načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Světlo a osvětlení -- v digitální fotografii - Miroslav Myška

Světlo a osvětlení -- v digitální fotografii
-15%
sleva

Kniha: Světlo a osvětlení -- v digitální fotografii
Autor:

Chcete pokročit ve svých fotografi ckých schopnostech a technice? Toužíte ovládnout světelné podmínky tak, aby vás žádná situace nepřekvapila? Zkušený fotograf a pedagog Institutu ... (celý popis)


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2008-04-07
Počet stran: 160
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: 159 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025120019
EAN: 9788025120019
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Praktická příručka se věnuje funkci světla ve fotografii a povaze různých druhů světla, jeho prostorovému šíření či barevné teplotě a využití světla v konkrétních situacích. Radí jak rozeznávat různé druhy světla a měřit je, jak využít světlo v konkrétních situacích, např. v krajině za různých období, jak fotografovat za každého počasí - v mlze, bouři či při západu slunce, jak používat blesk a fotit v interiéru koncerty, oslavy či svatby, jak správně zvolit a použít filtry v barevné i černobílé fotografii, jak v ateliéru správně nasvítit a fotit akty, portréty, zátiší, jak využít pokročilé fotografické techniky, např. Low-Key či High-Key, jak světlem modelovat tvář člověka, architekturu či vyjádřit pohyb, jak používat formát RAW a těžit z jeho výhod.

Popis nakladatele

Chcete pokročit ve svých fotografi ckých schopnostech a technice? Toužíte ovládnout světelné podmínky tak, aby vás žádná situace nepřekvapila? Zkušený fotograf a pedagog Institutu tvůrčí fotografi e se v knize věnuje povaze různých druhů světla, jeho prostorovému šíření či barevné teplotě a využití světla v konkrétních situacích, do nichž se fotograf může dostat. Nejenom, že vás již nepřekvapí žádné světelné podmínky, ale naučíte se světlo využít ve svůj prospěch v jakémkoli prostředí. Navíc se seznámíte s technikami tvůrčího využití světla tak, jak to umí profesionálové. S knihou se naučíte: - Rozeznávat různé druhy světla a měřit je - Využít světlo v konkrétních situacích, např. v krajině za různých období - Fotografovat za každého počasí – v mlze, bouři či při západu slunce - Používat blesk a fotit v interiéru koncerty, oslavy či svatby - Správně zvolit a použít fi ltry v barevné i černobílé fotografi i - V ateliéru správně nasvítit a fotit akty, portréty, zátiší - Využít pokročilé fotografi cké techniky, např. Low-Key či High-Key - Světlem modelovat tvář člověka, architekturu či vyjádřit pohyb - Používat formát RAW a těžit z jeho výhod Výklad doplňuje množství výjimečných fotografi í předních českých fotografů, které se stanou inspirací pro vaši vlastní tvorbu. O autorovi: Miroslav Myška pracuje jako reklamní fotograf a je členem Asociace fotografů ČR. Od roku 1990 vyučuje na Institutu tvůrčí fotografi e Slezké univerzity v Opavě, kde mj. učí i principy osvětlení, práci s elektronickými blesky a vede ateliérová cvičení. Představil se na více než dvaceti samostatných výstavách a desítkách skupinových výstav u nás i v zahraničí. Jeho fotografi e jsou zastoupeny například ve sbírkách Modern Art v San Franciscu, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a Moravské galerie v Brně. Je autorem několika článků (např. v časopisu DIGIfoto) a úspěšných knih (např. Fotografujeme krajinu).

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Myška Peliška a myška Dobříška Myška Peliška a myška Dobříška
Durková Milena
Cena: 88 Kč
Miroslav Myška Miroslav Myška
Myška Miroslav
Cena: 347 Kč
333 tipů a triků pro digitální fotografii 333 tipů a triků pro digitální fotografii
Myška Miroslav
Cena: 168 Kč
Veřejné osvětlení Veřejné osvětlení
Fischer Petr
Cena: 109 Kč
Myška a pohádková polívka Myška a pohádková polívka
Lobel Arnold
Cena: 150 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Vícenásobná expozice různými druhy světla. Foto: Jan Pohribný


DRUHY SVĚTLA


Při fotografi cké praxi se setkáme většinou s přírodním světlem, ranním, denním, večerním, nočním. Je nejpřirozenější a máme s ním nejmenší problémy. Snad jen ráno a večer

musíme brát ohled na sníženou barevnou teplotu. Brzy ovšem

zjistíme, že pouze s přírodním světlem nevystačíme, chceme si

světlo ovlivňovat, poručit mu. Dostáváme se k využití umělého

světla. Nejčastější a zároveň nejjednodušší je používání blesku. Jeden máme většinou vestavěný ve fotoaparátu. Lepších

výsledků dosáhneme se silnějším externím bleskem, nejlépe

systémovým. To je blesk od stejného výrobce, přímo určený

pro náš fotoaparát, bohužel výrobci se snaží s každým novým

digitálním modelem dodat i nový blesk a ten starší (stačí 2

roky) můžeme vyhodit.

Samozřejmě jednotlivých zdrojů přírodního i umělého

světla je více a mají různý charakter.

Poznámka: V barevné fotografi i rozlišujeme světlo denní aumělé, každé má jinou barevnou teplotu a není vhodné je míchat. Obrázek 2.1 | Krajina v odpoledním světle nepotřebuje další barevné úpravy. ISO 100, 1/125, f 11.

Světlo a osvětlení v digitální fotografi i

Druhy světla

20


Přírodní světlo

Je nejčastěji využívaný zdroj. Má různou intenzitu danoudenní dobou a množstvím mraků, smogu, mlhy. Jeho intenzitu

snižují i další překážky jako stromy, stíny hor, přírodníchpřekážek, domů. Přírodní světlo využíváme i v interiéru od oken,

světlíků a prosklených částí. V extrémních případech, jako je

ráno a večer, silně zatažená obloha, silný stín, musíme hlídat

barevnou teplotu.

Denní světlo

Jedná se o ideální světlo – v létě od 9. do zhruba 17. hodiny,

kdy má barevnou teplotu kolem 5 000 až 5 500 °K – které je

ovlivněno pouze malou oblačností. Při větší nižší oblačnosti již

dochází k barevnému posunu lehce pod 5 000 °K. Barvyztrácí svoji jasnou podobu u digitálních fotoaparátů, nastavujeme

symbol mraky, případně snižujeme na 5 000 °K. Pokudpracujeme v RAWu je změna lehce srovnatelná posunem barevné

teploty při převodu RAWu na tif apod.

Ranní a večerní světlo

Toto světlo má červený nádech, nejedná se pouze o červánky na obloze, ale všechny objekty jsou osvíceny světlem mezi

3 000 až 4 800 °K. U fi lmu odstraníme rozdíl použitím fi ltru

Skylide, ten můžeme použít i u digitálu. Lepší je nastavení

nižší barevné teploty přímo v soft waru, odstraníme tím jedno

sklíčko navíc, které ubírá kvalitu ostrosti. U digitálu senáhledem přesvědčíme o správné volbě.

Mnohdy může změna barevnosti vyhovovat našemu tvůrčímu záměru a ponecháme červené paprsky, ať ukáží, co

dokážou. Problém nastává s měřením expozice. V žádném

případě neměříme oblohu ani tmavou krajinu, volíme střed.

Klást důraz můžeme na tmavší a červenější oblohu nebo na

čitelnější fotografovaný objekt. Pokud chceme zachytitčervenou barvu oblohy musíme podexponovat nejméně o 2 clonová

čísla. Nejlepší výsledek dostaneme v manuálním režimu (M).

Podrobněji probereme západy a východy ve zvláštní kapitole.

Obrázek 2.2 | Západ slunce je doplněn stafáží dětí u moře vpopředí. Nikon, fi lm Fuji 100, 1/125, f 11.

Noční světlo

To je především světlo měsíce, hvězdy jsou pouze tvůrčím

doplňkem, které svým jasem nemají prakticky pro běžnoufotografi i význam. Expozice se mnohonásobně prodlužuje,exponovat můžeme desítky minut. Výsledkem jsou fotografi e obdobné

denním, případně zcela nevšední. Díky délce expozice mořské

Přírodní světlo

21


vlny opticky mění svůj charakter, a stávají se tím i nezvyklou

zajímavou tmavou beztvarou hmotou. Ve městech většinou

dochází ke kombinaci přírodního nočního světla s umělým.

Umělé světlo

Ohně, svíčky, louče jsou nejstaršími nositeli umělého světla. Jejich intenzita je relativně malá, při 800 nebo 1 600 ISO

můžeme i u ohně pořídit zajímavé fotografi e. Nemusíme jen

využívat zobrazující se plameny, můžeme fotografovat portréty

s ohněm v druhém plánu obrazu.

Baterky nejčastěji slouží jako doplněk stávajícíhosvětla. Čelovka na hlavě postavy v jeskyni zajímavě zdůrazní

fotografovanou osobu. Baterkou můžeme v noci kreslit,

případně dosvicovat objekty. Zvláště halogenová ruční

baterka mívá zajímavý výkon a hlavně barevně stálé světlo

kolem 3 200 °K.

Žárovky

Jsou nejčastějším umělým světlem v okolí. Mají teplotu mezi

2 800 až 3 000 °K. S touto barevnou teplotou musíme přifotografování čítat a nastavit ji na foťáku buď symbolem, nebopřímo stupni K. Pokud zvolíme mírně teplejší odstín (nejlépe při

převodu RAWu), bude světlo přirozenější. Obrázek 2.3 | Obdobně jako svíčka se chová i petrolejová lampa. Kompakt Lumix LX2, automatika, čas cca 1 sekunda.

Obrázek 2.4 | Foto Jan Pohribný, Obraz žhavé současnosti. Během

několikaminutové expozice za stmívání je kámen balancující

v řece osvětlen příručním bleskem a tužkovou baterkou jenakreslen tvar spirály – symbolu života.

Světlo a osvětlení v digitální fotografi i22

Druhy světla


Halogeny

V tomto případě jsou míněna větší halogenová světla, kterými

osvětlujeme scénu. Můžeme je použít v našem improvizovaném ateliéru. Koupit si můžeme průmyslově využitelná světla

domovní apod. Ceny jsou od 300 Kč výše, stačí si upravit jejich

držáky, můžeme k nim připevnit deštník. Profesionálníhalogenové lampy pro fotografi cké účely jsou vybaveny nástavci,

ale jejich cena se pohybuje od 5 000 Kč výše. Všechnyhalogenové lampy mají teplotu od 3 200 do 3 400 °K.

Zářivky

Jsou nejméně vhodné světlo pro fotografování. Zvláště pokud

se v místnosti míchá světlo modrých zářivek se zelenými či

růžovými. Velmi špatně se barevný závoj odfi ltrovává.Nastavíme si symbol zářivek, dokonalejší je ruční nastavení bílé.

Výbojky

Používají se na stavbách a ve velkých průmyslových halách.

Mají velkou intenzitu světla, barevná teplota je mezihalogenkou a zářivkou. Při denním světle jdou do zelena. Opět jenejlepší ruční nastavení bílé. Při náběhu po rozsvícení majíteplejší světlo a jsou lépe použitelné ve spojení s denním světlem.

Poznámka: Systémové blesky umožňují odpalování dalších

blesků (i 3 skupiny blesků), které řídí i se zvolenou automatikou. Případně odpálí jakýkoli blesk, který má fotobuňku.

Blesky

Známe ty pevně montované do fotoaparátu. Přídavné, které

nasuneme do sáněk fotoaparátu. Z přídavných nebo ručních

blesků jsou pro vážnější práci nejlepší systémové blesky. Ty Obrázek 2.5 | Bleskové světlo v ateliéru dětem nevadí, přijde jim zcela přirozené, že dělá blik. Nikon 70, ateliérové blesky, ISO 200, čas 1/125, f 19.

Umělé světlo

23


Obrázek 2.6 | Rudické propadání, exponováno dvěma výbojkovými blesky, odpáleno manuálně. Foto Marek Audy, Kašna.

Světlo a osvětlení v digitální fotografi i24

Druhy světla


pracují spolu s automatikou přístroje. Většinou jsou od stej

ného výrobce a často se mění model od modelu fotoaparátu.

Systémové blesky většinou můžeme sdružovat a používat je

v sestavě více hlav na stativech. I Sigma Metz vyrábí blesky,

které pracují jako systémové s naším přístrojem.

Ateliérové blesky

Jsou dvojího typu. Jedny mají samostatné napájení, konden

sory a automatiku v hlavě blesku. Na hlavu blesku se dodává

řada nástavců, které dávají různé druhy světla. Druhou vari

antou ateliérových blesků je generátor pro tři až čtyři externí

hlavy. Na něm nastavujeme výkon jednotlivých blesků, jejich

vzájemné poměry apod. Vlastní hlava je lehčí. Tato sestava je

dražší variantou, mnohdy více oblíbenou profesionály.Nástav

ce jsou totožné jako u první varianty. Barevná teplota jeshod

ná s denním světlem tedy 5 500 °K.

Hořčíkový blesk

Používá se na fotografování od 19. století jako silné zábleskové

světlo. Jeho intenzita je závislá na velikosti hořčíkového pásu

nebo množství hořčíkové slože, kterou na připravené podložce

zapalujeme. Barevná teplota je kolem 3 000 °K u slože a cca

3 700 °K u magnesiového pásku.

Tip: Světlo využíváme při tvorbě atmosféry fotografi e, tvoříme

jím prostor, zdůrazňujeme vybrané objekty.

Stabilní světlo

Začíná se používat v současné době, má barevnou teplotu

5 000 až 5 400°K. Využívá se i při svícení v televizi, lampy

nevyzařují tolik tepla. Prodává se řada amatérských variant,

cenově přístupných (HAMA, Fomei, Oehling a další).Profe

sionální stabilní světelné lampy, s řadou nástavců obdobných

jako u bleskového světla, jsou cenově mnohonásobně vyšší.

Umělé světlo

25




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist