načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: TANTÓ -- Boj s nožem Togakure- rjú - Luboš Pokorný

TANTÓ -- Boj s nožem  Togakure- rjú

Elektronická kniha: TANTÓ -- Boj s nožem Togakure- rjú
Autor:

Boj s nožem (Tantódžucu), je jednou z disciplín Nindžucu Togakure - rjú, kterou dodnes vyučuje dr. Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejen názvy technik, které nemají ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  139
+
-
4,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Luboš Pokorný
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 148
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Boj s nožem (Tantódžucu), je jednou z disciplín Nindžucu Togakure - rjú, kterou dodnes vyučuje dr. Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde nejen názvy technik, které nemají nic společného s nožem, ale také názvy, které jsou základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). V knize je také zaměřeno na čs. útočný nůž UTON vz. 75 a využití bodáku.

Kniha TANTÓ byla poprvé vydána v roce 1998 a 2006. Vydání této knihy v roce 2015 bylo z důvodu velkého zájmu u čtenářů upraveno a byly přidány nové informace a texty.

Zařazeno v kategoriích
Luboš Pokorný - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TANTÓ

Boj s nožem Togakure Rjú

Luboš Pokorný

Autor Luboš pokorný, držitel 15. danu (Happo Hiken) je zakladatelem

organizace Bujinkan Czech Dojo, která v ČR šíří nindžucu od roku 1991.

Luboš Pokorný je zároveň osobním žákem žijící japonské legendy Masaaki

Hatsumiho (Soke Bujinkan Honbu Dojo), kterého pravidelně navštěvuje

vJaponsku, kde si i nadále prohlubuje své znalosti. Pod jeho vedením se

také studijních pobytů v Japonsku účastní i několik dalších českých

studentů, jejichž cílem je další rozvoj tohoto bojového umění u nás.

Tato publikace vychází v ČR již podruhé a to díky velkému zájmu čtenářů,

kteří tento materiál vyhledávají díky kvalitně a věrně zpracovanému tématu.

ISBN 80-86977-01-3

Luboš Pokorný

Boj s nožem

TANTÓ

Tanto-obalka.qxp 3.2.2006 10:33 Page 1

Boj s nožem Togakure-rjú


„Ve chvíli skutečného boje

neexistuje velký mistr,

ani instruktor, ani žák.

Kasty mizí a přežívají pouze ti,

kdo skutečně pochopili smysl Budó.“

Dr. Masáki Hacumi


TANTÓ

Boj s nožem

Togakure Rjú

Budžinkan Budó Taidžucu

Luboš Pokorný

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 1

Togakure-rjú


Vydalo nakladatelství

© Miroslav Sobotka

FIGHTERS PUBLICATIONS

Seydlerova 2149,

158 00 Praha 5

Fotografie

Ondřej B. Mach

ISBN 80-86977-01-3

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být reprodukována žádnou formou, ani

elektronickým či mechanickým způsobem včetně systémů na ukládání avyhledávání informací bez

souhlasu vlastníků copyrightu.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 2

Vydavatel

© Luboš Pokorný

e-mail: Lubos@bujinkan.cz,

telefon: 603876802

fotografie: Ondřej Mach, Martin Krist

autor: Luboš Pokorný

Nová úprava pro e-knihy a první vydání pro e-knihy 2015

grafická úprava pro e-book: Michal Gololobov

První vydání 1998. Druhé vydání 2006

ISBN: 978-80-260-8872-1

Vydavatel ani autor nezaručuje ani negarantuje, že techniky v této knize

popsané budou bezpečné, nebo efektivní v jakékoli sebeobranné nebo jiné

situaci. Čtenáři mohou být zraněni, pokud používají, nebo trénují popsané

techniky. Aby bylo minimalizováno riziko zranění, nic z toho, co je popsáno

v této knize, by nemělo být prováděno bez osobní a odborné instruktáže.

Cvičení dle této knihy je tudíž na vlastní riziko a vydavatel ani autor za toto

nenesou žádnou odpovědnost.


Vydalo nakladatelství

© Miroslav Sobotka

FIGHTERS PUBLICATIONS

Seydlerova 2149,

158 00 Praha 5

Fotografie

Ondřej B. Mach

ISBN 80-86977-01-3

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být reprodukována žádnou formou, ani

elektronickým či mechanickým způsobem včetně systémů na ukládání avyhledávání informací bez

souhlasu vlastníků copyrightu.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 2

Tantó – znak pro krátký meč (nůž)

s krátkým ostřím


Boj s nožem

4

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6

Základy nindžucu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

Tantó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

Různé zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9

Šuriken (vrhací ostří) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Držení bó šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

Držení senban šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Varianta nože s boxerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Bodný nůž . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Držení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Devět základních bodů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Kotórjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú) . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Kamae (bojové postoje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Uke (bloky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Úhyby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Tobi (skoky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Ukemi (pády) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38

1. vpravo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2. vlevo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3. Gjaku doprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

4. dopředu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Cuki (údery) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 San šin no Kata (forma pěti elementů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47

Či element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Sui element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Ká element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Fú element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Ku element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Torite Kata gohó (pět základních forem úchopů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

Omote gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

Omote gjaku cuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Ura gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Ura muša dori / Muša dori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Ganseki nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Te ódoki (únik z úchopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61

Katate (jednou rukou) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Rjóte (oběma rukama) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Henka – varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

Henka – varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 4

Tlačný nůž

Kotó-rjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotó-rjú)

Sanšin no Kata (forma pěti elementů)


Boj s nožem

4

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6

Základy nindžucu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

Tantó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

Různé zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9

Šuriken (vrhací ostří) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Držení bó šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

Držení senban šurikenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Varianta nože s boxerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

Bodný nůž . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

Držení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

Devět základních bodů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

Kotórjú Hacuden (tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú) . . . . . . . . . . . . . . . . .20

Trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

Kamae (bojové postoje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

Uke (bloky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28

Úhyby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30

Tobi (skoky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34

Ukemi (pády) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38

1. vpravo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2. vlevo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3. Gjaku doprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

4. dopředu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Cuki (údery) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44

San šin no Kata (forma pěti elementů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47

Či element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Sui element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Ká element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Fú element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Ku element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Torite Kata gohó (pět základních forem úchopů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

Omote gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

Omote gjaku cuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Ura gjaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Ura muša dori / Muša dori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Ganseki nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

Te ódoki (únik z úchopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61

Katate (jednou rukou) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Rjóte (oběma rukama) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Henka – varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

Henka – varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 4

Obsah

5

Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori

(zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Mutó dori

(obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116

Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5

Takamacu sensei – příběh

Obsah

5

Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori

(zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Mutó dori

(obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116

Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5

107Takamacu sensej – příběh 107

Obsah

5

Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori

(zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Mutó dori

(obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116

Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143

Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5

Rozhovor 142

Obsah

5

Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73

Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81

Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

Itami dori

(zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

Mutó dori

(obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116

Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143

Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5

Obsah

5

Tai ódoki (únik ze sevření těla zezadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

Přes ruce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Za hlavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Take ori (ohnutí zápěstí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

Omote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Ura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Omote oni kudaki (vnější páka na loket) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Nage (přehozy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

Gjaku nage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Ósoto gake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Henka – varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Šime (škrcení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Keri ni taište (obrana proti kopu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Itami dori

(zneškodnění útočníka s využitím tlaků na kjúšó) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Mutó dori

(obrana beze zbraně proti ozbrojenému útočníkovi) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Varianta 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Varianta 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Varianta 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Varianta 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Varianta 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Henka – varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Techniky pocitů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

Technika 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Technika 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Technika 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 UTON (čs. útočný nůž vz. 75) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116

Nošení nože . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Varianta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bodák (samopal s bodákem vz. 58) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Slovníček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Sanmjaku – Denšó (svitek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 5

145


Boj s nožem

6

Úvod

Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan

Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají

podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú,

kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde

nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou

základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem

neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují

vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát

jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle

prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu

právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci.

Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale

pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí

neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou

pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel,

že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme

pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem.

Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku.

Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá

přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize

systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění.

Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho

velký podíl na této knize.

Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje

Luboš Pokorný

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6

1998

nindžucu Togakure-rjú,

,

Boj s nožem

6

Úvod

Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan

Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají

podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú,

kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde

nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou

základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem

neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují

vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát

jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle

prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu

právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci.

Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale

pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí

neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou

pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel,

že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme

pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem.

Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku.

Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá

přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize

systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění.

Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho

velký podíl na této knize.

Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje

Luboš Pokorný

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6


Boj s nožem

6

Úvod

Tato kniha byla původně zamýšlena pouze pro studenty, kteří studují Budžinkan

Budó. Pak jsem ale usoudil, že by bylo dobré s ní seznámit iostatní, kteří se zabývají

podobnou problematikou. Tantódžucu je jednou zdisciplín Nindžucu Togakure Rjú,

kterou dodnes vyučuje dr.Masáki Hacumi, 34. velmistr této školy. Najdete zde

nejennázvy technik které nemají nic společného snožem, ale také názvy, které jsou

základem taidžucu (bojové umění beze zbraně). Nejen že některé techniky s nožem

neexistují, ale také jsem chtěl, aby student viděl smysl technik, které se vyučují

vNinpó Taidžucu již několik století. Rád bych upozornil, že tyto techniky nesmíte brát

jako základy, ale pouze jako varianty, které se provádějí pokaždé jinak. A také podle

prostředí, ve kterém se nacházíte. Tento volný systém se stále vyučuje vnindžucu

právě proto, aby se bojovník mohl přizpůsobit jakékoli situaci.

Jsem si vědom, že této knize budou spíše rozumět studenti Budžinkanu, ale

pokud budou techniky studovat ostatní, najdou i oni jejich smysl. Techniky se musí

neustále procvičovat, abyste pochopili jejich význam. Sóke Hacumi mi jednou

pověděl: „Každou techniku musíš trénovat deset let, abys ji pochopil.“ Tím nemyslel,

že se ponoříme na deset let do základních technik, ale naznačoval, že budeme

pokračovat ve studiu inadále sotevřeným srdcem.

Vknize jsem se také zaměřil na čs. útočný nůž UTON vz. 75 avyužití bodáku.

Nechci tím nikomu vštěpovat, že to je to nejlepší, ale pouze ukázat, jak se dá

přizpůsobit těmto zbraním. Také bych všem rád vzkázal, aby nehledali vtéto knize

systém. Najdete zde pouze náhled na studium bojového umění.

Na závěr bych rád poděkoval svému učiteli sókemu Hacumimu za jeho

velký podíl na této knize.

Hodně úspěchů ve vašem studiu aživotě přeje

Luboš Pokorný

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 6

7

Základy

nindžucu

Poslední esej Tošicugu Takamacuho, 33. velmistra Togakure Rjú

Nindžucu

Základem všech bojových umění avojenských strategií je sebeobrana aprevence proti

nebezpečí. Nindžucu je typickým příkladem dokonalé aúplné koncepce sebeobrany, ve

které se nindža při tréninku boje zabývá nejen obranou svého fyzického těla, ale také

svého ducha asvých myšlenek. Cesta nindži je cestou trpělivosti, vytrvalosti apřežitím

všeho, co by ho mohlo zničit. Je to mnohem více než pouhé osvobozování pomocí úderů

aran či přelstění nepřítele. Nindžucu je umění zvítězit.

Na počátku studia jakéhokoli bojového umění se motivace opakuje. Pokračovat

bez správného základu mysli může vést bojovníka kzáhubě místo krozvoji. Tato

skutečnost je ale společná všem prospěšným činnostem, které lze „vyhnat“ do

extrému. Medicína je zasvěcena upevňování zdraví azmenšování utrpení, apřece se

při nesprávném užití léků může vymknout kontrole. Vytvoření správně vyrovnané

výživy udržuje člověka vplné síle azdraví, ale přílišné pití apřejídání se je pouze jinou

cestou, jak své tělo bezpečně otrávit. Vlády jsou zařízeny tak, aby dohlížely na

činnost všech částí společnosti, ale stanou-li se ti, kteří určují zákony, chamtivými

ahladovými po moci, stane se země předmětem zbytečné války, nepořádku, civilního

aekonomického chaosu. Náboženství, které je založeno na skutečné víře, otevřené

ajasné mysli aneochabující snaze nalézt všeobecné porozumění, je pro člověka

inspirací aútěchou. Jakmile se však toto změní, stane se smrtící zbraní aškodí, ničí

člověka manipulací sjeho důvěrou astrachem. Stejně je tomu isbojovými uměními.

Umění sebeobrany, které by mělo poskytovat bojovníkovi pocit vnitřního klidu

abezpečí, se vyvine ušpatných bojovníků ve zvrácené království neustálých konfliktů

asoubojů, které ho mohou zničit.

Jestliže znalec bojového umění upřímně usiluje opodstatu nindžucu, zbavenou

jeho vlastních žádostí, tak postupem času zjistí, že základem tajemství, jak se stát

nepřemožitelným, je dosažení mysli aočí boha.

Bojovník, který chce zvítězit, musí být vharmonii scelkem amusí být veden intuicí

ve shodě sprozřetelností nebe anestranného soudu přírody, musí následovat jasné

ačisté srdce plné víry anevyhnutelnosti. Nindža má jasnozřivost, která ho úspěšně

povede do bitvy, ve které bude muset zatajit sám sebe vobraně před nepřítelem.

Ohromný vesmír, nádherný ve svém neosobním astudeném absolutnu, obsahuje

vše, co nazýváme dobrem azlem, ataké odpovědi na všechny existující paradoxy,

které vidíme kolem sebe. Sotevřenýma očima amyslí může nindža citlivě reagovat

na jemně se měnící okolí tak, jak je nezbytné, apřizpůsobit se, aby na konci

neexistovala věc, která by ho mohla překvapit.

Tošicugu Takamacu

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 7

-rjú


Boj s nožem

8

Tantó

Tantó

Tantó bylo nedílnou součástí nidži Togakure Rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó

také používali kunoiči (nindža-žena).

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 8

Tantó bylo nedílnou součástí nindži Togakure-rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó

také používali kunoiči (nindža-žena).


Boj s nožem

8

Tantó

Tantó

Tantó bylo nedílnou součástí nidži Togakure Rjú jako skrytá krátká zbraň. Tantó

také používali kunoiči (nindža-žena).

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 8

9

Různé zbraně

Vpravo: džute, senban šuriken (vrhací)

Uprostřed shora: tantó, různé bó šurikeny (vrhací)

Vlevo: kjókecu šoge.

Nůž pistole. Různé zbraně.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 9


Boj s nožem

10

Šuriken

Vrhací ostří

Pravděpodobně nejznámější charakteristickou zbraní nindžů jsou šurikeny neboli

vrhací ostří. Historický nindža používal šuriken, který zahrnoval velké množství podob

a tvarů akterý vycházel ze dvou základních typů. Prvním byl hira šuriken, plochý

středově souměrný kus plechu sjakýmkoli množstvím rohů od tří do osmi. Dalším

byl bó šuriken neboli rovné ostří sjedním nebo dvěma hroty na konci. Každý typ ostří

měl svůj charakteristický způsob házení avrhání. Umění vrhání šurikenu mělo velký

vliv na rozvoj vrhání nožů adalších zbraní srovným ostřím. Jednou ze specialit

historického Togakure Rjú bylo použití čtyřhranného senban šurikenu. Čepel byla

vržena naplocho, rotovala azasahovala cíl súčinkem pily. Čtyřhranná hvězdice měla

ve středu díru, která jí dodávala vzhled diamantu abyla využitelná ina vytahování

hřebu nebostahování nehtů.

Šurikeny se nepoužívaly pouze na vrhání, ale byly ivhodné jako krátká skrytá

zbraň využitelná vboji jako zbraň bodná ařezná.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 10

-rjú


Boj s nožem

10

Šuriken

Vrhací ostří

Pravděpodobně nejznámější charakteristickou zbraní nindžů jsou šurikeny neboli

vrhací ostří. Historický nindža používal šuriken, který zahrnoval velké množství podob

a tvarů akterý vycházel ze dvou základních typů. Prvním byl hira šuriken, plochý

středově souměrný kus plechu sjakýmkoli množstvím rohů od tří do osmi. Dalším

byl bó šuriken neboli rovné ostří sjedním nebo dvěma hroty na konci. Každý typ ostří

měl svůj charakteristický způsob házení avrhání. Umění vrhání šurikenu mělo velký

vliv na rozvoj vrhání nožů adalších zbraní srovným ostřím. Jednou ze specialit

historického Togakure Rjú bylo použití čtyřhranného senban šurikenu. Čepel byla

vržena naplocho, rotovala azasahovala cíl súčinkem pily. Čtyřhranná hvězdice měla

ve středu díru, která jí dodávala vzhled diamantu abyla využitelná ina vytahování

hřebu nebostahování nehtů.

Šurikeny se nepoužívaly pouze na vrhání, ale byly ivhodné jako krátká skrytá

zbraň využitelná vboji jako zbraň bodná ařezná.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 10

Držení bó šurikenu

11

Držení

bó šurikenu

Rovné ostří

Držení šurikenu při házení.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 11


Boj s nožem

12

Obránce stojí

vpřirozeném

postoji avlevé

ruce drží skrytě

senban šuriken.

Varianta držení senban

šurikenu při technice.

Držení senban

šurikenu

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 12


Boj s nožem

12

Obránce stojí

vpřirozeném

postoji avlevé

ruce drží skrytě

senban šuriken.

Varianta držení senban

šurikenu při technice.

Držení senban

šurikenu

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 12

Držení senban šurikenu

13

Při výpadu útočníka

obránce provede

pravou nohou krok

dopředu asoučasně

provede levou rukou

blokovací úder (hrotem

šurikenu) na

útočníkovo levé zápěstí

alevým loktem blokuje

útočníkovu pravou paži.

Levou nohou provede

krok dozadu ahrotem

šurikenu řez podél

paže.

Poté provede krok

doleva azároveň

hrotem šurikenu udeří

do brady.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 13


Boj s nožem

14

Držení

– varianta.

Varianta nože s boxerem

Bojový nůž, bodný nůž a boxer.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 14

tlačný nůž a boxer.


Boj s nožem

14

Držení

– varianta.

Varianta nože s boxerem

Bojový nůž, bodný nůž a boxer.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 14

Varianta nože s boxerem

15

Vpozici Gedan no Kamae

držíme nůž vpravé ruce

aboxer vlevé.

Náhled.

Při výpadu útočníka provedeme levou

nohou krok dopředu a provedeme levý

úder do útočníkova pravého zápěstí

a pravou rukou bodneme nůž do

útočníka.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 15


Boj s nožem

16

Skryté držení nože.

Nůž vystrčíme

mezi prsty.

Bodný nůž

Varianta držení bodného nože.

Tato zbraň může být využita také jako

vrhací.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 16

Tlačný nůž

tlačného nože.


Boj s nožem

16

Skryté držení nože.

Nůž vystrčíme

mezi prsty.

Bodný nůž

Varianta držení bodného nože.

Tato zbraň může být využita také jako

vrhací.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 16

Bodný nůž

17

Stojíme vpřirozeném

postoji anůž držíme

skrytě.

Současně spohybem

vpřed vystrčíme nůž

aprovedeme úder.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 17

Tlačný nůž


Boj s nožem

18

Špičkou

k útočníkovi.

Ostřím dovnitř.

Ostřím ven.

Držení nože

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 18


Boj s nožem

18

Špičkou

k útočníkovi.

Ostřím dovnitř.

Ostřím ven.

Držení nože

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 18

Devět základních bodů

19

Devět

základních bodů

1.Jakákoli zbraň, kterou držíte vruce, neznamená nic. Především musíte

praktikovat techniky těla. 2.Udržujte neustále respekt před jakoukoli zbraní adodržujte správnou vzdálenost

(Mae). 3.Vítězství spočívá ve vzdálenosti ave správném načasování. 4.Nůž pro využití vboji by měl být tmavý abarva matová, nikoli lesklá. 5.Na tréninku procvičujte techniky secvičným nožem, jako je dřevěný či plastový.

Pouze tak můžete procvičit astudovat techniky aporozumět jim. To platí ipro

pistole aostatní zbraně. 6.Veškeré techniky vycházejí zboku apohybů celého těla. Nespoléhejte na sílu, ale

využijte také váhu apohyb celého těla. 7.Pohyby se zbraní provádějte tak, aby byly vsouladu spohybem těla. Zbraň tak

splývá stělem aztrácí se zkontroly vidění. 8.Při sekání provádějte pohyb, jako když chcete házet. Pohyb ruky je uvolněný,

švihový, nůž držíme pevně, zápěstí je pevné. 9.Při seku využívejte konec čepele. Nepoužívejte celou její plochu.

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 19


Boj s nožem

20

Kotórjú Hacuden

Tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 20

Boj s nožem

20

Kotórjú Hacuden

Tajemství vitálních bodů stylu Kotórjú

Tanto 6.qxp 3.2.2006 8:56 Page 20

Kotó-rjú Hacuden

Tajemství vitálních bodů stylu Kotó-rjú




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist