načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Tarot Grálu -- Templářská vize - kniha a 78 karet - Giovanni Caselli; John Matthews

Tarot Grálu -- Templářská vize - kniha a 78 karet
-12%
sleva

Kniha: Tarot Grálu -- Templářská vize - kniha a 78 karet
Autor: ;

Tarot Grálu znovu vypráví bájný příběh Svatého Grálu - jedné z nejproslulejších záhad, jaké svět kdy znal. Hledání této vzácné křesťanské relikvie je zde ztvárněno jako obraz ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 66.1%hodnoceni - 66.1%hodnoceni - 66.1%hodnoceni - 66.1%hodnoceni - 66.1% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 1 recenze

Specifikace
Nakladatelství: Synergie
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 14.09.2008
Počet stran: 192
Rozměr: 23 cm + 78 karet (12 cm)
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: ilustrace karet Giovanni Caselli
z anglického originálu přeložila Monika Kittová
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba + hrací karty
ISBN: 9788073700201
EAN: 9788073700201
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tarot Grálu znovu vypráví bájný příběh Svatého Grálu - jedné z nejproslulejších záhad, jaké svět kdy znal. Hledání této vzácné křesťanské relikvie je zde ztvárněno jako obraz naší cesty za pochopením svého vlastního života. Na Velkých arkánech jsou znázorněny postavy z období více než dvoutisícileté fascinující historie Grálu - včetně tajemných templářských rytířů, jednoho z nejvlivnějších středověkých uskupení. Tarotové barvy představují čtyři grálské posvátné předměty: kámen, meč, kopí a nádobu.
Sada obsahuje knihu a 78 karet. (templářská vize)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Röhrig Tarot Röhrig Tarot
Röhrig Carl W.
Cena: 439 Kč
Steampunk tarot Steampunk tarot
Fell Aly
Cena: 439 Kč
Tarot dobra Tarot dobra
Baron-Reid Colette
Cena: 463 Kč
Rider Waite Tarot Rider Waite Tarot
Waite Arthur Edward
Cena: 355 Kč
Thothův Tarot Thothův Tarot
Crowley Aleister, Ziegler Gerd
Cena: 516 Kč
Zákazníci kupující knihu "Tarot Grálu -- Templářská vize - kniha a 78 karet" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu



David 2016-03-11 hodnoceni - 60%hodnoceni - 60%hodnoceni - 60%hodnoceni - 60%hodnoceni - 60%
Tento tarot mě zaujal a docela jsem se na něj těšil. Nyní, po rozbalení karet, jsou mé pocity smíšené: nadšení i zklamání zároveň.

Tarot se prodává v krabici (vnější rozměry 23,3 x 14,9 x 5 cm); ta je zalisována ve fólii, tudíž obsah si před koupí neprohlédnete. Lze si přečíst jen pochvalná slova na krabici: „obsahuje 78 karet 
ilustrovanou knihu o 192 stranách“ nebo „na Velkých arkánech jsou znázorněny postavy z období více než dvoutisícileté historie Grálu, včetně tajemných templářských rytířů“ apod. Tato tvrzení si zaslouží uvést na pravou míru.

Obsažená kniha je brožovaná (formátem 14 x 22,4 cm přesně zapadá do spodního dílu krabice) a má 192 stran. Není však ilustrovaná. Pokud nepočítáme barevnou obálku vyobrazující 13. velkou kartu Svatý hrob (vpředu) a malou kartu Jedničku nádob (vzadu). Uvnitř je kniha tištěna „sépiově“ hnědou barvou – ve shodě s anglickým vydáním – viz další recenze na Aeclectic.net [www.aeclectic.net/tarot/cards/grail/].

Kniha začíná úvodní kapitolou „Grál a templáři“. Ve čtyřech podkapitolách (Mystérium grálu, Noví rytíři, Templářská vize a Templáři, tarot a Grál) na celkem 6 stranách sumarizuje legendy o grálu a historii templářských rytířů; čtvrtá podkapitola poukazuje na již známé souvislosti mezi grálskými mýty a Tarotem; též spekuluje o souvislostech mezi řádem Chudých rytířů Krista a Šalamounova chrámu (tj. rytířů Templu, templářů) a Tarotem. Vysvětluje tak motivaci vzniku této tarotové sady.

Převážná část knihy je věnována popisu jednotlivých karet. Následující kapitola „Hledání“ začíná dvoustranou uvádějící popis 22 Velkých arkán tohoto tarotu:
0. Hledač Grálu / Blázen
1. Gnostický Kristus / Mág
2. Magdaléna / Velekněžka
3. Sába / Císařovna
4. Šalamoun / Císař
5. Melchisedek / Velekněz
6. Dva rytíři Chrámu / Milenci
7. Šalamounova loď / Vůz
8. Komenda / Síla (podle RWS)
9. Kněz Jan / Poustevník
10. Kolo Štěstěny / Kolo štěstí
11. Šekina / Spravedlnost (podle RWS)
12. Raněný král / Viselec
13. Svatý hrob / Smrt
14. Sarras / Mírnost
15. Lucifer / Ďábel
16. Pád Chrámu / Věž
17. Percival / Hvězda
18. Dindrane / Měsíc
19. Bors / Slunce
20. Obnovení / Soud
21. Procesí Grálu / Svět
(Za lomítkem uvádím název karty v klasickém tarotu. RWS = Tarot Rider-Waite-Smith.)

Vyobrazení Velkých arkán můžete vidět na krabici: horní řada na přední straně znázorňuje velké karty 0 až 9 (začíná na levém boku a končí na boku pravém); druhá řada znázorňuje karty 8 až 13 (tj., karty 8 a 9 jsou na krabici vyobrazeny dvakrát); dolní řada znázorňuje karty 14 až 19. Velké karty 20 a 21 nejsou na krabici vyobrazeny.

Bylo záměrem tvůrce (John Matthews; ilustrace karet uskutečnil Giovanni Caselli), aby karty na sebe plynule navazovaly, jsou-li položeny vedle sebe. Vytvářejí široký panoramatický obraz, krajinu, po vzoru některých děl středověku. Karty tak „vyprávějí příběh Grálu“, jak je na krabici předesláno. Dlužno dodat, že toto funguje pouze tehdy, jsou-li karty položeny ve správném, původním pořadí. (Při výkladu, jsou-li karty zamíchány, na sebe nenavazují.)

Nyní uveďme na pravou míru tvrzení, že „na Velkých arkánech jsou znázorněny postavy…, včetně tajemných templářských rytířů“. Motivy výjevů na Velkých arkánech tohoto tarotu jsou spíše biblické (např.: 3. Sába, 4. Šalamoun, 5. biblický velekněz Melchisedek) nebo vycházejí z gnostického křesťanství (1. Gnostický Kristus a 2. Magdaléna) či legend o Grálu (většina velkých karet, např.: 0. Hledač Grálu, 12. Raněný král, 14. Sarras, 17. Percival, 18. Dindrane, 19. Bors, 20. Obnovení, 21. Procesí Grálu). Vyobrazené templáře najdeme toliko na 6. kartě Dva rytíři Chrámu a 13. kartě Svatý hrob. Na řád templářských rytířů odkazuje také 8. karta Komenda a 16. karta Pád Chrámu souvisí jak s templáři, tak s legendami o Grálu.

Další kapitolou knihy je „Vidění posvátných předmětů“. Popisuje karty malých arkán. Rovněž tato kapitola začíná úvodní dvoustranou. Barvy karet jsou vyjádřeny jednotlivými posvátnými předměty Grálu (v tomto pořadí):
— kameny (Zelený kámen) / mince, živel země,
— meče (Meč Jana Křtitele) / meče, živel vzduchu,
— kopí (Longinovo kopí) / hole, živel ohně,
— nádoby (Svatý Grál) / poháry, živel vody.
(V závorce za názvem barvy je uveden posvátný předmět Grálu. Za lomítkem odpovídající barva klasického tarotu a odpovídající živel.)

Vidíme, že barvy jsou v pořadí jiném, než bývá obvyklé. (Ustálené pořadí je: hole, poháry, meče, mince. A má to své důvody: oheň, Otec, element aktivní, a voda, Matka, element pasivní, dávají život Synovi a Dceři, živlům vzduchu a země.) Tady si tvůrce klasické pojetí poněkud přizpůsobil svému.

Také malé karty na sebe plynule navazují, vytvářejí široké panorama, krajinu (po vzoru některých děl středověku), jsou-li položeny v původním pořadí vedle sebe. (Vyobrazení některých malých karet naleznete na zadní straně krabice: úzká řada nahoře je barva kamenů a úzká řada dole je barva nádob. Barvy mečů a kopí na krabici nejsou.)

I malé karty vyprávějí příběh – hledače Grálu, spíše životní příběh grálského (templářského?) rytíře, který je do řádu přijat jako novic, vydává se do světa na svá první dobrodružství (tvůrce k tomu vyčlenil barvu kamenů), vrací se zpět; trochu zkušenější se znovu se vydává do světa (barva mečů), aby nabyl další krušné zkušenosti a vrátil se zpět. Nyní, starší a zralejší se znovu vydává na pouť (barva kopí). Po návratu se stává Mistrem řádu. Nakonec (barva nádob), už jako starší Mistr, se věnuje převážně organizačním záležitostem (studuje plány pro stavbu Chrámu, věnuje se studiu knih, vyučuje, nechává zapisovat své znalosti do knih); v závěru je Velmistrem řádu a vyučuje nové novice a mladé rytíře.

Popis každých 14 malých karet dané barvy je v knize zahájen jednou úvodní stránkou, která objasňuje daný posvátný předmět. (Např. Longinovo kopí – kopí, jímž byl probodnut bok Ježíše Krista na kříži). Popisu každé karty (celkem 78 karet tarotu) jsou věnovány dvě stránky knihy.

Popis každé karty je zahájen nadpisem, pod ním je karta reprodukována monochromaticky (sépiová hněď na bílém papíře). Pod obrázkem karty je na pár řádcích kurzívou uveden její popis, tj. popsán děj na kartě, pojmenovány postavy, co na obrázku dělají apod. Následuje vysvětlení pozadí děje (tak dlouhé, že nezřídka pokračuje na další stránce). V tomto pozadí jsou uváděny útržky grálských legend, připomínány jsou zejména artušovské legendy o rytířích kulatého stolu. (Souvislosti s templářským řádem jsou spíše výjimečné. To je docela překvapivé, když Tarot Grálu nese podtitul „Templářská vize“. Pochopitelné to začne být, jakmile uvážíme, že John Matthews se svojí ženou Caitlín už v r. 1991 navrhli Artušovský tarot, viz [www.aeclectic.net/tarot/cards/arthurian/]; návaznost Tarotu Grálu na artušovské legendy je patrná.) Konvenční význam dané karty (jak je obecně přijímán) a několik klíčových slov resp. hesel sumarizujících její význam uzavírají dvě stránky jejího popisu.

Až potud mě Tarot Grálu naprosto nadchnul!

Zmínku si zaslouží dvorní karty tohoto tarotu. V každé barvě jsou jimi (v tomto pořadí):
— Dáma / Královna, živel vody,
— Mistr / Král, živel ohně,
— Preceptor / Rytíř, živel vzduchu,
— Bratr / Páže, živel země.
(Za lomítkem uvádím odpovídající dvorní kartu klasického tarotu a připomínám živel.)

Rovněž dvorní karty mají pořadí jiné, než je to v klasickém tarotu (král, královna, rytíř, páže). V tomto tarotu „Dáma (Královna) je umístěna na prvním místě, aby se tak zdůraznila její důležitost“. Odkazuje na Pannu Marii. „Oddanost templářů Panně Marii je dobře doložitelná. Uctívali ji víc než kohokoli jiného, samozřejmě kromě Krista, a zvláštní důraz kladli na její svátky a slavení mše v jejím jméně.“ [Citace z přiložené knihy, str. 58 a 62.]

Změna pořadí barev (kameny, meče, kopí, nádoby / hole, poháry, meče, disky) ani vyměněné pořadí ve dvorních kartách (dáma, mistr / král, královna) se mi zrovna moc nelíbí, ale nakonec to tolik nevadí; ve svém balíčku si může uspořádat karty každý podle své libosti.

(Za úvahu stojí, proč tvůrce přizpůsoboval pořadí jednotlivých tarotových barev (tj. kameny, meče, kopí, nádoby) svému pojetí. Zda by nebylo lepší původní pořadí (tj. kopí, nádoby, meče, kameny) zachovat a naopak vymyslet příběh tomu odpovídající. Odpověď je vlastně jasná: nádoby-Grál – pokud přijmeme hypotézu, že Svatý Grál je jakási nádoba nebo kalich – mají tvořit pointu celého příběhu, proto mají být na konci…)

Nyní k vlastním kartám Tarotu Grálu. Jejich výtvarníkem je Giovanni Caselli. (Výtvarně oživil ještě dva jiné taroty; znám je především pro Tarot Sharman-Caselli pro začátečníky, viz [www.aeclectic.net/tarot/cards/sharman-caselli/], překreslení Tarotu Ridera-Waiteho-Smithové, u nás vydaného jako Kompletní tarot [http://knihy.abz.cz/prodej/kompletni-tarot-pruvodce-vykladem-karet-krok-za-krokem].) Na první pohled jsou karty prostě nádherné. Krásné renesanční pozadí scén. Živé barvy. Propracované detaily. Ale při podrobnějším prohlížení… byl jsem zklamán.

Asi je to tím, v jak uspěchané době žijeme: Vytvořit s péčí tarotovou sadu trvá i několik let! (Viz třeba Crowleyho Thothův tarot, Oshův zenový tarot, rekonstrukci Marseilleského tarotu Camoin-Jodorowsky. To jsou příklady tarotů, o nichž je známo, že po výtvarné stránce vznikaly několik let.) Pochopitelně. Vždyť s velkou péčí je třeba namalovat 78 obrazů! Každý jednotlivě.

Lze poznat, že scény karet vznikly na počítači v grafickém editoru. Zřejmě bylo napřed vytvořeno pozadí (jižní krajiny Blízkého východu resp. Svaté země jsou opravdu NÁDHERNÉ, v renesančním stylu), pak byly do popřední umístěny postavy a ostatní předměty. Nemohu si pomoci: Hledač Grálu z 0. karty mi připomíná spíše kupce (mohutná postava, patrně kožešinový límec na plášti) než oddaného člověka, který chce něco najít. Snad díky použité technice, kdy postavy a ostatní věci v popředí byly na počítači „přilepeny“ na pozadí, je dojem z některých karet takový zvláštní: ty obrazy nejsou přirozené! Například plastická fotografie sousoší na kartě Šestka kamenů svým stylem prostě nezapadá do renesanční krajiny na pozadí. Takových příkladů by bylo možné najít více.

Některé karty jsou zrcadlově obrácené: Scéna na malých kartách Mistr kamenů, Bratr kamenů a Desítka kamenů je umístěna v templářské kapli s obrazem Panny Marie na stěně. Potom přesně tento obraz Panny Marie najdeme na kartě Dáma mečů – ale zrcadlově převrácený! Též na kartě Čtyřka kopí najdeme nápis „MAGNO HIRCANVS PO??P“ (konec není dobře čitelný) – avšak musíme použít zrcadlo (jako kdyby nápis napsal Leonardo da Vinci), abychom nápis přečetli! Snad má být celá scéna převrácena zrcadlově?

Hledač (hlavní hrdina příběhu) na barvě kamenů je nejmladší („holobrádek“). Příběh na kartách barvy mečů se mi opravdu líbí. Hledač na kartách barvy kopí už je vyobrazen jinak (má být starší, má tmavší obličej a strniště vousů). Na barvách nádob má být hledač nejstarší a nejmoudřejší. Přesto na kartách Bratr a Čtyřka nádob je zobrazen stejně jako na barvě kamenů (tedy jako „holobrádek“, mladík); na kartě Devítka nádob vypadá náhle úplně jinak a přesně stejnou postavu (prostě Copy & Paste) najdeme i na 21. kartě Procesí Grálu, nikoliv však v roli Hledače, který je v procesí za rytířem Galahadem, jen jako účastníka. To není logické. (Neboť jeden Hledač by byl na jedné kartě dvakrát. Zdá se, že ke konci už času opravdu nebylo.)

Karty jsou vytištěny na docela hrubém papíře. Formát je 7,5 x 12 cm. Z archu byly vysekávány zezadu, tudíž okraje karet jsou lehce prohnuté „dovnitř“ (směrem k lícové straně); při míchání nebo rozložení mají karty někdy tendenci se o tyto okraje „zachytit“ či „slepit“, což není úplně příjemné. Snad se tyto okraje karet častějším používáním obrousí…

Závěrečnou kapitolou knihy je „Jak pracovat s Tarotem Grálu“. Obsahuje obecné rady (seznámení se s kartami, položení otázky, práce při výkladu). Je uvedeno též několik způsobů výkladu. Poměrně jednoduchý je způsob výkladu „Bratr“: z balíčku se vytáhnou dvě karty; první je Indikátor a poskytuje základní odpověď na otázku; druhá karta je Kvalifikátor a blíže určuje význam první karty. Za pozornost stojí také výklad „Velmistr“ používající 22 karet z balíčku: „Jako šablona tohoto výkladu slouží půdorys templářského kostela v Londýně, v němž se nachází dvacet dva opěrných pilířů.“ [Citace z knihy str. 187.] (Viz také František Bardon: FRABATO, autobiografický román. Ne proto, že by se děj odehrál v templářském kostele v Londýně, ale proto, že souvislost mezi opěrnými sloupy jedné posvátné stavby („katedrály“?) a 22 kartami Velkých Arkán je tam přímo zmíněna.) V závěru kapitoly je uváděna „Číselná symbolika v Tarotu Grálu“; je poukázáno na numerické hodnoty některých dat z historie templářského řádu. Kniha je zakončena seznamem další doporučené literatury (o Grálu, o templářích, o Tarotu) a poděkováním.

Kniha mě rozhodně zaujala. Původní nápad je skvělý, avšak výtvarné provedení karet mě spíše zklamalo. Tedy celkový dojem (kniha 
karty dohromady) je smíšený. Škoda, že nebyly karty dokončeny s větší péčí. Asi pro nedostatek času. Jinak by i karty byly nádherné. Kniha i karty jsou vyrobeny v Číně.
reagovat
 


Ukázka / obsah


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist