načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Superb -- chlouba značky Škoda - Jan Tuček

Superb -- chlouba značky Škoda

Elektronická kniha: Superb -- chlouba značky Škoda
Autor:

První prototyp vozu Škoda Superb vyjel na silnice na podzim roku 1934, sériové automobily následovaly na jaře 1935. Tehdy se začala psát bohatá historie Superbu, která vyvrcholila na jaře ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 144
Rozměr: 26 cm
Úprava: tran : ilustrace (některé barevné)
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5682-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

První prototyp vozu Škoda Superb vyjel na silnice na podzim roku 1934, sériové automobily následovaly na jaře 1935. Tehdy se začala psát bohatá historie Superbu, která vyvrcholila na jaře roku 2015, kdy byl na trh uveden jeho nejnovější typ. (chlouba značky Škoda)

Předmětná hesla
* od 1934
Škoda Superb
Škoda (automobily) -- Česko -- 20.-21. století
Osobní automobily -- Česko -- 20.-21. století
Automobilový průmysl -- Česko -- 20.-21. století
automobilový design -- Česko -- 20.-21. století
Zařazeno v kategoriích
Jan Tuček - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jan Tuč ek

Jan Tu

č

ek

chlouba znač ky Škoda

chlouba zna

č

ky Škoda

SUPERB

SUPERB

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

od roku 1934 do souč asnostisouč asnostis o u č a s n o s t iod roku 19od roku 19 do sdo sd o s343434

První prototyp vozu Škoda Superb vyjel na silnice na podzim roku 1934, sériové automobily

následovaly na jaře 1935. Byly určeny majetným a vlivným zákazníkům z nejvyššíchspole

čenských vrstev, většinu produkce proto tvořily luxusní limuzíny. Tato publikace podrobně

mapuje historii klasických automobilů Superb z let 1934 až 1950, včetně od nichodvo

zených vojenských vozidel. Závěrečná třetina knihy je věnována moderním vozům Škoda

Superb od roku 2001 po současnost.



SUPERB

chlouba značky Škoda

grada publishing

Jan Tuček


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Jan Tuček

SUPERB

chlouba značky Škoda

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 5929. publikaci

Odpovědná redaktorka Věra Slavíková

Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek

Počet stran 144

První vydání, Praha 2015

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

© Grada Publishing, a.s., 2015

Cover Design © Jakub Náprstek, 2015

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-5682-0

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-9864-6 (elektronická verze ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-9865-3 (elektronická verze ve formátu EPUB)


obsah

1 PÁR VĚT NA ÚVOD 6

2 NEŽ VYJEL SUPERB 10

3 DVĚ PRVNÍ SÉRIE 18

4 VLAJKOVÁ LOĎ 32

5 ŠEST I OSM VÁLCŮ 44

6 MENŠÍ BRATR 60

7 LÉTA VÁLEČNÁ 72

8 SUPERB POVÁLEČNÝ 90

9 V NOVÉM TISÍCILETÍ 102

10 DRUHÁ GENERACE 118

11 DESIGN, TECHNIKA, KOMFORT 132

12 PÁR SLOV NA ZÁVĚR 142


PÁR VĚT

NA ÚVOD

1


Od poloviny třicátých let minulého století reprezentovala značku Škoda ucelená,

konstrukčně i stylisticky provázaná řada osobních automobilů zvučných jmen.Spo

lečným jmenovatelem všech byl podvozek s páteřovým rámem, nezávislé zavěšení

všech čtyř kol s odpružením příčnými listovými pery a pohledné karoserie decentně

zaoblených tvarů.


8 SUPERB – CHLOUBA ZNAČKY ŠKODA

boleslavská klasika

Základem nabídky a tahounem prodejů byl litrovýčtyřválec jménem Popular, jehož zvláštností bylo umístění

převodovky vzadu, v bloku s rozvodovkou, nad ním měl

své místo dražší a prostornější Rapid s převodovkou za

motorem. Nejnáročnějším zákazníkům byl určen typSuerb, jehož řadový šestiválec záhy vyrostl z původních

2,5 na 2,9 l. Na podzim roku 1936 paletu doplnil vůz

střední třídy Favorit se čtyřválcovým motorem 1,8  l,

jeho role však zůstala jen okrajová.

Předválečné vozy Superb byly luxusním zbožím, jehož potenciální klientela byla v tehdejšímČeskoslovensku dosti omezená. Věcí prestiže značky, ale

i rentability byly prodeje komfortních šestiválcůministerstvům, státním úřadům a institucím a také vlivným

osobnostem politického a společenského života.

Naprostá většina klasických automobilů Superb

tak měla podobu limuzíny se šesti bočními okny, někdy

i s přepážkou mezi řidičem a prominentními pasažéry

na zadních sedadlech. Malou část produkce tvořilysedany, zcela výjimečně se Superb objevil i jako kabriolet.

Necelý tucet podvozků proměnily specializované karosárny v sanitní automobily.

Do roku 1939 bylo vyrobeno přes pět stovekautomobilů Superb s motorem SV, z nichž většina zůstala

na území tehdejšího Československa. Vozy vyvezené do

zahraničí se počítaly jen na jednotlivé kusy – až na dvě

výjimky.

Tou první byl v létě 1937 export třiceti limuzínSuerb do Jugoslávie, pro potřeby tamějšího ministerstva

obrany. V závěru výroby vozů Superb se spodovými motory

následovala v červnu 1939 druhá dodávka třicetiautomobilů pro jugoslávskou armádu. Tentokrát nešloo limuzíny, ale o  čtyřdveřové polokabriolety se šesti bočními

okny, pevnými rámy dveří a skládací textilní střechou.

Stejně jako menší čtyřválcové typy sei šestiválcový Superb dočkal koncem třicátých let nového motoru

se shora řízenými ventily. V civilní podobě si všakšestiválec OHV o objemu 3,14 l dlouho neužil, do roku 1940

vzniklo jen šest desítek kusů. Poté následovala válečná

produkce vojenských vozů, jež se počítaly na stovky.

V poválečném období už Superb vystupoval jen

v  roli výběhového typu, ve výrobním programu znárodněné automobilky spíše trpěným na příkaz shora.

Na tradičně řešený podvozek, tentokrát už s volantem

vlevo, dostal šestiválec novou karoserii, tvarově blízkou

typu Škoda 1101 Tudor. První poválečná limuzínaopustila továrnu před Vánocemi roku 1946, v příštích třech

letech následovalo 160 dalších exemplářů.

Více než polovinu z poválečných automobilůSuerb 3000 tvořily čtyřdveřové polokabriolety se šesti

bočními okny, které stavěla nedlouho předtímznárodněná pražská karosárna Uhlík. Ministerstvo vnitra si jich

objednalo rovnou stovku, z toho čtyři byly ve speciálním

přehlídkovém provedení. Několik posledníchpolokabrioletů bylo dokončeno až počátkem roku 1950 a tím také

skončila éra klasických vozů Škoda Superb.

Poválečná Škoda Superb 3000 na reklamním snímku z roku 1947

Předválečná klasika: limuzína Škoda Superb 3000 ročníku 1939


PÁR VĚT NA ÚVOD 9

v nové době

Trvalo půl století, než se jméno Superb znovu objevilo

v nabídce značky Škoda. Mladoboleslavská automobilka

mezitím prošla mnoha peripetiemi, na přelomuosmdesátých a devadesátých let se po pádu komunistického

režimu potácela v nejistotě, kterou na jaře 1991ukončilo spojení s koncernem Volkswagen.

Během následujícího desetiletí zaznamenala

Škoda pozoruhodný vzestup, stala se plnohodnotným

členem skupiny VW a uznávanou evropskou značkou.

Výrazem její emancipace se stal v září 2001představený velký sedan s tradičním jménem Superb.Tentokrát ovšem v moderním provedení s motoremuloženým podélně před přední nápravou a  pohánějícím

přední kola. V nabídce motorů z koncernového výběru

nechyběly ani prestižní šestiválce V6 v  benzinové

i naftové verzi.

Do března 2008 bylo v závodě v Kvasináchvyrobeno přes 136 tisíc automobilů Superb první novodobé

generace, pak převzala štafetu generace druhá,s motorem uloženým napříč.

Jako první se představil Superb II s karoseriíliftback a patentovaným řešením TwinDoor, kteréumožňovalo otevřít jen část zadních pátých dveří, nebo celé

dveře i s oknem. Na podzim 2009 debutoval Superb

Combi s  mimořádně prostornou karoserií, jenž byl

stejně jako základní karosářská verze k máníi s pohonem čtyř kol.

Superb druhé generace se na světových trzích

prosadil o poznání lépe než jeho předchůdce.Významnou roli přitom sehrála i jeho výroba v Číně, jež naběhla

v  létě 2009. Na jaře 2013 prošel Superb omlazovací

kúrou, jeho přední i zadní partie karoserie bylapřizpůsobena novým stylistickým trendům značky a ozdobena

inovovaným logem.

Do konce dubna 2015 bylo v Kvasinách vyrobeno

přes 380 tisíc automobilů Superb druhé novodobégenerace, více než 219 tisíc jich vzniklo v Číně a 15 tisíc

bylo smontováno v  Indii. Celková produkce vozů Suerb II tak překročila 615 tisíc.

Koncem dubna 2015, právě když v Kvasináchpřebíral vládu zbrusu nový Superb III, automobilkaoznámila, že úhrnná výroba automobilů Superb dosáhla od

roku 2001 čísla 750 tisíc, včetně necelých sedmi stovek

exemplářů třetí generace.

To byl také moment, kdy bylo třeba dokončit

a odevzdat rukopis této knihy věnované automobilům

Škoda Superb klasických i novodobých generací.

Příjemnou četbu vám přeje Jan Tuček

Škoda Superb třetí novodobé generace debutovala v únoru 2015


2

NEŽ V YJEL

SUPERB


Počátkem dubna 1934 měla na pražském autosalonu premiéru Škoda 637s páte

řovým rámem, nezávislým zavěšením všech čtyř kol a dvoulitrovým šestiválcovým

motorem. Byla první velkou škodovkou nové generace, stála na vrcholu pyramidy,

jejíž základ a střed tvořily typy Popular a Rapid. Její zdokonalený nástupce dostal

zvučné jméno Superb.


12 SUPERB – CHLOUBA ZNAČKY ŠKODA

s páteřovým rámem

Po dvouleté přestávce vynucené hospodářskou krizí se ve druhém dubnovém týdnu roku 1934 opět uskutečnilpražský autosalon. Místo obvyklých podzimních dat tentokrát organizátoři zvolili termín jarní, aby podpořili prodej vozů

na počátku sezóny.

Lákadlem stánku Škoda byl především kompaktní model Popular, zájem majetnějších a technicky založených

návštěvníků však přitahoval výstavní podvozek s typovým označením 637. Oznamoval, že mladoboleslavskáautomobilka přechází na novou koncepci s páteřovým rámem a nezávislým zavěšením všech čtyř kol i u velkých vozů,

v tomto případě u dvoulitrového šestiválce.

Sedan Škoda 637 K na prosluněném snímku

pořízeném na jaře 1934

Sedan Škoda 637 K s páteřovým rámem

a dvoulitrovým šestiválcem

Světlý sedan Škoda 637 K na pražském

autosalonu v dubnu 1934

Víko zavazadelníku sedanu se otvíralo vzhůru,

rezerva byla uvnitř

Základní rozměry podvozku 637 D s rozvorem

náprav 3200 mm

NEŽ VYJEL SUPERB 13

Novou generaci velkých škodovek zastupoval

v expozici pětimístný sedan 637 K s třímetrovýmrozvorem a šestimístná limuzína 637 D s rozvorem 3200 mm.

Oba vozy byly dohotoveny týden před autosalonem

a stačily absolvovat jen pár desítek kilometrůa fotografování v pražské Stromovce. Ve stejné době byladokončena i další limuzína 637 D určená pro pražského

zákazníka, ten ji ale převzal až v polovině června 1934.

Červnové datum nese i úřední osvědčení platné

pro modely Škoda 637 K  a  637 D s  rozvorem 3000

a 3200 mm a celkovou délkou 4750 a 4950 mm. Jinak

se jejich podvozek nelišil.

Šestsettřicetsedmička měla páteřový rám tvořený

ocelovou rourou kruhového průřezu, vpředu rozvidlený

pro uložení poháněcího ústrojí. Tvořil je kapalinouchlazený řadový šestiválec SV o objemu 1961 cm

3

a výkonu

45 k (33 kW) při 3500 min

-1

, na který navazovala suchá

jednokotoučová spojka a čtyřstupňová synchronizovaná

převodovka. Agregát s  dynamem a  karburátorem, ale

bez spouštěče, vykazoval hmotnost 226,8 kg.

Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena,

přední na dvojicích příčných ramen odpruženýchspodním příčným listovým perem, zadní na výkyvnýchpolonápravách doplněných dvěma příčnými listovými pery.

Bubnové brzdy měly mechanické ovládání ocelovými

lanky, osmnáctipalcová plechová kola nesla pneumatiky

5.50 × 18" resp. 160 × 40. SUPERB – CHLOUBA ZNAČKY ŠKODA

Palivová nádrž o  objemu 50  l byla umístěna

vpředu, u  dělicí stěny motorového prostoru, náhradní

kolo bylo ve vodorovné poloze vzadu, pod podlahou

zavazadlového prostoru. Automobily vykazovalypohotovostní hmotnost 1600 až 1750 kg, dosahovaly největší

rychlosti 110 km/h a spotřebovaly průměrně 14 až 15 l

tehdy používané lihobenzinové směsi na 100 km.

Do léta 1934 vyjelo na silnice celkem šestprototypů „šestsettřicetsedmičky“ – tři limuzíny, dva sedany

a jeden tudor – první sériové automobily tohoto typu

byly dohotoveny v  srpnu téhož roku. Od předcházejících exemplářů se na první pohled lišily tím, že větrací

štěrbiny na kapotě neměly šikmo svisle, ale vodorovně,

uspořádané do dvou sloupců.

V  tovární dokumentaci není označování těchto

vozů jednotné. V tzv. knihách motorů, do nichž sezaisovaly všechny vyrobené automobily podle číselmotorů, figurují až na jednu výjimku coby typ 639, pouze

v jednom případě se u vozu s kratším třímetrovýmrozvorem objevuje označení 638. V již zmíněném úředním

osvědčení byly podle délky rozvoru označeny jako 637 K

(3000 mm) a 637 D (3200 mm), totéž se opakujev některých dalších dokumentech.

Limuzína Škoda 637 D s otvírací střechou vyrobená v srpnu 1934

Výstavní šestimístná limuzína Škoda 637 D na snímku z jara 1934

Také limuzína 637 D měla v zádi nahoru vyklápěcí víko zavazadelníku


NEŽ VYJEL SUPERB 15

Od srpna 1934 do února 1935 bylo vyrobeno šest desítek automobilů tohoto typu, z nichž více než polovinu tvořily limuzíny s delším rozvorem a šesti bočními okny. Ze dvou desítek exemplářů s kratším rozvorem byl tucet čtyřdveřových sedanů a osm dvoudveřových tudorů.

Jen výjimečně, zřejmě pouze ve třech případech, byly podvozky typu 637 D karosovány mimo mateřskouautomobilku. Prokazatelné jsou případy sanitního vozu, který v září 1934 pro brněnskou záchrannou službu postavila tamější karosárna Plachý, a mohutný čtyřdveřový kabriolet s objemným kufrem na zádi, jejž počátkem roku 1935 oblékla karosárna Petera ve Vrchlabí pro pražskou společnost Praecisia Springer a spol. Nejasný je zatím osudpodvozku pro sanitku dodaného v prosinci 1934 německému záchrannému sboru Červeného kříže do Lanškrouna.

Jen osm podvozků 637 K dostalo dvoudveřovou karoserii tudor (1934)

Sanitní Škoda 637 D karosovaná v létě 1934 brněnskou firmou Plachý

Kabriolet Škoda 637 D karosovala v lednu 1935 firma Petera z Vrchlabí

+


16 SUPERB – CHLOUBA ZNAČKY ŠKODA

bude to Superb

Od září 1934 jezdil ve zkouškách prototyp sedanu s typovým označením 640. Měl podvozek téměř shodný s typem

637, lišil se ale kapalinovým ovládáním brzd a montáží většího šestiválce 2491 cm

3

převzatého s nevelkou úpravou

z vozu Škoda 645. Šéf automobilky Ing. Karel Hrdlička si u něj 22. října 1934 zapsal do deníku jméno Superb a o den

později připojil u plánované padesátikusové série dalších šestiválců poznámku: 637 se od této série jmenuje 640.

Superb a jeho kariéru podrobně popíšeme v dalších kapitolách, na tomto místě připomeňme, že nejméně čtyři vozy typu 637 prošly během roku 1935 přestavbou na 640, včetně montáže šestiválce 2,5 l. Dva tudory dostaly novou karoserii, jeden se proměnil v sedan a druhý v limuzínu, stejně jako jeden ze sedanů.

Zvláštní zmínku si zaslouží limuzína Škoda 637 D se standardním dvoulitrovým motorem dokončená v prvním únorovém týdnu roku 1935. Objednala si ji bratislavská společnost Dynamit Nobel, zakázku ale z neznámých důvodů zrušila a automobil se vrátil do výrobního závodu. O něco později prošel kosmetickou úpravou, při níž dostal nově tvarovanou kapotu a masku s nápisem Superb.

Počátkem ledna 1936 byl předán do značkové prodejny v Hradci Králové, dlouho tam však nepobyl. Ředitelství automobilky si limuzínu vyžádalo nazpět a koncem února 1936 ji zapůjčilo na sedmitýdenní turné, které porepublice absolvoval operní pěvec Pavel Ludikar (1882–1970). Během turné rozdával příznivcům pohlednice, na nichž škodovku chválil. Superb tak propagovala jen lehce převlečená šestsettřicetsedmička, kterou mimo jiné prozrazovaly tvary boků a zádě karoserie.

Sériová limuzína Škoda 637 D se dvěma sloupci štěrbin na kapotě Prostorná limuzína 637 D se sklápěcím nosičem zavazadel na zádi

Operní pěvec Pavel Ludikar a Škoda 637 D převlečená za Superb (1936)


NEŽ VYJEL SUPERB 17


3

DVĚ PR VNÍ

SÉRIE




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist