načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Tao Shiatsu -- Medicína pro 21. století - Robert Macháček; Endo Ryokyu

Tao Shiatsu -- Medicína pro 21. století
-13%
sleva

Kniha: Tao Shiatsu
Autor: Robert Macháček; Endo Ryokyu
Podtitul: Medicína pro 21. století

V této knize autor pomocí jednoduchého a přímočarého jazyka popisuje základy východní filozofie a umění shiatsu. Začátečníci budou podrobně krok za krokem seznámeni s různými ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  368 Kč 320
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: EUGENIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014
Počet stran: 306
Rozměr: 202,0x131,0x21,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Tao Shiatsu
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Hmotnost: 0,2155kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201411
Nakladatelské údaje: Bratislava, Eugenika, 2014
ISBN: 978-80-8100-373-8
EAN: 9788081003738
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

V této knize autor pomocí jednoduchého a přímočarého jazyka popisuje základy východní filozofie a umění shiatsu. Začátečníci budou podrobně krok za krokem seznámeni s různými technikami včetně odlišné aplikace u dětí. Pokročilejší adepti umění shiatsu si rozšíří diagnostické i terapeutické dovednosti skrze poznatky o meridiánech a prozkoumají Endovu teorii dvaceti čtyř meridiánů.

Popis nakladatele

Ruce se používaly k léčení od počátku lidstva a shiatsu prováděné Mistrovýma rukama je naprostá magie. V této knize autor pomocí jednoduchého a přímočarého jazyka popisuje základy východní filozofie a umění shiatsu. Začátečníci budou podrobně krok za krokem seznámeni s různými technikami včetně odlišné aplikace u dětí. Pokročilejší adepti umění shiatsu si rozšíří diagnostické i terapeutické dovednosti skrze poznatky o meridiánech a prozkoumají Endovu teorii dvaceti čtyř meridiánů.

([medicína pro 21. století])
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ke knize "Tao Shiatsu -- Medicína pro 21. století" doporučujeme také:
Základy tai-chi chi-kung Základy tai-chi chi-kung
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

Obsah

Předmluva .....................................................................................................9

Úvod ...............................................................................................................11

Proč právě teď studovat tao shiatsu? ........................................11

Medicína, kultura a prostředí ........................................................12

Západní medicína ....................................................................................15

Celostní medicína ....................................................................................16

Jin a jang ......................................................................................................21

Vzájemně na sebe působící přirozenost jin a jang ...................21

Jin a jang jako světlo a stín: vědomí a podvědomí ...................25

Jin a Jang v medicíně a kultuře .........................................................29

Východní pohled na život ..................................................................32

Část a celek .................................................................................................32

Nedostatek a zdraví ................................................................................35

Uskutečnění celostně přirozeného života ....................................38

Role tao shiatsu ve 21. století .........................................................42

Porozumění meridiánům .....................................................................42

Uvolnění limbického systému pomocí shiatsu ..........................43

Kapitola první

Léčebné techniky ki a shiatsu ........................................................47

Co je ki? ........................................................................................................48

Význam ki ....................................................................................................48

Ki: sjednocení mysli a hmoty ..............................................................53

Klasifikace energie: shin, ki a sei........................................................56

Ki a představivost. Síla představivosti během ošetření ..........57

Vzájemný vztah mezi myslí a tělem ................................................62

Magie náboženství a meditace .........................................................64

Celostní přístup ošetření shiatsu ......................................................65

Soucit .............................................................................................................66

Doin-ankyo a Umění nesmrtelnosti ...........................................68

Význam různých způsobů ošetření .................................................68

Doin-ankyo a shiatsu ..............................................................................70

Umění nesmrtelnosti .............................................................................71

Nečinnost v přirozenosti ......................................................................72 Teate: ošetření dotekem ...................................................................74

Význam doteku .........................................................................................74

Lékaři, šamani a duchovní léčitelé ...................................................75

Umění laskavosti ......................................................................................77

Teate: léčebné ošetření dotekem .....................................................78

Kapitola druhá

Základní techniky .................................................................................81

Různé techniky shiatsu ......................................................................82

Definice shiatsu........................................................................................82

Techniky shiatsu ....................................................................................83

1. Tlak dlaní .................................................................................................83

2. Tlak patou dlaně ..................................................................................83

3. Tlak pevným uchopením (ha-aku-atsu) ....................................83

Plánované a podpůrné metody aplikace presury ....................86

Kyo-jitsu / ho-sha ....................................................................................87

Začlenění ho-sha do shiatsu ...............................................................89

Tři principy shiatsu ..............................................................................91

Podpůrný tlak ............................................................................................92

Stálý rovnoměrný tlak .........................................................................102

Správné použití vyvážené presury

na čtyřech bodech ...............................................................................103

Rozložení váhy ošetřujícího .............................................................104

Absolutní pevnost těla ošetřujícího .............................................104

Kolmý tlak .................................................................................................106

Principy metody ki shiatsu ............................................................108

Teorie a techniky ki shiatsu ...............................................................108

Řízení ki zdvižením uvolněné kůže ...............................................111

Řízení ki a pohyb těla ošetřujícího ................................................113

Řízení ki na hlubší úroveň .................................................................113

Základní provedení tao shiatsu ..................................................115

Poloha na boku ......................................................................................115

Poloha na břiše ......................................................................................116

Poloha na zádech ..................................................................................116

Poloha na boku .....................................................................................117

Poloha na břiše .....................................................................................128

Poloha na zádech a vsedě ...............................................................133

Shiatsu pro děti .....................................................................................144

Poloha na boku .....................................................................................145


7

Poloha na břiše .....................................................................................151

Poloha na zádech a vsedě ...............................................................155

Kapitola třetí

Diagnostika sho ....................................................................................165

Co je sho? ..................................................................................................166

Diagnostika v tao shiatsu ..................................................................166

Kyo-jitsu a nerovnováha člověka ...................................................173

Model kyo-jitsu jako příčina nemocí ............................................177

Vnímání sho ............................................................................................181

Techniky diagnostiky meridiánů ...............................................185

Diagnostika kyo ....................................................................................185

Hara kyo: kde má pacient velkou potřebu ki ...........................185

Uvolnění celého těla ............................................................................187

Symptomy jitsu mizejí a symptomy kyose zlepšují ..............190

Vnímání proudění ki skrze tělo .......................................................191

Diagnostické metody kyo ...............................................................191

Diagnostika kyo se provádí ve třech krocích. ..........................191

Test O-Ring ...............................................................................................192

Diagnostické metody jitsu ................................................................195

Kapitola čtvrtá

Meridiány .................................................................................................197

Tělo a meridiány ..................................................................................198

Východní anatomie .............................................................................198

Západní diagnostika v orientální medicíně ..............................200

Schopnost prvotního vnímání .......................................................201

Šest, dvanáct a dvacet čtyři meridiánů ...................................205

Klasicky popisované meridiány ......................................................205

Důkazy pro dvanáct meridiánů .....................................................206

Objevení dvaceti čtyř meridiánů ...................................................208

Model kyo-jitsu v meridiánech ...................................................212

Funkce jednotlivých meridiánů .....................................................212

Plíce a tlusté střevo ...............................................................................213

Žaludek a slezina ...................................................................................216

Srdce a tenké střevo ............................................................................218

Ledviny a močový měchýř ...............................................................220

Ochránce srdce a trojohřívač ...........................................................222

Játra a žlučník .........................................................................................224

Dráha početí a dráha řídicí ...............................................................225

Dvacet čtyři meridiánů procházejících tělem ....................227

Kapitola pátá

Ošetření meridiánů ............................................................................257

Tsubo a meridiány ..............................................................................258

De inice tsubo ........................................................................................258

Fyzicky vyvíjený tlak na meridiány ...............................................258

Body, skrze které pacient podvědomě vyžaduje shiatsu ...259

Body, které ovlivňují celé tělo .........................................................259

Body ve spojení s meridiány kyo ...................................................260

Tři pravidla ošetření tsubo ...........................................................262

1. Vizualizace polštáře ki ....................................................................262

2. Sjednocení bodů spojujících pacienta se zemí ..................264

3. Vyvážení akce a reakce ..................................................................264

Postup při ošetření tsubo ...............................................................265

Praxe ošetření meridiánů ..................................................................266

Ošetření meridiánů na rukou a nohou .......................................267

Symptomy a ošetření meridiánů ...................................................269

Ošetření meridiánů na hara .............................................................275

Filozo ie ošetření meridiánů ........................................................276

Přizpůsobení se vitálním potřebám pacienta .........................276

Vnímání celého těla pacienta a stav pasivity ...........................279

Význam ošetření meridiánů .............................................................280

Zpětná odezva .......................................................................................283

Projevy zpětné odezvy .......................................................................285

Diagnostika v čínské medicíně ...................................................288

Vzájemný vztah mezi ošetřením a léčbou ................................288

Čtyři diagnostické metody čínské medicíny ............................290

Závěr ............................................................................................................299

Slovník ........................................................................................................304

O autorovi .................................................................................................306


68

Doin-ankyo

a Umění nesmrtelnosti

Význam různých způsobů ošetření

S

hiatsu vzniklo z doin-ankyo, které zaujímá přední místo

mezi různými léčebnými ošetřeními, jako je akupunktura, která byla používána už ve starověké Číně. Doin obsahuje meditační techniky jako je čchi-kung, které kladou důraz na individuální fyzické cvičení. Ankyo je terapeutická technika směřující k nápravě a presura závislá na jiné osobě. Praktikování doin a ankyo se rozvinulo z běžného okolního prostředí života v Číně (střed světa, v souladu s čínskou filozofií), kde se zrodilo. Klasická orientální medicína se zmiňuje o tom, že dává přednost terapeutickým metodám opačného charakteru vzhledem k prostředí, ve kterém lidé žili. Například v extrémně chladné části severní části území byla při ošetření používána především moxa. Na druhé straně léčebné ošetření, které používá jehel, se rozvinulo v teplejší jižní části. Podobně léčivé byliny se používaly při léčbě v západní oblasti, protože zde byla vysoká konzumace masa a mléčných výrobků. Vypouštění krve s použitím ohebných jehel se rozvinulo ve východním regionu, kde byly hlavní potravou ryby s vysokým obsahem soli.

Existují dva důvody, proč bylo doin-ankyo ve staro

bylé Číně uznáváno za základní medicínskou léčbu. Jedním je to, že její praktikování vedlo k objevení soustavy meridiánů, které se později staly základem čínské medicíny. Druhým důvodem je podtržení základního konceptu čínské medicíny: plně následovat přirozenost. Doin-ankyo je jemná, přirozená technika, prováděná rukama, která nezraňuje tělo, nepůsobí invazivně a nevytváří překážky přirozeným funkcím jako u akupunktury a moxibuce [ošetření moxou – pozn. red.]. Protože orientální medicína chápe příčinu nemoci jako blokádu v cirkulaci energie meridiány, cílem léčby je usnadnění této cirkulace. Stejně tak i u případů, kde je zřejmá vnější příčina nemoci, se má za to, že jestliže se nejedná o narušení vitální energie, nemoc nenapadne vnitřní oblast těla. Proto je více než jednoduchou léčbou symptomů zásadou zdraví ankyo a doin kladení důrazu na léčbu z původního zdroje života.

Klasické texty uvádějí: „Ki je zmatená a vzbouřená ve chvíli zlosti a vyprchává ve chvílích smutku. Ki se nadměrně zvýší při leknutí a když člověk příliš přemýšlí, ki se neuvolňuje a je blokována.“ Jinými slovy, stagnace proudění ki není způsobena jen stresem a únavou, ale také úzkostmi, negativními emocemi a předsudky. Tak jako emoce zvyšují nerovnováhu ki, způsobují nerovnováhu v cirkulaci energie meridiány. Jestliže ki stagnuje, vytváří se v těle nerovnováha vůči přirozenému stavu a zvyšují se reakce na změnu v přirozeném prostředí.

Podle klasických textů leží původ všech nemocí v neschopnosti člověka reagovat na přirozené změny prostředí. Praktikováním doin-ankyo se vyrovnává cirkulace energie v meridiánech, léčí se nerovnováha v těle a je podporován stav rovnováhy mezi ki a prostředím. Ten, kdo praktikuje tyto disciplíny, je osvobozen od negativních emocí a duševní sklíčenosti a je nasměrován k probuzení své vnitřní přirozenosti. Výsledkem je potom schopnost udržení pružnosti mysli a těla, a schopnost reakce na různé změny prostředí. Ve východní tradici bylo řečeno, že skutečná svoboda pochází z porozumění a dosažení flexibility. Ten, kdo rozpoznal tuto svobodu jako ideál člověka, je považován za moudrého.

Moudrý není jednoduše někdo s ušlechtilou myslí nebo duševně pokročilý. Moudrý je ten, kdo naslouchá své vnitřní přirozenosti a oddaně ji následuje. Čínská povaha moudrosti je tvořena dvěma rysy: „sluch“ a „vývoj“.

70

Moudrý naslouchá srdcem svému vnitřnímu hlasu bez

zasahování ega. Relativním příkladem může být orien

tální diagnostika: „Moudrý je ten, který umí naslouchat.“

Zde je vyjádřeno to, že moudrý má nesobeckou mysl, kte

rá naslouchá ostatním a je plněna esencí přirozenosti. To

je příčinou jasného duševního stavu, ve kterém ošetřující

vycítí to, co pacienta znepokojuje, a neviditelné narušení

ki, které stojí za projevenými symptomy. Mysl mudrce je

jednotná a nerozlišuje mezi sebou a ostatními. Původně

bylo cílem orientální filozofie a medicíny spojení s tao.

Pojetí Klasické vnitřní medicíny Žlutého císaře ve spojení

s tao bylo považováno za ideál povahy člověka a bylo vždy

používáno při popisu mudrce, který žije v souladu s tao

vnitřního a vnějšího prostředí.

Doin-ankyo a shiatsu

Jak bylo zmíněno v předešlém textu, doin je všeobecný

termín pro techniku obnovení toku energie v meridiánech

skrze vlastní úsilí člověka. Do doin je také zahrnut čchi-kung

(jehož popularita v Číně v nedávné době opět vzrostla)

a tai-či. Jsou součástí jedné školy sendo. Čchi-kung byl sou

částí výcviku sendo, který se později stal součástí součas

né medicíny. Podobně jako u sendo, také základním cílem

čchi-kungu je schopnost kontroly volné cirkulace energie v

meridiánech v makrokosmickém okruhu skrze tělo. Ankyo

vyrovnává tok energie v meridiánech skrze manuální ma

sážní techniku. Toto slovo pochází ze spojení slov anma (ma

sáž) a kyosei (technika). Proto obsahuje anma – předchůd

ce shiatsu – chiropraktické techniky správného držení těla

a osteopatii. Nicméně, jak ukázal Shizuto Masunaga, ma

sážní techniky prováděné ve starobylé Číně se příliš nelišily

od jemných technik současné masáže. Proto, aby ošetřující

vnímal skutečný stav meridiánů, musí soucítit s pacientem

a udržovat stálý nepřerušovaný tlak rukama. To je zákla

dem technik shiatsu.

Pro dřívější učence znamenalo shiatsu pouze probuzení vitality pacienta. Nicméně s narůstajícím poznáním jsme pochopili velmi úzkou spojitost s doin – což znamená obohacení životní síly ošetřujícího. Postupným uspořádáním „principů ki shiatsu“, se ošetření shiatsu stalo disciplínou s nedílným záměrem navýšit univerzální ki vlastní vitální síly praktikanta. Z toho vyplývá, proč učenci starověké Číny používali ankyo a doin k léčbě společně, a ne samostatně. Ankyo představuje provedení shiatsu na druhé osobě (pacient) a v doin se mění samotný ošetřující. Tento typ shiatsu se nazývá tao shiatsu a je nazýván nedělitelnou silou probuzení všech živých věcí, která vyvstává ze způsobu léčení, jenž zahrnuje principy doin a ankyo.

Umění nesmrtelnosti

V existujících klasických záznamech jsou doin a ankyo označovány jako Umění nesmrtelnosti. Sendo bylo také původně známé jako Umění nesmrtelnosti. Sendo a doin-ankyo se rozvinuly jako metody léčebné péče, které podporují stálé mládí a dlouhověkost. V orientální medicíně je představa léčebného ošetření člověka provedeného až po vypuknutí onemocnění přirovnávána k výrobě zbraní po vypuknutí války. Toto překvapivé srovnání klade opravdový důraz na prevenci duševních a fyzických nemocí spíše než na léčbu již existujících nemocí. Pasivní prevence nicméně není dostatečná. Cílem zdravotní péče je všeobecná vitalita: prevence rozrušení (duševní neklid), mysl osvobozená od negativity a dosažení duševního osvícení. Klasické texty popisují Umění nesmrtelnosti jako dokonalou vitální sílu, oproštění se od duševního trápení, překonání překážek života a smrti, a osvobození se od útlaku a potlačování. Léčebná péče potom zahrnuje nejen prevenci a léčbu nemoci, ale také osobní duševní disciplínu. V západní medicíně, kde jsou fyzické nemoci léčeny léky a prevence je prováděná tištěnými publikacemi, je duševní onemocnění spojeno s poradnou a jedinec není schopen nalézt terapeutickou rovnováhu mezi duchovnem, duševnem a fyzickým systémem. Orientální medicína neléčí problémy jednotlivce odděleně tak jako západní medicína, spíše k léčbě přistupuje celostně a harmonicky.

V klasických textech je Umění nesmrtelnosti vyloženo následovně: „Zachovat pravdu nebo čistotu (shin) života a hledat svobodu (yu)“. Pravda života odkazuje na spojení mysli a těla. Skrze porozumění tomuto spojení člověk nalezne jednotu s univerzální ki, která obohacuje jeho životní sílu. Jestliže jsou mysl a tělo vzájemně spojené, narušení či únik ki je vyloučený. Ve starobylém Japonsku se tomu říkalo „disciplína břicha“ a „schopnost cvičit tanden“. V praxi to znamená, že spojení mysli a těla může být dosaženo znovunaplněním oblasti tandenu ve spodní části břicha energií. Yu znamená mít potenciál otevřít mysl člověka a splynout s přirozeností.

V každodenním životě role yu znamená návrat ke kreativní svobodě a flexibilitě daleko od modelů myšlenek a postupů při práci. Výsledkem je jednota s životem univerza, kdy se mysl a tělo musí nacházet ve stavu yu a v tomto stavu flexibility a svobody jsou mysl a tělo schopny reagovat na jakoukoli změnu.

Ve starobylé Číně bylo Umění nesmrtelnosti pokládáno za metodu dosažení věčného mládí. Fyzicky to znamená dlouhověkost a mladé tělo. Psychologicky se jedná o probuzení do věčného života, což znamená porozumění duchovní nesmrtelnosti. Probuzení k věčnému životu je intuitivní pochopení vzájemných protikladů života (jin) a smrti (jang) a jejich původního rozdělení. Toto je probuzení k tao, základ směřování různých bojových umění a náboženství Východu.

Nečinnost v přirozenosti

Mudrcové dokážou zachovávat čistotu života, protože se obvykle nacházejí ve stavu yu. Každý jejich skutek se

73

řídí Cestou – taem vesmíru (v buddhismu nazýváno dhar

ma). Lao-c’ to nazývá „nečinnost v přirozenosti“. Jedná se

o osvobození sebe sama od sobeckých záměrů v přiroze

nosti. Jinak je tomu u převládajících ideologií západních

kultur. „Nečinnost v přirozenosti“ neklade důraz na indi

vidualitu a vylučuje soustředění se na ego. Poněvadž ori

entální medicína viděla skutečnou příčinu nemocí jako

něco, co existuje v samotném pacientovi (jinými slovy

jako něco vytvořeného egem), cílem bylo rozpuštění ega

v postupném odkrývání pacientovy přirozené vnitřní síly.

Léčba v orientální medicíně chápe prostor skrze pojem

a osobní zkušenost „nečinnost v přirozenosti“ z pohle

du obou, pacienta i ošetřujícího. Klasický postoj, jenž je

praktikován skrze doin-ankyo, je velmi efektivní v osvo

bození se od egoistických předsudků a probouzí pacienta

k nesmrtelnosti života.

Teate: ošetření dotekem

Význam doteku

M

anuální techniky léčebného ošetření doslova zna

menají léčbu nemocí dotekem, bez použití nástrojů a léků. Manuální ošetření existuje po celém světě a není omezeno pouze na shiatsu. V dávných dobách mudrcové, šamani a duchovní léčitelé léčili nemoci jednoduše dotekem pacientova těla. Nicméně působení dotekem na postiženou oblast těla není omezeno konkrétním svědomitým praktikováním; bolestivých míst našeho těla se dotýkáme podvědomě. Jestliže trpíme akutním vnějším poraněním, chronickými nemocemi nebo bolestí, instinktivně se dotýkáme této oblasti vlastníma rukama. Prvním vysvětlením pro toto chování, které přichází na mysl, je to, že se instinktivně snažíme zastavit krvácení a doufáme, že dotyky na místě chronické bolesti nebo ztuhlosti napomůžeme cirkulaci krve v této oblasti, což může napomoci celkovému zlepšení stavu. Shizuto Masunaga tvrdí, že manuální terapeutické techniky se rozvinuly tím, že ruce ošetřujícího nahradily ruce ošetřovaného.

Co je psychologicky významné při dotyku bolestivých

míst těla vlastníma rukama člověka? Když malé děti, u kterých se dosud nerozvinulo ego a nejsou schopné rozlišit mezi sebou a ostatními, padají a zraňují samy sebe, nejsou schopny se dotknout bolestivé oblasti vlastníma rukama, ale pouze křičí a chtějí si znovu hovět v maminčině náruči. Je tedy možné říci, že pohodlí maminčiných rukou je důležitější než instinktivní dotek postižené oblasti. Dítě běží k náruči matky, protože existuje nerozdělitelné pouto mezi matkou a dítětem. My všichni se instinktivně snažíme vrátit do dělohy – podvědomě pamatujeme, že tam jsme nikdy nezažili žádnou bolest a úzkost. Instinktivní potřeba znovu se vrátit do matčina lůna může být touhou vrátit se do stavu absolutního oproštění se od bolesti, strachu a ega. To se může projevit jako přání vrátit se k přirozenosti, podobně jako instinkt doteku rukou (teate). Lao-c’ také uvádí, že „umění být je velmi závislé na schopnosti navrátit se k přirozenosti“ a technika ošetření teate je významná pro uzdravení se skrze osobní zkušenost a spojení se s přirozeností u obou, jak u pacienta, tak u ošetřujícího.

Lékaři, šamani a duchovní léčitelé

V současném Japonsku se slovo teate stalo synonymem pro léčebné postupy medicíny, protože veškerá léčebná ošetření mají specifický základ v manuálních technikách. Když se léčitel dotýkal těla pacienta, zároveň prosil bohy o seslání duchovních sil, aby došlo k léčení bolesti a utrpení, jež sužovalo pacienta. To je také důvod, proč byl léčitel pokládán za šamana nebo medium a ovládal léčivé duchovní síly. Nemoci byly po dlouhou dobu léčeny tajemnými silami šamanů. Medicínská léčba z počátku stála po boku náboženských obřadů, které dokázaly obsáhnout oblasti za fyziologií pacienta. Na Západě ve středověku tato odvětví neoddělitelně spojovaly kláštery, které byly založeny jako místa medicínského bádání, vědy a náboženství. Možná pacienti pokládali své léčitele za mocná média, poněvadž měli úctu ke každému, kdo rozuměl mimořádným příčinám nemocí. Jinými slovy, jestliže přijdeme do kontaktu s nadpřirozeným světem, psychologicky jsme schopni poznat tajemný duchovní svět. Duchovní medium nebo šaman je prostředníkem mezi běžným světem (svět lidí) a nadpřirozeným světem (náležející duchům) a provádí věštění i léčení nemocí ve stavu transu (ovládaný duchy). Skrze tento proces dochází k zahájení léčení.

Duchovní léčení má počátek v medicínské léčbě. Anglické slovo medicine (lékařství), které představuje léky

76

a lékařskou vědu, je odvozené od slova medium. (Slovo

meditation – meditace – je také odvozeno od slova medi

um). Medium byl kouzelník, který pálil kadidlo a proná

šel zaklínadla. Nasazoval si masky z peří, často se oblékal

jako žena a tančil ovládaný duchem. Poté následovaly

různé náboženské rituály, při nichž prosil duchy nebo

bohy a léčil pacienty duchovní silou. Medium vedlo člo

věka do duchovního světa a hrálo roli prostředníka mezi

přirozeným světem a nadpřirozeným světem bohů.

Podle Taro Nakayama původní slovo pro lékařství vy

jádřeno čínským znakem (je na obr. č. 4), zjednodušeně

vypadalo takto

.

Představuje nemocného ležícího na

posteli. Znak

je šíp vyslaný zlým duchem způsobující

nemoci,

představuje oltář a

je šaman nebo medium.

Horní horizontální linie

představuje nebe a spodní linie

zemi. Medium (

, fu-sha) je linií mezi nebem a zemí.

Dva znaky představující člověka,

, vyjadřují spojení me

dia a pacienta a vzájemný vztah mezi nebem a zemí na du

chovní úrovni.

obr. č. 4

Umění laskavosti

V orientální medicíně vyjadřuje představa Umění laskavosti, která odkazuje na toto tisíciletí, ducha léčebného ošetření jako základ spojení ošetřujícího a pacienta. Lze říci, že léčebné ošetření zaujímá místo dialogu mezi duší ošetřujícího a pacienta. Pacient zdlouhavě sděluje své symptomy, s jehož pomocí ošetřující je schopen pochopit osobnost, která padá do zvláštního světa známého jako bolest, do světa sociální izolace a bezmoci. Pacient má potřebu přiznat svému ošetřujícímu své utrpení a být jím pochopen, což ho může osvobodit z jeho psychologické izolace. Léčebné ošetření může být tvořeno Uměním laskavosti, skrze které je pacient schopen navrátit se ze zvláštního světa bolesti do normálního stavu zdraví.

Duch Umění laskavosti současné medicíně schází – nyní se klade důraz na účelovou léčbu pacienta. Jestliže se lidé obracejí na současnou lékařskou vědu, je to proto, že ohniskem jejich pozornosti je jejich fyzické tělo a opomíjejí duchovní stránku člověka. Opomíjení duchovní stránky člověka neznamená jen neuvažovat nad psychologickou příčinou nemocí, ale také zrcadlit ztrátu psychologické podpory pacienta při návratu od utrpení.

Stejně tak v současné rychle se rozvíjející civilizaci lidé, kteří onemocní, v lékaři podvědomě vidí starodávného šamana, který je důkazem toho, že každá nemoc je zahalena stínem smrti. A proto by léčebné ošetření mělo být soustředěno na léčení duše. Protože se moderní medicína rozvíjela zaměřením se na léčbu naléhavých případů jako za války, má tendenci být velmi málo empatická. Nicméně při každém výskytu nemoci pacient vědomě nebo podvědomě doufá, že jeho tělo a mysl bude léčena jako jeden celek, že s jeho utrpením bude soucítěno a jeho duše bude osvobozena.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist