyp T 603 A vodorovný

světelný pás

Sanitní vůz T 603 A při měření v bratislavské pobočce

(1963) Bratislavská sanitka Tatra 603 A jezdila ve zkušebním

provozu

OD T 603 K T 613 15

byly americké vozy té doby. Sedan T 603 A mělpodvo

zek a poháněcí ústrojí sériové „šestsettrojky“, navenek

se však od ní výrazně odlišoval. Měl zvýšené čelní sklo

a rozměrné nedělené zadní okno kabiny, nezměněnou

šířku vozu opticky zvětšovaly dvojice světlometůposu

nuté k okrajům přídě a vzadu vodorovný světelný pás

přes celou šíři vozu. Při rozvoru náprav 2750 mm byla

Tatra 603 A dlouhá 4940 mm, široká 1910 mm a vysoká

1460 mm, byla tedy o málo kratší a nižší, než „šestset

trojka“. I když se poměrně brzy ukázalo, žemodernizo

vaný sedan nemá šanci dostat se do sériové výroby, došlo

k ještě jednomu pokusu prosadit projekt T 603 A.Roze

stavěný prototyp kombi byl spolu s maketou sanitkypře

dán počátkem roku 1962 do bratislavské pobočky Tatry,

kde jej upravili a v roce 1963 dokončili v podoběfunkč

ního sanitního automobilu, jaký v té době neměl u nás

obdoby. Nevýhodou bylo samozřejmě umístění osmi

válce vzadu, jeho stavební výšku se podařilo o málosní

žit přemístěním příslušenství, takže horní kryt motoru

byl ve výšce 770 mm nad vozovkou. Sanitní T 603 A byla

schopna vyvinout rychlost přes 150 km/h a její odpru

žení poskytovalo pacientovi i posádce vskutkunadprů

měrný komfort. Zůstalo však jen u jediného prototypu,

který najezdil přes 400 tisíc kilometrů a svého časuslou

žil i jako doprovodné vozidlo v kopřivnické zkušebně.

Naštěstí se unikátní sanitka neztratila, byla zrestauro

vána do původní podoby a dnes je jedním znejcenněj

ších exponátů Technického muzea Tatra v Kopřivnici.

+

16 TATRA 613

Bratislavský pokus

Od léta 1960 existoval v Bratislavě pobočný závod auto

mobilky Tatra, který vznikl sloučením autoopravny Orava

a konstrukčního a vývojového střediska MARP (Mechani

začný a regeneračný podnik). To tehdy vedl čtyřiatřiceti

letý inženýr Ivan Mičík (1926–2003), který už v letech 1955

a 1956 pracoval ve zkušebně v Kopřivnici a poté úspěšně

jezdil automobilové soutěže – nejprve jako spolujezdec

Jaroslava Pavelky a i za volantem tovární „šestsettrojky“.

Bratislavská pobočka, která v letech 1961 a 1962 postavila

třináctimístný mikrobus a nízkopodlažní rozvážkový vůz –

oba s motorem T 603 vpředu a pohánějícím přední (!) kola,

byla počátkem roku 1963 pověřena dalším vývojem Tatry

603 a její nástupkyně, jež se měla objevit koncem šedesá

tých let. Tým vedený Ing. Mičíkem, který v té době posí

lil designér Ing. arch. Otakar Diblík, vytvořil v letech 1963

a 1964 desítky ideových návrhů nových automobilů. Mezi

prvními návrhy z jara 1963 se objevil i 5120 mm dlouhý

aerodynamický vůz s rozvorem 3300 mm, na minimumzre

dukovaným zadním převisem karoserie a motorem V8ulo

ženým podélně před zadní nápravou. Nakonec ale zůstalo

u koncepce T 603 s osmiválcem za zadní nápravou. Ze dvou

desítek tvarových řešení ztvárněných v modelech v měřítku

1 : 10 pět postoupilo do finále v podobě prosklenýchlami

nátových maket v měřítku 1 : 1 s označením X-1 až X-5.

Souběžně vznikaly i plány podvozku budoucíhoautomo

bilu, jenž měl mít ve srovnání se „šestsettrojkou“ rozvor

náprav prodloužený o 150 mm na 2900 mm a novézavě

šení kol. Na něm spolupracoval tým pražské konstrukční

kanceláře Tatry pod vedením Ing. Milana Apetaura. Vpředu

byla spodní příčná ramena doplněná svislými vzpěrami

McPherson, zadní kola byla nově zavěšena na robust

ních trojúhelníkových ramenech se šikmou osou kývání

odpérovaných vinutými pružinami. V Bratislavě se pustili

i do úprav dvouapůllitrového motoru V8 typu T 603 H:přeOD T 603 K T 613 17

Prosklená laminátová maketa vozu T 603 X-5 v měřítku

1 : 1 Příď bratislavského prototypu T 603 X na snímku z jara

1967

Bratislavská Tatra 603 X měla oblou záď s rozměrným

oknem

Zadní náprava vozu T 603 X tvořila s agregátemmontážní celek T 603 X poháněl upravený motor T 603 H se sníženou

výškou



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist