načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Svět rychlých vlaků – Josef Schrötter

Svět rychlých vlaků

Elektronická kniha: Svět rychlých vlaků
Autor: Josef Schrötter

– Rychle, rychleji, nejrychleji! Železnice znamenala obrovský průlom v oblasti přepravy nákladů a osob. Jak se zdokonalovaly dopravní cesty a hnací vozidla, rostla rovněž rychlost železniční dopravy. A právě s historií i ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2019
Počet stran: 132
Rozměr: 30 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile, mapy
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Železniční doprava
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-264-2827-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Rychle, rychleji, nejrychleji! Železnice znamenala obrovský průlom v oblasti přepravy nákladů a osob. Jak se zdokonalovaly dopravní cesty a hnací vozidla, rostla rovněž rychlost železniční dopravy. A právě s historií i současností honby za rychlostí a s výstavbou moderních vysokorychlostních železnic se seznámíte v této knize. Od dob dávno minulých, až po futuristickou budoucnost, od parních rekordmanů po levitující vlaky, z Evropy až do Austrálie… Nechybí řada technických zajímavostí, medailonky významných konstruktérů a samozřejmě překrásné ilustrace Bohuslava Fultnera.

(od parních rekordmanů po maglev)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Josef Schrötter - další tituly autora:
Cesty do třetího rozměru s léčivými obrázky Cesty do třetího rozměru s léčivými obrázky
Studánka zdraví a léčivé 3D mandaly Studánka zdraví a léčivé 3D mandaly
Svět lokomotiv Svět lokomotiv
Železnice v srdci Evropy Železnice v srdci Evropy
Svět očima psychotronika - Jdi, dívej se a vnímej Svět očima psychotronika
Svět rychlých vlaků Svět rychlých vlaků
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Svět rychlých vlaků

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

Josef Schrötter, Bohuslav Fultner

Svět rychlých vlaků – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2019

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


SVĚT RYCHLÝCH VLAKŮ

Od parních rekordmanů po maglev

Josef Schrötter, Bohuslav Fultner



SVĚT RYCHLÝCH VLAKŮ

Od parních rekordmanů po maglev

Josef Schrötter, Bohuslav Fultner


Svět rychlých vlaků

Od parních rekordmanů po maglev

Josef Schrötter

Jazyková korektura: Michal Bečvář

Ilustrace: Bohuslav Fultner

Obálka: Adam Pižurný

Odpovědný redaktor: Dalibor Kumr

Technický redaktor: Radek Střecha

Text © Josef Schrötter, 2019

Illustrations © Bohuslav Fultner, 2019

Objednávky knih:

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN tištěné verze 978-80-264-2827-5

ISBN e-knihy 978-80-264-2943-2 (1. zveřejnění, 2019)

Cena uvedená výrobcem představuje nezávaznou doporučenou spotřebitelskou cenu.

Vydalo nakladatelství CPress v Brně roku 2019 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30,

Praha 4. Číslo publikace 36 369.

© Albatros Media a. s., 2019. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu

vydavatele.

1. vydání


Obsah

Předmluva 7

Rychlé vlaky na poštovních známkách 10

Počátky 10

Pára zvyšuje rychlost 13

Do hry vstupují motory 24

Bez páry a bez kouře 36

Vysokorychlostní železnice 40

Naklápěcí jednotky 41

První byli Japonci 41

Cesty k vyšším rychlostem v Evropě 47

Indie 94

Americká cesta 94

Kanada 100

Severní a Jižní Korea 101

Tchaj-wan 103

Čínské projekty a rekordy 104

Maroko 109

Saudská Arábie 110

InterCity v Austrálii 111

Létající vlaky 113

Budoucnost vysokorychlostní pozemní dopravy 117

Závěr 119

Příloha – Železniční zajímavosti 122

Seznam literatury 132

5



Předmluva

Touto knihou chceme přiblížit vývoj rychlé a vysokorychlostní železniční dopravy. Snaha o zvyšování rychlosti dopravních prostředků se projevovala

vždy. Technický vývoj dopravních prostředků byl ovšem ve 20. století přerušen dvěma světovými válkami. V té době byl přerušen nejen vývoj, ale i veš

kerý materiál a paliva byly použity k válečným účelům. Dnes jezdí naše vlaky rychlostí 160 km/h, a to je už pořádná rychlost. I když z okna jedoucího

vlaku nám to tak často ani nepřipadá. Jistě bychom si všichni přáli, abychom se i v České republice dočkali v dohledné době skutečné vysokorychlostní

železnice. Vzpomínám si, jak jsme v 80. letech minulého století pořádali různé pracovní semináře, na kterých jsme řešili budoucnost naší vysokorych

lostní dopravy. Abychom se alespoň trochu přiblížili vyšším rychlostem, nakonec bylo rozhodnuto pořídit několik vlaků pro rychlost 160 km/hod, což

by pro naši infrastrukturu bylo provozně únosné. Vlaky měly být vyráběny u nás v Praze v závodě ČKD a mělo jich být celkem deset. Bohužel po krachu

výrobního konsorcia zbyly prostředky již jen na sedm vlaků a ty byly poté vyráběny v Itálii pod značkou „Pendolino“ u firmy Alstom. Osobně jsem jel

v rychlých vlacích v Anglii a v Německu. Vysokorychlostní vlaky, to jsou vlastně letadla bez křídel. Výhodu mají v tom, že se nádraží nacházejí v cent

rech měst a oproti letištím je také zcela jednoduché odbavení. A tak přijměte pozvání na projížď ku historií, současností i budoucností železniční rych

lé dopravy. Děkujeme našim lektorům Ing. Antonínovi Blažkovi, PhD., a Ing. Petrovi Kavanovi, PhD., za cenné připomínky.

Ing. Josef Schrötter

Srpen 2019

Předmluva 7




Rychlé vlaky na poštovních známkách

Lze říci, že železnice a poštovní známky se zrodily ve stejném století, a že jsou proto stejně staré. Není snad země, která by nevydala nějakou známku se železniční tématikou. Tu ovšem nejčastěji reprezentují lokomotivy. Parní lokomotiva se na mnoho let stala symbolem železniční dopravy. Obor, který se zaobírá známkovou tvorbou a vytváří sbírky známek, se nazývá filatelie. I já jsem jako chlapec sbíral poštovní známky a kupoval si časopis Filatelie. Tenkrát jsem sbíral všechny známky. Poté jsme si je s kamarády vyměňovali. Nakonec jsem ovšem zůstal u sbírek s tématem „Železnice“. Známky jsou vlastně poplatky za poštovní služby při doručování dopisů a pohlednic. Bohužel dnes, v období mobilních telefonů a internetu, je písemný styk poštovní cestou značně omezen. Škoda samozřejmě pro provozovatele poštovních služeb, ale také pro sběratele a výtvarníky. Poštovní známky mají také svoji uměleckou hodnotu. V malém prostoru máme celé galerie různých témat: železnice, doprava, kosmonautika, fauna, obrazy apod. Řada zemí vydává celé série poštovních známek, avšak

úhrada za poštovní služby není tím hlavním cílem, neboť jsou vydávány

pro sběratele. V bývalém Československu se mezi dvěma světovými vál

kami prostoru železnici na známkách nedostalo. V roce 1938 byla vydána

jediná známka s nominální hodnotou 50 haléřů a je na ní kolejiště plzeň

ské Škodovky, po němž projíždí nákladní vlak tažený parní lokomotivou.

V období protektorátu byla vydána jedna známka, na ní je elektrický vlak

jedoucí přes most překlenující Lužnici u Bechyně.

Je zajímavé, že v kolébce železnic, v Anglii, byla vydána první známka

s železniční tématikou až v roce 1980. Nejvíce zobrazovanou lokomotivou

na poštovních známkách je beze sporu lokomotiva Georga Stephensona

„Raketa“. Do známkové tvorby se dostávají většinou velmi zajímavá téma

ta a železnice k nim určitě patří. Proto jsou v této knize uvedeny poštovní

známky a aršíky týkající se rychlých vlaků. Možná to bude někoho inspi

rovat k novému koníčku: sběru poštovních známek s tématem železnice.

V rámci Odborového sdružení železničářů působí svaz FISAIC, což je ob

last zájmové činnosti, a mezi nimi je také skupina železničních filatelistů.

Počátky

Rychlejší pozemní dopravu přinesly až železnice. Umožnily přepravu velkého množství surovin, zboží a také cestujících. Na dálkovou osobní dopravu měla železnice nepsaný monopol až do vývoje automobilu

a letadel na počátku dvacátých let 20. století. Pro železnice byla rych

lost vždy velmi důležitým faktorem, a proto se jejich provozovatelé ne

ustále snažili dosáhnout vyšších rychlostí, aby zkrátili přepravní dobu. Známkový aršík s vlaky HST

SVĚT RYCHLÝCH VLAKŮ10


Železniční doprava již na konci 19. století nebyla o mnoho pomalejší než

klasická železniční doprava dnes. Řada železnic v té době provozova

la poměrně rychlé expresní vlaky, které dosahovaly průměrné rychlos

ti kolem 80 km/h. Již v roce 1891 navrhl elektrotechnický inženýr Károly

Zipernowsky vysokorychlostní trať z Vídně do Budapešti pro elektrická

vozidla s rychlostí 250 km/h. Trať ovšem realizována nebyla.

Károly Zipernowsky (1853–1942) byl Rakušan, který působil v Maďarsku

jako elektrotechnik. Se svými spolupracovníky Miksou Déri a Ottó Bláthym

vynalezl transformátor u slavné maďarské výrobní společnosti Ganz Works

a sám se svými pracemi podílel také na dalších technologiích AC.

Je možné říci, že iniciátorem rozvoje vysokorychlostní železnice byla v roce

1899 Pruská státní železnice v Německu. Za tímto účelem se spojila s de

seti elektrotechnickými a strojírenskými firmami a následně elektrifiko

vala 72 km vojenské železnice u Berlína, mezi Marienfeldem a Zossenem.

Pro napájení elektrických jednotek byl použit třífázový proud 10 kV,

45 Hz. Pro testy nových vozidel s elektrickým pohonem byly vybrány

dvě firmy. Vagonka Van der Zypen & Charlier společnosti Deutz v Kolíně

nad Rýnem zkonstruovala dva železniční vozy. Jeden z nich byl vybaven

elektrickým zařízením společnosti Siemens-Halske a druhý s vybavením

Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG). Testy vozidel se konaly na trati

Marienfelde–Zossen v roce 1902 a 1903. Dne 23. října 1903 vozidlo vyba

vené S & H dosáhlo rychlosti 206,7 km/h a dne 27. října 1903 vozidlo vy

bavené AEG dosáhlo rychlosti 210,2 km/h. Tyto testy ukázaly, že elektrické

vlaky jsou použitelné pro vysokorychlostní železnice. Pravidelné jízdy vlaků

na vysokorychlostní železnici se ovšem uskutečnily až za více než 30 let. Károly Zipernowsky

Elektrický vůz Siemens

Počátky 11




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.