načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Tantrická Kálí - Daniel Odier

Tantrická Kálí

Elektronická kniha: Tantrická Kálí
Autor: Daniel Odier

Autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně známé jako Cesta ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  150
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 114
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Skupina třídění: Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-0254-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně známé jako Cesta levé ruky, ale přesněji přeloženo jako Cesta Šakti.

Popis nakladatele

V Tantrické Kálí autor představuje mytologii, praktiky a rituály uctívání Kálí v tantrické tradici Kaula v rámci kašmírského šivaismu. Odhaluje praktiky Vamačáry (Vamachara) běžně známé jako Cesta levé ruky, ale přesněji přeloženo jako Cesta Šakti. V této tradici je samotné tělo chrámem Kálí, a není tudíž nezbytné zavrhovat nebo popírat tělo za účelem poznání jednoty s Božstvím. Místo toho nic není považováno za čisté nebo nečisté a vše je prosté pravidel. Tato cesta přímo zaměřená na práci se zakázanými emocemi a chováním umožňuje adeptovi překročit překážky na cestě k osvobození prostřednictvím sexuálního spojení. Podle Kaula Upanišad: „Ve svém chování dělejte opak toho, co vám diktují pravidla, zůstávejte však vědomí.“ To je podstata tantry. Kálí je absolutní skutečnost projevená jako žena opojená touhou; tantrického adepta osvobozuje od všech přání kromě touhy spojit se s Božstvím.

(mytologie, tajné techniky a rituály)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Daniel Odier - další tituly autora:
Brány radosti -- 19 meditací pro autentický život Brány radosti
Meditační techniky -- buddhistických a taoistických mistrů Meditační techniky
Tantrická Kálí -- Mytologie, tajné techniky a rituály Tantrická Kálí
 (e-book)
Brány radosti -- 19 meditací pro autentický život Brány radosti
 (e-book)
Touhy, vášně a spiritualita -- Propracované techniky tantry Touhy, vášně a spiritualita
 (e-book)
Posvátnost sexuality -- Setkání s absolutní láskou Posvátnost sexuality
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Přeložila Lenka Adamcová


K ATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odier, Daniel

[Tantric Kali. Česky]

Tantrická Kálí: mytologie, tajné techniky a rituály/Daniel Odier ; z anglické verze

Tantric Kali ... přeložila Lenka Adamcová. -- První vydání v českém jazyce. -- Praha:

Maitrea, 2017. -- 114 stran

ISBN 978-80-7500-254-9

23-14-162.6 * 165.24 * 233-852.5Y * 233-282 * 23 * 233-5 * 23-5 * 783.6 * 233.3 *

233.4 * (540+549.1)

– Kálí (hinduistická bohyně)

– indické bohyně

– meditační techniky

– mudry

– tantra

– indická mytologie

– náboženský kult -- Kašmír

– rituály a obřady -- Kašmír

– duchovní písně -- Kašmír

– šivaismus -- Kašmír

– šaktismus -- Kašmír

– populárně-naučné publikace

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus.

Buddhismus [5]

Daniel Odier

Ta nt rick á K á l í

Tantric Kali

Copyright © Daniel Odier, 2016

Translation © Lenka Adamcová, 2016

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2017

ISBN 978-80-7500-254-9


Obsah

Obsah ....................................................................................................................... V

Předmluva ............................................................................................................... VII

Úvod .......................................................................................................................... 1

1. Původ a symbolika Kálí ........................................................................................ 5

2. Tradice Kaula ...................................................................................................... 15

3. Přípravné techniky tradice Kaula ...................................................................... 27

4. Nirrutara tantra .................................................................................................. 41

5. Rituály Kálí a Velké sjednocení (Posvátné spojení) ........................................... 53

6. Pokrok na cestě Kaula a Požírání vnitřních démonů ........................................ 75

7. Hymny a písně velebící Kálí ............................................................................... 87

Poznámky ............................................................................................................... 105

Bibliografie ............................................................................................................. 109

O autorovi .............................................................................................................. 113


Předmluva

Určitý počet technik, jež jsem obdržel přímo od své učitelky a mi

stra Lality Déví, se nevyskytuje v  žádných pojednáních, která

znám. Získal jsem od ní znalost tajných rituálů a  praktik. Co se

týče rituálů Kálí, těžil jsem také z velkolepé přítomnosti Shri Maa,

jogínky a žákyně Rámakrišny, která žije v Napa Valley v Kalifornii

a je velkou uctívačkou Kálí.

1

Nikdy nepraktikuju rituál, aniž bych

si kolem krku nenavlékl rudrákšu (rudraksha, Šivovo semeno), kte

rou mi darovala.

KRÍM: bídžá mantra (semenná slabika) Kálí


1

Úvod

Kálí a tantricKá cesta

Zmínka o Kálí vyvolává představu stínového světa zahaleného do mysteria, protože tato indická bohyně se vynořila z pradávné minulosti lidstva. Přestože je uctívána po celá staletí, většina pokladů její mytologie a praktik stále zůstává v podstatě skrytá v sanskrtských textech a ezoterických sektách. Kálí má však pro nás mnoho darů.

„Já jsem Velká Podstata, vědomí, štěstí, kvintesence,“ říká Kálí v Čudamani (Chudamani) tantře.* Je to Kosmická Matka, temná jako bouřkové mraky, nahá s bujnými vlasy spadajícími až ke kolenům. Přichází k nám z bohaté minulosti zasvěcené uctívání ženské síly – uctívání Velké Matky, které bylo rozšířené po celém světě před příchodem náboženství.

Civilizace údolí řeky Indu je místem, kde najdeme semena velkých myšlenek, jež formovaly hnutí uctívající Velkou Bohyni. Stále jsou nacházeny její sošky z terakoty datované čtyři a půl až pět tisíc let do minulosti. Paleolitická naleziště představují Bohyni v podobě trojbokých stél nebo zaoblených kamenů, z nichž některé jsou stále uctívané v Indii. * Všechny odborné názvy, jména atd. jsou uvedeny v české transkripci tam, kde to bylo možné, a v závorce je uvedena původní podoba slova. Kde transkripce není jistá, je uveden pouze původní název z anglické verze. Stejně jako u různých manter a dalších textů ponechávám původní transkripci, abych se vyhnula případnému zkomolení posvátného textu. (Pozn. překl.)

Kálí se vynořila z předvédských (před rokem 1500 před naším letopočtem) venkovských tradic, které byly divoké a  šamanské, a  poté se pozvolna stala součástí indické tradice. Byla to zřejmě starobylá Bohyně uctívaná obyvateli pohoří Vindhya, jež odděluje severní a jižní část centrální Indie.

Podle sira Johna Woodroffa (Arthura Avalona) píšícího v the Garland of Letters (Girlanda písmen) je „Kálí božstvím v  tom aspektu, v němž vtahuje veškeré věci, které předtím vytvořilo, do Sebe. Kálí se takto nazývá, protože Ona požírá Kálu (Čas) a pak se navrací do Své vlastní temné bezformovosti.“

1

Cituje Mahánirvána tantru:

Při rozpouštění věcí je to Kála (Čas), kdo vše požírá,

a z tohoto důvodu je nazýván Mahákálou, a protože Ty

požíráš Mahákálu samotného, jsi to Ty, kdo jest nazývaný

Nejvyšší Prvotní Káliká... Po rozpuštění, Ty, podstaty

temné a bezformové, zůstáváš Samotná jako Jedno,

Nepopsatelné a Nepředstavitelné.

2

Kálí k nám hovoří o těch temnějších aspektech přírody a naší vlastní lidské přirozenosti, hovoří k nám ale také o lásce, protože se stala chotí Šivy přijímanou tantrickými* praktikanty cesty Kaula. Kaula je cesta vámáčáry (vamachara), často nazývané „cesta levé ruky“, ale protože vama rovněž znamená „žena“, bylo by přesnější a víc v harmonii s cestou Kaula překládat vámáčára jako „cesta Šakti“. * Tantrický je přídavné jméno od slova tantra, které doslova znamená „předivo, pavučina, osnova“, tudíž „princip, kontinuum, systém, doktrína, teorie“, ze slovesného kořene tan „natahovat se, rozprostírat se, expandovat“ a  přípony tra „nástroj“.

3

Kámiká tantra

uvádí následující vysvětlení výrazu tantra: „Protože rozvíjí (tan) obsažné a hluboké záležitosti, zejména vztahující se k principům reality (tatvám), a posvátné mantry, a protože poskytuje osvobození (tra), nazývá se tantra.“

4

Tantra tudíž odkazuje jak na texty, tak na

tradice přesvědčení a praktik.

Tantrická Kálí


3

V oblasti tantry „je ústředním tématem božská energie a tvůrčí síla (Šakti), jež je představována ženským aspektem kteréhokoli z  rozličných bohů; personifikovaná jako déví neboli bohyně je znázorňována jako jejich manželka, především jako manželka Ši v y.“

5

Tantrické texty obvykle mívají podobu rozhovoru mezi Ši

vou a Šakti. Kálí neboli Káliká je jednou z mnoha forem Šakti, jejíž jméno a podoba odpovídají tomu konkrétnímu aspektu, který bůh znázorňuje, jako Kála a Kálí, Bhairava a Bhairaví.*

Svět Kálí je obrovský. Bylo by troufalé domnívat se, že bych ho mohl obsáhnout celý. Chtěl jsem však v jedné knize spojit základy mytologie, rituály a praktiky a také mystický pohled na svět, který představují. Najdete zde několik textů, jež jsou poprvé publikovány v západním jazyce.

První kapitola se zabývá původem a  symbolikou Kálí a  hned na počátku nám objasní, že ona bude naší průvodkyní do oblasti lidské psychofyzické existence, kterou náboženské tradice obvykle opovrhují nebo na ni zapomínají.

Ve druhé kapitole je popisována cesta Kaula a její šíření po Indii s letmými náhledy do plodné oblasti mytologie Kálí; zároveň je zde obsažen úvod do šestatřiceti principů reality (tatev). Tato kapitola zahrnuje překlady Kaula upanišady a Kularnava tantry, které objasňují, že hodnotový systém tradice Kaula je velmi nekonvenční.

Kálí je však stále schopná k  nám promlouvat především prostřednictvím technik, jež ve svých bytostech probouzíme k životu. Třetí kapitola představuje úvodní techniky, které jsou nezbytně nutnými přípravami pro vstup do silných transformačních rituálů Kálí. * V indické mytologii na sebe každý bůh nebo bohyně bere mnoho podob a jsou známi pod mnoha jmény. Každý konkrétní projev, jako je Kálí, může mít rovněž řadu specifických jmen, z nichž každé představuje nějaký konkrétní aspekt tohoto božstva.

Úvod


4

Čtvrtá kapitola obsahuje první zveřejnění překladu Nirrutara tantry, nejstaršího písemného zaznamenání rituálu Kálí.

Rituál Kálí je podrobně uveden v páté kapitole, kde kulminuje v rituálu Velkého sjednocení nebo též Posvátného spojení.

Techniky a  vizualizace, které mají aspiranta provázet na cestě Kaula, jsou uvedené v šesté kapitole, se zaměřením na osm čaker a šedesát čtyři jogínek, techniku srdce jogínek a požírání vnitřních démonů.

Kromě toho, že inspirovala sepsání mnoha tantrických písemností, přinesla Kálí také uctívání v podobě hymnů a písní, z nichž některé jsou uvedeny v sedmé kapitole.

Civilizace nám přinesla mnoho úžasných věcí, zároveň nás ale odstřihla od starobylých kořenů, od našeho spojení s přírodou, se zvířaty, s  kosmem. Příchod náboženství s  sebou přinesl všechny možné regulace a  pravidla, která potlačila naše základní spojení se světem. Stali jsme se ustrašenými, konformistickými, moralizujícími, provinilými a  začaly nás děsit impulzy, jež v  nás divoce narůstají, někdy v sexualitě a někdy ve vzájemných konfrontacích. Mohou nás překvapit a šokovat.

Takové jsou souvislosti, v  jejichž rámci jsou techniky Kálí nedocenitelné pro dnešního adepta. Umožňují nám znovu integrovat všechny ty vulkanické impulzy, které námi procházejí v labyrintech imaginace a  snů. Kálí, jež se vynořila ještě před vznikem velkých náboženských hnutí, má moc znovu nás spojit s  našimi kořeny, obnovit úplný rozsah toho, co to znamená být člověkem, nabídnout nám přijetí celého našeho bohatství – celou historii lidstva od prvních záblesků až po jeho závěrečný vývoj.

Tantrická Kálí


5

1.

Původ a symbolika Kálí

ZrOZení Kálí

P

odle mytologie se Kálí vynořila ze třetího oka velké bohyně

Durgy, jež nebyla schopná přemoct démony (asury) vede

né Candou a Mundou, kteří byli vyslaní, aby se jí postavili v boji

o kosmos. Durga soustředila svou sílu na vytvoření inkarnace ab

solutního zla a na bitevní pole vrhla Kálí. Tento příběh je vyprá

věný v  textu Déví-Mahátmja (Devi-Mahatmya) sepsaném zhruba

před dvěma a půl tisíci lety:

7.2 Pak zahlédli Bohyni, lehce se usmívající, kterak sedí na

svém lvu na zlatém vrcholu nejvyšší hory. [3]

7.3 Spatřivše ji, připravili se na ni zaútočit, zatímco se přibližo

vali další démoni, šavle tasené a luky napjaté. [4]

7. 4 Ambika* pak vydala obrovský, děsivý výkřik jejich smě

rem, její tvář přitom zčernala hněvem do inkoustové bar

v y. [5]

7.5 Z propleteného obočí ze středu jejího čela se vynořila Kálí

se svým děsivým obličejem, třímající meč a provaz. [6]

7.6 Držela zvláštní hůl ozdobenou na vrchu lebkou a na krku

měla náhrdelník z lebek.

Byla oděná do tygří kožešiny a vypadala absolutně hrozivě,

jen kosti potažené kůží. [7]

* Ambika je jiné jméno pro Velkou Bohyni.


6

7.7 Její ústa zela jako děsivá jeskyně, z nich visel křivolaký ja

zyk, oči měla propadlé, rudé s pronikavým pohledem a její

řev se šířil všemi směry. [8] 7.8 Vrhla se na velké asury* v  té armádě, okamžitě je pobila

a nato nepřátele bohů sežrala. [9] 7.9 Zaútočila současně na přední i na zadní voj, zmocňovala

se slonů s jejich zvonci a jejich vodiči a jedinou paží si je

házela do úst. [10] 7.10 Stejným způsobem si do úst házela koně a jezdce, kočáry

i jejich vozataje a brutálně je drtila svými zuby. [11] 7.11 Jednoho popadla za vlasy, jiného za hrdlo, na jednoho za

útočila chodidlem a dalšího rozdrtila o svou hruď. [12] 7.12 Svými ústy zachytávala zbraně a  střely vypálené démony

a na kousíčky je drtila svými zuby. [13] 7.13 Zničila velkou armádu všech těchto mocných a proslulých

démonů, požrala jedny, rozdrtila druhé. [14] 7.14 Někteří byli rozsekáni jejím mečem, jiní rozmačkáni

její holí ozdobenou lebkou. Právě takovým způsobem byli

asurové zničeni, roztrhaní špičkami jejích tesáků. [15]

7.15 Okamžitě poté, co byl svědkem zničení démonů, podnikl

Canda výpad na neskutečně děsivou Kálí. [16] 7.16 Velký asura zaplavil tříokou ženštinu hrozivým deštěm

šípů a Munda udělal to samé s ostrými disky, které vrhal

po tisících. [17] 7.17 Příval disků vlétávajících do jejích úst připomínal velké

množství sluncí pronikajících do středu černého mraku. [18]

7.18 Nato se Kálí s ohavnými zuby blýskajícími se v jejích hrů

zostrašných ústech zlostně rozesmála strašlivým skřehota

vým hlasem. [19]

* Asurové - démoni.

Tantrická Kálí


7

7.19 Bohyně jedoucí na svém lvu se vydala za Candou, popadla

ho za vlasy a uřízla mu hlavu svým mečem. [20]

7.20 Munda, spatře Candu sťatého, vrhl se na ni. Ona jím mrš

tila na zem a svým mečem ho rozsekala na kusy. [21]

7.21 Ti, kdož zbyli z útočící udatné armády, poté, co byli svědky

stětí Candy a smrti chrabrého Mundy, rozprchli se v hrůze

do všech směrů. [22]

7.22 Kálí sebrala hlavy Candy a  Mundy a  s  řečí přerývanou

hlučným a krutým smíchem se blížila k Candice* a pravila

jí: [23]

7.23 „Předkládám ti jako dar hlavy Candy a Mundy, dvou zví

řat sťatých jako oběti v  bitvě. Ty sama teď můžeš zabít

Sumbhu a Nisumbhu.“

1

Kálí zničila démony, byla však natolik opojena svou mocí, že se nedokázala zastavit a  začala ničit i  bohy. Durga tedy povolala na pomoc Šivu; ten se položil mezi těla zmítající se ve smrtelné agónii. Jeho krásné oči a vztyčený lingam (penis) Kálí uklidnily, podlehla mu, nalehla na něj a odhalila svou schopnost ztělesňovat absolutní lásku. Překvapení z  penetrace bylo takové, že mezi jejími rty vyšlehl jazyk a zamířil k jejímu srdci. Od té doby je Kálí uctívána tantriky jako ztělesnění síly a absolutní lásky. * Candika je další jméno pro Velkou Bohyni.

Původ a symbolika Kálí


8

SYMBOLIKA TĚLA

A ATRIBUTŮ KÁLÍ

Kálí je černá nebo temně modrá. Všechny barvy se spolu mísí

v  temnotě. Kálí sjednocuje dvojnost, všechno projevené se ztrácí

v černé. „Jako se všechny barvy ztrácejí v černotě, mizí v ní všechna

jména a všechny formy,“ říká Mahánirvána tantra. Kálí je koneč

ným splynutím všeho projeveného v  realitě Já. Transcenduje veš

kerou formu. Je uctívána při zatmění měsíce, poblíž pohřebních

hranic nebo za pohřebních zpěvů. Je uctívána v  úterý o  půlnoci.

Miluje pustá místa a křížení cest.

Její uctívači ji přesto vnímají jako zářící a  jako inkarnaci ab

solutní lásky. Rámakrišna (Ramakrishna) zdůrazňuje, že: „Vidíte

Ji jako černou, protože jste daleko od ní. Jděte blíž a zjistíte, že je

zcela prostá barvy. Voda v jezeře se zdálky jeví jako černá. Přijďte

blíž, naberte vodu do rukou a uvidíte, že nemá vůbec žádnou bar

vu. Podobně nebe se zdá modré zdálky, ale viděno zblízka nemá už

b a r v u .“

2

„Jsem Velká Podstata, vědomí, blaženost, kvintesence“, říká

Kálí v  Čudamani (Chudamani) tantře. Je Kosmickou Matkou,

temná jako bouřkové mraky, nahá, bujná kštice jí spadá až ke

kolenům. Kálí vytváří kosmos, elementy a jazyk prostřednictvím

padesáti sťatých hlav na svém náhrdelníku. Někdy bývá znázor

ňována jako okouzlující dívka, jindy zase mívá vzhled hrozivý

a vychrtlý. Na jejím čele září srpek měsíce, lesk drahokamů zdobí

její tělo. Její jóni (ženský pohlavní orgán; lůno, původ, zdroj) je

otevřena ke světu. Jazyk jí přetéká z  krvavých úst. Tělo má po

třísněno krvavými skvrnami. Každý aspekt jejího vzhledu v jejích

rozličných podobách má silný význam, který poučuje a osvěcuje

její vyznavače.

Tantrická Kálí


9

Nahota: Kálí je oděna do prostoru; ona je prostorem. Její nahota symbolizuje skutečnost, že je osvobozena od okázalého oděvu iluzí. Je podstatou. Beze jména a bez formy. V osvíceném vědomí je nejvyšší pravdou. Tři oči: Představují slunce, měsíc a oheň; a také tři časy – minulost, přítomnost a budoucnost, které ona ruší svojí absolutní přítomností. Je ničitelkou času. Prsa: Na mnohých malbách jsou prsa Kálí ozdobena kresbami, jež představují kosmos spojený s jejím srdečním centrem. Jsou potřísněna krví, červenou barvou prýštícího vášnivého nadšení Kálí. Její prsa jsou také symbolem šlechetné matky. Uctívači Kálí ji nazývají „Ma“ neboli Matka.

V  jednom mytologickém příběhu (odlišném od výše uvedené verze) Šiva povolaný jako posila Durgou k oslabení Kálí nepoužívá moc svého lingamu, ale proměňuje se do dítěte, aby v  Kálí probudil ochranitelský a mateřský cit. Takto ji vnímají její uctívači: stávají se dětským Šivou, jenž saje život, smělost, nekonformitu z  prsou Bohyně. Otevřená jóni: Její jóni rozjímá o  kosmu. Při  některých vizualizacích se klitoris stává okem, které hledí do nekonečna a spojuje nebe a  zemi. To z  jóni se vynořuje lingam, což znamená, že síla Šivy, struktury světa, se vynořuje z  absolutní síly ženství. Síla Šakti je symbolizována koncovým „i“ v jejím jméně, které přenáší do jména Šivy, aby mu dodala sílu. Bez tohoto „i“ by místo Šiva bylo Šva, což v sanskrtu znamená tělo zbavené síly. Bez Šakti by byl Šiva nehybný.

Ve třetí kapitole Jóni tantry je osm bohyň neboli sil Šakti umístěno na jóni, jež je uctívána jako příbytek bohyň. Její esence je

Původ a symbolika Kálí


10

absorbována jogínem. Kálí a  Tara jsou v  čakře jóni, Činamasta

(Chinamasta) je v  pubickém ochlupení, Baglamukhi a  Matan

gi jsou velké stydké pysky, Mahálakšmí (Mahalakshmi), Šodasi

(Shodasi) a Bhuvanešvari (Bhuvaneshvari) jsou ukryté uvnitř jóni.

„Vsunutí lingamu do  jóni je velká sádhana (spirituální praktika).

Nejdůležitější věcí v  recitaci manter a  v  sádhaně je tok spermatu

a  rozkoše.“

3

Jóni je považována za esenci kosmu. „Jaký má smysl

koupat se v  Ganze a  navštěvovat svatá místa? Nic se nevyrovná

oddanosti jóni... Sádhana jóni je největší ze všech sádhan.“

4

Ve více

tantrách se tvrdí, že vstřebání vznešené esence jóni uzdravuje ne

moci. „Ženy jsou božské, ženy jsou život, ženy jsou pravé skvos

t y.“

5

Jóni tantra úzce spojuje sádhanu Kálí s uctíváním jóni, které

osvobozuje jogína od všech energií pašu (pashu), člověka nízkého,

a přeměňuje ho ve víru (vira) čili hrdinu.

Čtyři paže: Reprezentují cyklus stvoření a  zániku, kosmický ryt

mus, kolování života a smrti ve stálém pohybu. Když nenese troj

zubec, provádí Kálí mudru, která mírní strach a  dodává odvahu

střetnout se se skutečností.

Menstruační krev: V  tradici Kaula je žena bohyně a  menstruač

ní krev je projevem její síly. Krev Kálí (na některých obrazech je

znázorněna, jak vytéká z  jóni) je považována za božský nektar.

Je používána při rituálech, někdy smíšená se spermatem a  s  ví

nem. S menstruující ženou nejsou spojena žádná tabu, naopak je

uctívána a jogínky se spojují s jogíny pokud možno v období své

menstruace, aby jim předaly sílu. Když jogín ejakuluje, pokleká

před Šakti a vstřebává slunce (krev) a měsíc (sperma), aby sjednotil

kosmos.

Tantrická Kálí


11

Popravčí sekera nebo meč: Kálí odsekává vnitřní mentální roz

pravu. Umožňuje tělu být součástí celku, aniž by mentální ak

tivita vnášela do prožívání dualitu. Meč otevírá ticho, radostné

ticho.

Trojzubec: Symbolizuje, že praktikující je zároveň božstvím, chrá

mem a uctívačem – všemi třemi propojenými do jediného ramene.

Uťatá hlava: Symbolizuje mentální ticho a zakořenění v Já.

Pohár: Zachytává proud mentálních formací, jež vytvářejí dualitu

a udržují ji.

Sukně z uťatých paží: Uťaté paže představují spojení s činem, tudíž

s karmou, která je ve své bezprostřednosti považovaná za spojenou

s  kosmem. Každá akce, každý jednotlivý čin je závislý na celku

kosmických pohybů. Neexistují žádné prvotní záměry, pouze bez

prostřední spojení, kde všechno vstupuje do vzájemné komunikace

a tlačí každou bytost do konání, jež nemůže vycházet z rozhodo

vání, protože vše je podmiňováno kosmickým rytmem. Vnímá

ní absence volby vede ke svobodě a jogín uplatňuje tuto svobodu

za hranicemi veškerých rámců a  omezení. Je sahadžijá (sahajiya),

spontánní bytost, a jedná podle své dobré vůle. V absolutním smy

slu neexistuje dobro ani zlo, všechno vstupuje do rovnováhy v ne

konečnu. Není zásluh, není provinění. Není chyb, není skvělých

činů. Je pouze jeviště kosmické hry, v  níž jsme pouhé částečky –

svobodné, tančící elektrony.

Uťaté paže také znamenají, že Kálí seká paže lidem, kteří jednají

ve světě bez vědomé přítomnosti, a  zvláště ženám, jež si nejsou

vědomy svého těla.

Původ a symbolika Kálí




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist