načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

TANTÓ -- Boj s nožem Togakure- rjú - Luboš Pokorný

-6%
sleva

Elektronická kniha: TANTÓ -- Boj s nožem Togakure- rjú
Autor:

Boj s nožem (Tantódžucu), je jednou z disciplín Nindžucu Togakure - rjú, kterou dodnes vyučuje dr. Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejen názvy technik, které nemají ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  139 Kč 130
+
-
4,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Luboš Pokorný
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Počet stran: 148
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Boj s nožem (Tantódžucu), je jednou z disciplín Nindžucu Togakure - rjú, kterou dodnes vyučuje dr. Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejen názvy technik, které nemají nic společného s nožem, ale také názvy, které jsou základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). V knize je také zaměřeno na čs. útočný nůž UTON vz. 75 a využití bodáku.

Kniha TANTÓ byla poprvé vydána v roce 1998 a 2006. Vydání této knihy v roce 2015 bylo z důvodu velkého zájmu u čtenářů upraveno a byly přidány nové informace a texty.

Zařazeno v kategoriích
Luboš Pokorný - další tituly autora:
Budó & Ninpó Budó & Ninpó
Pokorný, Luboš
Cena: 361 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
TANTÓ Boj s nožem Togakure Rjú Luboš Pokorný Autor Luboš pokorný, držitel 15. danu (Happo Hiken) je zakladatelem organizace Bujinkan Czech Dojo, která v ČR šíří nindžucu od roku 1991. Luboš Pokorný je zároveň osobním žákem žijící japonské legendy Masaaki Hatsumiho (Soke Bujinkan Honbu Dojo), kterého pravidelně navštěvuje vJaponsku, kde si i nadále prohlubuje své znalosti. Pod jeho vedením se také studijních pobytů v Japonsku účastní i několik dalších českých studentů, jejichž cílem je další rozvoj tohoto bojového umění u nás. Tato publikace vychází v ČR již podruhé a to díky velkému zájmu čtenářů, kteří tento materiál vyhledávají díky kvalitně a věrně zpracovanému tématu. ISBN 80-86977-01-3 Luboš Pokorný Boj s nožem TANTÓ Tanto-obalka.qxp 3.2.2006 10:33 Page 1 Boj s nožem Togakure-rjú „Ve chvíli skutečného boje neexistuje velký mistr, ani instruktor, ani žák. Kasty mizí a přežívají pouze ti, kdo skutečně pochopili smysl Budó.“ Dr. Masáki Hacumi TANTÓ Boj s nožem Togakure Rjú Budžinkan Budó Taidžucu Luboš Pokorný Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 1 Togakure-rjú Vydalo nakladatelství © Miroslav Sobotka FIGHTERS PUBLICATIONS Seydlerova 2149, 158 00 Praha 5 Fotografie Ondřej B. Mach ISBN 80-86977-01-3 Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být reprodukována žádnou formou, ani elektronickým či mechanickým způsobem včetně systémů na ukládání avyhledávání informací bez souhlasu vlastníků copyrightu. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 2 Vydavatel © Luboš Pokorný e-mail: Lubos@bujinkan.cz, telefon: 603876802 fotografie: Ondřej Mach, Martin Krist autor: Luboš Pokorný Nová úprava pro e-knihy a první vydání pro e-knihy 2015 grafická úprava pro e-book: Michal Gololobov První vydání 1998. Druhé vydání 2006 ISBN: 978-80-260-8872-1 Vydavatel ani autor nezaručuje ani negarantuje, že techniky v této knize popsané budou bezpečné, nebo efektivní v jakékoli sebeobranné nebo jiné situaci. Čtenáři mohou být zraněni, pokud používají, nebo trénují popsané techniky. Aby bylo minimalizováno riziko zranění, nic z toho, co je popsáno v této knize, by nemělo být prováděno bez osobní a odborné instruktáže. Cvičení dle této knihy je tudíž na vlastní riziko a vydavatel ani autor za toto nenesou žádnou odpovědnost. Vydalo nakladatelství © Miroslav Sobotka FIGHTERS PUBLICATIONS Seydlerova 2149, 158 00 Praha 5 Fotografie Ondřej B. Mach ISBN 80-86977-01-3 Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být reprodukována žádnou formou, ani elektronickým či mechanickým způsobem včetně systémů na ukládání avyhledávání informací bez souhlasu vlastníků copyrightu. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 2 Tantó – znak pro krátký meč (nůž) s krátkým ostřím Boj s nožem 4 Obsah Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 Základy nindžucu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Tantó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Různé zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Šuriken (vrhací ostří) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Držení bó šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 Držení senban šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Varianta nože s boxerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Bodný nůž . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Držení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Devět základních bodů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Kotórjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú) . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Kamae (bojové postoje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Uke (bloky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Úhyby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Tobi (skoky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Ukemi (pády) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 1. vpravo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 2. vlevo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 3. Gjaku doprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 4. dopředu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Cuki (údery) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 San šin no Kata (forma pěti elementů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 Či element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 Sui element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Ká element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Fú element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Ku element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Torite Kata gohó (pět základních forem úchopů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Omote gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Omote gjaku cuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Ura gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Ura muša dori / Muša dori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Ganseki nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Te ódoki (únik z úchopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Katate (jednou rukou) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Rjóte (oběma rukama) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Henka – varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Henka – varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 4 Tlačný nůž Kotó-rjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotó-rjú) Sanšin no Kata (forma pěti elementů) Boj s nožem 4 Obsah Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 Základy nindžucu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Tantó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Různé zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Šuriken (vrhací ostří) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Držení bó šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 Držení senban šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Varianta nože s boxerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 Bodný nůž . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Držení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Devět základních bodů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Kotórjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú) . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Kamae (bojové postoje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Uke (bloky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Úhyby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Tobi (skoky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Ukemi (pády) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 1. vpravo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 2. vlevo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 3. Gjaku doprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 4. dopředu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Cuki (údery) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 San šin no Kata (forma pěti elementů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 Či element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 Sui element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Ká element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Fú element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Ku element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Torite Kata gohó (pět základních forem úchopů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Omote gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Omote gjaku cuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Ura gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Ura muša dori / Muša dori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Ganseki nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Te ódoki (únik z úchopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Katate (jednou rukou) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Rjóte (oběma rukama) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Henka – varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Henka – varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 4 Obsah 5 Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori (zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Mutó dori (obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5 Takamacu sensei – příběh Obsah 5 Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori (zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Mutó dori (obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5 107Takamacu sensej – příběh 107 Obsah 5 Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori (zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Mutó dori (obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5 Rozhovor142 Obsah 5 Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori (zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Mutó dori (obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5 Obsah 5 Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori (zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Mutó dori (obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5 145 Boj s nožem 6 Úvod Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú, kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci. Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel, že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem. Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku. Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění. Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho velký podíl na této knize. Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje Luboš Pokorný Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6 1998 nindžucu Togakure-rjú, , Boj s nožem 6 Úvod Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú, kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci. Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel, že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem. Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku. Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění. Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho velký podíl na této knize. Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje Luboš Pokorný Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6 Boj s nožem 6 Úvod Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú, kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci. Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel, že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem. Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku. Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění. Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho velký podíl na této knize. Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje Luboš Pokorný Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6 7 Základy nindžucu Poslední esej Tošicugu Takamacuho, 33. velmistra Togakure Rjú Nindžucu Základem všech bojových umění avojenských strategií je sebeobrana aprevence proti nebezpečí. Nindžucu je typickým příkladem dokonalé aúplné koncepce sebeobrany, ve které se nindža při tréninku boje zabývá nejen obranou svého fyzického těla, ale také svého ducha asvých myšlenek. Cesta nindži je cestou trpělivosti, vytrvalosti apřežitím všeho, co by ho mohlo zničit. Je to mnohem více než pouhé osvobozování pomocí úderů aran či přelstění nepřítele. Nindžucu je umění zvítězit. Na počátku studia jakéhokoli bojového umění se motivace opakuje. Pokračovat bez správného základu mysli může vést bojovníka kzáhubě místo krozvoji. Tato skutečnost je ale společná všem prospěšným činnostem, které lze „vyhnat“ do extrému. Medicína je zasvěcena upevňování zdraví azmenšování utrpení, apřece se při nesprávném užití léků může vymknout kontrole. Vytvoření správně vyrovnané výživy udržuje člověka vplné síle azdraví, ale přílišné pití apřejídání se je pouze jinou cestou, jak své tělo bezpečně otrávit. Vlády jsou zařízeny tak, aby dohlížely na činnost všech částí společnosti, ale stanou-li se ti, kteří určují zákony, chamtivými ahladovými po moci, stane se země předmětem zbytečné války, nepořádku, civilního aekonomického chaosu. Náboženství, které je založeno na skutečné víře, otevřené ajasné mysli aneochabující snaze nalézt všeobecné porozumění, je pro člověka inspirací aútěchou. Jakmile se však toto změní, stane se smrtící zbraní aškodí, ničí člověka manipulací sjeho důvěrou astrachem. Stejně je tomu isbojovými uměními. Umění sebeobrany, které by mělo poskytovat bojovníkovi pocit vnitřního klidu abezpečí, se vyvine ušpatných bojovníků ve zvrácené království neustálých konfliktů asoubojů, které ho mohou zničit. Jestliže znalec bojového umění upřímně usiluje opodstatu nindžucu, zbavenou jeho vlastních žádostí, tak postupem času zjistí, že základem tajemství, jak se stát nepřemožitelným, je dosažení mysli aočí boha. Bojovník, který chce zvítězit, musí být vharmonii scelkem amusí být veden intuicí ve shodě sprozřetelností nebe anestranného soudu přírody, musí následovat jasné ačisté srdce plné víry anevyhnutelnosti. Nindža má jasnozřivost, která ho úspěšně povede do bitvy, ve které bude muset zatajit sám sebe vobraně před nepřítelem. Ohromný vesmír, nádherný ve svém neosobním astudeném absolutnu, obsahuje vše, co nazýváme dobrem azlem, ataké odpovědi na všechny existující paradoxy, které vidíme kolem sebe. Sotevřenýma očima amyslí může nindža citlivě reagovat na jemně se měnící okolí tak, jak je nezbytné, apřizpůsobit se, aby na konci neexistovala věc, která by ho mohla překvapit. Tošicugu Takamacu Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 7 -rjú Boj s nožem 8 Tantó Tantó Tantó bylo nedílnou součástí nidži Togakure Rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó také používali kunoiči (nindža-žena). Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 8 Tantó bylo nedílnou součástí nindži Togakure-rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó také používali kunoiči (nindža-žena). Boj s nožem 8 Tantó Tantó Tantó bylo nedílnou součástí nidži Togakure Rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó také používali kunoiči (nindža-žena). Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 8 9 Různé zbraně Vpravo: džute, senban šuriken (vrhací) Uprostřed shora: tantó, různé bó šurikeny (vrhací) Vlevo: kjókecu šoge. Nůž pistole. Různé zbraně. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 9 Boj s nožem 10 Šuriken Vrhací ostří Pravděpodobně nejznámější charakteristickou zbraní nindžů jsou šurikeny neboli vrhací ostří. Historický nindža používal šuriken, který zahrnoval velké množství podob a tvarů akterý vycházel ze dvou základních typů. Prvním byl hira šuriken, plochý středově souměrný kus plechu sjakýmkoli množstvím rohů od tří do osmi. Dalším byl bó šuriken neboli rovné ostří sjedním nebo dvěma hroty na konci. Každý typ ostří měl svůj charakteristický způsob házení avrhání. Umění vrhání šurikenu mělo velký vliv na rozvoj vrhání nožů adalších zbraní srovným ostřím. Jednou ze specialit historického Togakure Rjú bylo použití čtyřhranného senban šurikenu. Čepel byla vržena naplocho, rotovala azasahovala cíl súčinkem pily. Čtyřhranná hvězdice měla ve středu díru, která jí dodávala vzhled diamantu abyla využitelná ina vytahování hřebu nebostahování nehtů. Šurikeny se nepoužívaly pouze na vrhání, ale byly ivhodné jako krátká skrytá zbraň využitelná vboji jako zbraň bodná ařezná. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 10 -rjú Boj s nožem 10 Šuriken Vrhací ostří Pravděpodobně nejznámější charakteristickou zbraní nindžů jsou šurikeny neboli vrhací ostří. Historický nindža používal šuriken, který zahrnoval velké množství podob a tvarů akterý vycházel ze dvou základních typů. Prvním byl hira šuriken, plochý středově souměrný kus plechu sjakýmkoli množstvím rohů od tří do osmi. Dalším byl bó šuriken neboli rovné ostří sjedním nebo dvěma hroty na konci. Každý typ ostří měl svůj charakteristický způsob házení avrhání. Umění vrhání šurikenu mělo velký vliv na rozvoj vrhání nožů adalších zbraní srovným ostřím. Jednou ze specialit historického Togakure Rjú bylo použití čtyřhranného senban šurikenu. Čepel byla vržena naplocho, rotovala azasahovala cíl súčinkem pily. Čtyřhranná hvězdice měla ve středu díru, která jí dodávala vzhled diamantu abyla využitelná ina vytahování hřebu nebostahování nehtů. Šurikeny se nepoužívaly pouze na vrhání, ale byly ivhodné jako krátká skrytá zbraň využitelná vboji jako zbraň bodná ařezná. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 10 Držení bó šurikenu 11 Držení bó šurikenu Rovné ostří Držení šurikenu při házení. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 11 Boj s nožem 12 Obránce stojí vpřirozeném postoji avlevé ruce drží skrytě senban šuriken. Varianta držení senban šurikenu při technice. Držení senban šurikenu Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 12 Boj s nožem 12 Obránce stojí vpřirozeném postoji avlevé ruce drží skrytě senban šuriken. Varianta držení senban šurikenu při technice. Držení senban šurikenu Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 12 Držení senban šurikenu 13 Při výpadu útočníka obránce provede pravou nohou krok dopředu asoučasně provede levou rukou blokovací úder (hrotem šurikenu) na útočníkovo levé zápěstí alevým loktem blokuje útočníkovu pravou paži. Levou nohou provede krok dozadu ahrotem šurikenu řez podél paže. Poté provede krok doleva azároveň hrotem šurikenu udeří do brady. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 13 Boj s nožem 14 Držení – varianta. Varianta nože s boxerem Bojový nůž, bodný nůž a boxer. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 14 tlačný nůž a boxer. Boj s nožem 14 Držení – varianta. Varianta nože s boxerem Bojový nůž, bodný nůž a boxer. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 14 Varianta nože s boxerem 15 Vpozici Gedan no Kamae držíme nůž vpravé ruce aboxer vlevé. Náhled. Při výpadu útočníka provedeme levou nohou krok dopředu a provedeme levý úder do útočníkova pravého zápěstí a pravou rukou bodneme nůž do útočníka. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 15 Boj s nožem 16 Skryté držení nože. Nůž vystrčíme mezi prsty. Bodný nůž Varianta držení bodného nože. Tato zbraň může být využita také jako vrhací. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 16 Tlačný nůž tlačného nože. Boj s nožem 16 Skryté držení nože. Nůž vystrčíme mezi prsty. Bodný nůž Varianta držení bodného nože. Tato zbraň může být využita také jako vrhací. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 16 Bodný nůž 17 Stojíme vpřirozeném postoji anůž držíme skrytě. Současně spohybem vpřed vystrčíme nůž aprovedeme úder. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 17 Tlačný nůž Boj s nožem 18 Špičkou k útočníkovi. Ostřím dovnitř. Ostřím ven. Držení nože Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 18 Boj s nožem 18 Špičkou k útočníkovi. Ostřím dovnitř. Ostřím ven. Držení nože Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 18 Devět základních bodů 19 Devět základních bodů 1.Jakákoli zbraň, kterou držíte vruce, neznamená nic. Především musíte praktikovat techniky těla. 2.Udržujte neustále respekt před jakoukoli zbraní adodržujte správnou vzdálenost (Mae). 3.Vítězství spočívá ve vzdálenosti ave správném načasování. 4.Nůž pro využití vboji by měl být tmavý abarva matová, nikoli lesklá. 5.Na tréninku procvičujte techniky secvičným nožem, jako je dřevěný či plastový. Pouze tak můžete procvičit astudovat techniky aporozumět jim. To platí ipro pistole aostatní zbraně. 6.Veškeré techniky vycházejí zboku apohybů celého těla. Nespoléhejte na sílu, ale využijte také váhu apohyb celého těla. 7.Pohyby se zbraní provádějte tak, aby byly vsouladu spohybem těla. Zbraň tak splývá stělem aztrácí se zkontroly vidění. 8.Při sekání provádějte pohyb, jako když chcete házet. Pohyb ruky je uvolněný, švihový, nůž držíme pevně, zápěstí je pevné. 9.Při seku využívejte konec čepele. Nepoužívejte celou její plochu. Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 19 Boj s nožem 20 Kotórjú Hacuden Tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 20 Boj s nožem 20 Kotórjú Hacuden Tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 20 Kotó-rjú Hacuden Tajemství vitálních bodů stylu Kotó-rjú


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist