načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Tantrická Kálí -- Mytologie, tajné techniky a rituály - Daniel Odier

Tantrická Kálí -- Mytologie, tajné techniky a rituály
-15%
sleva

Kniha: Tantrická Kálí -- Mytologie, tajné techniky a rituály
Autor:

V Tantrické Kálí autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  255 Kč 217
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201702
Počet stran: 114
Rozměr: 212,0x150,0x9,0 mm
Úprava: tran : ilustrace
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Hmotnost: 0,18kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Doporučená novinka pro týden: 2017-07
ISBN: 978-80-7500-254-9
EAN: 9788075002549
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně známé jako Cesta levé ruky, ale přesněji přeloženo jako Cesta Šakti.

Popis nakladatele

V Tantrické Kálí autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně známé jako Cesta levé ruky, ale přesněji přeloženo jako Cesta Šakti. V této tradici je samotné tělo chrámem Kálí, a není tudíž nezbytné zavrhovat nebo popírat tělo za účelem poznání jednoty s Božstvím. Místo toho nic není považováno za čisté nebo nečisté a vše je prosté pravidel. Tato cesta přímo zaměřená na práci se zakázanými emocemi a chováním umožňuje adeptovi překročit překážky na cestě k osvobození prostřednictvím sexuálního spojení. Podle Kaula Upanišad: "Ve svém chování dělejte opak toho, co vám diktují pravidla, zůstávejte však vědomí." To je podstata tantry. Kálí je absolutní skutečnost projevená jako žena opojená touhou; tantrického adepta osvobozuje od všech přání kromě touhy spojit se s Božstvím. (mytologie, tajné techniky a rituály)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Daniel Odier - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Přeložila Lenka Adamcová


K ATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odier, Daniel

[Tantric Kali. Česky]

Tantrická Kálí: mytologie, tajné techniky a rituály/Daniel Odier ; z anglické verze

Tantric Kali ... přeložila Lenka Adamcová. -- První vydání v českém jazyce. -- Praha:

Maitrea, 2017. -- 114 stran

ISBN 978-80-7500-254-9

23-14-162.6 * 165.24 * 233-852.5Y * 233-282 * 23 * 233-5 * 23-5 * 783.6 * 233.3 *

233.4 * (540+549.1)

– Kálí (hinduistická bohyně)

– indické bohyně

– meditační techniky

– mudry

– tantra

– indická mytologie

– náboženský kult -- Kašmír

– rituály a obřady -- Kašmír

– duchovní písně -- Kašmír

– šivaismus -- Kašmír

– šaktismus -- Kašmír

– populárně-naučné publikace

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus.

Buddhismus [5]

Daniel Odier

Ta nt rick á K á l í

Tantric Kali

Copyright © Daniel Odier, 2016

Translation © Lenka Adamcová, 2016

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2017

ISBN 978-80-7500-254-9


Obsah

Obsah ....................................................................................................................... V

Předmluva ............................................................................................................... VII

Úvod .......................................................................................................................... 1

1. Původ a symbolika Kálí ........................................................................................ 5

2. Tradice Kaula ...................................................................................................... 15

3. Přípravné techniky tradice Kaula ...................................................................... 27

4. Nirrutara tantra .................................................................................................. 41

5. Rituály Kálí a Velké sjednocení (Posvátné spojení) ........................................... 53

6. Pokrok na cestě Kaula a Požírání vnitřních démonů ........................................ 75

7. Hymny a písně velebící Kálí ............................................................................... 87

Poznámky ............................................................................................................... 105

Bibliografie ............................................................................................................. 109

O autorovi .............................................................................................................. 113



Předmluva

Určitý počet technik, jež jsem obdržel přímo od své učitelkya mistra Lality Déví, se nevyskytuje v  žádných pojednáních, která

znám. Získal jsem od ní znalost tajných rituálů a  praktik. Co se

týče rituálů Kálí, těžil jsem také z velkolepé přítomnosti Shri Maa,

jogínky a žákyně Rámakrišny, která žije v Napa Valley v Kalifornii

a je velkou uctívačkou Kálí.

1

Nikdy nepraktikuju rituál, aniž bych

si kolem krku nenavlékl rudrákšu (rudraksha, Šivovo semeno),kterou mi darovala.

KRÍM: bídžá mantra (semenná slabika) Kálí



1

Úvod

Kálí a tantricKá cesta

Zmínka o Kálí vyvolává představu stínového světa zahaleného do

mysteria, protože tato indická bohyně se vynořila z pradávnéminulosti lidstva. Přestože je uctívána po celá staletí, většina pokladů

její mytologie a praktik stále zůstává v podstatě skrytáv sanskrtských textech a ezoterických sektách. Kálí má však pro nás mnoho

darů.

„Já jsem Velká Podstata, vědomí, štěstí, kvintesence,“ říká Kálí

v Čudamani (Chudamani) tantře.* Je to Kosmická Matka, temná

jako bouřkové mraky, nahá s bujnými vlasy spadajícími až kekolenům. Přichází k nám z bohaté minulosti zasvěcené uctívání ženské

síly – uctívání Velké Matky, které bylo rozšířené po celém světě

před příchodem náboženství.

Civilizace údolí řeky Indu je místem, kde najdeme semenavelkých myšlenek, jež formovaly hnutí uctívající Velkou Bohyni. Stále

jsou nacházeny její sošky z terakoty datované čtyři a půl až pět tisíc

let do minulosti. Paleolitická naleziště představují Bohyniv podobě trojbokých stél nebo zaoblených kamenů, z nichž některé jsou

stále uctívané v Indii. * Všechny odborné názvy, jména atd. jsou uvedeny v české transkripci tam, kde to bylo možné, a v závorce je uvedena původní podoba slova. Kde transkripce není jistá, jeuveden pouze původní název z anglické verze. Stejně jako u různých manter a dalších textů ponechávám původní transkripci, abych se vyhnula případnému zkomolení posvátného textu. (Pozn. překl.)

Kálí se vynořila z předvédských (před rokem 1500 před naším

letopočtem) venkovských tradic, které byly divoké a  šamanské,

a  poté se pozvolna stala součástí indické tradice. Byla to zřejmě

starobylá Bohyně uctívaná obyvateli pohoří Vindhya, jež odděluje

severní a jižní část centrální Indie.

Podle sira Johna Woodroffa (Arthura Avalona) píšícího v theGarland of Letters (Girlanda písmen) je „Kálí božstvím v  tom aspektu,

v němž vtahuje veškeré věci, které předtím vytvořilo, do Sebe. Kálí se

takto nazývá, protože Ona požírá Kálu (Čas) a pak se navrací do Své

vlastní temné bezformovosti.“

1

Cituje Mahánirvána tantru:

Při rozpouštění věcí je to Kála (Čas), kdo vše požírá,

a z tohoto důvodu je nazýván Mahákálou, a protože Ty

požíráš Mahákálu samotného, jsi to Ty, kdo jest nazývaný

Nejvyšší Prvotní Káliká... Po rozpuštění, Ty, podstaty

temné a bezformové, zůstáváš Samotná jako Jedno,

Nepopsatelné a Nepředstavitelné.

2

Kálí k nám hovoří o těch temnějších aspektech přírody a našívlastní lidské přirozenosti, hovoří k nám ale také o lásce, protože se stala

chotí Šivy přijímanou tantrickými* praktikanty cesty Kaula. Kaula je

cesta vámáčáry (vamachara), často nazývané „cesta levé ruky“, aleprotože vama rovněž znamená „žena“, bylo by přesnější a víc v harmonii

s cestou Kaula překládat vámáčára jako „cesta Šakti“.

* Tantrický je přídavné jméno od slova tantra, které doslova znamená „předivo,pavučina, osnova“, tudíž „princip, kontinuum, systém, doktrína, teorie“, ze slovesného kořene

tan „natahovat se, rozprostírat se, expandovat“ a  přípony tra „nástroj“.

3

Kámiká tantra

uvádí následující vysvětlení výrazu tantra: „Protože rozvíjí (tan) obsažné a hlubokézáležitosti, zejména vztahující se k principům reality (tatvám), a posvátné mantry, a protože

poskytuje osvobození (tra), nazývá se tantra.“

4

Tantra tudíž odkazuje jak na texty, tak na

tradice přesvědčení a praktik.

Tantrická Kálí


3

V oblasti tantry „je ústředním tématem božská energiea tvůrčí síla (Šakti), jež je představována ženským aspektem kteréhokoli z  rozličných bohů; personifikovaná jako déví neboli bohyně je znázorňována jako jejich manželka, především jako manželka Ši v y.“

5

Tantrické texty obvykle mívají podobu rozhovoru meziŠivou a Šakti. Kálí neboli Káliká je jednou z mnoha forem Šakti, jejíž

jméno a podoba odpovídají tomu konkrétnímu aspektu, který bůh

znázorňuje, jako Kála a Kálí, Bhairava a Bhairaví.*

Svět Kálí je obrovský. Bylo by troufalé domnívat se, že bych ho mohl obsáhnout celý. Chtěl jsem však v jedné knize spojit základy mytologie, rituály a praktiky a také mystický pohled na svět, který představují. Najdete zde několik textů, jež jsou poprvé publikovány v západním jazyce.

První kapitola se zabývá původem a  symbolikou Kálí a  hned na počátku nám objasní, že ona bude naší průvodkyní do oblasti lidské psychofyzické existence, kterou náboženské tradice obvykle opovrhují nebo na ni zapomínají.

Ve druhé kapitole je popisována cesta Kaula a její šíření po Indii s letmými náhledy do plodné oblasti mytologie Kálí; zároveň je zde obsažen úvod do šestatřiceti principů reality (tatev). Tato kapitola zahrnuje překlady Kaula upanišady a Kularnava tantry, které objasňují, že hodnotový systém tradice Kaula je velmi nekonvenční.

Kálí je však stále schopná k  nám promlouvat především prostřednictvím technik, jež ve svých bytostech probouzíme k životu. Třetí kapitola představuje úvodní techniky, které jsou nezbytně nutnými přípravami pro vstup do silných transformačních rituálů Kálí. * V indické mytologii na sebe každý bůh nebo bohyně bere mnoho podob a jsou známi pod mnoha jmény. Každý konkrétní projev, jako je Kálí, může mít rovněž řaduspecifických jmen, z nichž každé představuje nějaký konkrétní aspekt tohoto božstva.

Úvod


4

Čtvrtá kapitola obsahuje první zveřejnění překladu Nirrutara tantry, nejstaršího písemného zaznamenání rituálu Kálí.

Rituál Kálí je podrobně uveden v páté kapitole, kde kulminuje v rituálu Velkého sjednocení nebo též Posvátného spojení.

Techniky a  vizualizace, které mají aspiranta provázet na cestě Kaula, jsou uvedené v šesté kapitole, se zaměřením na osm čaker a šedesát čtyři jogínek, techniku srdce jogínek a požírání vnitřních démonů.

Kromě toho, že inspirovala sepsání mnoha tantrických písemností, přinesla Kálí také uctívání v podobě hymnů a písní, z nichž některé jsou uvedeny v sedmé kapitole.

Civilizace nám přinesla mnoho úžasných věcí, zároveň nás ale odstřihla od starobylých kořenů, od našeho spojení s přírodou, se zvířaty, s  kosmem. Příchod náboženství s  sebou přinesl všechny možné regulace a  pravidla, která potlačila naše základní spojení se světem. Stali jsme se ustrašenými, konformistickými, moralizujícími, provinilými a  začaly nás děsit impulzy, jež v  nás divoce narůstají, někdy v sexualitě a někdy ve vzájemných konfrontacích. Mohou nás překvapit a šokovat.

Takové jsou souvislosti, v  jejichž rámci jsou techniky Kálí nedocenitelné pro dnešního adepta. Umožňují nám znovu integrovat všechny ty vulkanické impulzy, které námi procházejív labyrintech imaginace a  snů. Kálí, jež se vynořila ještě před vznikem velkých náboženských hnutí, má moc znovu nás spojit s  našimi kořeny, obnovit úplný rozsah toho, co to znamená být člověkem, nabídnout nám přijetí celého našeho bohatství – celou historiilidstva od prvních záblesků až po jeho závěrečný vývoj.

Tantrická Kálí


5

1.

Původ a symbolika Kálí

ZrOZení Kálí

P

odle mytologie se Kálí vynořila ze třetího oka velké bohyně

Durgy, jež nebyla schopná přemoct démony (asury) vede

né Candou a Mundou, kteří byli vyslaní, aby se jí postavili v boji

o kosmos. Durga soustředila svou sílu na vytvoření inkarnaceab

solutního zla a na bitevní pole vrhla Kálí. Tento příběh jevyprá

věný v  textu Déví-Mahátmja (Devi-Mahatmya) sepsaném zhruba

před dvěma a půl tisíci lety:

7.2 Pak zahlédli Bohyni, lehce se usmívající, kterak sedí na

svém lvu na zlatém vrcholu nejvyšší hory. [3]

7.3 Spatřivše ji, připravili se na ni zaútočit, zatímco sepřibližo

vali další démoni, šavle tasené a luky napjaté. [4]

7. 4 Ambika* pak vydala obrovský, děsivý výkřik jejich smě

rem, její tvář přitom zčernala hněvem do inkoustovébar

v y. [5]

7.5 Z propleteného obočí ze středu jejího čela se vynořila Kálí

se svým děsivým obličejem, třímající meč a provaz. [6]

7.6 Držela zvláštní hůl ozdobenou na vrchu lebkou a na krku

měla náhrdelník z lebek.

Byla oděná do tygří kožešiny a vypadala absolutně hrozivě,

jen kosti potažené kůží. [7]

* Ambika je jiné jméno pro Velkou Bohyni.


6

7.7 Její ústa zela jako děsivá jeskyně, z nich visel křivolakýjazyk, oči měla propadlé, rudé s pronikavým pohledem a její

řev se šířil všemi směry. [8] 7.8 Vrhla se na velké asury* v  té armádě, okamžitě je pobila

a nato nepřátele bohů sežrala. [9] 7.9 Zaútočila současně na přední i na zadní voj, zmocňovala

se slonů s jejich zvonci a jejich vodiči a jedinou paží si je

házela do úst. [10] 7.10 Stejným způsobem si do úst házela koně a jezdce, kočáry

i jejich vozataje a brutálně je drtila svými zuby. [11] 7.11 Jednoho popadla za vlasy, jiného za hrdlo, na jednohozaútočila chodidlem a dalšího rozdrtila o svou hruď. [12] 7.12 Svými ústy zachytávala zbraně a  střely vypálené démony

a na kousíčky je drtila svými zuby. [13] 7.13 Zničila velkou armádu všech těchto mocných a proslulých

démonů, požrala jedny, rozdrtila druhé. [14] 7.14 Někteří byli rozsekáni jejím mečem, jiní rozmačkáni

její holí ozdobenou lebkou. Právě takovým způsobem byli

asurové zničeni, roztrhaní špičkami jejích tesáků. [15]

7.15 Okamžitě poté, co byl svědkem zničení démonů, podnikl

Canda výpad na neskutečně děsivou Kálí. [16] 7.16 Velký asura zaplavil tříokou ženštinu hrozivým deštěm

šípů a Munda udělal to samé s ostrými disky, které vrhal

po tisících. [17] 7.17 Příval disků vlétávajících do jejích úst připomínal velké

množství sluncí pronikajících do středu černého mraku. [18]

7.18 Nato se Kálí s ohavnými zuby blýskajícími se v jejíchhrůzostrašných ústech zlostně rozesmála strašlivýmskřehotavým hlasem. [19]

* Asurové - démoni.

Tantrická Kálí


7

7.19 Bohyně jedoucí na svém lvu se vydala za Candou, popadla

ho za vlasy a uřízla mu hlavu svým mečem. [20]

7.20 Munda, spatře Candu sťatého, vrhl se na ni. Ona jímmrštila na zem a svým mečem ho rozsekala na kusy. [21]

7.21 Ti, kdož zbyli z útočící udatné armády, poté, co byli svědky

stětí Candy a smrti chrabrého Mundy, rozprchli se v hrůze

do všech směrů. [22]

7.22 Kálí sebrala hlavy Candy a  Mundy a  s  řečí přerývanou

hlučným a krutým smíchem se blížila k Candice* a pravila

jí: [23]

7.23 „Předkládám ti jako dar hlavy Candy a Mundy, dvouzvířat sťatých jako oběti v  bitvě. Ty sama teď můžeš zabít

Sumbhu a Nisumbhu.“

1

Kálí zničila démony, byla však natolik opojena svou mocí, že se nedokázala zastavit a  začala ničit i  bohy. Durga tedy povolala na pomoc Šivu; ten se položil mezi těla zmítající se ve smrtelné agónii. Jeho krásné oči a vztyčený lingam (penis) Kálí uklidnily, podlehla mu, nalehla na něj a odhalila svou schopnost ztělesňovatabsolutní lásku. Překvapení z  penetrace bylo takové, že mezi jejími rty vyšlehl jazyk a zamířil k jejímu srdci. Od té doby je Kálí uctívána tantriky jako ztělesnění síly a absolutní lásky. * Candika je další jméno pro Velkou Bohyni.

Původ a symbolika Kálí




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist